Jaaroverzicht 2014 Durk

Post hier je beste, mooiste, speciaalste spoorfoto's van 2014.
Forumregels
Iedere gebruiker heeft recht op één topic, dus gebruik hem goed. Een topic mag uit maximaal 12 foto's bestaan, dit is dus gemiddeld één foto per maand. Het mooiste is natuurlijk als er daadwerkelijk één foto per maand wordt geselecteerd, maar dit is niet verplicht. Succes met de selectie!
Plaats reactie
The_Knitter
Berichten: 3912
Lid geworden op: wo aug 22, 2012 1:00 pm
Locatie: Zwijndrecht

Jaaroverzicht 2014 Durk

Bericht door The_Knitter »

Zo, ook vanaf mijn zijde een jaaroverzicht. Het spoorse jaar sluit ik af met 38.673 spoorse kilometers als passagier in binnen- en buitenland.
Het jaar begon met een "nieuwe" camera, de EOS 7D die ik tweedehands overnam met lens, omdat eind december 2013 mijn vorige lens (die ik samen met de EOS 1000D had) kapot ging.

Januari 2014 was een rustige maand, maar een gelukstreffer kies ik voor deze maand de foto van Januari:
Afbeelding
DBS 6478 + 6 Rongenwagens met buizen
Hier werd ik door mijn collega afgezet (5 meter verder), en zag op het omloopspoor Kreekweg een trein staan. Als een bezetene de dijk afgerend, het trappenhuis doorgevlogen (woon in de flat rechts in beeld), camera gehaald en precies de route teruggegaan. Ik had geen auto of ander vervoermiddel tot de beschikking. Daar passeerde deze fraaie trein toch nog mijn lens, die een sprintje meer dan waard was.

De maand Februari was ook een rustige maand, vanwege diverse bezoekjes aan kennissen in binnen- en buitenland. Ook de bediening van Zwijndrecht kon 4 keer vastgelegd worden, omdat men precies bediende als ik vanuit mijn vroege dienst thuis kwam. Ik kies echter als foto van de maand Februari een foto van Locon 9802 op de Sloehaven met de lege TX Kolentrein.
Afbeelding
LOCON 9802 (ex-ACTS 6702 / NMBS 6325) + Kolentrein

Maart was een drukkere maand, mede vanwege 3 zondagen naar het Belgische land voor de oude Breaks die gerenoveerd worden. Ook werd er regelmatig aan de Wieldrechtse Zeedijk nabij Dordrecht gepost als er een vroege dienst voorbij was, en kon ik weer zeker 2x de bediening van Zwijndrecht vastleggen. Tot op heden heb ik de bediening met Tsjechische rongenwagens nog steeds niet, maar die rijden dan ook minder gestructureerd.
Een moeilijke keuze is Maart, want een foto van een NS 1700 met ICR of juist weer een oude Break van de NMBS, of juist de omgeleide kalk/staaltrein? Uiteindelijk werd het de ICR in de 1900, die nog geen twee weken later verleden tijd waren in de 1900.
Afbeelding
NSR 1744 + ICR

April werd de maand van de vakantie, die als hoofddoel het Dresner Dampfloktreffen had. Met medewerking van een paar lokaal ontmoette Duitsers heb ik vele kilometers lopen bespaard, en daar ben ik ze dankbaar voor. Bij de eerste fotostek op de vrijdag kreeg ik een lift aangeboden van het station naar een stek door een Duitser, terwijl de terugweg een andere Duitser mij een lift aanbood, die ik de zaterdag weer tegenkwam op de eerste fotostek van die dag, die ik bereikt had na 5,7 kilometer lopen.... Daardoor kon ik ook meerijden naar het Elbetal, en de zondag trof ik diezelfde Duitsers weer, en boden mij een lift aan na een wandeling van 3 kilometer.
Een lastige keuze was echter een foto van de 23 1019 met rijtuigen of juist naar het Elbetal? Het werd hier het Elbetal, op een dag dat ik geen lift kreeg naar deze stek. De Duitsers hadden mij een lift aangeboden, maar ik ben onderweg al uitgestapt bij een station, omdat ik hierheen wilden en hun elders.

Afbeelding
01 0509 + 03 1010 + Sonderzug + 23 1079
Na een stevige klim het gebergte op bij Königstein, was het wachten op de stoomtrein uit Decin naar Dresden, samen met nog een 14-tal fotografen.
Wachten werd beloond, en passeerde de fraaie stoomtrein de fotografen, nadat het in Decin de sporendriehoek gebruikt heeft.

Mei 2014 was ook geen drukke maand met extraatjes voor mij, maar toch werd het nodige ondernomen. Onder andere ging ik achter de Venice Simplon Oriënt Expres aan in het Belgische land, en werd de eerste keer gelijk maar een eind gereden met de auto, namelijk naar het Waalse Dinant.
Na het nodige snoeiwerk werd er gewacht, en kon ik deze trein precies krijgen zoals ik hem wilde.
Afbeelding
CFL 3009 + Venice Simplon Oriënt Expres naar Brugge (- Oostende)
Op zondag 18 mei reed de luxueuze Venice Simplon Oriënt Expres naar Brugge, en ging later in de middag weer retour. De ochtend werd vroeg tegemoet gezien, terwijl het eerste daglicht net tevoorschijn kwam.
Na een lange autorit werd een mogelijke stek bij Dinant bereikt, alwaar ook besloten werd om voor deze stek te gaan.
Zeer punctueel passeert deze prachtige trein, bestaande uit 17 rijtuigen, de 2 fotografen bij Dinant. Dat de trein er bijna was, dat wisten wij 3 minuten voor doorkomst hier al .. De machinist op de lok gebruikte de tyfoon overmatig in en rond Dinant, maar ook hier werd er nog veelvuldig gebruikt van gemaakt.

Juni 2014 was voor mij een erg rustige maand, mede vanwege enkele omstandigheden binnen de familie. Toch een foto van deze maand kunnen selecteren.
Afbeelding
RTB 186 110 + Blerick-shuttle + 189 103
Op zondag 15 juni had ik het idee om toch maar even buiten de deur te kijken voor de BLS, maar die kwam niet in zijn pad, dus weer huiswaarts gekeerd. Wel kwam Rurtalbahn met een Blerick-shuttle voorbij schuiven, met voorop de fraaie 186 110 met de RailPromo-stickers. De 186 110 zou na Blerick doorgaan naar Venlo, en kon de 189 103 de trein verder rijden.

In Juli werd er veel overwerk verricht, maar de foto's konden toch binnenstromen. Ik verkies voor deze maand een foto van de VSM 23 076 bij het sein van Wylre tijdens de ZLSM stoomtreindagen.
Afbeelding
VSM 23 076, Wijlre

Augustus stond merendeels in het teken van reisjes naar het buitenland. Veelal met de trein, maar ook met de auto werd een reisje naar Luxemburg gepland.
Voor deze maand wordt er geen cargo gekozen, maar juist een foto van de DB 181 op CFL-net, wat nu niet meer mogelijk is, omdat deze treinen niet meer rijden, en vervangen zijn door RE's met de nieuwe KISS-treinstellen van Stadler.
Afbeelding
DB 181 214 + IC 133

September was ook geen bijzondere maand, op een dagje bij de STAR na met de MerciaCharter Fair Heaven Tour, waar ik als deurwacht meeging, maar ook een eigen bezoek aan de STAR tijdens de stoomdagen, met als gast de SSN 65 018.
Ondanks dat ik meer van stoom houdt dan van diesel, zal ik de meest unieke plaat van de maand maar plaatsen. Gezien de Britten van het typische Buffer Kissing houden, werd de loc even tegen het stootjuk bij de speeltuin van Musselkanaal geplaatst.

Afbeelding
In de speeltuin

In Oktober werd er weer achter de Venice Simplon Oriënt Expres aangereden, maar dat is voor mij niet de foto van de maand. Dat is op de MerwedeLingeLijn bij Sliedrecht. Door de uitgelopen werkzaamheden bij Tilburg én de werkzaamheden rond Gouda-Woerden, konden er geen goederentreinen over beide routes rijden. Een groot deel verkoos de Betuweroute, en de Blerick-shuttle was genoodzaakt dat creatief te doen met extra kopmaken. Er waren drie treinen de gelukkige om over de Betuwelijn te scheuren, nadat Arriva 3 treinen had laten vervallen, met veel media-aandacht vanuit Arriva en Prorail. De gelukkige treinen waren de lege Volkswagentrein naar Bad Bentheim, de Volvo-onderdelentrein naar Bad Bentheim en een heel vroege Blerick-shuttle naar de Maasvlakte.
Afbeelding
BLOG 2825 + Volvo-onderdelentrein 46254 bij Sliedrecht
Ik verkies de Volvo-onderdelentrein bij Sliedrecht als dé foto van oktober.

November werd een maand van veel België, met 3 zondagen en 2 zaterdagen. De zaterdagen waren niet voor de foto's, maar voor het afstrepen van spoorlijnen waar ik nog niet gereisd had. De Venice Simplon Oriënt Expres werd wederom gefotografeerd, maar dan met alternatieve tractie doordat de CFL 3000 kapot ging. Er werd een NMBS 1800 opgetrommeld om deze trein naar Brugge en Oostende te brengen, en daar werd een losse 1300 heen gestuurd voor de terugweg. Maar ook de omgeleide kalktrein uit het Nederlandse Beverwijk naar Hermalle in België, nabij Lier, is een plaat die ik kan nomineren.
Ik kies voor de VSOE.
Afbeelding
NMBS 1879 + Venice Simplon Oriënt Express (13468)

De foto van December is een foto tussen Hannover en Bad Harzburg, nabij Othfresen. Een last-minute ingelegd reisje naar deze regio werd rijkelijk beloond met foto's van deze treinen, maar ook nog wat goederentreinen met HVLE-tractie. Op de foto is de trein, op één van de laatste dagen van het rijden op deze spoorlijn, onderweg van Hannover naar Bad Harzburg in een heerlijk zonnetje.
Afbeelding
DB 218 451 + n-Wagen (RE 14067)

Zo, dat was mijn jaar 2014 in 12 foto's.
Gebruikersavatar
Peter
Site Admin
Berichten: 7618
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:04 pm
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2014 Durk

Bericht door Peter »

Leuk die speeltuin plaat!
“Hallo cargo!”
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2014 Durk

Bericht door Ronnie »

De laatste plaat is mijn favoriet samen met de Oriënt Expres van mei.
Goed sporen. Daar houden we van.
juniorfotograaf
Berichten: 430
Lid geworden op: do aug 23, 2012 1:54 pm
Locatie: In de buurt van een paar spoorlijnen
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2014 Durk

Bericht door juniorfotograaf »

Mooi overzicht.
Doe mij die stomers maar die vanaf boven op de berg zijn gefotografeerd te Konigstein 8-)
Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
robehv
Berichten: 968
Lid geworden op: zo aug 26, 2012 12:07 pm
Locatie: Helmond

Re: Jaaroverzicht 2014 Durk

Bericht door robehv »

leuke serie, plaat van september nog niet voorbij zien kommen ziet er wel grappig uit zo:)
Parttime member van Brabantroute Prestatie Team
Gebruikersavatar
Rens
Site Admin
Berichten: 3406
Lid geworden op: di jan 15, 2013 3:02 pm

Re: Jaaroverzicht 2014 Durk

Bericht door Rens »

Een geslaagd jaar in en buiten Nederland! :)
JUSTINIAN
Berichten: 1542
Lid geworden op: vr mar 15, 2013 8:13 pm

Re: Jaaroverzicht 2014 Durk

Bericht door JUSTINIAN »

Leuke serie en het verschil tussen Betuwelijn en Betuweroute nog maar eens toegelicht voor de dames en heren politici en media, die het soms na jarenr nóg niet snappen...
The_Knitter
Berichten: 3912
Lid geworden op: wo aug 22, 2012 1:00 pm
Locatie: Zwijndrecht

Re: Jaaroverzicht 2014 Durk

Bericht door The_Knitter »

Die blijven die fout maken inderdaad :-)) Gelukkig weten wij dat verschil wel :lol:
Plaats reactie