Korte Nieuwsberichten Nederland

Nieuws en andere gepubliceerde informatie
Forumregels
Een bronvermelding is verplicht bij het overnemen van nieuwsberichten van andere sites.
Andre
Site Admin
Berichten: 1676
Lid geworden op: zo aug 19, 2012 10:46 am
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Korte Nieuwsberichten Nederland

Bericht door Andre »

door Kars » Vr 11 Mei 2012, 14:36
Kars schreef:Onderzoek naar doorgeschoten trein Ommen

Gepubliceerd: 11 mei 2012 8.58

Het Korps Landelijke Politiediensten (KLPD) en de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) hebben een onderzoek ingesteld naar een incident met een trein bij station Ommen donderdagavond. Een stoptrein reed door een rood sein en schoot daardoor langs een onbewaakte overgang.

De trein had even voor 18.00 uur op het Overijsselse station moeten stoppen, maar raasde door nog onduidelijke oorzaak door. Wonder boven wonder raakte de trein niets toen het een drukke weg passeerde, waarvan de slagbomen nog open waren. Naar verluidt toeterde de machinist luid, om voetgangers, fietsers en automobilisten te waarschuwen.

"De machinist verklaarde dat de remmen niet naar behoren werkten", aldus een woordvoerder van het KLPD. "Er wordt nu onderzocht of dat de oorzaak is van het incident." De uitkomst daarvan wordt over enkele weken verwacht.

De trein kwam uiteindelijk enkele honderden meters verderop tot stilstand. Daar werden de passagiers door de politie uit de trein gehaald. Niemand raakte gewond.

Bron: Nieuws.nl

door Kars » Vr 11 Mei 2012, 14:39
Kars schreef:Friese celliste uit trein gezet om instrument

Gepubliceerd: 11 mei 2012 11.29

GRONINGEN - Celliste Dana de Vries (18) uit Franeker is donderdag in Groningen uit de trein gezet, omdat ze geen kaartje had voor haar instrument.

Een conductrice wees haar erop dat de cello een zitplaats innam. De topcelliste was onderweg naar Parijs, waar ze studeert aan het Conservatoire de Boulogne.

De Vries reist al jaren probleemloos met haar cello met het openbaar vervoer.

Bron: Leeuwarder Courant

door Kars » Vr 11 Mei 2012, 22:41
Kars schreef:NS: eerste klas treinen voor Dana én cello

Gepubliceerd: 11 mei 2012 16.17

LEEUWARDEN - Celliste Dana de Vries (18) uit Franeker krijgt van de NS ter compensatie een dagje eerste klas reizen met de trein aangeboden.

Donderdag werd de celliste in Groningen ten onrechte uit de trein gezet, toen een conductrice haar erop wees dat haar instrument een zitplaats innam.

,,Ja, ook haar cello mag mee in de eerste klas. Zonder kaartje”, zegt Anita Broekhuis van de NS.

Bron: Leeuwarder Courant

door Kars » Vr 11 Mei 2012, 22:42
Kars schreef:Stroomstoring treft station Utrecht Centraal

Gepubliceerd: 11 mei 2012 22.22

UTRECHT - Een deel van het treinverkeer van en naar Utrecht Centraal ligt vrijdagavond plat. De oorzaak is een stroomstoring. Er rijden vanuit Utrecht geen treinen naar Rotterdam, Amsterdam en Amersfoort en vice versa. Het treinverkeer naar Den Bosch en Arnhem heeft geen last.

Een woordvoerder van de NS laat weten dat de storing waarschijnlijk rond 23.30 uur is verholpen. Hij zei dat nergens treinen met passagiers zijn gestrand.

Stroomkabel
Prorail laat daarentegen weten dat nog geen voorspelling te geven is wanneer het treinverkeer weer volledig op gang is.

Volgens een woordvoerder van de spoorbeheerder is vrijdagochtend bij werkzaamheden een stroomkabel geraakt. Dat leidde 's middags al tot seinstoringen op het traject naar Woerden. Het stroomprobleem is vrijdagavond geëscaleerd, aldus Prorail.

Bron: NU
door Ronnie » Ma 14 Mei 2012, 19:40
Ronnie schreef:Handtekening voor veiliger spoor

Verkeersminister Schultz van Haegen heeft maandag in Sittard afspraken gemaakt, waardoor vervoer over het spoor veiliger moet worden.

Ze zette daar samen met producenten, vervoerders, beladers en klanten van gevaarlijke stoffen haar handtekening onder. Afgesproken is dat treinwagons met brandbaar gas en brandbare vloeistof niet meer aan elkaar worden gekoppeld. Bij ongelukken kan de combinatie daarvan leiden tot enorme explosies met vuurballen tot wel 200 meter doorsnee.

Daarnaast wordt ook het spoor aangepast, en wordt er in de toekomst meer gebruik gemaakt van de Betuwelijn.

Bron: L1.

door Kars » Ma 21 Mei 2012, 18:41
Kars schreef:NS en Veolia treinen samen naar Pinkpop

Gepubliceerd: 18 mei 2012 11.39

LANDGRAAF - Pinkpopgangers kunnen dit jaar gebruik maken van dubbeldekkers van de NS die pendelen tussen Heerlen en het station in Landgraaf. Tot nog toe deed alleen vervoerder Veolia dat, maar NS en Veolia zijn overeengekomen dat voortaan samen te doen.

Directeur René de Beer van Veolia Limburg bevestigde vrijdag berichtgeving hierover in de Limburgse kranten. De extra treinen op het 3 kilometer lange traject kostten Veolia in vorige jaren veel geld. Pinkpopgangers kunnen nu drie keer per uur een dubbeldekker van de NS, en twee keer per uur een trein van Veolia instappen.

Bron: Noordhollands Dagblad

door Ronnie » Do 24 Mei 2012, 19:40
Ronnie schreef:Jan Smeets opent verlengd perron in Landgraaf

Pinkpopbaas Jan Smeets heeft donderdag samen met wethouder Freed Janssen het nieuwe verlengde perron van station Landgraaf geopend. Zij deden dat door een speciale tegel te leggen met het Pinkpop-logo.

ProRail heeft het perron uitgebreid omdat tot nu toe reizigers van de speciaal voor Pinkpop verlengde treinen moesten uitstappen op plaatsen waar het
perron ontbrak. Tijdens Pinkpop maken vele tienduizenden mensen van het station gebruik.

Het perron is verlengd van 85 naar 146 meter en verbreed van 3 naar ruim 6 meter.

Bron: Dagblad De Limburger

door Kars » Di 05 Jun 2012, 14:47
Kars schreef:NS rijdt gewone dienstregeling deze zomer

Gepubliceerd: 5 juni 2012

NS rijdt met ingang van deze zomer in vakantieperiodes een gewone dienstregeling voor de reiziger. In tegenstelling tot eerdere jaren is er dus geen vakantiedienstregeling met minder treinen per uur.

Sinds 2003 reed NS in de vakanties (kerst, mei en zomer) een dienstregeling met minder treinen. Dit gebeurde vooral in de spits en op een aantal specifieke trajecten waar het dan aanmerkelijk minder druk was. Voor reizigers was dit soms wennen en vervelend. Bijvoorbeeld omdat zij nog maar twee treinen per uur hadden in plaats van vier. NS kiest er daarom voor om vanaf deze zomer in de vakantieperiodes net zoveel treinen in te zetten als door het jaar heen. Wel worden de treinen qua lengte afgestemd op de vraag en het verminderde aantal reizigers in de vakanties.

Bron: NS

door Kars » Di 05 Jun 2012, 14:50
Kars schreef:Ruurlo: trein passeert overweg met geopende bomen

Gepubliceerd: 4 juni 2012 13.50

RUURLO – Een storing heeft zondagochtend in Ruurlo voor een gevaarlijke situatie gezorgd. De Syntus-trein van Ruurlo naar Vorden passeerde de overweg in de Vordenseweg bij geopende spoorbomen. Een verbouwereerd gezin - vader, moeder en twee kinderen - zagen de trein gelukkig op tijd zodat ongelukken uitbleven.

De situatie werd vastgelegd met de camera. Waarschijnlijk is het verderop bij een andere overweg nogmaals mis gegaan.

Bron: (+foto) de Stentor
door Kars » Di 12 Jun 2012, 18:12
Kars schreef:Probleemtrein in Essen gecontroleerd

Gepubliceerd: 11 juni 2012 17.31

ROOSENDAAL – De goederentrein die tot dusver drie keer problemen heeft veroorzaakt op station Roosendaal wordt voorlopig op een emplacement in Essen (België) gecontroleerd. Vervoerder DB Schenker heeft dat maandag laten weten aan de gemeente Roosendaal.

De trein van Antwerpen naar Rotterdam (Kijfhoek) maakte vanwege een verscherpte controle al enkele maanden een extra stop in Roosendaal. In korte tijd moest de brandweer drie keer met groot materieel uitrukken en werd het treinverkeer stilgelegd omdat er een ketelwagon gevaarlijke stoffen lekte of het vermoeden van een lek bestond. De Roosendaalse burgemeester Jacques Niederer trok daarom na het laatste incident op 1 juni aan de alarmbel.

Bron: Reformatorisch Dagblad

door Kars » Di 19 Jun 2012, 11:26
Kars schreef:Lekkende goederentrein Oss niet gevaarlijk

Gepubliceerd: 19 juni 2012 10.54

AMSTERDAM - De lekkende goederentrein, die dinsdagmorgen voor problemen zorgde bij Oss, blijkt niet gevaarlijk voor de omgeving.

Dat meldde een woordvoerder van de politie. Het treinverkeer tussen Nijmegen en Den Bosch lag tijdelijk stil vanwege de lekkage.

Rond tien uur bleek dat er een trein een vloeistof lekte. Uit nader onderzoek bleek dat er wel iets had gelekt, maar dat er geen gevaar was. Het treinverkeer kan daarom weer op gang komen.

De goederentrein stond vlakbij station Oss met een lekkende ketelwagen, zo zei een woordvoerster van ProRail. Wat er precies in de ketelwagen zit, is nog niet duidelijk.

Bron: NU
door Kars » Do 21 Jun 2012, 13:48
Kars schreef:Maatregelen voor verwacht onweer van morgen

Gepubliceerd: 20 juni 2012

Voor morgen tegen het eind van de middag wordt noodweer verwacht. Blikseminslag kan elektrische spoorinstallaties beschadigen en bij zware windstoten kunnen vallende bomen op de bovenleiding vallen. ProRail heeft maatregelen genomen om mogelijke problemen door de onweersbuien snel te kunnen oplossen.

Vanuit het Operationeel Controle Centrum Rail (het zenuwcentrum van de spoorsector) wordt het weerbeeld in Nederland nauwlettend in de gaten gehouden. Omdat voor morgen zwaar weer wordt verwacht, heeft ProRail maatregelen getroffen. Zo staan er drie diesellocomotieven op diverse locaties klaar die gestrande treinen kunnen wegslepen. De diesellocs zijn flexibel en rijden met het slechte weer mee. Diessellocs hebben geen bovenleiding nodig en kunnen daardoor blijven rijden bij eventuele blikseminslag. Al onze aannemers staan op scherp. Zij houden extra ploegen monteurs paraat. Monteurs krijgen extra reserveonderdelen mee.

De belangrijkste locaties langs het spoor zijn voorzien van een bliksemafleider. Ook bovenleidingen zijn beschermd tegen bliksem. Ondanks de bliksemafleiders en de maatregelen die we nemen, kan -zoals afgelopen maandag- toch schade ontstaan door blikseminslag waardoor treinverkeer ontregeld raakt.

Bron: ProRail
door Sander van Rossum » Do 21 Jun 2012, 14:11
Sander van Rossum schreef:Ik heb vandaag gezien dat er in Utrecht Centraal een rode DBS 6400/6500 staat dus ze houden vooralsnog woord. ;-)
door Sander van Rossum » Ma 02 Jul 2012, 21:07
Sander van Rossum schreef:Schultz schrapt loonsverhoging top ProRail

Gepubliceerd: 2 Juli 2012

De forse salarisverhoging voor de top van ProRail, van maximaal 16 procent, gaat niet door. Verkeersminister Schultz zet definitief een streep door het plan, schrijft ze aan de Tweede Kamer.

Vorig jaar werd in het jaarverslag van proRail aangekondigd dat de bonus van 16 procent zou stapsgewijs worden omgezet in een loonsverhoging van maximaal dat percentage. Minister Schultz liet direct weten dat ze dat te veel vond.
Nu heeft ze nieuwe afspraken gemaakt met de top van ProRail over het salaris. De raad van commissarissen ziet af van het resterende deel van de 16 procent bonus over 2011 dat nog niet was uitgekeerd. Het gaat om 6 procent.

Gevoelens in de samenleving
De minister stelt dat ProRail hiermee rekening houdt met de gevoelens in de samenleving. Ze zegt het besluit te waarderen. ProRail zal in de toekomst ook geen bonussen meer uitkeren. In ruil daarvoor krijgen de directieleden wel een salarisverhoging. De 5 procent die ze voor 2011 al toegekend kregen blijft, en in 2013 komt daar eenmalig 3 procent bij.

De bonussen voor de top ProRail zijn al jaren onderwerp van discussie. Volgens minister Schultz laat spoorbeheerder ProRail zo zien dat het bedrijf rekening houdt met de gevoelens in de samenleving. De onveiligheid op spoor en de slechte prestaties rond het treinverkeer hebben geleid tot veel kritiek op de bonuscultuur bij zowel ProRail als de NS. De NS laat weten dat er nog geen beslissing is genomen over een eventuele bonus voor de directie dit jaar.

Bron: RTL Nieuws
door Kars » Di 17 Jul 2012, 13:17
Kars schreef:Botsing tussen trein en vrachtwagen in Coevorden

Gepubliceerd: 17 juli 2012 12.30

COEVORDEN - In Coevorden is vanmorgen een trein tegen een vrachtwagen gebotst. De vrachtwagen moest wachten voor een brug die net over het spoor in de weg ligt.

De vrachtwagenchauffeur reed niet ver genoeg door, waardoor de achterkant van zijn wagen nog op het spoor stond. Een botsing was het gevolg. Er raakte niemand gewond. Wel raakten de trein, de vrachtwagen en de spoorwegovergang ernstig beschadigd.

Het treinverkeer tussen Coevorden en Gramsbergen is rond half 2 in de middag weer op gang gebracht

Bron: (+video) RTV Drenthe
door Kars » Wo 18 Jul 2012, 19:51
Kars schreef:Conducteur mishandeld op station Duivendrecht

Gepubliceerd: 18 juli 2012 9.34

Op station Duivendrecht is afgelopen maandagochtend een conducteur mishandeld door een passagier. Dit meldt De Telegraaf woensdag. De conducteur werd rond half zeven 's ochtends hard in zijn gezicht geslagen door een man die tijdens een controle werd betrapt op reizen zonder kaartje.

De dader was al uit de trein gezet, nadat hij door de conducteur was betrapt. Hij wist echter vanaf het perron in Duivendrecht de trein weer in te komen, bedreigde de conducteur en gaf hem uiteindelijk een ferme vuistslag. De conducteur liep hierbij een wond onder zijn oog op.

NS-medewerkers hebben de dader, een donkere man met kroeshaar van midden twintig, nog achtervolgd, maar verloren hem uit het zicht. De Spoorwegen reageren boos op de mishandeling. 'Dit is wéér een incident. Dat, terwijl de conducteur zeer ervaren is, en juist de-escalerend werkt. We hopen dat de dader snel gepakt wordt', aldus een woordvoerster.

Het KLPD heeft laten weten dat er camerabeelden zijn van het incident.

Bron: AT5
door Ronnie » Za 21 Jul 2012, 20:18
Ronnie schreef:Nieuwe treinen op traject Maastricht-Luik

Dit jaar nog gaat de Belgische spoorvervoerder NMBS nieuwe treinen laten rijden tussen Maastricht en Luik.

Ze gaan de huidige verouderde boemeltjes vervangen. De nieuwe rijtuigen, recent gemoderniseerd, bieden volgens de NMBS 70 extra zitplaatsen en meer comfort.

Bron: Dagblad De Limburger

Volgens de papieren editie van vandaag betreft het Break-stellen.
door Sander van Rossum » Wo 25 Jul 2012, 13:56
Sander van Rossum schreef:Trein gestrand in tunnel bij Rotterdam

AMSTERDAM - De passagiers die woensdagochtend al een tijdje vastzaten in een defecte Fyra-trein in een tunnel bij de Overschiese Kleiweg in Rotterdam, worden geëvacueerd.

Dat meldt een woordvoerder van Prorail. ''Op dit moment is nog onduidelijk waarom de trein stil is komen te staan'', aldus de woordvoerder. ''We zijn een onderzoek gestart.''

De passagiers worden op dit moment door de hulpdiensten geëvacueerd. Dat gaat volgens de woordvoerder zonder problemen.

De storing is naar verwachting rond 12.30 verholpen. Door de gestrande trein rijden tussen Schiphol en Rotterdam Centraal minder treinen. De extra reistijd is zo'n 15 tot 30 minuten, aldus de NS.

Bron: Nu.nl + video
Zie ook Goederenwagens.nl & mijn Ipernity site
Andre
Site Admin
Berichten: 1676
Lid geworden op: zo aug 19, 2012 10:46 am
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Andre »

Het nablussen van de grote brand op het terrein van papierfabriek Smurfit Kappa in Roermond zal volgens de brandweer zeker nog tot donderdagochtend duren. Die tijd heeft de brandweer nodig om alle smeulende papierbalen uit elkaar te trekken om het vuur te kunnen doven.

ROERMOND
Van onze verslaggever

Brand papierfabriek in Roermond (Foto: John Peters)
De grote brand brak woensdagmiddag door nog onbekende oorzaak uit in een papieropslag bij de papierfabriek. Rond 17.30 uur had de brandweer het vuur onder controle. Toen kon ook het treinverkeer richting Roermond en Eindhoven de dienstregeling hervatten. De treinen werden enkele uren stilgelegd vanwege de rook die over het naast de papierfabriek gelegen spoor waaide. De brand heeft geen gevaar veroorzaakt voor personen of omliggende gebouwen. De papierfabriek draaide gewoon door. De brandweer bestreed het vuur met groot materieel. Er waren zes brandweerwagens van de brandweer Roermond uitgerukt. Vanuit Weert kwam een brandweerwagen om extra water te brengen.

Bron : De Limburger
Zie ook Goederenwagens.nl & mijn Ipernity site
Andre
Site Admin
Berichten: 1676
Lid geworden op: zo aug 19, 2012 10:46 am
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Andre »

Treinverkeer Roermond - Eindhoven gestremd

Het treinverkeer tussen Roermond en Eindhoven is al de hele ochtend ontregeld. Woensdagnacht is er koper van het spoor gestolen, waardoor de NS het treinverkeer hebben stilgelegd. Op het traject zijn bussen ingezet. Mensen moeten rekening houden met een vertraging van een half uur.

Roermond
door onze verslaggever
De NS verwachten dat de dienstregeling rond 10:00 weer hervat kan worden.
Gisteren is het treinverkeer tussen Roermond en Weert ook al een tijd ontregeld geweest. Toen was een brand in een papierfabriek in Roermond, net naast het spoor, de oorzaak.

Bron : De Limburger
Zie ook Goederenwagens.nl & mijn Ipernity site
Gebruikersavatar
Peter
Site Admin
Berichten: 7617
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:04 pm
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Peter »

Poolse spoorvervoerder spoedig actief in Nederland

27 augustus 2012

De Poolse spoorvervoerder PKP Cargo denkt spoedig in Nederland en België vervoer met eigen tractie te kunnen verrichten. Het bedrijf verwacht snel de daarvoor benodigde veiligheidsattesten op zak te hebben.

Bron: Nieuwsblad Transport
“Hallo cargo!”
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 3958
Lid geworden op: ma aug 20, 2012 7:54 pm
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Jeroen »

Mooi nieuws! 8-) Kunnen ze Fordtrein van Tychy naar Sloehaven zelf gaan rijden. :mrgreen:
Bitter nun boik van ut zoipuh, dan nun bult van ut werkuh
Andre
Site Admin
Berichten: 1676
Lid geworden op: zo aug 19, 2012 10:46 am
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Andre »

CSU haalt met Arriva miljoenenorder binnen

UDEN - Schoonmaakbedrijf CSU uit Uden heeft donderdag een overeenkomst gesloten met vervoersmaatschappij Arriva voor het schoonmaakonderhoud en het rijklaar maken van bussen en treinen.
Volgens CSU woordvoerder Erwin Vos gaat het om een 'miljoenenorder'.

De schoonmaak van treinen startte al op 20 augustus. Het onderhoud en rijklaar maken, dat wil zeggen tanken en wassen van de bussen, start aanstaande maandag. Het contract heeft een looptijd tot minimaal eind 2014.

Bron : Brabants Dagblad
Zie ook Goederenwagens.nl & mijn Ipernity site
Andre
Site Admin
Berichten: 1676
Lid geworden op: zo aug 19, 2012 10:46 am
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Andre »

Nood-station op 7 september open

HELMOND - Het is een noodgebouwtje, maar alles zit erop en eraan, zelfs airconditioning: het tijdelijke station van Helmond.

Op vrijdag 7 september gaat het open, tegelijk met de tijdelijke kiosk en de bloemenwinkel. De units zijn te vinden ter hoogte van het busstation, naast het voormalige belastingkantoor.

En alles verhuist mee naar de tijdelijke plek: de toiletten, de panelen met reisinformatie, het omroepsysteem en de paaltjes voor het in- en uitchecken met de OV-chipkaart. Vanuit het tijdelijke station zijn ook de perrons te bereiken.

Het huidige station wordt gesloopt: enerzijds om ruimte te maken voor de onderdoorgang van het spoor, anderzijds om plaats te maken voor een nieuw stationsgebouw. Alle tijdelijke voorzieningen zullen er tot eind 2013 staan.

Bron : Eindhovens Dagblad
Zie ook Goederenwagens.nl & mijn Ipernity site
Andre
Site Admin
Berichten: 1676
Lid geworden op: zo aug 19, 2012 10:46 am
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Andre »

Stemhokjes op ruim veertig stations

(Novum) - Reizigers kunnen ook tijdens deze verkiezingen op een groot aantal NS-stations hun stem uitbrengen. Op meer dan veertig locaties worden stemhokjes ingericht, laat de NS maandag weten. Behalve op de grote stations kan dit jaar voor het eerst worden gestemd op de stations van onder meer Alkmaar, Gilze-Rijen en Hengelo.

Reizigers kunnen sinds de verkiezingen van 2006 ook stemmen op de NS-stations. Bij de Tweede Kamerverkiezing van 2010 brachten meer dan vijftigduizend mensen hun stem uit op een station.

Tijdens de laatste verkiezingen in 2011 voor de Provinciale Staten werden de meeste stemmen uitgebracht op de stations van Amsterdam Centraal, Utrecht Centraal, Rotterdam Centraal, Leiden, Nijmegen en Den Bosch.

Reizigers die willen stemmen op een station in een gemeente waar ze niet wonen, moeten hun stempas wel eerst laten omzetten in een kiezerspas.

Bron : binnenland.nieuws.nl
Zie ook Goederenwagens.nl & mijn Ipernity site
Andre
Site Admin
Berichten: 1676
Lid geworden op: zo aug 19, 2012 10:46 am
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Andre »

Spoorwegmuseum koopt graffitikunst

(Novum) - Het Spoorwegmuseum in Utrecht is een kunstwerk rijker. Het museum heeft het graffitiwerk Train Mandala van kunstenaar Hugo Kaagman gekocht, nadat het tot favoriet werd verkozen door bezoekers van de tentoonstelling Stencil Station. Dat maakte het museum maandag bekend.

Train Mandala kreeg met vijftien procent de meeste stemmen. Kaagman beschilderde voor de expositie in het museum ook een goederenwagon, een locomotief en een montagewagen. Die blijven ook in het museum te zien.

Bron : Binnenland.nieuws.nl
Zie ook Goederenwagens.nl & mijn Ipernity site
Andre
Site Admin
Berichten: 1676
Lid geworden op: zo aug 19, 2012 10:46 am
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Andre »

Treinstations krijgen nieuw meubilair

4 september 2012

UTRECHT - De grootste en drukste treinstations van Nederland krijgen een facelift. Vanaf eind dit jaar verschijnt er nieuw meubilair op de perrons en worden windschermen, afvalbakken en de wachtruimten voor reizigers vernieuwd.

Foto: NU.nl/Daud Pechler
Dat meldde Prorail dinsdagochtend.
Het huidige meubilair is vaak al meer dan 20 jaar oud en was aan vervanging toe. Tientallen grote en middelgrote stations worden voorzien van het nieuwe meubilair. Het eerst aan de beurt zijn onder meer Breda, Arnhem, Rotterdam Centraal en Den Haag Centraal.

De perrons krijgen ook een nieuw soort zitplaatsen: zwarte en koperkleurige 'poefjes' en zogeheten leunsteunen langs de glazen windschermen. ''Bij het ontwerp hebben we als uitgangspunt genomen dat de meubels comfortabel zijn, goed ogen, maar ook duurzaam zijn wat betreft onderhoud en levensduur'', aldus een woordvoerder.
Voor de operatie heeft Prorail 125 miljoen euro uitgetrokken. In 2020 moet het meubilair op in totaal 85 stations zijn aangepast. Sinds de splitsing van NS en Prorail is de spoorbeheerder verantwoordelijk voor de transferruimten, roltrappen, wachtruimten en het meubilair op de stations.
Door: ANP

Bron : Nu.nl
Zie ook Goederenwagens.nl & mijn Ipernity site
Andre
Site Admin
Berichten: 1676
Lid geworden op: zo aug 19, 2012 10:46 am
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Andre »

Spoor moet van GroenLinks sneller winterklaar

Dinsdag 04 september 2012

BINNENLAND

Spoor moet van GroenLinks sneller winterklaar
(Novum) - Als het aan GroenLinks ligt wordt het spoor nog voor de eerste bladeren vallen winterklaar gemaakt. De partij lanceerde dinsdag bij het OV-debat van Rover en Railforum een plan om de problemen op het spoor die vrijwel iedere winter ontstaan het hoofd te bieden. Het plan zet in op het elektrisch verwarmen van de wissels, het vorstbestendig maken van treinen en het voorkomen dat draden en schakelaars bevriezen.


GroenLinks-Kamerlid Linda Voortman denkt dat haar partij, die met drie miljard euro het meeste van alle partijen investeert in openbaar vervoer, een einde kan maken aan vertragingen door winters weer. "Vallende bladeren zijn misschien niet je eerste associatie als je naar buiten kijkt, maar laten we niet op onze handen blijven zitten tot de ellende daar is. Ik roep de andere partijen vandaag op zich bij ons plan aan te sluiten. Samen moeten we hier na 12 september grote prioriteit van maken."

GroenLinks wil de komende jaren ook de spoorcapaciteit verhogen door te investeren in meer inhaalsporen, meer stations en een nieuw seinsysteem. "GroenLinks vindt dat we het ons niet kunnen veroorloven opnieuw met reparatiewerkzaamheden te wachten tot de herfst aanbreekt. Het spoor heeft een opknapbeurt nodig, de kwaliteit moet verbeterd", stelt de partij.

Bron : Nieuws.nl
Zie ook Goederenwagens.nl & mijn Ipernity site
juniorfotograaf
Berichten: 430
Lid geworden op: do aug 23, 2012 1:54 pm
Locatie: In de buurt van een paar spoorlijnen
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door juniorfotograaf »

Afhankelijk naar welke soort boom je kijkt,vallen er nu al bladeren.
Dus in hoe verre dit echt geloofwaardig moet worden genomen,moet een ieder zelf maar uitmaken ;)
Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

Oplevering station Maastricht weer vertraagd

De oplevering van station Maastricht-Noord is met een half jaar vertraagd.

Midden volgend jaar verwacht ProRail het station op te leveren, terwijl eind dit jaar de bedoeling was.

Reden voor de vertraging is het grondwater. Dat zorgt voor problemen bij de aanleg van een voetgangers- en fietstunnel onder het station.

De gemeente Maastricht is teleurgesteld over de vertraging. De stad wil het station gebruiken om bezoekers per trein naar de binnenstad te laten reizen, in plaats van per auto. Totdat het station klaar is gaat de stad bussen inzetten tussen de parkeerplaats bij het station en het centrum.

Veolia is ook niet blij met de vertraging. De vervoerder gaat gebruik maken van het nieuwe station bij de Beatrixhaven.

Bron: L1
Goed sporen. Daar houden we van.
Andre
Site Admin
Berichten: 1676
Lid geworden op: zo aug 19, 2012 10:46 am
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Andre »

Minder geweld in openbaar vervoer door proef

do 06 sep 2012, 22:27

BREDA - Beter en gerichter toezicht in het openbaar vervoer leidt tot minder overlast en incidenten in bus en tram. Tijdens een proef van een aantal regionale vervoersbedrijven die een jaar heeft geduurd, is het aantal zwaardere incidenten met ruim 23 procent gedaald.

Dat meldde de Federatie Mobiliteitsbedrijven Nederland (FMN) donderdag.
Aan de proef, die 1 september 2011 van start ging, deden ov-bedrijven uit onder meer Dordrecht, Almere, West-Brabant en de stadsregio's Eindhoven en Amsterdam mee. „De inzet van extra toezichthouders en servicemedewerkers was vooral in Almere een groot succes. Daar is de grootste daling te zien: 55 procent”, aldus een woordvoerster van de FMN.
Chauffeurs voelden zich een stuk veiliger: ze gaven als rapportcijfer een 7 voor hun 'veiligheidsgevoel'. Voor de proef begon was dat een 6.2.
Met het ov-experiment was 4,5 miljoen euro gemoeid: 8 ton werd betaald door de vervoerders, de rest door het Rijk, provincies en gemeenten.
De 60 extra toezichthouders die het afgelopen jaar zijn ingezet, blijven nog tot 1 november in dienst. De betrokken openbaarvervoerbedrijven willen het verbeterde toezicht dan in het hele land invoeren.

Bron : De Telegraaf
Zie ook Goederenwagens.nl & mijn Ipernity site
Andre
Site Admin
Berichten: 1676
Lid geworden op: zo aug 19, 2012 10:46 am
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Andre »

Nieuwe stations in Hazerswoude en Zoeterwoude

Gepubliceerd op : donderdag, 6 september 2012 - 20:38
Laatste update: vrijdag, 7 september 2012 - 05:28

REGIO Zoeterwoude-Meerburg en Hazerswoude-Koudekerk krijgen een nieuw NS-station, waar de trein tussen Leiden en Utrecht zal stoppen.
Dat hebben minister Schultz van Haegen en de provincie met elkaar afgesproken. De komst van het station was onzeker, maar uit onderzoeken blijkt nu dat er genoeg reizigers zijn.

Tussen Leiden en Utrecht zullen vanaf 2020 vier treinen per uur rijden. Op het traject Gouda-Alphen aan den Rijn komt een light train die in de spits 4 keer per uur zal pendelen.

De nieuwe verbindingen zijn een alternatief voor het omstreden project van de RijnGouweLijn, een sneltram door de Leidse binnenstad. De kosten van de nieuwe lijnen zijn 720 miljoen euro. Rijk, provincie en gemeenten betalen dat samen.

Bron : RTV West
Zie ook Goederenwagens.nl & mijn Ipernity site
Andre
Site Admin
Berichten: 1676
Lid geworden op: zo aug 19, 2012 10:46 am
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Andre »

Tijdelijk perron NS-station bijna klaar

donderdag 06 september 2012 | 16:58

DEN BOSCH - Het bedrijf Harsco uit Helmond heeft het tijdelijk perron op het NS-station nagenoeg klaar.

Op dit moment worden er nog ribbelstrips gemonteerd die doorgaans blinden gebruiken om te weten waar ze wandelen. Het tijdelijke perron staat nu bovenop spoor 6 en blijft tot volgend voorjaar in gebruik. Strukton gaat na de opening van het tijdelijke perron, het echte perron uitbreiden. Aan beide kanten komt er een flink stuk bij, inclusief een overkapping. Dat is nodig als ProRail straks langere treinen in wil laten zetten.

Bron : © Brabants Dagblad 2012, op dit artikel rust copyright.
Zie ook Goederenwagens.nl & mijn Ipernity site
Andre
Site Admin
Berichten: 1676
Lid geworden op: zo aug 19, 2012 10:46 am
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Andre »

Verdiept spoor optie voor Vught door toename treinverkeer

Laatst gewijzigd: donderdag 6 september 2012

VUGHT - Een verdiepte ligging van het spoor door Vught over 1,5 tot 3,5 kilometer is nog een van de oplossingen voor de problemen die ontstaan door een toename van het treinverkeer. Het is één van de drie varianten die minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur) laat onderzoeken op effecten zoals lawaai, gezondheid, bereikbaarheid en kosten.
Voorwaarde voor een verdiept spoor in Vught is dat de regio meebetaalt, staat in de plannen die vanaf donderdag ter inzage liggen. Ideeën zoals een tunnel onder Vught of een tracé om Vught zijn niet realistisch.

Meer treinen in Vught
Tussen Meteren en Vught gaan vanaf 2020 flink meer treinen rijden, omdat intercity's zes keer per uur gaan rijden en er een afslag komt vanaf de Betuwelijn. In 2020 doorkruisen per dag 400 treinen Vught. Het gemeentebestuur en de inwoners zijn ernstig bezorgd over de ontwikkelingen. Honderden Vughtenaren kwamen eerder dit jaar naar informatiebijeenkomsten.

De rijksoverheid heeft voor de problemen in Vught 150 euro miljoen beschikbaar. Zonder bijdrage uit de regio zijn twee varianten mogelijk met ongelijkvloerse spoorkruising voor treinen van een naar Tilburg. De verdiepte ligging kost grofweg 300 tot 600 miljoen euro. Afhankelijk van de keuze komt ook station Vught lager te liggen.

'Nog veel geld nodig'
De Vughtse wethouder Wilbert Seuren denkt dat door de uitgeoefende druk het alternatief met het verdiepte spoor op tafel is gekomen. Voor hem is het een serieuze optie maar er moet nog een flinke duit in het zakje, erkent hij. "We hebben een voet tussen de deur maar we zijn er nog lang niet.''

Voor de nieuwe afslag vanaf de Betuweroute bestaan nog twee opties met een kruising onder óf over de A15.

Bron : Omroep Brabant
Zie ook Goederenwagens.nl & mijn Ipernity site
juniorfotograaf
Berichten: 430
Lid geworden op: do aug 23, 2012 1:54 pm
Locatie: In de buurt van een paar spoorlijnen
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door juniorfotograaf »

Nieuwe verbindingsboog wordt aangelegd op de BR ter onlasting van de Brabantroute

Voor het artikel zie:http://www.gelderlander.nl/voorpagina/r ... bonden.ece
Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
Andre
Site Admin
Berichten: 1676
Lid geworden op: zo aug 19, 2012 10:46 am
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Andre »

Spoorproject Goes vergt 1,4 miljoen extra

vrijdag 07 september 2012

GOES - Het Goese college van burgemeester en wethouders vraagt de raad om een aanvullend krediet van 1,4 miljoen euro exclusief btw voor de voorbereiding en uitwerking van het spoorproject in Goes.
De aanvulling is nodig om de trillingshinder voor de aanwonenden van het spoor (na het afketsen van de spoorbak) door Goes aan te pakken, de plannen voor de aanleg van een tunnel onder de spoorbaan nabij de Van Hertumweg verder uit te werken en aanbestedingsgereed te maken (verwachte datum: eind 2013) en nader onderzoek te doen naar een geschikte locatie van de tunnel voor fietsers en voetgangers; in de Kloetingseweg of elders.

De Goese raad heeft sinds 2002 al 2,5 miljoen euro beschikbaar gesteld voor het spoorproject. Aan het nu gevraagde aanvullende bedrag van 1,4 miljoen draagt de provincie vijf ton bij, de overige 900.000 euro komt uit de pot majeure projecten.

Bron : PZC
Zie ook Goederenwagens.nl & mijn Ipernity site
Andre
Site Admin
Berichten: 1676
Lid geworden op: zo aug 19, 2012 10:46 am
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Andre »

Problemen bij metingen HSL in Lansingerland

07-09-2012

Deze zomer zijn er problemen geweest bij de metingen van het lawaai van de Hogesnelheidslijn HSL in Lansingerland. Door het aanhoudende natte weer en een ongunstige windrichting zijn de metingen op het spoor herhaaldelijk afgelast.

De gemeente Lansingerland is daar verontrust over en heeft minister Schultz van Haegen gevraagd om in te grijpen. Zij zou bijvoorbeeld een onbemand continu meetapparaat kunnen laten installeren, waardoor wel voldoende gegevens worden verzameld.

Het meetprogramma is belangrijk voor Lansingerland. Het kabinet heeft beloofd dat eind dit jaar het probleem met HSL-lawaai is opgelost. De gemeente is bang dat dit niet gaat lukken als de metingen verdere vertraging oplopen.

Bron : RTV Rijnmond
Zie ook Goederenwagens.nl & mijn Ipernity site
Andre
Site Admin
Berichten: 1676
Lid geworden op: zo aug 19, 2012 10:46 am
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Andre »

Didam vervangt gevaarlijke overweg

vrijdag 07 september 2012

DIDAM - De gevaarlijke overweg aan de Kerkwijkweg in Didam wordt eind 2014 vervangen door een tunnel voor het auto- en fietsverkeer. De spoorlijn Zevenaar-Didam wordt hoger gelegd. Dat meldt de gemeente Montferland.
Die draagt samen met onder meer het ministerie en de provincie Gelderland de kosten van 17,4 miljoen euro.
De aanpassing aan de spoorkruising moet de veiligheid vergroten en vertragingen door aanrijdingen en storingen tegengaan. De discussie over aanpassing van de gevaarlijke overweg loopt al jaren. In 2010 gaf toenmalig minister Eurlings groen licht voor de noodzakelijke aanpassingen.

Bron : Omroep Gelderland
Zie ook Goederenwagens.nl & mijn Ipernity site
Andre
Site Admin
Berichten: 1676
Lid geworden op: zo aug 19, 2012 10:46 am
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Andre »

'Vele storingen in tunnel de pest voor Schiphol'

10-09-12

Spoorbeheerder ProRail gaat kijken of de afstelling van de rookmelders in de Schipholtunnel 'niet anders moet'. Mogelijk komt er een nieuw alarmsysteem.

Directe aanleiding voor het onderzoek is de zoveelste brandmelding in de Schipholtunnel die vanochtend opnieuw stilstaande treinen tot gevolg had. 'Het is niet goed als om de week het alarm afgaat waardoor reizigers veel last hebben,' aldus een woordvoerster van ProRail.

Vanmorgen lag het spoorverkeer een uur plat na een valse rookmelding. Rikus Spithorst van reizigersclub Maatschappij Voor Beter OV schat dat het spoorverkeer door de tunnel minstens een keer per week een uur stilligt na een rookmelding. 'De meeste meldingen halen het nieuws niet.' Hij omschrijft de Schipholtunnel als 'de Achilleshiel van het Nederlandse spoornet'.

De vele storingen in de tunnel zijn volgens Spithorst 'de pest' voor Schiphol. 'De KLM zal altijd op Schiphol blijven maar ik vrees dat andere luchtvaartmaatschappijen gaan uitwijken naar andere luchthavens omdat ze onbereikbaar zijn.' Vanmorgen meende een machinist rook te hebben gezien in de tunnel, maar het bleek opwaaiend stof te zijn. Dat was in de tunnel beland bij werkzaamheden die dit weekend werden uitgevoerd en waardoor minder treinen reden.

Spithorst spreekt van 'knullig gepruts'. 'Het is kwalijk dat aannemers hun rotzooi niet achter hun reet opruimen. Hier ligt een taak voor toezichthouder ProRail. Duizenden, zo niet tienduizenden reizigers hebben een vervelende ochtendspits gehad.' In augustus en in april waren er storingen in de Schipholtunnel waarvan het treinverkeer hinder ondervond. Volgens Spithorst nemen de storingen als gevolg van wissel- en seinproblemen de laatste tijd af, dankzij beter onderhoud en vervanging.

Bron : Het Parool
Zie ook Goederenwagens.nl & mijn Ipernity site
Andre
Site Admin
Berichten: 1676
Lid geworden op: zo aug 19, 2012 10:46 am
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Andre »

NMa neemt klacht over NS in behandeling

10 september 2012

RIJSWIJK - De Nederlandse Mededingingsautoriteit neemt een klacht van de Maatschappij Voor Beter OV over de NS in behandeling.

Dat bevestigde een woordvoerster maandag. De Maatschappij deed zondag een aanvulling op een eerdere klacht.
Volgens de organisatie zou de NS haar macht misbruiken. De vervoerder schrapte met ingang van maandag een aantal binnenlandse treinen.
In plaats daarvan laat dochteronderneming HSA de zogenoemde Fyra-treinen rijden op de trajecten. De kaartjes voor die treinen zijn echter een stuk duurder.

Geen capaciteit

Volgens de NS klopt het dat er met ingang van maandag op het traject tussen Rotterdam Centraal en Schiphol meer Fyra's gaan rijden over de nieuwe hogesnelheidslijn.
Daardoor vervalt de dienstregeling met de tijdelijke intercity's die elk uur reden. Die verandering was al maanden gepland en moest gebeuren omdat er geen capaciteit op het spoor is om beide treinen te laten rijden.
De Autoriteit bekijkt nog of er kan worden opgetreden en of er dus een onderzoek volgt. De NS wacht de procedure verder af.

Door: ANP

Bron : Nu.nl
Zie ook Goederenwagens.nl & mijn Ipernity site
Andre
Site Admin
Berichten: 1676
Lid geworden op: zo aug 19, 2012 10:46 am
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Andre »

Aantal doden op spooroverwegen onverminderd hoog

10-09-12

Op spoorwegovergangen zijn dit jaar al zeven mensen overleden die ondanks waarschuwingssignalen voor een aankomende trein toch nog even het spoor wilden oversteken. Vanaf 2007 stagneert de daling van het aantal doden bij overgangen, nadat dat de vijf jaar ervoor was gedaald.

Dat meldde spoorbeheerder ProRail maandagmorgen bij het begin van een nieuwe campagne tegen roekeloos gedrag bij overwegen.

Dit jaar waren er al 23 ongelukken op overwegen (zelfdodingen buiten beschouwing gelaten). Behalve de zeven doden waren er ook twee zwaargewonden. Vorig jaar vielen bij 42 aanrijdingen negen doden. In 2010 waren er 32 aanrijdingen en 8 dodelijke slachtoffers.

Nu de middelbare scholen weer zijn begonnen waarschuwen rapper Mr. Polska en ProRail maandagmorgen bij een spoorwegovergang in Amersfoort tegen stoer bedoeld, maar levensgevaarlijk gedrag bij overwegen. Volgens ProRail halen jongeren 'levensgevaarlijke kunsten' uit vlak voor aanstormende treinen.

Ze brengen zichzelf daarmee ernstig in gevaar en belasten de machinist die enorm schrikt van plots opduikende fietsers. De doden die elk jaar vallen zijn overigens niet alleen jongeren.

ProRail zet de komende tijd buitengewone opsporingsambtenaren in bij 'beruchte' spoorwegovergangen in onder meer Gorinchem, Alkmaar, Hilversum, Ermelo en Vlaardingen.

Bron : Het Parool
Zie ook Goederenwagens.nl & mijn Ipernity site
Andre
Site Admin
Berichten: 1676
Lid geworden op: zo aug 19, 2012 10:46 am
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Andre »

Alarm na 'lek' op Betuwelijn

zaterdag 15 september 2012

METEREN - Hulpdiensten zijn vrijdagavond laat uitgerukt vanwege een mogelijke calamiteit op de Betuweroute. Het zou gaan om een lek in een goederentrein. Na metingen ter hoogte van Meteren werd echter niets gevonden door de hulpdiensten.
Op de Betuweroute werd bij Barendrecht een hoeveelheid mogelijk gevaarlijke stoffen gemeten. Hierop werd alarm geslagen. De stoffen zouden afkomstig kunnen zijn van een treinstel. De trein werd bij Meteren stilgezet.
Brandweer en een ambulance kwamen ter plaatse. Er kon echter geen lek gevonden worden bij de bewuste trein. Van gevaar voor de volksgezondheid is op geen enkel moment sprake geweest, aldus de politie.

Bron : http://www.omroepgelderland.nl/web/Nieu ... welijn.htm
Zie ook Goederenwagens.nl & mijn Ipernity site
Andre
Site Admin
Berichten: 1676
Lid geworden op: zo aug 19, 2012 10:46 am
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Andre »

‘Meloenentrein’ naar Venlo
14 september 2012
Na de introductie van de ‘meloenenboot’ begin dit jaar, gaat er nu ook een meloenentrein van Rotterdam naar Venlo rijden.

De Limburgse fruitimporteur Frankort & Koning laat deze week op proef een zending containers per trein aanvoeren.

Het gaat om een experiment, zegt Martijn van den Berg van Frankort & Koning: ‘We willen na de introductie van de binnenvaart ook het spoor in onze activiteiten opnemen’. Tot vorig jaar werden alle containers nog over de weg aangevoerd. Voor zover bekend is het voor het eerst dat koelcontainers per spoor van Rotterdam naar Venlo gaan.

Voordeel van het spoor is de kortere transittijd van naar schatting twee uur in vergelijking met de barge, die zo’n zestien uur voor het traject nodig heeft. Het gaat overigens niet om een nieuwe trein: de 40-voets reefercontainers gaan mee op de bestaande Venlo-shuttle, die drie keer per dag rijdt.

Die dienst wordt geëxploiteerd door Trimodal Container Terminal Venlo, onderdeel van ECT, dat in Limburg zowel over een spoor- als een bargeterminal beschikt. De laatste ontvangt ook de meloenenboot, die sinds een paar weken weer wekelijks met enkele tientallen containers van de City Terminal naar TCT Venlo vaart.

Dat gebeurt van september tot ongeveer april, de periode waarin enorme aantallen meloenen uit vooral Brazilië worden geïmporteerd. In Venlo gaan ze eerst naar het Fresh Park. Van daaruit worden ze over grote delen van West-Europa gedistribueerd.

Bron : Nieuwsblad Transport.nl
Zie ook Goederenwagens.nl & mijn Ipernity site
Nielske1990
Berichten: 1325
Lid geworden op: wo aug 22, 2012 8:23 pm
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Nielske1990 »

Vraag me vooral af wat dat voor gevolgen heeft voor de totale volumes. Ik bedoel, de transportvolumes die er hier bijkomen zullen toch ergens op de trein moeten passen. De Blerick-shuttle kent standaard een goede beladingsgraad en de lengte kan volgens mij niet zoveel of niets langer meer. Hoe zou men deze groei gaan faciliteren...?
Maïsmessias van Brabantroute Prestatie Team
Website: (in ontwikkeling) - Fotodump: Flickr-account
Andre
Site Admin
Berichten: 1676
Lid geworden op: zo aug 19, 2012 10:46 am
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Andre »

Goede vraag, opvullen van de laatste gaten? Of ander vervoer dat eventueel wegvalt in deze periode ?
Zie ook Goederenwagens.nl & mijn Ipernity site
Andre
Site Admin
Berichten: 1676
Lid geworden op: zo aug 19, 2012 10:46 am
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Andre »

Restricties omtrent het laden van ADR containers

12 september 2012

Het vervoeren van ADR containers op de Rotterdam - Padova corridor is niet meer toegestaan voor wat betreft trein 51 vanuit Rotterdam. Dit is een gevolg van aangescherpte regels op de terminal in Padova; ADR containers zijn niet meer toegestaan voor storage in het weekend. Wat trein 41 betreft is het vervoer van ADR goederen nog wel toegestaan, mits de container direct zaterdagochtend wordt opgehaald van de terminal in Padova.

Bron : ERS Rail


ADR - gevaarlijke stoffen
Zie ook Goederenwagens.nl & mijn Ipernity site
Andre
Site Admin
Berichten: 1676
Lid geworden op: zo aug 19, 2012 10:46 am
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Andre »

‘Klant ProRail heeft te weinig macht’

17 september 2012
Luchtvaartmaatschappijen en vervoerders op het spoor kunnen tijdens onderhandelingen geen vuist maken tegen Schiphol, ProRail en Keyrail.

Tot die slotsom komt de Nederlandse Mededingingsautoriteit NMa maandag.

De NMa houdt toezicht op de toegang van spoor- en luchtvaartmaatschappijen tot het spoor en luchthaven Schiphol. De mededingswaakhond wilde weten in hoeverre die spelers hun macht als koper kunnen inzetten en tijdens onderhandelingen over bijvoorbeeld tarieven serieus tegenwicht kunnen bieden.

Onderzoek in andere landen wees uit dat dit vaak ontbreekt of slecht tot stand komt. Maandag concludeert de NMa in het rapport 'Kopersmacht in de spoor- en luchtvaartsector' dat het beeld in Nederland niet anders is. Alleen discussie met de betrokken partijen kan de situatie verbeteren, aldus de NMa.

Zo is wettelijk geregeld dat Schiphol, ProRail en Keyrail gebruikers moeten raadplegen bij een tariefverandering. Maar in de praktijk blijken bezwaren van de gebruikers niet of nauwelijks te worden gehoord. Het ministerie van Infrastructuur en Milieu probeert deze situatie inmiddels te verbeteren, aldus de NMa


Bron : Nieuwsblad Transport
Zie ook Goederenwagens.nl & mijn Ipernity site
Andre
Site Admin
Berichten: 1676
Lid geworden op: zo aug 19, 2012 10:46 am
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Andre »

Vier treinen per uur Emmen-Zwolle

18 september 2012

EMMEN - Emmen krijgt vanaf 2016 tijdens de spits een kwartiers treindienst met Zwolle. Dit hebben de gemeente en provincie afgesproken.

De Emmer politiek wilde vorige week opheldering over het uitblijven van een dergelijke treindienst omdat Coevorden die vanaf december wel krijgt. De vragen leidden tot spoedoverleg tussen voormalig wethouder Jan Kuper, zijn opvolger Bouke Durk Wilms en gedeputeerde Henk Brink. De aanleg van twee passeerstroken tussen Emmen en Coevorden duurt lang omdat de grond aangekocht moet worden en daarna nog archeologisch en geluidsonderzoek gedaan wordt. De provincie is eigenaar van de spoorlijn en draait op voor de kosten.

Bron : RTV Drenthe
Zie ook Goederenwagens.nl & mijn Ipernity site
Andre
Site Admin
Berichten: 1676
Lid geworden op: zo aug 19, 2012 10:46 am
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Andre »

Overlast door nieuwe trams

maandag, 17 september 2012

DEN HAAG - Over ruim twee jaar rijden er 40 nieuwe trams in Den Haag, maar dat gaat eerst de nodige overlast geven. Alle perrons waar de nieuwe trams langs gaan rijden, moeten worden aangepast zodat passagiers gelijkvloers kunnen instappen.
Ook de ondergrond moet op veel plekken worden verstevigd, omdat de nieuwe trams zwaarder zijn. Om die reden moeten ook veel bochten worden aangepast.

De nieuwe trams gaan rijden op de tracjecten van lijn 1, 9 ,11,15, 17,en 19. In september 2014 zal de nieuwe tram voor het eerst gaan rijden op lijn 11.

Bron : RTV West
Zie ook Goederenwagens.nl & mijn Ipernity site
Andre
Site Admin
Berichten: 1676
Lid geworden op: zo aug 19, 2012 10:46 am
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Andre »

Franse spoorwegen nemen belang in Strukton dochter Eurailscout

woensdag 19 september 2012

De Franse Spoorwegen (SNCF) worden voor 50% aandeelhouder van Strukton-dochter Eurailscout. Eurailscout is een gespecialiseerd bedrijf die met speciale meet- en inspectietreinen het spoor monitort.

SNCF Infrastructure neemt het 50 procent belang over van het Duitse GSG Knape. Strukton blijft in bezit van de overige 50 procent. De transactie moet nog wel worden goedgekeurd door de Europese commissie.

De jaarlijkse omzet van Eurailscout bedraagt € 17 miljoen. Eurailscout is op dit moment actief in Nederland, België, Noorwegen, Denemarken, Zwitserland en Italië. In deze zes landen heeft het bedrijf twaalf machines op de rails die het spoor kunnen monitoren. Daarmee is het bedrijf naar eigen zeggen marktleider in Europa.

SNCF Infrastructure treedt toe tot de internationale markt op het gebied van monitoring van railinfrastructuur. Het maakt daarbij gebruik van de positie van Eurailscout als marktleider in Europa op het gebied van meten en monitoring. In meer dan zes landen meet en monitort Eurailscout met twaalf machines het spoor.

Pierre Izard, CEO van SNCF Infrastructure: “De synergie tussen onze eigen expertise – waarmee wij de Iris 320 inspectietrein hebben ontwikkeld voor geometriemeting op hogesnelheidslijnen tot 320 km/uur – en die van Eurailscout stelt ons in staat moderne oplossingen te ontwikkelen voor railinfrabeheerders en onderhoudsaannemers in Europa.” De samenwerking tussen SNCF en Strukton Rail richt zich op de inspectie van het traditionele spoornetwerk en niet op hogesnelheidslijnen.

Bron : Treinreiziger.nl
Zie ook Goederenwagens.nl & mijn Ipernity site
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

Nieuwe problemen op spoor Maasvlakte-West
20-09-2012 | 15:14

Het treinverkeer op het stuk Betuwelijn ter hoogte van Maasvlakte-West ligt sinds donderdagochtend 11 uur stil. Exploitant Keyrail van de Betuweroute heeft dat besloten nadat twee types locomotieven door het beveiligingssystemen niet werden herkend.

De problemen met deze twee locomotieven spelen al langer. Die leken ondervangen door de locomotieven met wagons te laten rijden. Vanmorgen bleek echter dat ook die maatregel niet hielp.

Het is onbekend hoe lang de storing duurt.

Bron: RTV Rijmond
Goed sporen. Daar houden we van.
Andre
Site Admin
Berichten: 1676
Lid geworden op: zo aug 19, 2012 10:46 am
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Andre »

Treinverkeer spoorterrein Maasvlakte-West hervat
21-09-2012 | 09:14

Het treinverkeer bij spoorterrein Maasvlakte-West is weer hervat. Sinds donderdagavond elf uur rijden de goederentreinen weer van en naar de containerterminals.


Het treinverkeer werd gisterochtend stilgelegd nadat locomotieven en wagons van het beeldscherm van de verkeersleiding verdwenen. Het probleem met het beveiligingssysteem speelt al sinds het voorjaar. Het onderzoek naar die problemen loopt nog.

Bron : RTV Rijnmond
Zie ook Goederenwagens.nl & mijn Ipernity site
Andre
Site Admin
Berichten: 1676
Lid geworden op: zo aug 19, 2012 10:46 am
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Andre »

Rail Scout’-mobile officieel gepresenteerd tijdens Feest van de Agrologistiek

Woensdag, 19 september 2012

Tijdens het Feest van de Agrologistiek vorige week op de Floriade in Venlo heeft het voorlichtingsbureau Rail Cargo information Netherlands de nieuwe mobiele versie van Rail Scout gepresenteerd. Met Rail Scout is in één oogopslag te zien welke intermodale spoordiensten er zijn van en naar Nederland. Zie hiervoor www.railscout.nl

De mobiele versie van Rail Scout betreft een uitbreiding op de reeds bestaande desktop versie die eind vorig jaar werd geïntroduceerd. De mobiele versie is niet alleen snel en flexibel, maar tevens gratis te downloaden als app voor smart phones en tablets.

“Veel mensen binnen de logistieke sector zijn vaak onderweg en willen efficiënt met hun tijd omgaan. Het grote voordeel van de mobiele versie van Rail Scout is dat de gebruiker in slechts drie stappen te weten komt of en zo ja welke intermodale spoordiensten beschikbaar zijn naar een willekeurige bestemming binnen Europa. Niet alleen transparant, maar ook heel praktisch”, aldus Cees van Altena, interim manager van het voorlichtingsbureau Rail Cargo.

Het voorlichtingsbureau heeft speciaal ten behoeve van Rail Scout een brochure ontwikkeld. In deze brochure wordt op een laagdrempelige wijze de beide versies van Rail Scout toegelicht, zowel de desktop versie als de mobile versie. De desktop versie is het beste geschikt voor de volgende webbrowsers: firefox, google chrome, safari en internet explorer 9.0.

Bron : Rail Cargo Information Netherlands
Zie ook Goederenwagens.nl & mijn Ipernity site
Andre
Site Admin
Berichten: 1676
Lid geworden op: zo aug 19, 2012 10:46 am
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Andre »

24-09-2012
Elektrische en langere goederentreinen in haven Amsterdam

Haven Amsterdam en ProRail openen op maandag 24 september officieel de vernieuwde goederensporen Aziëhavenweg en Westhavenweg. Met de vernieuwde emplacementen voor goederenvervoer is schoner, stiller en vlotter railvervoer met langere treinen mogelijk in de Amsterdamse haven.

In twee jaar tijd is meer dan 20 miljoen euro geïnvesteerd in de sporen van Westpoort. Het emplacement Aziëhavenweg is geschikt gemaakt voor elektrisch goederenvervoer en emplacement Westhavenweg voor langere goederentreinen tot 750 meter. Het westelijk havengebied voldoet daarmee aan de Europese richtlijnen waardoor verdere groei mogelijk is.

Stiller, schoner, langer
De vernieuwing van beide emplacementen is efficiënt en duurzaam. Elektrische treinen zijn stiller en schoner dan dieseltreinen, langere goederentreinen leveren efficiency-voordeel op. De grond onder het emplacement Westhavenweg is bovendien schoongemaakt door ProRail.

Logistiek voordeel
Elektrische treinen kunnen voortaan direct vanaf de Aziëhavenweg de Houtrakpolder in rijden zonder eerst naar het Westhavenwegemplacement te hoeven rijden: aansluiting op het hoofdrailnet is een feit. Het niet meer hoeven omrijden scheelt behalve tijd en energie, ook schaarse capaciteit op het emplacement aan de Westhavenweg.

Goederenvervoer
Jaarlijks wordt in de regio Amsterdam vier miljoen ton goederen per trein aan- en afgevoerd. Dit varieert van olie, staal en kolen tot afval en auto's. Het spoor is op de lange afstand een goed alternatief voor het wegvervoer. Amsterdam heeft bij Geldermalsen een aansluiting op de Betuweroute, de goederenspoorlijn die loopt van de Rotterdamse haven tot aan de grens van Duitsland (bij Zevenaar). De Betuweroute biedt railgoederenvervoerders een rechtstreekse, non-stop verbinding met het Europese achterland.

Haven Amsterdam werkt samen met ProRail in de Amsterdamse haven aan meer gebruik van het spoor voor goederenvervoer. Duurzaamheid en bereikbaarheid zijn daarbij kernbegrippen. Haven Amsterdam heeft de ambitie een van de meest duurzame havens in Europa te worden, met meer vervoer van goederen over water en rail en minder vervoer over de weg. Vervoer van goederen per spoor is klimaatvriendelijk, kosten-efficiënt, heeft een gunstige prijs-kwaliteit verhouding en is veilig en betrouwbaar.

Bron : ProRail
Zie ook Goederenwagens.nl & mijn Ipernity site
Andre
Site Admin
Berichten: 1676
Lid geworden op: zo aug 19, 2012 10:46 am
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Andre »

Meerderheid Nederland tegen marktwerking op het spoor
maandag 24 september 2012

Nederland is de enige lidstaat van de Europese Unie waarvan de meerderheid van de bevolking tegen marktwerking op het spoor is. Dat blijkt uit de maandag gepubliceerde eurobarometer van de Europese Commissie.

Van de Nederlanders is 46 procent voorstander van concurrentie van spoorwegbedrijven, tegen 71 procent gemiddeld in de EU. Waar maar 21 procent van de EU-burgers tegen marktwerking op het spoor is, gaat het in Nederland om een meerderheid van 52 procent. Zweden volgt op ruime afstand met 38 procent tegenstanders.

In de meeste Europese landen verwachten de inwoners vooral veel goeds van de concurrentie, zoals goedkopere kaartjes, een betere service en uitbreiding van het routenetwerk. De meest fervente voorstanders van marktwerking op het spoor zijn de Denen en de Tsjechen.

Sceptisch
Nederlanders zijn sceptisch over de voordelen. Zij denken juist dat marktwerking leidt tot het schrappen van bepaalde lijnen en stations. Dat kan verwonderlijk worden genoemd, aangezien op lijnen die niet rendabel waren en op de afschaffingslijst van de NS stonden, nadat het beheer naar de provincies is gegaan, meer stations en een hogere frequentie is gekomen.

Wat in Nederland wel een algemeen bekend probleem is als er met meerdere vervoerders wordt gereisd, is de slechte communicatie onderling. Dat probleem wordt voor reizigers groter met de komst van de OV-chipkaart, waarmee er per vervoerder apart moet worden in- en uitgecheckt.

Bron : Novum / Treinreiziger.nl
Zie ook Goederenwagens.nl & mijn Ipernity site
Andre
Site Admin
Berichten: 1676
Lid geworden op: zo aug 19, 2012 10:46 am
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Andre »

ProRail: geen rechtszaak om frequentieveiling
25-9-12 - 16:13 bron: ANP

Spoorbeheerder ProRail ziet voorlopig af van juridische stappen tegen Agentschap Telecom. ProRail vreest storingen in het communicatieverkeer voor de treinen door een veiling van de mobiele datafrequenties, maar is inmiddels in gesprek over de kwestie met minister Maxime Verhagen (Economische Zaken), zo meldt een zegsman dinsdag.

ProRail en vervoerders op het spoor uitten al eerder hun zorgen bij Verhagen. Ze wezen erop dat er door storingen witte vlekken zijn in de communicatie en ze voorzien dat die alleen maar toenemen door het gebruik van nieuwe technologieën. Het liefst zouden ze zien dat het kabinet bij de frequentieveiling in oktober de vergunningsvoorwaarden aanpast, zodat de communicatie via GSM-Rail niet wordt verstoord.

Bron : AD.nl
Zie ook Goederenwagens.nl & mijn Ipernity site
Andre
Site Admin
Berichten: 1676
Lid geworden op: zo aug 19, 2012 10:46 am
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Andre »

NS wil belang 49 procent in HTM

donderdag 27 sep 2012

De NS is van plan om een deel van openbaarvervoerbedrijf HTM over te nemen. De landelijke spoorvervoerder aast op een minderheidsbelang van 49 procent in de Haagse tram- en busmaatschappij.

Beide bedrijven willen zo de aansluitingen tussen tram, bus en trein verbeteren. Volgens HTM gaat eenderde van de NS reizigers met de tram of de bus naar het station. Ook de informatievoorziening aan reizigers moet door de gedeeltelijke overname verbeteren.

De maatregelen moeten leiden tot "openbaar vervoer van wereldklasse".

Boekenonderzoek
HTM is nu nog helemaal in handen van de gemeente Den Haag. De NS gaat nu een boekenonderzoek doen bij HTM. Eind dit jaar moet duidelijk worden of de gedeeltelijke overname doorgaat.

De NS heeft al een belang van 49 procent in streekvervoerder Qbuzz. Daarnaast bezit het spoorbedrijven twee regionale spoorvervoerders in Engeland.

Bron : NOS.nl en Persbericht (pdf)


(feitenonderzoek blijft lastig.. NS bezit Abellio met 3 railconcessies in de UK, 1 in Duitsland en diverse busondernemingen in Duitsland, Tsjechië en de UK. En dat staat nog wel op de NS site.)
Zie ook Goederenwagens.nl & mijn Ipernity site
Andre
Site Admin
Berichten: 1676
Lid geworden op: zo aug 19, 2012 10:46 am
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Andre »

Glad spoor: intercity eerder weg uit Arnhem

woensdag 26 september 2012

ARNHEM - De intercity's richting Den Helder vertrekken vanaf maandag 8 oktober twee minuten eerder vanaf Station Arnhem. Dat hebben de vervoerders NS en Syntus woensdag laten weten. Doel van de wijziging in de dienstregeling is om reizigers in Utrecht een overstap te kunnen garanderen ondanks gladheid op het spoor.

De treinen kunnen in de herfst minder snel optrekken en remmen omdat de sporen glad zijn door afgevallen bladeren.

Het gaat om twee treinen per uur. De wijziging blijft van kracht tot de nieuwe dienstregeling op 9 december ingaat.

De wijziging betekent dat reizigers vanuit Winterswijk de aansluiting richting Utrecht gaan missen. Syntus, vervoerder op de lijn Arnhem-Winterswijk, kan de dienstregeling niet aanpassen omdat dan ook alle aansluitende bussen andere vertrektijden zouden krijgen. Zij kunnen wel twee keer per uur de intercity naar Schiphol nemen in Arnhem. De vertrektijd van deze trein blijft ongewijzigd.

Bron : De Gelderlander
Zie ook Goederenwagens.nl & mijn Ipernity site
Andre
Site Admin
Berichten: 1676
Lid geworden op: zo aug 19, 2012 10:46 am
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Andre »

NS bouwt toch toiletten in Sprinters
29 september 2012

AMSTERDAM - De NS gaat toch toiletten installeren in Sprinters. Lange tijd wilde de onderneming daar niet aan, maar op dat standpunt wordt nu teruggekomen.

Alle nieuwe treinen worden uitgerust met toiletruimtes met een urinoir, een toilet, een wasbak en een verschoontafel voor baby's, bevestigt een NS-woordvoerder na berichtgeving van het AD.

De aanvankelijke weigering om toiletten in te bouwen in Sprinters zorgde voor veel kritiek. De Tweede Kamer vroeg in 2010 aan verkeersminister Melanie Schultz van Haegen (VVD) om in te grijpen, maar dat vond zij in tijden van crisis te duur.

Nieuw ontwerp
De installatie van een apart urinoir moet de treintoiletten vrouwvriendelijker maken. De NS werkte in samenwerking met de TU Delft aan een nieuw ontwerp. De nieuwe toiletruimtes moeten ervoor zorgen dat mensen niet alleen bij hoge nood naar het toilet gaan, maar het moet een ruimte worden
waar mensen graag naartoe gaan, zegt TU Delft-onderzoeker Marian Loth in de krant.

Bron : Nu.nl
Zie ook Goederenwagens.nl & mijn Ipernity site
Nielske1990
Berichten: 1325
Lid geworden op: wo aug 22, 2012 8:23 pm
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Nielske1990 »

Haha, eerst niet toegeven en nu de meest luxevoorziening maken die je je in een trein maar kan voorstellen. Geweldig dit... :lol:
Maïsmessias van Brabantroute Prestatie Team
Website: (in ontwikkeling) - Fotodump: Flickr-account
Andre
Site Admin
Berichten: 1676
Lid geworden op: zo aug 19, 2012 10:46 am
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Andre »

'Brandweer Kijfhoek kan veiliger en goedkoper'

27-09-2012

De bedrijfsbrandweer van het rangeerterrein Kijfhoek kan veiliger en mogelijk ook goedkoper. Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van de gemeente Zwijndrecht en spoorbeheerder Prorail.


Begin dit jaar is een nieuwe brandweerkazerne met een 24uurs-ploeg in gebruik genomen. Dit had de gemeente Zwijndrecht de spoorbeheerder opgelegd na de wagonbrand met gevaarlijke stoffen ruim anderhalf jaar geleden.

Volgens het onderzoek kan het veiliger door een beter bereikbare weg aan te leggen voor de bluswagens en loopbruggen over de sporen heen. Daardoor zou de operationale ploeg van zeven man doorlopend teruggebracht kunnen worden naar vijf. Afhankelijk van de investering kan dat ook goedkoper uitpakken.

De resultaten van dit onderzoek moeten nog worden getoetst door de Veiligheidsregio Zuid-Holland-Zuid.

Bron : RTV Rijnmond
Zie ook Goederenwagens.nl & mijn Ipernity site
Andre
Site Admin
Berichten: 1676
Lid geworden op: zo aug 19, 2012 10:46 am
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Andre »

Lichte groei van transportvolues in het vierde kwartaal

Bron: NEA/ Panteia
Donderdag, 27 september 2012

Het eerste halfjaar van 2012 is moeizaam geweest voor de Nederlandse transportsector. Het derde kwartaal van 2012 laat een lichte toename van de transportvolumes zien en ook voor het vierde kwartaal wordt een lichte toename verwacht. Dit voorspelt het onderzoek- en adviesbureau Panteia/NEA in het rapport 'Korte Termijn voorspellingen goederenvervoer' .

Deze toename zal de verliezen van dit jaar moeten compenseren. Echter door de vertraging in de groei is het niveau van 2008 weer ver uit het zicht. De transportsector ploetert door en het oog is gericht op volgend jaar. Voor 2013 wordt op een groei gerekend van het transportvolume van 1,3%.

Spoorvervoer
In 2012 wordt ook voor het spoorvervoer een stabilisatie (+0,1%) van het transportvolume verwacht. Het vierde kwartaal van 2012 laat naar verwachting consolidatie van het vervoerd volume zien. Voor 2013 wordt een groei van 2,2% voorspeld. De volumes liggen nog altijd onder het niveau van voor de kredietcrisis van 2008. Ook de tarieven zijn nog steeds niet terug op het niveau van voor de economische crisis. Daar komt bij dat de kosten stijgen.

Bron : Rail Cargo NL
Zie ook Goederenwagens.nl & mijn Ipernity site
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

SP voert actie voor dubbele rails op Maaslijn
zondag 30 september 2012 | 15:06 | Laatst bijgewerkt op: zondag 30 september 2012 | 17:49

NIJMEGEN - Leden van de Socialistische Partij (SP) voeren de komende week actie voor verbetering van de Maaslijn. Op de stations tussen Roermond en Nijmegen worden handtekeningen ingezameld. De partij hoopt zodoende steun te vinden voor de lobby van de provincie Limburg bij het Rijk voor verdubbeling van het spoortraject.

Vooral op het traject Boxmeer-Nijmegen is het erg druk. In de spits zitten de Veoliatreinen overvol.

Bron: De Gelderlander
Goed sporen. Daar houden we van.
Andre
Site Admin
Berichten: 1676
Lid geworden op: zo aug 19, 2012 10:46 am
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Andre »

Intercity Roosendaal Brussel verdwijnt definitief

dinsdag 02 oktober 2012

DEN HAAG - De intercity tussen Roosendaal en Brussel (Beneluxtrein) verdwijnt definitief.

Wie vanuit Zeeland met de trein snel naar België wil, moet straks in Breda op de hogesnelheidslijn stappen. Daarvoor hoeft dan geen toeslag te worden betaald. Ook hoeft geen plaats te worden geserveerd.

Dat blijkt uit een brief die minister Melanie Schultz (Infrastructuur) naar de Tweede Kamer heeft gestuurd. Nu rijden tussen Roosendaal en Brussel nog een intercity en een stoptrein. Maar de bedoeling is dat de intercity binnenkort wordt geschrapt. Reizigers moeten dan óf gebruikmaken van de stoptrein vanuit Roosendaal óf in Breda op de HSL stappen. De stoptrein doet er twintig minuten langer over.

Bron : PCZ
Zie ook Goederenwagens.nl & mijn Ipernity site
Andre
Site Admin
Berichten: 1676
Lid geworden op: zo aug 19, 2012 10:46 am
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Andre »

Test trein van China naar Duitsland

Rotterdam 01.10.2012

ERS Railways en diens partner PKP Cargo hebben deelgenomen aan een test van railtransport van China naar Duitsland, wat in 16 dagen is voltrokken, een afstand van bijna 11.000 km overbruggend. Het transport wat betreft Polen - Duitsland nam slechts twee dagen in beslag, inclusief douane activiteiten en het herladen van de containers.

Om een dergelijk snel en betrouwbaar transport te kunnen aanbieden heeft ERS Railways nauw samengewerkt met haar strategische partner PKP Cargo, onder wiens licentie het transport is uitgevoerd tussen Polen en Duitsland. ERS Railways heeft hiervoor de wagons beschikbaar gesteld, evenals een multi - systeem locomotief van Siemens, de BR189. Met het kiezen van deze set - up was de transit tijd verlaagd tot slechts 25 uur, omdat een locomotief wissel niet nodig is geweest op de Pools - Duitse grens.

Het concept van 'door rijdende locomotieven' is niet nieuw voor ERS Railways; dit concept wordt reeds toegepast op de Rotterdam - Poznan corridor. ERS Railways verzorgt het transport op het Nederland - Duitsland traject, waarbij PKP Cargo het transport overneemt op de Duits - Poolse grens tot aan Poznan/Swarzedz. De transit tijd is in dit geval 22 uur.

De China - Duitsland trein, 41 containers, startte in China op 10.09.2012 en arriveerde op 24.09.2012 in Malaszewice, waar de containers herladen zijn door Centrum Logistyczne Malaszewicze (een onderdeel van PKP Cargo Logistics). Op 25.09.2012 in de ochtend vertrok de trein van Malaszewice naar Rheinhausen (Duisburg), waar het een dag later, op 26.09.2012, vroeg in de ochtend arriveerde.

Gebaseerd op de verkregen ervaring staan ERS Railways en PKP Cargo open voor meer dergelijke transporten tussen Polen en Duitsland alsmede Nederland, in het geval klanten dergelijke blok treinen willen laten rijden.

Voor meer informatie, klik hier

Bron : ERSrail.com
Zie ook Goederenwagens.nl & mijn Ipernity site
Gebruikersavatar
Peter
Site Admin
Berichten: 7617
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:04 pm
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Peter »

HSL Logistik biedt bedrijven groene vorm van reclame

Woensdag, 3 oktober 2012

Per 1 oktober heeft de 1832 locomotief van HSL Logistik een compleet nieuwe outfit gekregen. Bijzonder aan de nieuwe outfit is de mogelijkheid voor bedrijven hun bedrijfsnaam meer exposure te geven. Op die manier hoopt de railgoederenvervoerder de nodige positieve aandacht te trekken voor de spoorsector.

Directeur Björn Ormeling geeft te kennen dat deze vorm van reclame voor veel bedrijven compleet nieuw is, maar is ervan overtuigd dat het veel landelijke bekendheid kan genereren voor bedrijven. Ook de relatief groene wijze waarop bedrijven hun naam naar buiten toe kunnen communiceren levert volgens Ormeling een positieve bijdrage aan maatschappelijk verantwoord ondernemen.

Bedrijven die interesse hebben gebruik te maken van dit concept, kunnen contact opnemen met HSL Logistik.

Bron: Railcargo
“Hallo cargo!”
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

Brabantse nachttrein stopt om 2.00 uur
woensdag 03 oktober 2012 | 14:20 | Laatst bijgewerkt op: woensdag 03 oktober 2012 | 14:23

DEN BOSCH - Brabant wil niet meer meebetalen aan het vervoer van 'uitgelaten en dronken lieden' met nachttreinen. Gedeputeerde Staten stellen daarom voor om de nachttreinen vanaf december 2 uur korter te laten rijden: tot 2.00 uur. D

De nachttreinen die nu twee nachten per week rijden tussen de grote Brabantse steden zijn tot 2.00 uur vrijwel kostendekkend. Ná 2.00 uur zijn de treinen meer gevuld met uitgelaten reizigers en moeten extra kosten worden gemaakt voor ander materieel en beheersing van de veiligheid. De NS zegt dat de sfeer het reizen ná 2.00 uur behoorlijk onprettig maakt.

Handhaving van het huidige nachtnet (tot 4.00 uur) kost 450.000 euro per jaar. De provincie vraagt zich af of maatschappelijk kapitaal moet worden gebruikt om het vervoer van dronken lieden te vervoeren. Het huidige voorstel gaat uit van het huidige nachtnet, maar dan tot 2.00 uur. De kosten komen dan uit op 32.000 euro per jaar om het verlies op de lijn Den Bosch-Tilburg te dekken.

Sinds 2007 rijden er met subsidie van de provincie en grote gemeenten nachttreinen door Brabant. De gemeenten Breda en Dordrecht willen niet meer meebetalen.

Bron: Brabants Dagblad
Goed sporen. Daar houden we van.
Plaats reactie