Pagina 2 van 2

Re: Nieuws over Betuweroute

Geplaatst: vr jul 01, 2016 4:22 pm
door Ronnie
Geen betonrot in Sophiatunnel, verder onderzoek naar overkapping Barendrecht
Gepubliceerd op 01-07-2016 om 06:43

Er is geen betonrot in de Sophia spoortunnel van de Betuweroute aangetroffen. De betonkwaliteit van de overkapping bij Barendrecht moet nog verder worden onderzocht voordat er uitspraken over de levensduur kunnen worden gedaan. Dat blijkt uit een onderzoek van Railinfra Solutions.

ProRail volgt de aanbeveling van het adviesbureau op en gaat verder onderzoek doen naar de overkapping bij Barendrecht.

Bron: Spoorpro.nl

Re: Nieuws over Betuweroute

Geplaatst: zo sep 11, 2016 9:31 am
door Ronnie
ICE-treinen kunnen veilig over Betuweroute
Geplaatst op 10 september 2016, Laatste update 10 september, 15:13

ELST/ GELDERMALSEN - De internationale trein Amsterdam-Frankfurt/ Basel kan veilig over de Betuweroute rijden. Daarmee is de belangrijkste horde om de ICE af en toe om te leiden via het goederenspoor genomen.

De NS wil de snelle internationale trein tussen Utrecht en Arnhem kunnen omleiden over het deel tussen Geldermalsen en Elst.

Bron: De Gelderlander

Re: Nieuws over Betuweroute

Geplaatst: wo nov 23, 2016 5:56 pm
door Ronnie
Sein op groen voor railterminal Gelderland
woensdag 9 november 2016, 10:28

VALBURG - Gelderse Staten stemmen in met de voorbereidingen voor de Railterminal Gelderland. Daarmee is de komst van de containeroverslag bij Valburg een stap dichterbij.

De provincie komt in het voorjaar pas met een definitief voorstel, maar gaat al wel voorbereidingen treffen. Zo wil de provincie binnenkort een huis opkopen op de plek waar de toegangsweg naar de toekomstige Railterminal moet komen.

Bron: Omroep Gelderland

Re: Nieuws over Betuweroute

Geplaatst: ma nov 28, 2016 6:43 pm
door Ronnie
'Tempo met centrum voor weg, water en rail'
maandag 28 november 2016, 16:50

VALBURG - De geplande railterminal bij Valburg moet er zo snel mogelijk komen. Dat vinden de Gelderse VVD-Kamerleden Remco Dijkstra en Hayke Veldman. Ze roepen de minister op in gesprek te gaan met de regio over de realisatie van de containeroverslag.

Er wordt al 20 jaar gesproken over een railterminal tussen de Betuweroute, de A15 en de Waal, maar er was nog nooit zoveel bereidheid als nu. Gelderse Staten stemden begin deze maand in met de voorbereidingen en ook de omwonenden in buurtschap Reeth staan positief tegenover het plan.

Bron: Omroep Gelderland

Re: Nieuws over Betuweroute

Geplaatst: di mar 21, 2017 6:10 pm
door Ronnie
Trillen langs de Betuweroute
Rob van der Velden 18-03-17, 14:49

ELST - Trillende kopjes in de servieskast, verstoorde nachtrust en scheuren in de muren. Meer dan dertig huiseigenaren langs de Betuweroute, van Dordrecht tot Zevenaar, leven er al bijna tien jaar mee.

Bron: De Gelderlander

Re: Nieuws over Betuweroute

Geplaatst: wo apr 05, 2017 4:40 pm
door Ronnie
Eigenaar trillend huis langs Betuweroute moet op antwoord wachten
Rob van der Velden 03-04-17, 14:29

ELST - Bewoners van trillingsgevoelige woningen langs de Betuweroute hebben nog steeds geen duidelijkheid over mogelijke dempende maatregelen aan hun huizen.

Spoorbeheerder ProRail zegt die maatregelen niet zinvol te vinden.

Bron: De Gelderlander

Re: Nieuws over Betuweroute

Geplaatst: di mei 23, 2017 5:38 pm
door Ronnie
Kabinet beslist over spoortracé Theemsweg
DINSDAG 23 MEI 2017, 17:31

Het kabinet heeft het tracébesluit over de Theemsweg vastgesteld. Hierin is de verlegging van de spoorlijn in de Rotterdamse haven omschreven.

Volgens Havenbedrijf Rotterdam blijkt uit het tracébesluit dat er extra maatregelen worden genomen om de geluidsoverlast van de spoorlijn terug te brengen.

Bron: RTV Rijnmond

Re: Nieuws over Betuweroute

Geplaatst: za jun 03, 2017 10:27 am
door juniorfotograaf
Ronnie schreef:
di mar 21, 2017 6:10 pm
Trillen langs de Betuweroute
Rob van der Velden 18-03-17, 14:49

ELST - Trillende kopjes in de servieskast, verstoorde nachtrust en scheuren in de muren. Meer dan dertig huiseigenaren langs de Betuweroute, van Dordrecht tot Zevenaar, leven er al bijna tien jaar mee.
Das knap, gezien de BR niet eens in/langs/onder/ Dordrecht doorgaat :lol:

Re: Nieuws over Betuweroute

Geplaatst: do jun 15, 2017 4:50 pm
door Ronnie
De Betuweroute bestaat tien jaar, een historische terugblik
Gepubliceerd op 15-06-2017 om 10:48

De goederenspoorlijn Betuweroute bestaat deze week tien jaar. In juni 2007 sloot ProRail de bouw van een van de grootste infrastructurele projecten van Nederland af. De aanleg van de 172 kilometer lange spoorlijn kostte in totaal 4,7 miljard euro, veel meer dan bij de planvorming in 1990 werd gedacht. Inmiddels maken meer dan twintigduizend goederentreinen per jaar gebruik van de spoorlijn.

Bron: Spoorpro.nl

Re: Nieuws over Betuweroute

Geplaatst: do jul 20, 2017 4:44 pm
door Ronnie
Spoorgoederenvervoer Betuweroute achtergebleven bij verwachtingen
Gepubliceerd op 20-07-2017 om 11:39

Het aantal tonnen goederenvervoer dat in 2015 over de Betuweroute werd vervoerd, blijkt flink lager dan de prognoses die voor dat jaar werden gemaakt in de jaren ’90. Voorafgaand aan de aanleg beraamde de commissie-Hermans dat tenminste 30 miljoen ton goederenvervoer over deze goederenspoorlijn zou worden vervoerd en die verwachting werd later altijd als leidend beschouwd. Maar van die verwachting is volgens het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) slechts circa 70 procent gerealiseerd.

Bron: Spoorpro.nl

Re: Korte Nieuwsberichten Nederland

Geplaatst: vr aug 25, 2017 10:13 am
door Nadleeh
Laatste trein over oude Botlekbrug
25 aug. 2017

Na 62 jaar gaat zaterdag 26 augustus de laatste trein over de oude Botlekbrug. Zodra het spoor buiten dienst is, starten Prorail en Rijkswaterstaat met de aanleg van een nieuwe spoorverbinding en een verbinding voor voetgangers en (brom)fietsers over de nieuwe Botlekbrug. De oude brug wordt gesloopt.

Bron: ProRail (inclusief filmpje)

Re: Nieuws over Betuweroute

Geplaatst: do sep 07, 2017 4:41 pm
door Ronnie
Overbetuwe overstag: toch railterminal bij Reeth
Rob Berends 06-09-17, 18:57

ELST - De gemeente Overbetuwe wil haar jarenlang verzet tegen de Railterminal Gelderland opgeven. Als de provincie Gelderland ervoor zorgt dat omwonenden geen overlast ondervinden, wil Overbetuwe meewerken. Daarmee verdwijnt een belangrijk obstakel voor dit transportcentrum.

Bron: De Gelderlander

Re: Nieuws over Betuweroute

Geplaatst: wo sep 20, 2017 4:51 pm
door Ronnie
Reeth waarschuwt politiek: 'Toon ruggengraat rondom komst railterminal'
Lex Halsema 20-09-17, 07:55

REETH - Hoe hard moet Overbetuwe het spelen rondom de aanleg van een railterminal bij het buurtschap Reeth? Overbetuwe loopt al jaren niet warm voor een railterminal (goederenoverslag voor containervervoer per spoor) langs de Betuweroute, maar ziet de aanleg ook als onontkoombaar.

Bron: De Gelderlander

Re: Nieuws over Betuweroute

Geplaatst: vr sep 29, 2017 6:06 pm
door Ronnie
In 2016 hebben minder treinen gebruik gemaakt van de Betuweroute dan in 2015: Railfreight.com

Re: Nieuws over Betuweroute

Geplaatst: ma okt 09, 2017 5:38 pm
door Ronnie
Sloop oude Botlekbrug begonnen
09 okt. 2017 / Nieuwsbericht

Zondagmiddag 8 oktober is een begin gemaakt met de sloop van de oude Botlekbrug. Dat gebeurde met het uithijsen van het hefdeel. De brug was hét symbool van de havenuitbreiding van Rotterdam. Het 850 ton zware, 60 meter lange en 23 meter brede brugdeel is na het uithijsen naar Vlaardingen gevaren, waar het verder uit elkaar wordt gehaald.

Bron: ProRail

Re: Nieuws over Betuweroute

Geplaatst: wo okt 25, 2017 4:43 pm
door Ronnie
Raad stelt voorwaarden vast voor aanleg railterminal langs Betuweroute
Nieuwsartikel geplaatst op 25-10-2017 11:23 door Redactie [FE]

ELST - De gemeenteraad van Overbetuwe heeft dinsdagavond de voorwaarden vastgesteld waaronder de provincie een railterminal kan aanleggen langs de Betuweroute, tussen Valburg en Reeth, op Overbetuws grondgebied.

Bron: Transport Online

Re: Nieuws over Betuweroute

Geplaatst: vr okt 27, 2017 4:39 pm
door Ronnie
‘Visie ontbrak bij aanleg goederenspoorlijn Betuweroute’
Gepubliceerd op 27-10-2017 om 14:54

De bouw van de Betuweroute was een doel op zich, waarbij een visie ontbrak over voor welk probleem de goederenspoorlijn een oplossing moest bieden. Tot die conclusie komt onderzoeker Hans Boom op grond van een reconstructie van de ontstaansgeschiedenis van de goederenspoorlijn. Boom promoveert vrijdag op dit onderzoek aan Tilburg University.

Bron: Spoorpro.nl

Re: Nieuws over Betuweroute

Geplaatst: wo nov 01, 2017 6:22 pm
door Ronnie
Railterminal aan noordkant Betuweroute, tegen wens bewoners in
woensdag 1 november 2017, 12:41

ARNHEM - De railterminal komt aan de noordkant van de Betuweroute. Dat hebben Gedeputeerde Staten van Gelderland besloten. Het besluit is tegen de wens van omwonenden in. Die pleitten voor een goederenoverslag voor treinen ten zuiden van het spoor.

Bron: Omroep Gelderland

Re: Nieuws over Betuweroute

Geplaatst: ma nov 20, 2017 5:34 pm
door Ronnie
Eerste Heftoren Botlekbrug weggevaren

De eerste van de twee markante heftorens van de oude Botlekbrug in Rotterdam is zaterdag 18 november losgesneden en weggevaren op een groot ponton. En daar hebben we natuurlijk weer mooie plaatjes van.

Bron: ProRail

Re: Nieuws over Betuweroute

Geplaatst: wo nov 29, 2017 6:09 pm
door Ronnie
Ontgoocheld over noordelijke ontsluiting terminal
Carine ten Cate 29-11-17, 11:10

ELST/REETH - Praten als Brugman heeft niet geholpen: Overbetuwe werkt toch mee aan een railterminal. En nu kiest de provincie waarschijnlijk ook nog voor een slechte ontsluiting.

Bron: De Gelderlander

Re: Nieuws over Betuweroute

Geplaatst: ma dec 04, 2017 6:05 pm
door Ronnie
BCTN kraakt plannen voor railterminal bij Valburg

De Railterminal Gelderland (RTG) die bij Valburg moet worden gerealiseerd, is niets meer dan een duur prestigeproject. Dat vindt Joop Mijland directeur van BCTN, de Binnenlandse Container Terminal Gelderland. Mijland baseert zijn uitspraak naar aanleiding van conclusies uit een onderzoek die bureau Nestra uitvoerde in opdracht van onder andere BCTN.

Bron: Logistiek.nl

Re: Nieuws over Betuweroute

Geplaatst: wo dec 13, 2017 6:31 pm
door Ronnie
Gelderland zegt ja tegen railterminal langs de Betuweroute
Rob Berends 13-12-17, 16:33 Laatste update: 17:33

ARNHEM - De provincie Gelderland heeft ja gezegd tegen de bouw van de Railterminal Gelderland. Een meerderheid in Provinciale Staten heeft de eerste 5 miljoen euro voor deze geplande halte aan de Betuweroute toegezegd.

Bron: De Gelderlander

Re: Nieuws over Betuweroute

Geplaatst: vr jan 05, 2018 5:59 pm
door Ronnie
Reeth in het verweer tegen de railterminal
Carine ten Cate 05-01-18, 17:38

REETH - De bewoners van Reeth beginnen het nieuwe jaar strijdbaar. Alles in het werk om de railterminal tegen te houden.

Bron: De Gelderlander

Re: Nieuws over Betuweroute

Geplaatst: di jan 16, 2018 5:46 pm
door Ronnie
Railterminal stap dichterbij
16-1-2018

De colleges van Overbetuwe en de Provincie Gelderland hebben afspraken gemaakt over de aanleg en inpassing van een railterminal langs de Betuweroute, tussen Valburg en Reeth. De afspraken zorgen voor het gewenste evenwicht tussen economische ontwikkeling en leefbaarheid in het gebied bij afslag 38. De afgelopen maanden hebben Overbetuwe en de provincie intensief gesproken over de randvoorwaarden voor de bouw van een railterminal. Het resultaat daarvan is de overeenkomst die vandaag is vastgesteld.

Bron: Provincie Gelderland

Re: Nieuws over Betuweroute

Geplaatst: vr mar 23, 2018 5:10 pm
door Ronnie
Havenbedrijf Rotterdam maakt gunning Theemswegtracé bekend
Gepubliceerd op 23-03-2018 om 08:50

Het Havenbedrijf Rotterdam heeft aannemersconsortium SaVe de opdracht gegund voor het bouwen van de onderbouw voor het Theemswegtracé. Het SaVe-consortium bestaat uit bouwbedrijven Besix, Mobilis, Dura Vermeer, Hollandia en Iemants.

Bron: Spoorpro.nl

Re: Nieuws over Betuweroute

Geplaatst: ma mei 07, 2018 5:07 pm
door Ronnie
TNO: 'Nieuwe afslag Betuweroute: nog vaker wakker'
Nieuwsartikel geplaatst op 07-05-2018 13:25 door ANP

GELDERMALSEN - Mensen die dichtbij de Betuweroute wonen tussen Den Bosch en het westelijk deel van Gelderland, zullen drie tot zes keer per nacht vaker wakker worden als er een nieuwe afslag van de goederenspoorlijn komt bij Meteren.

Bron: Transport Online

Re: Nieuws over Betuweroute

Geplaatst: ma mei 14, 2018 4:56 pm
door Ronnie
‘Snelheid goederentreinen tussen Meteren en Boxtel moet omlaag’
Gepubliceerd op 14-05-2018 om 17:27

De maximale snelheid waarmee goederentreinen ’s nachts rijden op het traject tussen Meteren en Boxtel moet omlaag naar 50 kilometer per uur. Dat vinden gemeenten Den Bosch, Zaltbommel, Maasdriel, Neerijnen en Geldermalsen.

Bron: Spoorpro.nl

Re: Nieuws over Betuweroute

Geplaatst: di mei 22, 2018 4:33 pm
door Ronnie
Prachtige foto's van werk aan havenspoorlijn
Gepubliceerd op 22 mei 2018

ProRail, aannemers en Havenbedrijf Rotterdam hebben tijdens het Pinksterweekend hard gewerkt aan de spoorlijnen en kunstwerken in het Rotterdamse havengebied. Dat leverde prachtige plaatsjes op. Bekijk ze hieronder.

Botlekbrug, Amaliaviaduct
Op de Botlekbrug vierden we een nieuwe mijlpaal: we begonnen er met het eerste spoorwerk. Zo is er onder meer gewerkt aan overwegen en bovenleidingen nabij de brug. Ook waren we druk met het immense Amaliaviaduct, dat onder leiding van het havenbedrijf wordt gebouwd om de Tweede Maasvlakte in de toekomst goed bereikbaar te houden.

Bron: ProRail

Re: Nieuws over Betuweroute

Geplaatst: ma okt 15, 2018 4:22 pm
door Ronnie
Vervoer over Betuweroute vorig jaar gegroeid
Gepubliceerd op 15-10-2018 om 13:40

Het vervoer via de goederenspoorlijn Betuweroute is vorig jaar gestegen, na twee achtereenvolgende jaren van achteruitgang. Het aantal treinen steeg met 17 procent tot 23.950.

Bron: Spoorpro.nl

Re: Nieuws over Betuweroute

Geplaatst: vr nov 23, 2018 5:52 pm
door Ronnie
Gelderland en het Rijk investeren in railterminal Betuweroute
Gepubliceerd op 23-11-2018 om 11:07

De provincie Gelderland en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat gaan gezamenlijk investeren in de bouw van een nieuwe railterminal in Valburg bij Arnhem. De railterminal komt aan de Betuweroute te liggen. De partijen betalen elk de helft van de benodigde 24 miljoen euro. Dat maakte het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat vrijdag bekend.

Bron: Spoorpro.nl