Korte Nieuwsberichten Nederland

Nieuws en andere gepubliceerde informatie
Forumregels
Een bronvermelding is verplicht bij het overnemen van nieuwsberichten van andere sites.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

Personeel railvervoerder DB Schenker breidt stakingen uit
24-04-2013 | 15:59

De staking bij spoorgoederenvervoerder DB Schenker breidt zich uit. Dat heeft het personeel besloten. De acties draaien om baangaranties en loonsverhogingen.

Het werk ligt al sinds maandagavond stil. In de regio Rijnmond gaat nu om meer dan 48 uur. In Amsterdam wordt ook niet gewerkt en woensdagmiddag is ook het werk bij de afdeling Sittard/Geleen in Limburg stilgelegd.

Jelle Rebbers van DB Schenker laat weten: "Het treinverkeer ondervindt ernstige hinder, maar het ligt niet stil."

Vakbonden en DB Schenker zijn nog niet tot elkaar gekomen. FNV Bondgenoten verklaart dat de onderhandelingen zijn vastgelopen: "Het nieuwe bod van DB Schenker werd door de werknemers als onvoldoende beschouwd en afgewezen."

Baangarantie
Het draait voor de werknemers niet alleen om een loonbod, ze willen ook werkzekerheid, zegt de vakbond.

DB Schenker is verantwoordelijk voor het goederenvervoer per trein voor bedrijven in onder meer de regio Rijnmond. De staking betekent dat er geen vervoer is tussen de havens en de rest van Nederland en ook de verbinding met delen van Europa ligt stil.

Bron: RTV Rijnmond
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

Traingroup behaalt licentie tot spoor
Gepubliceerd op 25-04-2013 om 08:30

Spoorbedrijf Traingroup heeft onlangs een licentie behaald om met haar materieel op het spoor in Nederland te rijden. Traingroup rijdt al van tijd tot tijd met voertuigen over het spoor, maar omdat de spoorweg geen andere constructie meer toelaat, moest het bedrijf een eigen licentie halen. Traingroup is gespecialiseerd in het leveren van ondersteunende diensten aan spoorwegmaatschappijen.

Traingroup is in 2010 ontstaan vanuit de gedachte dat er nog maar weinig spoorpartijen zijn die gespecialiseerd zijn in het leveren van ondersteunende diensten aan bestaande spoorwegmaatschappijen en bestaat de onderdelen TrainStaffing, TrainSupport en TrainSolutions.

Diensten
TrainStaffing levert internationale machinisten op flexibele basis aan treinvervoerders. TrainSupport is gespecialiseerd in het bedienen van terminals en industrieterreinen. Bij TrainSolutions ligt de focus op innovatieve technologische oplossingen zoals Operationele Software en GPS-oplossingen voor de sector.

Directeur Martijn Loois van Traingroup: “Eigenlijk verandert er nu niets. We willen graag door met waar we mee bezig zijn, want we vervullen duidelijk een behoefte in de markt. Daarom hebben we nu deze licentie behaald.”

Bron: Spoorpro.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

Minder lang wachten bij 125 spoorwegovergangen
ANP | 25 april 2013, 09:47

Bij 125 spoorwegovergangen in Nederland hoeven mensen binnenkort waarschijnlijk minder lang te wachten. Spoorbeheerder ProRail trekt 1 miljoen euro uit om te onderzoeken of de spoorbomen minder lang naar beneden kunnen.

"Soms gaat het om seconden winst door seinen anders te plaatsen, kleine aanpassingen in de dienstregeling of in overleg met de vervoerder snellere vertrektijden van treinen", zegt ProRail. "Eind dit jaar moet er een plan van aanpak liggen."

Ongeduld en roekeloosheid zijn de oorzaak van het leeuwendeel van de ongelukken op spoorwegovergangen. Bij twaalf overwegen zijn de wachttijden al verkort.

Gedrag is bepalend
Met een speciale campagne vraagt ProRail aandacht voor de ongevallen op spoorwegovergangen. "Uiteindelijk is wel het gedrag van de weggebruiker bepalend voor de veiligheid."

Uit onderzoek van ProRail blijkt overigens dat het aantal ongevallen op overwegen in 2012 is gedaald, maar dat er wel meer mensen zijn omgekomen ten opzichte van 2011. In totaal stierven vorig jaar 14 mensen door een ongeluk op een overweg. In 2013 zijn tot nu toe al vijf mensen omgekomen bij in totaal 9 aanrijdingen.

Bron: RTL Nieuws
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

Acties DB Schenker Rail voorbij
29 april 2013

De stakingsacties bij DB Schenker Rail zijn voorbij. Het bedrijf en de bonden hebben afgelopen weekend een akkoord bereikt over een nieuwe cao.
Woordvoerder Jelle Rebbers verwacht dat de vertragingen die de afgelopen week ontstonden snel weggewerkt kunnen worden.
FNV Bondgenoten heeft zijn eis voor een werkgelegenheidsgarantie tot 2020 ingeslikt en genoegen genomen met een inspanningsverplichting om gedwongen ontslagen gedurende de looptijd van de cao, van een jaar, te vermijden. Onder de cao vallen ongeveer 700 werknemers, van wie 350 machinisten.

DB Schenker heeft het loonbod verhoogd tot 2,25%, waar dat aanvankelijk 2% voor twee jaar was. Partijen zijn het verder eens geworden over de oprichting van een werkgroep, die gaat onderzoeken hoe werknemers doelmatiger kunnen worden ingezet door aanpassing van de werkroosters.

Bron: Nieuwsblad Transport
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

Extra stops NS na ongeval op A2
Toegevoegd: maandag 13 mei 2013, 11:09, Update: maandag 13 mei 2013, 12:49

De Nederlandse Spoorwegen hebben vanochtend intercity's een stop laten maken bij station Breukelen om gestrande automobilisten te vervoeren.

Op de A2 was rond 07.30 uur een automobilist onwel geworden. Hij schoot door de vangrail op de middenberm en raakte op de andere weghelft twee tegemoetkomende auto's.

De automobilist en de bestuurders van de andere auto's raakten gewond en zijn naar een ziekenhuis overgebracht.

Trein
Na het ongeluk ontstond in de richting Amsterdam een file van 20 kilometer. Alle rijstroken zijn inmiddels weer open.

Automobilisten hebben amper gebruikgemaakt van de trein. Het was voor het eerst dat de NS intercity's een extra stop liet maken om gestrande automobilisten alternatief vervoer te bieden.

Bron: NOS.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

Station Maastricht Noord later open
14-05-2013 12:20 | ANP

Door het faillissement van aannemer Martens Infra gaat het nieuwe station Maastricht Noord een half jaar later open. Reizigers zouden vanaf 9 juni in Maastricht Noord op de trein kunnen stappen, maar dat wordt nu eind dit jaar.

Dat maakten de gemeente Maastricht en ProRail dinsdag bekend. Hoewel het station zelf al nagenoeg klaar is, zijn fiets- en voetgangerspaden, de parkeerplaats en de tunnel onder het spoor niet klaar.

Voor dit werk had Maastricht aannemer Martens aangetrokken, maar die ging failliet en sindsdien ligt het werk stil. De gemeente begint in de zomer met een nieuwe aanbesteding.

Bron: Reformatorisch Dagblad
Goed sporen. Daar houden we van.
Andre
Site Admin
Berichten: 1676
Lid geworden op: zo aug 19, 2012 10:46 am
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Andre »

Provincie redt stoomtrein Z-Limburg

16-mei-2013

De Zuid-Limburgse Stoomtrein Maatschappij is gered.

De Zuid-Limburgse Stoomtrein Maatschappij is gered. De provincie neemt de eigendommen van de toeristische stoomtrein tussen Kerkrade en Schin op Geul over voor 10,5 miljoen euro. Het gaat daarbij om zaken als het spoor, de overwegen en de opstallen. Ook komt er een onderhoudsfonds.

De stoomtrein maatschappij verkeert al een tijdje in financiële problemen. Begin dit jaar gaf de provincie een overbruggingskrediet van 200.000 euro. Afgesproken werd toen dat er een fatsoenlijk businessplan zou worden uitgewerkt. Dat ligt er nu.

Verantwoord
Volgens CDA-gedeputeerde Patrick van der Broeck is de overname verantwoord omdat de ZLSM de ijzeren ruggegraat van toeristisch Zuid-Limburg vormt. Directeur Randy Habets denkt dat het einde van een onzekere periode in zicht is.

De vier gemeenten die aan de spoorlijn liggen, zouden samen 1,5 miljoen moeten bijdragen. Het Limburgs Parlement en de gemeenteraden moeten wel nog instemmen met de investering.

Bron : L1
Zie ook Goederenwagens.nl & mijn Ipernity site
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

Belgisch Besix verbouwt station Tilburg
22-05-2013 11:33 | gewijzigd 22-05-2013 13:02 | ANP

Het Belgische bouwbedrijf Besix gaat het station van Tilburg verbouwen. Spoorbeheerder Prorail heeft dat woensdag bekendgemaakt.

De verbouwing kost 13 miljoen euro en wordt betaald door het ministerie van Infrastructuur, NS, de provincie Noord-Brabant en de gemeente Tilburg. De verbouwing van station Tilburg begint vrijwel meteen en duurt tot 2016.

Tilburg is een van de vier grote stations in Brabant waar verbouwd wordt. Een grote verandering is een nieuw entree aan de noordzijde waar de gemeente Tilburg de spoorzone ontwikkelt. Onder het station komt een 42 meter brede passage voor het groeiende aantal reizigers.

In de passage is ook ruimte voor winkels en horeca.

In de herfstvakantie van 2014 ligt het treinverkeer van en naar Tilburg een week lang stil om de passage op zijn plaats te leggen.

Besix heeft ervaring met grote projecten. Het bedrijf bouwde station Bijlmer ArenA, verbouwt het station in Utrecht en werkt mee aan de verbreding van de Amazonehaven in Rotterdam.

Bron: Reformatorisch Dagblad
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

Verkeerd glas in dak Amsterdam CS
Toegevoegd: donderdag 23 mei 2013, 17:00, Update: donderdag 23 mei 2013, 17:23

De renovatie van het glazen dak van het Centraal Station in Amsterdam ligt stil. De welstandscommissie van de gemeente is het niet eens met de kleur glas die wordt gebruikt.

Volgens de Nederlandse Spoorwegen is een jaar onderzoek gedaan naar de glassoort die is gebruikt. Wat er mis is met de kleur wil een woordvoerder niet zeggen. "Het glas moet voldoen aan de veiligheidseisen van deze tijd, maar ook passen in de monumentale kap van het station."

Positief advies
De NS kreeg een positief advies van Monumentenzorg, TNO en de architect die de renovatie van het station begeleidt. Op basis daarvan is met de werkzaamheden begonnen. De NS ging ervan uit dat de vergunning van de welstandscommissie een formaliteit was.

De spoorwegen bekijken of er overeenstemming kan worden bereikt over het gebruikte glas, of dat er ander glas moet worden gebruikt.

De Commissie voor Welstand en Monumenten Amsterdam is niet bereikbaar voor commentaar.

Bron: NOS.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

Forse kritiek op reddingsplan ZLSM

Het Limburgs Parlement heeft forse kritiek op het reddingsplan voor de ZLSM , de Zuid-Limburgse Stoomtrein Maatschappij.

Het provinciebestuur wil voor 10,5 miljoen het spoor, de overwegen, de viaducten en de werkplaats overnemen van de toeristische stoomtrein tussen Kerkrade en Schin op Geul. De exploitatie van de lijn blijft bij de ZLSM zelf.

Maar een aantal partijen twijfelt aan de kwaliteit van het businessplan voor die exploitatie. Daarmee zouden de financiële problemen nog niet worden opgelost. Ook werd de vraag gesteld of het wel een taak van de provincie is het spoor van een stoomtrein over te nemen omdat er weinig directe werkgelegenheid mee gemoeid is.

Bij de voorjaarsnota eind juni moet het Limburgs Parlement een definitief besluit nemen over de steun aan de ZLSM. Alleen de PVV verklaarde zich nu al tegen.

Bron: L1
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

Politie houdt trein tegen in Roermond

De politie heeft vrijdagmorgen de intercity van 7 uur uit Roermond richting Weert tegengehouden.

De agenten waren op zoek naar twee verdachten, die mogelijk op de trein waren gestapt. Het vertrek werd uitgesteld tot de trein doorzocht was. De twee werden niet gevonden.

Ook op het station was het tweetal niet.

Rond half acht kon de trein vertrekken. Een woordvoerder van de politie kon nog niet vertellen waarvoor de twee mannen gezocht werden.

Bron: L1
Goed sporen. Daar houden we van.
Andre
Site Admin
Berichten: 1676
Lid geworden op: zo aug 19, 2012 10:46 am
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Andre »

Benelux-havens duurder dan Duitse voor treinverkeer
24 mei 2013

Containervervoer per spoor vanaf Nederlandse en Belgische havens is 15 tot 40% duurder dan vanaf Duitse zeehavens. Vooral de locomotiefkosten liggen veel hoger, zo blijkt uit Nederlands onderzoek.

De onderzoekers hebben het vervoer per trein, vrachtwagen en binnenschip vanaf Nederlandse havens naar München, Praag en Katowice (Polen) vergeleken met dat vanaf Bremerhaven, Zeebrugge en Le Havre. Dat wijst onder meer uit dat de trein op deze verbindingen goed kan concurreren met de truck omdat de prijs per teu in vrijwel alle gevallen lager is, zij het dat de trein langzamer is.

Vervoer vanaf Bremerhaven blijkt in alle drie gevallen beduidend goedkoper dan vanaf Rotterdam, Zeebrugge en Le Havre. De verschillen zijn het grootst in het vervoer naar Praag. De kostprijs per teu spoorvervoer komt daar vanaf Bremerhaven uit op 295 euro, tegen 426 voor Zeebrugge, 568 voor Le Havre en maar liefst 661 voor Rotterdam.

Het onderzoek in kwestie werd de afgelopen maanden door de Nederlandse goederenvervoerders, verenigd in Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV), in eigen kring uitgevoerd. Fnuikend blijkt de prijs van ‘interoperabiliteit’ te zijn, de kosten om een locomotief geschikt te maken voor het woud aan onder meer verschillende spannings- en beveiligingssystemen van de nationale Europese spoornetten.

Locomotieven die alleen binnen Duitsland rijden, hebben daar veel minder last van en zijn daardoor in dagkosten tot de helft goedkoper in het vervoer vanaf de zeehavens dan de multilocs, die vanaf Nederlandse en Belgische zeehavens worden ingezet. Door de grote afstanden binnen Duitsland zelf kunnen ze bovendien efficiënter worden ingezet.

Andere kosten, zoals die van energie en wagons, leggen veel minder gewicht in de schaal en zijn bovendien grotendeels gelijk, al liggen de loonkosten van Nederlandse en Belgische machinisten "opvallend hoger", oplopend tot 2% van de totale kostprijs, zo wijst het onderzoek uit. Maar dat komt vooral doordat machinisten uit de Benelux meer certificaten moeten halen en doordat ze minder efficiënt ingezet kunnen worden dan hun Duitse collega’s.

KNV wil de bevindingen van het onderzoek gebruiken als basis voor het 'aanvalsplan' dat een halt moet toeroepen aan het verlies van marktaandeel door het spoor in het achterlandvervoer aan de truck en, vooral, het binnenschip.

Bron : De Lloyd
Zie ook Goederenwagens.nl & mijn Ipernity site
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

NS start aanbesteding groene stroom voor trein
woensdag 29 mei 2013

NS start met de aanbesteding van een nieuw stroomcontract voor het totale elektrische treinverkeer in Nederland voor de periode 2015-2025. De eerste fase die deze week start, dient om geschikte leveranciers te selecteren. Daarna begint het daadwerkelijke inkooptraject waarin leveranciers hun aanbiedingen doen. Voorjaar 2014 moet dan duidelijk worden wie de nieuwe partner wordt.

“Als één van de grootste en voorspelbare afnemers van elektriciteit in Nederland willen wij de trein graag op echte groene stroom laten rijden. Zo willen wij onze reizigers een groene reis aanbieden en de trein nog duurzamer en aantrekkelijker maken”, aldus Bert Meerstadt, president-directeur van NS.

Stroomleveranciers die het contract willen binnen halen moeten aanwijsbaar nieuwe groene stroomprojecten bouwen. De vergroening hoeft niet per 2015 direct gerealiseerd te zijn. Dat mag gedurende de contractperiode geleidelijk gebeuren. In totaal is voor het Nederlandse treinverkeer vanaf 2015 ca. 1,4 Twh per jaar nodig.

Alhoewel NS nog steeds één van de grootste afnemers van elektriciteit is, neemt de hoeveelheid wel elk jaar iets af. De vervoerder is al jaren bezig om treinen energiezuiniger te laten rijden. Volgens het spoorbedrijf is de trein gemiddeld 75% schoner dan een auto. Vanaf 2005 is de CO2 uitstoot met 25% afgenomen.

Bron: Treinreiziger.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

Geen groei voor betuweroute
dinsdag 4 juni 2013

Van de Betuweroute is in 2012 minder vaak gebruikt gemaakt dan verwacht. Het marktaandeel van de route bleef gelijk aan dat van 2011. Dat schrijft staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu Wilma Mansveld (PvdA) maandag aan de Tweede Kamer.

Het aantal goederentreinen dat het afgelopen jaar over de Betuweroute reed is tien procent lager dan beheerder Keyrail verwachtte. Als oorzaak noemt Mansveld de slechte economische situatie. Vooral het vervoer van containers per spoor daalde sterk.

Op het A15-gedeelte van de Betuweroute, dat loopt van Zwijndrecht tot Zevenaar, reden wel meer treinen dan in 2011. De stijging van 4 procent komt neer op gemiddeld 433 treinen per week in beide richtingen.

Het marktaandeel voor spoorvervoer van de Betuweroute bleef ten opzichte van 2011 vrijwel gelijk. Het aandeel bedroeg 73 procent. Ook dat is minder dan verwacht, in 2012 had de Betuweroute 80 procent van het spoorvervoer tussen Rotterdam en Duitsland moeten afhandelen.

Voor dit jaar verwacht Keyrail een stijging van het aantal treinen met tien procent op het A15-tracé.

De Betuweroute riep vanaf het begin veel protesten op. De aanleg viel miljarden duurder uit dan gepland. Ook bleef vanaf de start in 2007 het gebruik ervan achter bij de verwachtingen.Sindsdien is het gebruik wel enorm toegenomen.

Bron: Treinreiziger.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

Geen treinverkeer meer tussen Roermond en Sittard

Tussen Roermond en Sittard rijden woensdag geen treinen meer.

Eerder woensdagmiddag reed bij een spoorwegovergang in Maasbracht een vuilniswagen met de klep open de bovenleiding kapot.

De schade kan niet voor middernacht gerepareerd worden. Daarom worden er op het traject tussen Roermond en Sittard bussen ingezet. Naar verwachting zijn de problemen vannacht rond één uur opgelost.

Bron: L1
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Peter
Site Admin
Berichten: 7617
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:04 pm
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Peter »

Vanaf zomer 2017 stoptrein tussen Arnhem en Dusseldorf

13-06-2013

Vanaf de zomer van 2017 rijden rechtstreekse stoptreinen tussen Arnhem, Emmerich en Düsseldorf. Dat hebben staatssecretaris Mansveld (Infrastructuur en Milieu) en de Duitse deelstaatminister Groschek van Noordrijn-Westfalen vandaag bekendgemaakt in Emmerich. 'De nieuwe stoptrein maakt de treinreis tussen Arnhem en Emmerich een stuk sneller. Van ruim 2 uur nu, naar een halfuur straks', aldus Mansveld.

De nieuwe stoptreinverbinding is een regionaal initiatief van de provincie Gelderland, stadsregio Arnhem-Nijmegen en het Duitse verkeersverbond Verkehr Rhein Ruhr. Het ministerie van Infrastructuur en Milieu draagt daaraan eenmalig € 6 miljoen bij.

De trein zal tussen Arnhem en Düsseldorf onder andere stoppen op de stations Arnhem, Zevenaar, Emmerich, Oberhausen en Duisburg. Naar verwachting zullen dagelijks 2000 tot 2200 mensen met de nieuwe stoptrein grensoverschrijdend reizen. De trein rijdt vanaf de zomer van 2017 één keer per uur. Reizigers hoeven niet te reserveren. De trein vormt een aanvulling op de snelle ICE (Intercity-Express tussen Nederland, Duitsland en Zwitserland) waarvoor een reservering noodzakelijk is. De ICE rijdt eens in de 2 uur en stopt alleen op grote stations.

Mansveld noemt het verbinden van grensregio's een belangrijke prioriteit. 'Via het spoor zijn de ruim twee miljoen inwoners van Gelderland straks verbonden met de ruim zeventien miljoen inwoners van Noordrijn-Westfalen.' Tijdens een vervolg-spoortop tussen Nederland en Duitsland, die begin 2014 moet plaatsvinden, wil de staatssecretaris ook spreken over andere trajecten waar de verbinding nog beter zou kunnen, zoals tussen Eindhoven en Düsseldorf en tussen Heerlen en Aken. Dit versterkt onze positie als belangrijke vervoerschakel in Europa.

Bron: Rijksoverheid
“Hallo cargo!”
Nielske1990
Berichten: 1325
Lid geworden op: wo aug 22, 2012 8:23 pm
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Nielske1990 »

Slimme zet, zo'n RE Arnhem-Düsseldorf. Ook al is het op het grenstraject niet zo druk, dit wordt weer gecompenseerd op de trajecten Arnhem-Zevenaar en Emmerich-Oberhausen-Düsseldorf. Heb je toch nog een fatsoenlijke, nuttige treindienst én een snelle regionale treinverbinding rond de grens. Beter dan al die rustige, haast lege stoptreintjes die men overal de grens over stuurt... :)
Maïsmessias van Brabantroute Prestatie Team
Website: (in ontwikkeling) - Fotodump: Flickr-account
The_Knitter
Berichten: 3912
Lid geworden op: wo aug 22, 2012 1:00 pm
Locatie: Zwijndrecht

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door The_Knitter »

Extra hekken moeten spoorloper weren
Spoorbeheerder ProRail komt met een nieuwe maatregel tegen zogeheten spoorlopers, mensen die langs het spoor lopen en overlast veroorzaken.

De komende jaren wordt 600 kilometer aan hekken langs het spoor geplaatst, zo meldt Prorail vrijdag.
De hekken worden verspreid over het land neergezet op de plaatsen waar het treinverkeer het meeste last van de spoorlopers heeft.

''Machinisten weten niet wat een spoorloper van plan is. Dus rijden ze uit voorzorg stapvoets, maar daardoor ontstaat er geregeld file op het spoor", legt een woordvoerder uit.
Het plaatsen van de hekken kost 30 miljoen euro.

http://www.nu.nl/binnenland/3500522/ext ... weren.html
Gebruikersavatar
Peter
Site Admin
Berichten: 7617
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:04 pm
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Peter »

Stena Line biedt klanten nieuwe multimodale transportoplossing via spoor aan

Maandag, 17 juni 2013

Ferry-operator Stena Line heeft in samenwerking met ERS Railways een nieuwe multimodale transportoplossing geïntroduceerd die klanten de mogelijkheid biedt om goederen van en naar Poznan rechtstreeks per spoor te vervoeren.

“We hebben een enorme vraag van onze klanten met betrekking tot multimodale oplossingen en dit is een belangrijke stap in onze voortdurende inspanningen om aan de vraag van onze klanten te voldoen. De verbinding tussen Poznan en Rotterdam is een belangrijke verbinding in ons transportnetwerk en biedt onze klanten een gemakkelijke toegang tot het spoor”, zegt Rob Mittelmeijer, Freight Commercial Manager bij Stena Line.

Vanaf Rotterdam vertrekken iedere week 5 treinen richting Poznan. Dit biedt Poolse en Britse klanten een uitstekende gelegenheid om dagelijks vervoer tussen deze markten te ontwikkelen. Trailers en containers vanuit Polen die vroeg in de ochtend in Rotterdam arriveren, worden dezelfde ochtend nog geladen op de veerboot richting Harwich. De aankomsttijd in Harwich is 18:00 uur. Door deze nauwe afstemming tussen spoor en ferry-diensten wordt de klant een gunstige transittijd aangeboden.

"Wij zien grote mogelijkheden voor deze oplossing zowel in het Verenigd Koninkrijk, Polen als de omringende markten. In Polen bijvoorbeeld heeft een aantal van onze bestaande klanten al de nodige voorbereidingen getroffen om deze shift mogelijk te maken”, aldus Mittelmeijer.

De vrachtdivisie van Stena Line is continue in ontwikkeling en het bedrijf heeft de ambitie uit te groeien van enkel kade-kade operator tot een belangrijke supply chain operator. Hierbij wil Stena Line verschillende logistieke oplossingen aanbieden, waaronder ook intermodaal vervoer.

"Er is geen twijfel dat met de toenemende kosten van de wegenbelasting en de milieu-eisen vanuit de industrie, het spoor een mooie toekomst in het verschiet heeft, bijzonder op de langere afstanden. Door dit combineren met onze veerverbindingen, bieden wij een concurrerende oplossing” , zegt Björn Petrusson, Group Director Freight bij Stena Line.

"Ons doel is om ons netwerk te verbreden met meer intermodale terminals dichter bij de markt. We zien de voortdurende groei in ons hele netwerk als het gaat om niet-begeleide trailers. In deze context speelt het spoor een belangrijke rol voor ons”, aldus Petrusson.

Bron: Railcargo.nl
“Hallo cargo!”
Andre
Site Admin
Berichten: 1676
Lid geworden op: zo aug 19, 2012 10:46 am
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Andre »

Freightliner Group announces acquisition of ERS Railways

19 June 2013

EUROPE: Freightliner Group announced that it is to acquire ERS Railways from Maersk Line on June 19. Financial terms were not disclosed, and the transaction is subject to regulatory approval. A long-term contract has been agreed for ERS to continue to provide services for the shipping line.

Rotterdam-headquartered ERS was founded in 1994 and became licensed as a railway undertaking in 2002. It provides intermodal services to the hinterlands of major ports including Rotterdam, Hamburg, Bremerhaven, Lübeck and Rostock, as well as services to destinations in Italy, Poland, Germany, Switzerland, Austria and the Czech Republic. ERS holds a 47% stake in German port hinterland operator boxXpress.de.

'The acquisition of ERS is a very good fit with our growth strategy and further extends our profitable footprint, following our successful entry into the Polish and German bulk haul markets over the last seven years and our entry into Australia in 2009', said Peter Maybury, Chief Executive of Freightliner Group. 'The business has a strong management team who share our service-led approach, and we look forward to supporting them as ERS continues to grow its continental European intermodal services.'


Bron : Railwaygazette.com
Zie ook Goederenwagens.nl & mijn Ipernity site
Andre
Site Admin
Berichten: 1676
Lid geworden op: zo aug 19, 2012 10:46 am
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Andre »

ProRail start offensief tegen spoorlopers en koperdieven in Brabant
19 juni 2013

BRABANT - ProRail is een offensief begonnen om spoorlopers tegen te gaan. Het spoorbedrijf gaat 600 kilometer hekwerk plaatsen, waarvan een heel groot deel in Brabant. Ook worden BOA's (buitengewone opsporingsambenaren) ingezet, gaat het bedrijf her en der flyers uitdelen en is er een reclamespot gemaakt. Dat meldt woordvoerder René Vegter van ProRail.
In Brabant, Zeeland en Limburg is het probleem met spoorlopers het grootst van heel Nederland. In 2012 werden in totaal 2700 landelijke meldingen van spoorlopers gedaan door machinisten, waarvan 814 in de zuidelijke regio.

De reden waarom machinisten in Brabant -en ook in Limburg- vaker kampen met spoorlopers, heeft te maken met het feit dat de sporen in landelijk gebied liggen. In de Randstad is dat veel minder het geval en is het spoor afgeschermd van de bewoonde wereld. Van de 2700 meldingen komen er dan ook 'slechts' 422 uit de Randstad.

Waar komen de hekken in Brabant?
ProRail plaatst hekken naast het spoor bij Den Bosch richting Rosmalen en Geffen, in de bebouwde kom van Best, tussen Geldrop en Heeze, Vught en Tilburg, tussen Tilburg en Boxtel, Prinsenbeek en in Roosendaal net buiten de bebouwde kom. René Vegter: "Het is nog niet duidelijk hoeveel van die 600 kilometer er in Brabant komt. Voor het plaatsen van de 600 km hebben we drie jaar uitgetrokken"

meer lezen...

Bron : Dichtbij.nl
Zie ook Goederenwagens.nl & mijn Ipernity site
Andre
Site Admin
Berichten: 1676
Lid geworden op: zo aug 19, 2012 10:46 am
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Andre »

Limburgse gemeenten willen minder giftreinen

Roermond, Venlo en Sittard-Geleen gaan met het Rijk praten over het vervoer van gevaarlijke stoffen over het spoor door hun gemeenten. Ze willen dat het aantal giftreinen door woonwijken in hun gemeenten wordt verminderd.
Dat schrijft burgemeester Peter Cammaert van Roermond in antwoord op vragen van de VVD-gemeenteraadsfractie. De drie gemeenten ondernemen samen met de Veiligheidsregio Limburg Noord actie naar aanleiding van de ramp met de giftrein in de nacht van 4 op 5 mei in het Belgische Wetteren.

Treinen met de gevaarlijke stof acrylnitril die in Wetteren slachtoffers maakte rijden ook door Roermond, blijkt uit de antwoorden van Cammaert.

Bron : AD.nl


Persoonlijke note : Waar leeft Sittard ook al weer van, juist ja van DSM & Sabic
Zie ook Goederenwagens.nl & mijn Ipernity site
Gebruikersavatar
Peter
Site Admin
Berichten: 7617
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:04 pm
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Peter »

Die hopen natuurlijk dan dat alles via de binnenvaart gaat.
“Hallo cargo!”
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

320 miljoen euro voor verbeteren spoorwegovergangen
24 juni 2013 13:00

Staatssecrataris Mansveld gaat de veilige doorstroming van trein- en wegverkeer op overwegen verbeteren. Dat moet onder andere gebeuren door het beinvloeden van het gedrag van weggebruikers en het beter afstellen van stoplichten vlak voor de overgangen.

Het aantal incidenten op spooroverwegen is sinds 2000 met de helft afgenomen. In 2000 waren er 90 incidenten, in 2012 nog maar 45. Door een betere doorstroming hoopt de staatssecretaris dat het aantal incidenten nog verder afneemt.

ProRail onderzoekt samen met het ministerie welke van de ruim 2600 overgangen moeten worden aangepakt. Het kan daarbij gaan om het het aanpassen van stoplichten, het inpassen van een fietstunnel, of het verbeteren van de dichtligtijden. "Bij sommige overwegen waar de spoorboom al een tijdje naar beneden staan terwijl er nog geen trein langskomt onstaan niet alleen files, maar ook gevaarlijke situaties. Denk bijvoorbeeld aan mensen die onder gesloten spoorbomen willen doorglippen", aldus Mansveld.

Het Rijk verwacht dat in 2015 de eerste spoorovergangen zijn aangepast. De aanpak gaat in totaal 320 miljoen euro kosten.

Bron: RTL Nieuws
Goed sporen. Daar houden we van.
Andre
Site Admin
Berichten: 1676
Lid geworden op: zo aug 19, 2012 10:46 am
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Andre »

Kamer wil snellere intercity's

DEN HAAG -
De Tweede Kamer wil dat nieuwe intercity's voortaan 200 kilometer per uur gaan rijden waar dat mogelijk is. Staatssecretaris Wilma Mansveld (Spoor) moet met de NS gaan afspreken dat nieuw aan te schaffen materieel op deze snelheid is berekend.

Het plan van de ChristenUnie en GroenLinks kreeg dinsdag de steun van een meerderheid in de Kamer. „De reistijd tussen de Randstad en de rest van Nederland moet korter. NS moet hier bij de komende bestellingen van nieuwe treinen rekening mee houden”, aldus Carla Dik-Faber van de ChristenUnie.
Nu kan op enkele plekken in Nederland al 200 kilometer per uur worden gereden. Dat is onder meer het geval op de nieuwe Hanzelijn, waar wordt gewerkt met een Europees veiligheidssysteem. Veel treinen kunnen nu echter niet harder dan 140 kilometer per uur.
„Geleidelijk kunnen ook andere spoorlijnen worden aangepast voor hogere snelheden. Kansrijk zijn de trajecten Utrecht-Eindhoven, Gouda-Utrecht-Arnhem, Zwolle-Groningen/Leeuwarden en Amersfoort-Apeldoorn”, vindt Dik-Faber.
Omdat de NS vaak tientallen jaren met materieel doet, moet er volgens de ChristenUnie en GroenLinks nu worden ingezet op snelle uitvoeringen.

Bron : De Telegraaf
Zie ook Goederenwagens.nl & mijn Ipernity site
Gebruikersavatar
Peter
Site Admin
Berichten: 7617
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:04 pm
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Peter »

Continental Rail Services failliet verklaard

26 juni 2013

De Rotterdamse rechtbank heeft Continental Rail Services failliet verklaard. De achtergronden van het faillissement zijn nog niet duidelijk. Uiteraard speelt de slechte conjunctuur een rol. Het bedrijf aan de Moezelweg in Rotterdam Europoort is een volle dochteronderneming van het Duitse AR2 Logistic Consulting. Continental Rail Services had zelf kantoren in Rotterdam, Düsseldorf en Wenen. Het bedrijf bood als vervoerder en expediteur grensoverschrijdend transport aan tussen West-Europa en oostelijk Europa, waaronder vervoer met bloktreinen voor agribulk, brandstoffen, bulk, staal en intermodaal vervoer.

Bron: Nieuwsblad Transport
“Hallo cargo!”
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

NS is tevreden over Hanzelijn
Geplaatst op 29 juni 2013, Laatste update 29 juni, 08:55

ZWOLLE/KAMPEN - De Hanzelijn tussen Zwolle - Lelystad en Schiphol voldoet aan de verwachtingen die er vooraf van waren, zegt de NS. Alleen het reizigersaantal op station Kampen-Zuid blijft sterk achter bij de verbinding die op 8 december is geopend.

Eenderde van de reizigers die vanuit Zwolle via Amersfoort naar de Randstad reisde, is definitief overgestapt naar de Hanzelijn, zegt Ineke van Gent, de nieuwe regiodirecteur van NS in Noordoost Nederland. "De groei van reizigers via de Hanzelijn is sterker dan bij de NS als geheel." Op het nieuwe station Dronten werden in april 3.000 in- en uitstappers per dag geteld. Station Kampen Zuid trekt zo'n 1.250 per dag. Dan zijn er aanzienlijk minder dan de 2.000 en op termijn zelfs 3.000 waarop bij de planning van de lijn was gerekend. Veel van hen blijven evenwel het Kamperlijntje trouw. Ook speelt mee dat een geplande woonwijk in de nabijheid van het station er nog niet van is gekomen, denkt Van Gent. Absolute reizigersgetallen heeft NS nog niet van de Hanzelijn. Wel hebben enquetes uitgewezen dat 44 procent van de reizigers een nieuwe klant is van NS. "Door de Hanzelijn werd Dronten ontsloten en is er ook interactie gekomen tussen Zwolle en Groningen, die voorheen alleen per bus of auto bereikbaar waren. Van de nieuwe klanten heeft twintig procen de auto, de bus of fiets gelaten voor wat ze waren." In totaal maakte 23,5 procent van de reizigers een reis vanuit Leeuwarden en Groningen. En wie naar Schiphol, Leiden of Amsterdam Zuid wil reizen neemt in 100 procent van de gevallen de Hanzelijn

Bron: De Stenter
Goed sporen. Daar houden we van.
Andre
Site Admin
Berichten: 1676
Lid geworden op: zo aug 19, 2012 10:46 am
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Andre »

Spoorwegen doeken NS Hispeed op
11 juli 2013

NS Hispeed, het bedrijfsonderdeel van de NS waar onder meer de geflopte hogesnelheidstrein Fyra onder valt, verdwijnt. De activiteiten gaan vanaf oktober over naar NS Reizigers.

Er gaan geen banen verloren, vertelt een woordvoerder van NS donderdag. Directievoorzitter Jan-Willem Siebers van NS Hispeed legt zijn functie neer.
Aanvankelijk brengt de NS alleen de Hispeed-activiteiten op het gebied van materieel en dienstregeling bij de Reizigerstak onder. Ook gaan afdelingen verantwoordelijk voor it, financiën en personeel met elkaar samenwerken. In 2014 wil het spoorbedrijf alle onderdelen hebben samengevoegd.
Met de fusie loopt de NS vooruit op de geplande samenvoeging van de concessies voor het hoofdrailnet en de hogesnelheidslijn in december volgend jaar. Daartoe besloot de toenmalige minister van Infrastructuur en Milieu Melanie Schulz van Haegen (VVD) in november 2011.
De NS heeft met NS Reizigers momenteel de concessie voor het hoofdrailnet en met NS Hispeed de concessie voor de hogesnelheidslijn. Ook de internationale treinen naar onder meer België, Frankrijk en Duitsland vallen onder NS Hispeed.

Bron : Nu.nl
Zie ook Goederenwagens.nl & mijn Ipernity site
arnold
Berichten: 14486
Lid geworden op: di aug 21, 2012 2:51 pm
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door arnold »

Eerste Kamer stemt in met wet Basisnet spoor
9 juli 2013

De Eerste Kamer heeft dinsdag ingestemd met het wetsvoorstel ‘Basisnet vervoer gevaarlijke stoffen’. In de wet staat vastgelegd wat de maximale risico’s mogen zijn van transport van gevaarlijke stoffen over spoor-, weg- en watertrajecten. Voor spoorgoederenvervoerders is de aanname van de wet een belangrijk moment. Het basisnet markeert de komende jaren het speelveld waarbinnen zij werken.

De veiligheid van bewoners langs de routes wordt met de nieuwe wet vergroot en voor de toekomst toe geborgd. De wet zorgt er tegelijkertijd voor dat spoorgoederenvervoerders gevaarlijke stoffen tussen de belangrijkste industriële locaties in Nederland en het buitenland kunnen blijven vervoeren. Hierbij wordt gebruik gemaakt van de routes met de minste risico’s.

Risicoplafonds

In de wet staat vastgelegd wat de infrastructuur is van het basisnet en welke risicoplafonds daarvoor gelden. Daarbij wordt bijvoorbeeld vastgelegd dat er geen woningen gebouwd mogen worden binnen een bepaalde afstand van het spoor. Ook staat er in de wet regels opgenomen voor aanpassing en aanleg van infrastructuur en wat het effect daarvan is voor de externe veiligheid.

Verder voorziet de wet erin dat er het vervoer van gevaarlijke stoffen regelmatig gemonitord wordt en dat op basis daarvan trendanalyses verschijnen. Maar ook de wijze van het berekenen van de risico’s en de daarbij te hanteren rekenmethodiek wordt met deze regeling gereguleerd.

Woningen

Uit onderzoek dat in 2011 is gedaan blijkt dat in totaal 43 woningen binnen de risicoplatforms liggen. Staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur en Milieu schreef in een brief aan de Eerste Kamer dat het de voorkeur heeft dat deze woningen verdwijnen. Dat kan volgens haar door het uitkopen van de eigenaren en eventuele afspraken over voortzetting van de het bestaande gebruik met de eigenaar.

Basisnet vervoer gevaarlijke stoffen gaat op 1 januari 2014 in.

Bron: Spoorpro.nl
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 3958
Lid geworden op: ma aug 20, 2012 7:54 pm
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Jeroen »

Eerste mbo-machinisten railvervoer

08 juli 2013

Zo’n veertig jongeren ontvangen woensdag als eerste in Nederland het mbo-diploma Machinist Railvervoer.
Deze groep volgde de afgelopen twee jaar een dagopleiding bij het Scheepvaart en Transport College (STC) in Rotterdam.
Het STC begon in 2011 als eerste in Nederland met deze opleiding. Voor die tijd werden machinisten opgeleid door het bedrijfsleven in de railsector. De opleiding is in overleg met het bedrijfsleven ontwikkeld en is erkend door het ministerie van OC&W en de Inspectie Leefomgeving en Transport.

Bijna alle jongeren die woensdag hun diploma krijgen, hebben al een arbeidscontract met een railvervoerder getekend, veelal met het bedrijf waar ze de laatste stage hebben gelopen. In totaal lopen ze in twee jaar tijd dertig weken stage bij verschillende railvervoerders.

Bron: nieuwsbladtransport.nl
Bitter nun boik van ut zoipuh, dan nun bult van ut werkuh
Andre
Site Admin
Berichten: 1676
Lid geworden op: zo aug 19, 2012 10:46 am
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Andre »

Interne baan MV2 stuk dichterbij

19 juli 2013
De kans is groot dat Havenbedrijf Rotterdam een interne baan op de Maasvlakte voor de uitwisseling van containers tussen de bestaande en nieuwe zeeterminals aanlegt.

Hetzelfde geldt voor de bouw van een openbare spoorterminal (common user rail terminal) voor de bundeling van de zogenoemde dunne stromen containers, die per spoor moeten worden aan- en afgevoerd.

Dit heeft de top van het Havenbedrijf, ceo Hans Smits en cfo Paul Smits, vrijdagochtend gezegd bij de toelichting op de halfjaarcijfers. De investeringen in beide projecten samen belopen zeker enkele tientallen miljoenen, maar zijn sterk afhankelijk van de uitvoering.

‘Als we alleen maar asfalt tussen ECT, RWG en APMT hoeven aan te leggen, ligt de interne baan er voor misschien tien miljoen. Maar als er viaducten in moeten komen, wordt het gelijk een stuk duurder’, zei Paul Smits. Het Havenbedrijf verwacht ‘na de zomer’ knopen te kunnen doorhakken. Voor die tijd zullen allerlei scenario’s worden onderzocht. ‘We moeten eerst weten wat we gaan doen. Daarna is pas de vraag aan de orde hoe we het gaan doen’, voegde hij eraan toe.

Meer lezen -> Nieuwsblad Transport
Zie ook Goederenwagens.nl & mijn Ipernity site
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 3958
Lid geworden op: ma aug 20, 2012 7:54 pm
Locatie: Helmond
Contacteer:

Nieuwe containers Samskip arriveren in Rotterdam

Bericht door Jeroen »

Nieuwe containers Samskip arriveren in Rotterdam

25 juli 2013

Bij de Rotterdam Shortsea Terminal zijn onlangs week opnieuw tachtig nieuwe 45-voetscontainers gearriveerd voor Samskip Multimodal.

Samskip nam de afgelopen maanden al 440 van de nieuwe 45-voeters in ontvangst, op het totaal van 550 die het bedrijf in China liet fabriceren.

De containers lossen in 2014 de oude 45-voeters af die nog uit de vloot van Geest stammen. Samskip nam Geest in 2005 over.

Die nieuwe 45-voets pallet-wide high-cube containers zijn iets lichter en hebben meer inhoud dan de vorige generatie.

Bron: nieuwsbladtransport.nl
Bitter nun boik van ut zoipuh, dan nun bult van ut werkuh
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

Dienstleiders hekelen treintaal
Toegevoegd: vrijdag 2 aug 2013, 06:27, Update: vrijdag 2 aug 2013, 12:46

Het wordt gevaarlijker op het Nederlandse spoor door nieuwe gespreksvoorschriften van ProRail. Dat schrijft een groep treindienstleiders uit Utrecht aan de directie van ProRail. De spoorbeheerder heeft een bericht van de Volkskrant daarover bevestigd.

De treindienstleiders van ProRail moeten sinds vorig jaar in het NAVO-alfabet communiceren met de machinisten van de NS. Zo moet spoor 14B worden uitgesproken als "één-vier-bravo".

Het leidt volgens de dienstleiders tot spraakverwarring, onnodig lange gesprekken en onveilige situaties. De Volkskrant schrijft over een passagier die onwel werd op spoor twaalf. De ambulance was naar "spoor één-twee" gestuurd. Ambulancebroeders kwamen er pas op het station achter dat ze op spoor 12 moesten zijn.

'Doodvermoeiend'
Een ander bezwaar is dat dienstleiders en machinisten tijdens telefoongesprekken iedere mededeling tegenwoordig moeten besluiten met het woord 'over'. "Doodvermoeiend, en het leidt alleen maar af van de inhoud", zegt een NS-machinist in de Volkskrant.

Volgens de NS en ProRail maken de nieuwe, eenduidige gespreksregels het spoor op termijn juist veiliger. Een woordvoerder van ProRail zegt dat de richtlijnen het gevolg zijn van Europese richtlijnen voor communicatie. "Het is gewoon een kwestie van wennen."

Bron: NOS.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

Verkeerde trein gehuurd voor Szigetreis

Omdat een verkeerde trein was gecharterd, hebben een honderden festivalgangers uren moeten wachten in Venlo.

De jongeren zouden vrijdagmorgen met een gehuurde Duitse trein naar het Sziget-festival in Hongarije gaan. Organisator 'Festival Travel' had echter een trein geregeld die niet gecertificeerd was voor het Nederlandse spoorwegennet.

Bussen
Uiteindelijk regelde de NS dat de festivalgangers van Venlo naar Kaldenkirchen werden gebracht, om daar over te kunnen stappen op de 'Sziget-express.' Omdat de normale trein naar Kaldenkirchen te klein was voor alle passagiers werden daarvoor ook bussen ingezet.

Kosten
Vanwege de hitte deelde stationspersoneel water uit onder de wachtende passagiers. De NS gaat de kosten voor de ingehuurde bussen mogelijk verhalen op de reisorganisatie.

Sziget
Het Sziget-festival bij de Hongaarse hoofdstad Budapest is een van de grootste muziekfestivals van Europa.

Bron: L1
Goed sporen. Daar houden we van.
Andre
Site Admin
Berichten: 1676
Lid geworden op: zo aug 19, 2012 10:46 am
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Andre »

Goederentreinen naar Maasvlakte ondervinden hinder door blikseminslag
dinsdag 6 augustus 2013

Het goederenvervoer over de spoorlijn die de Rotterdamse haven verbindt met het achterland ligt sinds maandagavond laat voor een deel plat. De oorzaak is vrijwel zeker een blikseminslag in de bovenleiding, zei een woordvoerster van spoorbeheerder Keyrail. De verwachting is dat de herstelwerkzaamheden tot dinsdagmiddag 16.00 uur duren.

Het gaat om het eerste deel van de spoorlijn. Tussen Europoort en de Maasvlakte was in eerste instantie in het geheel geen treinverkeer mogelijk. In de loop van de dinsdagochtend kon over een spoor weer beperkt worden gereden met dieseltreinen.

Volgens een woordvoerder van DB Schenker vormt het getroffen traject de slagader van de spoorlijn, waarover dagelijks circa 150 goederentreinen van en naar de Maasvlakte rijden.

(c) ANP

Bron Treinreiziger.nl
Zie ook Goederenwagens.nl & mijn Ipernity site
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

NS vervangt zakcomputer na klachten
09-08-13 19:11 uur - Bron: ANP

Machinisten en conducteurs hoeven straks misschien niet meer te werken met hun zakcomputers. In september begint een proef met een ander apparaat, vergelijkbaar met een smartphone. Een woordvoerder van de NS bevestigde dat vrijdag na berichtgeving van BNR. Het is niet bekend wanneer de NS definitief besluit over de vervanging.

De NS heeft de vervanging aangekondigd in een brief aan vakbond FNV Spoor. Die had een brandbrief geschreven over de zakcomputer, de Railpocket. 'In het systeem zitten tal van fouten. Soms crasht het apparaat wel zeven keer per dienst en krijgen machinisten snelheidsbeperkingen niet door', zei vakbondsbestuurder Tiebe van der Molen.

Bron: Het Parool
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

NS test poortjes op station Sittard
Gepubliceerd op: 19.08.13 16:53, laatste update: 19.08.13 17:01

De Nederlandse Spoorwegen gaan op 26, 27 en 28 augustus de toegangspoortjes testen op het station in Sittard. Alle poortjes worden in werking gesteld.

De proef dient als voorbereiding op volgend jaar, als de NS in heel Nederland de toegangspoortjes op stations permanent wil gaan gebruiken.

Bron: Dagblad De Limburger
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

NS lijdt verlies door Fyra
Gepubliceerd: 20 augustus 2013 15:11, Laatste update: 20 augustus 2013 16:58

De NS heeft in het eerste halfjaar een nettoverlies geleden van 76 miljoen euro.

In dezelfde periode een jaar eerder schreef het spoorbedrijf nog een winst van 147 miljoen in de boeken.

De NS wijt het negatieve resultaat vooral aan boekhoudkundige verliezen op de uit de dienstregeling gehaalde Fyra-treinen. Ook kampte het spoorbedrijf met minder vervoersopbrengsten op het binnenlandse net en hogere operationele kosten. NS wijst erop dat de verkoop in juni 2012 van het stadskantoor Utrecht zorgde voor eenmalige hoge opbrengsten en resultaten.

De vervoerder spreekt over een moeilijk eerste half jaar. Het bedrijf zegt momenteel hard te werken aan het vinden van een goede oplossing voor het uit de dienst halen van de Fyra-treinen.

De NS besloot in juni definitief te stoppen met het Fyra-project. De V250-treinstellen van de Italiaanse fabrikant AnsaldoBreda hadden volgens het spoorbedrijf te veel mankementen.

Reizigers
Overigens waren de reizigers beter te spreken over de prestaties van de NS in de afgelopen periode, meldt het bedrijf in zijn halfjaarbericht.

Zo gaf 76 procent van de NS-klanten een zeven of hoger voor de prestaties op het spoor en op de stations ten opzichte van 72 procent in het eerste kwartaal van dit jaar en 73 procent in het tweede kwartaal van 2012.

De reizigerspunctualiteit, ofwel het aantal mensen dat een geslaagde reis had zonder vertraging en met een succesvolle overstap, verbeterde van 88,2 procent in het eerste kwartaal naar 92,6 procent in het tweede kwartaal.

Bron: Nu.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Peter
Site Admin
Berichten: 7617
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:04 pm
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Peter »

Nieuwe spoorinfrastructuur en treinlaadstation voor OVET

Woensdag, 21 augustus 2013

Sinds 1 juli jongstleden heeft OVET de beschikking over een nieuwe optimale spooraansluiting en state-of-the art treinbelader op haar terminal in het havengebied Vlissingen-Sloe.

OVET behandelt met name vaste brandstofproducten, als kolen, (pet)cokes en antraciet. Deze nieuwe faciliteit stelt OVET in staat om (kolen)treinen met 44 wagons en 2.700 ton netto laadgewicht te beladen met 1.500 ton / uur. De infrastructuur bestaat uit een dubbel spoor van meer dan 1000 meter lengte. Het spoor wat na de belader ligt, heeft een lengte van 650 meter waardoor een trein van 44 wagons in volle lengte beladen kan worden.

Uiteraard is OVET door haar flexibele operatie in staat om allerlei soorten goederen in treinen te laden. Te denken valt hierbij aan droge bulkgoederen, maar ook stukgoed, special cargo, etc. De terminal in Vlissingen-Sloe beschikt over een gesloten loods bestaande uit 6 afgesloten compartimenten met elk een capaciteit van 7.500 m3. Ook goederen die gesloten opslag en transport vereisen, behoren dus tot de mogelijkheden.

De haven biedt uitstekende achterlandverbindingen per spoor en verschillende rangeerbedrijven zijn actief in de haven, waaronder Locon, RRF en DB Schenker. OVET heeft deze investering uitgevoerd om de mogelijkheid te hebben de spoordiensten richting het Europese achterland, met name voor de Duitse energie- en staalindustrie uit te breiden.

OVET beschikt over twee diepwater terminals in Vlissingen en Terneuzen. Beide locaties zijn strategisch gelegen en het grootste voordeel van spoorafvoer in Zeeland, is dat er geen congestie op het net aanwezig is. De tijd die een trein nodig heeft om tot de Duitse grens te komen is daardoor zeer efficiënt.

Inmiddels heeft OVET proeftreinen geladen voor verschillende Duitse eindverbruikers. Derhalve hebben reeds een aantal spoorvervoerders de haven van Vlissingen aangedaan. Bekende spoorvervoerders van droge bulkproducten zijn Captrain, TX Logistik, DB Schenker, Rheincargo en NIAG. Verschillende partijen noemen de verbindingen naar Vlissingen uitstekend.

De nieuwe installatie is gebouwd door Heilig B.V. uit Heerhugowaard in samenwerking met TES Installatietechniek B.V. ten behoeve van de elektrotechnische installaties. De spoorinfrastructuur is aangelegd door Strukton met onder aanneming van Aannemings- en verhuurbedrijf J. Hoondert & Zn. B.V. uit 's-Heerenhoek . Het ontwerp is gemaakt in samenwerking met Logitech B.V. uit Driebergen.

De haven van Vlissingen-Sloe wordt bereikt via de Zeeuwse lijn en de Sloelijn. Tot aan het emplacement Vlissingen-Sloe is het spoor geëlektrificeerd. Vanaf het emplacement tot aan de terminal van OVET in de Kaloothaven is het spoor niet-geëlektrificeerd en wordt er gebruik gemaakt van diesel tractie. Hiervoor heeft OVET de mogelijkheid om bovengenoemde rangeerbedrijven in te schakelen. De afstand van het emplacement tot aan de terminal bedraagt ongeveer 5 kilometer.

Met de nieuwe faciliteiten bereidt OVET zich voor op de toekomst. Het biedt OVET de mogelijkheid om op meerdere fronten in de markt aanwezig te zijn.

Bron: Railcargo.nl
“Hallo cargo!”
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 3958
Lid geworden op: ma aug 20, 2012 7:54 pm
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Jeroen »

Peter schreef: Verschillende partijen noemen de verbindingen naar Vlissingen uitstekend.
Snap ik. De storingsgevoelige Betuweroute kan vermeden worden. :P
Bitter nun boik van ut zoipuh, dan nun bult van ut werkuh
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

ProRail werkt 's nachts aan spoor Venlo

Er wordt dit najaar een paar keer 's nachts aan het spoor gewerkt op het Venlose emplacement.

In een brief aan omwonenden waarschuwt ProRail voor mogelijke geluidsoverlast of felle verlichting.

Het bedrijf schrijft dat bepaalde werkzaamheden 's nachts moeten worden uitgevoerd omdat er dan minder treinen rijden. Het onderhoud aan het spoor is ter voorkoming van slijtage.

Drie nachten
Van zaterdag 14 september tot en met zondag 15 september wordt er twee nachten achter elkaar gewerkt. Ook in de nacht van zondag 27 oktober op maandag 28 oktober zijn er werkzaamheden aan het emplacement in Venlo.

Bron: L1
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

Grootste led-scherm in Rotterdam
maandag 26 aug 2013, 18:48 (Update: 26-08-13, 18:50)

In Rotterdam is het grootste led-scherm van Europa in gebruik genomen. Het scherm, met 5.142.528 lampjes, hangt in de stationshal van het nieuwe Centraal Station.

Het scherm is 40 meter lang, 4,5 meter breed en 8000 kilo zwaar. De stad heeft het scherm cadeau gekregen van het Havenbedrijf Rotterdam, dat dit jaar 80 jaar bestaat.

Het Havenbedrijf mag de komende tien jaar bepalen wat er te zien zal zijn op het panorama-scherm. Voorlopig zijn dat filmpjes uit de Rotterdamse haven, die worden aangepast aan het tijdstip van de dag en het seizoen. Er zijn 120 filmpjes gedraaid van gemiddeld 3 minuten.

Het scherm is in China gemaakt voor een Nederlands bedrijf. Het kostte bijna 3 miljoen euro.

Bron: NOS.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Peter
Site Admin
Berichten: 7617
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:04 pm
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Peter »

Saboteur spoorwegovergang op heterdaad betrapt

Gepubliceerd op 02-09-2013 om 11:31

Medewerkers van ProRail hebben vrijdagnacht in Oss een 22-jarige man uit Utrecht op heterdaad betrapt bij het saboteren van een spoorwegovergang. Dat gebeurde aan de Zonnebloemstraat.

De buitengewoon opsporingsambtenaren (BOA’s) van ProRail hielden de overweg al langere tijd in de gaten omdat deze vaker het doelwit is van vandalen. Het verstoren van de overweg geeft veel overlast in de omgeving en brengt de veiligheid van het treinverkeer in gevaar.
Bekeuringen

De man heeft daarom van de BOA’s twee bekeuringen gekregen. Eén voor spoorlopen waarop een boete staat van 130 euro. Ook kreeg hij een boete voor het ‘in verstoring brengen van de overweg’. Het boetebedrag hiervoor wordt bepaald door de officier van justitie en kan oplopen tot 1300 euro.

Bron: Spoorpro
“Hallo cargo!”
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

Buitenlandse machinisten mogen weer Duits en Frans spreken
Gepubliceerd op 03-09-2013 om 15:11

Door een wijziging in de wet mogen buitenlandse machinisten op delen van het Nederlandse spoor weer Duits en Frans spreken met de verkeersleiding. Dat meldt werkgeversvereniging KNV. Een hiaat die hierover in 2011 in de Spoorwegwet is ontstaan, is met een beleidsregel inmiddels hersteld.

Dat maakt het volgens KNV mogelijk om op de voormalige grensbaanvakken bij de Duitse grens, de Duitse taal weer toe te staan. Hierdoor kunnen Duitse machinisten met de juiste bevoegdheden bij het grensgebied bij Venlo enkele kilometers doorrijden tot het emplacement Venlo, zodat daar de machinistenwissel kan plaatsvinden.

Duitse grens
Door de wetswijziging kan ProRail op delen van de hoofdspoorweginfrastructuur ook weer een andere taal dan Nederlands toestaan voor de communicatie tussen verkeersleiding en machinisten. Eerder was dit door veranderde wetgeving niet langer mogelijk. Het gebruiken van een andere taal dan Nederlands is met name van belang voor buitenlandse spoorgoederenvervoerders die van en naar Nederland rijden.

In de beleidsregel wordt nu geschreven dat de machinist de Nederlandse taal ‘of een door de beheerder voorgeschreven taal’ dient te beheersen. “Indien de beheerder een andere taal dan de Nederlandse voorschrijft voor delen van de hoofdspoorweginfrastructuur, dan zullen veiligheidsfunctionarissen die andere taal zodanig dat zij de procescommunicatie kunnen voeren en begrijpen”, zo schrijft de beleidsregel voor.

Taal
Op dit moment is op het gehele spoor in ons land de Nederlandse taal voorgeschreven. “Mocht de beheerder een andere taal gaan voorschrijven op sommige hoofdspoorwegen, dan wordt met het voldoende beheersen van de Nederlandse, ook gedoeld op voldoende beheersing van eventuele andere door de beheerder voor te schrijven talen”, staat in de beleidsregel.

Het hiaat in de wetgeving is in 2011 ontstaan toen de machinistenrichtlijn (2007/59/EG) werd overgenomen in de Nederlandse wetgeving. Als ProRail het gebruik van de Duitse en Franse taal op bepaalde delen van het spoor weer toestaat, dan wordt volgens KNV een operationeel en kostenprobleem voor de spoorgoederenvervoerders opgelost.

Bron: Spoorpro.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
VinceCargo
Berichten: 3085
Lid geworden op: vr aug 16, 2013 4:39 pm
Locatie: Woerden
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door VinceCargo »

Zéér positief! Momenteel een drama bij o.a. Venlo...
Geen handvol, maar een land vol
Gebruikersavatar
CFL1800
Berichten: 2282
Lid geworden op: vr aug 31, 2012 10:30 pm

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door CFL1800 »

Nou hoe vaak het niet is gebeurd dat bestuurders van Kinkempois naar Sittard rijden zonder ook maar 1 woord Nederlands te spreken, en vervolgens daardoor in de problemen komen gaat natuurlijk nergens over. Die Walen dienen zich ook aan regels te houden, hoe nors ze ook altijd mogen zijn. Sittard ligt nog altijd in Nederland en zeker als je met een Nederlandse loc daar komt, lijkt het me logisch dat je ook Nederlands spreekt.
Gebruikersavatar
Peter
Site Admin
Berichten: 7617
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:04 pm
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Peter »

Vervoer Betuweroute ligt stil

04 september 2013

Het vervoer via de Betuweroute ligt vanmiddag nog stil. De eerder gemelde ‘technische storing’ in Emmerich is verholpen, maar de Betuweroute heeft nu te kampen met een storing in de Sophiaspoortunnel. Dat meldt woordvoerder Max Philips van Betuweroute-beheerder Keyrail.

Het zogenoemde A15-tracé tussen het rangeercentrum Kijfhoek en Zevenaar aan de Duitse grens is daardoor nog gestremd. De Havenspoorlijn tussen de Maasvlakte en Kijfhoek is wel weer beschikbaar. Van en naar KIijfhoek wordt het treinverkeer omgeleid, aldus Philips.

Emmerich ligt op de doorgaande lijn tussen Arnhem en Oberhausen, waar de Betuweroute enkele kilometers voor de Nederlandse grens op aansluit.

Bron: Nieuwsblad Transport
“Hallo cargo!”
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

Vught 'zoekt' miljoenen voor spoor
Geplaatst op 03 september 2013, Laatste update 03 september, 17:34

VUGHT - De gemeente Vught wil dat de provincie het spoor in Vught 'prioriteit geeft' binnen de begroting. Alleen dán is het rijk bereid te 'kijken' of er extra geld komt voor het Programma Hoogfrequent Spoor (PHS).

Er is al 150 miljoen euro vanuit Den Haag toegezegd. Vught reageerde daar eerder dit jaar blij op, want de gemeente viel buiten het bezuinigingsgeweld van minister Melanie Schultz.

Toch hoopt burgemeester Roderick van de Mortel dat er nog eens een slordige 250 miljoen euro beschikbaar komt. Met het geld wil Vught een groot deel van het spoortraject 'verdiept' laten aanleggen.

De overheid heeft niet op voorhand 'nee' gezegd, maar stelt de voorwaarde dat er regionaal bijgedragen wordt. Dat betekent dus dat de provincie en Vught ook geld moeten 'zoeken'. Op 11 oktober is er in ieder geval al een rondetafelgesprek gepland met statenleden en andere betrokkenen. In december vergadert Provinciale Staten over het onderwerp. In het voorjaar van 2014 moet er duidelijk zijn.

Bron: Brabants Dagblad
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

Treinkaartje wordt 3,4% duurder
vrijdag 6 sep 2013, 09:45 (update: 06-09-13, 10:31)

Treinkaartjes worden volgend jaar 3,4 procent duurder. Twee procent daarvan is inflatiecorrectie. Daarnaast moeten reizigers gaan meebetalen aan onder meer de hogere gebruiksvergoeding die de NS voor het spoor kwijt is.

Reizigersorganisatie Beter OV vindt het een slechte zaak dat de hogere gebruiksvergoeding volgend jaar aan de reizigers wordt doorberekend, omdat de NS die pas in 2015 moet betalen.

Volgens de NS wordt slechts het kabinetsbeleid uitgevoerd. "Alle vervoerders in Nederland hebben met de hogere gebruiksvergoeding te maken, dus niet alleen wij. De NS kiest ervoor om de extra kosten geleidelijk door te berekenen, zodat reizigers niet in een keer vier procent extra hoeven te betalen", zegt een woordvoerder.

Een ander deel van de prijsverhoging wordt gebruikt om het dubbele opstaptarief te compenseren. Dat moet betaald worden als mensen met verschillende vervoerders reizen. Volgens Beter OV mag de reiziger niet opdraaien voor het feit dat spoorvervoerders zich rijk hebben gerekend met het dubbele opstaptarief.

Bron: NOS.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Peter
Site Admin
Berichten: 7617
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:04 pm
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Peter »

Mansveld wil tariefdifferentiatie voor betere benutting spoor

Gepubliceerd op 09-09-2013 om 15:15 - Marieke van Gompel

Staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur en Milieu gaat maatregelen nemen om de capaciteit van het Nederlandse spoor beter te benutten. Zo wil ze de onderscheid maken in de tarieven voor de gebruikersvergoeding en de prioriteitsregels voor capaciteitsverdeling herzien. Mansveld maakte dit bekend aan de Tweede Kamer. 



De onderzoekers van het rapport ‘Capaciteitsverdeling op het spoor’ verwachten dat door de liberalisering op het hoofdrailnet in de toekomst één of meerdere internationale personenvervoerders capaciteit gaan aanvragen op het Nederlandse spoor. Daardoor ontstaat meer samenloop en mogelijk conflicten.

Mansveld wil de huidige regels voor capaciteitsverdeling aanpassen om toekomstige conflicten het hoofd te bieden. 

Mansveld gaat het ‘Besluit capaciteitsverdeling hoofdspoorweginfrastructuur’ aanpassen waarin deze regels in staan gedefinieerd. De staatssecretaris komt midden 2014 met een ontwerp van deze aangepast regels.

Prijsprikkels

Mansveld wil met prijsprikkels het treinverkeer anders over het spoor verdelen. Zo wil ze een hogere bijdrage vragen voor spoortrajecten met een hoge kwaliteit en lagere tarieven voor verbindingen met een lagere kwaliteit. Datzelfde principe wil ze laten gelden voor de dal- en piektijden op het spoor.

Ook overweegt ze een bonus- malusregeling bij verstoringen op het spoorwegnet om vervoerders te stimuleren beter te presteren. De staatssecretaris wil een milieuheffing invoeren voor vervoerders. Verder hoopt ze door een onderscheid te maken tussen het gemengde net en de Betuweroute meer capaciteit te creëren voor het personenvervoer.

Verschillende belangen

Uit het onderzoek over de capaciteitsverdeling blijkt dat de belangen van vervoerders verschillen. Personenvervoerders willen lang vooruit kunnen plannen, terwijl goederenvervoerders juist graag ad hoc over paden willen beschikken. In de praktijk blijkt dat de toegewezen ruimte voor ad hoc paden verre van volledig wordt benut.

De onderzoekers concluderen verder dat de voor goederenvervoerders opgenomen BUP-paden (Basis Uur Patroon) niet volledig worden benut. Dat komt volgens hen omdat de capaciteitsverdelingsprocedure goederenvervoerders dwingt om een jaar vooraf capaciteit aan te vragen voor elk uur op de dag.

Kwaliteit treinpaden

Goederenvervoerders zelf zeggen dat de kwaliteit van te toegekende treinpaden op het gemengde net tot en met de terminals niet altijd voldoet. Dat komt doordat ze niet-commerciële stopt moeten maken. Dit verlaagt de betrouwbaarheid van het goederentransport per spoort en verhoogt de kosten.

Daarnaast bevatten de in de planning opgenomen treinpaden vaak niet de juiste karakteristieken (tractie, buitenprofiel-beperkingen, rijtijden en snelheden.)

Spooraannemers

Daarnaast concurreren vervoersaanvragen om capaciteit van aannemers die in opdracht van ProRail het onderhoud uitvoeren en aanpassingen aan de infrastructuur doen. Om verstoringen zo beperkt mogelijk te houden, wijken zij zoveel mogelijk uit naar de nacht en weekenden. Dit brengt echter hogere kosten met zich mee.

De onderzoekers stellen dat wijzigingen in de onderhoudsschema’s niet goed worden uitgewisseld met de vervoerders of de buitenlandse infrastructuurbeheerders. Over het onderhoud zeggen de onderzoekers verder dat de capaciteit niet volledig wordt benut en minder belastend kan worden ingepland.

Liberalisering personenvervoer

Op het spoortraject tussen Den Haag en Brussel dreigt al een tekort aan capaciteit. Naast de NS wil Arriva ook een treinverbinding met België realiseren, de zogeheten Lage Landenlijn. 
De treinen moeten het spoor delen met de binnenlandse treinen en het goederenvervoer.

Op dit moment is alleen het internationale reizigersvervoer geliberaliseerd. De Europese Commissie wil echter ook dat de rest van het personenvervoer op het spoor wordt geliberaliseerd. De Tweede Kamer is daar op tegen.

Bron: Spoorpro.nl
“Hallo cargo!”
Plaats reactie