Jaaroverzicht 2015 Durk

Post hier je beste, mooiste, speciaalste spoorfoto's van 2015.
Forumregels
Iedere gebruiker heeft recht op één topic, dus gebruik hem goed. Een topic mag uit maximaal 12 foto's bestaan, dit is dus gemiddeld één foto per maand. Het mooiste is natuurlijk als er daadwerkelijk één foto per maand wordt geselecteerd, maar dit is niet verplicht. Gebruik als topic titel het volgende formaat: Jaaroverzicht 2015 <je forum (nick)naam>

Succes met de selectie!
Plaats reactie
The_Knitter
Berichten: 3912
Lid geworden op: wo aug 22, 2012 1:00 pm
Locatie: Zwijndrecht

Jaaroverzicht 2015 Durk

Bericht door The_Knitter »

Zo, ook hier maar even het Jaaroverzicht plaatsen:

Januari 2015
Een maand met weinig activiteit op foto-gebied. Een paar dingen waar ik voor op pad ging reden te vroeg, te laat of niet... Behalve deze fraaie bediening van Zwijndrecht.
Afbeelding
DBS 6478 + aanvoer Van Leeuwen Buizen Zwijndrecht
27 Januari 2015 - Vandaag kreeg ik het bericht dat er weer een lange trein naar Van Leeuwen Buizen gebracht zou worden, en tot mijn vreugde in de ochtend. Ik had deze week een late dienst, dus kon de trein nog vastgelegd worden.
DB Schenker 6478 passeert hier de 2 fotografen, nadat de trein het hoofdspoor verlaten heeft en de Zwijndrechtse stamlijn betrad. Nadat de overweg gesleuteld was, kon er doorgereden worden naar de Kreekweg, waar deze 12 wagens (6 Duitse rongenwagens type Rbns met buizen en 6 Tsjechische rongenwagens type Roos met buizen) achtergelaten werden, om eerst de lege set van 8 wagens uit te halen en op het andere spoor op de Kreekweg te plaatsen, om vervolgens deze lange set geduwd naar Van Leeuwen Buizen te brengen.

Februari 2015
Hier kreeg ERS met de Poznàn naar het Rotterdamse de roem bij Moordrecht. Deze maand werd er wel gefotografeerd, maar niks bijzonder, en het weer viel nogal eens vies tegen.
Afbeelding
ERS 189 212 + Poznàn-shuttle (42332)

Maart 2015
Dit werd een veel lastigere maand. Ik had een bezoek aan Antwerpen Haven gebracht, de Bentheimer Eisenbahn, nog een keer België en nog wat leuk spul binnen Nederland, waaronder ook de overbrenging van 1619 en 1618 uit Amersfoort naar de Watergraafsmeer door de 1251. De keuze is uiteindelijk op de Bentheimer Eisenbahn gevallen.
Afbeelding
BE D25 + olietrein (Gz 209)
Bij Emlichheim vertrekt de Bentheimer Eisenbahn D25 met een 14 wagen tellende olietrein richting Bahnhof Emlichheim, alwaar de locomotief weer moet omlopen, om de weg te vervolgen richting Esche. Aldaar zal de lok wederom omlopen om de trein richting Osterwald te brengen. Daar wordt de trein gelost en gaat de olie via pijpleiding verder.
Dit treintje rijdt over een afstand van circa 15 kilometer heen- en weer.

April 2015
Deze maand hadden we de RTM-fotorit, vakantie naar Tsjechië (en Slowakije), en nog wat overig binnenlands spul. Ik verkies een foto vanuit Tsjechië, wat een lastige opgave is, want er werden voornamelijk bedieningen geklikt die allemaal hun fraaie tinten hebben.
Afbeelding
ZSSK 751 192 + 751 124 + goederentrein
Bij Ráztočno (Slowakije), gelegen tussen Prievidza en Handlova, passeert al brullend een korte goederentrein met voorop 2 fraaie Bardotka's in dubbeltractie, gevolgd door 6 wagens, namelijk 3 ketelwagens en 3 Eas'n. De goederentrein was onderweg richting Horná Štubňa.

Mei 2015
In Mei was de fotorit met de museum-Bardotka in Slowakije. Maar ook diverse bedieningen werden geklikt. De keuze werd er niet makkelijker op. Ik verkies een foto van deze fotorit, die met 24 deelnemers werd uitgevoerd.
Afbeelding
PPS 751 131 + fotogoederentrein
Op 1 mei 2015 werd er in Slowakije een fotorit gereden met een Bardotka van de museumclub Prievidzský Parostrojný Spolok, voorheen ingezet door de Slowaakse spoorwegen voor goederentreinen rondom het Slowaakse Prievidza. De achtervolging gebeurde op eigen gelegenheid per auto, tegen betaling van het deelnamebedrag voor beide dagen.
De locomotief mocht op vrijdag 1 mei 2015 en zaterdag 2 mei 2015 met een fraaie goederentrein. Op donderdag 30 april 2015 werd de locomotief voorop(!) een reguliere goederentrein geplaatst voor overbrenging van Prievidza via Novaky en Horná Štubňa naar Zvolen, en vervolgens met de goederenwagens naar Banská Bystrica. Vanuit Banská Bystrica werd op vrijdag 1 mei 2015 vertrokken richting Brezno en Mlinky en weer terug. Op zaterdag 2 mei 2015 werd er van Diviaky, Čremošné, Kremnica, Horná Štubňa, Veľké Uherce en het eindpunt Prievidza, wat ook de thuisbasis van de locomotief is.
De fototrein kwam later ook weer terug bij Červená Skala, en werd hier gefotografeerd bij een oude laadplaats?

Juni 2015
Deze maand wordt niet moeilijk voor mij, want het toppunt van het jaar was toch wel het bezoek aan Albanië.
Afbeelding
HSH T669 1057 + 2 rijtuigen
23 Juni 2015 - Vandaag werd de spoorlijn tussen Dürres en Librazhd eens gevolgd. Hier rijdt één treinpaar per dag, maar oop het deeltraject Dürres - Elbasan rijdt er nog een tweede trein.
De trein tussen Dürres en Librazhd vertrekt om 07:20 uit Dürres, en staat tussen 11:00 en 13:00 in Librazhd te wachten op de terugrit.
Hier passeert de trein de fotograaf, die deze trein meermaals heeft ingehaald. De trein rijdt maar langzaam vanwege de slechte staat van het spoor, terwijl de parallelle autowegen 90 of 100km/h zijn, en ondanks dat de trein enkele tunnels doorkruist, en je met de auto om de berg heen slingert, haal je hem nog met gemak in.
De trein rijdt hier tussen Mirakë en Librazhd, en heeft dus bijna de eindbestemming Librazhd gehaald.

Juli 2015
Juli was veel weekendbezoeken aan België. Volgens mij maar één trein binnen de Nederlandse landsgrenzen gefotografeerd.
Afbeelding
RRF PB06 + Dolimetrein naar Veendam (47616)
11 Juli 2015 - Bij Engis (B) passeert de beladen dolimetrein uit Hermalle naar Veendam de 3 Nederlandse fotografen met exact 60 minuten vertraging. Aan de haak een fraaie sleep van circa 25 Nedmag Taoos.
Helaas hebben wij deze dag de 2 staaltreinen van SNCF uit Frankrijk en de kalktrein uit Yves-Gomezee van NMBS niet gezien...

Augustus 2015
Weinig foto-activiteiten, maar de Sziget-trein werd wel even geklikt.
Afbeelding
Locon 9903 + Sziget-trein
Op zondag 9 augustus vertrok de derde trein naar het Hongaarse Sziget-festival. Deze trein rijdt in Nederland met een e-lok van Locon, onder leiding van Railexperts. Aan de haak heeft de trein een bonte verzameling rijtuigen. Hier wordt het buurtschap Azelo thv Zenderen gepasseerd, gelegen tussen Almelo en Borne. De trein heeft echter nog een lange weg te gaan.

September 2015
Weinig activiteiten geweest, dus die sla ik over.

Oktober 2015
Er werd een fotorit bij de HSB gedaan, maar ook Plan V-jacht in Nederland net als wat goederentreinen.
Afbeelding
HSB 99 7243 + rijtuigen & HSB 99 6001 + Fotosonderfahrt
18 Oktober 2015 - Bij Alexisbad was een Doppelausfahrt gepland met de Fotosonderfahrt en reguliere trein 8695 naar Hasselfelde.
Links de trein naar Hasselfelde, rechts de Fotosonderfahrt naar Harzgerode.
Helaas was de lok in Stiege een extra tweede rondje door de Wendeschleife gegaan, waardoor de lok ook hier weer met tender voor kwam te rijden.

November 2015
Er werden diverse treinen geklikt, maar een leuk plaatje die ik tijdens werktijd kon maken, omdat ik stond te wachten op mijn teruglaadadres ...
Afbeelding
BLOG 7842 + staaltrein
2 November 2015 - Vandaag moest ik een 45ft container lossen in het Waalse Engis. Na het lossen moest ik even wachten op mijn instructie, want het terugladen in het Waalse Wanze kon niet doorgaan, omdat ik de container had afgekeurd voor laden.
Ik had mijn truck buiten de poort geparkeerd, en zoals deze trein bijna dagelijks doet, kwam hij hier iets na half 10 in de ochtend voorbij, met de afvoer van de staaltrein uit Hermalle-Sous-Huy. Meestal zit de tweede lok van dienst achteraan deze trein vast, waarbij de rangeerder in deze lok de overwegen weer "open" mag sleutelen voor het wegverkeer. De overwegen hier zijn volledig handmatig, en als het sleuteltje aan de overkant van de overweg niet weer gedraaid wordt, blijven de lampen en bellen aan.
Vandaag reed de tweede lok, waarvan ik het nummer vergeten ben te noteren, als losse lok achter de trein aan.

Toen de bellen gingen rinkelen snel de camera gepakt en in positie gaan staan.
Door de mist is er weinig van het Maasdal én van de trein te zien, maar het sfeertje wilde ik jullie niet achterhouden.

Hier heb ik ook al een paar keer met de vrachtwagen overnacht, en dan had ik ook DB Schenker met de staaltrein vanuit Beverwijk zien passeren.

December 2015
Deze maand wordt een Plan V, die in het allereerste ochtendzonlicht de 2 fotografen passeert.
Afbeelding
NSR 965
5 December 2015 - Bij Heukelom passeert de NSR 965 in het vroege zonnige ochtendlicht de 2 fotografen als Sprinter naar Boxtel vanwege een defect aan het spoor tussen Boxtel en Eindhoven.
Hier is de zon net boven de bomen uitgekomen en heerlijk gaan schijnen.

Bonusplaat
Omdat ik September heb overgeslagen, plaats ik een plaatje van Albanië.
Afbeelding
HSH T669 1041 + T669 1049 + 2 rijtuigen
Vandaag stond onder andere een paar fotootjes van de trein van Dürres naar Shköder op de planning.
Helaas rijdt de trein een groot stuk verkeerd voor de zon, dus veel foto's werden er niet gemaakt op dit lange traject.
Hier is deze trein, met 2 locomotieven op kop en in dubbeltractie, aan het vertrekken uit het station van Vöre, waar net werd gepasseerd met de trein uit Kashar naar Dürres.
Waarom deze trein vandaag met 2 locs én dubbeltractie reed, zou ik niet weten. Het is in ieder geval niet gepland.

Hier staan de oude seinpalen van vroeger ook nog, die al lange tijd niet meer gebruikt worden. Enkel en alleen de paal met het frame voor de seinlampen staat er nog, de rest is al verdwenen.
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 3958
Lid geworden op: ma aug 20, 2012 7:54 pm
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2015 Durk

Bericht door Jeroen »

Mooi overzicht Durk! De eerste foto uit Albanië is heel fraai.
Bitter nun boik van ut zoipuh, dan nun bult van ut werkuh
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2015 Durk

Bericht door Ronnie »

April is ook gaaf.
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Rens
Site Admin
Berichten: 3405
Lid geworden op: di jan 15, 2013 3:02 pm

Re: Jaaroverzicht 2015 Durk

Bericht door Rens »

Mooi overzicht en lekker veel buiten de landsgrenzen :)
Hugeau
Berichten: 701
Lid geworden op: vr okt 05, 2012 10:47 am
Locatie: Miercurea Ciuc
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2015 Durk

Bericht door Hugeau »

Mooi overzicht. Tof dat je naar Albanie bent geweest. Ik heb daar ook wel treinen zien rijden. Er zijn prachtige trajecten die helaas niet meer worden bereden, zoals die naar Pogradec. Ik vraag me af hoelang het nog gaat duren voordat alles weg is daar.
Marc Vlot
Berichten: 522
Lid geworden op: ma sep 28, 2015 4:51 pm
Locatie: Leerdam

Re: Jaaroverzicht 2015 Durk

Bericht door Marc Vlot »

Mooi overzicht. Februari is het mooist!
The_Knitter
Berichten: 3912
Lid geworden op: wo aug 22, 2012 1:00 pm
Locatie: Zwijndrecht

Re: Jaaroverzicht 2015 Durk

Bericht door The_Knitter »

Hugeau schreef:Mooi overzicht. Tof dat je naar Albanie bent geweest. Ik heb daar ook wel treinen zien rijden. Er zijn prachtige trajecten die helaas niet meer worden bereden, zoals die naar Pogradec. Ik vraag me af hoelang het nog gaat duren voordat alles weg is daar.
heb ik mij ook afgevraagd, maar er rijden weer treinen richting een voorstad bij Tirana. 7x/dag per richting zelfs, en het spoor is daar ook ernstig opgelapt en rijdt de trein op enkele stukken zelfs 70-80km/h.
Plaats reactie