Jaaroverzicht 2016 | Pieter

Post hier je beste, mooiste, speciaalste spoorfoto's van 2016.
Forumregels
Iedere gebruiker mag één topic openen, dus gebruik hem goed. Een topic mag uit maximaal 12 foto's bestaan, dit is dus gemiddeld één foto per maand. Het mooiste is natuurlijk als er daadwerkelijk één foto per maand wordt geselecteerd, maar dit is niet verplicht. Gebruik als topic titel het volgende formaat: Jaaroverzicht 2016 <je forum (nick)naam>

Succes met de selectie!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Pieterhgv
Berichten: 51
Lid geworden op: wo feb 17, 2016 12:56 pm
Locatie: Hoogeveen

Jaaroverzicht 2016 | Pieter

Bericht door Pieterhgv »

In 2016 ben ik opnieuw begonnen met de spoorhobby na er vier jaar niks mee gedaan te hebben. Niet al mijn platen zijn hierdoor kwalitatief top. Wel zie ik een flinke verbetering in de kwaliteit over heel 2016, dit mede door de aanschaf van een betere camera. Overige platen zijn te bekijken op mijn Flickr pagina :)

Januari
NS Plan V 463 en 443 te Hoogeveen, 05-01-2016
Afbeelding
In januari had ik nog een simpele systeemcamera, de kwaliteit van de plaat is daarom bagger. Ik ben ook enkel de deur uitgegaan toen er eindelijk weer Plan V te vinden was in de 9100-serie. In het begin van januari was er in het Noorden veel sprake van ijzel. In de nacht van 4 op 5 januari werden er diverse ontijzelritten gereden tussen Zwolle-Groningen. Helaas lag de volgende dag toch het treinverkeer plat tussen Assen en Groningen. Hierdoor kwamen op 5 januari twee Plan V stellen in de 9100 serie en staan hier te wachten op vertrek in Hoogeveen terwijl het perron ijzelvrij wordt gemaakt.

Februari
In februari heb ik geen noemenswaardige platen gemaakt, ter vervanging van februari straks een leuke bonus :)

Maart
Locon 9702 te Wijster, 14-03-2016
Afbeelding
De keuze voor maart was snel gemaakt. 14 maart was ik vroeg terug in Hoogeveen en besloot een fietstochtje te maken omdat het heerlijk weer was. Toen ik langs de VAM-aansluiting fietste zag ik een oranje hippel richting de VAM rijden. Met een flinke sprint was ik eerder dan de 9702 van Locon bij het fotopunt. Helaas is dit historie en heeft de VAM al een poosje geen vuilvervoer per spoor gezien en is de 9702 nu naar Apeldoorn gegaan…

April
DBC 6411 met buurtgoederentrein 61300 te Hoogeveen, 04-04-2016
Afbeelding
April was nog een rustige maand, ik besloot een Nikon D3300 te kopen en heb daar flink mee lopen te expirementeren en te oefenen. Op 4 april is het de eer aan DBC’s 6411 om de buurtgoederentrein vanuit Onnen naar de Kijfhoek te rijden. Rond 19:00 komt de trein langs Hoogeveen gereden.

Mei
DBC BR225 803 + DBC BR233 572 te Großenkneten, 27-05-2016
Afbeelding
In mei ben ik afgereisd naar Großenkneten om daar de bediening van de zwavelfabriek vast te leggen. Extra motivatie was de vervanging van de Gravita’s die door technische defecten niet ingezet mochten worden. 27 mei werd de vervanging gevonden in de vorm van een Class 77, BR233 en BR225. Nadat de Ludmilla een sleep ketels bij de fabriek vandaan heeft gehaald en naar het emplacement gebracht heeft, wordt de 803 voor het eerste gedeelte gezet om daarna te vertrekken richting Hude. Een halfuur later zou de 572 de overgebleven ketels meenemen naar Brake. Een ondagelijkse Line-up? Helaas wel tegen de zon in.

Juni
Locon 9702 + 9909 + 9902 met Vuiltrein te VAM Wijster 21-06-2016
Afbeelding
De keus voor juni was erg lastig, in juni heb ik 3 zeer mooie treinen mogen fotograferen. Mijn voorkeur gaat toch uit naar de vuiltrein bij de VAM in Wijster. Na een aantal platen gezien te hebben van mede hobbyisten besloot ik dat het ook tijd was om hier nog een plaatje van te maken aangezien het vervoer per juli zou stoppen. Na contact gehad te hebben met Attero en Locon was het op de langste dag van het jaar zo ver, 21 juni kwam de 9909 samen met de 9902 naar Wijster gereden alwaar de 9207 de vuiltrein naar het terrein van de VAM zou trekken.

Juli
DB BR218 313-5 en 381-2 te Hamburg Dammtor (D), 21-07-2016
Afbeelding
In juli een kort bezoek gebracht aan Hamburg om daar platen te maken van de BR218. Alles wat tegen kon zitten, zat tegen en er kon maar één plaat gemaakt worden. Op de foto komen de locs BR218 313-5 en 381-2 Hamburg Dammtor ingereden met 10 minuten vertraging als InterCity 2347 naar Westerland.

Augustus
NS BR186 239 met ICRM rijtuigen te Stuifzand, 06-08-2016
Afbeelding
In augustus diverse dagtochten gemaakt. Wel werd de foto van de maand weer dicht bij huis gemaakt. Op 6 augustus wordt er door de BR186 239 van de NS een aantal ICRMH rijtuigen vanaf Onnen naar de Watergraafsmeer gebracht. In Onnen hebben de stammen volwielen gekregen.

September
RheinCargo DE678 met Bauertrein te Waterhuizen, 22-09-2016
Afbeelding
In september heb ik zeer veel geplaat, de keuze was dan ook ontzettend lastig… Toch heb ik gekozen voor een plaatje van RheinCargo’s Bauertrein te Waterhuizen. Op 22 september werd de lege containers terug vervoerd naar Zuid-Duitsland vanaf Veendam met de DE678 als tractie. Over enkele seconden slaat de trein linksaf richting Haren.

Oktober
DBC 1616 met leeg kalk en beladen staal te Beverwijk, 18-10-2016
Afbeelding
2016 was voor mij ook het jaar van DBC’s haar 1600’en. Geruchten gingen dat de locs het begin van 2017 niet zullen halen. Voor mij een motivatie om ze op de gevoelige plaat vast te leggen. Op dinsdagavond 18 oktober mag DBC's 1616 een ritje maken naar Beverwijk. Nadat de 1616 een lege staaltrein heeft gebracht mag de 1616 een lege kalk en beladen staaltrein wegbrengen. Dit als trein 47613 met eindbestemming Jemelle.

November
DBC 1615 en 6416 met dolimetrein te Hoogeveen, 22-11-2016
Afbeelding
De keuze voor november was lastig, in november heb ik prima platen gemaakt. Wel heeft de gekozen foto het meeste sfeer door de ontzettend fraaie lucht. Helaas was het zo laat dat een hoge ISO-waarde, met ruis als gevolg noodzakelijk was. Op 22 november vertrekt DBC’s 1615 met de 6416 in opzending en een aantal taoos gevuld met dolime vanaf Hoogeveen naar Onnen.

December
NS DM'90 3440 te Stadshagen, 05-12-2016
Afbeelding
Voor december kies ik voor een plaat van een DM’90 op het Kamperlijntje ter hoogte van Zwolle Stadshagen. Over een paar maanden begint de ombouw van het lijntje en zal de charme van het kortste spoorlijntje definitief verdwijnen. Hier zien we DM'90 3440 als trein 8536 richting Zwolle rijden.

Bonus
SHD 2205 + CTO Meetrijtuig te Meppel, 25-08-16
Afbeelding
De bonus kiezen was geen makkelijke opgave, eind 2016 heb ik veel mooie platen gemaakt. Ik kies echter voor een plaatje van 25 augustus. Toen bracht de 2205 van de SHD een bezoek aan het Noorden samen met het CTO meetrijtuig. Hier passeert de trein in een warme temperatuur Meppel onderweg richting Groningen.

Dit was mijn selectie voor het jaar 2016, het zijn mijn persoonlijke voorkeuren. Kijk gerust op mijn Flickr (https://www.flickr.com/photos/pieterplas/" target="_blank) voor andere platen! Bedankt voor jullie leuke feedback en nuttige tips! Op naar 2017 :-)
Bert13
Berichten: 2534
Lid geworden op: ma mei 26, 2014 9:38 am
Locatie: Limmen (Cas)
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2016 | Pieter

Bericht door Bert13 »

Erg leuke mix aan plaatjes!
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 3958
Lid geworden op: ma aug 20, 2012 7:54 pm
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2016 | Pieter

Bericht door Jeroen »

Leuke reeks! Gaaf dat je in mei nog een 225 in actie hebt!
Bitter nun boik van ut zoipuh, dan nun bult van ut werkuh
Gebruikersavatar
mattias
Berichten: 680
Lid geworden op: wo apr 17, 2013 8:08 am
Locatie: Wervik (BE)
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2016 | Pieter

Bericht door mattias »

Beetje een alternatieve kijk op 2016.
Daarom niet minder mooi!
Leuke reeks..
Foto's te bezichtigen op: Bfoto en Flickr
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21648
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2016 | Pieter

Bericht door Ronnie »

November is erg fraai met de bijpassend gekleurde lucht.
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Rens
Site Admin
Berichten: 3407
Lid geworden op: di jan 15, 2013 3:02 pm

Re: Jaaroverzicht 2016 | Pieter

Bericht door Rens »

Mooie serie hoor! Het treinverkeer in het hoge noorden kan ik altijd wel waarderen. Het is er wat rustiger, maar het maakt de platen ook unieker :-)
Plaats reactie