Jaaroverzicht Rens (Treinfan)

Post hier je beste, mooiste, speciaalste spoorfoto's van 2015.
Forumregels
Iedere gebruiker heeft recht op één topic, dus gebruik hem goed. Een topic mag uit maximaal 12 foto's bestaan, dit is dus gemiddeld één foto per maand. Het mooiste is natuurlijk als er daadwerkelijk één foto per maand wordt geselecteerd, maar dit is niet verplicht. Gebruik als topic titel het volgende formaat: Jaaroverzicht 2015 <je forum (nick)naam>

Succes met de selectie!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rens
Site Admin
Berichten: 3406
Lid geworden op: di jan 15, 2013 3:02 pm

Jaaroverzicht Rens (Treinfan)

Bericht door Rens »

Het jaar 2015 is snel voorbijgegaan, getuige ook het luchtalarm dat maandag 12 minuten te laat was. Voor mij een jaar waaraan ik veel plezier heb beleefd en waarin ik gelukkig niet in het ziekenhuis heb hoeven te verblijven (in tegenstelling tot eind 2014), enkel voor diverse controles. Qua studie heb ik het dit jaar iets rustiger aan gedaan (maar het gaat nog gestaag), wel heb ik daarnaast part-time gewerkt en me ook beziggehouden met het forummanagement ;)
Ook ik heb uit elke maand van het jaar één foto geselecteerd en ik heb geprobeerd het overzicht zo divers mogelijk te houden.

Januari Afbeelding

Klik op de afbeelding voor een vergroting!

Zoals altijd in januari waren er weer keurig een paar sneeuwdagen. Op 30 januari kon ik de Locon 1506 vastleggen bij Dordrecht Zuid met een extra treintje richting Sittard bestaande uit enkele fraaie huifwagens van de SBB.


Februari Afbeelding

Klik op de afbeelding voor een vergroting!

In Delft is dit jaar de nieuwe spoortunnel in gebruik genomen en het luchtspoor gesloopt. Een mooi ondergronds station dat wel de nodige problemen heeft (gehad), denk aan de draaideur-problematiek en het gebrek aan gsm-ontvangst in de tunnel. Nog voordat het zover was, werden diverse proeven gehouden in de tunnel waarvoor ook enkele DDM-1-rijtuigen werden gebruikt. Na afloop van de proeven werden de rijtuigen op 6 februari weer teruggebracht naar Nijmegen. Er werd hierbij niet omgelopen op het station van Delft zelf maar op Den Haag HS, waardoor de trein in beide richtingen over het luchtspoor reed. In koude omstandigheden passeerde de combinatie bestaande uit de VR 203-4 + NS 6825 + 6626 +6812 met een fijn zonnetje.


Maart Afbeelding

Klik op de afbeelding voor een vergroting!

De treinen van EETC reden dit jaar voor het laatst. Omdat met ATB naar Emmerich rijden al niet meer mogelijk was, werd er een paar weekenden zowel in Arnhem als in Emmerich van locomotief gewisseld. Op 13 maart stond in Arnhem de 203 102 van Shunter klaar om trein 13417 naar Emmerich te brengen.


April Afbeelding

Klik op de afbeelding voor een vergroting!

Vopak in Vlaardingen is en blijft een trouwe spoorklant. De sporenbundel op het eigen terrein is uitgebreid en verscheidene vervoerders hebben ketelwagens gebracht. Meest trouwe vervoerder was en is LTE met 6400'en of gehuurde tractie van TrainServices. Op 15 april werd er zodoende een bonte set ketelwagens uitgewisseld met de TG-103.


Mei Afbeelding

Klik op de afbeelding voor een vergroting!

Werkzaamheden rond Emmerich zorgden er ook dit jaar weer voor dat er meer goederenverkeer via Bad Bentheim reed. Zo passeerde op 1 mei bij Rotterdam Lombardijen de Praag-shuttle met de MTR 186 289 en de RRF 23 in opzending. Een duidelijk voorbeeld van efficiëntie bij een spoorvervoerder: op Rotterdam Centraal stapte een tweede machinist in, die vanaf Amersfoort met de RRF23 aan de slag mocht om een spoorstaaftrein vanaf Crailoo naar de Schipholtunnel te brengen. ;)


Juni Afbeelding

Klik op de afbeelding voor een vergroting!

Net als in 2014 heb ik in juni weer velop geprofiteerd van de lange dagen en ging ik vaak nog even 's ochtends vroeg op pad. Toevalligerwijs net als in het jaaroverzicht van 2014 een foto gemaakt te Keverdijk op 23 juni, omdat enkele andere uitstapjes (o.a. Delfzijl) niet echt succesvol waren. Gedurende enkele weken reed de vroege Poznan-shuttle vanuit de Waalhaven niet in het donker en zodoende kon de 42331 worden vastgelegd met de fraai bestickerde 189 212 op kop.


Juli Afbeelding

Klik op de afbeelding voor een vergroting!

Vakantiemaand juli had deze keer een drietal bestemmingen: Berlijn, Praag en Frankrijk (nabij Troyes). Bij Berlijn Moabit kon ik op de ochtend van 7 juli deze trein vastleggen. Nadat de GVG 109-3 met 5 rijtuigen de eerste trein 301 Malmö - Berlin van het seizoen had gereden, reed de trein na het omlopen van de loc leeg door naar Berlijn Lichtenberg.


Augustus Afbeelding

Klik op de afbeelding voor een vergroting!

Op 6 augustus lukte het dan eindelijk een mooie zonplaat van de 48576 naar Zeebrugge te maken met bestelbusjes aan de loc. Met maar liefst 9 wagens met bestelbusjes en 2 pick-ups passeerde de trein bij Harselaar met de DBS 189 028 voorop.


September Afbeelding

Klik op de afbeelding voor een vergroting!

Voor de Cacaotrein had ik iets meer pogingen nodig, maar ook dat lukte en wel op 18 september. Met de mooie oranje combinatie van de 9905 en 1796 voorop passeerde de trein te Naarden-Bussum een uurtje te laat en daardoor perfect in de zon.


Oktober Afbeelding

Klik op de afbeelding voor een vergroting!

In 2015 reed Rurtalbahn zo nu en dan een autotrein vanuit Amsterdam. Op de eerste dag van oktober had ik enkele uren vrij en was dit prima te combineren met zo'n trein. Met de V203 op kop passeerde trein 41745 bij Rotterdam Alexander.


November Afbeelding

Klik op de afbeelding voor een vergroting!

Na een ochtendje in de Ardennen op 3 november had ik op de terugweg in Limburg nog even geluk met de zon. Iets voor Maastricht legde ik de DBS 6509 + 6513 met een beladen schroottrein naar Genk vast, waarmee deze trein ook van het lijstje afgestreept kon worden.


December Afbeelding

Klik op de afbeelding voor een vergroting!

Het jaaroverzicht van 2015 sluit ik op dezelfde wijze af als het overzicht van 2014: met een foto van een trein op de Lekbrug in Culemborg. Op de laatste dag van het jaar reed RRF voor het laatst de dolimetrein naar Veendam, omdat DB Cargo per 1 januari het stokje mocht overnemen. Het weer zat mee dus kon trein 47616 bestaande uit de RRF PB06 en een sleep Nedmag-wagens mooi in de zon worden vastgelegd.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht Rens (Treinfan)

Bericht door Ronnie »

December is fraai, evenals de foto uit juli.
Goed sporen. Daar houden we van.
Pim
Berichten: 181
Lid geworden op: za aug 02, 2014 11:08 am
Locatie: Naarden
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht Rens (Treinfan)

Bericht door Pim »

Maar bij juni ben je in de war met vorige jaar v.w.b. de Pontrein. Dat wat jij zag is de Poznan-shuttle, en vorig jaar was het de Pontrein. ;-) Mooie foto's zitten er overigens tussen!
Gebruikersavatar
Rens
Site Admin
Berichten: 3406
Lid geworden op: di jan 15, 2013 3:02 pm

Re: Jaaroverzicht Rens (Treinfan)

Bericht door Rens »

Ook niet handig dat het met dezelfde letters begint :-)) Heb het aangepast.
Marc Vlot
Berichten: 522
Lid geworden op: ma sep 28, 2015 4:51 pm
Locatie: Leerdam

Re: Jaaroverzicht Rens (Treinfan)

Bericht door Marc Vlot »

Perfecte plaatjes!!
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 3958
Lid geworden op: ma aug 20, 2012 7:54 pm
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht Rens (Treinfan)

Bericht door Jeroen »

Goed bezig geweest afgelopen jaar, Rens!
Bitter nun boik van ut zoipuh, dan nun bult van ut werkuh
Plaats reactie