Nieuws over Betuweroute

Nieuws en andere gepubliceerde informatie
Forumregels
Een bronvermelding is verplicht bij het overnemen van nieuwsberichten van andere sites.
Andre
Site Admin
Berichten: 1676
Lid geworden op: zo aug 19, 2012 10:46 am
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Andre »

Onderhoud Betuweroute naar VolkerRail

Vanaf 1 oktober aanstaande wordt het beheer en onderhoud van de Betuweroute uitgevoerd door VolkerRail. Keyrail en VolkerRail gaan voor minimaal vijf jaar samenwerken. De kracht van de samenwerking is de bundeling van expertise en het gezamenlijke doel om de Betuweroute optimaal te laten functioneren.

Innovatief
Vorig jaar september is Keyrail gestart met de aanbesteding. Voor Keyrail is het cruciaal dat het spoor veilig, beschikbaar en betrouwbaar is, zodat de klanten ongehinderd kunnen rijden. Daarnaast luidde één van de voorwaarden in de aanbesteding dat de potentiele leveranciers met innovatieve oplossingen kwamen. VolkerRail kwam met een kwalitatief goede aanbieding en heeft tijdens de aanbesteding laten zien niet alleen in woorden, maar ook in daden nu en in de toekomst innovatief te kunnen zijn. Een aantal toepassingen wordt op korte termijn al doorgevoerd.

Meer lezen op : Volkerwessels.com
Zie ook Goederenwagens.nl & mijn Ipernity site
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over Betuweroute

Bericht door Ronnie »

Minder treinen over Betuweroute
23 augustus 2013

Staatssecretaris Wilma Mansveld laat de eis vallen dat minstens 80% van de goederentreinen tussen Rotterdam en Duitsland over de Betuweroute moeten.

Dit schrijft ze in een brief aan de Tweede Kamer.

Vorig jaar is het aandeel blijven steken op 73%, volgens Mansveld als gevolg van ‘grote buitendienststellingen in Duitsland’. Daarmee doelt ze waarschijnlijk op het traject Emmerich-Oberhausen, waar veel aan het spoor wordt gewerkt. Dat zijn deels voorbereidende werkzaamheden voor de bouw ven het derde spoor, waarover in Duitsland enkele weken gelden een financieel akkoord werd gesloten.

Ze noemt in de Kamerbrief nu overigens 2022 als het jaar waarop het derde spoor, nodig om de Betuweroute beter te kunne benutten, klaar moet zijn. De bouw kan volgens Mansveld in 2016 van start en gaat zes jaar duren.

Ze laat de 80%-eis vallen, omdat de route de komende jaren veelvuldig gedeeltelijk buiten dienst gesteld moet worden. Ze wil daarom een deel van de treinen omleiden via de grensovergangen Bad Bentheim en Venlo-Kaldenkirchen. Overigens blijft de doelstelling om de Betuweroute ‘maximaal te benutten’ volgens haar wel gehandhaafd.

Ze erkent verder ‘dat het met de concurrentiepositie van het spoorgoederenvervoer slechter lijkt te gaan’. Brancheorganisatie KNV luidde daarover eerder al de noodklok en werkt inmiddels aan een ‘aanvalsplan’. In 2012 is het spoorvervoer tussen Rotterdam en Duitsland zowel in tonnen als in aantallen containers afgenomen. Mansveld wijst erop dat het containervervoer vanaf de concurrerende havens Antwerpen, Bremen en Hamburg, juist is toegenomen.

Ze meldde de Kamer in juni al dat het vervoer over de Betuweroute vorig jaar met 10% is afgenomen. Opvallend genoeg daalde alleen het vervoer op de Havenspoorlijn, het stuk tussen de Maasvlakte en Kijfhoek, en was er een lichte stijging op het A15-tracé tussen Kijfhoek en Zevenaar. In beide richtingen samen reden er gemiddeld 433 treinen per week over de goederenspoorlijn.

Bron: Nieuwsblad Transport
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over Betuweroute

Bericht door Ronnie »

Valburg weer in beeld voor containeroverslag spoor
Geplaatst op 29 augustus 2013, Laatste update 29 augustus, 07:26

VALBURG - Het kleine rangeerterrein langs de Betuweroute bij Valburg is opnieuw in beeld als belangrijkste locatie om containers over te laden van treinen op vrachtwagens en omgekeerd.

De provincie Gelderland heeft die plek als eerste voorkeur genoemd. Een tweede mogelijkheid is het voormalige terrein van Akzo – Kleefse Waard – in Arnhem.

Gemis
Gelderland heeft een studie laten uitvoeren naar 12 potentiële plekken om een containerterminal op het spoor aan te sluiten. De provincie vindt het een gemis dat Gelderland niet 1 zo'n overslagmogelijkheid heeft en ziet met lede ogen aan dat op veel plekken elders in het land zo'n voorziening een flinke economische impuls geeft. Veel goederenvervoer gaat dwars door Gelderland – met name via A15, A1, Waal en Betuweroute – maar de provincie haalt daar weinig of geen profijt uit.

Rotterdam
Van de 12 locaties liggen er 7 in de omgeving Tiel/Geldermalsen/Zaltbommel. Maar alle hebben het nadeel dat ze óf te dicht bij de Rotterdamse haven liggen óf slecht zijn aan te sluiten op het goederentransport via de Betuweroute. De locatie in Valburg heeft als voordeel dat de Betuweroute er pal naast ligt. Daardoor kunnen doorgaande treinen tussen Rotterdam en het Europese achterland eenvoudig een korte stop maken om containers te laden en lossen.

Bron: De Gelderlander
Goed sporen. Daar houden we van.
juniorfotograaf
Berichten: 430
Lid geworden op: do aug 23, 2012 1:54 pm
Locatie: In de buurt van een paar spoorlijnen
Contacteer:

Re: Nieuws over Betuweroute

Bericht door juniorfotograaf »

Of het nu nog echt nieuws is weet ik niet,maar ik deel dit linkje daarom toch maar even voor de zekerheid.
http://www.prorail.nl/sites/default/fil ... nitief.pdf
Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over Betuweroute

Bericht door Ronnie »

"Betuweroute wordt stuk rustiger"
woensdag 16 okt 2013, 06:48 (Update: 16-10-13, 07:30)

Het goederenvervoer over het spoor krijgt de komende jaren veel last van werkzaamheden in Duitsland. Het aantal treinen op de Betuweroute kan daardoor halveren.

Dat schrijft het Financieele Dagblad op basis van gesprekken met railvervoerders, Havenbedrijf Rotterdam en de exploitant van de Betuweroute.

Omrijden
Er rijden nu gemiddeld 60 goederentreinen per dag over het traject. De Duitsers werken de komende jaren aan hun deel van de Betuweroute, waardoor treinen moeten omrijden via Venlo. Die spoorverbinding is al zwaar belast. Waarschijnlijk kan niet al het verkeer van de Betuweroute worden opgevangen.

De verwachting is dat het aantal treinen op de Betuweroute de komende jaren afneemt met 30 tot 50 procent, schrijft de krant. De Duitse goederenlijn wordt in 2022 opgeleverd.

Bron: NOS.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over Betuweroute

Bericht door Ronnie »

Calamiteitenoefening Betuweroute geslaagd
zaterdag 2 november 2013

Zaterdag heeft een calamiteitenoefening plaatsgevonden op de Betuweroute ter hoogte van Gorinchem. Voor deze oefening is een incident met een trein met gevaarlijke stoffen geënsceneerd. Hier waren bijna 180 deelnemers vanuit diverse hulpverleningsdiensten aanwezig.

Naast het oefenen van de brandweer Zuid-Holland Zuid en Gelderland-Zuid werd vandaag ook de incidentenbestrijding van de spoorsector zelf getraind. De oefening is voor alle betrokkenen nuttig geweest en heeft diverse leer en verbeterpunten opgeleverd.

De oefening komt voort uit afspraken die gemaakt zijn bij de aanleg van de Betuweroute. Destijds hebben de gemeenten aangegeven zekerheid te willen hebben dat alle voorzieningen ook daadwerkelijk bruikbaar zouden blijven. Daarom is er jaarlijks een oefening.

In het oefenscenario ziet de machinist van de trein rookvorming en besluit de trein stil te zetten. Tijdens een verkenning ziet hij rook en vuur. Hierop neemt hij direct contact op met de Verkeersleiding. Verdere alarmering volgt waarop de brandweer met een groot aantal eenheden uitrukt. Eén van de doelen was het oefenen met het koelen van een ketelwagon.

Bron: Treinreiziger.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Maarten
Berichten: 883
Lid geworden op: za okt 12, 2013 1:18 am
Locatie: België
Contacteer:

Re: Nieuws over Betuweroute

Bericht door Maarten »

CDA: serieus kijken naar alternatieve Betuwelijnaansluiting

Gepubliceerd: 23 november 2013

Het CDA wil dat staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur en Milieu serieus kijkt naar een alternatief voor aansluiting op de Betuweroute, dat is voorgesteld door het Havenbedrijf Rotterdam.

Mansveld buigt zich over vier varianten voor deze aansluiting, die volgens CDA-Tweede-Kamerlid Sander de Rouwe, 'allemaal door duizend dorpen denderen'.

Het alternatief van het Rotterdamse havenbedrijf wordt gesteund door de provincies Overijssel en Gelderland. Het is duurder, maar de provincies willen meebetalen.

Bron: Nieuwsblad Transport
Nielske1990
Berichten: 1325
Lid geworden op: wo aug 22, 2012 8:23 pm
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Nieuws over Betuweroute

Bericht door Nielske1990 »

En dat alternatief is....? Handig artikel hoor NT... :roll: :P
Maïsmessias van Brabantroute Prestatie Team
Website: (in ontwikkeling) - Fotodump: Flickr-account
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over Betuweroute

Bericht door Ronnie »

Stroom uit wind op Betuweroute

Spoorvervoerders op de Betuweroute laten hun treinen vanaf dit jaar op stroom uit windenergie rijden.Ze kopen die in via de Coöperatieve Inkoopvereniging Elektriciteit Betuweroute (CIEBR).

De spoorvervoerders hebben de afgelopen jaren geïnvesteerd in elektrische locomotieven die geschikt zijn voor het 25-kV spanningssysteem op de Betuweroute (25 kV). Ze hebben veel trekkracht en springen efficiënt met energie om. Volgens Betuweroutebeheerder Keyrail wordt de CO2-uitstoot dankzij de groene stroom ‘nog lager’.

De stroomleveranciers hebben voor 2014 en 2015 Garanties van Oorsprong afgegeven, die aantonen dat de stroom met wind is opgewekt. De CIEBR heeft hiervoor gebruik gemaakt van Hellemans Energy Consultancy.

Bron: Nieuwsblad Transport
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over Betuweroute

Bericht door Ronnie »

100.000ste trein over Betuweroute
07 februari 2014

Sinds de opening van de Betuweroute in 2007 zijn er 100.000 treinen overheen gegaan.

Dit meldt Keyrail, de beheerder van de goederenspoorlijn tussen de Rotterdamse haven en Duitsland.

De 100.000ste was een kolentrein van DB Schenker en reed twee weken geleden vanuit Amsterdam naar Duitsland. Volgens Keyrail rijden nu ongeveer 550 treinen per week over de Betuweroute. Het leeuwendeel van die treinen heeft de Rotterdamse haven als begin- of eindpunt, ongeveer 35 treinen per week starten of eindigen hun rit in de haven van Amsterdam.

Keyrail en DB Schenker hebben ter gelegenheid van de mijlpaal 5.000 euro geschonken aan het Scheepvaart- en Transportcollege (STC) in Rotterdam. Hier worden jongeren opgeleid voor het vak machinist. Het STC breidt daarmee zijn ERTMS-simulator uit met het spoorverloop in de Rotterdamse haven. Daarop oefenen cursisten met dit nieuwe Europese beveiligingssysteem. Sinds dat systeem op de Betuweroute is ingevoerd, is het aantal treinen fors gestegen.

Bron: Nieuwsblad Transport
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over Betuweroute

Bericht door Ronnie »

Noordtak Betuwelijn kan 600 miljoen goedkoper dan gedacht
donderdag 15 mei 2014 | 10:32 Laatst bijgewerkt: 15-5-2014 | 18:01

Een nieuwe spoorlijn voor het goederenvervoer per spoor door Oost-Nederland kan al voor 1,4 miljard euro worden aangelegd. Dat is veel goedkoper dan staatssecretaris Mansveld aanneemt. Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van het Havenbedrijf Rotterdam en de provincies Gelderland en Overijssel.

Het havenbedrijf en beide provincies hebben studie laten verrichten naar een betaalbaar alternatief voor goederenvervoer over bestaand spoor. Een nieuwe spoorlijn langs de A18 en N18 door de Achterhoek en Twente naar Duitsland. Over deze zogenoemde noordtak van de Betuweroute kunnen goederentreinen in 2 uur rechtstreeks van de Rotterdamse haven naar de Duitse grens rijden. Nu duurt zo'n rit nog 4 tot 4,5 uur.

De provincies en het havenbedrijf hebben een studierapport laten maken naar een adequaat goederentransport van de Rotterdamse zeehaven Duitsland, omdat staatssecretaris Wilma Mansveld eind deze maand een besluit neemt over de route voor het goederenvervoer per spoor in het oosten van het land.

Aansluiting goederenspoor met Duitsland ontbreekt
Tegen alle spoorvarianten waaruit Mansveld een keuze wil maken bestaan bezwaren, onder meer omdat de goederentreinen dwars door dorpen en woonwijken zouden gaan rijden. Het ministerie wil meer ruimte maken voor personenvervoer in de Randstad en daarom het goederenvervoer richting Duitsland van bestaand spoor in het westen halen.

De treinen rijden via de Betuweroute, maar een aansluiting met Duitsland ontbreekt nog. Het ministerie wil het vervoer over bestaand spoor van de Betuweroute naar Oldenzaal aan de grens leiden.

Aanleg van Noordtak Betuweroute te duur
Volgens Mansveld is de aanleg van een Noordtak aan de Betuweroute te duur. Zij berekende dat op tussen de 2 en 4,7 miljard euro. Maar volgens Gelderland, Overijssel en het Havenbedrijf kan het dus veel goedkoper, al blijft een Noordtak wel duurder dan de andere varianten waar Mansveld uit wil kiezen.

Maar, zo stellen de drie partijen, het ministerie heeft geen rekening gehouden met kosten voor allerlei extra veiligheids- en leefbaarheidsmaatregelen die bij de Mansveld-varianten noodzakelijk zijn. Aanleg van een Noordtak levert de haveneconomie bovendien 62 miljoen euro per jaar aan besparingen op.

Bron: RTV Oost
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over Betuweroute

Bericht door Ronnie »

Staatssecretaris Mansveld: ‘Noordtak is veel te duur’
Geplaatst op 16 mei 2014, Laatste update 16 mei, 23:21

ENSCHEDE - Staatssecretaris Mansveld van Infrastructuur is niet onder de indruk van een nieuwe lobby voor de noordtak van de goederenspoorlijn de Betuweroute.

De provincies Gelderland en Overijssel en het Havenbedrijf Rotterdam presenteerden donderdag een rapport waarin staat dat de noordtak veel goedkoper is dan werd gedacht. Deze partijen vinden dat serieus moet worden overwogen de noordtak aan te leggen.

Miljardenuitgave
Mansveld voelt daar helemaal niets voor. De kosten zijn volgens haar nog altijd te hoog voor maximaal 36 treinen per dag. Een miljardenuitgave daaraan is in deze tijden niet te verdedigen, laat ze weten.

De provincies Gelderland en Overijssel en het havenbedrijf komen tot hun conclusie op basis van een quick scan van APPM Consultants, waartoe zij zelf opdracht gaven. Dat bureau berekende dat de aanleg van de noordtak 1,4 miljard euro kost. Eerdere studies in opdracht van Mansveld kwamen uit op 2 tot 4,7 miljard euro.

Meer treinen door Twente
Mansveld kondigt echter via een woordvoerder aan dat ze met haar eigen plannen verdergaat. Zij wil over tien jaar meer treinen over de IJssellijn (Arnhem-Zutphen) en door Twente naar Duitsland laten rijden.

Bron: Tubantia
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over Betuweroute

Bericht door Ronnie »

Verzet tegen mogelijke noordtak Betuweroute
Geplaatst op 26 mei 2014, Laatste update 26 mei, 17:45

EIBERGEN – De Gelderse Natuur- en Milieufederatie (GNMF) heeft met een aantal plaatselijke actiegroepen het verzet tegen een mogelijke nieuwe noordtak aan de Betuweroute gebundeld.

Volgens de nieuwe werkgroep Noordtak Achterhoek, vergeet 't maar! gaat een noordelijke aftakking aan de goederenspoorlijn naar Duitsland zeker 2 miljard euro kosten, terwijl verantwoordelijk staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur 1,4 miljard euro al te duur vindt.

Mansveld maakt naar verwachting binnenkort een keuze over de route voor goederenvervoer per trein door oostelijk Nederland. De provincies Gelderland en Overijssel en het Havenbedrijf Rotterdam presenteerden vorige week eigen onderzoek, dat pleitte voor de aanleg van een noordtak. Dat zou sneller, goedkoper en economisch voordeliger zijn dan het uitbreiden van bestaand spoor door de Achterhoek en Twente, zoals het ministerie wil. Tegen die uitbreiding is heel veel bezwaar in het gebied, omdat goederentreinen met mogelijk gevaarlijke lading dan vlak langs huizen gaan rijden.

De nieuwe werkgroep zegt dat een noordelijke aftakking vanaf de Betuweroute bij Elst helemaal niet nodig is. Zij betwisten dat het goederenvervoer per trein tot 2030 zo snel zal groeien dat er extra spoorlijnen voor nodig zijn. Ze pleiten voor meer vervoer over water.

Een noordtak aan de Betuwelijn is al tweemaal eerder aan de orde geweest, in 2012 en in de jaren 90 van de vorige eeuw. Beide keren zijn de plannen niet doorgegaan wegens massaal verzet en hoge kosten.

Bron: De Stentor
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over Betuweroute

Bericht door Ronnie »

Zevenaar werkt niet mee aan Noordtak
Geplaatst op 29 mei 2014, Laatste update 29 mei, 07:43

ZEVENAAR - De aanleg van de Noordtak, een spoorlijn van Zevenaar door de Achterhoek naar Duitsland, mag niet gebeuren. Deze stelling neemt de Zevenaarse gemeenteraad in.

De Zevenaarse politiek heeft woensdag unaniem een motie aangenomen van de partij Lokaal Belang. Zevenaar legt daarin vast dat geen medewerking wordt verleend aan een onderzoek naar de kansen van deze aftakking van de Betuweroute.

Geen medewerking
De aanleg van de Noordtak is geopperd door de provincies Gelderland en Overijssel, samen met het Havenbedrijf Rotterdam. Zevenaar zal aan de staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu laten weten dat op geen enkele medewerking gerekend hoeft te worden. 

Bron: De Gelderlander
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over Betuweroute

Bericht door Ronnie »

'Aansluiting Betuweroute op Duitse spoor heeft haast'
05-06-2014 | 09:32

De aansluiting van de Betuweroute op het Duitse spoorwegnet moet snel verbeteren, anders heeft dat gevolgen voor de Rotterdamse Haven. Dat zegt Klara Paardenkooper van de Erasmus Universiteit.

Tijdens haar promotieonderzoek ontdekte ze dat het spoorvervoer naar bijvoorbeeld Oost-Europa veel gemakkelijker kan vanuit steden als Hamburg en Bremerhaven.

Dat komt voornamelijk doordat de spoorverbinding via de Betuweroute op dit moment niet ideaal is. Tot aan de grens bij Zevenaar rijden er alleen goederentreinen op de route, maar daarna moeten goederntereinen tot aan Emmerich het normale spoor volgen.

Duitsland heeft inmiddels toegezegd daar nu een spoor voor alleen goederentreinen te maken, maar deze is pas in 2022 af.

De bouw begint volgend jaar en tot 2022 moeten er iedere maand een volle week goederentreinen omgeleid worden. Keyrail roept de minister nu op om snel besluiten te nemen welke routes dat dan gaan worden.

Historicus Paardenkooper benadrukt dat iedere vertraging de Duitse steden een voorsprong op Rotterdam kan geven.

Bron: RTV Rijnmond
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over Betuweroute

Bericht door Ronnie »

Noordtak Betuweroute voorlopig afgeschoten door staatssecretaris
Geplaatst op17 juni 2014 Laatste update 17 juni, 14:03

DOETINCHEM/ARNHEM - Staatssecretaris Mansveld stelt haar plannen voor meer goederentreinen door Oost-Nederland uit.

De groei van het goederenvervoer per trein blijft achter. De staatssecretaris schrijft dat aan de Tweede Kamer.

Plan​
Mansveld wil de plannen voor meer goederentreinen van de Betuweroute via de IJssellijn en Twente naar Duitsland uitstellen tot na 2020. Aan de noordtak voor de Betuweroute is voorlopig evenmin behoefte.

De provincies Gelderland en Overijssel presenteerden vorige maand samen met het Havenbedrijf Rotterdam een plan voor die noordtak. Mansveld laat daar in een reactie weinig van heel.

Bron: De Gelderlander
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over Betuweroute

Bericht door Ronnie »

Staatssecretaris kiest voor viaduct bij Meteren
Geplaatst op 11 augustus 2014, Laatste update 11 augustus, 19:43

METEREN - De geplande spoorboog bij Meteren, waardoor de Betuweroute aansluit op de spoorlijn Utrecht-Den Bosch, wordt aangelegd in de vorm van een viaduct. Dat heeft staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur en Milieu besloten.

"Dit is een kosteneffectieve oplossing", stelt de PvdA-politica.

Meer ruimte voor passagierstreinen
Door de aanleg krijgt een deel van het goederenvervoer van Rotterdam naar Zuid-Nederland straks een andere route via de Betuweroute. Daardoor ontstaat op andere trajecten meer ruimte voor extra passagierstreinen.

Bron: De Gelderlander
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over Betuweroute

Bericht door Ronnie »

Exploitatie Betuweroute wordt taak van Prorail
Gepubliceerd: Maandag 13 okt 2014

Exploitant van de Betuweroute Keyrail komt vanaf 1 januari volledig in handen van Prorail. De havenbedrijven van Rotterdam en Amsterdam, nu voor 35 en 15 procent eigenaar, willen dat minister van Infrastructuur en Milieu Melanie Schultz van Haegen (VVD) de concessie voor volgend jaar aan Prorail uitgeeft. 

Dat meldt een woordvoerder van het Havenbedrijf Rotterdam maandag.

Prorail is nu al voor vijftig procent eigenaar van Keyrail. De zestig medewerkers van Keyrail gaan over naar Prorail. Zij zetten hun werkzaamheden daar voort, aldus de zegsman.

De havenbedrijven willen het beheer liever bij een enkele instantie onderbrengen omdat Keyrail alleen over de exploitatie van de Betuweroute gaat. Dat levert praktische problemen op.

Aanspreekpunt
"Omdat veel goederentreinen over zowel het gemengde net als de Betuweroute rijden, is het de beste optie om een enkel aanspreekpunt te hebben", aldus de zegsman.

Nu moeten vervoerders soms bij zowel Prorail als Keyrail een zogeheten tijdpad aanvragen dat precies aansluit. Als dat niet lukt, loop je de kans dat je halverwege moet wachten.

"Omdat er de komende jaren een extra spoor in Duitsland wordt aangelegd, gaan er in de toekomst steeds meer treinen van het gemengde net gebruikmaken, aldus de zegsman.

Bron: Nu.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over Betuweroute

Bericht door Ronnie »

Boog Meteren mogelijk eerder
06 november 2014

Mansveld gaat onderzoeken of de aftakking van de Betuweroute in zuidelijke richting bij Meteren versneld kan worden aangelegd.

Dit heeft ze gisteren toegezegd in een algemeen overleg over de spoorsector met de Tweede Kamer.

Bron: Nieuwsblad Transport
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over Betuweroute

Bericht door Ronnie »

Verzoek om schadevergoeding aanleg Betuweroute afgewezen
Gepubliceerd op 10-11-2014 om 17:10

Het ministerie van Infrastructuur en Milieu hoeft geen schadevergoeding te betalen aan ruim veertig inwoners van Rozenburg in verband met de aanleg van de Betuweroute vlakbij hun woningen. Dat heeft de Raad van State bepaald. De omwondenden stelden dat door de toename van geluidsoverlast hun woningen minder waard zijn geworden. Minister Melanie Schultz van Haegen zegt dat er geen sprake is van zodanige schade dat dit ten koste gaan van het woongenot en dat zij daarom ook geen schadevergoeding uitkeert. De Raad van State heeft haar in het gelijk gesteld.

De bestuursrechter oordeelde dat er een causaal verband is tussen de toename van het spoorgoederenvervoer en de overlast, maar dat het onvoldoende is aangetoond dat dit tot daadwerkelijke schade leidt. Woordvoerder Sabine Heijstek-van Leussen van de Raad van State: “De schadevergoeding die de minister niet wil geven, blijft daarmee overeind. Dat er meer treinen langsrijden kan met meer geluidsoverlast gepaard gaan, maar dat de woningen dan ook minder waard worden dat is een ander verhaal.”

Schadevergoeding
De inwoners hadden om een schadevergoeding gevraagd in verband met de aanleg van de Betuweroute bij de Calandbrug in Rozenburg. De Calandbrug is een stalen hefbrug over het Calandkanaal in Rotterdam-Europoort bij van Rozenburg. Op de brug liggen twee goederensporen die onderdeel zijn van de havenspoorlijn.

Volgens de inwoners gaat er meer treinverkeer over de Calandbrug sinds de ingebruikname van de Betuweroute. Als gevolg hiervan zou de geluidsoverlast bij hun woningen zijn toegenomen en zouden de woningen minder waard zijn geworden.

Bron: Spoorpro.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over Betuweroute

Bericht door Ronnie »

Spoorlijn van zee tot Zevenaar geheel voorzien van ERTMS
DOOR EINDREDACTIE TOTAALTRANS / OP 9 DECEMBER 2014 OM 11:13

DEN HAAG – De gehele spoorlijn tussen Maasvlakte en de Duitse grens, waaronder de Betuweroute, is binnenkort voorzien van het Europese beveiligingssysteem ERTMS (European Rail Traffic Management System). Vanaf 9 december is de bestaande ATB-beveiliging bij Zevenaar volledig vervangen door ERTMS. In oktober werd het systeem bij Kijfhoek al in gebruik genomen.

Met ERTMS hebben treinen apparatuur aan boord die automatisch communiceert met het spoor en de verkeersleiding. De vervanging van het oude beveiligingssysteem is vooral belangrijk voor goederenvervoerders tussen de haven van Rotterdam en Duitsland. Zij hoeven niet langer meer te schakelen tussen verschillende beveiligingssystemen als ze Nederland inrijden, waardoor zij ook minder systemen aan boord hoeven te hebben. Ons land is het eerste land dat voldoet aan de Europese eisen om het hele traject Rotterdam-Genua van ERTMS te voorzien.

Bron: Totaaltrans
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over Betuweroute

Bericht door Ronnie »

Treinen sneller door Europa door modernisering spoor Valburg
Geplaatst op 14 januari, 12:32

VALBURG – Gelderland maakt voor Nederland, Duitsland en Italië een plan om goederenvervoer per trein tussen Rotterdam en Genua (Italië) sneller en efficiënter te laten verlopen. Daarvoor moeten op 6 stopplaatsen tussen de Nederlandse en de Italiaanse havens overslagpunten worden gemoderniseerd.

In Nederland gaat het om het Rail Opstap Punt bij Valburg, nabij knooppunt Valburg op de A15.

Meer transport sneller
De landen willen dat goederentreinen op de 6 stopplekken in Nederland, Duitsland, Zwitserland en Italië binnen 1 uur weer kunnen vertrekken. Ook moet er een systeem komen dat ervoor zorgt dat verschillende ladingen naar dezelfde bestemming gecombineerd worden vervoerd. Zo kan meer transport sneller over hetzelfde spoor.

Bron: De Gelderlander
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over Betuweroute

Bericht door Ronnie »

Noordtak Betuweroute kost uiteindelijk 1,7 miljard euro
door Eindredactie TotaalTrans / op 5 februari 2015 om 12:39 /

ROTTERDAM – Een enkelsporige Noordtak voor het spoorvervoer over een uitgebreide Betuweroute kost 1,7 miljard euro. Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu, de provincies Gelderland en Overijssel en het Havenbedrijf Rotterdam geeft aan dat de kosten voor.

Minder gebruik Betuwelijn Het onderzoek laat geen fundamentele verschillen zien met de quick-scan die het Havenbedrijf Rotterdam en de provincies Gelderland en Overijssel vorig jaar hebben uitgevoerd als alternatief voor het groeiende goederenvervoer over bestaand spoor door Oost-Nederland. ‘Het onderzoek dat wij nu samen met het Ministerie van IenM hebben uitgevoerd laat zien dat de Noordtak in de toekomst een serieus alternatief is voor het goederenvervoer over bestaand spoor door Oost-Nederland’, aldus gedeputeerden Conny Bieze (Gelderland), Ineke Bakker (Overijssel) en Allard Castelein (CEO Havenbedrijf Rotterdam).

Bron: Totaaltrans
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over Betuweroute

Bericht door Ronnie »

Komende 20 jaar nog geen Noordtak Betuweroute
Geplaatst op 07 februari 2015, Laatste update 07 februari, 08:34

DOETINCHEM/ ARNHEM - De Noordtak van de Betuweroute ligt er de eerstkomende 20 jaar niet. Staatssecretaris Mansveld gaat tot 2020 geen besluiten nemen over meer goederentreinen door Oost-Nederland.

Mocht zij in dat jaar tot de conclusie komen dat een nieuwe spoorlijn door de Achterhoek nodig is, dan duurt het daarna nog zeker 14 jaar voor deze er ligt.

Bron: De Gelderlander
Goed sporen. Daar houden we van.
Nielske1990
Berichten: 1325
Lid geworden op: wo aug 22, 2012 8:23 pm
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Nieuws over Betuweroute

Bericht door Nielske1990 »

Van uitstel komt afstel; laten we het hopen. Scheelt weer 2 miljard...
Maïsmessias van Brabantroute Prestatie Team
Website: (in ontwikkeling) - Fotodump: Flickr-account
Gebruikersavatar
erica
Berichten: 3806
Lid geworden op: za mar 01, 2014 5:38 pm
Locatie: Mokum
Contacteer:

Re: Nieuws over Betuweroute

Bericht door erica »

Laat eerst die bestaande lijn zijn bestaansrecht maar eens bewijzen, dat heeft hij tot nu toe nog nauwelijks gedaan.
Rolandrail
Berichten: 3243
Lid geworden op: ma jan 14, 2013 4:08 pm

Re: Nieuws over Betuweroute

Bericht door Rolandrail »

Als je alle cargo's die daar rijden weer tussen de reizigerstreinen door wilt hebben zeg je het maar, alleen daarom is de Betuweroute zeer nuttig en heeft z'n bestaansrecht bewezen. Het geeft ruimte voor meer reizigerstreinen en de punctualiteit daarvan is ook minder gevoelig.
Rolandrail is verhuisd van .net naar .nl!
Gebruikersavatar
erica
Berichten: 3806
Lid geworden op: za mar 01, 2014 5:38 pm
Locatie: Mokum
Contacteer:

Re: Nieuws over Betuweroute

Bericht door erica »

Er zit gemiddeld meer dan een uur tussen 2 treinen in dezelfde richting dus mijn gevoel is toch anders.
Gebruikersavatar
Rens
Site Admin
Berichten: 3406
Lid geworden op: di jan 15, 2013 3:02 pm

Nieuws over Betuweroute

Bericht door Rens »

450 a 500 treinen per week (cijfers keyrail) komt neer op meer dan 30 treinen per dag per richting. Gelukkig rijdt er dus ook meer dan jij zegt :)
Gebruikersavatar
erica
Berichten: 3806
Lid geworden op: za mar 01, 2014 5:38 pm
Locatie: Mokum
Contacteer:

Re: Nieuws over Betuweroute

Bericht door erica »

Is dat niet inclusief alles wat alleen in de haven rijdt inclusief losse locs?
Rolandrail
Berichten: 3243
Lid geworden op: ma jan 14, 2013 4:08 pm

Re: Nieuws over Betuweroute

Bericht door Rolandrail »

Nee.
Rolandrail is verhuisd van .net naar .nl!
Hugeau
Berichten: 701
Lid geworden op: vr okt 05, 2012 10:47 am
Locatie: Miercurea Ciuc
Contacteer:

Re: Nieuws over Betuweroute

Bericht door Hugeau »

erica schreef:Laat eerst die bestaande lijn zijn bestaansrecht maar eens bewijzen, dat heeft hij tot nu toe nog nauwelijks gedaan.
Goh, sta jij 24uur per dag langs die lijn? Je vergeet de ochtend, avond en de nacht. Als de huidige volumes weer allemaal over het gemengde net zouden moeten gaan, dan zouden er een hoop kwartiersdiensten worden opgeheven.
Gebruikersavatar
radio538gek1
Berichten: 822
Lid geworden op: za mar 01, 2014 12:16 pm
Locatie: Arnhem zuid

Re: Nieuws over Betuweroute

Bericht door radio538gek1 »

Hugeau schreef:
erica schreef:Laat eerst die bestaande lijn zijn bestaansrecht maar eens bewijzen, dat heeft hij tot nu toe nog nauwelijks gedaan.
Goh, sta jij 24uur per dag langs die lijn? Je vergeet de ochtend, avond en de nacht. Als de huidige volumes weer allemaal over het gemengde net zouden moeten gaan, dan zouden er een hoop kwartiersdiensten worden opgeheven.
Mijn collega woont in Angeren. En ze verteld vaak als ik over het traject Ah-Nm als er wat cargos in de nacht uren langs mijn huis komt. Zegt zij zo van ik hoor de cargos om de 10 min. Langs komen van beide kanten komen op de BR. dus het is goed druk.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over Betuweroute

Bericht door Ronnie »

Transitie van Keyrail naar ProRail 1 juli afgerond

De transitie van Keyrail naar ProRail zal waarschijnlijk op 1 juli van dit jaar zijn afgerond. Dat meldt Keyrail op haar website. Eind 2014 is er besloten om de exploitatie van de Betuweroute in 2015 onder te brengen bij ProRail en Keyrail bij ProRail onder te brengen. Op dit wordt bekeken op welke manier het railgoederenvervoer een plek binnen ProRail krijgt. Hoe dit er op 1 juli aanstaande uit zal zien, is op dit moment nog niet bekend.

Keyrail is nu nog verantwoordelijk voor het beheer en de exploitatie van de goederenspoorlijn Betuweroute. Vanaf 1 juli zal dit bij ProRail worden ondergebracht, waardoor ProRail verantwoordelijk wordt voor het gehele Nederlandse spoor.

Bron: Spoorpro.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over Betuweroute

Bericht door Ronnie »

Minder treinen over Betuweroute

DEN HAAG – Over de Betuweroute zijn in 2013 vier procent minder goederentreinkilometers afgelegd dan het jaar ervoor. De 2,3 miljoen treinkilometers zijn een daling van vier procent. Dat blijkt uit cijfers die staatssecretaris Mansveld van Infrastructuur en Milieu aan de Tweede Kamer stuurde.

Het aantal treinen op het westelijke deel van de Betuweroute daalde met twee procent tot 20.050 treinen. Op het oostelijke deel van het A15 tracé daalde het aantal goederentreinen met 950 (-4%) tot 21.500. Er maakten ook minder treinen gebruik van de verbindingsboog bij Meteren. Dat komt omdat een aantal kolentreinen een andere vervoerder kreeg en deze ervoor koos via Utrecht naar Arnhem te rijden.

Minder en meer
In totaal nam het aantal goederentreinkilometers in 2013 met één procent toe tot negen miljoen. Daarvan werden er op de Havenspoorlijn 1,2 miljoen afgelegd (-3%), op de Betuweroute 2,3 miljoen (-4%) en op het gemengde net 5,5 miljoen (+4%). Ook het aantal tonkilometers is toegenomen en wel met 3% tot 13,1 miljard. Daarvan werden er op de Havenspoorlijn 2 miljard afgewikkeld (-1%), op de Betuweroute 4,4 miljard (-3%) en op het gemengde net 6,7 miljard (+8%).

Bron: Totaaltrans
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over Betuweroute

Bericht door Ronnie »

Beheer en onderhoud tunnels Betuweroute naar BAM en Cofely
door Eindredactie TotaalTrans / op 30 juni 2015 om 12:24 /

DEN HAAG – Het beheer en onderhoud aan de tunneltechnische installaties (TTI’s) van de Betuweroute wordt vanaf 1 januari 2016 uitgevoerd door BAM en Cofely. Doelstelling is gezamenlijk een kwaliteitsslag te realiseren op tactisch, operationeel en uitvoerend niveau. De samenwerking is aangegaan voor minimaal zeven jaar met een optie tot verlenging van telkens drie jaar.

Beheer en onderhoud tunnels Betuweroute naar BAM en CofelyOm de Betuweroute optimaal te kunnen gebruiken is het essentieel dat treinverkeer ongehinderd doorgang kan vinden. Daarom hebben BAM en Cofely voor het onderhoud aan de tunnels een beheermodel ontwikkeld dat garandeert altijd aan de vervoersvraag van de gebruikers van de Betuweroute te kunnen voldoen.

Bron: Totaaltrans
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over Betuweroute

Bericht door Ronnie »

Toenemende drukte op Betuwelijn voel je ook op de camping
Dinsdag 11 augustus 2015, 14:54

De crisis verdwijnt langzaam maar zeker uit het vervoer. Dat merk je goed op de Betuweroute, daar neemt het aantal treinen gestaag toe. Volgens cijfers van ProRail rijden er nu gemiddeld honderd treinen per dag over het spoor. Tijdens het dieptepunt van de crisis waren dat er ongeveer vijftig.

Hoewel het nog lang niet het aantal treinen is dat ooit werd verwacht - 150 werd bij de opening genoemd - is het een komen en gaan van treinen. De toename van het treinverkeer blijkt niet alleen uit de cijfers over het aantal treinen. Op camping Rivo Torto in Babberich, die direct naast de lijn ligt, is de toename ook echt te zien, te horen én te voelen.

Bron: NOS.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Arny
Berichten: 195
Lid geworden op: di mei 05, 2015 9:40 am
Locatie: Arnhem zuid (Schuytgraaf steen worp afstand van het spoor)

Re: Nieuws over Betuweroute

Bericht door Arny »

Ik ken een collega die hoort het ook dat het weer toe neemt vooral in de nachtelijke uren zegt zij want zij woont in Angeren en als de wind op hun huis gericht staat hoort zij het om de 10 minuten een goederentrein voorbij gaan! En ik hoor het alleen als de BR in storing ligt of als er werkzaamheden zijn de goederen verkeer wat vooral tussen Ah-Nm rijd. dus een goed teken vooral als het over dag rijd.
Rolandrail
Berichten: 3243
Lid geworden op: ma jan 14, 2013 4:08 pm

Re: Nieuws over Betuweroute

Bericht door Rolandrail »

Tja, kunst de afgelopen weken met de werkzaamheden in Ehv.
Rolandrail is verhuisd van .net naar .nl!
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over Betuweroute

Bericht door Ronnie »

Brandweer zet zeer groot incident op Betuweroute in scène
Geplaatst op 17 november 2015, Laatste update 17 november, 14:18

TIEL - Een incident met een trein met gevaarlijke stoffen zet de brandweer zaterdag in scène. Samen met Waterschap Rivierenland houdt de brandweer van Gelderland-Zuid een oefening op de Betuweroute ter hoogte van Tiel. In totaal nemen 64 brandweerlieden en 8 medewerkers van het waterschap deel aan 2 oefeningen. Tijdens de oefening schaalt de brandweer op tot het niveau zeer groot incident en dat betekent dat de brandweer 4 tankautospuiten gebruikt. Naast de tankautospuiten zet de brandweer ook nog een schuimblusvoertuig in.

Bron: De Gelderlander
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over Betuweroute

Bericht door Ronnie »

Begin 2017 totaalplan voor omgeving railterminal Reeth
Geplaatst op 08 december 2015, Laatste update 08 december, 07:11

REETH/OOSTERHOUT - Over 1,5 jaar moet er een totaalplan voor de omgeving van de railcontainerterminal bij het Elster buurtschap Reeth liggen. Dat hebben alle betrokken partijen afgesproken.

Recentelijk hebben gemeente, provincie, bedrijfsleven, Rijkswaterstaat, ProRail en de natuur- en milieufederatie om de tafel gezeten.

Bron: De Gelderlander
Goed sporen. Daar houden we van.
Hugeau
Berichten: 701
Lid geworden op: vr okt 05, 2012 10:47 am
Locatie: Miercurea Ciuc
Contacteer:

Re: Nieuws over Betuweroute

Bericht door Hugeau »

Ronnie schreef:Begin 2017 totaalplan voor omgeving railterminal Reeth
Geplaatst op 08 december 2015, Laatste update 08 december, 07:11

REETH/OOSTERHOUT - Over 1,5 jaar moet er een totaalplan voor de omgeving van de railcontainerterminal bij het Elster buurtschap Reeth liggen. Dat hebben alle betrokken partijen afgesproken.

Recentelijk hebben gemeente, provincie, bedrijfsleven, Rijkswaterstaat, ProRail en de natuur- en milieufederatie om de tafel gezeten.

Bron: De Gelderlander
Valburg dus?
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over Betuweroute

Bericht door Ronnie »

Havenspoorlijn Rotterdam wordt verlegd
09 maart 2016 12:31, Laatste update: 09-03-2016 12:31

Het Havenbedrijf Rotterdam gaat de Havenspoorlijn, het eerste deel van de Betuweroute, over een lengte van ongeveer 4 km verleggen. Hierdoor gaat de goederenspoorlijn niet meer over de Calandbrug, zodat scheepvaart en spoorverkeer elkaar vanaf 2020 niet langer in de weg zitten. Dat maakte het bedrijf woensdag bekend.

De aanleg van het nieuwe tracé kost ongeveer 275 miljoen euro.

Bron: Nieuws.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over Betuweroute

Bericht door Ronnie »

Zuidoostboog bij Meteren volgende maand open voor goederenvervoer
Gepubliceerd op 22-04-2016 om 15:12

De zuidoostboog bij Meteren wordt komende maand technisch gereed gemaakt voor ingebruikname. Na aanpassing kunnen treinen uit de richting Den Bosch bij Meteren via deze boog de Betuweroute richting Duitsland nemen. Het is dan niet langer nodig via Nijmegen – Den Bosch te rijden, waardoor deze route wordt ontlast. Dat heeft spoorbeheerder ProRail bekendgemaakt.

De zuidoostboog is aangelegd bij de bouw van de Betuweroute. Om hem in gebruik te kunnen nemen, wordt op dit moment de zogenoemde spanningssluis tussen de twee spoorlijnen aangepast.

Bron: Spoorpro.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over Betuweroute

Bericht door Ronnie »

ICE-treinen mogelijk in 'short-cut' over Betuweroute
Geplaatst op 22 april 2016 22 april, 14:02

ELST/ GELDERMALSEN - De NS wil internationale personentreinen incidenteel over een stuk van de Betuweroute laten rijden. Dat zou in 2017 op het traject tussen Elst en Geldermalsen van het goederenspoor moeten gebeuren.

NS International baalt er van dat volgend jaar diverse keren wegens werkzaamheden het spoor tussen Utrecht en Arnhem dicht is. 

Bron: De Gelderlander
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over Betuweroute

Bericht door Ronnie »

ICE moet drie jaar rijden over Betuweroute
Geplaatst op 01 mei 2016, Laatste update 01 mei, 07:07

ELST/GELDERMALSEN - Als de hogesnelheidstrein ICE over de Betuweroute gaat rijden, zal dat voor maximaal drie jaar zijn. Volgens spoorbeheerder ProRail is deze uitwijkroute tot eind 2019 nodig.

Afgelopen week werd duidelijk dat er een plan ligt om vanaf volgend jaar de ICE's tussen Amsterdam en Duitsland voor het gedeelte tussen Arnhem en Utrecht af en toe via het goederenspoor door de Betuwe te laten rijden.

Bron: De Gelderlander
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over Betuweroute

Bericht door Ronnie »

Betuwelijn kost ruim 250 miljoen belastinggeld extra; ministerie houdt het stil

De verliezen op de Betuwelijn zijn veel hoger dan de overheid ons heeft voorgespiegeld. Dat blijkt uit een rapport van de Algemene Rekenkamer, dat in handen is van RTL Nieuws.

De spoorwegverbinding van Rotterdam naar Duitsland kostte 4,5 miljard euro. 160 treinen per dag zouden erop rijden. Maar dat aantal wordt bij lange na niet gehaald.

Bron: RTL Nieuws
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over Betuweroute

Bericht door Ronnie »

'Ministerie moet modal shift naar Betuweroute onderzoeken’
Gepubliceerd op 19-05-2016 om 09:20

Het ministerie van Infrastructuur en Milieu dient te onderzoeken hoe de Betuweroute kan bijdragen tot een modal shift van het goederenvervoer van de weg naar het spoor. Daarbij moet worden onderzocht welke CO2-besparing deze verschuiving naar het spoor oplevert. Als de Betuweroute niet voldoet aan de oorspronkelijke verwachting, dan moet er een toekomstplan komen hoe dit alsnog kan worden gerealiseerd.

Dit is een belangrijke aanbeveling van een onderzoek dat de Algemene Rekenkamer naar de goederenspoorlijn heeft gedaan.

Bron: Spoorpro.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over Betuweroute

Bericht door Ronnie »

‘Kamer wilde bij aanleg Betuweroute vrachtvervoer niet beprijzen’
Gepubliceerd op 19-05-2016 om 17:00

Dat de modal shift van het wegvervoer naar het spoorvervoer op de Betuweroute deels is mislukt, komt doordat de politiek bij de aanleg van de goederenspoorlijn het vrachtvervoer niet wilde beprijzen. Dat zei staatssecretaris Sharon Dijksma van Infrastructuur en Milieu donderdag tijdens een debat in de Tweede Kamer. Het was voor de aanleg van de Betuweroute volgens haar al duidelijk dat dit nodig was om de verbinding rendabel te maken. “Als je tijdens de rit de spelregels verandert dan heeft dit effect op het rendabel zijn van de lijn.”

Bron: Spoorpro.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over Betuweroute

Bericht door Ronnie »

ProRail gaat zelfrijdende treinen testen op Betuweroute
Gepubliceerd op 22-06-2016 om 11:35

ProRail treft voorbereidingen voor een proef met zelfrijdende goederentreinen op de Betuweroute. Daar heeft de spoorgoederenvervoerder DB Cargo om gevraagd. Beide spoorbedrijven maakten dat nieuws bekend tijdens de TEN-T Dagen in van Nelle Fabriek in Rotterdam, waar deze week wordt gesproken over de toekomst van het spoorgoederenvervoer.

De zelfrijdende trein is een van de innovaties waar ProRail mee aan het werk gaat om het spoorgoederenvervoer toekomstbestendig te maken.

Bron: Spoorpro.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Plaats reactie