Arriva vanaf 2015 met Haagse trein naar Brussel

Nieuws en andere gepubliceerde informatie
Forumregels
Een bronvermelding is verplicht bij het overnemen van nieuwsberichten van andere sites.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Peter
Site Admin
Berichten: 7623
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:04 pm
Locatie: Sittard
Contacteer:

Arriva vanaf 2015 met Haagse trein naar Brussel

Bericht door Peter »

Arriva vanaf 2015 met Haagse trein naar Brussel

donderdag 20 juni 2013

De aanbesteding van de Lage Landen Lijn (Den Haag - Brussel) is gewonnen door Arriva, de dochter van Deutsche Bahn. De nieuwe permanente trein moet gaan rijden per december 2015 of zoveel eerder als mogelijk. Dat heeft de Gemeente Den Haag donderdag bekend gemaakt, die de aanbesteding in maart uitschreef. De partijen hebben donderdag een samenwerkingsovereenkomst getekend.

De permanente trein gaat ieder uur rijden vanuit Den Haag Centraal via Delft, Rotterdam Centraal, Dordrecht, Roosendaal, Antwerpen, Breda Nationaal Airport naar Brussel Centraal en Brussel Zuid. Voor de trein zal geen reserveringsplicht gelden.

Capaciteit
Arriva zal op de trein met eigen tarieven komen, die vergelijkbaar zullen zijn met die van de huidige tijdelijke intercity. De capaciteit voor de treindienst wordt voor Arriva aangevraagd door de The Hague Trains Holding (THTH), een door de Gemeente Den Haag opgericht bedrijf. Of die ruimte ook wordt toegewezen, is voorlopig nog afwachten. De NS heeft ook aardig wat treinpaden gereserveerd bij ProRail om de vervangende intercity te laten rijden.

Surrrealistisch
Directeur Anne Hettinga van Arriva is blij met het project. "Een snelle verbinding naar Brussel klinkt in deze tijd bijna surrrealistisch, maar dat is het niet'', zei hij. Arriva verwacht een groot potentieel aan reizigers, omdat je met de trein in 2 uur en 20 minuten in het centrum van Brussel staat. Ook de directe verbinding met het vliegveld van Brussel is een pluspunt.

Delft en Antwerpen
Wethouder Peter Smit vult hem aan:"Den Haag is een internationale stad. Instellingen en bedrijven kopen jaarlijks voor 1,3 miljard euro diensten en goederen hier. Ze geven 700 miljoen euro uit. Dat is voor ons reden genoeg om te ijveren voor een rechtstreekse verbinding naar Brussel.'' Volgens Smit is het ook goed voor steden als Delft en Antwerpen, waar veel dagjesmensen naartoe gaan.''

Oneerlijke concurrentie
De Nederlandse Spoorwegen zijn minder blij en vrezen oneerlijke concurrentie. De NS is bang dat de nieuwe dienst ook veel reizigers gaat vervoeren binnen de landsgrenzen, terwijl de Spoorwegen een concessie hebben voor het binnenlandse treinen.

ACM
De NS heeft de Autoriteit Consument & Markt (ACM) eerder al om een oordeel gevraagd over de dienst die de gemeente Den Haag en vervoerder Arriva gaan opzetten, maar de ACM wilde het proces rond de aanbesteding afwachten.

Politiek
Tweede Kamerlid Duco Hoogland reageert ook op het nieuws: "Iedereen mag internationaal vervoer organiseren en daar ruimte op het spoor voor aanvragen. Als de reiziger daar wat aan heeft, vinden we dat een mooie aanvulling. Initiatieven voor internationaal treinverkeer juichen we toe. Tegelijkertijd moet de trein niet conflicteren met binnenlands verkeer.''

NS trein Brussel
Bij de aanbesteding van de lijn hoopte de Gemeente Den Haag nog op een uurlijkse trein per december. Dat blijkt te ambitieus. Wel rijdt er nu al een NS trein tussen Den Haag HS en Brussel. Deze rijdt nu nog maar 8x per dag, maar moet vanaf oktober en december vaker gaan rijden. Een garantie voor een uurdienst is er echter niet. Of de NS trein naar Brussel - die niet te Den Haag Centraal maar te Den Haag HS start - in de toekomst blijft ontstaan is onzeker. Daar moet op 1 oktober duidelijkheid over komen. Arriva gaat met de trein ook te Delft en Brussel Nationaal Airport stoppen. Stations die nu nog niet bediend worden door de internationale dienst.

Bron: Treinreiziger.nl
“Hallo cargo!”
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21698
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Arriva vanaf 2015 met Haagse trein naar Brussel

Bericht door Ronnie »

Gemengde reacties op Lage Landen Lijn
ANP | Gepubliceerd op 20 juni 2013, 16:33

DEN HAAG - Vanuit de politiek wordt wisselend gereageerd op het nieuws dat de gemeente Den Haag samen met vervoerder Arriva en Brussels Airport gaat werken aan een internationale treinverbinding tussen Den Haag en Brussel. De trein moet in december 2015 gaan rijden, of zoveel eerder als mogelijk.

VVD-Tweede Kamerlid Betty de Boer noemt de komst van de Lage Landen Lijn positief nieuws. ,,Het is een internationale verbinding waar iedereen op in mag schrijven. Goed nieuws voor Den Haag en voor Arriva. Arriva doet het goed in de regio's, dus daar heb ik vertrouwen in.''

Duco Hoogland, PvdA-Tweede Kamerlid: ,,Iedereen mag internationaal vervoer organiseren en daar ruimte op het spoor voor aanvragen. Als de reiziger daar wat aan heeft, vinden we dat een mooie aanvulling. Initiatieven voor internationaal treinverkeer juichen we toe. Tegelijkertijd moet de trein niet conflicteren met binnenlands verkeer. Op het binnenlandse spoor rijdt de NS de komende 10 jaar en dat is ook prima.''

Farshad Bashir (SP) vindt dat er te weinig treinen rijden tussen Den Haag en Brussel. ,,Snel meer treinen is dus ook onze wens. Ik verwacht echter niet dat Arriva echt zal gaan rijden. Den Haag gebruikt Arriva om druk uit te oefenen om de frequentie op te voeren en de vervangende intercity die nu rijdt permanent te maken. Bovendien wil Arriva nu ook binnenlandse trajecten rijden. Maar dat kan helemaal niet, omdat de concessie al aan de NS is gegund.''

De Nederlandse Spoorwegen maakten eerder al bekend dat het bedrijf de nieuwe treindienst als oneerlijke concurrentie ziet. De NS heeft de Autoriteit Consument & Markt (ACM) daarom om een oordeel gevraagd over het internationale karakter van de nieuwe lijn.

Bron: Dagblad van het Noorden
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21698
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Arriva vanaf 2015 met Haagse trein naar Brussel

Bericht door Ronnie »

Arriva Nederland heeft inmiddels toelating voor België aangevraagd, aldus Wallorail.
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21698
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Arriva vanaf 2015 met Haagse trein naar Brussel

Bericht door Ronnie »

Haagse trein naar Brussel een stap dichterbij
08-08-2013 | 17:39

DEN HAAG - De eigen treinverbinding van Den Haag met Brussel is weer een stap dichterbij.

De Europese Unie heeft een streep gezet door regels die de Nederlandse regering had gesteld aan het opzetten van een nieuwe internationale treinverbinding, schrijft de Haagse wethouder Peter Smit (VVD, vervoer) aan de gemeenteraad.

De Europese Unie heeft het internationaal passagiersvervoer per trein al een tijd geleden geliberaliseerd. Dit betekent dat iedere vervoerder een internationale treindienst mag exploiteren zonder een concessie daarvoor. Maar daaraan zijn wel voorwaarden verbonden. Het hoofddoel van zo’n treindienst moet ‘grensoverschrijdend personenvervoer’ zijn en de lijn mag het ‘economisch evenwicht van bestaande concessies niet in het gedrang’ brengen.

Nederland maakte eigen regels
Nederland had aan deze Europese richtlijn eigen voorwaarden verbonden. Een daarvan was dat een nieuwe spoorlijn niet meer dan 25 procent binnenlandse passagiers mag vervoeren. En een tweede, dat het aantal reizigers op het hoofrailnet als gevolg van de nieuwe verbinding niet meer dan 0,4 procent mag dalen.

De Haagse VVD-Europarlementariër Hans Baalen kaartte deze eigen Nederlandse voorwaarden aan bij de Europese Commissie. Hij stelde er vragen over. En uit de antwoorden blijkt nu dat de commissie die strijdig vindt met de Europese regels. Op 18 juli heeft de Europese Commissie zelfs besloten dat de twee voorwaarden buiten werking worden gesteld.

Wethouder verheugd door besluit
De Autoriteit Consument en Markt (de voormalige NMa) moet nog bepalen of de nieuwe lijn is toegestaan. Maar het gevolg van het besluit van de Europese Commissie is dat de ACM de komst van de LageLandenLijn ook niet meer mag toetsen aan die Nederlandse regels. Smit is daar heel blij mee. ‘Ik ben verheugd over deze ontwikkelingen,’ stelt hij.

De Nederlandse Staat kan overigens nog wel in beroep gaan tegen het besluit van de Europese Commissie.

Bron: Omroep West
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21698
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Arriva vanaf 2015 met Haagse trein naar Brussel

Bericht door Ronnie »

Belgische blokkade houdt tweede Beneluxtrein niet tegen
Laatst gewijzigd: woensdag 14 augustus 2013 - 14:29 | Auteur: Peter Juda

DEN HAAG / ROOSENDAAL - De tweede Beneluxtrein tussen Den Haag en Brussel via Roosendaal komt er hoe dan ook, ook al zou de trein voor de komende dienstregeling geen toestemming krijgen van België. Dat zeggen de gemeente Den Haag en exploitant Arriva in reactie op berichten in De Telegraaf.

De gemeente Den Haag had uit onvrede met het opheffen van de oude Benelux een eigen treinverbinding met Brussel gelanceerd via Roosendaal. Die plannen zijn onder de naam Lage Landen Lijn doorgezet ook nadat de NS vanwege het Fyra-debacle besloot de Beneluxtrein weer langzaam op het oude niveau te herstellen. In juni werd bekend dat vervoerder Arriva de Lage Landen Lijn gaat exploiteren.

'Komst Lage Landen Lijn twijfelachtig'
De vervoerders van de nieuwe lijn moeten nog van de spoorbeheerders ProRail en Infrabel capaciteit op het spoor toegewezen krijgen. Eerder werd duidelijk dat de NS de nieuwe treinverbinding zien als oneerlijke concurrentie. De Telegraaf meldt woensdagmorgen dat de Belgische spoorbeheerder Infrabel alle beschikbare treinpaden tussen Roosendaal en Brussel-Zuid dit jaar aan de NS geven. Concurrent Arriva zou voor dit traject geen enkel treinpad krijgen 'volgens bronnen in België'. De komst van de Lage Landen Lijn zou daardoor hoogst twijfelachtig zijn geworden, aldus de krant.

Wel Lagen Landen Lijn in 2015
Een woordvoerster van de gemeente Den Haag wijst er op dat de spoorcapaciteit elk jaar opnieuw verdeeld wordt. Een eventuele afwijzing van de aanvraag geldt dus alleen voor de komende dienstregeling. Omdat in 2014 alles opnieuw wordt bekeken, gaan de voorbereidingen voor de exploitatie van de Lage Landen Lijn gewoon door. Bovendien is bij het lanceren van de plannen 2015 genoemd als startjaar. Ook Arriva laat zich in soortgelijke bewoordingen uit.

De NS laat weten dat komende maandag bekend wordt hoe de spoorcapaciteit op het traject tussen Den Haag en Brussel wordt verdeeld. Infrabel wil vooralsnog geen commentaar geven.

Bron: Omroep Brabant
Goed sporen. Daar houden we van.
juniorfotograaf
Berichten: 430
Lid geworden op: do aug 23, 2012 1:54 pm
Locatie: In de buurt van een paar spoorlijnen
Contacteer:

Re: Arriva vanaf 2015 met Haagse trein naar Brussel

Bericht door juniorfotograaf »

Belgie geeft geen certificaat aan Arriva om te mogen rijden met treinen in Belgie :o
http://www.nu.nl/economie/3553658/trein ... ijden.html
Toch benieuwd waarom ze dat niet hebben gedaan,dat afgeven van dat certificaat :?:
Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21698
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Arriva vanaf 2015 met Haagse trein naar Brussel

Bericht door Ronnie »

Het staat gewoon in het artikel:
Ondernemingen die op het Belgische spoorwegnet willen rijden, moeten aan algemene Europese en specifieke Belgische eisen voldoen. Arriva voldeed niet aan de Belgische voorwaarden.
Welke specifieke voorwaarden dat zijn is dan natuurlijk de tweede vraag ;) .
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21698
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Arriva vanaf 2015 met Haagse trein naar Brussel

Bericht door Ronnie »

Den Haag gaat door met Lage Landen Lijn
Gepubliceerd 27 september 2013 18:13 | Laatste update 27 september 2013 18:21

DEN HAAG - De gemeente Den Haag gaat door met haar plannen voor een eigen intercityverbinding met Brussel. De hofstad heeft veel vragen over de verbinding die NS vrijdag aankondigde. ,,Hoe lang duurt de reis? Wat is het comfort van de treinstellen? Kortom, biedt de nieuwe Beneluxtrein kwaliteit voor de reiziger?'', zei de Haagse wethouder Peter Smit (Verkeer) in een reactie.

Den Haag had tientallen jaren lang een verbinding met Brussel. Die verdween in december vorig jaar, toen de Fyra ging rijden. Daarop besloot Den Haag om zelf een intercitydienst met de Belgische hoofdstad op poten te zetten, de zogeheten Lage Landen Lijn. Vervoerder Arriva mag de lijn exploiteren.

Den Haag en Arriva kregen vorige maand geen toestemming om in 2014 in België te rijden. Voor 2015 zullen ze een nieuwe aanvraag indienen.

Bron: Noordhollands Dagblad
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21698
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Arriva vanaf 2015 met Haagse trein naar Brussel

Bericht door Ronnie »

Groen sein voor Lage Landenlijn na domme stempelfout

Nederlands bezwaar tegen Europese liberalisering buitenlandse treinen te laat ingediend.

De gemeente Den Haag kan per direct met vervoerder Arriva starten met de gewenste treindienst naar België. Protest dat deze Lage Landenlijn niet als binnenlandse treindienst gebruikt mag worden, gaat niet meer op. Nederland heeft namelijk te laat bezwaar ingediend over een tik op de vingers van de Europese Commissie. Volgens Brussel is de Nederlandse bescherming van binnenlands treinverkeer van NS rondom internationale treinen van concurrenten in strijd met de Europese regels.

Bron: Metro Nieuws
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21698
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Arriva vanaf 2015 met Haagse trein naar Brussel

Bericht door Ronnie »

Toezichthouder ACM bepaalt toekomst Lage LandenLijn

Autoriteit Consument en Markt (ACM) is aan zet nu Nederlands eigen, strengere invulling van Europese regels over internationaal personenvervoer per trein, definitief van tafel is. De toezichthouder moet nu op basis van de oorspronkelijke liberaliseringsrichtlijn bepalen of met de komst van de Lage LandenLijn de hoofdrailnet-concessie in het gedrang is. Als de ACM goedkeuring voor de nieuwe treindienst tussen Den Haag en Brussel geeft, dan rest NS niets anders dan ruimte vrij te maken voor Arriva om die lijn te kunnen exploiteren. Dat zegt advocaat Mededingingsrecht Edwin Schotanus.



De ACM toetst de Lage LandenLijn op basis een Europese richtlijn waarin staat dat de internationale treindienst met tussenstops enkel gericht moet zijn op stops die het internationale traject ondersteunen. De hoofdrailnet-concessie mag hierbij niet in gevaar worden gebracht.

Bron: OV Pro
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21698
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Arriva vanaf 2015 met Haagse trein naar Brussel

Bericht door Ronnie »

Nog geen duidelijkheid over Lage Landen Lijn
dinsdag 15 april 2014

Het is nog steeds onduidelijk of de Lage Landen Lijn (Den Haag - Brussel) van de Gemeente Den Haag en Arriva er gaat komen. De Gemeente Den Haag wil de lijn graag doorzetten, maar vervoerder Arriva heeft nog geen sluitende business case. De vervoerder doet nog wel onderzoek naar de mogelijkheden.

Arriva, Gemeente Den Haag en Brussels Airport toonde vorig jaar de gezamenlijke ambitie om per 2015 een treindienst Den Haag - Brussel te starten. Omdat vervoerder Arriva nog geen sluitende business case heeft lijkt het onwaarschijnlijk dat die ambitie gehaald gaat worden.

Bezwaren
De kansen voor de business case zijn verkleint nu ook NS concrete plannen heeft voor een uurlijkse intercity via Den Haag en Brussel Airport naar Brussel Zuid. Die trein moet al vanaf december gaan rijden. Voor de Gemeente Den Haag geen reden om te stoppen met de Lage Landen Lijn. "De trein bij NS wordt een half uur langer dan wij zouden willen. Bovendien wil NS verder met de oude rijtuigen, terwijl wij graag nieuwe comfortabele treinen zien. Die belangrijke bezwaren zijn niet weggenomen. Daarom willen we graag verder met de lijn" zegt Jan-Jaap Eikelboom, woordvoerder van de Gemeente Den Haag.

Andere belangen
NS en NMBS gaven eerder deze week aan dat de terugkerende Benelux niet sneller kan en 25 minuten langzamer wordt dan de oude Benelux van 2012. Volgens beide spoorbedrijven is een snellere reistijd tot 2017 onmogelijk. De Gemeente Den Haag denkt dat de Lage Landen Lijn wel sneller kan zijn. "NS heeft andere belangen. Doordat NS uiteindelijk met locomotieven via Breda wil gaan rijden wordt er al snel 10 minuten verloren. Wij hebben andere stops in gedachte met nieuwe en snelle treinen" aldus Eikelboom.

Capaciteit
Ondanks de Gemeente graag verder wil met de lijn is het onduidelijk of NS daadwerkelijk een concurrent krijgt. Arriva heeft nog geen sluitende business case, daarom zijn er ook nog geen treinen besteld. Ook de beperkte capaciteit op het spoor kan nog voor een obstakel zorgen. Een woordvoerder van Arriva vermoed dat het spoorbedrijf wel capaciteit voor de verbinding heeft aangevraagd, maar kon dat niet met zekerheid zeggen.

Bron: Treinreiziger.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21698
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Arriva vanaf 2015 met Haagse trein naar Brussel

Bericht door Ronnie »

Lage Landen Lijn Den Haag - Brussel gaat niet door
woensdag 25 juni 2014

Den Haag gaat voorlopig niet door met een eigen spoorverbinding naar Brussel. De plannen zijn op dit moment niet rond te krijgen. Dat heeft de Haagse verkeerswethouder Peter Smit geschreven in een brief aan de gemeenteraad.

"Er is een gebrek aan interesse om in het belang van de reiziger en ook de schatkist vernieuwing toe te passen op het spoor binnen de mogelijkheden die er zijn. (..) Hoewel NS en de NMBS bij de zoektocht naar een vervoerder gelijke kansen hebben gehad om de samenwerking met Den Haag aan te gaan, hebben deze vervoerders daar geen positieve stappen in  ondernomen. We betreuren dat, maar hebben van meet af aan aangegeven ons niet afhankelijk van de zittende vervoerders te willen opstellen" schrijft Peter Smit aan de gemeenteraad.

Daarop ging Den Haag de samenwerking aan met Arriva. Arriva en Den Haag wilde tussen Den Haag en Brussel een snelle verbinding realiseren met nieuwe treinen en aantrekkelijke services. In de dienstregeling van Nederland en België bleek het echter lastig om een nieuwe snelle verbinding in te plannen. "En tel daarbij de hoge investering in rollend materieel op dat normaliter in 30 jaar wordt afgeschreven. Kortom: uitgaande van het door NS/NMBS aangeboden product is de businesscase van de Lage Landenlijn financieel niet rond te krijgen" schrijft de wethouder.

Bron: Treinreiziger.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Plaats reactie