Jaaroverzicht 2016 Jeroen

Post hier je beste, mooiste, speciaalste spoorfoto's van 2016.
Forumregels
Iedere gebruiker mag één topic openen, dus gebruik hem goed. Een topic mag uit maximaal 12 foto's bestaan, dit is dus gemiddeld één foto per maand. Het mooiste is natuurlijk als er daadwerkelijk één foto per maand wordt geselecteerd, maar dit is niet verplicht. Gebruik als topic titel het volgende formaat: Jaaroverzicht 2016 <je forum (nick)naam>

Succes met de selectie!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 3958
Lid geworden op: ma aug 20, 2012 7:54 pm
Locatie: Helmond
Contacteer:

Jaaroverzicht 2016 Jeroen

Bericht door Jeroen »

Januari
Deze maand was een moeilijke keuze. HSL 1304, PKP 189 of toch de eerste Vectron in Nederland. Ik heb gekozen voor een foto die niet meer mogelijk is om te maken en mede door de mijn fotokeuze voor de maand december. Cabooter heeft dit jaar de laad- en losplaats in Kaldenkirchen en bouwt momenteel daar zijn tweede vestiging. Alle vervallen maar karakteristieke DB loodsen zijn zin hier door gesloopt. Op 9 januari 2016 was het nog niet zo ver, wel ontmoette ik toen Hans Cabooter. Op deze dag kon ik voor het laatst de bediening vastleggen in oude situatie. Vanaf de loods werd EBM Cargo 203 111 met enkele schuifwandwagens vereeuwigd.
Afbeelding

Februari
Op 5 februari 2016 reisde ik met het OV af naar het Belgische Quenast. Ik wilde graag nog de steenslagtrein op de foto hebben met de fraaie Franse BB 67400 serie. Nu wetende dat per 1 december 2016 deze loc’s niet meer België in mogen, wegens het ontbreken van TBL1+ ben ik nu extra blij dat deze reis nog heb gemaakt. :)
SNCF Fret 467494 + 467597 met lege steenslagtrein als trein 49811 van Somain, Frankrijk naar Qenast, heeft bijna zijn eindbestemming bereikt.
Afbeelding

Maart
Een foto uitkiezen voor de maand maart was een lastige keuze. In deze maand had ik o.a. voor het eerst een PKP Vectron op de foto, maar heb gekozen voor een unieke foto, want wie kan nou zeggen dat hij Raildox in Nederland heeft. Op 2 maart 2016 maakte Raildox 076 110 maakte namens Bombardier testritten tussen Roosendaal en Essen. De loc is voorzien van ATB en Memor, waardoor het mogelijk was om met deze loc hier testritten te maken. Raildox 076 110 van Roosendaal naar Essen, passeert bij Nispen.
Afbeelding

April
April was weer zo’n maand dat er weer veel leuks heeft gereden. 2016 was het jaar dat de Eurostar e320 voor het eerst naar Nederland kwam voor toelating, daarom mag deze ook niet ontbreken in mijn lijst.
Op 28 april 2016 maakte Eurostar 4013/4014 haar eerste meters op Nederlands grondgebied. Na statische testen in Roosendaal en Essen, maakte het 398 meter lange treinstel nog enkele nachtelijke testritten tussen Helmond en Venlo (waar anders!). 8-)
Afbeelding

Mei
Mei was een makkelijke keuze, als ik de Krokodil niet had (zie juli), was dit mijn foto van het jaar geworden. In mei 2016 waren er weer eens stakingen in België, waardoor weer het nodige verkeer niet via de Montzenroute kon rijden. Railtraxx had gelukkig de “Linz Shuttle” niet afgeschaft op 26 mei 2016, maar had een unieke omleidingsroute ingepland om de trein toch in Aachen-West te krijgen.
Railtraxx 266 026 en 272 403 met staaltrein uit Genk-Goederen via Budel, Roermond, Sittard en Herzogenrath naar Aachen-West. Passeert op 26 mei 2016 Budel-Dorplein. Dit was de eerste doorgaande goederentrein sinds jaren die gebruik maakte van het baanvak Budel-Weert.
Afbeelding

Juni
Op 10 juni 2016 was station Horst-Sevenum voor een dag het internationale eindstation voor drie extra uit München, Hamburg en Düsseldorf. Voor het complete verhaal verwijs ik je naar dit topic.
Hector Rail 242 517 met chartertrein uit München naar Horst-Sevenum (of all places), passeert op 10 juni 2016 station Jüchen.
Afbeelding

Juli
Juli was de makkelijkste keuze van het jaar. In deze maand heb ik mijn foto van het jaar gemaakt.
Op 1 juli 2016 besloot ik per trein af te reizen naar Duisburg Lotharstrasse. Na vele leuke treinen vloog er ineens een 194 los voorbij richting het noordoosten. Direct had ik al zo’n gevoel dat ie terug zou komen met een trein, dus besloot ik net zolang te wachten tot ie terug zou komen. Na drie uur wachten werd mijn geduld beloond. :D
Krokodil Rail4U 194 158 met keteltrein (dieselolie) van Gelsenkirchen-Bismarck naar Nürnberg Hafen, passeert bij Duisburg Abzweig Lotharstrasse. Waarschijnlijk de eerste en laatste keer dat een 194 mijn lens passeert.
Afbeelding

Augustus
In augustus gingen vier R-NET Flirt-treinstellen van Leidschendam naar het Prüf- und Validationcenter Wegberg-Wildenrath voor enkele testen. Het was een complete verassing toen EGP een V200 naar Venlo stuurde om de Flirts op te gaan halen! Toevallig was het dezelfde V200 in die voor het laatst in 2005 in Venlo zag.
EGP 221 106 met NS Flirt 2010 + 2011 + 2012 + 2013 vertrekt op 2 augustus 2016 uit Venlo.
Afbeelding

September
In 2016 namen we ook afscheid van de mat ’64, nu echt definitief. Op 25 september 2016 was er een laatste afscheidsrit gepland. De route verliep via Maastricht, 's-Hertogenbosch, Arnhem, Deventer, Zwolle, Amersfoort en Utrecht Maliebaan. Waar Plan V 876 officieel werd overhandigd aan het spoorwegmuseum. NS Plan V 449 + 469 + 466 + 876 van Maastricht richting Eindhoven, door Sint-Joost.
Afbeelding

Oktober
Op 24 oktober 2016 had RTB Cargo 1 dag ter beschikking over de 186 122 van NS. Deze loc werd die dag ingezet voor de Blerick-shuttle. Raar genoeg moesten de NS logo’s na een slag in Maasvlakte direct onherkenbaar gemaakt worden.
NS 186 122, dienst bij RTB Cargo, met vol beladen Blerick-shuttle 51404 van Maasvlakte-West door werkzaamheden naar Roermond, passeert t.h.v. het RSC in Waalhaven-Zuid.
Afbeelding

November
Als liefhebber van HGK kan HGK ook niet ontbreken in mijn jaaroverzicht. In eerdere maanden zat ik al te overwegen om HGK te plaatsen, maar voor november kies ik toch voor Keulse vervoerder.
RheinCargo DE670 met beladen kalksteenmeeltrein uit Rheinkalk Flandersbach naar Niederaußem RWE op 12 november 2016 langs Kaarst-Tilmeshof.
Afbeelding

December
Op 15 december 2016 kon ik voor het eerst een BLS Vectron vastleggen. Niet in Zwitserland, maar direct bij Venlo over de grens. Op 15 december 2016 werd Railterminal Cabooter Kaldenkirchen feestelijk geopend met een openingstreintje. De nieuwe vestiging in Kaldenkirchen biedt meer mogelijkheid voor Cabooter. Nieuw vervoer heeft geen last meer van restricties op Nederlands spoorgebied (toegelaten locs etc.) en is niet meer afhankelijk van concurrent DB Cargo.
BLS Cargo 475 405 met korte Cargobeamertrein van Kaldenkirchen naar Köln-Nippes, waar dit deel werd aangehaakt op de Cargobeamer shuttle Domodossola, Italië.
Afbeelding

Iedereen fijne kerstdagen gewenst en gelukkig en spoors 2017!
Laatst gewijzigd door Jeroen op ma dec 26, 2016 12:21 pm, 5 keer totaal gewijzigd.
Bitter nun boik van ut zoipuh, dan nun bult van ut werkuh
Gebruikersavatar
CFL1800
Berichten: 2282
Lid geworden op: vr aug 31, 2012 10:30 pm

Re: Jaaroverzicht 2016 Jeroen

Bericht door CFL1800 »

Schitterende serie foto's.
DDZ7504
Berichten: 3868
Lid geworden op: ma aug 25, 2014 7:50 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2016 Jeroen

Bericht door DDZ7504 »

Gave serie! En in augustus waren het toch echt vier stellen en geen drie ;)
Ik ben de wolkenlotto aan het winnen.
VinceCargo
Berichten: 3085
Lid geworden op: vr aug 16, 2013 4:39 pm
Locatie: Woerden
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2016 Jeroen

Bericht door VinceCargo »

Gaaf!! Hectorrail, E94 en HGK zijn m'n favorieten :)
Geen handvol, maar een land vol
Gebruikersavatar
kay-cee
Berichten: 1270
Lid geworden op: za aug 02, 2014 6:17 pm

Re: Jaaroverzicht 2016 Jeroen

Bericht door kay-cee »

Leuk Jeroen! Hectorrail en Vectron van BLS zijn mijn favorieten!
ijzeren rijn 82
Berichten: 805
Lid geworden op: zo sep 09, 2012 10:00 am

Re: Jaaroverzicht 2016 Jeroen

Bericht door ijzeren rijn 82 »

Echte doorgaande cargo in Budel was leuk ! :D
ov_wijzer
Berichten: 926
Lid geworden op: do nov 15, 2012 2:39 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2016 Jeroen

Bericht door ov_wijzer »

Mooi Jeroen! Februari en Mei zijn mijn favorieten.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2016 Jeroen

Bericht door Ronnie »

Ik ga voor juli en november.
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Pieterhgv
Berichten: 51
Lid geworden op: wo feb 17, 2016 12:56 pm
Locatie: Hoogeveen

Re: Jaaroverzicht 2016 Jeroen

Bericht door Pieterhgv »

Fraaie serie gemaakt dit jaar!
Gebruikersavatar
mattias
Berichten: 680
Lid geworden op: wo apr 17, 2013 8:08 am
Locatie: Wervik (BE)
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2016 Jeroen

Bericht door mattias »

Leuke reeks!
En het toont aan dat zon niet altijd verplicht is om een foto te laten slagen! ;)
Foto's te bezichtigen op: Bfoto en Flickr
arnold
Berichten: 14489
Lid geworden op: di aug 21, 2012 2:51 pm
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2016 Jeroen

Bericht door arnold »

Leuke serie Jeroen. En wat hebben we wat Km's afgelegd om dit voor elkaar te krijgen.
Gebruikersavatar
Rens
Site Admin
Berichten: 3406
Lid geworden op: di jan 15, 2013 3:02 pm

Re: Jaaroverzicht 2016 Jeroen

Bericht door Rens »

Lekker veel plaatjes uit de grensstreken!
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 3958
Lid geworden op: ma aug 20, 2012 7:54 pm
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2016 Jeroen

Bericht door Jeroen »

mattias schreef:En het toont aan dat zon niet altijd verplicht is om een foto te laten slagen! ;)
Ik zal eerlijk zeggen, Mattias. Ik ga nog liever met strak grijs weer op pad, dan met strak blauw. Want de mooiste treinen komen altijd verkeerd voor de zon. :P
Bitter nun boik van ut zoipuh, dan nun bult van ut werkuh
wessele
Berichten: 757
Lid geworden op: do jun 13, 2013 11:27 am
Locatie: Waardenburg

Re: Jaaroverzicht 2016 Jeroen

Bericht door wessele »

Mei is natuurlijk favoriet ;-)
Gebruikersavatar
Railleon
Berichten: 1093
Lid geworden op: zo mei 26, 2013 7:30 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2016 Jeroen

Bericht door Railleon »

Hele fraaie serie, Jeroen!
Plaats reactie