Jaaroverzicht 2014 Jeroen

Post hier je beste, mooiste, speciaalste spoorfoto's van 2014.
Forumregels
Iedere gebruiker heeft recht op één topic, dus gebruik hem goed. Een topic mag uit maximaal 12 foto's bestaan, dit is dus gemiddeld één foto per maand. Het mooiste is natuurlijk als er daadwerkelijk één foto per maand wordt geselecteerd, maar dit is niet verplicht. Succes met de selectie!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 3958
Lid geworden op: ma aug 20, 2012 7:54 pm
Locatie: Helmond
Contacteer:

Jaaroverzicht 2014 Jeroen

Bericht door Jeroen »

Hierbij mijn jaaroverzicht van 2014. Ik heb geprobeerd om zo veel mogelijk foto's te kiezen met gedenkwaardige en kenmerkende treinen van 2014.

Januari
Afbeelding
In 2014 vedween Husa Transportation van het spoor. De fraaie 189 096 zou weer saai zwart worden. Op 26 januari 2014 was de 189 096 met de Mortara-shuttle onderweg, passeert station Helmond Brandevoort.

Februari
Afbeelding
In februari 2014 waren er nog omleiding via Krefeld-Neuss, door werkzaamheden aan de tunnel achter Düsseldorf-Rath. Na een geslaagde dag en een volle buit gingen de aanwezige Nederlandse spotters tevreden naar huis.
Ik en ons pap bleven nog, want ik zag immers dat er een groot zon gat opkomst was. Uiteraard terwijl de zon scheen, kwam er nog vrij weinig. Het geduld werd beloond. Na alle fraaie treinen eerder op de dag, werd dit op de valreep de topper van de dag en foto van de maand!
RTS 272 205 en in opzending twee fraaie RTS V100's 293 003 + 293 004 met lange sleep bijpassende oranje On Rail Fcs', passeert ter hoogte van Kaarst-Tilmeshof richting Krefeld op 22 februari 2014.

Maart
Afbeelding
In maart 2014 startte Herik Rail een shuttle tussen Houtrakpolder en Melzo. Succesvol was het niet, want enkele weken later staakte Herik Rail de shuttle. De slag uit Melzo reed gunstig bij daglicht, maar jammer genoeg was de trein altijd zo goed als leeg.
Op 7 maart 2014 lukte het me één keer om de trein met (lege) containers aan de loc te fotografen. DB Schenker 1612 met Milaan-shuttle (alle rode containers zijn leeg) 40298 uit Venlo naar Houtrakpolder, langs Culemborg.


April
Afbeelding
Sinds ik in april 2011 een keer een koolzaadveld zag vanaf de Duitse A52 ter hoogte van Neuss, gaan we sindsdien elk jaar in april naar één van de koolzaalvelden ten noorden of ten zuiden van de A52.
Nadat Niels had getipt dat er weer koolzaad stond, gingen we op 26 april weer naar Neuss. Rheincargo DE802 met silotrein ter hoogte van Neuss-Nord. Over ongeveer 4 maanden staat weer een bezoek gepland! :-))

Mei
Afbeelding
Mei was een moeilijke keuze. Ondanks dat ik door mijn afstudeerstage doordeweeks geen tijd had, kon ik door het mooie weer elk weekend op pad gaan en heb ik toch nog genoeg leuke dingen gezien.
De keuze viel op een combinatie die ik waarschijnlijk nooit meer tegen kom in Duitsland. In 2014 werd tot aan de zomer elk weekend 1 of 2 Arriva treinstellen uit Noord-Nederland,
overgebracht vanuit Leer naar Aachen. In Aachen werden de verbleekte treinstellen voorzien van een nieuwe folie, waardoor ze er weer als nieuw uit zien. Eisenbahngesellschaft Potsdam (EGP) verzorgde de overbrengingen.
EGP V100-West 212 272 met Arriva GTW 345 + 323 van Leer naar Aachen, langs het bekende Lintorf op 3 mei 2014.

Juni
Afbeelding
Vanaf deze maand zijn de foto's gemaakt met de EOS 70D, die mijn verouderde EOS 1000D verving.
In de juni werd de herstelde RRF 1101 eindelijk ingezet op Sabic-trein Antwerpen - Lutterade. Op 24 juni 2014 wachtte ik de trein op terugkomst op in Heeze. RRF 1101 met gasketeltrein 46707 van Geleen Lutterade naar Antwerpen.

Juli
Afbeelding
Afgelopen zomer verschenen er weer twee fraai bestickerde 189'ers van ERS op het spoor. De 189 212 en 213 zijn ter ere van het 2 jarig bestaan van de verbinding Rotterdam - Poznań voorzien van een speciale bestickering.
Op 3 juli kon ik de loc voor het eerst fotografen. Door de foute zonnestand werd een creative oplossing bedacht.
ERS 189 213 met vol beladen Melzo-shuttle uit Waalhaven-Zuid passeert over de Zuid-Willemsvaart bij Helmond op weg richting Venlo.

Augustus
Afbeelding
LOCON 9802 met excursietrein van Apeldoorn naar Beekbergen op 2 augustus 2014.

September
Afbeelding
Sinds september rijdt de kalktrein van Hermalle-Sous-Huy naar Duisburg-Bruckhausen niet meer via Aachen-West, maar via Maastricht en Venlo. Hierdoor is DB Schenker niet meer afhankelijk van de onvoorspelbare Walen.
Door deze route moet de trein 5 keer locwisselen en een keer kopmaken. Railtraxx loc tussen Hermalle en Kinkempois, Vlaamse Reuzen 6400's Kinkempois - Sittard, ATB NG 6400 Sittard - Venlo, DB e-loc Venlo - Oberhausen (kopmaken in Viersen) en TKSE loc Oberhausen - Duisburg-Bruckhausen. Op 8 september 2014 rijdt DB Schenker 6414 met lege kalktrein 48567 uit Venlo naar Sittard, passeert bij Tegelen.

Oktober
Afbeelding
Zoals ook al te zien is bij Rens, heb ik voor oktober dezelfde foto gekozen.
Op proef heeft Rail4Rent enkele keren de extra zaterdagse slag van de zinkerstrein naar Budel gereden. Hiervoor werd een class 66 van Crossrail gehuurd.
Crossrail DE6312 met lege zinkertstrein uit Budel-Dorplein komt het Belgische Neerpelt binnen gereden als trein 47661. Na een korte stop gaat de trein verder naar Antwerpen-Groenland op 4 oktober 2014.

November
Afbeelding
Eigenlijk had voor november de nieuwe Veolia Lintjes moeten kiezen, maar goederentreinen krijgen de voorkeur. Jaarlijks neem ik in de herfst ook altijd een kijkje in het Venlose bos, voor de fraaie herfstkleuren.
Op 20 november 2014 rollen twee oudjes DB Schenker 140 837 + 140 811 met beladen Fordtrein uit Dillingen (Saar) door het bos in Venlo.

December
Afbeelding
December was een maand waarin ik niet veel heb gefotografeerd. Op 1 december 2014 waren er in Wallonië en West-Vlaanderen stakingen, hierdoor was er geen treinverkeer mogelijk op de Montzenroute.
De enige trein die bij daglicht werd omgeleid via Roosendaal en Venlo, was de loodertstrein. RTB/TrainsporT V267 met beladen loodertstrein 40720 uit Antwerpen-Groenland via Roosendaal en Venlo naar Stolberg, langs Haaren.
Laatst gewijzigd door Jeroen op di dec 30, 2014 5:20 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Bitter nun boik van ut zoipuh, dan nun bult van ut werkuh
Thijmen1999
Berichten: 2249
Lid geworden op: ma aug 11, 2014 9:48 am
Locatie: Wierden
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2014 Jeroen

Bericht door Thijmen1999 »

Prachtige foto's!
Twente, de mooiste regio in Nederland.
thalys1996
Berichten: 275
Lid geworden op: wo aug 27, 2014 5:19 pm

Re: Jaaroverzicht 2014 Jeroen

Bericht door thalys1996 »

Mooi overzicht!
echt jammer dat die mooie 189'ers van HUSA verdwenen zijn , zorgde tenminste nog voor wat kleur op het net.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2014 Jeroen

Bericht door Ronnie »

Mooie afwisselend overzicht met februari als absolute topper 8-) .
Goed sporen. Daar houden we van.
ov_wijzer
Berichten: 926
Lid geworden op: do nov 15, 2012 2:39 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2014 Jeroen

Bericht door ov_wijzer »

Leuke reeks Jeroen!
Gebruikersavatar
CFL1800
Berichten: 2282
Lid geworden op: vr aug 31, 2012 10:30 pm

Re: Jaaroverzicht 2014 Jeroen

Bericht door CFL1800 »

Februari inderdaad duidelijk de topper!
reMARKable
Berichten: 430
Lid geworden op: vr feb 07, 2014 8:35 pm
Locatie: Gelderland
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2014 Jeroen

Bericht door reMARKable »

Ik was één van de vertrekkende fotograven die middag en ik ben blij dat jij m zo fraai hebt kunnen vangen!
Mooi Jaar Jeroen :!:
Gebruikersavatar
Peter
Site Admin
Berichten: 7617
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:04 pm
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2014 Jeroen

Bericht door Peter »

April is leuk! 8-) Gelukkig nog maar vier maanden wachten. :-P
“Hallo cargo!”
Plaats reactie