Jaaroverzicht 2016 VinceCargo

Post hier je beste, mooiste, speciaalste spoorfoto's van 2016.
Forumregels
Iedere gebruiker mag één topic openen, dus gebruik hem goed. Een topic mag uit maximaal 12 foto's bestaan, dit is dus gemiddeld één foto per maand. Het mooiste is natuurlijk als er daadwerkelijk één foto per maand wordt geselecteerd, maar dit is niet verplicht. Gebruik als topic titel het volgende formaat: Jaaroverzicht 2016 <je forum (nick)naam>

Succes met de selectie!
Plaats reactie
VinceCargo
Berichten: 3085
Lid geworden op: vr aug 16, 2013 4:39 pm
Locatie: Woerden
Contacteer:

Jaaroverzicht 2016 VinceCargo

Bericht door VinceCargo »

Ook van mijn kant weer een jaaroverzicht :)

Januari
Afbeelding
PKP werd ineens weer actief met autotreinen, waarvan ik er zelf een paar mocht rijden. Ook werd een dagje sneeuwfoto's gemaakt rond Lehrte. De keus is uiteindelijk gevallen op een sneeuwfoto, aangezien PKP al bij Kevin voorbij kwam (en wellicht nog vaker zal volgen). Het absolute hoogtepunt van onze sneeuwtrip was deze trein van SETG. De vers bestickerde 193 814 trekt de met boomstammen beladen trein 41587 van Lübeck naar Kufstein (en uiteindelijk door naar Schwaz in Tirol) en passeert op de foto net buiten Lehrte op de verbindingsboog richting Hildesheim en Nordstemmen.

Februari
Afbeelding
In februari stonden toelatingsritten van de Vectron op het programma, waarvan door uw fotograaf een artikel voor Rail Magazine werd geschreven. Ook werd een reisje ondernomen om eindelijk eens de MGW Taurus met Euro Express rijtuigen vast te kunnen leggen, wat ook lukte. Op mijn verjaardag kon ook de Mauerfall Vectron vastgelegd worden, maar absoluut niks kon tippen aan de reis die ik met mijn vader maakte naar Oostenrijk. De keus was ontzettend moeilijk vanwege de vele hoogtepunten, de keus is uiteindelijk gevallen op de "standaard" foto van de wintersporttreinen in Fieberbrunn, waarbij het licht het mooiste was bij de passage van de 139 555, die met Sneeuw Express 17498 uit Den Haag naar Bischofshofen passeerde

Maart
Afbeelding
In maart werd vrij weinig ondernomen, naast mijn eerste foto van de 189 206 in "Vincent van Gogh" uitvoering bij daglicht werd er naar de Rijn gereden om de 01 150 onder schitterende weersomstandigheden te fotograferen. Als DPF 74350 uit Düsseldorf Hbf (met de stoomlok vanaf Keulen Nippes) komt de mooi opgeknapte Dampflok met een lekkere roffel door Linz am Rhein, onderweg naar Aschaffenburg

April
Afbeelding
April was wellicht de simpelste keuze van dit jaar. Een flink stukje tekst; lezen maar ;-)
Op 14 april 2016 vertrok de Stoom Stichting Nederland vanuit Rotterdam naar Dresden met haar Jubileum Expres, op 17 april 2016 stond de terugrit op de planning. Vanuit Venlo werd met -60 vertrokken, waardoor er ineens mogelijkheden ontstonden om de trein niet al te ver van huis te fotograferen. Er werd eerst naar Zaltbommel gereden, waar het viaduct boven de snelweg afgesloten bleek. Aangezien ik de trein wilde inhalen (deze zou een stop hebben op Geldermalsen) was dat geen optie. Onderweg waren al tussen Utrecht en Geldermalsen ontzettend donkere wolken zichtbaar, wat nog wel eens leuk uit zou kunnen pakken. Bij Hedel werd toegekeken hoe de trein in rustig tempo passeerde, waarna weer terug gereden werd in de richting van Utrecht. Nog steeds hingen er donkere wolken in de lucht rond Geldermalsen, dus werd de gok genomen om een poging bij Tricht te doen. De zon zat vreselijk dicht op de wolken bij aankomst op de stek, maar gelukkig gingen de wolken de goede kant op. Het begon wel wat te regenen, waardoor plots ook een regenboog tevoorschijn kwam. Eerst passeerde nog een SLT, waarna het hopen was dat de regenboog nog even zou blijven. Deze werd gelukkig alsmaar feller toen in de verte een grote stoomwolk zichtbaar werd. Van achter naderde ook een SLT, een hevig stressmomentje volgde. Deze had er gelukkig goed de vaart in, in tegenstelling tot de optrekkende stoomloc, waardoor deze foto tot stand kon komen zónder kruising (de SLT is achterin nog zichtbaar). Ter hoogte van Tricht is de 01 1075 met Jubileum Expres 38101 onderweg van Venlo naar Rotterdam, als in een regenbui en onder een dubbele (!) regenboog de fotograaf in Tricht gepasseerd wordt.


Mei
Afbeelding
In mei werd met Marcel naar het Maintal gereisd, 3 daagjes fotograferen met prachtige koolzaadvelden in beeld. Het absolute hoogtepunt (voor mij dan) werd voor het allerlaatst bewaard. Aangezien ik de volgende dag weer een trein van Venlo naar Nürnberg moest rijden werd besloten om er om 16:00 mee te stoppen en richting Nederland te rijden. 12 minuten voor we zouden vertrekken kwam deze trein van Raildox aanrijden op deze locatie in Retzbach-Zellingen. Al heel lang wil ik deze loc op de foto hebben, maar als ik 'm zie staat 'ie altijd uit en zonder trein in Fürth. De 185 409 van Raildox passeert op 7 mei 2016 met een fraaie sleep Nacco Tads'en als allerlaatste trein tijdens deze Maintal-trip. Hierna vertrokken we richting Nederland.

Juni
Afbeelding
Geen treinenfoto in juni, maar een foto van zonsondergang in Seminyak, Bali, Indonesië. In een 2 weekse rondreis heb ik zulke fantastische dingen meegemaakt, en zulke leuke mensen leren kennen.. Een schitterende ervaring, die ik iedereen aan kan raden.

Juli
Afbeelding
Na 2 weken Bali werd nog een rondreis Duitsland - Oostenrijk - Zwitserland gemaakt, om wat spoorvrienden te bezoeken en wat foto's te maken. Zonder het toen te weten zou in die 5 dagen mijn toekomst volledig veranderen, daarover later meer. Toch was het hoogtepunt voor mij het vastleggen van de 189 206 "Vincent van Gogh" met de Poznan-shuttle, iets wat na máánden eindelijk eens mocht lukken! Nadat 2 pogingen om de 189 206 van ERS met Poznan-shuttle 42332 in de zon te fotograferen bij Olst en Harderwijk lichtelijk mislukt waren werd richting huis gereden. Plotseling brak de zon af en toe door, en werd er nog even naar Laag Nieuwkoop gereden om daar nog een poging te doen. Vlak voor de trein in zicht kwam brak een klein blauw gat helemaal open, en passeert de 189 206 "Vincent van Gogh" met Poznan-shuttle 42332 in een heerlijk zonnetje de fotograaf op 24 juli 2016. Ein-de-lijk!

Augustus
Afbeelding
De plotselinge problemen met de toelating van met ETCS uitgeruste Class66 zorgde ervoor dat enkele oudgediende "Klazen" weer op het net verschenen in Nederland. Ook hierover verscheen een artikel in Rail Magazine van ondergetekende, dus geen foto hier. Wel was er nog een ander hoogtepunt. Van 10 t/m 17 augustus werd in Boedapest het Sziget-festival gehouden. Jaarlijks rijden er enkele treinen met festivalgangers vanuit Nederland naar de Hongaarse hoofdstad. Op 20 augustus 2016 kwam de 3e en laatste trein aan in Amersfoort, waarna als leeg materieel naar Münster werd gereden. In Nederland was Locon's 9903 trekkracht voor deze uit 15 rijtuigen bestaande trein, in Duitsland was het "Mauerfall Taurus" 182 560 van TX Logistik die de trein mocht trekken. Als trein 13493 passeert de bijzonder fraai bestickerde machine de 3 aanwezige fotografen tussen Schüttorf en Salzbergen, in een steeds kleiner geworden zongaatje. Zonder geluk vaart niemand wel ;-)

September
Afbeelding
Een prachtige dag aan de Rijn leverde een hoop leuke foto's op, waarbij deze voor mij het hoogtepunt was. Vanuit Leutesdorf was er een melding van de Henkel-zug gekomen (thnx!), die standaard aan de rechter Rheinstrecke richting het zuiden rijdt. We wisten dus dat we deze niet "goed" zouden kunnen vastleggen omdat we links stonden, dus werd er naar een alternatief gezocht. Over het algemeen ben ik geen liefhebbers van foto's die vanaf de andere Rijnoever genomen worden, er zijn slechts enkele fraaie locaties om dit te doen. In dit geval maak ik echter graag een uitzondering, mede vanwege de korte lengte van de trein en de fraaie loc. Op 14 september 2016 trekt de blauwe 110 262 trein 59941 (Langenfeld - Gunzenhausen) kort voor Sankt Goarshausen langs een fraaie rotspartij.

Oktober
Afbeelding
Slechts 1 foto werd er gemaakt in oktober. Ook in deze maand gingen de perikelen met ETCS-Class66 "vrolijk" door, en was ook eindelijk de DE61 vast te zien als opdruklok tussen Venlo en Viersen. Het voordeel van zelf deze trein op moeten duwen is dat er nog wel even een foto gemaakt kan worden. Zo staat op 14 oktober 2016 de DE61 als losse lok naar Venlo vertrekgereed te Viersen, vlak nadat kolentrein 48505 opgeduwd is.

November
Afbeelding
Eerder schreef ik al dat mijn reis in juli ervoor zou zorgen dat mijn toekomst volledig zou veranderen. Een bezoek aan SETG zorgde ervoor dat ik per 1 februari een nieuwe uitdaging heb, meer daarover volgt nog wel een keer. In November stond een bezoek aan Lokomotion op de agenda, waar Henk en ik ons concept voor het boek "15 Jahre Lokomotion" mochten presenteren. Dit werd goed ontvangen en het resultaat is inmiddels verkrijgbaar via de Webshops van o.a. Railcolor en Rail Magazine. Ook werd SETG bezocht, waar de eerste belangrijke zaken besproken werden. Een bonus was dat wij de mogelijkheid kregen om in Böckstein een serie foto's te maken van de beladen kalkslurrytreinen naar Plattling en Schwerte. Deze foto's lukten, maar waren niet het hoogtepunt die avond. Tot onze grote verrassing kwam letterlijk 1 minuut na onze aankomst in Böckstein namelijk trein 47211 (Voest Alpine Linz - Cittadella) binnengereden vanuit het noorden. De SLB 1216 940 werd afgerangeerd, en de trein reed met de CargoServ 1216 930 weer door.

December
Afbeelding
Op 13 december mochten Henk en ik maarliefst 525 boeken bezorgen bij Lokomotion, en was er nog wat tijd voor wat foto's over. Eerst werd 's ochtends de (helaas vieze) 189 997 van TX Logistik gefotografeerd bij Raubling, waarna we naar Bernau am Chiemsee reden. Hier werd de Ekol-shuttle gefotografeerd, en op blokafstand volgden de 193 240 en 193 812 van SETG. Met lege kalkslurry-trein 49879 passeren de locomotieven Bernau am Chiemsee richting Salzburg en Ljubljana.
Laatst gewijzigd door VinceCargo op zo dec 25, 2016 11:01 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Geen handvol, maar een land vol
arnold
Berichten: 14486
Lid geworden op: di aug 21, 2012 2:51 pm
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2016 VinceCargo

Bericht door arnold »

Vince,prachtige serie! Bij de foto van juni verlang ik ook weer naar Indonesië!
Rolandrail
Berichten: 3243
Lid geworden op: ma jan 14, 2013 4:08 pm

Re: Jaaroverzicht 2016 VinceCargo

Bericht door Rolandrail »

Een absolute topserie foto's! Hulde!
Rolandrail is verhuisd van .net naar .nl!
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 3958
Lid geworden op: ma aug 20, 2012 7:54 pm
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2016 VinceCargo

Bericht door Jeroen »

Prachtige jaaroverzicht Vincent! April is een echt een knaller! 8-) Veel plezier met je nieuwe uitdaging!
Bitter nun boik van ut zoipuh, dan nun bult van ut werkuh
Gebruikersavatar
CFL1800
Berichten: 2282
Lid geworden op: vr aug 31, 2012 10:30 pm

Re: Jaaroverzicht 2016 VinceCargo

Bericht door CFL1800 »

Mooi gedaan.
ov_wijzer
Berichten: 926
Lid geworden op: do nov 15, 2012 2:39 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2016 VinceCargo

Bericht door ov_wijzer »

Leuk Vince! Oktober is mijn favoriet.
Gebruikersavatar
kay-cee
Berichten: 1270
Lid geworden op: za aug 02, 2014 6:17 pm

Re: Jaaroverzicht 2016 VinceCargo

Bericht door kay-cee »

Hele leuke serie Vincent! April en December zijn mijn favorieten.
KvdLee
Berichten: 472
Lid geworden op: zo mei 26, 2013 4:47 pm

Re: Jaaroverzicht 2016 VinceCargo

Bericht door KvdLee »

April en Juni zijn wel erg fraai! Leuk overzicht :)
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2016 VinceCargo

Bericht door Ronnie »

April vind ik de fraaiste van de serie.
Goed sporen. Daar houden we van.
VinceCargo
Berichten: 3085
Lid geworden op: vr aug 16, 2013 4:39 pm
Locatie: Woerden
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2016 VinceCargo

Bericht door VinceCargo »

Thnx allemaal.
Zie zojuist dat er een foutje in is geslopen, bij november stond de verkeerde foto..
Deze inmiddels dus even vervangen ;-)
Geen handvol, maar een land vol
Gebruikersavatar
Pieterhgv
Berichten: 51
Lid geworden op: wo feb 17, 2016 12:56 pm
Locatie: Hoogeveen

Re: Jaaroverzicht 2016 VinceCargo

Bericht door Pieterhgv »

April is heel erg fraai! Mooie serie
Gebruikersavatar
mattias
Berichten: 680
Lid geworden op: wo apr 17, 2013 8:08 am
Locatie: Wervik (BE)
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2016 VinceCargo

Bericht door mattias »

Zalige reeks..
Juni is m'n favoriet! :-)) :-))
Nee, om eerlijk te zijn heb ik niet echt een favoriet..
Iedere foto heeft zijn Wow-factor. :)
Foto's te bezichtigen op: Bfoto en Flickr
Gebruikersavatar
Rens
Site Admin
Berichten: 3405
Lid geworden op: di jan 15, 2013 3:02 pm

Re: Jaaroverzicht 2016 VinceCargo

Bericht door Rens »

Een fraai jaar qua spoorfoto's en lekker veel sneeuw!
Gebruikersavatar
Marcel
Berichten: 2342
Lid geworden op: vr aug 24, 2012 6:55 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2016 VinceCargo

Bericht door Marcel »

Vette serie hoor Vince.
"The chase is better than the catch."
Gebruikersavatar
wouterder
Berichten: 733
Lid geworden op: wo okt 29, 2014 8:36 pm

Re: Jaaroverzicht 2016 VinceCargo

Bericht door wouterder »

Topserie foto´s voor dit jaar!
BjörnNielsen
Berichten: 965
Lid geworden op: vr aug 24, 2012 5:39 pm
Locatie: Ljouwert
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2016 VinceCargo

Bericht door BjörnNielsen »

Wat een jaar is dat geweest zeg!
Gebruikersavatar
Railleon
Berichten: 1093
Lid geworden op: zo mei 26, 2013 7:30 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2016 VinceCargo

Bericht door Railleon »

Topserie. Februari en april zijn favo.
Dewey
Berichten: 100
Lid geworden op: za mar 01, 2014 10:30 am

Re: Jaaroverzicht 2016 VinceCargo

Bericht door Dewey »

Fraai overzicht Vincent!
Gebruikersavatar
TonM
Berichten: 218
Lid geworden op: ma dec 31, 2012 10:53 am
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2016 VinceCargo

Bericht door TonM »

Toppy opname Vince
Plaats reactie