Jaaroverzicht 2014 Dewey

Post hier je beste, mooiste, speciaalste spoorfoto's van 2014.
Forumregels
Iedere gebruiker heeft recht op één topic, dus gebruik hem goed. Een topic mag uit maximaal 12 foto's bestaan, dit is dus gemiddeld één foto per maand. Het mooiste is natuurlijk als er daadwerkelijk één foto per maand wordt geselecteerd, maar dit is niet verplicht. Succes met de selectie!
Plaats reactie
Dewey
Berichten: 100
Lid geworden op: za mar 01, 2014 10:30 am

Jaaroverzicht 2014 Dewey

Bericht door Dewey »

2014 was het jaar waarin ik mijn eerste spiegelreflexcamera kocht en ik op de fiets en met de trein genoeg platen heb kunnen trekken. Een jaar waarbij het weer niet altijd meezat en ik ook genoeg blunders/fouten heb gemaakt, maar als ik terugkijk ben ik best tevreden. Volgend jaar hopelijk meer geluk met het weer en leren van de gemaakte fouten.

Januari

In Januari heb ik geen enkele foto gemaakt.

Februari

Afbeelding

Mijn eerste trip van het jaar was, met mijn net nieuwe EOS1100D, naar Bremen om daar langs de lijn Bremen - Hannover mijn nieuwe speeltje uit te proberen. De plaat die ik voor deze maand kies is de 193 840 onderweg met een BoxXpress containertrein van Bremerhaven naar Regensburg vastgelegd in Bremen Mahndorf.

Maart

Afbeelding

Dit jaar keerden ook de oudgedienden uit de serie 139/140 terug voor de treinen tussen Seelze/Osnabrück - Emden. De 140 544, nog met DB Cargo logo, was op 15 maart de eerste 140 die ik kon platen op de Emslandstrecke en daarom kies ik deze foto als foto van de maand maart.

April

Afbeelding

2014 was ook het laatste jaar voor de inzet van de serie 218/612/628 in de Vorharz door DB Regio.

De "Braunschweiger" 218 473 is met RE14065 net vertrokken uit het station van Baddeckenstedt en passeert op zijn weg van Hannover Hbf naar Bad Harzburg het inrijsein van Baddeckenstedt. Ik had voor deze maand nog genoeg andere foto's kunnen kiezen, maar (in mijn ogen) mijn beste plaat van het jaar mag niet ontbreken in dit overzicht.

Mei

Afbeelding

In mei heb ik niet heel veel aan de hobby gedaan en moeten jullie het doen met Arriva 228 die net de Westerwoldse Aa oversteekt als stoptrein van Groningen naar Leer.

Juni

Afbeelding

Ook aan juni heb ik niet bijster veel foto's overgehouden. Wel heb ik deze maand een bezoek gebracht aan de open dag van het AW Bremen Sebaldsbrück. In dit depot is mijn favoriete lokserie, de V160 familie, in onderhoud samen met de V90 (DBS en privaat), V200 (Privaat) en klazen (DBS).

Tijdens deze dag was het mogelijk om een ritje te maken in de cabine van de 218 339, hier de oudgediende tijdens zo'n rit.

Juli

Afbeelding

Juli is dan weer zo'n maand waar ik uit meerdere platen kon kiezen. Zo ben ik naar Zwitserland geweest en ook weer een bezoekje gebracht aan de lijn Bremen - Hannover. Echter ben ik ervan overtuigd dat ik volgend jaar voor de zomermaanden een foto uit Zwitserland, dit keer hopelijk niet met grauw weer of regen, kies dus houdt ik het voor deze maand wat dichter bij huis. Namelijk de haven van Delfzijl. Hier zien we dan om tien over zes s'morgens DB Schenker 6418 met trein 62311 de Handelshaven oversteken op weg naar Farmsum met slechts één ketelwagen voor Delamine.

Augustus

Afbeelding

Dichter bij huis kon ik hem niet krijgen. Deze maand heb ik erg veel foto's gemaakt, maar deze is mijn absolute favoriet.

De fraaie 115 509 "80 Jahre DB Autozug" van DB Fernverkehr is met de tijdelijke IC 2331 onderweg van Keulen naar Norddeich Mole en passeert vroeg in de morgen Aschendorf op weg naar het noorden.

September

Afbeelding

September was ook best makkelijk kiezen. Deze maand kreeg ik, en vele andere fotografen, de mogelijk om eindelijk weer eens een trein te fotograferen in de Eemshaven en op het gedeelte van de stamlijn van Delfzijl voorbij Heveskes. Sinds Rohm & Haas is gesloten is het in dit gedeelte van de haven op trein gebied stil geworden.

De 6418 is net het onlangs failliet verklaarde Aldel gepasseerd op weg naar het einde van de stamlijn van Delfzijl. Op deze plek zijn sinds het sluiten van de spooraansluiting van Rohm & Haas geen treinen meer geweest.

Oktober

Afbeelding

Oktober was ook een rustige maand op hobby gebied.

Ost en West voor een moment naast elkaar in het hoofdstation van Bremen als DB Schenker 294 959 met een super fraaie afvoertrein, herkomst onbekend, onderweg is naar Bremen Walle Rbf.

November

Afbeelding

De laatste 4 maanden van het jaar ben ik meerdere malen naar de vorharz getrokken om de inzet van de serie 218 en 628 hier nogmaals vast te leggen.

Soms moet je het doen met een loc met sluitseinen, omdat juist op momenten dat je het niet wil een stam verkeerd om staat. Zo ook op de 1e dag van november. DB Regio 218 473 duwt zijn RE14068 uit het station van Goslar en is net het westelijke seinhuis van Goslar gepasseerd.

December

Afbeelding

De laatste maand dat de 218 onderweg was tussen Hannover en Bad Harzburg en op de een na laatste en de laatste zaterdag heb ik een bezoek gebracht aan deze regio.

Op de laatst inzet dag vertrekt, onder toeziend oog van vele spoorwegfanaten, de 218 396, de oudste 218 (bouwjaar 1975) van het depot Braunschweig, met de laatste RE14069 uit Goslar naar Bad Harzburg.

Voor het raam hangt een stuk papier met de tekst:
"Das wars! Tschüss Harz! Ab morgen wird alles besser..."

Bonus

Omdat ik in januari geen foto's heb gemaakt maak ik het goed met een bonus.

Afbeelding

Om aan te haken op hetgeen ik in de inleiding zei: het zat me niet altijd mee.

In de stromende regen komen SBB 484 005 en 484 009 met een fraaie Hupactrein het station van Arth-Goldau binnenrollen.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2014 Dewey

Bericht door Ronnie »

Augustus en november zijn voor mij de favorieten van dit overzicht.
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Peter
Site Admin
Berichten: 7617
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:04 pm
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2014 Dewey

Bericht door Peter »

Augustus is mooi!
“Hallo cargo!”
robehv
Berichten: 968
Lid geworden op: zo aug 26, 2012 12:07 pm
Locatie: Helmond

Re: Jaaroverzicht 2014 Dewey

Bericht door robehv »

Veel plaatjes uit duitsland, niks mis mee :D
Parttime member van Brabantroute Prestatie Team
JUSTINIAN
Berichten: 1542
Lid geworden op: vr mar 15, 2013 8:13 pm

Re: Jaaroverzicht 2014 Dewey

Bericht door JUSTINIAN »

Leuke serie Dewey -en van blunders en fouten leren we allemaal. Mooie bonus ook; gelukkig kan je op Arth-Goldau schuilen ;) Een tip voor Zwitserland: jouw bonustrein (en veel andere) worden te Erstfeld bijna altijd van een duw;lok of extra treklok voorzien (en waartoe dát kan leiden, kan je in mijn jaaroverzicht op de maand juni zien) en is er genoeg tijd om ze te fotograferen.
Plaats reactie