Jaaroverzicht 2015 Wessel

Post hier je beste, mooiste, speciaalste spoorfoto's van 2015.
Forumregels
Iedere gebruiker heeft recht op één topic, dus gebruik hem goed. Een topic mag uit maximaal 12 foto's bestaan, dit is dus gemiddeld één foto per maand. Het mooiste is natuurlijk als er daadwerkelijk één foto per maand wordt geselecteerd, maar dit is niet verplicht. Gebruik als topic titel het volgende formaat: Jaaroverzicht 2015 <je forum (nick)naam>

Succes met de selectie!
Plaats reactie
wessele
Berichten: 757
Lid geworden op: do jun 13, 2013 11:27 am
Locatie: Waardenburg

Jaaroverzicht 2015 Wessel

Bericht door wessele »

Het is weer die tijd van het jaar: het opstellen van een jaaroverzicht! 2015 was voor mij en mijn vriendin een bijzonder jaar: we hebben een huis gekocht in Tiel waarvan we op 26 februari de sleutel in ontvangst hebben genomen. Het was dus een hectisch maar vooral ook een heel erg leuk jaar! De hobby kwam door dit alles op een wat lager pitje te staan dan de afgelopen jaren het geval was, al was dat natuurlijk niet heel erg moeilijk ;-). Graag ik neem ik jullie mee langs de hoogtepunten uit de hobby van het afgelopen jaar.

JANUARI
Afbeelding
Net als tijdens dit winterseizoen viel er ook vorig jaar weinig sneeuw. Tijdens de 2e en laatste keer sneeuw van deze winter toog ik naar Budel om de dagelijkse zinkertstrein vast te leggen. Op dat moment kon nog niemand vermoeden dat dit vervoer in 2016 zou worden overgeheveld naar Captrain, al zal het beeld er niet of nauwelijks op veranderen nu bekend is geworden dat ook deze vervoerder de dienst met Reeks 77 zal gaan rijden.

FEBRUARI
Afbeelding
Als vervolg op het proefvervoer van december 2014 toog Locon in februari dit jaar opnieuw naar Alphen aan den Rijn met een klein sleepje wagens met witgoed voor Electrolux. Na getipt te zijn over dit vervoer ben ik halsoverkop naar Alphen gereden om dit vast te kunnen leggen. Tot op het moment van schrijven heeft dit vervoer, zoals wel vaker bij Locon geen vervolg gekregen. Later dit jaar kwam de bediening van Electrolux opnieuw in de spotlights te staan, doordat DBS haar tijdstip van de bediening naar de middag verplaatste.

MAART
Afbeelding
In de jaren dat ik actief ben als hobbyist (alweer 8 jaar!) is het me nog nooit gelukt om een doorgaande goederentrein vast te leggen over het fraaie enkelsporige baanvak tussen Herzogenrath (D) en Heerlen. Doordat Venlo in maart langdurig gestremd was vonden er enkele omleidingen plaats via Landgraaf, al speelde dit zich voornamelijk 's nachts af. Op de gok ben ik op de onstuimige morgen van 9 maart naar Eygelshoven gereden waar al snel de losse PB06 van RRF passeerde richting Aken. Het was dus een kwestie van tijd voordat de TX-Milaan shuttle zich hier zou laten zien. Twee uur verder brulde de PB06 inderdaad opnieuw de heuvel op bij Eygelshoven met de fraaie TX-trein, welke aan het einde van het jaar deels komt te vervallen ten gunste van een nieuwe shuttle.

APRIL
Afbeelding
April was voor mij een rustige maand qua hobby, doordat de prioriteit lag op kluswerkzaamheden in en om huize Tiel ;-). Op 10 april ben ik echter richting Hooge Zwaluwe gereden omdat Locon met een nieuw bestickerde G1206 naar Oosterhout zou komen met een beladen Peugeot-trein.

MEI
Afbeelding
In mei sprongen nieuwe vervoeren uit de grond, zoals de Rzepin-shuttle vanuit Oss (welke al snel verhuisd zou worden naar Tilburg). Een hele bijzondere opleving zagen we in Utrecht, alwaar DBS na 3 jaar opeens weer opdook met zeer kleinschalig vervoer naar Heezik. Na deze plaat zou er nog eenmaal een wagen worden geplaatst/opgehaald langs de kade van Heezik, waarna het vervoer weer stopte. Vermoedelijk zullen we dit vervoer niet meer terugzien in de toekomst, al dacht ik dat in april 2015 ook ;-)

JUNI
Afbeelding
Een vervoer dat ik ook al had opgegeven was het vervoer van Nissans vanuit de Amsterdamse vestiging van Koopman. Ook deze firma maakte dit jaar een opmerkelijke comeback. Na jaren van betrekkelijke rust keerde het vervoer dit jaar weer terug. Op 3 juni reed de trein weer voor het eerst en leverde RTB de tractie met een fraaie G2000, waarvan wordt gezegd dat deze binnen korte tijd zullen verdwijnen.

JULI
Afbeelding
Omdat het lekker weer was besloot ik op 1 juli naar Amsterdam te gaan om het uithalen van de "Spaarnelanden"-trein vast te leggen, niet wetende dat dit vervoer aan het einde van die maand zou sneuvelen! Hoewel het staken van dit vervoer bedrijfstechnisch niet gek is, kwam het abrupte einde voor menig hobbyist toch als een verrassing. De zoveelste aderlating in het Amsterdamse-havengebied, waar nu opnieuw een compleet stuk infrastructuur roest aan het verzamelen is.

AUGUSTUS
Afbeelding
Zoals eerder beschreven veranderde het tijdstip van de bediening van DBS in Alphen aan den Rijn in augustus opeens van de avond naar de middag. Helemaal top natuurlijk en ik kon het dan ook niet laten om deze stad met weer een bezoekje te vereren. Tot mijn grote verbazing kwam vlak na mijn aankomst opeens de eigen O&K loc naar buiten met wagens. In allerijl de ladder op geklommen om dit nog net vast te kunnen leggen. Hierna heb ik hier geen platen meer van gezien en er gaan geruchten dat de loc zou worden verkocht...?

SEPTEMBER
Afbeelding
Op 20 september kwam Rheincargo naar OVET in Vlissingen met een beladen trein (!), waarmee bruinkoolbriketten werden bezorgd. Op 21 september kwam loc DE676 weer naar OVET om de lege wagens uit te halen en ze terug naar Duitsland te brengen. Groet aan meester Vince ;-)

OKTOBER
Afbeelding
Net als vorig jaar was er ook in 2015 een periode van een week waarin werkzaamheden werden uitgevoerd op het baanvak Maastricht-Sittard v.v.. Na vorig jaar voor piet snot naar Klimmen-Ransdaal te zijn gereden (trein kwam toen niet opdagen), heb ik dit jaar opnieuw een poging ondernomen om de omgeleide kolentrein Born-Heerlen-Visé vast te leggen langs de fraaie Heuvellandlijn. Dit lukte deze keer onder schilderachtige omstandigheden bij Houthem-St. Gerlach. De aanhouder wint!

NOVEMBER
Afbeelding
Nadat in mei dit jaar het bekende zoutvervoer naar Wagenborg in Delfzijl kwam te vervallen, werd het met slechts drie (semi-)actieve spoorklanten wel héél erg rustig in de vijfde haven van Nederland... Vandaar dat ik deze zomer slechts één bezoek aan de haven heb gebracht. In augustus dook er echter opeens een bloktrein met bietenpulp op naar Wagenborg, waarna het weer even rustig werd. In oktober werd dit vervoer op structurele basis hervat en werden er 2 bloktreinen per week aangevoerd! Deze giga-vervoersinjectie was niet te behelzen middels de "buurtsupers", en dus werd er maar liefst 4x per week een 2e avondslag naar Delfzijl ingelegd. Oude tijden herleefden. Helaas bleef het vooralsnog bij een 14-tal treinen en is de rust in Delfzijl weer wedergekeerd.

DECEMBER
Afbeelding
In december waren de zonnige dagen spaarzaam. Ondanks zeer hoge temperaturen (warmste winter ooit) liet de zon zich weinig zien. Op 9 december was dit anders en was het de bedoeling om de schroottreinen naar Genk vast te leggen. Zoals wel vaker begint een tripje Limburg met de kolentrein in Born en we stonden dan ook te wachten op de beladen trein naar Visé toen we opeens DBS zagen passeren met een beladen autotrein! Wat een shock! ;-) Even later werd duidelijk dat de trein voor Koopman was, en dus namen we onze post in op het viaduct over de grote sporenbundel van Born om de geduwde trein vast te kunnen leggen. Dit was een mooie afsluiter voor dit jaar!

Al met al kijk ik terug op een jaar waarin ik heb gezien dat veel medehobbyisten uit "mijn" generatie zich hebben teruggetrokken of hun hobby nu anders beleven, maar waarin ik ook een hoop nieuwe hobbyisten heb ontmoet! Een jaar waarin veel vervoer is gesneuveld maar er ook ruimte was voor een heropleving van het spoorvervoer bij sommige firma's. Het was een interessant en leuk jaar waarin mijn trouwe SEAT zich weer in alle uithoeken van het land heeft mogen laten zien. Het was een jaar waarvan ik hoop dat er nog vele mogen volgen! Tot volgend jaar. Groet, Wessel
Laatst gewijzigd door wessele op di dec 29, 2015 10:44 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 3958
Lid geworden op: ma aug 20, 2012 7:54 pm
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2015 Wessel

Bericht door Jeroen »

Dieselend het jaar door! Maart sprint er voor mij uit, vanwege de trein op dat baanvak en oktober, gewoon ontzettend fraai.
Bitter nun boik van ut zoipuh, dan nun bult van ut werkuh
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21648
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2015 Wessel

Bericht door Ronnie »

Oktober is inderdaad de fraaiste van het setje, alhoewel april er ook mag zijn.
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
CFL1800
Berichten: 2282
Lid geworden op: vr aug 31, 2012 10:30 pm

Re: Jaaroverzicht 2015 Wessel

Bericht door CFL1800 »

Heerlijk al dat diesel, coole plaatjes.
BjörnNielsen
Berichten: 965
Lid geworden op: vr aug 24, 2012 5:39 pm
Locatie: Ljouwert
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2015 Wessel

Bericht door BjörnNielsen »

Sneeuw en een beetje zon, of te wel januari is mijn favoriet!
arnold
Berichten: 14490
Lid geworden op: di aug 21, 2012 2:51 pm
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2015 Wessel

Bericht door arnold »

Fraaie serie! Budel favoriet!
VinceCargo
Berichten: 3085
Lid geworden op: vr aug 16, 2013 4:39 pm
Locatie: Woerden
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2015 Wessel

Bericht door VinceCargo »

Groet terug, leuke serie :)
Diesels vooral leuk om te zien, k*t om mee te werken ;-)
Geen handvol, maar een land vol
Gebruikersavatar
Peter
Site Admin
Berichten: 7618
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:04 pm
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2015 Wessel

Bericht door Peter »

Huisje boompje cargo beestje dit jaar dus. ;-)
“Hallo cargo!”
Rolandrail
Berichten: 3243
Lid geworden op: ma jan 14, 2013 4:08 pm

Re: Jaaroverzicht 2015 Wessel

Bericht door Rolandrail »

Fraaie selectie, hulde :-)
Rolandrail is verhuisd van .net naar .nl!
Gebruikersavatar
mattias
Berichten: 680
Lid geworden op: wo apr 17, 2013 8:08 am
Locatie: Wervik (BE)
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2015 Wessel

Bericht door mattias »

Heel leuke beeldkeuze van 2015!
Moge 2016 minstens even interessant worden!
Foto's te bezichtigen op: Bfoto en Flickr
Gebruikersavatar
Rens
Site Admin
Berichten: 3406
Lid geworden op: di jan 15, 2013 3:02 pm

Re: Jaaroverzicht 2015 Wessel

Bericht door Rens »

Weer 100% diesel en heerlijk gevarieerd qua locaties :-)
Helaas was ik er -ten onrechte- vanuit gegaan dat die bietenpulp nog wel een keer zou rijden na mijn verhuizing naar Gn en heb ik dat dus moeten missen.
Dewey
Berichten: 100
Lid geworden op: za mar 01, 2014 10:30 am

Re: Jaaroverzicht 2015 Wessel

Bericht door Dewey »

Prachtig overzicht Wessel! Ben benieuwd of ik jou en je Seat nog eens tegen ga komen in het noorden deze zomer.
wessele
Berichten: 757
Lid geworden op: do jun 13, 2013 11:27 am
Locatie: Waardenburg

Re: Jaaroverzicht 2015 Wessel

Bericht door wessele »

Dewey schreef:Prachtig overzicht Wessel! Ben benieuwd of ik jou en je Seat nog eens tegen ga komen in het noorden deze zomer.
Grote kans :-)
Plaats reactie