Jaaroverzicht 2015 Vince

Post hier je beste, mooiste, speciaalste spoorfoto's van 2015.
Forumregels
Iedere gebruiker heeft recht op één topic, dus gebruik hem goed. Een topic mag uit maximaal 12 foto's bestaan, dit is dus gemiddeld één foto per maand. Het mooiste is natuurlijk als er daadwerkelijk één foto per maand wordt geselecteerd, maar dit is niet verplicht. Gebruik als topic titel het volgende formaat: Jaaroverzicht 2015 <je forum (nick)naam>

Succes met de selectie!
Plaats reactie
VinceCargo
Berichten: 3085
Lid geworden op: vr aug 16, 2013 4:39 pm
Locatie: Woerden
Contacteer:

Jaaroverzicht 2015 Vince

Bericht door VinceCargo »

Op deze 2e kerstdag maak ik ook mijn jaaroverzicht van 2015 maar even compleet en bekend :)

Januari
In januari sta ik eigenlijk gelijk voor een dilemma, want kies ik voor mijn eerste Hectorrail Taurus, de (na véél te lang proberen) eindelijk gelukte CTL Logistics 189 209, of toch voor een niet alledaagse avond-opname van Locon 9903 met een keteltrein in Tilburg? De keuze viel eigenlijk op Hectorrail, maar aangezien Jeroen deze reeds geplaatst heeft wordt het toch Locon :)
Afbeelding
Onderweg van Venlo naar Kijfhoek moest ik in Tilburg even stoppen om de IC naar Roosendaal voor te laten. Tijd voor een plaatje van Locon 9903 met keteltrein 47790 (1x leeg ethanol voor Vopak Botlek en 18x leeg ammoniak voor OCI Europoort) in Tilburg op 16 januari 2015

Februari
De keuze voor februari was wat makkelijker. Ik kreeg tijdens een grauwe maandag aan de Rijn met Leon enkele gewilde lokomotieven voor de lens: de MGW Vectron, Connecting Europe Vectron en een wit/blauwe Boxxpress Vectron. Toch valt de keus op een andere foto van diezelfde dag:
Afbeelding
Waar de eerder genoemde lokken / treinen allen vooraf bekend waren (lang leve de connecties) was dit de verrassing van de dag. De 119 008 van RheinCargo (mét logo!) trekt een lege benzinetrein (33/1203) langs St. Goar, onderweg richting Koblenz en Keulen op 16 februari 2015

Maart
In Maart werd een inmiddels bijna "berucht" 3-daags reisje naar het Maintal gemaakt. Ontzettend veel knallers passeerden deze dagen, waardoor een keuze toch wat lastig was. Uiteindelijk is er gekozen voor een trein die je (in tegenstelling tot de meeste treinen) niet zo vaak aantreft:
Afbeelding
Slechts 2,5 minuut na aankomst op de stek in Karlstadt (het verkassen van Harrbach naar Karlstadt nam aardig wat tijd in beslag) passeert de fraaie 151 033 van SRI / EGP met een fraaie keteltrein de fotograaf. Het was een van de weinige momenten dat ik alleen stond te fotograferen, want het was een leuke, gezellig bedoeling deze dagen. De overige fotografen hebben deze trein niet op de foto: die stonden in de file van Thüngersheim naar Karlstadt, waar een ongeluk was gebeurd.

April
April was een rustige maand, de drukte in maart moest een beetje gecompenseerd worden denk ik ;-)
Afbeelding
De keuze valt uiteindelijk op "Novelis" 185 691, die met een fraaie keteltrein in Kaarst de vele Hollanders passeert op 10 april 2015

Mei
In Mei had ik ook 3 foto's die er voor mij uit sprongen: een Hectorrail Taurus met een bedevaartstrein, een witte Crossrail 186 met LKW Walter en de foto waar uiteindelijk de keuze op gevallen is:
Afbeelding
Na 4 jaar en enkele maanden is het dan eindelijk gelukt om de 189 912 "Cream" van Lokomotion voor de Ekol-shuttle te fotograferen. Op 15 mei 2015 was het de 189 912 die Ekol-shuttle 41859 uit Keulen Eifeltor naar München Ost Rangierbahnhof mocht trekken en net buiten Brühl passeert.

Juni
Deze maand stond in het teken van veel lange Duitsland ritten voor RheinCargo Fernverkehr, waarbij veelal rond Würzburg en Nürnberg werd overnacht. Er werden dan ook weer regelmatig foto's in het Maintal geschoten, al valt de keuze voor deze maand niet op een van die (snoep-)reisjes, ondanks dat er vele fraaie treinen gefotografeerd werden.
Afbeelding
De voor mij absolute topper was tijdens een autorit van Ludwigshafen naar Venlo met de Captrain-Berlingo. Na een dag eerder de Mannheim/Wörth-shuttle te hebben gereden werd ik 's ochtends nogal ziek wakker, waardoor een hobby-dagje langs de Rijn al snel in de prullenbak kon. Uiteindelijk na wat extra uurtjes slaap werd toch vertrokken, en na een hoop stress kon nog net de fraaie 1216 960 van Steiermarkbahn gefotografeerd worden, onderweg met SETG trein 47783 van Emmerich naar Passau en verder. Het was voor mij de eerste keer dat ik deze fraaie lok fotografeerde, 12 dagen later zou gelijk de 2e foto volgen :)

Juli
Ook in Juli werden er een hoop leuke ritten gemaakt voor RheinCargo, maar de keuze viel op een wederom succesvolle maandag aan de Rijn met Leon.
Afbeelding
Naast 2 Ekol-shuttles en wat andere fraaie treinen wilden we op 6 juli 2015 aan het eind van de middag verhuizen van Bacharach naar Oberwesel voor IC 118, die met een "Tweety Taurus" zou rijden. Op het moment dat we weg wilden rijden zag Leon (scherp!) dat het sein weer op groen stond. Snel werd weer even positie ingenomen, en tot onze grote vreugde passeert Stock Transport 264 001 met een fraaie sleep silowagens kort voor het dorpje Bacharach de 2 Nederlanders.

Augustus
In Augustus wederom een klein dilemma. Locon bracht een NSB-treinstel naar Bad Bentheim, er was een fraaie rondreis mit diverse stoomloks door Duitsland, het Panorama Rail Restaurant reed voor het eerst en er werd een fraaie sleep Fcs'en met een RheinCargo 119 van Würzburg naar Keulen gereden.
Afbeelding
Aangezien stoom verder niet voorkomt in dit overzicht kies ik toch maar voor deze foto. Van 31 juli t/m 9 augustus organiseerde IGE Erlenisreisen in samenwerking met Eisebahn Romantik een rondrit door Duitsland, onder de naam "Mit Volldampf durch Deutschland". In 10 dagen ging het van Nürnberg via Dresden, Berlijn, Hamburg, Leipzig, Bielefeld, Trier, Darmstadt, Stuttgart en Augsburg weer naar Nürnberg. Met 9 verschillende stoomlokken (waaronder 01 509, 01 533, 01 1066 en 01 150) ging het veelal in dubbeltractie (en zelfs 1 keer tripletractie) door Duitsland, waarbij in totaal 4000 kilometer werd afgelegd. Ook noemenswaardig: vrijwel de gehele rit reed de trein keurig op tijd, uniek! Het aantal liters water dat werd verbruikt kwam neer op zo'n 1,5 miljoen liter. Op 5 augustus stond de etappe Bielefeld - Trier op het programma. Na een flinke snoei-slag in Satzvey passeren de 01 1066 (012 066) en 01 509 met DPE 20323 uit Bielefdeld naar Trier de bekende burcht Veynau.

September
Een rustige maand, waarin begonnen werd met de TX Logistik Nürnberg/München-shuttle van Venlo naar Nürnberg te rijden, en ERS met de "Vincent van Gogh" 189 206 verscheen.
Afbeelding
Op 28 september 2015 werd tijdens een pauze in Neuwied genoten van een bak koffie en een vers broodje. Gezien het lekkere weer werd deze met de camera op schoot genuttigd, en niet zonder resultaat! De 139 558 van Rail Adventure trekt maarliefst 3 ThamesLink stellen langs Neuwied als DbZ 29348 (Viersen Gbf - Luisenthal). De 3 stellen worden allen omsloten door een flinke portie aan remwagens, aangezien deze treinstellen niet mee remmen.

Oktober
De keuze is erg moeilijk met een zeer succesvolle trip naar Oostenrijk met Henk. Daarnaast werd er een TXL-Sonderzug gefotografeerd, reed Rurtalbahn met daglicht en een G2000 een autotrein van Amsterdam naar Kijfhoek, bracht Steiermarkbahn met de 189 822 een autotrein naar Emmerich, stond ik in Nürnberg oog in oog met een tank en kwam ik tijdens een rit van Nürnberg naar Venlo belachelijk veel fraaie treinen tegen op de allerbeste momenten (lees: wachtend voor rode seinen).
Afbeelding
De keuze is uiteindelijk gevallen op een foto uit Oostenrijk. De dag begon met veel mist die maar langzaam wegtrok. Het allermooiste aan deze locatie is toch wel de bergpartij op de achtergrond, die daardoor niet zichtbaar was. Toch kwam het allemaal goed: precies toen de mist weg was getrokken passeerden Lokomotion 189 905 en 185 663 met de zwaar vertraagde en omgeleide Ekol-shuttle 41859 uit Keulen Eifeltor naar Triëste op 24 oktober 2015 bij Niedernfritz.

November
Begin November belandde ik door wat rottige omstandigheden helaas voor enige tijd thuis, waardoor er ook voor de hobby bijzonder weinig tijd was. Op 23 november werd een uitzondering gemaakt :)
Afbeelding
Rurtalbahn reed met de 186 421 een keteltrein van de Botlek naar Emmerich, waar een lokwissel plaats zou vinden. De lok maakte plaats voor Rurtalbahn's mooiste lok uit de collectie: "Connecting Europe" 193 875. Met trein 47797 (Rotterdam Botlek - Ingolstadt) passeert de fraaie lok in Praest de 2 fotografen, die uiteindelijk in Hilden nog een foto wisten te maken :)

December
In December was het vooral HSL wat met de 1304 veel aandacht kreeg. Toch kies ik voor een andere foto uit deze maand, aangezien dat ook geen alledaagse vertoning is.
Afbeelding
Op 11 december 2015 werd te Arnhem Goederen een sleep van 19 wagens van het type Laars (gelede wagens, 38 wageneenheden) met boomstammen beladen. Deze werden 's avonds door de 1506 van Locon bij elkaar gerangeerd en als trein 47795 naar Emmerich gereden. De 1506 staat op deze foto klaar om een set van 6 wagens om te halen naar de overige 13 wagens. Helaas is met dit type wagens de belading wat slecht zichtbaar vanuit deze hoek.
Geen handvol, maar een land vol
ov_wijzer
Berichten: 926
Lid geworden op: do nov 15, 2012 2:39 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2015 Vince

Bericht door ov_wijzer »

Januari steekt er voor mij boven uit, alhoewel September ook leuk is!
Gebruikersavatar
isuperpinda
Berichten: 504
Lid geworden op: di aug 26, 2014 3:00 pm
Locatie: Hengelo OV

Re: Jaaroverzicht 2015 Vince

Bericht door isuperpinda »

Prachtige serie!
Foto's op: Flickr
PatrickvH
Berichten: 188
Lid geworden op: za feb 08, 2014 10:16 am
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2015 Vince

Bericht door PatrickvH »

Fraaie platen bij elkaar geklikt!
Gebruikersavatar
kay-cee
Berichten: 1270
Lid geworden op: za aug 02, 2014 6:17 pm

Re: Jaaroverzicht 2015 Vince

Bericht door kay-cee »

Mooie serie Vincent!
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2015 Vince

Bericht door Ronnie »

Augustus en oktober zijn gaaf.
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 3958
Lid geworden op: ma aug 20, 2012 7:54 pm
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2015 Vince

Bericht door Jeroen »

Lekker overwegend buitenlandse jaaroverzicht en terecht. Februari is er mooi!
Bitter nun boik van ut zoipuh, dan nun bult van ut werkuh
Gebruikersavatar
mattias
Berichten: 680
Lid geworden op: wo apr 17, 2013 8:08 am
Locatie: Wervik (BE)
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2015 Vince

Bericht door mattias »

Hier wordt een mens stil van!
Zeer fraaie reeks met plaatjes waar men al eens jaloers op durft te worden! ;)

In 2015 veel mensen ontmoet die ik al jaren ken vanop fora en Flickr.
Jij was hier ook bij, tijdens de trip naar de Rheinstrecke.
Was een leuke ontmoeting en wie weet tot binnenkort! ;)
Foto's te bezichtigen op: Bfoto en Flickr
Mart
Berichten: 37
Lid geworden op: zo feb 09, 2014 11:39 pm
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2015 Vince

Bericht door Mart »

Hele fraaie serie platen Vince!
"Er gaat niets boven Groningen."
BjörnNielsen
Berichten: 965
Lid geworden op: vr aug 24, 2012 5:39 pm
Locatie: Ljouwert
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2015 Vince

Bericht door BjörnNielsen »

Eigenlijk alleen maar favorieten!
Gebruikersavatar
Peter
Site Admin
Berichten: 7618
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:04 pm
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2015 Vince

Bericht door Peter »

Mooie serie!
“Hallo cargo!”
robehv
Berichten: 968
Lid geworden op: zo aug 26, 2012 12:07 pm
Locatie: Helmond

Re: Jaaroverzicht 2015 Vince

Bericht door robehv »

Erg fraaie serie vince!
Parttime member van Brabantroute Prestatie Team
Marc Vlot
Berichten: 522
Lid geworden op: ma sep 28, 2015 4:51 pm
Locatie: Leerdam

Re: Jaaroverzicht 2015 Vince

Bericht door Marc Vlot »

Netjes gedaan!
Gebruikersavatar
Rens
Site Admin
Berichten: 3406
Lid geworden op: di jan 15, 2013 3:02 pm

Re: Jaaroverzicht 2015 Vince

Bericht door Rens »

Tweemaal Locon in het donker en verder veel privaten in de zon. Mooi jaartje ;)
Gebruikersavatar
wouterder
Berichten: 733
Lid geworden op: wo okt 29, 2014 8:36 pm

Re: Jaaroverzicht 2015 Vince

Bericht door wouterder »

Mooie fotoserie! Vooral augustus is erg mooi. ;)
Plaats reactie