Jaaroverzicht 2015 Peter1978

Post hier je beste, mooiste, speciaalste spoorfoto's van 2015.
Forumregels
Iedere gebruiker heeft recht op één topic, dus gebruik hem goed. Een topic mag uit maximaal 12 foto's bestaan, dit is dus gemiddeld één foto per maand. Het mooiste is natuurlijk als er daadwerkelijk één foto per maand wordt geselecteerd, maar dit is niet verplicht. Gebruik als topic titel het volgende formaat: Jaaroverzicht 2015 <je forum (nick)naam>

Succes met de selectie!
Plaats reactie
Peter1978
Berichten: 75
Lid geworden op: wo feb 03, 2016 10:39 am
Contacteer:

Jaaroverzicht 2015 Peter1978

Bericht door Peter1978 »

Ondanks dat we alweer in februari zitten ook van mijn kant nog even een jaaroverzicht van 2015.

In januari heb ik nauwelijks foto's gemaakt. Het weer was te slecht of ik was niet in de gelegenheid om foto's te maken.

Februari
Begin februari maakte ik de eerste mooie foto's van 2015 toen het op een ochtend fraai weer was. Ik zag een melding voorbij komen dat er een containertrein van Locon door Amersfoort reed en er op gegokt dat het een vertraagde Bentheim-shuttle was. De gok pakte goed uit.
Afbeelding
Locon 9903 met vertraagde Bentheim-shuttle bij Zenderen op 6 februari 2015

Maart
Voor maart heb ik gekozen voor de Ems-Isar-Express op de Emslandstrecke getrokken door de fraaie Vectron 193 803 van e.g.o.o. Dit is een gecombineerde goederentrein van Georgsheil via Dörpen en Lippstadt naar München die begin 2015 door e.g.o.o. samen met WLE is gestart. Het was mijn bedoeling om in de zomermaanden nog een betere foto van de groene Vectron te maken maar helaas lukte dat telkens niet omdat of de Ems-Isar-Express (fors) te laat was of omdat er een andere loc voor zat.
Afbeelding
e.g.o.o. 193 803 met Ems-Isar-Express bij Leschede op 12 maart 2015

April
In april was ik een zaterdag in Duitsland aan het fotograferen maar ontstonden er helaas veel meer stapelwolken dan verwacht door een koudere bovenlucht. Toen ik in de buurt van Moers over de Autobahn reed dacht ik aan een bericht dat ik een aantal weken terug zag op de Dreischeibe. Iemand had een aantal nieuwe Velaro e320 stellen van Eurostar zien staan op een goederenemplacement bij Rheinkamp. Omdat deze locatie niet ver van de A42 afrit Moers-Nord was ben ik even wezen kijken, en inderdaad stonden er ook vandaag enkele stellen. Dit jaar wil ik als het fraai zomerweer wordt eens richting België/Frankrijk om de nieuwe Velaro e320 stellen in dienst vast te leggen. Hopelijk komt er binnenkort ook een stel naar Nederland voor proefritten omdat men deze stellen in de loop van 2017 ook naar Amsterdam wil inzetten.
Afbeelding
Velaro e320 4014/4013 met daarnaast de 4005 te Rheinkamp op 18 april 2015

Mei
Mei was ook in 2015 ook weer erg wisselvallig. Toch hadden we op 1e Pinksterdag fraai zonnig weer en was er een NMBS Railpromo chartertrein onderweg naar het oosten.
Afbeelding
NMBS HLE 2862 met Railpromo chartertrein 13903 bij Hengelo op 24 mei 2015

Juni
Het kiezen van de mooiste foto van juni was lastig. Juni was een maand met veel mooie zonnige dagen waarop ik veel foto's heb gemaakt, vooral vlak over de grens in Duitsland. Ik heb wederom gekozen voor de Ems-Isar-Express met deze keer de 189 453 als tractie die in 2015 als WLE 82 reed. Inmiddels heeft de WLE een Traxx AC3 aangeschaft die ook het nummer WLE 82 heeft gekregen. Hopelijk wordt de nieuwe Traxx AC3 ook ingezet voor de Ems-Isar-Express.
Afbeelding
WLE 189 453 (WLE 82) met Ems-Isar-Express te Lingen op 30 juni 2015

Juli
Een dag later stond ik ook weer aan de Emslandstrecke, nu bij Osterbrock in de hoop dat ik een betere foto van de e.g.o.o. Vectron kon maken maar die reed helaas met een forse vertraging. Zodoende heb ik gekozen voor een beeld wat inmiddels verleden tijd is op de Emslandstrecke, een Baureihe 111 van DB Regio met een dubbeldeksstam waarin de laatste jaren ook regelmatig voormalig Oost-Duitse dubbeldeksrijtuigen zaten. Inmiddels heeft Westfalenbahn deze dienst overgenomen en rijdt deze nu met Flirt-3 stellen.
Afbeelding
DB 111 141 met RE 26233 bij Osterbrock op 1 juli 2015

Augustus
In augustus heb ik op een zaterdag een trip gemaakt naar Stolberg bij Aken en daarna door naar België om ook daar o.a. eens een ICE-3M op de hogesnelheidslijn in het fraaie landschap ten zuiden van Limburg vast te leggen.
Afbeelding
DB ICE-3M 406 011 als ICE 15 op HSL 3 ter hoogte van Baelen op 22 augustus 2015

September
September was een weinig bijzondere maand. Aan het eind van de maand ben ik nog wel een dagje naar Salzbergen geweest waar de dagelijkse knikketeltrein uit Emden deze keer getrokken werd door een DBS/Green Cargo 185.
Afbeelding
DBS/GC 185 402 met knikketeltrein bij Salzbergen op 30 september 2015

Oktober
Op de laatste dag van oktober reed de fraai bestickerde 185 389 een keteltrein vanuit Holthausen.
Afbeelding
DBS 185 389 "CO2-frei" met keteltrein bij Leschede op 31 oktober 2015

November
In 2015 heeft LTE zijn twee 186'ers ingeruild voor twee gloednieuwe exemplaren van Railpool. Deze zijn gelukkig ook af en toe in het oosten te zien.
Afbeelding
LTE 186 426 met gasketelwagens bij Zenderen op 26 november 2015

December
Voor december was de keuze niet moeilijk. De mooiste aanwinst van 2015 op het Nederlandse spoor was natuurlijk de 1304 van HSL die een bruine kleurstelling op de baan kwam. Op 9 december had ik de gelegenheid om deze onder een fraaie blauwe hemel vast te leggen.
Afbeelding
HSL Logistik 1304 met ketelwagens als trein 41795 bij Zenderen op 9 december 2015

Het is alleen jammer dat mijn foto's op 800 x 534 niet zo mooi verkleind worden door Flickr, daarom staat er ook een link onder. Op 1200 x 800 komen de foto's het beste tot hun recht.
Laatst gewijzigd door Peter1978 op vr feb 12, 2016 10:42 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn foto's op Flickr
Marc Vlot
Berichten: 522
Lid geworden op: ma sep 28, 2015 4:51 pm
Locatie: Leerdam

Re: Jaaroverzicht 2015 Peter1978

Bericht door Marc Vlot »

Fraaie serie, Peter! December is het mooist.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21648
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2015 Peter1978

Bericht door Ronnie »

Juni is fraai. Oktober is ook een favoriet, vanwege de combinatie van die loc met de herfstkleuren.
Goed sporen. Daar houden we van.
Peter1978
Berichten: 75
Lid geworden op: wo feb 03, 2016 10:39 am
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2015 Peter1978

Bericht door Peter1978 »

Bedankt Marc en Ronnie!
Mijn foto's op Flickr
Plaats reactie