Jaaroverzicht 2016 Arnold

Post hier je beste, mooiste, speciaalste spoorfoto's van 2016.
Forumregels
Iedere gebruiker mag één topic openen, dus gebruik hem goed. Een topic mag uit maximaal 12 foto's bestaan, dit is dus gemiddeld één foto per maand. Het mooiste is natuurlijk als er daadwerkelijk één foto per maand wordt geselecteerd, maar dit is niet verplicht. Gebruik als topic titel het volgende formaat: Jaaroverzicht 2016 <je forum (nick)naam>

Succes met de selectie!
Plaats reactie
arnold
Berichten: 14486
Lid geworden op: di aug 21, 2012 2:51 pm
Locatie: Helmond
Contacteer:

Jaaroverzicht 2016 Arnold

Bericht door arnold »

Hierbij mijn jaaroverzicht van 2016.

Januari
Afbeelding
Deze maand viel de keus op PKP. De Poolse vervoerder veroverde nieuw vervoer ten kosten van Crossrail. Het betrof diverse vervoersstromen van auto's, waaronder de meer bekende Fiat autotrein van Tychy (Polen) naar Antwerpen. PKP Cargo verhuisde trein van grensovergang Aachen-West naar Venlo en Roosendaal en zette hiervoor de fraaie 189 205 in.
Op 6 januari 2016 was gemeld dat PKP onderweg vanuit Roosendaal. Ik wachtte de trein op in het bos in Venlo. Vlak voordat PKP er aan kwam ineens RRF met PCW Vectron voorbij, dat was een mooie verrassing! Volgende maand hier meer hier over.
PKP Cargo 189 205 met lege Fordtrein uit Antwerpen via Roosendaal, Venlo en Köln verder naar Dillingen (Saar), op 6 januari 2016 door het Venlose bos. Jammer genoeg verdween het vervoer na enkele weken weer in alle stilte.

Februari
Afbeelding
In januari kwam de eerste Vectron naar Nederland voor toelating, maar wegens problemen met de software werd de loc teruggestuurd naar PCW. In februari was de Vectron opnieuw in Nederland en maakte dit keer wel testritten.
PCW Vectron 193 902 + 189 823 als testrit van Horst-Sevenum naar Helmond op 10 februari 2016.

Maart
Afbeelding
Op 17 maart 2016 stond er een dagje Duitsland op het programma. Jeroen had via suncalc gezien dat de Millingen kalktrein op het fraaie enkelsporige lijntje goed voor de zon zou rijden. Gek genoeg konden we geen enkele (bruikbare) voorbeeldfoto vinden. Maar gelukkig bleek de gevonden stek via google maps, bij aankomst open te zijn.
B Logistics 2826 met lege kalktrein uit Millingen Solvay en gaat verder naar Yves-Gomezee in België, rijdt de fotografen voorbij t.h.v. Winterswick.

April
Afbeelding
Ondanks dat ik deze maand veel mooie treinen heb, was de keuze niet heel moeilijk. Op 9 april 2016 gingen we weer naar het Rurhgebiet. Na een slappe ochtend, begon het pas echt los te komen in middag en was het echt prijsschieten.
De mooiste van dag passeerde in vorm van EfW 221 122 met Fans wagens voorbij de stek in Bottrop-Welheim op weg naar Oberhausen op 9 april 2016.


Mei
Afbeelding
Uiteraard kan een plaatje uit Dordrecht-Zuid dit jaar niet ontbreken. :lol: Captrain 1619 met beladen Gefco autotrein van Bad Bentheim via Kijfhoek en verder naar Roosendaal en Zeebrugge, passeert op 25 mei 2016 Dordrecht-Zuid.

Juni
Afbeelding
Op 29 juni 2016 trokken we naar Duisburg om de fraaie V160 002 van Brohltalbahn te kunnen fotografen. In Duisburg Lotharstrasse stonden we met een Duitser de trein op te wachten. De uren verstreken en de zon begon steeds kopser te staan, toen kreeg de Duitser een bericht dat de trein op 30 min afstand van ons was. We wisten nu dus waar de trein was en daardoor konden snel naar Entenfang verkassen, waar de zon beter stond.
Brohltalbahn huurloc V160 002 met aluminiumtrein uit Spellen, passeert bij Duisburg Entenfang en gaat naar Koblenz.

Juli
Afbeelding
Deze maand heb ik niks bijzonders gezien (helaas kon ik niet mee met Jeroen, toen hij de Krokodil in Duisburg had), daarom is de keuze op deze foto gevallen.
De fraaie ERS 189 206 "Vincent van Gogh" met Melzo-Shuttle onderweg naar Waalhaven-Zuid, nadert de grens bij Kaldenkirchen op 21 juli 2016.

Augustus
Afbeelding
In Augustus kon ik één van mijn mooiste foto's maken in het afgelopen jaar. Door ETCS problemen konden lange tijd alleen Class 66 ingezet worden met enkel ATB, de kolentreinen van RheinCargo moesten hierdoor ook via Venlo rijden. Op 6 augustus 2016 ging ik op goed geluk naar Horst-Sevenum, want mogelijk kon de DE61 er voor zitten.
RheinCargo DE61 met lege kolentrein uit Möllen naar Amsterdam Westhaven, door Hegelsom op 6 augustus 2016.

September
Afbeelding
In september reed er voor het laatst vanuit Nederland een bedevaarttrein naar het Franse Lourdes. Samen met Jeroen vertrokken we Cheratte bij Luik om daar de trein op te wachten, waar we nog enkele bekende zagen.
NMBS 1354 met de allerlaatste bedevaarttrein uit Maastricht naar Lourdes, op 11 september 2016 bij Cheratte.

Oktober
Afbeelding
Op 6 oktober 2016 wederom in Duitsland, ditmaal in Bottrop. Railsystems RP 225 001 met Fcs en Fccpps door Bottrop-Welheim richting Oberhausen.

November
Afbeelding
Deze maand was een moeilijke keuze. Ik heb in deze maand veel herfstfoto's kunnen maken, maar de keuze viel op de Angertalbahn. Op 4 november 2016 besloten we weer de Angertalbahn op te zoeken vanwege de herfstkleuren. Na een flinke beklimming hadden we het fotopunt gevonden.
MVG 500 1570 met beladen kalktrein uit Flandersbach naar Duisburg Entenfang en Beverwijk, slingert door het fraaie landschap bij Eggerscheidt.

December
Afbeelding
Dit jaar waren er weer omleidingen via Kaarst. Uit voorgaande jaren is wel gebleken dat je nooit weet wat er langs kan komen. Op 1 december maakte we het meest succesvolle tripje naar Duitsland tot nu toe. Het was de hele dag prijsschieten! Terwijl de ene na de andere fraaie trein passeerde, zei Jeroen dat hij ook nog een houttrein wilde hebben. Een half uur later werd hij op zijn wenken bediend! :lol: PRESS 189 800 met fraaie houttrein langs Kaarst op 1 december 2016.
* Al met al blijft Duitsland ons treinenland. En om al deze plaatjes te kunnen schieten hebben we duizenden Km's met de auto af moeten leggen. ** En maar 'n goeie 100 Km vanaf Helmond komt al dit fraais voorbij!!
Laatst gewijzigd door arnold op ma dec 26, 2016 1:32 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
kay-cee
Berichten: 1270
Lid geworden op: za aug 02, 2014 6:17 pm

Re: Jaaroverzicht 2016 Arnold

Bericht door kay-cee »

Fraaie serie Arnold! Maart en April zijn mijn favorieten!
Gebruikersavatar
mattias
Berichten: 680
Lid geworden op: wo apr 17, 2013 8:08 am
Locatie: Wervik (BE)
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2016 Arnold

Bericht door mattias »

Mooi overzicht, Arnold!
Voor mij is maart ook de favoriet! :)
Foto's te bezichtigen op: Bfoto en Flickr
Gebruikersavatar
CFL1800
Berichten: 2282
Lid geworden op: vr aug 31, 2012 10:30 pm

Re: Jaaroverzicht 2016 Arnold

Bericht door CFL1800 »

Mooi Arnold.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2016 Arnold

Bericht door Ronnie »

Leuke serie. November is mooi met de herfstkleuren.
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 3958
Lid geworden op: ma aug 20, 2012 7:54 pm
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2016 Arnold

Bericht door Jeroen »

Ik was helemaal vergeten dat we in april ook nog de V200 hadden! :shock:
Bitter nun boik van ut zoipuh, dan nun bult van ut werkuh
Gebruikersavatar
Railleon
Berichten: 1093
Lid geworden op: zo mei 26, 2013 7:30 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2016 Arnold

Bericht door Railleon »

Hele fraaie serie.
BjörnNielsen
Berichten: 965
Lid geworden op: vr aug 24, 2012 5:39 pm
Locatie: Ljouwert
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2016 Arnold

Bericht door BjörnNielsen »

Leuke set, Arnold! November uiteraard mijn favoriet.
Gebruikersavatar
wouterder
Berichten: 733
Lid geworden op: wo okt 29, 2014 8:36 pm

Re: Jaaroverzicht 2016 Arnold

Bericht door wouterder »

Mooi overzicht! Vooral Cheratte is bijzonder. ;)
Plaats reactie