Korte Nieuwsberichten Nederland

Nieuws en andere gepubliceerde informatie
Forumregels
Een bronvermelding is verplicht bij het overnemen van nieuwsberichten van andere sites.
Andre
Site Admin
Berichten: 1676
Lid geworden op: zo aug 19, 2012 10:46 am
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Andre »

Station in oost krijgt naam Zevenaar Poort

woensdag 03 oktober 2012

ZEVENAAR - Het nieuwe treinstation naast de Zevenaarse nieuwbouwwijk Groot Holthuizen gaat Zevenaar Poort heten. De naam verwijst naar Oostpoort, de term die de Stadsregio Arnhem Nijmegen eerder voor het Zevenaarse gebied bedacht heeft.
Zevenaar wordt beschouwd als de 'poort' naar het midden van Gelderland, met Arnhem en Nijmegen als economisch hart.

De opening van het station laat nog op zich wachten. Rond de jaarwisseling volgen nieuwe resultaten van een studie naar de mogelijkheden. De eerste trein zal niet eerder dan in 2016 of 2017 stoppen.

Bron : de Gelderlander
Zie ook Goederenwagens.nl & mijn Ipernity site
Andre
Site Admin
Berichten: 1676
Lid geworden op: zo aug 19, 2012 10:46 am
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Andre »

Vragen over kosten tijdelijk station Heerlen

woensdag 03 oktober 2012

De partij Hart-Leers in Heerlen noemt de kosten voor het tijdelijke station in Heerlen buitenproportioneel.

Het gaat om 6 miljoen euro, de helft van het totale van het totale budget voor de tijdelijke voorzieningen. Die zijn nodig omdat het Maankwartier met station, winkels, kantoren en woningen vertraging oploopt. Hart-Leers vreest dat het hele budget binnen de kortste keren op is en dat het kostenplaatje daardoor verder oploopt.

Verantwoordelijk wethouder Riet de Wit verwacht niet dat het budget overschreden wordt. Ze noemt de uitspraken van de partij Hart Leers stemmingmakerij

Bron : L1
Zie ook Goederenwagens.nl & mijn Ipernity site
Andre
Site Admin
Berichten: 1676
Lid geworden op: zo aug 19, 2012 10:46 am
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Andre »

Nachttreinen in Brabant na dit jaar tot twee uur

Laatst gewijzigd: donderdag 4 oktober 2012

DEN BOSCH - De nachttreinen in Brabant rijden volgend jaar en in 2014 tot twee uur. Alleen op deze manier is deze service kostendekkend, zo hebben Gedeputeerde Staten besloten.
Dit jaar rijden de nachttreinen nog tot vier uur. Dit is het geval op de trajecten Eindhoven-Utrecht, Eindhoven-Rotterdam en Tilburg-Den Bosch. Het besluit is overigens nog niet definitief. De Statencommissie voor Mobiliteit en Financiën moet zich er nog over buigen. Dat gebeurt op 9 november.

Uitgelaten reizigers
Na twee uur zijn de treinen meer gevuld met uitgelaten reizigers. Dan moeten extra kosten worden gemaakt voor ander materieel en het waarborgen van de veiligheid. De NS zegt dat de sfeer het reizen na twee uur 'behoorlijk onprettig' maakt.

Handhaving van het huidige nachtnet (tot vier uur) kost 450.000 euro per jaar, zo heeft de provincie becijferd. GS vragen zich af of maatschappelijk kapitaal moet worden gebruikt om het vervoer van dronken lieden te vervoeren.

"Het moet natuurlijk wel kostendekkend zijn", aldus provinciebestuurder Ruud van Heugten. "Tot twee uur lukt dat prima, maar daarna is de bezetting laag en zijn de kosten hoog. Extra conducteurs en beveiliging op de stations kost geld."

Verlies op lijn Den Bosch-Tilburg
Het huidige voorstel gaat uit van het huidige nachtnet, maar dan tot twee uur. De kosten komen dan uit op 32.000 euro per jaar om het verlies op de lijn Den Bosch-Tilburg te dekken.

Sinds 2007 rijden er met subsidie van de provincie en grote gemeenten nachttreinen door Brabant. De gemeenten Breda en Dordrecht willen niet meer meebetalen.

Bron : Omroep Brabant
Zie ook Goederenwagens.nl & mijn Ipernity site
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21699
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

Tilburgse politiek in actie voor nachttreinen
donderdag 04 oktober 2012 | 17:10 | Laatst bijgewerkt op: donderdag 04 oktober 2012 | 17:29

TILBURG/DEN BOSCH - In de Tilburgse politiek is opschudding ontstaan over het besluit van de provincie om geen geld meer te stoppen in de Brabantse nachttreinen die in het weekend na 02.00 uur rijden.

De PvdA, VVD, D66 en GroenLinks roepen het college van B. en W. van Tilburg op om snel met de provincie om tafel te gaan zitten. "Door te zeggen dat er na dat tijdstip alleen maar dronken jongeren in de trein zitten, scheer je alle reizigers over één kam", zegt Tine van de Weyer (PvdA). "In de Randstad kunnen de nachttreinen wel blijven rijden en daar drinkt de jeugd ook tijdens het stappen." Er maken te weinig mensen gebruik van de Brabantse nachttreinen om de kosten eruit te halen, stelt de provincie. Ook zouden er dus vaak 'uitgelaten' jongeren meereizen.

In Den Bosch is de politiek nog niet in actie gekomen voor behoud van de nachttreinen. Fractievoorzitters Ralph Geers (VVD) en Hermie van Ommeren (PvdA) geven wel aan het 'jammer' te vinden als de trein, maar moeten zich nog in het besluit verdiepen.

Lees meer in het Brabants Dagblad van vrijdag.

Bron: Brabants Dagblad
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21699
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

Stoptrein Arnhem-Dusseldorf gaat over vijf jaar rijden
donderdag 04 oktober 2012 | 07:00 | Laatst bijgewerkt op: donderdag 04 oktober 2012 | 07:39

ARNHEM - Tussen Dusseldorf en Arnhem gaat vanaf 2017 een stoptrein rijden, die ook stopt in Zevenaar. Het rijk en de provincie Gelderland tellen eenmalig 12 miljoen euro neer om dat voor ruim tien jaar mogelijk te maken. De Duitse regionale trein, die nu stopt in Emmerich, zal doorrijden naar Nederland.

De provincie Gelderland verwacht dat dagelijks drieduizend reizigers van de verbinding gebruik zullen maken.

De verbinding kost de Nederlandse overheden 1 miljoen euro per jaar. Dat geld is nodig om een extra treinstel aan te schaffen om de Duitse treinen te laten rijden op drie spanningsssystemen: die in Duitsland, in Nederland en op de Betuweroute

Bron: De Gelderlander
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21699
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

Rover: „ProRail heeft alles gedaan in tunnel”
05-10-2012 17:52 | gewijzigd 05-10-2012 18:05

AMSTERDAM (ANP) – Reizigersorganisatie Rover is blij dat ProRail al het mogelijke heeft gedaan om te voorkomen dat er problemen ontstaan in de Schipholtunnel. Dat liet een woordvoerder vrijdag weten, nadat ProRail bekend had gemaakt de tunnel flink te hebben aangepakt.

„Ze zitten er bovenop en hebben al het mogelijke gedaan. Laten we hopen en erop vertrouwen dat het nu een tijd goed gaat”, zei de woordvoerder. Rover reageerde in september woedend toen in 2 dagen tijd de spoortunnel onder de luchthaven drie keer dicht moest vanwege brandmeldingen, die achteraf onterecht bleken.

ProRail maakte donderdag bekend een hele reeks maatregelen te hebben genomen om juist te voorkomen dat er nieuwe problemen zouden optreden op het drukste traject van Nederland. Zo zijn alle wissels geïnspecteerd en is 80 procent opnieuw geslepen. Ook is de volledige bovenleiding bekeken en waar nodig vervangen. Ook zijn de sporen op scheuren en andere onvolkomenheden gecontroleerd.

Verder zijn in de tunnel alle brandmelders vervangen en ligt er een verbeterplan voor de controle op deuren, vluchtwegen en ventilatoren en zijn de roosters in de tunnel beter bestand gemaakt tegen de ophoping van stof. Ook wordt er extra schoongemaakt. De machinisten die de brandmeldingen deden, zagen mogelijk opwaaiend stof aan voor rook.

Zowel ProRail als Rover benadrukken dat het nooit helemaal te voorkomen is dat er een storing is op het traject. ProRail laat weten dat er samen met de NS wordt gekeken hoe de impact van een storing verder verkleind kan worden.

Bron: Reformatorisch Dagblad
Goed sporen. Daar houden we van.
Nielske1990
Berichten: 1325
Lid geworden op: wo aug 22, 2012 8:23 pm
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Nielske1990 »

Haha, vanavond is er weer een storing geweest. Dit artikel is de goden verzoeken... :lol:
Maïsmessias van Brabantroute Prestatie Team
Website: (in ontwikkeling) - Fotodump: Flickr-account
ijzeren rijn 82
Berichten: 806
Lid geworden op: zo sep 09, 2012 10:00 am

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door ijzeren rijn 82 »

ProRail legt geluiddempers op rails aan
EINDHOVEN - ProRail begint het komend weekend met de aanleg van raildempers om de geluidsoverlast van treinen terug te dringen. Dat gebeurt in opdracht van de gemeente Eindhoven.
Raildempers worden aan spoorstaven gemonteerd en verminderen het geluid van treinen met gemiddeld drie decibel.
De dempers worden aangebracht op het spoor van Eindhoven naar Weert, en het spoor van Eindhoven naar Venlo. Dat gebeurt 's nachts. Ronkende bouwmachines en bouwverlichting kunnen overlast veroorzaken. Omwonenden hebben daarover een brief gehad.
In de loop van volgend jaar verwacht ProRail te kunnen beginnen met het aanleggen van geluidsschermen. De maatregelen worden gefinancierd door de gemeente, met subsidie van het rijk.

Eindhovens Dagblad .
Gebruikersavatar
Peter
Site Admin
Berichten: 7623
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:04 pm
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Peter »

Nieuwe editie Spoor in Cijfers (2012) verkrijgbaar

Dinsdag, 2 oktober 2012

Tijdens het recent gehouden Spoorcafé in het Het Spoorwegmuseum te Utrecht kreeg Pieter Hofstra, voorzitter van Rail Cargo information Netherlands, het eerste exemplaar van Spoor in Cijfers 2012 uitgereikt uit handen van interim manager Cees van Altena.

Spoor in Cijfers werd voor het eerst in 2005 gepubliceerd, waarna eens per twee jaar een nieuwe editie uitkwam. Sinds 2010 maakt het voorlichtingsbureau ook een tusseneditie. De nieuwe publicatie van het voorlichtingsbureau betreft daarom een update van de vorige editie 2011 en bevat een actualisering van de meest relevante statistieken.

Uit de nieuwe cijfers komt duidelijk naar voren dat de gevolgen van de economische recessie ook de spoorsector niet ontgaan. De groei vlakt af en in sommige gevallen is zelfs sprake van een teruggang. De concurrentie is hevig en de marges staan sterk onder druk.

Toch is er volop perspectief voor de spoorsector. Steeds meer verladers zoeken naar kostefficiënte en milieuvriendelijke alternatieven voor het wegvervoer. Ook de komst van de 2e Maasvlakte en de doelstelling van het Havenbedrijf Rotterdam een groter aandeel per spoor te vervoeren naar het achterland, bieden genoeg kansen.

Het boek Spoor in Cijfers 2012 kunt u hieronder in pdf-formaat downloaden. Een hardcopy van dit statistisch boekwerk kunt u opvragen door een e-mail te sturen naar info@railcargo.nl onder vermelding van Spoor in Cijfers 2012.

spoor_in_cijfers_2012.pdf

Bron: Railcargo
“Hallo cargo!”
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21699
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

Noodstop trein door vrachtwagen op spoor Vught
zaterdag 06 oktober 2012 | 19:24 | Laatst bijgewerkt op: zaterdag 06 oktober 2012 | 19:26

VUGHT - Een passagierstrein van de NS heeft zaterdag rond 19.00 uur een noodstop moeten maken omdat er een vrachtwagen stilstond op het spoor op de Helvoirtseweg in Vught.
De vrachtwagen, volgeladen met auto's, kon de bocht niet maken en bleef daarom stilstaan op het treinspoor. De machinist wist de trein een paar meter voor de vrachtwagen te laten stoppen. Voor zover bekend raakte er niemand gewond. Er is wel een ambulance aanwezig. De passagiers zitten nog in de trein, er rijdt op dit moment geen treinverkeer tussen Den Bosch en Eindhoven. De NS verwacht dat de storing rond 20.00 uur is verholpen.

Dit hele weekend is de A2 in de richting van Eindhoven afgesloten. Daarom wordt het verkeer omgeleid door Vught. Dat zorgt voor veel drukte.

Bron: Brabants Dagblad
Goed sporen. Daar houden we van.
Andre
Site Admin
Berichten: 1676
Lid geworden op: zo aug 19, 2012 10:46 am
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Andre »

Nieuw leven historische plaquette bij Hanzelijn

05-10-2012

-7 oktober precies 150 jaar geleden
-Verbinding in de spoorgeschiedenis

De plaquette die minister Thorbecke onder de regering van koning Willem III in de oude spoorbrug over de IJssel tussen Zwolle en Hattem plaatste, is door spoorbeheerder ProRail gerenoveerd en herplaatst. De 150 jaar oude 'eerste steen' heeft een plek gekregen in een monument in de uiterwaarde. Het betreft een gezamenlijk initiatief van ProRail, de gemeente Hattem, vereniging Heemkunde Hattem en de Zwolse werkgroep Industrieel Erfgoed.

De plaquette vormt samen met een van de pijlers van de oude spoorbrug en twee wielen uit het hefsysteem een monument van de spoorgeschiedenis. Het monument wordt donderdag 11 oktober opgeleverd. Het staat pal naast de nieuwe spoorbrug de Hanzeboog, onderdeel van de Hanzelijn. Deze nieuwe door ProRail gebouwde spoorlijn vormt een nieuwe verbinding tussen de Randstad en Noord- en Noordoost-Nederland. Met het monument wordt ook de vroegere spoorontwikkeling met deze hedendaagse uitbreiding van het spoor verbonden.

Oude en nieuwe brug
De oude IJsselbrug is een jaar geleden gesloopt, omdat deze onvoldoende ruimte bood voor groei van het treinverkeer. De brug had nog een hefsysteem om het spoor op te hijsen en vormde zodoende een obstakel voor de scheepvaart. De nieuwe brug, de Hanzeboog ligt hoger boven het water, is stiller dan de oude brug en biedt meer capaciteit voor het treinverkeer. Voor de inwoners van Hattem is er een fietspad aan de brug toegevoegd. De werkgroepen Zwols Industrieel Erfgoed en Heemkunde Hattem spraken de wens uit of er meer van de oude brug bewaard kon blijven na de sloop. Daarom heeft ProRail een monument ontworpen. De gemeente Hattem realiseert er, na het hoogwaterseizoen, een pad naartoe.

Geschiedenis
De bewaarde pijler, met hefwielen en plaquette, geeft het oorspronkelijke tracé van de Brug over de IJssel aan. Het geheel staat voor de noodzaak het hele land met een spoornet te verbinden. De pijler staat voor de kwaliteit en durf van de 19e eeuwse bruggenbouw in Nederland ten tijde van de stormachtige expansie van het spoornet.

De ballastwielen, staand en liggend naast de pijler, geven een indruk van de afmetingen, krachten en gewichten waarop spoorbruggen zijn berekend. De ballastwielen waren onderdeel van de karakteristieke, oude hefbrug zoals die –na herhaaldelijke verwoestingen in de tweede Wereldoorlog– meer dan 60 jaar in bedrijf was.

Hanzelijn
De Hanzelijn beslaat een spoortracé van 50 kilometer tussen Lelystad, Dronten, Kampen en Zwolle. Het traject heeft naast de nieuwe brug over de IJssel, ook een tunnel onder het Drontermeer en twee nieuwe stations: Dronten en Kampen Zuid. Op 9 december start de treindienst over de Hanzelijn door NS en is de Hanzelijn ook open voor goederenvervoer. ProRail beheert de spoorlijn en verzorgt de verkeersleiding.

Bron : ProRail.nl
Zie ook Goederenwagens.nl & mijn Ipernity site
Thieske
Berichten: 1377
Lid geworden op: zo aug 19, 2012 6:28 pm
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Thieske »

Ronnie schreef:....De verbinding kost de Nederlandse overheden 1 miljoen euro per jaar. Dat geld is nodig om een extra treinstel aan te schaffen om de Duitse treinen te laten rijden op drie spanningsssystemen: die in Duitsland, in Nederland en op de Betuweroute
Die snap ik eerlijk gezegd niet helemaal, die stoptrein die er komt te rijden komt toch helemaal niet op de Betuweroute. Als ik het goed begrijp komt die trein uit Duitsland en gaat na Emmerich door naar Arnhem over het conventionele net = 2 spanningen?
parttime member of the Brabantroute Prestatie Team
Nielske1990
Berichten: 1325
Lid geworden op: wo aug 22, 2012 8:23 pm
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Nielske1990 »

Alleen gaat men in de toekomst de spanning van de Betuweroute doortrekken tot op het traject Zevenaar - Emmerich. En dus komt 25 kV er ook bij... ;)
Maïsmessias van Brabantroute Prestatie Team
Website: (in ontwikkeling) - Fotodump: Flickr-account
Andre
Site Admin
Berichten: 1676
Lid geworden op: zo aug 19, 2012 10:46 am
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Andre »

Persbericht


08-10-2012
Bouw nieuwe stationstunnel Eindhoven van start

ProRail heeft het contract voor de bouw van de nieuwe stationstunnel in Eindhoven gegund aan bouwbedrijf Heijmans. Het contract heeft een waarde van ruim 32 miljoen euro en wordt gefinancierd door ProRail, de gemeente Eindhoven en NS Stations. De voorbereidende werkzaamheden beginnen per direct, realisatie start vanaf het 1e kwartaal van 2013 en het volledige werk zal in de zomer van 2016 zijn afgerond.

Nieuwe tunnel
Station Eindhoven wordt verbouwd omdat het huidige station niet is berekend op de toekomstige reizigersaantallen. Naast de huidige tunnel van 8 meter breed wordt daarom een nieuwe tunnel gebouwd van 35 meter breed die ook een belangrijke verbinding voor voetgangers gaat vormen tussen het noorden en het zuiden van de stad. Naar verwachting zullen er in 2020 dagelijks 115.000 passanten gebruik van maken.

Goede voorzieningen
Belangrijk onderdeel van de verbouwing is het verbeteren van de toegankelijkheid van het station voor mindervaliden. In de nieuwe onderdoorgang komen liften en roltrappen naar alle perrons zodat mensen die bijvoorbeeld slecht ter been zijn zelfstandig met de trein kunnen reizen. Daarnaast is in de nieuwe passage ruimte gereserveerd voor kwalitatief hoogwaardige winkels en horeca.

Heijmans
Voor de gunning is een Europese aanbestedingsprocedure doorlopen waarbij bouwbedrijf Heijmans de economisch meest voordelige aanbieding heeft gedaan. Het werk zal worden uitgevoerd door Heijmans Civiel en Heijmans Utiliteit. Tijdens het werk zal het station gewoon in gebruik blijven.

Samenwerking
De verbreding van de stationstunnel is samenwerkingsproject tussen ProRail, NS Stations en de gemeente Eindhoven met medefinanciering van het rijk en de provincie Noord Brabant. Spoorbeheerder ProRail doet samen met Heijmans de uitvoering.

Bron : ProRail.nl
Zie ook Goederenwagens.nl & mijn Ipernity site
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21699
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

Beatrix opent 6 december Hanzelijn met koninklijke trein
dinsdag 9 oktober 2012

Koningin Beatrix opent 6 december de Hanzelijn. Het staatshoofd reist met de koninklijke trein van Lelystad naar Zwolle, waarbij de trein stopt op de nieuwe stations Dronten en Kampen Zuid. Dat laat de Rijksvoorlichtingsdienst dinsdag weten.

ProRail levert het nieuwe spoortraject die dag op voor gebruik door NS, goederenvervoerders en de reizigers. De treindienst gaat zondag 9 december van start. De reis van Amsterdam naar Zwolle verloopt naar verwachting dan een kwartier sneller.

Binnen budget
De Hanzelijn is een nieuwe spoorverbinding tussen de Randstad en Noord- en Noordoost-Nederland en voert langs Lelystad, Dronten, Kampen en Zwolle. ProRail heeft in zes jaar vijftig kilometer spoorlijn aangelegd en 88 bouwwerken gerealiseerd, waaronder de stations in Dronten en Kampen, een tunnel en een spoorbrug. Dat is binnen de tijd en het afgesproken budget gebeurd, laat de spoorbeheerder weten.

Minder tijdwinst
Wel zal de tijdwinst na oplevering minder groot zijn dan gepland. Dat komt doordat de spoorlijn is aangelegd voor snelheden tot 200 kilometer per uur, maar NS zal voorlopig geen snelle treinen over de lijn inzetten. Voorlopig lijkt het er ook niet op dat NS treinen gaat bestellen die 200 kilometer per uur over de Hanzelijn gaan rijden. Wel wil NS onderzoeken of de treinen op de Hanzelijn 160 kilometer per uur kunnen gaan rijden, in plaats van 140.

Gedichten
Kinderen die langs het traject wonen worden uitgenodigd een gedicht te schrijven. De groepen 8 van 150 scholen uit de vier steden van de Hanzelijn worden per brief uitgenodigd om mee te doen aan een wedstrijd. Het gedicht moet op een of andere manier een verbinding leggen met de nieuwe spoorlijn.

Voordracht
Vier winnaars, uit elke stad eentje, mogen hun gedicht op 6 december aan de koningin voordragen tijdens de koninklijke treinrit.

Bron: Treinreiziger.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Andre
Site Admin
Berichten: 1676
Lid geworden op: zo aug 19, 2012 10:46 am
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Andre »

10-10-2012
Station Oisterwijk krijgt bijna 500 extra fietsplaatsen

ProRail breidt de onbewaakte fietsenstalling op station Oisterwijk flink uit. De stalling krijgt er 472 nieuwe fietsplaatsen bij. De uitbreidingen zijn onderdeel van het landelijk programma ‘Ruimte voor de fiets’ en worden mede gefinancierd door de provincie Noord-Brabant. De werkzaamheden beginnen deze week maand en duren tot eind dit jaar.

De onbewaakte fietsenstalling op station Oisterwijk telt nu 552 fietsplaatsen. Na de uitbreiding zijn dat er 1024. De nieuwe fietsklemmen hebben onderling voldoende ruimte zodat ook fietsen met bijvoorbeeld fietstassen of een breed stuur goed gestald kunnen worden. Verder zijn de rekken voorzien van aanbindmogelijkheden voor kabel- of beugelsloten.

Ruimte voor de fiets
Gemiddeld pakt ruim veertig procent van de reizigers de fiets naar het station. Om de reis van deur tot deur gemakkelijker en comfortabeler te maken verbetert ProRail fietsenstallingen en lost fietsparkeerproblemen op bij stations, door vervanging en uitbreiding van bestaande stallingen en door nieuwbouw. Sinds 1999 zijn er landelijk ruim 300.000 fietsplaatsen nieuw gebouwd en gemoderniseerd op bijna 400 stations. Het totaal aantal stallingsplaatsen bij stations is nu zo’n 400.000 en groeit de komende jaren naar ruim 500.000.

Bron : Prorail.nl
Zie ook Goederenwagens.nl & mijn Ipernity site
Andre
Site Admin
Berichten: 1676
Lid geworden op: zo aug 19, 2012 10:46 am
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Andre »

NS mikt met meer spoor op meer reizigers

11 oktober 2012

UTRECHT - Voor het eerst sinds jaren krijgen treinreizigers meer spoor tot hun beschikking.

In de nieuwe dienstregeling van de Nederlandse Spoorwegen die 9 december ingaat, is er door de komst van de nieuwe spoorlijn tussen Zwolle en Lelystad 50 kilometer meer spoor beschikbaar, waardoor reizigers uit het noordelijk deel van de Randstad sneller en zonder overstap naar Noord-Nederland kunnen.

NS spreekt van de grootste wijziging van het spoorboekje sinds 2007, die via onder meer de nieuwe Hanzelijn (Zwolle-Lelystad) 26.000 extra reizigers zou moeten kunnen opleveren.

Ingrid Thijssen, directeur NS reizigers, denkt zo nog meer mensen sneller op hun bestemming te brengen.
Ze rept van een belangrijke stap vooruit voor de klanten, omdat er ook vijf nieuwe stations bij komen: Groningen Europapark, Kampen Zuid, Dronten, Almere Poort en Halfweg-Zwanenburg. Ook andere vervoerders nemen stations in gebruik: Hoevelaken (Connexxion) en Hengelo Gezondheidspark (Syntus).

Meer treinen
Verder gaan er meer treinen rijden tussen Eindhoven en Sittard, Groningen en Zwolle en Hengelo en Deventer. Volgens de Nederlandse Spoorwegen (NS) boeken reizigers door de aanpassingen tussen Zwolle en Amsterdam-Zuid zeker 13 minuten winst en vermindert de reistijd tussen Groningen-Schiphol minstens 14 minuten.
Het wordt bovendien makkelijker om van Hengelo naar Amsterdam Centraal te reizen. Naast de internationale trein uit Berlijn, gaat er zeven keer per dag een intercity rijden. Ook Duitse toeristen kunnen zo gemakkelijker naar de hoofdstad komen, denkt NS.

Advies
Het maken van deze nieuwe dienstregeling was voor de Nederlandse Spoorwegen een ingewikkelde puzzel die ook is voorgelegd aan consumentenorganisaties. Op hun advies heeft NS besloten in de late avond een aantal extra treinen in te zetten: het gaat om een extra intercity tussen Utrecht en Eindhoven en in het weekeinde om een extra intercity tussen Amersfoort en Enschede en Utrecht en Den Haag.
De laatste keren dat het spoor werd uitgebreid voor de binnenlandse dienstregelingen, was in 1994 toen de Zuidtak bij Amsterdam erbij kwam. Eerder waren er bijvoorbeeld ook de Flevolijn (1988) en de Schiphollijn (1981). Sinds 2009 kan ook in Nederland gebruik worden gemaakt van de hogesnelheidslijn (HSL) naar Brussel.

Door: ANP

Bron : Nu.nl
Zie ook Goederenwagens.nl & mijn Ipernity site
Andre
Site Admin
Berichten: 1676
Lid geworden op: zo aug 19, 2012 10:46 am
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Andre »

Strukton Rail en Arriva openen nieuwe werkplaats
16-10-2012

Strukton Rail en Arriva hebben deze maand een nieuwe werkplaats voor reizigers- en werktreinen in Zutphen geopend. De nieuwe werkplaats heeft vijf sporen en moderne voorzieningen. Strukton Rail gebruikt daarvan drie sporen voor onder meer onderhoud van spoormachines en locomotieven. Daarnaast bouwt het bedrijf treinbeveiligingssystemen in en reviseert treinmaterieel en overige spoorsystemen.

Strukton Rail levert producten en diensten voor elektrische systemen in treinen, die voor een deel in Zutphen worden ingebouwd.

Eigen investeringen

Directeur Aike Schoots van Strukton Rail: “Voor de spoorbranche is het bijzonder om te zien dat particuliere bedrijven met eigen investeringen in treinen investeren en daarmee in concurrentie een beter product voor de reiziger neerzetten.”

Strukton Rail had al een treinenwerkplaats in Zutphen, maar deze werkplaats was te klein geworden voor de steeds grotere machines. Schoots: “In deze nieuwe werkplaats kunnen we treinen ook onderhouden in tijden dat het sneeuwt of dat er andere problemen zijn.” 

Het spoor in Zutphen sluit goed aan op de landelijke spooraders en ook het internationale spoor.

Aanleg

Strukton Bouw heeft de werkplaats gebouwd en de inrichting van het terrein verzorgd. Strukton Rail heeft het emplacement en het spoor in de werkplaats aangelegd.

Ariva gebruikt de andere twee sporen voor het onderhoud van de 38 treinen van de Vechtdallijnen en de regio Achterhoek Rivierenland. 

Arriva is hiermee de eerste treinvervoerder die het onderhoud in eigen beheer doet. Het bedrijf gaat hiermee de concurrentie aan met onderhoudsbedrijf NedTrain van de NS.

Evolutie

Directeur Anne Hettinga van Arriva: “Ik denk dat deze samenwerking de volgende stap is in de hele evolutie die binnen de ov-sector plaatsvindt. Twaalf jaar geleden en al die jaren daarvoor werd al onderhoud alleen door NedTrain gedaan zonder concurrentie.”

Arriva was jaren geleden de eerste partij die het onderhoud bij een andere partij onderbracht. Het vervoersbedrijf deed dat bij onderhoudsbedrijf Voith. Arriva gaat nu zelf de treinen onderhouden. 

Hettinga: “We verwachten dat we dit tegen minstens hetzelfde kwaliteits- en veiligheidsniveau kunnen doen voor nog scherpere prijzen. Dit is een mooi resultaat van marktwerking.”

Marieke van Gompel

Bron : Spoorpro.nl
Zie ook Goederenwagens.nl & mijn Ipernity site
Andre
Site Admin
Berichten: 1676
Lid geworden op: zo aug 19, 2012 10:46 am
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Andre »

Spoor Hanzelijn klaar voor gebruik

15.10.2012

De laatste stukken spoor voor de Hanzelijn zijn afgelopen weekend aan elkaar gelast. Dat gebeurde bij het nieuwe vierde perron op station Zwolle. Het spoor is nu klaar voor de ingebruikname van de nieuwe spoorlijn. De dienstregeling van de Hanzelijn start op 9 december. Arriva rijdt vanaf die dag met extra treinen van Zwolle naar Emmen.

Station Zwolle krijgt vanaf 9 december ruim 150 treinen per dag extra te verwerken. Het aantal perrons en sporen werden daarvoor uitgebreid. Ongeveer twee kilometer spoortraject werd aan elkaar gelast en het beveiligingssysteem werd uitgebreid.

Snellere reismogelijkheden

Station Zwolle telt in 2020 naar verwachting 95.000 reizigers. Dat zijn er nu nog ruim 47.000. De Hanzelijn verbindt de Randstad met Noord- en Noord-Oost Nederland en zorgt voor meer en snellere reismogelijkheden.

Naast de ruim dertig locaties waar het spoor aan elkaar moest worden gelast, werd over een afstand van twee kilometer ook de bovenleiding afgewerkt. Het spannendste werk voor ProRail en de aannemers gebeurde achter de schermen met het inbouwen van ruim 250 relais. Relais zijn schakelaars die nodig zijn voor aansturing van seinen en wissels.

Testen veiligheidssysteem

Daarvoor was dertien kilometer extra kabel nodig. Daarna is het veiligheidssysteem van het spooremplacement getest. Toen het systeem bleek te werken, konden maandagochtend de treinen weer gaan rijden.

Het werk aan de spoortunnel in Zwolle en de afbouw van het vierde perron gaat door. Vanaf dat perron rijden straks onder andere de treinen richting Deventer en Almelo. Daardoor ontstaan op de andere perrons ruimte voor de treinen van de Hanzelijn. De nieuwe spoortunnel opent in 2014.

Werkzaamheden

Het treinverkeer werd drie dagen stilgelegd voor de werkzaamheden. NS zette van vrijdagochtend tot en met zondagnacht bussen in.


Bron : Spoorpro.nl
Zie ook Goederenwagens.nl & mijn Ipernity site
Andre
Site Admin
Berichten: 1676
Lid geworden op: zo aug 19, 2012 10:46 am
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Andre »

Syntus vertrekt met stille trom van Betuwelijn

dinsdag 16 oktober 2012

ETTEN/ ELST - Syntus zal zaterdag 8 december met stille trom vertrekken van de Betuwelijn. Eerder had het vervoersbedrijf plannen om feestelijk afscheid te nemen van de treindienst tussen Arnhem en Elst. Maar dat idee is gesneuveld wegens de matige financiële situatie van het bedrijf.

"Het past ons niet om geld uit te trekken voor een afscheid", zegt een woordvoerster.

De laatste Syntustrein rijdt derhalve zonder opsmuk in die nacht leeg terug van Tiel naar Arnhem. Syntus nam de dienst op 1 april 2005 van de NS over. Vanaf 9 december rijdt Arriva hier.

Bron : Gelderlander
Zie ook Goederenwagens.nl & mijn Ipernity site
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21699
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

Stationshuur ZLSM opgezegd

De Zuid-Limburgse Stoomtrein Maatschappij ZLSM raakt mogelijk z'n thuisbasis kwijt.

De huidige eigenaar heeft het huurcontract van de ZLSM vanaf zomer 2014 opgezegd.

Het stationsgebouw is te koop gezet. De Rotterdamse investeringsmaatschappij Station XL wil ruim 425.000 euro hebben voor het oude station van Simpelveld.

De gemeente hoopt samen met buurgemeentes en de provincie een oplossing te vinden, zodat de ZLSM het stationgebouw kan behouden als thuisbasis.

Bron: L1
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21699
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

'NS moet comfort personeel en reizigers verbeteren'
Gepubliceerd: 18 oktober 2012 10:57
Laatste update: 18 oktober 2012 13:45


UTRECHT - Machinisten en hoofdconducteurs van de NS ondervinden onaanvaardbare belasting en schade door schuddende treinen.

Dat stelt vakbond FNV Spoor, die de Nederlandse Spoorwegen (NS) donderdag oproept om het 'reiscomfort' voor reizigers en personeel te verbeteren.

De vakbond maakt zich ''ernstig zorgen over het feit dat de kwaliteit van de ligging van de spoorweginfrastructuur slecht is".

''Volgens spoorbeheerder Prorail is de veiligheid niet in het geding. Maar machinisten en hoofdconducteurs ondervinden onaanvaardbare belasting en schade door 'schuddende treinen’. Inmiddels lopen er enkele claimzaken bij ons bureau beroepsziekten'', aldus een woordvoerder.

In augustus heeft minister Melanie Schultz van Haegen van Verkeer al eens met de bonden over het probleem gesproken, maar FNV Spoor zegt nog steeds veel klachten te krijgen van leden.

Bron: nu.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Andre
Site Admin
Berichten: 1676
Lid geworden op: zo aug 19, 2012 10:46 am
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Andre »

Persbericht

17-10-2012
Grote opknapbeurt voor station Roermond

Station Roermond wordt sfeervoller, kleurrijker en veiliger voor reizigers die er op de bus of trein stappen. Op initiatief van spoorbeheerder ProRail krijgt het station met hulp van de gemeente Roermond, Veolia, NS en de provincie een flinke opknapbeurt. Zo wordt de gevel gereinigd, krijgt het gebouw een nieuwe laag verf en komen er grote wanddecoraties. Bijzonder is dat er op vier plaatsen op het staion overdag en 's avonds zachtjes muziek te horen is.

Ook wordt de informatievoorziening aan reizigers verbeterd door de informatieborden over het bus- en streekvervoer een betere plaats te geven. Ook de omgeving van het station wordt waar mogelijk verfraaid. Met deze aanpassingen willen alle partijen het station weer een prettige plaats maken om op de trein of bus te stappen.

Muziek
Reizigers kunnen voortaan luisteren naar achtergrondmuziek op het station. Dit maakt het wachten leuker, maar is ook goed voor het verbeteren van de sociale veiligheid. Dit blijkt ook uit een proef op station Holland Spoor in Den Haag waar door het draaien van muziek junks het station voortaan links laten liggen.

Startsein
Op donderdag 18 oktober geven Wethouder IJff en Cesco Holtus van ProRail om 07:30 uur het startsein voor de werkzaamheden. Zij gaan met de hogedrukspuit het vuil op de luifel van het busstation te lijf. De pers is van harte uitgenodigd hierbij aanwezig te zijn. Als het weer meezit, zijn de werkzaamheden eind dit jaar afgerond.

ProRail is momenteel bezig met de grootste stationsverbouwing sinds het bestaan van de spoorwegen. Omdat het treinverkeer is toegenomen, zijn bestaande stations uit hun jasje gegroeid. Daarom maakt ProRail nu op tal van stations meer ruimte en comfort voor reizigers, om de groei van het treinverkeer nu en in de toekomst te faciliteren. ProRail bouwt ruimere traversen, langere perrons, liften, roltrappen, wachtruimtes, nieuw meubilair en fietsenstallingen. Op dit moment zijn er verschillende grote en kleine stations in verbouw zoals Amsterdam, Arnhem, Gouda, Delft, Utrecht, Den Haag, Rotterdam, Breda en Zwolle. Meer weten over werken aan het spoor? Kijk op www.prorail.nl/werkaanhetspoor

Bron : Prorail.nl
Zie ook Goederenwagens.nl & mijn Ipernity site
Andre
Site Admin
Berichten: 1676
Lid geworden op: zo aug 19, 2012 10:46 am
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Andre »

Persbericht

17-10-2012
Beloning goederenvervoerders voor inzet stille goederentreinen

KNV Spoorgoederenvervoer, het ministerie van Infrastructuur en Milieu (IenM) en ProRail starten een proef waarbij goederentreinen die volledig uit stille wagons bestaan, een bijdrage krijgen. DB Schenker is de eerste vervoerder die aan de proef meedoet.

Een stille goederentrein bestaat volledig uit nieuwe (en daarmee) stille wagons of uit oude wagons die zijn omgebouwd met kunststof remblokken. Deze speciale remblokken zorgen ervoor dat het wiel bij het remmen gelijkmatiger slijt en het wiel gladder wordt, waardoor een wagon minder geluid produceert. De geluidsoverlast voor de omgeving neemt daardoor merkbaar af.

Ook is onlangs de bestaande prestatieregeling voor het rijden met omgebouwde oude wagons (met nieuwe remblokken) verbeterd. In de praktijk bleken vervoerders hier vrijwel geen gebruik van te maken omdat de regeling niet voldoende aansloot bij de benodigde investeringen van vervoerders. Zo wordt de tijdsduur waarbinnen de kosten kunnen worden terugverdiend, verlengd van twee naar vier jaar. Ook is een gedeeltelijke vooruitbetaling van de bijdrage mogelijk waardoor het voor vervoerders financieel aantrekkelijk wordt om de wagens waarmee ze rijden om te bouwen.

De prestatieregeling voor stille goederentreinen levert voordeel op voor alle betrokken partijen. Vervoerders krijgen een subsidie op de kosten die ze extra moeten maken, de omgeving ervaart minder geluidsoverlast van de treinen en ProRail kan binnen de bestaande geluidsnormen meer treinen laten rijden. ProRail zal samen met het Ministerie van Infrastructuur en Milieu en KNV Spoorgoederenvervoer na een half jaar de proef voor stille treinen evalueren. De bijdrage kan door vervoerders worden aangevraagd bij ProRail.

Het goederenvervoer per spoor is van groot belang voor de achterlandverbindingen van de Nederlandse havens en daarmee voor de Nederlandse economie. Om de voorziene groei in vervoersvolumes per spoor te realiseren moet de geluidsoverlast worden teruggedrongen, met name door de inzet van geluidsarme treinen.

Bron : Prorail.nl
Zie ook Goederenwagens.nl & mijn Ipernity site
Andre
Site Admin
Berichten: 1676
Lid geworden op: zo aug 19, 2012 10:46 am
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Andre »

Persbericht

17-10-2012
LEGO® Hanzelijn officieel geopend door Erik de Zwart

Onder grote publieke belangstelling is vanmorgen door Veronica-dj Erik de Zwart, tevens fervent treinliefhebber, de Hanzelijn van LEGO® geopend. LEGO-liefhebster Rebecca Roos hielp hem hierbij.

Spoorbeheerder ProRail, dat de Hanzelijn in het echt bouwde, en NS, dat er vanaf 9 december gaat rijden, hadden de De Zwart gevraagd de openingshandeling te verrichten. Hij deed dit door het laatste stukje aan te brengen aan spoorbrug de Hanzeboog. De echte Hanzelijn wordt 6 december geopend door Hare Majesteit de Koningin.

Voor kinderen en hun ouders vormt de Hanzelijn in LEGO WORLD een buitenkansje: vanaf deze woensdag 17 tot en met dinsdag 23 oktober is in een enkele oogopslag een groot deel van de Hanzelijn te zien. De nieuwe 50 kilometer lange spoorlijn tussen Zwolle en Lelystad, verbindt de Randstad met Noord- en Noordoost-Nederland.

Reizigers krijgen door de Hanzelijn meer en betere mogelijkheden per trein te reizen. ProRail heeft de lijn gebouwd en levert deze 6 op december op voor gebruik door NS, goederenvervoerders en reizigers. De spoorlijn is binnen tijd en budget klaar. ProRail blijft na de bouw het beheer, verkeersleiding en capaciteitsverdeling verzorgen voor de Hanzelijn. 9 december start NS er met de dienstregeling.
ProRail bouwde de Hanzelijn in zes jaar tijd en deze bestaat naast het spoor zelf uit 88 bouwwerken zoals tunnels en viaducten. De variant van LEGO werd door elf mensen gebouwd uit ongeveer 450.000 LEGO steentjes. Ze deden er circa 600 uur over. Zo zijn spoorbrug de Hanzeboog en de vier stations van LEGO nagebouwd.

Bron : Prorail.nl
Zie ook Goederenwagens.nl & mijn Ipernity site
Andre
Site Admin
Berichten: 1676
Lid geworden op: zo aug 19, 2012 10:46 am
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Andre »

Strukton installeert monitoringssysteem op spoorwissels
Gepubliceerd op 17-10-2012

Strukton Systems gaat 487 spoorwissels aansluiten op het monitoringsysteem POSS. Het POSS-systeem bewaakt de conditie van een railobject op afstand. Daardoor kan efficiënter onderhoud worden verricht. Na installatie zullen ruim 1.850 van de meest cruciale wissels op het Nederlandse spoornet met dit monitoringsysteem uitgerust zijn.

Strukton Systems heeft het POSS-systeem tien jaar geleden ontwikkeld. De objecten waarover op afstand actuele informatie verstrekt wordt zijn wissels, assentellers en overwegen. POSS is het meest toegepaste wisselmonitoringssysteem ter wereld.

Sensoren

Doordat er op het systeem diverse sensoren zijn aan te sluiten kan POSS naast het controleren van wissels bijvoorbeeld ook wielkwaliteitsmetingen verrichten. POSS registreert alles wat afwijkt van de norm en herkent daardoor afwijkingen voordat deze tot een storing leiden. De onderhoudsorganisatie hoeft pas in actie te komen zodra er een afwijking blijkt te zijn. Het materiaal wordt dus pas onderhouden wanneer de conditie daarom vraagt en werkt daarom kostenbesparend.

In het geval van een afwijking wordt een melding via GPRS of ethernet verstuurd. Deze melding vindt plaats via e-mail of sms. De gebruiker van het systeem kan via internet de actuele conditie van het spoormateriaal bekijken.

Historische

De historische data over de conditie van het materiaal is altijd beschikbaar. De gegevens kunnen gebruikt worden voor analyse of rapportage. 

Strukton Systems begint zo snel mogelijk met de installatie. De wissels moeten begin 2013 met het monitoringssysteem uitgerust zijn.

Bron : Spoorpro.nl
Zie ook Goederenwagens.nl & mijn Ipernity site
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21699
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

Trein aan de kant na gesprek over bom

De intercity van Maastricht naar Eindhoven is vrijdag ontruimd nadat een passagier een gesprek opving over een bom.

Hij hoorde enkele medereizigers praten en lichtte de conducteur in, meldt de Limburger. De conducteur overlegde met de politie en besloot de trein in Sittard stil te zetten. Iedereen moest de trein verlaten.

Alle bagage werd onderzocht, maar er werd niets gevonden. De intercity is niet meer verder gereden en passagiers moesten wachten op de volgende trein.

Bron: L1
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Peter
Site Admin
Berichten: 7623
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:04 pm
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Peter »

Transfracht wil dienst beginnen op Rotterdam

26 oktober 2012

Transfracht wil ook spoordiensten beginnen op Rotterdam en Antwerpen. Dat zegt Axel Marschall, bestuursvoorzitter van moedermaatschappij DB Schenker Rail.

Transfracht is sinds kort volledig in handen van DB Schenker Rail, na een aandelenruil met het Hamburgse havenoverslagbedrijf HHLA. 'Het is duidelijk ons doel ook deze belangrijke havens (Rotterdam en Antwerpen, red.) te bedienen', zegt Marschall tegenover de VerkehrsRundschau.

Maar eerst moet Transfracht saneren. De afgelopen twee jaar leed het bedrijf 13 miljoen euro verlies. Om dat verlies weg te werken, worden twee bestemmingen geschrapt: Wörth am Rhein en Frenkendorf in Zwitserland.

Bron: Nieuwsblad Transport
“Hallo cargo!”
Andre
Site Admin
Berichten: 1676
Lid geworden op: zo aug 19, 2012 10:46 am
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Andre »

Banen weg bij spoortak Bam

ma 29 okt 2012, 09:17 door Harry van Gelder

AMSTERDAM - Spooraannemer BAM Rail schrapt 90 van de 800 medewerkers. Dat heeft de directie vorige week aan het personeel meegedeeld.

Het is crisis in de spoorbranche. Er is steeds minder werk voor de spoorbouwers. Eerder maakte Volker Rail al bekend 121 man te ontslaan vanwege de voortdurende slechte marktomstandigheden. "De reorganisatie is nodig om de continuïteit van Bam Rail te waarborgen", zegt een woordvoerster van Bam Rail. "De oorzaak is vooral gelegen in de forse afname van het marktvolume. Maar ook de mechanisatie van de spoorbouw speelt een rol."

Vakbonden twijfelen echter aan de nut en noodzaak van de ingreep.
FNV Bondgenoten eiste gisteren in een brief aan de directie van Volker dat het de reogranisatie in de ijskast zet. In de brief, die in handen is van Dagblad Cobouw, stelt de bond ook een ultimatum. Als Volker Rail niet vóór donderdagmiddag ingaat op de eisen, zullen er acties volgen. Volker Rail moet volgens de bond eerst intern orde op zaken stellen.

Bron : De Telegraaf
Zie ook Goederenwagens.nl & mijn Ipernity site
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21699
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

Spoor Nijmegen-Roermond voor 2020 verdubbelen

Het spoor op de lijn Nijmegen - Roermond moet in 2020 verdubbeld zijn.

Dat zegt gedeputeerde Patrick van der Broeck. Van der Broeck heeft al een eerste overleg gehad met het ministerie van verkeer. Het aantal reizigers op het traject tussen Nijmegen en Roermond is de afgelopen jaren fors toegenoemen. Dat leidt tot veel klachten.

De kosten voor verdubbeling en electrificatie van het spoor van Nijmegen naar Roermond liggen tussen de 400 en 500 miljoen euro. Er is nog geen geld gereserveerd voor het project.

Bron: L1
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21699
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

Gratis reizen met Veolia-trein door wintertijd

Treinreizigers op de Maaslijn en Heuvellandlijn van Veolia hebben sinds zondag gratis kunnen reizen. Bij het omzetten van de incheckpalen naar wintertijd is de software vastgelopen. Gevolg was dat in- en uitchecken vaak onmogelijk bleek.

,,We hebben hard gewerkt aan een oplossing. De IT-mensen van Veolia zullen de nodige verwijten hebben gehad, maar zoeken naar schuldigen heeft geen zin. Voor de avondspits moet alles weer draaien”, verklaarde directeur René de Beer van Veolia gisteren.Over de financiële consequenties voor Veolia is nog niets te zeggen. ,,Maar zoiets moeten we niet te vaak hebben”, zegt De Beer. Reizigers hoefden zich geen zorgen te maken over eventuele boetes. ,,Dat lijkt me vanzelfsprekend, zij zijn niet verantwoordelijk.”

Bron: Dagblad De Limburger
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21699
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

Tunnel Maastricht-Noord geplaatst

De voetgangerstunnel onder station Maastricht-Noord is zondagochtend onder het spoor geschoven.

De operatie had enkele uren vertraging opgelopen door technische problemen, waardoor het werk in het holst van de nacht werd uitgevoerd. De betonnen tunnel van 1300 ton moest over een afstand van 27 meter worden verplaatst.

Station Maastricht-Noord wordt op dit moment gebouwd bij industrieterrein Beatrixhaven. Medio volgend jaar wordt het opgeleverd.

Bron: L1
Goed sporen. Daar houden we van.
Andre
Site Admin
Berichten: 1676
Lid geworden op: zo aug 19, 2012 10:46 am
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Andre »

Ook maandag geen treinen Maastricht-Sittard

Ook maandag rijden er geen treinen tussen Maastricht en Sittard en Maastricht-Randwyck en Heerlen. NS en Veolia zetten bussen in, heeft ProRail zondagavond bekendgemaakt.

ANP

ProRail is er tegen verwachting niet in geslaagd tijdig een tunneldek te plaatsen voor het nieuwe station Maastricht Noord. De werkzaamheden die zaterdagochtend begonnen zouden zondagavond afgerond moeten zijn. Maar naar het zich laat aanzien is ook maandag nog nodig om dit werk te klaren, aldus een woordvoerder van ProRail. Sinds zaterdag al rijden er geen treinen naar en vanuit Maastricht. Oorzaak van de vertraging bij het inschuiven van het tunneldek zijn allerlei tegenslagen. ,,Er waren een heleboel dingen die tegen zaten'', zei de woordvoerder van ProRail. Het tunneldek is bedoeld voor een onderdoorgang bij het nieuwe station Noord voor fietsers en voetgangers. Naar verwachting rijden de treinen vanaf dinsdag weer volgens het rooster, aldus proRail.

Bron : Limburger.nl
Zie ook Goederenwagens.nl & mijn Ipernity site
Andre
Site Admin
Berichten: 1676
Lid geworden op: zo aug 19, 2012 10:46 am
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Andre »

Persbericht

05-11-2012
Klokken station Eindhoven weer terug op de gevel

Reizigers in Eindhoven kunnen vanaf morgen weer zien hoe laat het is. ProRail is vandaag gestart met het terugplaatsen van de drie stationsklokken aan de centrumzijde van het station. Dat duurt twee dagen. De klokken waren voor groot onderhoud naar de firma Koninklijke Eijsbouts in Asten. Alle onderdelen zijn daar gereviseerd en zien er weer uit als nieuw.

Ook de karakteristieke neonverlichting van de klokken is vernieuwd door de firma Benelux Neonverlichting. Na de grote opknapbeurt kunnen de klokken er weer zeker 30 jaar tegenaan. Met een hoogwerker worden ze vandaag en morgen teruggehangen op hun oude plaats. Eén op de voorgevel en twee op de klokkentoren.

Bron : Prorail.nl
Zie ook Goederenwagens.nl & mijn Ipernity site
Andre
Site Admin
Berichten: 1676
Lid geworden op: zo aug 19, 2012 10:46 am
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Andre »

Persbericht

02-11-2012
ProRail kapt en snoeit voor veiligheid / beschikbaarheid spoor

ProRail is verantwoordelijk voor het beheer en onderhoud van het Nederlandse spoorwegnet. Om een veilig en beschikbaar spoor te kunnen garanderen, pleegt ProRail regelmatig groenonderhoud.

Locaties in Zuid-Holland
Afgelopen periode zijn de kap- en snoeiwerkzaamheden al gestart op meerdere locaties in Nederland. Ook in de provincie Zuid-Holland is dit werk begonnen. Komende periode kunnen ook reizigers en omwonenden deze werkzaamheden opmerken op diverse locaties, ondermeer: tussen het spoortraject van Gouda en Den Haag, tussen Rotterdam en Gouda, tussen Gouda en Alphen, tussen Gouda en Woerden, tussen Rotterdam en Hoek van Holland en tussen Leiden en Woerden.

Groenwerkzaamheden zijn één van de maatregelen die ProRail in de herfst uitvoert om o.a. gladde sporen te voorkomen en voldoende veilig uitzicht voor de machinisten te behouden.

Werkzaamheden voor veiligheid
Bomen en struiken die te dicht bij het spoor staan worden gesnoeid of gekapt. Hiermee voorkomt ProRail dat er takken of struiken op het spoor waaien of in de bovenleiding terecht komen. Ook in het kader van sociale veiligheid is het belangrijk dat er geen hang- en schuilplekken ontstaan en dat er goed zicht rondom het spoor is. Veiligheid staat bij ProRail voorop. Het spoor moet tenslotte ook goed bereikbaar zijn voor hulpdiensten.

Flora- en Faunawetgeving
ProRail en de aannemer houden zich aan de flora- en faunawetgeving en aan de lokale gemeentelijke verordeningen. De werkzaamheden vinden alleen overdag plaats.

Uitleg: gladheid op het spoor
Gladheid op het spoor wordt tijdens de herfst veroorzaakt doordat platgereden bladeren bij vochtig weer een spekgladde laag op de spoorstaven vormen. Naast bladeren kunnen ook roest, olie, luchtvervuiling en algen het spoor glad maken, vooral in combinatie met vochtigheid. Wereldwijd heeft het spoor hier last van. Om te voorkomen dat treinen bij het remmen en optrekken slippen en er daardoor schade aan wielen en rails ontstaat, passen machinisten hun snelheid aan bij gladde sporen. Ze remmen eerder en trekken voorzichtiger op. Dit kan zo meer tijd kosten.

Gladheid op het spoor in beeld met een filmpje:
http://www.prorail.nl/Publiek/seizoenen ... fault.aspx

Meer informatie over de werkzaamheden
Kijk op http://www.prorail.nl/onderhoud voor meer informatie over het snoeien en kappen langs het spoor. Voor meer informatie over werk aan het spoor kunt u kijken op http://www.prorail.nl/werkaanhetspoor.

Bron : Prorail.nl
Zie ook Goederenwagens.nl & mijn Ipernity site
Andre
Site Admin
Berichten: 1676
Lid geworden op: zo aug 19, 2012 10:46 am
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Andre »

FNP wil trein Harlingen - Hamburg

Gepubliceerd op 05 november 2012, 23:03

LEEUWARDEN - De statenfractie van de FNP wil meer activiteit op het spoor dat van Harlingen via Groningen naar Hamburg loopt.

De partij wil dat onderzocht wordt of een directe verbinding mogelijk is.

Woensdag dienen de FNP'ers hiertoe een motie in tijdens de statenvergadering.

Nu Groningen betere treinverbindingen met Duitsland onderzoekt, is het volgens de FNP zaak daarop in te haken.

Bron : Leeuwarder Courant
Zie ook Goederenwagens.nl & mijn Ipernity site
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21699
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

Geen treinen door rampoefening in tunnel Best
dinsdag 06 november 2012 | 16:50 | Laatst bijgewerkt op: dinsdag 06 november 2012 | 16:51

BEST – Vanwege een grote rampoefening in de spoortunnel in Best rijden er zaterdag van 5.00 tot 14.30 uur geen treinen tussen Boxtel en Eindhoven.
Er rijden bussen. De gemeente Best heeft dat dinsdag bekendgemaakt. De spoortunnel gaat helemaal dicht voor de oefening met 300 hulpverleners en 250 figuranten. Omdat de oefening zich vooral in de tunnel afspeelt, is er voor belangstellenden vrijwel niets te zien.

Welk scenario wordt nagespeeld is niet bekend, omdat dat een verrassing moet zijn voor de deelnemers.

Bron: Brabants Dagblad
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21699
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

Man opgepakt tijdens controle politie en NS op station Eindhoven
donderdag 08 november 2012 | 16:58 | Laatst bijgewerkt op: donderdag 08 november 2012 | 17:12

EINDHOVEN - Een man die nog 28 dagen celstraf moet uitzitten, is woensdag opgepakt bij een vervoersbewijzencontrole van de politie en de Nederlandse Spoorwegen (NS) op het station in Eindhoven.
Tussen 15.30 uur en 20.30 uur controleerden de politie en de NS alle reizigers die aankwamen en vertrokken vanaf perronnen 5 en 6.

De NS schreef voor 55 reizigers een uitstel van betaling uit omdat zij geen vervoersbewijs hadden. De politie schreef twee boetes uit voor roken waar het niet mag en zeven voor het niet tonen van een identiteitsbewijs. Ook werd 1 persoon aangehouden omdat hij NS-personeel beledigde.

Bron: Eindhovens Dagblad
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21699
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

Passage Rotterdam Centraal open
Toegevoegd: donderdag 8 nov 2012, 19:28

Treinreizigers kunnen vanaf zaterdag de nieuwe passage van station Rotterdam Centraal gebruiken. Dat heeft ProRail bekendgemaakt. Bij de officiële opening is onder anderen wethouder Jeannette Baljeu.

Het is het eerste deel van het nieuwe station in Rotterdam dat wordt opgeleverd. De nieuwe passage is zes keer zo breed als de oude en herbergt verschillende winkels.

320.000 reizigers
ProRail is naar eigen zeggen bezig met de grootste stationsverbouwing ooit. Doordat steeds meer mensen de trein nemen, zijn veel stations te klein. Door de groei van het aantal reizigers neemt ook de vraag naar gemak en comfort op de stations toe, zegt de spoorbeheerder.

Het nieuwe Rotterdam Centraal moet in 2013 klaar zijn, zes jaar na de start van het project. Het station verwerkt dagelijks zo'n 110.000 reizigers. In 2025 zullen dat er naar verwachting zo'n 320.000 zijn.

Bron: NOS.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Peter
Site Admin
Berichten: 7623
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:04 pm
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Peter »

Missing link Coevorden geëlektrificeerd

08 november 2012

Vanaf aanstaande maandag is het spoorvervoer tussen het Drentse Coevorden aan de Duitse grens en de haven van Rotterdam volledig geëlektrificeerd.Infraheerder ProRail neemt dan een stukje van vijftig meter geëlektrificeerd spoor op station Coevorden in gebruik, het zogenoemde spoor 555.

Door elektrificatie van deze ‘missing link’ kunnen goederentreinen tussen Rotterdam en Coevorden voortaan door elektrische locomotieven in plaats van diesellocs getrokken worden, vertelt Jo Koop van Euroterminal Coevorden. Het stukje van een paar honderd meter tussen het station en de terminal is niet geëlektrificeerd en wordt overbrugd doordat een dieselloc de complete trein, inclusief elektrische loc, de terminal op duwt.

Volgens Koop is elektrische tractie op de lange afstand aanmerkelijk goedkoper. ‘Het gaat om zware treinen van zo’n 1.500 meter, waarvoor twee diesellocs nodig zijn. Een elektrische loc heeft veel meer vermogen en kan in z’n eentje zo’n trein slepen’, zegt hij.

Vanaf Coevorden kan lading het Duitse net op via de private Bentheimer Eisenbahn, die eigenaar is van de 76 kilometer lange spoorlijn tot het Duitse Gronau. Daarvan ligt drie kilometer op Nederlands grondgebied. De spooronderneming profileert zich als alternatief voor het vervoer via de Betuweroute, die bij het zuidelijker gelegen Zevenaar de grens over gaat, met name voor vervoer richting Noord-Duitsland en Noord- en Oost-Europa.

Bron: Nieuwsblad Transport
“Hallo cargo!”
Hugeau
Berichten: 701
Lid geworden op: vr okt 05, 2012 10:47 am
Locatie: Miercurea Ciuc
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Hugeau »

Peter schreef:‘Het gaat om zware treinen van zo’n 1.500 meter, waarvoor twee diesellocs nodig zijn.
Ik denk dat er voor een trein van 1.500 meter wel meer nodig is dan twee keer een V100 :mrgreen:
Gebruikersavatar
Peter
Site Admin
Berichten: 7623
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:04 pm
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Peter »

Op Rolandrail wordt al gesproken van GZ1500 stickers voor de BE 1835.
“Hallo cargo!”
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21699
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

Minder treinen door storing Gouda
Toegevoegd: dinsdag 13 nov 2012, 20:34

Tot aan morgen 22.00 uur rijden er veel minder intercity's vanaf Utrecht naar Den Haag en Rotterdam. Dat komt door een wisselstoring ter hoogte van Gouda.

De storing op het drukke traject ontstond vanochtend en het duurt volgens ProRail tot aan woensdagavond voor een nieuw onderdeel binnen is. Vanwege het defect kunnen er minder treinen over het traject.

Daarom rijden er voorlopig in beide richtingen geen vier intercity's per uur, maar twee. Sprinters rijden wel volgens de dienstregeling.

Bron: NOS.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21699
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

Tijdelijk station Heerlen in gebruik genomen

Het tijdelijk station en de nieuwe loopbrug aan de Parallelweg in Heerlen zijn vandaag in gebruik genomen.

Tegelijkertijd is het oude station dicht gegaan en is de reizigerstunnel afgesloten. Deze verhuizing is nodig voor de bouw van het Maankwartier, de nieuwe stationsomgeving van Heerlen.

Behalve de Ticket & Service balie van de NS verhuizen ook de stationswinkels en de bewaakte fietsenstalling naar het tijdelijk station.

Het tijdelijke station ligt op een steenworp afstand van het huidige station. In plaats van de tunnel maken de wandelaars en reizigers nu gebruik van de nieuwe brug.

Bron: L1
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21699
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

Verbouwing van station Eindhoven CS gestart
Geplaatst op 27 november 2012, Laatste update 27 november, 16:42

EINDHOVEN - De 3,5 jaar durende, 32 miljoen euro kostende verbouwing van het Eindhovense Centraal Station is gestart.

Op het voorplein van het station zijn maandag twee winkelunits geplaatst die het tijdelijke onderkomen van de Etos en Bruna worden. De winkels zijn nu nog in het station gevestigd, maar moeten wijken voor de bouw van de nieuwe, brede stationstunnel.

Het werk zal in juli 2016 klaar zijn. Naast de huidige tunnel komt een 35 meter brede passage.

Bron: Eindhovens Dagblad
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21699
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

Nog drie jaar erbij voor Kamperlijn
donderdag 29 november 2012 | 18:16, Laatst bijgewerkt: 30-11-2012 | 10:40

De trein tussen Zwolle en Kampen blijft ook de komende drie jaar nog volgens de huidige dienstregeling rijden. Dat is provincie Overijssel met betrekking tot de Kamperlijn overeengekomen met NS.

NS is bereid de trein op de Kamperlijn nog minimaal drie jaar te laten rijden. De verlenging van de treinconcessie was nodig, omdat de huidige per 9 december afloopt. De provincie Overijssel is nog niet zover dat er een andere vorm van openbaar vervoer tussen Zwolle en Kampen gepresenteerd kan worden. De provincie doet onderzoek naar vervangend tramvervoer op het traject tussen beide steden.

Als gevolg van de aansluiting van de Kamperlijn op de Hanzelijn wordt het treinkaartje tussen Zwolle en Kampen komend jaar wel 25 cent duurder.

Bron: RTV Oost
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21699
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

Geen treinen langs Geldermalsen door tractor
Gepubliceerd: 30 november 2012 18:24, Laatste update: 30 november 2012 19:23

GELDERMALSEN - Het treinverkeer tussen het noorden en zuiden van het land heeft vrijdagavond in de spits veel hinder gehad van een ongeval bij Geldermalsen.

Daar had een tractor op een spoorwegovergang de bovenleiding kapotgereden, meldde ProRail.

Daardoor reden er ruim een uur geen treinen vanuit Utrecht richting Den Bosch, Eindhoven en Maastricht en vice versa. Even na 19.00 uur kwam het treinverkeer op dit traject weer op gang.

Tussen Tiel en Geldermalsen kunnen echter nog geen treinen rijden. Naar verwachting duurt dat de rest van de vrijdagavond. De Nederlandse Spoorwegen zetten bussen in om reizigers tussen Tiel en Geldermalsen te vervoeren.

De vertraging kan oplopen tot ruim een uur.

Bron: Nu.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21699
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

Spoorstaaf gebroken: treinverkeer gestremd

Door werkzaamheden moeten treinpassagiers maandagnacht en dinsdagochtend rekening houden met vertraging op het traject Maastricht-Sittard.

ProRail voert met spoed herstelwerkzaamheden uit aan een gebroken spoorstaaf, ter hoogte van de Kerenshofweg in Geleen.

Daardoor rijden er tussen middernacht en 10.00 uur dinsdagochtend geen treinen tussen Geleen-Luttherade en Beek. Er worden bussen ingezet. Intercity's worden omgeleid via Heerlen.

Bron: L1
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21699
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

Dreigend faillissement voor ZLSM

De Zuid Limburgse Stoomtrein Maatschappij heeft grote financiële problemen.

Dat heeft het bestuur bevestigd. ZLSM heeft voor 1 januari 200.000 euro nodig. Zo niet, dan gaat ze failliet. ZLSM heeft een winterstop vanaf januari, waardoor er geen geld in het laadje komt. Omdat de stichting ook geen reserves heeft, dreigt het bedrijf in de problemen te komen.

Het bestuur heeft bij gemeentes en provincie aangeklopt voor hulp. Gedeputeerde Staten praat dinsdag over een voorstel voor een overbruggingskrediet. De provincie zou een krediet van 150.000 euro moeten geven. De vier gemeenten langs het miljoenenlijntje moeten de overige 50 mille voorschieten.

Bron: L1
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Peter
Site Admin
Berichten: 7623
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:04 pm
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Peter »

LTE Netherlands B.V. nieuwe railgoederenvervoerder op Nederlandse markt

Maandag, 10 december 2012

Sinds begin deze maand heeft LTE-Netherlands B.V. een EU-bedrijfsvergunning, een licentie A + B en een getekende toegangsovereenkomst met ProRail en Keyrail. Daarnee kan de nieuwe spoorgoederenvervoerder op de Nederlandse markt haar activiteiten formeel starten. Per dienstregeling wissel 09.12.2012 rijdt LTE-Netherlands B.V. zelfstandig treinen tussen Nederland en Tsjechië.

LTE-Netherlands B.V. is deel van de LTE groep, met als moedermaatschappij LTE Logistik- und Transport GmbH in Graz die in 2000 is opgericht, en zuster spoorwegondernemingen in Tsjechië, Slowakije, Hongarije en Slovenië. Verder loopt er in Duitsland en Roemenië een aanvraag voor een LTE spoorlicentie.

Op dit moment ligt de focus voor LTE-Netherlands B.V. nog op transporten van granen en vegetarische oliën voor één grote klant op de Oost-West as van Hongarije/Polen/Oekraïne naar Duitsland/Nederland/België, maar het bedrijf heeft de ambitie ook andere trafieken ontwikkelen.

De nieuwe spoorvervoerder is gevestigd in de Rotterdamse Europoort dicht bij de terminals die zij bedient en bestaat uit een binnendienst team van 5 medewerkers en 5 man in de buitendienst, allen met een langjarige ervaring in het spoor.

LTE-Netherlands B.V. rijdt met twee elektrische locomotieven van het type BR186. Deze zijn inzetbaar in meerdere landen (multi-courant). Daarnaast verwacht LTE-Netherlands B.V. op korte termijn ook twee rangeerlocomotieven te kunnen toevoegen aan het bestand.

Bron: Railcargo.nl
“Hallo cargo!”
Plaats reactie