Jaaroverzicht 2014 Rens/Treinfan

Post hier je beste, mooiste, speciaalste spoorfoto's van 2014.
Forumregels
Iedere gebruiker heeft recht op één topic, dus gebruik hem goed. Een topic mag uit maximaal 12 foto's bestaan, dit is dus gemiddeld één foto per maand. Het mooiste is natuurlijk als er daadwerkelijk één foto per maand wordt geselecteerd, maar dit is niet verplicht. Succes met de selectie!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rens
Site Admin
Berichten: 3405
Lid geworden op: di jan 15, 2013 3:02 pm

Jaaroverzicht 2014 Rens/Treinfan

Bericht door Rens »

Het jaar 2014 is nu bijna ten einde. Voor mij een mooi jaar in vele opzichten, waaronder op spoors gebied. In tegenstelling tot vorig jaar in dit overzicht wel van elke maand een foto.

Januari
Ik begin het jaaroverzicht met eenzelfde foto als Wessel: de bediening van Electrolux in Alphen met een gele loc. Op 13 januari stond de DBS 6451 klaar voor vertrek met één wagen. Afbeelding

Klik op de afbeelding voor een vergroting!

Februari
In februari lukte het me eindelijk eens de bedieningen van Zwijndrecht en Roodeschool in de zon vast te leggen. Enkele uren nadat ik een onbeladen militaire trein uit Eem had vastgelegd, werd in Roodeschool de DBS 6414 vastgelegd met de herkenbare Wascosa-ketelwagens op 21 februari. Afbeelding

Klik op de afbeelding voor een vergroting!

Maart
Een maandje later had ik weer de gelegenheid de bediening van Zwd vast te leggen, dus ook die hoeft niet in het jaaroverzicht te ontbreken. Op de 20e reed de DBS 6425 met de buizenwagens en een uurtje vertraging de stamlijn op als trein 62564. Afbeelding

Klik op de afbeelding voor een vergroting!

April
In april was ik veel in de bollenstreek te vinden voor de nodige spoorfoto's en vitamine D. Daarnaast werden er deze maand toelatingsritten gereden met de HHPI 29008 die ik ook meerdere keren tegenkwam. Op 16 april kon na een ritje van HSL met 2 verblijfswagens ook die 29008 vastgelegd worden met 2 rongenwagens als testrit 51238 Uitgeest - Kijfhoek, hier te Noordwijkerhout. Afbeelding

Klik op de afbeelding voor een vergroting!

Mei
Met de opzet van de Beneluxtrein in 2014 (van/naar Den Haag) stond er dagelijks een slagje Binckhorst - Watergraafsmeer in de planning voor deze rijtuigen, uitgevoerd met NS 1700'en. Op 22 mei passeerde de NS 1778 met trein 80518 over het spoorviaduct te Delft. Hiermee ontbreekt in het overzicht dus geen plaat uit 'mijn' stad waar over enkele maanden alle treinen onder de grond zullen rijden. Afbeelding

Klik op de afbeelding voor een vergroting!

Juni
Juni is de maand van de lange dagen en geeft dus gelegenheid om enkele vroege en late treinen op de foto te zetten. De keus was daarom tussen de vroege aanvoertrein voor Moerdijk en deze vroege trein. Op 23 juni kon autotrein 63744 Kijfhoek - Amersfoort worden vastgelegd bij Keverdijk. De tractie voor deze trein die maximaal 1 keer per week (vooral in het zomerseizoen minder vaak) rijdt bestond uit de DBS 189 087 en 6442. Na enkele jaren was eindelijk een zonplaat gelukt! Afbeelding

Klik op de afbeelding voor een vergroting!

Juli
Juli, de maand van vakantie en dus een plaatje uit het buitenland. Niet van de tweede afscheidsrit van de NMBS reeks 20 (dat was een erg geslaagde dag) maar een vanuit het midden van Frankrijk. Bijna dagelijks rijdt er (in de nacht) vanuit het zuiden van Frankrijk een interfrigo-trein voor de markt in Rungis (Parijs) met wagens die tot 140 km/h mogen. De terugrit naar het zuiden rijdt overdag en kon op 17 juli in Orléans worden vastgelegd met de SNCF 26131. Afbeelding

Klik op de afbeelding voor een vergroting!

Augustus
Ook treinen gaan wel eens op vakantie, zo bleek eind juli en in augustus. Wegens werkzaamheden op metrolijn D van de RET waren enkele hippels verzameld voor de werkzaamheden. De foto toont de LC 9702 met zo'n werktrein nabij Rhoon. Afbeelding

Klik op de afbeelding voor een vergroting!

September
In 2014 is Locon iets vaker te zien voor lokale bedieningen en rijden ze treinen tussen het Amsterdamse en het Rotterdamse. Op 19 september kon ik de Shunter 203 101 in dienst van Locon vastleggen met een paar ketelwagens afkomstig van NWB. Overigens zijn op het traject Rotterdam-Abcoude weer vaker cargo's te vinden sinds het sluiten van Emmerich voor treinen met enkel ATB. Afbeelding

Klik op de afbeelding voor een vergroting!

Oktober
In oktober vond in Amersfoort de spoorparade plaats vanwege het 175-jarig bestaan van het spoor. Veel oude (stoom)locs werden getoond aan het vele publiek en ook een ritje geheel in stijl naar Leusden was mogelijk in het weekend. Tevens was er oa. een open dag in Leidschendam en werd het Noord-Nederlands Trein & Trammuseum geopend, waarvoor de kameel werd ingezet. Zodoende stond op 10 oktober deze NS 20 enige tijd stil in Zuidbroek als trein 28205 (Groningen-Scheemda). Afbeelding

Klik op de afbeelding voor een vergroting!

November
Als reiziger was 2014 een jaar met veel krappe treinen, mede dankzij het Fyra-debacle en het (gelukkig voor mij) blijven van de OV-studentenkaart. De aan de kant staande linten en DM'90-stellen werden helaas niet door NS ingezet. Veolia deed dit wel en nam twee linten over voor spitsritten op de Maaslijn. De keus voor november was zodoende de afvoer van de laatste fyra of een typisch herfstplaatje. Het werd het laatste met stellen 237 en 235 als trein 32325. Afbeelding

Klik op de afbeelding voor een vergroting!

December
Om niet ook te eindigen in Alphen heb ik deze plaat om het overzicht van 2014 af te sluiten. In lichtomstandigheden die helaas niet voorkwamen bij Terug naar Toen (in september) kon ik op 6 december wel een stoomtrein vastleggen. Keurig op tijd stak de SSN 01 1075 met de kerstexpress de Lek over op weg richting Aken. Afbeelding

Klik op de afbeelding voor een vergroting!

En nu allemaal op naar een prachtig en gezond 2014! :D
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2014 Rens/Treinfan

Bericht door Ronnie »

December is gaaf :).
Goed sporen. Daar houden we van.
robehv
Berichten: 968
Lid geworden op: zo aug 26, 2012 12:07 pm
Locatie: Helmond

Re: Jaaroverzicht 2014 Rens/Treinfan

Bericht door robehv »

Leuke plaatjes, uit diverse hoeken van het land!
Parttime member van Brabantroute Prestatie Team
Gebruikersavatar
Peter
Site Admin
Berichten: 7617
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:04 pm
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2014 Rens/Treinfan

Bericht door Peter »

Sowieso SNCF, Juli dus. :P
“Hallo cargo!”
Gebruikersavatar
trein1985
Berichten: 541
Lid geworden op: za mar 29, 2014 9:33 pm

Re: Jaaroverzicht 2014 Rens/Treinfan

Bericht door trein1985 »

Prachtige foto's vooral de foto van de ssn
JUSTINIAN
Berichten: 1542
Lid geworden op: vr mar 15, 2013 8:13 pm

Re: Jaaroverzicht 2014 Rens/Treinfan

Bericht door JUSTINIAN »

Mooie serie Rens/Treinfan. Ik neem aan, dat je bij je nieuwjaarswens ons een gelukkig 2015 toewenst. :D
Gebruikersavatar
Rens
Site Admin
Berichten: 3405
Lid geworden op: di jan 15, 2013 3:02 pm

Re: Jaaroverzicht 2014 Rens/Treinfan

Bericht door Rens »

Bedankt allemaal! En ja, ik bedorlde daar inderdaad 2015:mrgreen:
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 3958
Lid geworden op: ma aug 20, 2012 7:54 pm
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2014 Rens/Treinfan

Bericht door Jeroen »

Goed bezig geweest! Mooi overzicht! December is mijn favoriet! 8-)
Bitter nun boik van ut zoipuh, dan nun bult van ut werkuh
arnold
Berichten: 14488
Lid geworden op: di aug 21, 2012 2:51 pm
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2014 Rens/Treinfan

Bericht door arnold »

Erg mooie serie
Plaats reactie