Jaaroverzicht 2014 Koen

Post hier je beste, mooiste, speciaalste spoorfoto's van 2014.
Forumregels
Iedere gebruiker heeft recht op één topic, dus gebruik hem goed. Een topic mag uit maximaal 12 foto's bestaan, dit is dus gemiddeld één foto per maand. Het mooiste is natuurlijk als er daadwerkelijk één foto per maand wordt geselecteerd, maar dit is niet verplicht. Succes met de selectie!
Plaats reactie
KvdLee
Berichten: 472
Lid geworden op: zo mei 26, 2013 4:47 pm

Jaaroverzicht 2014 Koen

Bericht door KvdLee »

Dan kom ik ook maar met een jaaroverzicht, is toch leuk om een beetje oude foto's terug te kijken :) .
We trappen af met januari:

Afbeelding03-01-2014, Amsterdam Centraal, NSR 1766 + EN 457 + NSR 1778 + IC Berlijn 243 by Koen langs de baan, on Flickr
Op 3 januari rees ik af naar Utrecht, maar op Amsterdam bleek mijn overstap iets langer te duren dan geplanned. Achteraf helemaal niet zo slecht, gezien INT 457 én ICB 243 goed geparkeerd stonden. Een historisch plaatje inmiddels, gezien het feit dat beide treinen niet meer rijden. De 457 is afgeschaft, en na 17:01 vertrekken er geen IC's meer naar Berlijn.

Afbeelding23-02-2014, Paris Gare de l'Est, SNCF 17079 + rijtuigen + 272157 by Koen langs de baan, on Flickr
Februari was lastig kiezen, gezien de vele foto's die ik toen maakte. Om 'weer eens wat anders' te doen, kies ik voor een plaatje uit Parijs. We zien de fraaie loc 17079 op Gare de 'Est staan, de loc heeft zojuist een set Corail rijtuigen aangebracht voor de IC naar Belfort.

Afbeelding07-03-2014, Amsterdam Houtrakpolder, DBS 6464 + Herikcargo Milaanshuttle by Koen langs de baan, on Flickr
Maart was ook een hele lastige maand. Het fototechnisch hoogtepunt vond ik een foto van Locon's 220 met een cacaotrein in de Houtrakpolder. Gezien Sam deze ook in zijn jaaroverzicht heeft staan, kies ik voor een andere trein. Begin dit jaar startte Herik Cargo namelijk met de zogenaamde Herik Shuttle naar Milaan. Deze trein was geen succes, want na een paar weken al stokte het vervoer. Mogelijk wordt dit begin 2015 weer opgestart.

Afbeelding16-04-2014, Hillegom, DBS 1615 + Staaltrein by Koen langs de baan, on Flickr
Een tweede cargo in het jaaroverzicht. In April staan de bollenvelden rond onder andere Hillegom in bloei. Op de avond van 16 april komt DB Schenker's 1615 met een staaltrein langszetten, als de zon al bijna onder is.

Afbeelding26-05-2014, Amsterdam Westhaven, VR 203-5 + CXX 867 + 919 by Koen langs de baan, on Flickr
De keuze voor de maand mei was ook erg lastig te maken. Misschien niet de allerfraaiste foto uit die maand, maar wel een van de meest bijzondere, was het transport van de twee Connexxion Plan V's naar de Westhaven. Hier komt het geheel binnenrollen vlak voor de overweg.

Afbeelding26-06-2014, Amsterdam Houtrakpolder, Locon 1796 + 9901 + Cacaotrein by Koen langs de baan, on Flickr
In Juni was het iets rustiger op foto-gebied. Op 26 juni komt een Locon-loc-duo uit de Ter Haak Terminal gezet met een beladen cacaotrein naar de Berlijnse Westhafens.

Afbeelding02-07-2014, Santpoort Noord, DBS 6465 + 6461 + Staaltrein by Koen langs de baan, on Flickr
Voor Juli had ik twee foto's staan waaruit ik moest kiezen. Éen uit het Franse Villefort, en één uit het op fietsafstand liggende Santpoort. De Franse was wat sfeervoller, maar omdat deze vol in de zon reed viel de keus op deze. Een duo 6400'n, namelijk de 6465 en 6461, komen met staaltrein 61601 door Santpoort Noord op weg naar Kijfhoek.

Afbeelding27-08-2014, Santpoort Noord, VR 203-5 + NSR DDAR by Koen langs de baan, on Flickr
Ook het plaatje uit Augustus is afkomstig uit het Santpoortse. Op 27 augustus reed VolkerRail een conditierit met een stel DDAR rijtuigen. Terwijl de staart van de trein amper Driehuis uit is, komt loc 203-5 alweer het volgende dorp binnenrijden.

Afbeelding15-09-2014, Limbricht, CapTrain 6603 + Kolentrein by Koen langs de baan, on Flickr
Voor september gold de keus tussen de 1202 onder Haarlemse kap, of Captrain kolen in Limbricht. Gezien het zonnetje werd het de foto uit Limburg. CT 6603 komt hier met een kolentrein uit Born door Limbricht, op weg naar het Franse Anglefort.

Afbeelding25-10-2014, Heemskerk, LC 9906 + Coevordenshuttle + BE E01 by Koen langs de baan, on Flickr
In oktober was er ook veel te beleven, maar met stipt op één zet ik de nogal omslachtig omgeleide Coevordenshuttle. Deze komt hier door Heemskerk gezet, het complete verhaal staat bij de foto op Flickr :P

Afbeelding24-11-2014, Amsterdam Westhaven, Locon 220 + Ketelwagens by Koen langs de baan, on Flickr
In november werden veel nachtfoto's gemaakt in Amsterdam. De keuze viel op een foto van de fraaie 220 van Locon (zit 'ie er toch nog in, ondanks Maart ;) ), welke in het duister onder de snelweg in de Westhavens staat te wachten tot de overweg dichtgesleuteld is.

Afbeelding11-12-2014, Haarlem, NSR 1768 + rijtuigen + 1744 by Koen langs de baan, on Flickr
Ook december bestond voornamelijk uit nachtfoto's. Op 11 december stond in Haarlem de reizende 'Lost & Found' expositie van NS. S'avonds om vijf voor zeven vertrok het geheel richting Den Bosch. Een paar minuten voor vertrek werd de trein even mooi neergezet voor de foto.

Zo, dat was 'm weer. Ik wens iedereen een gelukkig, gezond en gezegend 2015 toe, dat het maar weer een mooi jaar mag worden!
Gebruikersavatar
Peter
Site Admin
Berichten: 7617
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:04 pm
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2014 | Koen

Bericht door Peter »

Leuke platen uit de regio!
“Hallo cargo!”
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2014 | Koen

Bericht door Ronnie »

Mooi overzicht. Januari en december zijn mijn favorieten van deze serie.
Goed sporen. Daar houden we van.
robehv
Berichten: 968
Lid geworden op: zo aug 26, 2012 12:07 pm
Locatie: Helmond

Re: Jaaroverzicht 2014 Koen

Bericht door robehv »

Mooie serie foto's!
Parttime member van Brabantroute Prestatie Team
JUSTINIAN
Berichten: 1542
Lid geworden op: vr mar 15, 2013 8:13 pm

Re: Jaaroverzicht 2014 Koen

Bericht door JUSTINIAN »

Leuke serie! je hebt trouwens (februari) geluk gehad daar in Paris Est! Vaak worden fotografen van de grote Parijse stations 'verzocht' op te houden en de 17000en zijn in volle aftocht.
KvdLee
Berichten: 472
Lid geworden op: zo mei 26, 2013 4:47 pm

Re: Jaaroverzicht 2014 Koen

Bericht door KvdLee »

Bedankt heren!
JUSTINIAN schreef:Leuke serie! je hebt trouwens (februari) geluk gehad daar in Paris Est! Vaak worden fotografen van de grote Parijse stations 'verzocht' op te houden en de 17000en zijn in volle aftocht.
Dat was inderdaad, boffen ja, ik heb twee dagen een keer een uur of twee staan fotograferen, en ben geen personeel tegengekomen die dat niet oké vond. Gelukje dus :)
The_Knitter
Berichten: 3912
Lid geworden op: wo aug 22, 2012 1:00 pm
Locatie: Zwijndrecht

Re: Jaaroverzicht 2014 Koen

Bericht door The_Knitter »

Ik heb ook nooit problemen in Parijs gehad. Behalve bij de RATP, daar is het verboden op perrons te fotograferen.
JUSTINIAN
Berichten: 1542
Lid geworden op: vr mar 15, 2013 8:13 pm

Re: Jaaroverzicht 2014 Koen

Bericht door JUSTINIAN »

The_Knitter schreef:Ik heb ook nooit problemen in Parijs gehad. Behalve bij de RATP, daar is het verboden op perrons te fotograferen.
Hangt natuurlijk ook van het personeel en de omstandigheden af. Het moge echter duidelijk zijn, dat op dit moment treinenfotografie in Parijs en een aantal andere grote stations in Frankrijk op dit moment geen optie is, gelet op de uitbarsting van terreur van de afgelopen dagen. te meer, daar het Vigipirate-regime nu van kracht is, waarmee op grote SNCF-stations zwaar bewapende soldaten patrouilleren.
Plaats reactie