Treinen rijden vaker door rood

Nieuws en andere gepubliceerde informatie
Forumregels
Een bronvermelding is verplicht bij het overnemen van nieuwsberichten van andere sites.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21699
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Treinen rijden vaker door rood

Bericht door Ronnie »

Treinen rijden vaker door rood
07-02-2013 08:15 | gewijzigd 07-02-2013 08:48 | 0

DEN HAAG (ANP) – De situatie op het spoor is vorig jaar onveiliger geworden. In 2012 reden treinen 175 keer door rood. Een jaar eerder was dat nog 155 maal. Een woordvoerder van de Inspectie Leefomgeving Transport (ILT) bevestigde die cijfers donderdag na berichtgeving in De Telegraaf.

„Of het een eenmalige uitschieter is of een trend, moet nog blijken”, aldus de woordvoerder. „De eerste maanden van 2012 lag het aantal door rood rijdende treinen hoger dan gemiddeld. In de maanden daarna waren er geen bijzonderheden, maar is het aantal ook niet ingelopen. En in november is er nog een piek geweest.”

De Inspectie Leefomgeving en Transport gaat de cijfers de komende maanden bekijken en in mei of juni volgt, net als voorgaande jaren, een analyse daarvan.

In april overleed een vrouw bij de aanrijding tussen een intercity en een sprinter in Amsterdam. Verder raakten 190 van de 425 inzittenden gewond, van wie 20 ernstig. De sprinter was door rood gereden.

Bron: Reformatorisch Dagblad
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21699
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Treinen rijden vaker door rood

Bericht door Ronnie »

Nog steeds te veel treinen door rood
Toegevoegd: woensdag 17 jul 2013, 17:00, Update: woensdag 17 jul 2013, 18:11

De doelstelling van de spoorsector om het aantal treinen dat een rood sein negeert terug te dringen, is niet gehaald. In 2004 werd afgesproken dat dat jaarlijks maximaal 133 keer mag gebeuren.

In de eerste helft van dit jaar zijn al tachtig treinen door rood gereden, blijkt uit cijfers van de Inspectie Leefomgeving en Transport. Als deze trend doorzet staat de teller aan het eind van het jaar op 160.

Vorig jaar gebeurde er nog een ernstig ongeluk bij Amsterdam. Doordat een machinist een rood sein miste, viel een dode en raakten 140 mensen gewond. Vier jaar geleden botsten twee goederentreinen in Barendrecht op elkaar. Een passagierstrein werd op een haar na gemist. De machinist van één van de treinen kwam om het leven.

Ernstig ongeluk
Vorig jaar gebeurde er nog een ernstig ongeluk bij Amsterdam. Doordat een machinist een rood sein miste, vielen er 140 gewonden. Vier jaar geleden botsten twee goederentreinen in Barendrecht op elkaar. Een passagierstrein werd op een haar na gemist. De machinist van één van de treinen kwam om het leven.

De Onderzoeksraad voor Veiligheid heeft zowel het ongeluk in Barendrecht als dat in Amsterdam onderzocht. Daaruit bleek dat machinisten te vaak een rood sein negeren en dat veiligheidssystemen soms niet ingrijpen omdat ze verouderd zijn.

Maatregelen
NS zegt in een reactie dat het aantal roodseinpassages bij het bedrijf de afgelopen jaren is gedaald. Het bedrijf zegt er alles aan te doen om die dalende trend door te zetten. Onlangs heeft NS samen met Prorail opnieuw maatregelen aangekondigd om het aantal roodseinpassages terug te dringen. Staatssecretaris Mansveld heeft daar vertrouwen in. Volgens de staatssecretaris werkt de spoorsector hard aan verbeteringen.

Zo zijn er maatregelen genomen op het vlak van veiligheidssystemen en er zijn een aantal 'mensgerichte' maatregelen ingevoerd. Machinisten mogen niet meer bellen tijdens het rijden en komen er extra waarschuwingssignalen op risicolocaties.

Ook loopt er een proef met het waarschuwingssysteem Orbit. Dat geeft een signaal af als machinisten te snel op een rood sein afrijden. Daarnaast worden dit jaar 800 seinen voorzien van een installatie die ook bij snelheden onder de 40 kilometer per uur een trein kan stilzetten als die een rood sein passeert.

Ook in de treinen moet het veilig zijn. Tafeltjes met scherpe randen en leeslampjes op hoofdsteunen worden op veiligheid onderzocht.

Remming
Vanaf 2016 wordt het Europese beveiligingssysteem ERTMS geïnstalleerd, dat de snelheid en remming van een trein bewaakt. Staatssecretaris Mansveld zegt de ontwikkelingen nauwlettend te blijven sturen.

Bron: NOS.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21699
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Treinen rijden vaker door rood

Bericht door Ronnie »

Iets minder treinen door rood sein in 2013
Gepubliceerd: 20 mei 2014 16:53, Laatste update: 20 mei 2014 16:53

Het aantal treinen dat door een rood sein rijdt, is vorig jaar licht gedaald. In totaal reden machinisten 152 keer door rood, drie keer minder dan in 2012.

De treinen die het sein misten, bereikten wel veel minder vaak een 'gevaarpunt'. Dat blijkt dinsdag uit het jaarverslag van spoorbeheerder Prorail.

In 2012 bereikten zestig treinen een gevaarlijk punt doordat ze door rood reden, vorig jaar was dat nog 39 keer het geval.

Een gevaarpunt is bijvoorbeeld een overweg, een wissel of een beweegbare brug. Zolang een trein dat punt nog niet heeft bereikt, kan er geen botsing plaatsvinden, ook al is de trein al een rood sein gepasseerd.

Prorail nam vorig jaar een aantal maatregelen om de veiligheid op het spoor te verhogen. Dat blijft volgens de beheerder nodig omdat het aantal ongelukken nauwelijks is afgenomen. In 2013 vonden 36 aanrijdingen op overwegen plaats, twee minder dan een jaar eerder. Het aantal dodelijke ongevallen bleef gelijk op veertien.

Op tijd
Op het spoor dat Prorail beheert werden in een jaar tijd in totaal 3,3 miljoen treinritten gemaakt. Daarvan was bijna 88 procent op tijd. Met goederentreinen ging het een stuk minder goed, met een punctualiteit van 79,6 procent. Dat kwam voornamelijk door grote spoorwerkzaamheden.

Prorail gaf verder ruim 1,2 miljard euro uit aan investeringen op het spoor en de stations. In totaal werden zo'n 1300 verbouwingsprojecten uitgevoerd.

Bron: Nu.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21699
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Treinen rijden vaker door rood

Bericht door Ronnie »

Het complete jaarverslag van ProRail over 2013 is hier te vinden:
:arrow: http://www.jaarverslagprorail.nl/FbCont ... g_2013.pdf
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21699
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Treinen rijden vaker door rood

Bericht door Ronnie »

170 treinen reden vorig jaar door rood
Gepubliceerd: Maandag 23 jun 2014

Iets minder treinen reden vorig jaar door rood. Maar het waren er nog altijd 170, drie minder dan in 2012. 

Dat heeft staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur) maandag aan de Tweede Kamer geschreven.Spoorbeheerder Prorail meldde in het jaarverslag in mei nog dat er 152 keer door rood werd gereden.

Volgens de spoorsector mag er jaarlijks niet vaker dan 133 keer door rood worden gereden. Dit werd in 2004 afgesproken.

Menselijk gedrag speelt een belangrijke rol bij de fouten, zo blijkt uit een analyse van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT).

Niet elke trein die een rood sein passeerde, leverde direct gevaar op. In 21 gevallen was wel sprake van een potentieel ernstig risico. In 2012 waren dat er 32.

Machinist
Vaak is de machinist de boosdoener als een trein door rood rijdt. De machinist of conducteur volgt de procedures aan boord onvoldoende of onjuist op, de machinist verwacht geen rood sein, wordt afgeleid of kan het sein niet goed zien, aldus de ILT.

Ook kunnen technische problemen een rol spelen, bijvoorbeeld door een glad spoor.

Nieuw systeem
Volgens Mansveld is er meer actie nodig om de situatie te verbeteren. De Nederlandse Spoorwegen hebben inmiddels besloten om een systeem in treinen in te bouwen dat machinisten waarschuwt als ze te snel een rood sein naderen, waardoor ze op tijd zijn om alsnog voldoende of harder te remmen. De eerste vijftig treinen worden in het eerste kwartaal van volgend jaar van zo'n systeem voorzien. Eind 2015 moeten alle treinen ermee zijn uitgerust.

Spoorbeheerder ProRail gaat daarnaast de komende tijd op meer plaatsen het moderne spoorbeveiligingssysteem ATB-vv aanleggen.

Bron: Nu.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21699
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Treinen rijden vaker door rood

Bericht door Ronnie »

Minder NS-treinen missen rood sein 
Gepubliceerd: 07-01-15 07:44, Laatste update: 07-01-15 08:58

Het aantal treinen van de NS dat vorig jaar door een rood sein reed, is in vergelijking met 2013 flink afgenomen. Dat blijkt uit de voorlopige jaarcijfers die het vervoerbedrijf woensdag uitbracht.

In 2014 reden 49 treinen door rood, tegen 89 in het voorgaande jaar. Dat komt neer op een daling van ruim 44 procent.

Volgens de vervoerder is dat te danken aan de verdere uitbreiding van de automatische beveiliging van het spoor. Ook het regelmatig instrueren van machinisten zou een bijdrage hebben geleverd. 

De Inspectie Leefomgeving & Transport (ILT) komt later in het jaar met een definitief overzicht waarin ook gegevens van andere spoorvervoerders worden meegenomen.

Bron: Nu.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21699
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Treinen rijden vaker door rood

Bericht door Ronnie »

Zes Arriva-treinen reden in jaar tijd door rood sein
9 januari 2015 om 16:55 door Bianca Brasser

Het aantal Arriva-treinen dat in 2014 door een rood sein reed is afgenomen in vergelijking met het jaar daarvoor. In 2014 waren er zes zogenoemde STS-passages (stoptonend sein-passages) bij Arriva. Een jaar eerder waren dit er tien.

Tevreden
Hoewel zes nog steeds te veel is, is Arriva erg tevreden. ,,Arriva heeft veiligheid hoog in het vaandel staan en het terugdringen van STS-passages is gerealiseerd door te investeren in instructies van medewerkers.” In 2014 heeft Arriva 3 procent meer treinkilometers gereden ten opzichte van 2013.

Bron: Metro Nieuws
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21699
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Treinen rijden vaker door rood

Bericht door Ronnie »

In 2014 laagste aantal door rood rijdende treinen sinds jaren 80
Gepubliceerd: 15 juni 2015 14:33 Laatste update: 15 juni 2015 15:52

In 2014 hebben 112 treinen een rood sein genegeerd. Dat is het laagste aantal sinds het begin van de jaren 80.

Dat blijkt uit een onderzoek van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) dat staatssecretaris Wilma Mansveld maandag naar de Tweede Kamer heeft gestuurd.

In 2013 reden er nog 170 treinen door rood. Volgens het onderzoek reden er in 2014 minder treinen door rood door een betere opleiding en instructie van machinisten en een uitbreiding van het beveiligingssysteem.

Bron: Nu.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21699
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Treinen rijden vaker door rood

Bericht door Ronnie »

Geen 'knippersein' voor machinisten op het spoor
Dinsdag 8 december 2015, 13:44

Staatssecretaris Dijksma ziet weinig in invoering van een rood knipperlicht voor machinisten. Er gingen stemmen op om het huidige rode sein door zo'n knipperlicht te vervangen.

Dat zou een hogere attentiewaarde hebben, waardoor machinisten minder vaak door rood zouden rijden. Onder anderen de Delftse hoogleraar Schijve en SP-Kamerlid Bashir hadden hiervoor gepleit.

Bron: NOS.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21699
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Treinen rijden vaker door rood

Bericht door Ronnie »

Aantal rood sein-passages verder gedaald in 2015
Gepubliceerd op 08-11-2016 om 17:19

Het aantal rood sein-passages is in 2015 verder gedaald naar 100. In 2014 kwam het nog 112 keer voor dat een trein door rood reed. De procedure aan boord van de trein, afleiding en verwachting werden door machinisten het vaakst aangewezen als oorzaken van de overtredingen. De veranderde verwachting kan ontstaan door een vertraging van het treinverkeer. Doordat de treindienstleider in dit geval moet bijsturen, verandert de situatie op het spoor. Dat blijkt uit het Jaarverslag Spoorveiligheid 2015 die de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) maandag heeft gepubliceerd.

Bron: Spoorpro.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Plaats reactie