Jaaroverzicht 2015: JUSTINIAN

Post hier je beste, mooiste, speciaalste spoorfoto's van 2015.
Forumregels
Iedere gebruiker heeft recht op één topic, dus gebruik hem goed. Een topic mag uit maximaal 12 foto's bestaan, dit is dus gemiddeld één foto per maand. Het mooiste is natuurlijk als er daadwerkelijk één foto per maand wordt geselecteerd, maar dit is niet verplicht. Gebruik als topic titel het volgende formaat: Jaaroverzicht 2015 <je forum (nick)naam>

Succes met de selectie!
Plaats reactie
JUSTINIAN
Berichten: 1542
Lid geworden op: vr mar 15, 2013 8:13 pm

Jaaroverzicht 2015: JUSTINIAN

Bericht door JUSTINIAN »

Op de valreep van 2015 mijn jaaroverzicht van 2015. Een jaar, dat deels in het teken stond van het afwikkelen van onder meer de nalatenschap van wijlen mijn moeder, waarvan de laatste zaken pas in april afgewerkt waren. En natuurlijk het verwerken van het verlies.
"Maar wij willen treinen!" Okee

Januari 2015: VEOOL. Veoilia huurling 235 staat op 6 januari 2015 te Nijmegen Centraal, gefotografeerd tijdens de rit naar Reuver, die ik om bovenvermelde reden vaker heb moeten doen.
Afbeelding1501 Veolia 235 Nmg vl 6I15 by leon2711schrijvers

Februari 2015: VALREEP! Op 11 februari 2015 moest ik weer vanuit Wijchen naar Reuver, maar besloot deze keer via Eindhoven en Blerick om te rijden. Geen al te slechte beslissing, want ofschoon het weer minder fraai is, krijg ik wel de Blerick-shuttle van de RTB voor de lens. Met 189 209, nog met de stickers van haar vorige huurder CTL (ChemTrans Logistics, een grote Poolse scheikundebaas). Die stickers zou 189 209 kort daarop verliezen.
Afbeelding1502 CTL 189 209 Blerick 11feb15 shuttle by leon2711schrijvers

Maart 2015: INKOM. EETC 1254 rijdt met één van haar nachttreinen Arnhem Centraal binnen op 15 maart 2015. Eigenlijk wilde ik hem te Zevenaar pakken vanwege de lokwissel met een diesel uit Emmerich. Dankzij de +8 van de eerste trein op de zondagmorgen uit het überkatholieke Wijchen (08;32 naar Nijmegen; die naar Ht gaat een half uur eerder, maar in dit verband de verkeerde kant uit) miste ik een aansluiting te Ah naar Zevenaar, zodat ik besloot in Ah in hinderlaag te liggen. Wel mijn eerste 1200 in Arnhem ooit trouwens.
Afbeelding1503 EETC 1254 Ah 15III15 inkom by leon2711schrijvers

April 2015: DUBBEL! Een doodgewone dubbeldekker als hoogtepunt van de maand? Terwijl ik de laatste aspecten van Mams nalatenschap afwikkel en tegelijk de jaarlijkse interrail voor mei/juni plan, wordt de inzet van 1700en met dubbeldekkers op Nijmegen-Deurne (waar Wijchen nu eenmaal aan ligt) radicaal opgevoerd. Omdat ik het materiaal gewoonweg mooi vindt en verder niet veel fotografisch kon doen is het de 1756 geworden, die hier op 15 april 2015 uit Wijchen vertrekt naar Oss en 's Hertogenbosch.
Afbeelding1504 WYC 1756 by leon2711schrijvers

Mei 2015: PAPEGAAI. De IR wordt gecentreerd om de weekenden van 30/31 Mei en 5/6 juni 2015. Elk jaar is er het laatste volle weekend van mei in de Slowaakse stad Vrutky (half uurtje van Zilina) in de werkplaats een stoomfeest annex tentoonstelling van spoorwegmaterieel. Veel moois, met stomers uit Slowakije, Tsjechië en een gast uit Polen, maar hoogtepunt van de maand is geworden 477 013. Dit type stoomlok wordt in Tsjechië en Slowakije Papusek (Papegaai) genoemd. Op 30 mei pendel ik met pendeltreinen tussen het station van Vrutky en de werkplaats, die met Vrutky Nakladi Stanica een eigen station heeft. Daarnaast zijn er diverse stoomritten, waarvan er eentje met de 477 013 vanuit Rozumberok via Martín in Vrutky Nakladi Stanica eindigt.
Omdat ik de 013 nog niet heb, vrees ik deze te missen wanneer die vanuit Martín Vrutky aandoet om daarna kop te maken en de werkplaats aan te doen. Als blijkt, dat niet iedereen uitstapt, trek ik de conclusie, dat de trein met de resterende inzittenden doorrijdt naar de werkplaats. Met mijn vriendelijkste glimlach vraag ik, of ik mee mag, wat geen probleem is. In de werkplaats heb ik -met een zwerm andere fotografen, de tijd om de prachtlok op de plaat te zetten.
Afbeelding1505 477 013 Vrutky NS 30V15a by leon2711schrijvers

Juni 2015: ALPENPANTSERSCHIP. Krokodillen zijn bekend bij de liefhebbers van Zwitserse spoorwegpantserschepen. Elk eerste weekend zijn er conditieritten te Erstfeld en kunnen bezoekers gratis de werkplaats binnenkomen. Op 6 Juni 2015 zijn er twee Ae 6/6, de bruine krokodil 14253 en nog wat BLSers aan de rol. Plus dit Alpenpantserschip: Ae 8/14 11801, het resultaat van een fusie van twee A/e 4/7s in een poging, krachtiger loks te verkrijgen om de steeds maar stijgende lasten van het goederenverkeer over de Gotthard aan te kunnen. Voordat de SBB haar A/e 6/6 in dienst nam, was 11801 de Sterke Man van de Gottard. De 11802 is verloren gegaan in een brand, de 11851 staat in het Verkehrshaus te Luzern. Zodat 11801, die te Erstfeld gestationeerd is, een zeventigtal fotografen erg blij maakt:
Afbeelding1506 11801 Efd 6VI15a by leon2711schrijvers

Juli 2015: RESERVE. Na her en der gelezen te hebben, dat 186 110 de Blerick shuttle zal waarnemen en in augustus haar stickers zal verliezen wordt op vrijdag 24 juli 2015 besloten naar Lage Zwaluwe te gaan in de hoop, enkele Benelux-speciaaltjes en de 110 te pakken te krijgen. Een vrijdag, want dan heb je, mócht er een kink in de kabel komen, de kalkslurrie nog, want die heb ik ook nog nooit gehad en staat dus op de 'to-do-list'. Maar goed ook, want nog voordat ik tegen 10;30 te LZ neerstrijk, worden voor die dag alle Blerick-shuttles afgelast (waar ik pas een dag later zal achterkomen). Chagrijn en het is een niet al te beste prent van NMBS-Logistics 7771 met kalkslurrie te LZ, die de maand redt.
Afbeelding1507 7771 Slur LZ 24VII15c by leon2711schrijvers

Augustus 2015: KISTJES! Op 29 augustus 2015 sta ik met twee andere spotters bij het grenspunt Venlo Bovenste Molen in verband met de omgeleide cargo's (BR dicht). Helaas maakt het gebladerte tijdens zonnige momenten het maken van goede foto's soms lastig. Toch is deze kistjestrein met TX Logistics 189 287 aardig gelukt. Juli en augustus zijn wat lastiger maanden geweest, waarin ik af en toe minder goed in mijn vel zat. Toch worden er plannen voor september gemaakt. Want er staat een eeuwfuif op het programma ergens in Zweden.
Afbeelding1508 TX 189 287 BovMol by leon2711schrijvers

September 2015: KROKO! Misschien wel het hoogtepunt van het hele jaar. In 1915 wordt met de spoorlijn Kiruna--Gallivare--Umea de eerste spoorlijn in Zweden onder de draad gebracht. Erg belangrijk, aangezien Zweden heel veel waterkracht bezit, maar bijna geen kolen. En verreweg de beste ijzererts ter wereld. De aanvoer van kolen is dat jaar helemaal stilgevallen in verband met de Eerste Wereldoorlog. Electrificatie is dan een goede keuze en in 2015 wordt dat eeuwfeest stevig gevierd in en om Gävle, waar het spoorwegmuseum zetelt. Het begon volgens sommigen allemaal met een weddenschap: "wedden van wel, dat een Zwitserse krokodil op eigen kracht naar Zweden kan komen?" Of dat van die weddenschap klopt, weet ik niet. Wat ik wel weet, is dat op 12 September 2015 het spoorwegmuseum en het station van Gävle prachtige dingen met oude Zweedse elocs doen. En dat -helaas tegen de zon in, maar het gaat niet anders- op zondag 13 September 2015 SBB Krokodil 14305 met Zweedse rijtuigen om 07;20 in het station van Gävle acte de presence geeft en door een zwerm fotografen opgewacht wordt:
Afbeelding1509 Kroko Gävle 14305 by leon2711schrijvers

Oktober 2015: BELLO! Oktober 2015 ziet een krachtmeting tussen een 101 jaar oud dametje en een vrij nieuwe, maar door de wol geverfde huurling, die in Nederland, Duitsland, Tsjechië en België geweest is. De winnaar is het oude dametje, Bello 7742, die op 25 oktober 2015 uit Hoorn vertrekt -de in Rtd gemaakte foto van de verliezende finalist, 186 181 a.k.a. 2862 is minder mooi dan deze prent. Zodat er ten tweeden male stoom gesnoven wordt.
Afbeelding1510 Bello 7742 Hoorn 25X15 by leon2711schrijvers

November 2015: WRAAK!! Twee uitroeptekens. Vorig jaar constateerde ik nog -na een onwaarschijnlijke blunder- dat het tussen mij en november nooit meer goed zou komen. Dat wordt bij deze herroepen. Op 12 november 2015 besloot ik te Tilburg Universiteit een gooi naar de LOCON-award te doen. Deze Rzepin-shuttle had eigenlijk van/naar Oss (bij mij om de hoek) zullen rijden, maar omdat er 's nachts te Oss geen rangeerwerken uitgevoerd mogen worden, wijkt deze shuttle nu al maanden uit naar TbU. Op 12 november wacht ik in hinderlaag en terwijl er ook nog andere dingen op de chip gebrand worden, sla ik toe met LOCON 9901 als hoogtepunt voor november. En als wraakoefening. The Empire Strikes Back, zullen we maar zeggen.
Afbeelding1511 LOCON 9901 TbUni 12XI15 by leon2711schrijvers

December 2015: WEDEROPSTANDING. Nee, helaas niet van mam. Wel van iets anders. Terwijl de knallen van het vuurwerk (sinds pakweg 10;30 vanochtend) maar blijven doorgaan, tik ik mijn jaaroverzicht, constateer, dat ik zo ongeveer de enige treinspotter in Nederland ben, die de 1304 nog níet heeft en sluit af met een Plan V.
Reeds driemaal doodverklaard, reeds driemaal weer uit de dood herrezen. Begin jaren 1990 denkt NS hardop na over een opvolger van Plan V, het zal SM-90 (Stoptrein Materieel) moeten worden. De negen stuks tellende proefserie flopt en Plan V krijgt haar eerste herrijzenis. In 2009 herhaalt de geschiedenis zich met de toilet-loze SLTs vanaf 2009, die het in de winter van 2009/2010 collectief laten afweten. Plan V springt wederom in de bres, maar het zal nu toch écht de laatste keer zijn.
We zijn inmiddels zes -bijna zeven- jaar verder en ingaande 13 december 2015 zal Plan V dan toch écht op rust gesteld worden vanwege de nieuwe dienstregeling. Daar moeten dan wel treinen voor zijn en die komen op zijn vroegst pas een dik jaar later aan, terwijl het al vanaf november (opnieuw) klachten regent over overvolle treinen. Zodat deze even hilarische als belachelijke tijdsmisser van de Nederlandsche Spoorwegen het bejaard wordende Plan V een derde wederopstanding geeft. NS 480 geeft hiervan acte bij het passeren van Alverna op 17 decembver 2015.
Afbeelding1512 Plan V 480 Alv 17dec15 by leon2711schrijvers

En hiermee is 2015 bijna voorbij. Terugkijkend op een soms lastig jaar met mooie dingen, het verwerken van andere dingen en een fraaie wraakoefening kijk ik ook naar voren naar 2016. En terwijl het blijft knallen (zowel het vuurwerk buiten als bij de PDC WK-darts, hé Jelle?) worden de eerste plannen voor 2016 gemaakt. In het weekeinde van 4/5 juni 2016 is Erstfeld aan de beurt. Daar gaat de Gotthardtunnel open en is er feest. Wat er verder gebeurt, zien we wel.
Rest mij niets anders dan u allen een heel goede jaarwisseling te wensen en moge het een spoors gelukkig 2016 worden.
Laatst gewijzigd door JUSTINIAN op za jan 23, 2016 7:52 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
mattias
Berichten: 680
Lid geworden op: wo apr 17, 2013 8:08 am
Locatie: Wervik (BE)
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2015: JUSTINIAN

Bericht door mattias »

Ook jij hebt heel wat kilometers overwonnen in 2015!
Van Noord naar Zuid en terug..
Leuke reeks.. :)
Foto's te bezichtigen op: Bfoto en Flickr
Gebruikersavatar
Rens
Site Admin
Berichten: 3405
Lid geworden op: di jan 15, 2013 3:02 pm

Re: Jaaroverzicht 2015: JUSTINIAN

Bericht door Rens »

Je hebt leuke treinen weten vast te leggen!
Plaats reactie