Jaaroverzicht 2016 David

Post hier je beste, mooiste, speciaalste spoorfoto's van 2016.
Forumregels
Iedere gebruiker mag één topic openen, dus gebruik hem goed. Een topic mag uit maximaal 12 foto's bestaan, dit is dus gemiddeld één foto per maand. Het mooiste is natuurlijk als er daadwerkelijk één foto per maand wordt geselecteerd, maar dit is niet verplicht. Gebruik als topic titel het volgende formaat: Jaaroverzicht 2016 <je forum (nick)naam>

Succes met de selectie!
Plaats reactie
David
Berichten: 1543
Lid geworden op: do sep 06, 2012 10:55 am
Locatie: Norrköping
Contacteer:

Jaaroverzicht 2016 David

Bericht door David »

Hierbij ook weer mijn jaaroverzicht :-) Buiten het hobbygebied veranderde er niet veel; wel haalde ik dit jaar in Eindhoven keurig beide propedeuses. Wat het fotograferen betreft werden de afgelegde afstanden wat groter met dank aan m’n rijbewijs. Het maakt de keuze voor het jaaroverzicht wel lastiger: zoals gebruikelijk bestaat het grotendeels uit bedieningen waarbij de foto’s traditiegetrouw niet per maand zijn uitgekozen :P Verder staat er wat minder DB in, iets meer langs de lijn en ook wat meer nachtplaten dan andere jaren. Het leverde het volgende overzicht op.

Januari
Afbeelding
Locon begon in september vorig jaar met het rijden van een shuttle tussen de CCT in Moerdijk en het Italiaanse Segrate. Jammer genoeg ging de trein in februari over naar DB Cargo, voor de foto toch wat minder aantrekkelijk. In januari werd enkele keren geprobeerd om de trein nog eens met Locon tractie vast te leggen in Moerdijk. Op woensdag 20 januari lukte dat, waardoor we het jaar beginnen met een soortgelijke foto als vorig jaar: de fraaie 220, jammer genoeg inmiddels ook verdwenen uit Nederland, staat hier met het tweede deel van de volle Segrate bij de CCT. De foto werd mogelijk door m’n statief met ducktape vast te maken aan de ladder, en die tegen het hek te zetten :-)

Februari
Afbeelding
De aluminiumoxidetrein tussen EBS Botlek en Slowakije rijden al jaren met een mooie, maar inmiddels niet meer heel bijzondere sleep VTG silowagens. Hongaarse bollenwagens in deze trein kwamen tot in 2011 incidenteel voor, het UC verkeer met soortgelijke Tsjechische wagens in diverse kleuren bij EBS Botlek sneuvelde ook in die tijd helaas. Het was dan ook op z’n minst opvallend dat er in februari weer bollenwagens opdoken in de Botlek! Het bleek, voor zover mij bekend, jammer genoeg eenmalig te zijn geweest maar het leverde wel een leuke serie plaatjes. DB Cargo 6434 haalt op 18 februari de trein uit bij EBS, bestaande uit elf Hongaarse Uacs'en gevolgd door evenveel standaard VTG silowagens.

Maart (1)
Afbeelding
ERS staakte begin dit jaar haar activiteiten in de Rotterdamse havens. De last-mile van de Poznan- en de Melzo-shuttle wordt sindsdien verzorgt door RRF. De vervoerder had daarvoor een fraai T73 locje (inmiddels twee) gestationeerd in Erp om de treinen naar de P&O terminal te slepen, waar de Poznan- en (P&O) Novara-shuttles worden behandeld. Op zondag 13 maart brengt locje 108 langzaam de Poznan shuttle naar de terminal. Achterop hangt nog de RRF 18: over het algemeen gaan de containertreinen van RRF gesandwiched naar de terminal, welke bestaat uit slechts één lang spoor.

Maart (2)
Afbeelding
Tot verbazing van velen was 2016 niet het laatste jaar van afvalvervoer per spoor in Nederland. Sinds juli dit jaar gaat het afval uit Crailoo en Apeldoorn per trein naar Coevorden. Wel sneuvelde al het andere nog overgebleven afvalvervoer, wat betekent dat de aansluitingen in Sloe, Moerdijk, Noordwijkerhout en Wijster geen treinen meer zien. Op 23 maart, een van de laatste dagen van afvalvervoer naar Moerdijk, wisselt de 1796 van Locon wagens bij Attero. Over het algemeen gaat dat via het emplacement, maar vandaag werd het omloopspoor bij Omya daarvoor gebruikt waardoor een sleep van elf afvalwagens ontstond. Afvaltreinen van die lengte waren toen helaas ook alweer enkele jaren verleden tijd in het Moerdijkse.

Het laatste kwartiel van 2016 (medio april tot eind juni) was een druk kwartiel waarin alle tijdsloten gevuld waren, waardoor er in deze periode maar weinig noemenswaardigs gefotografeerd is. Het eerste kwartiel van het tweede jaar was een stuk rustiger, dus daar komen wat meer foto’s :P

Juli
Afbeelding
In de eerste maand van de zomervakantie was het vooral grijs weer, maar gelukkig waren er ook enkele zonnige (en snikhete...) dagen. Toen bleek dat de bijzonder fraaie DE668 op één van die dagen ingezet zou worden voor de Awilog was de keuze snel gemaakt en werd er last-minute besloten om enkele dagen naar het (noord)oosten te gaan. Rheincargo reed dit jaar namelijk weer een flink aantal treinen met Bauer containers naar Veendam, wat meestal met een wat minder interessante Ascendos klaas gebeurde. De DE668 kwam dit jaar echter ook weer regelmatig in Nederland: na enkele nachtelijke ritjes, reed de loc begin mei enkele kolentreinen en in juli dus de Bauer-trein. Daarna zouden we de loc nog veel vaker zien voor kolentreinen in verband met de ETCS-problemen en inmiddels rijdt de loc zo nu en dan weer naar Veendam, maar nu helaas vooral in de donkere uren. Op woensdag 20 juli reed de trein nog gewoon overdag en werd de trein dus een aantal keren vastgelegd tussen Bad Bentheim en Veendam. Het leukste plaatje werd die bij Holten, waar de bijzonder fraaie trein op zo’n beetje het warmste moment van de dag passeerde. Voor ons vielen de temperaturen overigens nog wel mee, vergeleken met de machinist die het zonder airco moest doen...

Augustus
Afbeelding
In augustus was het weer een stuk beter, maar toch ga ik daar juist voor een grijze plaat :P Tot verbazing van velen zag Metaal Transport op de Noordzijde van de Waalhaven dit jaar weer vrij frequent vervoer! Waar je de afgelopen jaren een flinke dosis geluk nodig had om de bediening te treffen, waren er dit jaar weken waarin het bedrijf drie dagen op rij afvoer had. Daardoor lukte het dit jaar om deze bediening, die al lang erg hoog op het to-do lijstje stond, enkele keren te fotograferen. Wat de bediening namelijk zo interessant maakt, is het straatspoor: de wagens worden gewoon op de openbare weg beladen met diverse aluminiumproducten. Verder zien we dat hier alleen nog in Dordrecht bij Van der Wees, wat dit jaar ook weer zo nu en dan wagens behandelde (dat past helaas niet meer in dit overzicht). Naast aluminiumbroodjes werden er dit jaar ook aluminiumblokken afgevoerd door Metaal Transport, en zo nu en dan werden er ook gesloten wagens beladen. DBC 6421 haalt op 11 augustus twee Res’sen met aluminiumbroodjes op, en is hier weer onderweg naar emplacement Waalhaven Oost. Vervolgens zouden er nog vijf gesloten wagens worden geplaatst bij Steinweg.

September (1)
Afbeelding
Dit jaar werden er ook diverse pogingen gedaan om de kunstmesttrein in Zeeuws-Vlaanderen vast te leggen. Het duurde even totdat dat lukte, maar op 7 september kon wel wat anders worden afgestreept dat ik al heel lang in actie wilde fotograferen: Locon’s 9802. Een fototechnisch voordeel van het wegvallen van het afvalvervoer uit Sloe, was dat Locon daar niet continu een extra diesselloc meer had staan. Daardoor werd zo nu en dan weer een beroep gedaan op de fraaie 9802. Helaas had Locon begin dit jaar niet veel vervoer meer, maar sinds september is er vrij frequent activiteit met Captrain kolentreinen, hun eigen kolentreinen, gasketelwagentreinen en aluminiumtreinen. Een van de eerste inzetten van de loc dit jaar in Sloe was op 7 september, toen Captrain voor het eerst in enige tijd weer twee (!) lege kolentreinen daarheen bracht. Even na aankomst kon de eerste trein worden vastgelegd toen deze door de 9802 werd geplaatst.

September (2)
Afbeelding
Veelbesproken dit jaar waren de DBC 1600’en toen berichten naar buiten kwamen dat ze 2017 niet meer (rijdend) zouden halen. Gelukkig lijkt dat mee te vallen gezien er nog altijd een aantal worden ingezet. Op 27 september reed de 1604 de buurtgoederentrein naar Amsterdam Westhaven, die vandaag erg fraai was samengesteld uit drie cacaowagens type Tagnpps. Fraai voor de fotograaf tenminste; het laat wel zien hoe het met het UC-verkeer naar Amsterdam is gesteld... Naast Steinweg, waar vrijwel dagelijks een paar cacaowagens worden beladen, ziet alleen de Waterland terminal vrijwel dagelijks bont vervoer. Dat is overigens de enige plek in Amsterdam waar nog wel eens flinke slepen wagens met het UC-netwerk worden behandeld, maar er zijn soms ook dagen (zoals deze avond) waarop er geen enkele wagen wordt aangevoerd.

Oktober
Afbeelding
Op 5 oktober werd (weer :P ) naar Zeeuws-Vlaanderen gereden, wat uiteindelijk misschien wel de productiefste dag van het jaar werd. Onder andere één van de laatste DB Zeebrugge autotreinen, rangeren met de 9802 in ochtend en middag, de Buna-trein en staalrollentrein konden worden vereeuwigd maar de kunstmesttrein was het hoogtepunt van de dag :) Alweer ruim drie jaar rijdt BLOG enkele keren per maand naar Yara op de Axelse vlakte met ketelwagens voor ammoniak, salpeterzuur of kunstmest. Met tien wagens van de laatste categorie rijdt de 7862 langs de fraaie bomenrij tussen Zandstraat en Sas van Gent.

November (1)
Afbeelding
Zo nu en dan gebruikt Strukton de mooie 2205 van de SHD. De loc was daardoor nog wel eens te zien met de HSL autotrein, maar voor die van DBC slechts enkele keren. In november kwam dat wel een paar keer voor, zo ook op de strakblauwe 11 november. Gelukkig voor mij was de trein iets later omdat deze om moest rijden via Amersfoort Vlasakkers, waardoor ik nog op tijd was voor een plaatje in Amersfoort.

November (2)
Afbeelding
Naast de 2205 zou ook oudgediende 1254 weer ingezet gaan worden voor goederentreinen. Daar zou het jammer genoeg niet van komen in verband met een defect, op een autotrein van Bad Bentheim naar Oldenzaal na. Wel reed de loc dit jaar een set Klmos’sen en twee Noorse overbrengingen. De tweede, op 15 november, was dermate vertraagd dat ik nog van Eindhoven, via Breda om een statief op te halen met het OV naar Haarlem kon. Eigenlijk had deze al in de ochtend de grens over moeten komen, wat uiteindelijk bijna een halve dag later werd. In Haarlem was nog ruim voldoende tijd totdat de 1254 aankwam met treinstel 73043 en gelukkig voor de groep fotografen werd die last-minute van spoor gewijzigd naar 2. Daarna zou nog een lange reis naar huis volgen: omdat de vertraging van de Noor in Nederland nóg iets was opgelopen, zou het voor mij de laatste IC Direct naar Breda worden maar daarvan gingen de deuren in Rotterdam niet open... Gevolg: na 30 minuten werd de trein opgeheven en konden we met de laatste sprinter Breda nog bereiken, om vervolgens met de OV-fiets (de bussen waren allang weg) thuis te komen. Volgende keer toch maar weer met de auto dus :P

December
Afbeelding
We sluiten het jaar opnieuw af waar we zijn begonnen: in Moerdijk. Na het wegvallen van het afvalvervoer naar Attero had DB weer het alleenrecht in het industriegebied, enkele onregelmatige bezoeken van onder andere TrainServices en Locon aan GCA daargelaten. In december kwam daar verandering in: Captrain trok op 4 december een buizentrein de grens over, die de volgende dag in twee delen op de grote losweg van Moerdijk werd geplaatst door de 203 101. Een buizenwagentrein voor Conline op de losweg was één van de weinige dingen die ik nog niet had in Moerdijk, wat nu dus ook kon worden afgestreept :) Het blijft opmerkelijk hoe goed het goederenvervoer naar Moerdijk loopt: naast de treinen van Captrain, ontving Conline ook via het UC-vervoer dit jaar weer regelmatig buizenwagens. Mogelijk ten koste van de aansluiting in Maassluis overigens, waar dit jaar waarschijnlijk voor het laatst een trein heeft gereden. Naast het buizenvervoer is ook het vervoer van petroleumcokes in T(a)ds’en via de losweg nog altijd booming, en momenteel loopt ook het vervoer van vervuilde grond in Awilog bakken via de losweg uitzonderlijk goed. Verder behandelt Stolthaven sinds ruim een maand ketelwagens met het UC-netwerk; daarvoor is dit jaar zelfs een nieuwe aansluiting aangelegd. Daarnaast voert ArcelorMittal nog altijd regelmatig damwanden en andere profielen aan via de kleine losweg, en Cronimet behandelt nog steeds incidenteel een Eaos’je met schroot. Bovendien behandelde Shell meer wagens (soms wel twintig wagens aan- of afvoer op een dag). Alleen bij Omya gaat het de laatste jaren wat minder met het bonte vervoer; in tegen stelling tot o.a. Wuppermann, Solines, CCT en GCA die het nog altijd goed doen qua wagenladingenverkeer. Dat zie je toch niet vaak meer in Nederland :)
KvdLee
Berichten: 472
Lid geworden op: zo mei 26, 2013 4:47 pm

Re: Jaaroverzicht 2016 David

Bericht door KvdLee »

Fraaie serie David!
Bert13
Berichten: 2533
Lid geworden op: ma mei 26, 2014 9:38 am
Locatie: Limmen (Cas)
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2016 David

Bericht door Bert13 »

Heel leuk al die bedieningen, mooie plaatjes!
VinceCargo
Berichten: 3085
Lid geworden op: vr aug 16, 2013 4:39 pm
Locatie: Woerden
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2016 David

Bericht door VinceCargo »

Leuk!
Geen handvol, maar een land vol
arnold
Berichten: 14486
Lid geworden op: di aug 21, 2012 2:51 pm
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2016 David

Bericht door arnold »

November is leuk! En helaas zie de wagens,foto februari, niet meer in de Unit-Cargo's!
wessele
Berichten: 757
Lid geworden op: do jun 13, 2013 11:27 am
Locatie: Waardenburg

Re: Jaaroverzicht 2016 David

Bericht door wessele »

Topserie!
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 3958
Lid geworden op: ma aug 20, 2012 7:54 pm
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2016 David

Bericht door Jeroen »

Fraaie bedieningen! Leuk om te lezen dat Moerdijk het zo ontzettend goed doet. De 2205 is mijn favoriet.
Bitter nun boik van ut zoipuh, dan nun bult van ut werkuh
Gebruikersavatar
mattias
Berichten: 680
Lid geworden op: wo apr 17, 2013 8:08 am
Locatie: Wervik (BE)
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2016 David

Bericht door mattias »

Het hoeven niet altijd ellendig lange treinen te zijn..
Dit is minstens even fraai!
Bedankt om te delen.. :)
Foto's te bezichtigen op: Bfoto en Flickr
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2016 David

Bericht door Ronnie »

Mooie sfeerplaten uit Moerdijk in januari en december.
Goed sporen. Daar houden we van.
Plaats reactie