Tegenslag voor Siemens: nieuwe hogesnelheidstreinen later kl

Nieuws en andere gepubliceerde informatie
Forumregels
Een bronvermelding is verplicht bij het overnemen van nieuwsberichten van andere sites.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21698
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Tegenslag voor Siemens: nieuwe hogesnelheidstreinen later kl

Bericht door Ronnie »

Tegenslag voor Siemens: nieuwe hogesnelheidstreinen later klaar
donderdag 2 mei 2013

Het Duitse Siemens heeft donderdag de winstverwachting voor 2013 verlaagd. De fabrikant heeft zich verkeken in de complexiteit van de nieuwe hogesnelheidstrein Velaro. Daardoor kan Siemens niet tijdig treinen leveren aan Eurostar en aan DB. De vertraging zorgt ervoor dat de nettowinst van Siemens lager zal uitvallen dan aanvankelijk gedacht.

De Velaro D moet de opvolger worden van de ICE3. De Deutsche Bahn heeft 16 van deze treinen besteld. De levering is echter keer op keer uitgesteld. Nu blijkt de toonaangevende fabrikant ook niet op tijd te kunnen leveren aan Eurostar, die tien nieuwe hogesnelheidstreinen van een vergelijkbaar type heeft besteld (Velaro E320).

Complexiteit onderschat
"We hebben de complexiteit van de opdracht onderschat" zegt Roland Busch - verantwoordelijk voor de treintak bij Siemens - tegen de Duitse krant Süddeutsche Zeitung. Hij durft zich niet meer te commiteren aan de eerder afgesproken leveringsdatum. De schuld voor de vertraging ligt in zijn ogen bij de regelgevende instanties.

Vertraging
Volgens contract moeten de hogesnelheidstreinen in 2014 geleverd worden aan Eurostar, maar dat gaat zeker niet lukken. Volgens Duitse media komen de treinstellen nu op z'n vroegst in 2016. Eurostar is echter optimistischer. "Wij gaan er vanuit dat we de treinstellen vanaf 2015 kunnen gaan inzetten" zegt woordvoerder Jasmien Roelens. "We gaan uit van een vertraging van enkele maanden en zijn positief over de vorderingen die Siemens maakt" aldus Roelens.

Goedkeuring
Het probleem is vooral de goedkeuringsprocedure. De nieuwe treinstellen moeten in Frankrijk, België en Groot-Britanië worden goedgekeurd. Voor de Kanaaltunnel gelden extra strenge regels. "Hoe lang de goedkeuring zal gaan duren ligt niet in onze handen" zegt Roland Busch van Siemens.

Alstom
De vertraging is volgens Duitse media extra pijnlijk omdat Eurostar voor het eerst bij Siemens treinen bestelt. De belangrijkste aandeelhouder van Eurostar - de Franse spoorwegmaatschappij SNCF - koos tot dusver voor de Franse treinfabrikant Alstom. Alstom probeerde daarom in eerste instantie de order te dwarsbomen, en dreigde met juridische procedures. Die procedures zijn inmiddels ingetrokken, omdat Alstom een andere order van de SNCF heeft weten binnen te slepen.

Testbaan
Ook financieel is het pijnlijk, met de order is een bedrag gemoeid van 700 miljoen euro. Ofwel: 70 miljoen per treinstel. De 16-delige treinstellen bieden plaats aan 920 reizigers. Eind maart werd een treinstel voor het eerst getest, op testbaan Wildenrath.

Velaro D
Ook in Duitsland loopt Siemens achter op schema. Bij de Velaro D-variant waren er softwareproblemen. De nieuwe hogesnelheidstreinen hadden volgens planning al eind 2011 in dienst moeten komen. Nu is de hoop gevestigd op eind 2013, maar of dat gaat lukken is onduidelijk. Vanaf eind juli zal Siemens een nieuwe poging doen om de treinen goedgekeurd te krijgen voor het Duitse spoor. "De ervaring leert dat dit tussen de vier en 18 maanden kan duren," zei Busch. De treinstellen zijn al wel af.

Bron: Treinreiziger.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Andre
Site Admin
Berichten: 1676
Lid geworden op: zo aug 19, 2012 10:46 am
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Tegenslag voor Siemens: nieuwe hogesnelheidstreinen late

Bericht door Andre »

Zo te zien is Siemens ook niet het goede adres voor de Fyra V250 vervanger 8-)
Zie ook Goederenwagens.nl & mijn Ipernity site
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21698
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Tegenslag voor Siemens: nieuwe hogesnelheidstreinen late

Bericht door Ronnie »

Gisteren heeft een Velaro voor het eerst in de reizigersdienst gereden tussen Köln en Frankfurt: DSO
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 3960
Lid geworden op: ma aug 20, 2012 7:54 pm
Locatie: Helmond
Contacteer:

ICE-treinen voor Deutsche Bahn goedgekeurd voor Duits spoor

Bericht door Jeroen »

ICE-treinen voor Deutsche Bahn goedgekeurd voor Duits spoor
Gepubliceerd op 06-01-2014 om 14:34

De Duitse federale spoorwegen autoriteit EBA heeft de ICE-treinen van Siemens goedgekeurd voor het Duitse spoor. Deutsche Bahn gaat met de hogesnelheidstreinen van het type Velaro D rijden. Het proces van goedkeuring voor Frankrijk en België loopt op dit moment nog.

Twee treinen werden in november vorig jaar al geleverd voor 
testdoeleinden. Siemens heeft nu nog eens twee ICE-treinen aan Deutsche Bahn geleverd. Dit jaar volgen er nog vier. De overige acht van de zestien bestelde ICE-treinen zijn gereserveerd voor testritten in België en Frankrijk. Deze testritten worden uitgevoerd om de grensoverschrijdende exploitatie voor te bereiden en voor het verkrijgen van de benodigde vergunningen.
Goedkeuring

Deutsche Bahn heeft in 2008 16 geavanceerde hogesnelheidstreinen bij Siemens besteld met een gezamenlijke waarde van ruim 500 miljoen euro. Nu de EBA het materieel heeft goedgekeurd, kunnen de treinen op het Duitse spoor worden ingezet.
 
De voorschriften voor treinbeïnvloeding-systemen verschillen per Europees land. De complexiteit die dit met zich meebrengt is de belangrijkste reden voor de vertragingen bij de oplevering.

Jochen Eickholt, CEO van Siemens: “We werken samen met de Deutsche Bahn, het Franse SNCF, de Duitse federale dienst voor de spoorwegen en de bijbehorende Franse en Belgische autoriteiten aan de goedkeuring voor grensoverschrijdend vervoer. Om deze processen in de toekomst te versnellen, moeten we zo snel mogelijk harmonisatie bereiken met betrekking tot technologie en goedkeuring in Europa.”
Velaro D

De Velaro D is de opvolger van de huidige ICE 3 trein, waarvan er een aantal in Nederland, Duitsland, Frankrijk en België rijden.

 Elke nieuwe trein bestaat uit 8 afzonderlijke rijtuigen en biedt plaats aan maximaal 460 passagiers. Dat zijn er 30 meer dan zijn voorganger kan vervoeren.

De hogesnelheidstrein heeft een vermogen van 8000 kilowatt ( ongeveer 11.000 pk) en kan snelheden tot 320 kilometer per uur bereiken. 

Zoals eerdere modellen heeft de nieuwe ICE aandrijfmotoren die onder de vloer zijn gemonteerd en zijn verdeel over de lengte van de trein. Dit geeft een bijzondere snelle acceleratie. Het milieuvriendelijke elektrische remsysteem brengt de remenergie direct terug in de stroomvoorziening.

Bron: Spoorpro
Bitter nun boik van ut zoipuh, dan nun bult van ut werkuh
Plaats reactie