Jaaroverzicht 2015 Enrico

Post hier je beste, mooiste, speciaalste spoorfoto's van 2015.
Forumregels
Iedere gebruiker heeft recht op één topic, dus gebruik hem goed. Een topic mag uit maximaal 12 foto's bestaan, dit is dus gemiddeld één foto per maand. Het mooiste is natuurlijk als er daadwerkelijk één foto per maand wordt geselecteerd, maar dit is niet verplicht. Gebruik als topic titel het volgende formaat: Jaaroverzicht 2015 <je forum (nick)naam>

Succes met de selectie!
Plaats reactie
EnricoS
Berichten: 59
Lid geworden op: zo dec 15, 2013 7:52 pm
Locatie: Thuis
Contacteer:

Jaaroverzicht 2015 Enrico

Bericht door EnricoS »

Januari
Op 19 januari 2015 bracht ik voor het eerst in 2015 een bezoek aan het Ruhrgebied, niet wetende dat er dit jaar nog velen zouden volgen. De plaat van die dag was de DBS 232 093 die de Flabaka naar Flandersbach bracht. De foto toont de trein in de bossen bij Ratingen.
Afbeelding

Februari
In februari 2015 kwam de 1621 weer in dienst en wel voor EETC. Op Crailo was de 1621 opgeknapt door Jacko Fijn en na een nieuw kleurtje kon er gereden worden. Op 19 februari 2015 mocht de nieuwe aanwinst met een sleep van 12 rijtuigen naar Apeldoorn en de volgende dag stond de eerste inzet voor de skitreinen op de planning. De foto toont de loc bij Terschuur.
Afbeelding

Maart
In 2015 kwam ook DDAR weer in dienst bij de NS en op 6 maart 2015 besloot ik vlak na zonsondergang een plaatje te maken op het station van 't Harde. Op de foto zien wel de NS 1740 met het stadswapen van Baarn en DDAR-stam 7315 in station 't Harde onderweg als sprinter 5663 naar Zwolle.
Afbeelding

April
Een aantal keer per jaar rijd ik naar Bad Bentheim om wat boodschappen te doen en vaak gaat dat samen met een kort bezoekje aan de Bentheimer Eisenbahn, zo ook op 24 april 2015. Op de BE dienstregeling stond een Pinnow-shuttle en daar werd dan ook op gewacht. De Pinnow-shuttle heb ik nooit gezien die dag, maar wel kwam de BE D25 met een korte Bentheim-shuttle langs Veldhausen onderweg naar Coevorden Heege.
Afbeelding

Mei
Mei was voor mij een rustige maand qua foto's en dat maakt de keuze al een stuk makkelijker. Tijdens Hemelvaartsdag bij de VSM reed de Ex-NS 2530 verschillende slagen met een korte buurtgoederentrein. Kort na de middag vertrok de 2530 met een 9-tal goederenwagens uit Beekbergen en passeert op de foto de eerste overweg buiten het depot. De Opel Rekord maakt het plaatje compleet.
Afbeelding

Juni
Juni was voor mij de maand waarin ik een bezoek bracht aan een stek waar ik al jaren heen wilde, de bocht bij Eefde. Tijdens mijn stage in Zuthpen in 2013 kwam ik dagelijks langs deze bocht en zei tegen mijzelf: hier wil ik eens heen. Op 7 juni 2015 was die dag aangebroken. De locon 9904 bracht die dag een Chartertrein bestaande uit Rheingold rijtuigen van Bad Bentheim naar Den Bosch. Op de foto komt de trein door de bocht bij Eefde, waar de boom dan weer het plaatje compleet maakt.
Afbeelding

Augustus
In juli heb ik geen enkele foto gemaakt op spoorgebied, dus die maand slaan we voor nu even over. Ook in augustus was het rustig van mijn kant, maar ik heb er 1 kunnen vinden. De NS 186 004 en 186 005 reden in augustus verschillende testritten over de Hanzelijn. De reden van deze ritten kan ik mij zo snel niet voor de geest halen, maar op de tweede testdag (21 augustus 2015) fotografeerde ik deze aparte verschijnen (bij ons dan) bij Zalk onderweg naar Zwolle.
Afbeelding

September
September stond in het teken van het 40-jarig jubileum van de VSM. In de week voor Terug naar Toen verscheen de blauwe 2412 weer op de baan en tijdens de locparade op 4 september 2015 fotografeerde ik deze loc in combinatie met de 2459 en wat goederenwagens.
Afbeelding

Oktober
In oktober had de Bentheimer Eisenbahn een aantal dagen een Dieselvectron op proef en op de laatste avond van de inzet fotografeerde ik de BE 247 903 met de BE 1835 en de omgeleide Coevordershuttle in Bad Bentheim.
Afbeelding

November
In november helaas dezelfde foto als PatrickvH, het kon ook haast niet uitblijven. Op 22 november 2015 waren er werkzaamheden op het traject Amersfoort - Apeldoorn - Deventer en daarom werden er verschillende treinen omgeleid via Zwolle. Op deze zondagmiddag was het ongekend druk in Zwolle met 4 cargo's binnen enkele uren, dat zien we hier zelden. De mooiste was toch de HSL 1832 die met een lege keteltrein langs kwam ter hoogte van Herxen onderweg van Rotterdam naar Bad Bentheim.
Afbeelding

December
In december organiseerde de VSM voor het eerst een kerstmarkt en de VSM zou de VSM niet zijn als daarbij geen loc onder stoom stond. De 52 8139 pendelde gedurende deze markt tussen Beekbergen en Loenen. In het depot stond de trein dusdanig langs stil dat er genoeg tijd was voor wat sfeerplaatjes.
Afbeelding

In plaats van juli
Op 24 oktober 2015 reed Mercia Charters in samenwerking met de NVBS en RailExperts een excursietrein vanuit Hoek van Holland naar de Botlek en Sloehaven. In de Sloehaven werd zelfs de Locon 9802 nog even ingezet voor deze trein. De 9802 mocht de excursietrein met de Locon 203 160 en 9904 rijden vanaf de Denemarkenweg naar het emplacement. Op de foto worden de laatste meters afgelegd, waarna de loc weer geparkeerd zou worden voor wie weet hoelang?
Afbeelding
Gr, EnricoS

Voor meer foto's: http://www.flickr.com/photos/enricoschreurs/
PatrickvH
Berichten: 188
Lid geworden op: za feb 08, 2014 10:16 am
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2015 Enrico

Bericht door PatrickvH »

Fraai overzicht, met toch nog verrassend veel originele platen ;)
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21648
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2015 Enrico

Bericht door Ronnie »

Leuke platen geschoten, zeker die bij de VSM.
Goed sporen. Daar houden we van.
VinceCargo
Berichten: 3085
Lid geworden op: vr aug 16, 2013 4:39 pm
Locatie: Woerden
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2015 Enrico

Bericht door VinceCargo »

Lekker Hollands ;-)
Geen handvol, maar een land vol
Gebruikersavatar
mattias
Berichten: 680
Lid geworden op: wo apr 17, 2013 8:08 am
Locatie: Wervik (BE)
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2015 Enrico

Bericht door mattias »

Een totaal ander beeld van 2015 dan de tot nog toe bekeken heb.
Daarom zeker niet minder mooi..
Juni heeft hier voor mij dan weer de voorkeur! ;)
Foto's te bezichtigen op: Bfoto en Flickr
Gebruikersavatar
Rens
Site Admin
Berichten: 3407
Lid geworden op: di jan 15, 2013 3:02 pm

Re: Jaaroverzicht 2015 Enrico

Bericht door Rens »

Het valt me altijd op dat je foto's altijd in breedbeeld zijn, heeft dat nog een speciale reden? In een deel van de gevallen maakt het de foto wel echt mooier (april, mei en juni waarbij die laatste echt een topplaat is), maar bij januari mis ik toch nog wel wat voorgrond op de foto.
Plaats reactie