Jaaroverzicht 2016 | Koen

Post hier je beste, mooiste, speciaalste spoorfoto's van 2016.
Forumregels
Iedere gebruiker mag één topic openen, dus gebruik hem goed. Een topic mag uit maximaal 12 foto's bestaan, dit is dus gemiddeld één foto per maand. Het mooiste is natuurlijk als er daadwerkelijk één foto per maand wordt geselecteerd, maar dit is niet verplicht. Gebruik als topic titel het volgende formaat: Jaaroverzicht 2016 <je forum (nick)naam>

Succes met de selectie!
Plaats reactie
KvdLee
Berichten: 472
Lid geworden op: zo mei 26, 2013 4:47 pm

Jaaroverzicht 2016 | Koen

Bericht door KvdLee »

Goedemiddag!

Zo vlak voor het jaarlijkse gourmet-avondje heb ik even tijd gevonden een leuk overzichtje in elkaar te flanzen. Er werd dit jaar weer redelijk wat af gefotografeerd. Zeker niet alleen op treingebied, maar daar zijn we op dit forum 'helaas' toch wel een beetje aan gebonden, dus ik zal me daar maar bij houden :P.

Afbeelding
Januari
In Januari was de keus niet groot. Ik had welgeteld twee foto's waar een trein op stond, beiden op het zelfde station, en de een eigenlijk wat mooier dan de ander.. Maar vanwege het 'bijzonderheidsgehalte' niet voor de fraaie ÖBB 1144 117 gekozen, maar voor de Austria Express van RailPromo. De Belgische 2807 staat met welgeteld drie rijtuigen vertrekgereed voor de eindbestemming: Landeck.

Februari
In Februari werden veel donkere foto's gemaakt, die ik het overzicht niet waard vond. Daarvoor een bonusje elders in het overzicht.

Afbeelding
Maart
In Februari en Maart werden veel foto's gemaakt van de toen nog rijdende afvaltrein van en naar Noordwijkerhout. In Maart schoot ik een van de fraaiste daarvan -in mijn ogen-, vlak naast station Haarlem Spaarnwoude, waar toen het riet gesnoeid was. De 203 160 is hier op weg naar Noordwijkerhout met lege wagens.

Afbeelding
April
Er werden dit jaar niet veel foto's meer gemaakt van Plan V, behalve van wat ritten in de Houtrakpolder te Amsterdam. Hier werden een aantal stellen overgebracht naar de laatste rustplaats op de HCT.

Afbeelding
Mei
In Mei was de keus wel wat lastiger.. RRF 4401 met een treinstel voor Noorwegen, of toch een foto van de dieseldag op de Koningslijn? Beiden werden het niet, aangezien ik toch maar voor een uniek plaatje wilde gaan: RailPro's 602 hippelt er rustig op los met een sleep beladen ballastwagens op het lijntje tussen Almelo en Mariënberg.

Afbeelding
Juni
Ah, het is alweer Juni. In deze maand wilde ik naar Noord Frankrijk, om daar langs Ligne 4 foto's te maken van de fraaie CC72100'n. Als reisgenoot bleek Lesley ook wel enthousiast te zijn, en zodoende togen we naar het land van wijn en stokbrood. Op de heenweg reden we om via de Alsace, om het nog in bedrijf zijnde RRR stammetje met BB67400 te fotograferen. Nog maar nét op tijd waren we voor de eerste foto in Wisches, waarna snel doorgereden werd naar Mollkirch om een tweede foto te maken van de 67519, die op weg is naar Strasbourg. Het bleek uiteindelijk niet de enige Franse loc voor het jaaroverzicht.. ;-)

Afbeelding
Bonus
Ter compensatie van Februari werd er nog een foto uit Juni gepakt. De keus was echter wel lastig; een zonfoto bij Villerpoz vond ik eigenlijk fraaier, maar een nachtfoto ontbrak nog in het overzicht. Zodoende werd deze foto van station Vesoul gekozen, alwaar de 72180 klaar staat met IC 1834 naar Belfort.

Afbeelding
Juli
Prompt was ik Juli vergeten, dus bij deze nog snel even bijgevoegd. Alweer een Franse loc, dit keer de 2454 die uit Frankrijk gehaald werd door twee bestuursleden van ons clubje. Snel werd de loc rijvaardig gemaakt, en nog in VFLI-kleuren kon ze met sik 232 worden vastgelegd op 23 juli.

Afbeelding
Augustus
In Augustus werd de '100%zekergeentwijfelovermogelijkfotovanhetjaar' geschoten. Althans, tja.. Dat vind ik :lol:. Tussen Clermont-Ferrand en Nîmes rijdt dagelijks een Intercitépaar, de 15952 naar CF, en de 15957 naar Nîmes. Deze werden begin dit jaar vervangen voor moderne treinstellen, maar een klein wonder bleek voltrokken te zijn: met oog op toerisme werden de oudjes van stal gehaald en de rijtuigen opgeknapt. De vreugde voor de vakantie kon dus niet op, totdat bleek dat precies in 'onze' twee weken de IC met treinstellen zou rijden in verband met werkzaamheden.. In het laatste weekend werd echter de omloop weer opgestart, en zodoende kon op zondag 14 augustus een paar uur voor vertrek naar Nederland nog een foto worden gemaakt in het sfeervolle Villefort.

Afbeelding
September
In September helaas weinig zonfoto's.. En dus koos ik voor een bewolkte (maar daarom wel gelukte) foto van Locon's 1506, die bij Vopak in de Botlek een keteltrein zal gaan plaatsen.

Afbeelding
Oktober
"Oh Oh Oktober".. Waarin de keus tussen twee foto's ook weer moeilijk was: werd het de kersvers bestickerde 2454 of de staaltrein naar Beverwijk..? Het werd de laatste, in de hoop dat de 2400 in het jaaroverzicht van 2017 een welverdiend plaatsje krijgt. Op 17 oktober komt de 1616 met staaltrein 61262 door Heemskerk richting Beverwijk. Inmiddels is duidelijk dat de 1600'n bij DB Cargo nog even te leven hebben, in tegenstelling tot veel geruchten eerder dit jaar.

Afbeelding
November
De plaat van November werd gemaakt in het Overijsselse s'Heerenbroek. Met nog maar een half jaartje te gaan op deze lijn, en mogelijke verkoop aan Suriname in het verlengde daarvan, werd eens naar het Kamperlijntje gereden, om daar in een ijzig weiland de 3433 voor de lens te krijgen.

Afbeelding
December
Voor December viel er ook niet echt een goede keus te maken, dus het werd maar even denkbeeldig lootjes trekken.. En wie weet wordt er komende week nog wel een betere foto geschoten? Voor nu kies ik in elk geval voor de 66749 van GB Rail Freight, welke afgelopen week door het Londonse Wandsworth Road gezet komt met gipstrein 4Y19 naar Southampton.

Zo, dat was weer een vermakelijk uurtje terugkijken door foto's die ik op Flickr gepost heb. Ik hoop dat jullie allemaal fijne feestdagen mogen meemaken, en alvast alle goeds voor 2017 toegewenst!
Groet, Koen
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21648
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2016 | Koen

Bericht door Ronnie »

Leuk overzicht met die Franse diesels.
Goed sporen. Daar houden we van.
NS1707
Berichten: 386
Lid geworden op: ma aug 25, 2014 7:50 pm

Re: Jaaroverzicht 2016 | Koen

Bericht door NS1707 »

Februari is naar mijn mening wel de fraaiste, die Franse diesels zijn ook machtig. Leuke serie!
Gebruikersavatar
isuperpinda
Berichten: 504
Lid geworden op: di aug 26, 2014 3:00 pm
Locatie: Hengelo OV

Re: Jaaroverzicht 2016 | Koen

Bericht door isuperpinda »

Erg fraai de foto uit juni, mijn favoriet! Bewijst ook dat een mooie foto geen blauw luchtje hoeft te hebben ;)
Foto's op: Flickr
Gebruikersavatar
Pieterhgv
Berichten: 51
Lid geworden op: wo feb 17, 2016 12:56 pm
Locatie: Hoogeveen

Re: Jaaroverzicht 2016 | Koen

Bericht door Pieterhgv »

Mooie serie Koen! November is gaaf
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 3958
Lid geworden op: ma aug 20, 2012 7:54 pm
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2016 | Koen

Bericht door Jeroen »

Juni is mijn favoriet, heel sfeervol! :) Mooie set!
Bitter nun boik van ut zoipuh, dan nun bult van ut werkuh
Saitzee
Berichten: 587
Lid geworden op: zo mar 10, 2013 8:56 am

Re: Jaaroverzicht 2016 | Koen

Bericht door Saitzee »

Mooie serie!
Gebruikersavatar
mattias
Berichten: 680
Lid geworden op: wo apr 17, 2013 8:08 am
Locatie: Wervik (BE)
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2016 | Koen

Bericht door mattias »

Een gevarieerd en internationaal gegeven..
Mooie reeks, Koen!
Foto's te bezichtigen op: Bfoto en Flickr
Plaats reactie