Korte Nieuwsberichten Nederland

Nieuws en andere gepubliceerde informatie
Forumregels
Een bronvermelding is verplicht bij het overnemen van nieuwsberichten van andere sites.
Gebruikersavatar
Rens
Site Admin
Berichten: 3405
Lid geworden op: di jan 15, 2013 3:02 pm

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Rens »

Die kwaliteitsslag waar ze het over hebben, is dat er een naar beneden? Ik ken genoeg mensen die het fijn vinden dat hun fiets bij het station gerepareerd kan worden: bij een kapotte fiets betekent het eenmaal lopen en bij aankomst terug op het station kan er weer gefietst worden.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

Hilversum krijgt minischermen langs spoor
Gepubliceerd: 11 februari 2014 16:18, Laatste update: 11 februari 2014 16:34

Hilversum gaat als eerste gemeente in Nederland uitproberen of minischermen langs de spoorbaan het geluid van passerende treinen effectief dempen.

De schermen zijn maar een meter hoog en komen dicht tegen het spoor te staan, zodat het uitzicht van zowel bewoners langs de spoorlijn als dat van treinreizigers niet wordt gehinderd.

De minischermen zijn volgens spoorbeheerder Prorail een soort korven gevuld met stenen, die een schans vormen.

Aan de buitenzijde van de korven worden traptreden aangebracht. Als de trein stil komt te staan, kunnen reizigers zo op een schans stappen en de trap gebruiken. Doordat de trein tussen de steenkorven rijdt, wordt het geluid geabsorbeerd.

Elders
De minischermen worden op proef geplaatst langs twee gedeelten van de spoorlijn Hilversum - Amersfoort. Als blijkt dat de korven werken, komen ze ook op andere plekken te staan. Prorail wil de minischermen dan ook elders in het land gaan gebruiken.

Hilversum moet op grond van wettelijke voorschriften geluidswerende maatregelen nemen bij ruim 550 woningen in de gemeente, die wordt doorkruist door spoorlijnen. De woningen worden ook geïsoleerd. De gemeente praat nog met bewoners over details van het geluidsisolatieplan.

Bron: Nu.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Nielske1990
Berichten: 1325
Lid geworden op: wo aug 22, 2012 8:23 pm
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Nielske1990 »

Mooi dat er ook simpelere alternatieven komen voor geluidsdemping. Langs de weg kennen we al de 'geluidsdempende berm', benieuwd of dat ook wat zou kunnen doen rond spoorlijnen...
Maïsmessias van Brabantroute Prestatie Team
Website: (in ontwikkeling) - Fotodump: Flickr-account
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

Koning Willem-Alexander opent Rotterdam CS
woensdag 12 feb 2014, 11:59 (Update: 12-02-14, 12:34)

Koning Willem-Alexander opent volgende maand het nieuwe station Rotterdam Centraal. Het is het eerste station dat heropend wordt na een reeks grote vernieuwingen. De verbouwing van Rotterdam Centraal begon in 2004.

Het oude station werd volledig op de schop genomen, om ruimte te maken voor een heel nieuw station. Zo is er een loopbrug die de zestien sporen verbindt, een reizigerspassage van bijna 50 meter breed en is het dak voorzien van zonnepanelen.

Dagelijks passeren ongeveer 110.000 reizigers het station. Verwacht wordt dat dit in 2025 zal zijn toegenomen tot 323.000 bezoekers per dag.

Bijnaam
Het vernieuwde station wordt door veel Rotterdammers 'Station Kapsalon' genoemd, omdat de stationshal lijkt op het aluminium bakje waarin de populaire patat kapsalon ( friet met shoarmavlees) wordt geserveerd.

Bron: NOS.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Nielske1990
Berichten: 1325
Lid geworden op: wo aug 22, 2012 8:23 pm
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Nielske1990 »

NOS schreef:Dagelijks passeren ongeveer 110.000 reizigers het station. Verwacht wordt dat dit in 2025 zal zijn toegenomen tot 323.000 bezoekers per dag.
Lijkt me heel optimistisch... :roll:
Maïsmessias van Brabantroute Prestatie Team
Website: (in ontwikkeling) - Fotodump: Flickr-account
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

ProRail werkt aan perron station Boxtel
Geplaatst op 13 februari 2014, Laatste update 13 februari, 14:10

BOXTEL - Spoorbeheerder ProRail gaat vanaf vrijdag 21 februari vier weekeinden werken aan het perron van het station Boxtel. Zo wordt de hoogte aangepast aan de nieuwe norm.

Hierdoor verbetert de toegankelijkheid voor mensen met een beperking. ProRail werkt in vier weekeinden: van vrijdag 21 februari tot en met maandag 24 februari, van vrijdag 7 maart tot en met maandag 10 maart, van vrijdag 14 maart tot en met maandag 17 maart en van vrijdag 21 maart tot en met maandag 24 maart. De werkzaamheden beginnen telkens op vrijdag 23.00 uur en duren tot uiterlijk maandag 6.00 uur. Reizigers kunnen wat overlast ervaren van de operatie. De werkzaamheden kunnen gevolgen hebben voor de sporen / perrons waarvan treinen vertrekken.

Bron: Brabants Dagblad
Goed sporen. Daar houden we van.
Andre
Site Admin
Berichten: 1676
Lid geworden op: zo aug 19, 2012 10:46 am
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Andre »

Spoorwegovergang Brandevoort dicht

Helmond - De spoorwegovergang bij Diepenbroek in de Helmondse wijk Brandevoort gaat deze week dicht.

Ze is niet meer nodig door de komst in oktober van een spoortunnel bij De Voort, tweehonderd meter verderop. Vanaf komende maandag is de overgang niet meer toegankelijk. Met de sloop wordt gewacht tot het weekend van 5 en 6 april. Er rijden dan geen treinen.

In datzelfde weekend wordt overigens ook de spoorwegovergang bij de Cortenbachstraat in Helmond-West gesloopt. De oversteekplaats wordt vervangen door een onderdoorgang.

Bron : ED.nl
Zie ook Goederenwagens.nl & mijn Ipernity site
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

Treinvervoerder Arriva wil compensatie voor hogere dieselprijs
Gepubliceerd op 14-02-2014 om 08:19

De afschaffing van het belastingvoordeel op diesel kost treinvervoerder Arriva jaarlijks vier miljoen euro. Als er geen compensatie komt, dan ziet de vervoerder geen andere mogelijkheid dan de hogere brandstofprijs door te berekenen in de prijs van het treinkaartje.

Arriva rijdt met dieseltreinen in de provincies Groningen, Friesland en Gelderland. Een dieseltrein rijdt één kilometer op één liter diesel. “Dit betekent voor ons een extra kostenpost van vier miljoen euro per jaar”, zegt directeur Anne Hettinga in de Leeuwarder Courant.

Oplossingen
Volgens Hettinga zijn er drie mogelijke oplossingen: “We nemen het verlies voor eigen rekening. Dat hebben we tot nu toe dan ook gedaan in afwachting van een echte oplossing. We willen niet de reiziger de dupe laten worden. Maar dit kunnen we natuurlijk niet tot in de eeuwigheid volhouden. Een andere mogelijkheid is met onze opdrachtgevers, de drie provincies, om de tafel te gaan en over compensatie te praten. De laatste optie is het prijskaartje te verhogen.”

Bron:OV Pro
Goed sporen. Daar houden we van.
Nielske1990
Berichten: 1325
Lid geworden op: wo aug 22, 2012 8:23 pm
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Nielske1990 »

Optie 1; Arriva heeft bij de inschrijving geen hogere dieselprijzen ingecalculeerd en heeft dus een bewust risico genomen.
Optie 2; Concessieverlener doet er belastinggeld bij. Dat is dus hetzelfde als het belastingvoordeel terug invoeren.
Optie 3; Reiziger (belastingbetaler) doet er geld bij. Dat is dus hetzelfde als het belastingvoordeel terug invoeren.

Hoop dus van harte dat het optie 1 wordt; risico van de ondernemer. Overal gaan lopen rondbazuinen dat je het zo geweldig doet, maar als ergens de kosten stijgen meteen gaan lopen jammeren om extra staatssteun. Kom op zeg... :roll:
Maïsmessias van Brabantroute Prestatie Team
Website: (in ontwikkeling) - Fotodump: Flickr-account
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

Mansveld blij met infosysteem spoor
18 februari 2014

Staatssecretaris Wilma Mansveld is blij met de invoering systeem Informatie Gevaarlijke Stoffen (IGS) voor het spoorvervoer in Nederland.

Daarmee is voortaan precies bekend welke en hoeveel gevaarlijke stoffen zich op een spooremplacement bevinden.

Tijdens een werkbezoek aan het rangeerterrein Kijfhoek noemde ze ‘goed nieuws’ dat hulpdiensten dankzij IGS sneller een aanvalsplan kunnen maken bij de bestrijding van een incident. Het vervoer over spoor is daarmee volgens haar nog veiliger.

IGS is gezamenlijk ontwikkeld door ProRail, Keyrail en Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV). De sector voldoet daarmee aan de wettelijke verplichting om te allen tijde volledige en juiste informatie te kunnen leveren over wagons met gevaarlijke stoffen op emplacementen.

Bron: Nieuwsblad Transport
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

Geen nachttreinen via Helmond en Deurne naar Venlo
Geplaatst op 19 februari 2014, Laatste update 19 februari, 11:08

HELMOND - Helmond en Deurne kunnen niet profiteren van plannen om Nachtnet, het nachtelijke treinverkeer in Brabant, aan te sluiten op Venlo en Roermond. Dat antwoordde het college op vragen van PvdA.

Volgens het Helmondse college van B en W vinden hun collega's in Venlo de plannen toch te duur. Er is een aparte trein nodig die vanuit Eindhoven doorrijdt via Helmond en Deurne naar Limburg. Die kosten wegen niet op tegen de opbrengsten van het relatief kleine aantal reizigers.

Bron: Eindhovens Dagblad
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

Geen treinen Den Haag/Rotterdam
woensdag 19 feb 2014, 18:52 (Update: 19-02-14, 19:18)

Rond Den Haag en Rotterdam rijden geen treinen. De NS twittert dat er momenteel een spoedreparatie aan wissels is. Reizigers moeten rekening houden met vertraging en treinuitval.

Het is nog niet bekend hoe lang de vertragingen zullen duren.

Rotterdam
Op de website meldt de NS dat er rond Rotterdam Centraal beperkt treinverkeer is. Reizigers moeten rekening houden met een extra reistijd van 30 tot 60 minuten.

Den Haag
Rond Den Haag Centraal rijden helemaal geen treinen. De NS adviseert reizigers de RandstadRail tussen Rotterdam Centraal en Den Haag Centraal, de tram tussen Zoetermeer en Den Haag Centraal of de tram tussen Den Haag Centraal en Den Haag HS te nemen.

Bron: NOS.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

"Treinverkeer spontaan stilgelegd"
woensdag 19 feb 2014, 21:38 (Update: 19-02-14, 21:51)

De grote treinstoring rondom Den Haag en Rotterdam is mede veroorzaakt door een probleem bij de verkeersleiding. Dat zegt bestuurder Roel Berghuis van vakbond FNV Spoor.

Volgens Berghuis hebben de verkeersleiders spontaan besloten het treinverkeer stil te leggen omdat er op te veel plekken tegelijkertijd aan het spoor moest worden gewerkt.

Vitale plekken
Spoorbeheerder Prorail liet spoedwerkzaamheden uitvoeren omdat bij een routinecontrole was gebleken dat vier wissels vervangen moesten worden. Dat had grote gevolgen voor de dienstregeling.

Volgens Berghuis liggen de wissels op vitale plekken en bleken de aanpassingen aan de treinenloop zo ingrijpend dat de dienstdoende verkeersleiders het niet konden bolwerken.

Bron: NOS.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

Mansveld: hinder na wisselproblemen vervelend
donderdag 20 februari 2014

Staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur) vindt het "heel vervelend'' dat treinreizigers in een deel van de Randstad woensdag in de avondspits last hebben gehad van spoedreparaties op het spoor. Maar veiligheid staat voorop. Die afweging zal zeker zijn gemaakt, zei Mansveld donderdag in een reactie.

Ze moet nog worden bijgepraat over de exacte aanleiding van de storing en de manier waarop de werkzaamheden zijn uitgevoerd. Maar blijkbaar vond spoorbeheerder ProRail het noodzakelijk de problemen met vier wissels bij Den Haag en Rotterdam acuut te verhelpen. "Ik begrijp dat het heel ongelukkig is voor de reizigers. Tegelijkertijd gaat het om een stuk veiligheid'', aldus Mansveld.

Ze wil eerst de feiten op een rijtje hebben voordat ze over de gang van zaken oordeelt. Aanvankelijk gingen er geruchten dat er sprake was van een werkonderbreking of wilde staking van het personeel van ProRail. Maar "daar heb ik absoluut geen berichten over meegekregen'', zei Mansveld. ProRail ontkende eerder al dat medewerkers hun werk hadden neergelegd.

Bron: Treinreiziger.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

Inspectie wil beter onderhoud van spoorwegen
Gepubliceerd: 21 februari 2014 16:23, Laatste update: 21 februari 2014 16:41

Het onderhoud van het spoor door Prorail moet beter. Zo zou veiligheid een prominentere plaats moeten krijgen bij klein onderhoud en moet het spoorbedrijf beter zicht krijgen over de actuele staat van het spoor.

Dat stelt de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) in een vrijdag uitgebracht rapport.

De ILT controleerde het spoor in verschillende delen van het land: de Achterhoek, Arnhem en Oost-Gelderland (Gelre), het gebied rond Amersfoort en Zeeland.

Volgens de inspectiedienst is er nergens sprake van acuut gevaar. Wel vindt de inspectie dat Prorail meer de regie moet nemen bij het sturen op kwaliteit en veiligheid.

Ook constateerde de ILT dat er grote regionale verschillen zijn in de staat van onderhoud. Zo bleek het spoor in Gelre er beter aan toe te zijn dan Zeeland.

Bron: Nu.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

Treinverkeer rond Den Haag tot en met 2 maart uitgedund
vrijdag 21 februari 2014

Door herstelwerkzaamheden aan wissels bij Den Haag kunnen niet alle treinen rijden. Dit zal zeker tot en met 2 maart duren. Het is nog niet bekend welke beperkingen dit zijn. Hier hopen NS en ProRail binnenkort meer duidelijkheid over te kunnen geven.

De problemen begonnen woensdag toen tijdens controles werd vastgesteld dat vier wissels rond Den Haag en Rotterdam niet aan de veiligheidseisen voldeden. ProRail spreekt van een incident en beklemt dat de eerdere ontspoorde trein door een vermoedelijk defecte wissel er los van staat.

Vaste stand
Vandaag reden er alleen minder treinen tussen Den Haag en Utrecht, donderdag was ook het treinverkeer tussen Rotterdam en Den Haag en Rotterdam en Utrecht beperkt. Enkele wissels zijn weer terug in dienst, en één wissel is geklemd. Dat betekent dat die wissel in een vaste stand ligt en niet bedient kan worden.Wel kunnen er treinen overheen rijden.

Weekend
Omdat er in het weekend minder treinverkeer is, zullen zaterdag en zondag wel vrijwel alle treinen rijden. Alleen zaterdag 22 februari in de ochtend tot 9:30 uur kunnen er treinen uitvallen. Wat de beperkingen vanaf maandag 24 februari zullen zijn is onduidelijk. Het is mogelijk dat men kiest om alle intercity's naar Den Haag weer te laten rijden maar op een ander traject rond Den Haag treinen gaan uitvallen.

Bron: Treinreiziger.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

Meer treinen tussen Heerlen en Sittard
Tijd Gepubliceerd op: 24.02.14 14:29, laatste update: 24.02.14 15:56

De Nederlandse Spoorwegen verbeteren eind dit jaar de treindienst tussen Heerlen en Sittard. Vanaf dat moment zal er vrijwel de hele dag twee keer per uur een stoptrein in beide richtingen rijden.

Door onze verslaggever
Heerlen/Sittard


Momenteel is dat alleen in de ochtend- en avondspits het geval. Buiten deze piekmomenten kan er op de tussenliggende stations slechts één keer per uur op de trein worden gestapt. Die situatie wordt dus veranderd.

Uitgangspunt van de nieuwe dienstregeling 2015 is dat voortaan elk NS-station in Nederland tot 20.00 uur ’s avonds minimaal een halfuur-dienst heeft. Heerlen-Sittard is één van de vijf NS-lijnen in het land met stations waar dit nog niet de dagelijkse praktijk is. Tussen Heerlen en Sittard gaat het concreet om de stations Hoensbroek, Nuth, Schinnen, Spaubeek en Geleen Oost.

Deze stations krijgen nu vanaf december betere aansluitingen op de Veolia-treinen van de Heuvellandlijn Kerkrade-Maastricht en de intercity’s tussen Maastricht en de Randstad.
De intercity die via Heerlen-Sittard richting Schiphol rijdt, blijft gewoon bestaan.

Bron: Dagblad De Limburger
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

NS wil overal minimaal twee treinen per uur
Gepubliceerd: 25 februari 2014 11:16, Laatste update: 25 februari 2014 13:04

Als het aan de NS ligt, kunnen reizigers vanaf 2015 op alle stations twee keer per uur op de trein stappen.

Op de vier trajecten waar nu nog één trein per uur rijdt, wil de NS elk halfuur een trein laten rijden. Ook moeten er tijdens de daluren meer intercity's gaan rijden tussen Amersfoort, Apeldoorn en Deventer.

Dat staat in het dienstregelingsplan dat de NS voor advies heeft neergelegd bij belangenorganisaties.

Extra sprinters gaan rijden op de trajecten Arnhem - Ede-Wageningen, Breda - Dordrecht, Roosendaal - Dordrecht en Heerlen - Sittard. Ruim 4000 reizigers moeten profijt krijgen van de verdubbeling van het aantal treinen.

Reizigers tussen Amersfoort en Deventer kunnen vanaf komend jaar drie keer per uur een intercity pakken. Nu kan dat nog twee keer in de daluren. Ongeveer 750 mensen krijgen straks dagelijks een kortere reistijd. Daar bovenop zorgt deze derde intercity voor een betere aansluiting met Amsterdam. Tijdens de spits blijven, net zoals nu, vier treinen rijden.

Nachtintercity's
Ook wil de NS ruim 7500 treinreizigers in het weekeinde tegemoet komen door meer nachtintercity's in te zetten. Zij kunnen dan voor het laatst rond 01.00 uur vanuit de Randstad naar onder meer Zwolle en Deventer. Wie nu vanaf Amsterdam Centraal naar Deventer vertrekt, moet om 23.30 uur al op de laatste trein.

De NS is echter ook van plan om sommige trajecten een aantal treinen te schrappen. Zo komt de intercity tussen Haarlem en Uitgeest te vervallen en komt er een sprinter die in de daluren twee keer per uur zal rijden, terwijl reizigers van bijvoorbeeld station Beverwijk en Haarlem-Spaarnwoude nu altijd vier keer per uur de trein kunnen nemen.

Ook zullen dagelijks ruim 1200 mensen in Haarlem moeten overstappen voor Amsterdam Centraal. Volgens een NS-woordvoerder kost dit ''maar een paar minuten extra reistijd".

Spoorboekje
Of de plannen daadwerkelijk in het spoorboekje van 2015 worden opgenomen, ligt aan het advies van onder meer het Landelijke Overleg Consumentenbelangen Openbaar Vervoer (Locov) en Prorail. Volgens een woordvoerder van de NS wordt in augustus meer bekend over de dienstregeling voor komend jaar.

Bron: Nu.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

Station Oisterwijk krijgt tunnel, verliest derde spoor
Geplaatst op 25 februari 2014, Laatste update 25 februari, 18:44

OISTERWIJK - Het station in Oisterwijk krijgt een voetgangerstunnel met liften, waarmee reizigers van en naar het tweede perron kunnen. Ook wordt aan de noordkant van het station een extra fietsenstalling aangelegd.

Spoorbeheerder ProRail heeft in overleg met de gemeente Oisterwijk tot deze maatregel besloten. Tegelijk wordt het derde spoor ter hoogte van het Oisterwijkse station verwijderd. Dit past in het beleid van ProRail om zo veel mogelijk wissels weg te werken. De ingreep aan station Oisterwijk vindt plaats in 2016 en 2017 en duurt ongeveer anderhalf jaar.

Bron: Brabants Dagblad
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

Eén compensatieregeling voor vertraging spoor
27-02-2014 18:29 | ANP

Staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur) wil één regeling voor spoorreizigers om geld terug te krijgen na een vertraging. Dat heeft ze donderdag in een brief aan de Tweede Kamer laten weten. Het OV Loket, de ombudsman voor beter openbaar vervoer, had hiervoor gepleit.

Bijna alle spoorvervoerders hebben een compensatieregeling voor vertragingen, maar het zijn allemaal verschillende regelingen. Voor reizigers die geld terug willen na vertraging van een reis met meerdere vervoerders, levert dat veel rompslomp op. Het OV Loket kreeg hierover veel klachten.

Eén regeling kan het reizigersbelang dienen, aldus Mansveld. De compensatieregeling is afhankelijk van de wensen die de opdrachtgevende overheid in het kader van de aanbesteding heeft opgesteld. Mansveld gaat daarom met deze overheden om de tafel zitten om tot een uniforme regeling te komen.

Bron: Reformatorisch Dagblad
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

Toezicht bij stations Maaslijn
Geplaatst op 28 februari 2014 Laatste update 28 februari, 22:13

NIJMEGEN/ROERMOND - Langdurig werklozen en beveiligers in opleiding gaan als toezichthouder aan de slag bij treinstations langs de Maaslijn. Door de opleiding en ervaring die ze via het project krijgen, maken ze een betere kans om straks een baan te vinden.

Het gaat vooralsnog om een proef die duurt tot de zomer.

Taken
Op het moment zijn er 3 toezichthouders die zich verplaatsen per trein tussen de stations. Hun belangrijkste taak is het bewaken van de openbare orde en veiligheid in de stationsgebieden. Ze helpen reizigers met vragen, melden gebreken en voorkomen door hun aanwezigheid dat dingen gebeuren die niet door de beugel kunnen.

Bron: De Gelderlander
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

Nieuw tariefsysteem maakt sommige treinreizen iets duurder
maandag 3 maart 2014

Treinreizigers die met twee vervoerders reizen krijgen vanaf 2 april te maken met een nieuw tariefsysteem. In het nieuwe systeem wordt rekening gehouden met de verschillende tarieven per vervoerder, maar ook met de lange afstandskorting. In veel gevallen wordt het goedkope papieren treinkaartje iets duurder. Daar staat tegen over dat reizen met de ov-chipkaart later dit jaar goedkoper worden.

Reizigers die met twee vervoerders reizen zijn op dit moment nog veel goedkoper uit met een papieren treinkaartje. Met het nieuwe tariefsysteem wordt het papieren treinkaartje weliswaar een fractie duurder, maar worden reizen met de ov-chipkaart veel goedkoper. De vervoerders slagen echter er nog niet in om het nieuwe tariefsysteem op 2 april al door te voeren op de ov-chipkaart. Dat zal gebeuren later in kwartaal twee. Op 2 april zullen alleen de tarieven wijzigen van het papieren treinkaartje. Reizigers die alleen met NS reizen hebben niet te maken met het nieuwe tariefsysteem.

Concrete voorbeelden:
  • Een papieren treinkaartje Nijmegen - Venray kost nu € 10,80 en per ov-chipkaart € 13,56. Vanaf 2 april zal het papieren treinkaartje € 11,66 kosten. Later zal die prijs ook gelden voor de ov-chipkaart.
  • Een papieren treinkaartje Utrecht - Venray kost nu € 18,30 en per ov-chipkaart € 21,27. Vanaf 2 april zal het treinkaartje € 18.66 gaan kosten. Van Venray naar Utrecht wordt het kaartje nog een fractie duurder: € 18,83. Later gaan die tarieven ook gelden voor de ov-chipkaart.
Positief
Alhoewel de treinkaartjes iets duurder zijn, is reizigersorganisatie Rover overwegend positief. Dat is omdat er eerst een prijsstijging dreigde oplopend tot meer dan 30 procent. Doordat lange afstandsreizigers in het nieuwe systeem straks toch een korting krijgen, vallen de prijsstijgingen veel minder hoog uit. Alhoewel Rover positief is, wil de vereniging nog wel meer weten over de effecten.

Bron: Treinreiziger.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

ILT: meerdere installaties beveiligingssysteem ATB Vv werken niet
Gepubliceerd op 04-03-2014 om 18:16

Meerdere ATB Vv-installaties op het Nederlandse spoor werken niet. Dat blijkt uit een steekproef die de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) heeft gedaan naar de werking van het beveiligingssysteem. Daaruit bleek dat 4 van de 117 gecontroleerde installaties niet functioneerden. De Inspectie voerde de steekproef uit naar aanleiding van een rood sein-passage vorig jaar bij de Hanzebrug bij Zwolle. De ILT voerde het onderzoek uit omdat er eerder werd verondersteld dat het niet werken van het ATB Vv-systeem de oorzaak was van de rood sein-passage. Nu blijkt echter dat de machinist te hard reed. In het geval dat een machinist bij een rood sein zowel te hard rijdt als te zacht afremt, treedt er geen veiligheidssysteem in werking. De machinist heeft een boete gekregen.

Het oude ATB EG-systeem (Automatische Treinbeïnvloeding, Eerste Generatie) ziet het verschil niet tussen of een machinist zacht of hard afremt. Wanneer een sein aan de machinist een remopdracht geeft, controleert ATB EG of de machinist reageert op het seinbeeld. ATB EG controleert niet of de machinist in voldoende mate remt. Met andere woorden: ATB EG garandeert niet dat de trein voor het stoptonende sein tot stilstand komt.

Bron: Spoorpro.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

Kamer steunt kwartierdienst op de Valleilijn
dinsdag 11 maart 2014

De Kamer heeft de motie van de ChristenUnie aangenomen waarin wordt uitgesproken dat een kwartierdienst op de hele Valleilijn (Ede-Wageningen - Amersfoort) wenselijk is. In februari liet staatssecretaris Mansveld weten het niet nodig te vinden om de kwartierdienst op de Valleilijn door te trekken van Barneveld naar Ede-Wageningen en het ook niet nodig te vinden de lijn door te laten rijden naar Arnhem.

Tweede Kamerlid Carla Dik-Faber: “Er is nu gelukkig een meerderheid in de Tweede Kamer die erkent dat er wat moet gebeuren. De Valleilijn zit aan de grenzen van de capaciteit en treinen zijn regelmatig overvol. Met een kwartierdienst kunnen reizigers zich beter over de treinen verspreiden en ontstaat er ruimte voor de lijn om verder te groeien.”

In de motie, die is meegetekend door D66 en de SGP, en werd gesteund door VVD, PvdA, CDA, GroenLinks, 50+ en Partij voor de Dieren, wordt niet alleen gevraagd om een kwartierdienst mogelijk te maken. Ook moet staatssecretaris Mansveld samen met de provincie Gelderland de verbinding met Arnhem verbeteren. Mogelijk zal de Valleilijn gaan doorrijden naar Arnhem om lange overstaptijden op station Ede-Wageningen te voorkomen. Dit moet voor de zomer duidelijk worden. Vorige week bleek al dat doorrijden het hoogst scoort in de Maatschappelijke Kosten Batenanalyse die de provincie Gelderland heeft laten maken.

Bron: Treinreiziger.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

NS test vereenvoudigde reisplanner
Gepubliceerd: 12 maart 2014 14:38, Laatste update: 12 maart 2014 14:42

De NS is in samenwerking met de Universiteit Twente een test gestart met een vereenvoudigde reisplanner waarin reizigers op een natuurlijke wijze hun reis kunnen invullen.

Dat laat de Universiteit Twente woensdag weten.

De Treinplanner is via de website van de NS al te gebruiken. Er is nog maar één zoekveld in plaats van een apart veld voor vertreklocatie, bestemming, tijdstip en dag.

Reizigers kunnen bijvoorbeeld invullen "overmorgen om 11 uur van Enschede naar Utrecht". Ook is het mogelijk specifieke adressen in die opdracht te noemen.

Wanneer alleen twee adressen of locaties worden ingevoerd, plant de Treinplanner de reis automatisch zo snel mogelijk.

De nieuwe reisplanner werd door de Universiteit Twente een jaar geleden al ontwikkeld en is in de afgelopen maanden geoptimaliseerd. De software vertaalt termen uit het enkele zoekveld naar informatie die de reisplanner kan analyseren.

Na de proef met de Treinplanner bepaalt de NS later dit jaar of de huidige reisplanner definitief wordt vervangen.

Bron: Nu.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

Vanaf december nachttrein naar Arnhem en Nijmegen
Geplaatst op 13 maart 2014, Laatste update 13 maart, 22:38

ARNHEM/ NIJMEGEN - De NS laat vanaf 14 december ieder weekend 5 extra nachttreinen naar Arnhem en Nijmegen rijden. Dat zijn NS, Stadsregio Arnhem Nijmegen, provincie en de 2 gemeenten donderdag overeengekomen.

De treinen stoppen ook bij Ede-Wageningen. Het gaat om een proef van 3 jaar.

De laatste trein uit Utrecht vertrekt om 2.00 uur, de laatste vanuit Nijmegen om 1.57 uur.

Bron: De Gelderlander
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

240.000 mensen gratis met de trein
zondag 16 mrt 2014, 17:50 (Update: 16-03-14, 18:28)

Reizigers die het Boekenweekgeschenk bij zich hebben, kunnen vandaag gratis met de trein mee. Niet alleen met de papieren versie van Een Mooie Jonge Vrouw van Tommy Wieringa, maar ook op vertoon van het e-book.

Aan het einde van de middag hadden zo'n 240.000 mensen gebruikgemaakt van het aanbod. Volgens een reizigster was de trein vanaf Leeuwarden stampvol. Gratis reizen kan ook vanavond nog. Vorig jaar kwam de teller uit op 235.000 mensen.

Bron: NOS.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Peter
Site Admin
Berichten: 7617
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:04 pm
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Peter »

Modernisering eerste generatie VIRM-dubbeldekkers deze zomer van start

Publicatiedatum: 17 maart 2014

De eerste generatie van de VIRM-dubbeldekkers, die begin jaren negentig van de vorige eeuw in dienst kwamen bij NS, worden vanaf deze zomer compleet gemoderniseerd. Hierbij wordt voortgebouwd op de met de nieuwe Intercity (DDZ) opgedane ervaring die de afgelopen jaren werd gemoderniseerd. Deze trein krijgt van reizigers, bij de beoordeling van alle NS-treinen, de hoogste waardering in de treinbelevingsmonitor. De nieuwe VIRM-dubbeldekkers worden door de modernisering naar verwachting 20% zuiniger waardoor de milieuprestatie van de trein nog verder verbetert. “Door deze modernisering spelen we nog beter in op de wensen van onze reizigers en wordt de trein nog weer zuiniger en kan hij weer jaren mee”, aldus Timo Huges, president-directeur van NS.

418 Rijtuigen
NS-dochter NedTrain gaat de werkzaamheden voor de VIRM, net als de DDZ-modernisering, uitvoeren in de hightech werkplaats in Haarlem. In totaal gaat NedTrain daar vanaf deze zomer 418 rijtuigen reviseren. Een grote operatie die, als alles volgens schema verloopt, begin 2020 volledig moet zijn afgerond. Vanaf voorjaar 2016 zullen de nieuwe treinen naar verwachting stuk voor stuk gaan instromen op het spoor.

Reiziger staat centraal
De nieuwe trein krijgt een indeling die is aangepast aan de laatste wensen van de reiziger. Zo zal de trein voorzien worden van de allernieuwste LED-verlichting (Intelligent Light Control) die zich aanpast aan het daglicht. Net als in de DDZ leent het bovengedeelte van de nieuwe trein zich straks meer om in te werken en lezen door de tweezits bankjes en een zakelijker inrichting. De benedenverdieping wordt informeler met zitplaatsen die tegenover elkaar staan en een loungebank. Alle treinen worden verder voorzien van het modernste meubilair, nieuwe schermen met actuele reisinformatie, draadloos internet, een nieuwe kleurstelling in de trein, kunst en een nieuw (rolstoeltoegankelijk) toilet. Er wordt gebruik gemaakt van de nieuwste duurzame materialen en de nieuwste technologie. Zo krijgt de trein bijvoorbeeld nieuwe zuinigere klimaatinstallaties en de trein wordt verder gestroomlijnd voor minder luchtweerstand.

Afbeelding

Afbeelding

Bron: NS
“Hallo cargo!”
Nielske1990
Berichten: 1325
Lid geworden op: wo aug 22, 2012 8:23 pm
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Nielske1990 »

Ziet er gek uit, die laaglopende blauwe band. Maar als dat idee doorgaat krijgen we wel twee kleurvarianten VIRM... :P
Maïsmessias van Brabantroute Prestatie Team
Website: (in ontwikkeling) - Fotodump: Flickr-account
Hugeau
Berichten: 701
Lid geworden op: vr okt 05, 2012 10:47 am
Locatie: Miercurea Ciuc
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Hugeau »

Maar zo gek is het niet, gewoon in lijn met de DDZ. Mooi dat het interieur in VIRM er dan flink op vooruit gaat, nu de stabiliteit nog....
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

Mogelijk nieuwe regionale treinverbinding Bielefeld - Bad Bentheim - Hengelo

Regio Twente stelt een subsidie van € 400.000 per jaar beschikbaar voor een rechtstreekse, grensoverschrijdende regionale treinverbinding tussen Hengelo, via Bad Bentheim, naar Bielefeld. Die verbinding wordt gerealiseerd door het traject Hengelo-Bad Bentheim onderdeel te laten uitmaken van de regionale trein tussen Bad Bentheim en Bielefeld. Voorwaarde is wel dat de andere betrokken partners, de provincie Overijssel, het ministerie van Infrastructuur en Milieu en de verantwoordelijke partners in Niedersachsen en Nordrheinwestfalen ook geld beschikbaar stellen.

Die moeten hier nog een besluit over nemen. Als het plan door gaat, is het de bedoeling dat vanaf december 2017 treinen tussen Hengelo en Bielefeld gaan rijden. De besluitvorming over het al dan niet opnemen van het traject Hengelo-Bad Bentheim in de treindienst Bad Bentheim-Bielefeld moet eind april zijn afgerond. Dan gaan de Duitse vervoersautoriteiten het Teutoburger Wald Netz, waaronder de treinverbinding Hengelo-Bielefeld valt, aanbesteden, voor een periode van 15 jaar.

"Voor Regio Twente zijn goede treinverbindingen met Duitsland van groot belang", aldus Jan Bron, portefeuillehouder mobiliteit van Regio Twente. "Twente is een belangrijke kennisregio en een schakel in de verbindingen tussen Nederland en Noord Oost Europa. Naast transport over weg en water hoort daar ook een goede treinverbinding voor personenvervoer bij. In een tijd waarin steeds meer mensen in het buurland werken of studeren wordt dat alleen maar belangrijker."

De treinverbinding Bielefeld-Bad Bentheim-Hengelo is vervoerkundig erg belangrijk. De steden Bielefeld (ca. 325.000 inwoners), Osnabrück e.o. (275.000 inwoners) en Rheine worden daarmee elk uur verbonden met Hengelo (Twente). Daarnaast zal het, net als dat bij de treinverbinding Enschede-Gronau het geval is, de sociaal economische structuur in het Duits-Nederlandse grensgebied versterken. Forenzen van Nederlandse afkomst die wonen in het Duitse grensgebied krijgen een goede verbinding met werklocaties in Oldenzaal, Hengelo en indirect ook in Enschede (Kennispark). Dit geldt ook voor studenten die aan de Saxion Hogeschool of de UT willen studeren en Nederlandse studenten aan Duitse onderwijsinstellingen. Ook is de verbinding van belang voor het toerisme in de grensstreek.

Bron: Regio Twente
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

Staatssecretaris Mansveld wil meer goederenvervoer over spoor
donderdag, maart 20, 2014 - 11:46 Gewijzigd op: donderdag, maart 20, 2014 - 11:46

Den Haag - Meer Europese samenwerking en gezamenlijke actie zijn nodig om het volle potentieel van goederenvervoer over het spoor te gebruiken.

Staatssecretaris Mansveld (Infrastructuur en Milieu) roept vandaag in Gent andere Europese landen op om hier op korte termijn mee aan de slag te gaan. "Goederenvervoer over het spoor is snel, veilig en efficiënt. We moeten samen werken aan goede en soepele verbindingen over de grens, belemmeringen wegnemen en snel overal het standaard Europese veiligheidssysteem ERTMS bouwen."

One stop shop
Staatssecretaris Mansveld is vandaag in Gent, op de conferentie over Europese spoorcorridors. Deze conferentie markeert de start van intensievere Europese samenwerking op het gebied van spoorgoederenvervoer en van de zogenaamde one stop shop. Dat is één loket waar spoorvervoerders een internationale goederenreis kunnen plannen. Daardoor ontstaat minder oponthoud bij het vervoeren van vracht binnen Europa. Voorheen moesten vervoerders zo’n reis bij de afzonderlijke spoorbeheerders van verschillende landen regelen.

Bron: Blik Op Nieuws
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

Bavaria kiest binnenvaart en spoor voor containervervoer
door Eindredactie TotaalTrans / op 20 maart 2014 om 10:24 /

Bierbrouwer Bavaria heeft recent besloten voor een continentale goederenstroom naar Italië wederom de binnenvaart en het spoor in te zetten. Dit maakte Bavaria bekend tijdens het Binnenvaartcafé op 19 maart.

De bierbrouwer uit Lieshout verplaatste in 2013 al een ladingpakket van jaarlijks 1.400 containers van de weg naar het water. De positieve ervaringen die Bavaria hiermee opdeed maakten dat gekeken is naar verdere uitbreiding van het vervoer over water. Met dit extra ladingpakket worden nog eens 1.000 containers per jaar naar het water verplaatst.

Samskip
Vanuit Lieshout worden volle containers per vrachtwagen naar de Inland Terminal Veghel gereden. Hier worden de containers samen met de andere ladingstromen van Bavaria per binnenvaartschip naar de Shortsea Terminal in de Rotterdamse haven vervoerd. Van daar worden ze naar de Containerterminal gereden om ze op een trein te zetten en per spoor naar Italië te vervoeren. Dit complexe multimodale transport wordt verzorgd en gecoördineerd door Samskip. Het Bureau Voorlichting Binnenvaart (BVB) heeft ondersteuning geboden middels het samenbrengen van de partijen en logistiek advies op maat om alle modaliteiten in te passen.

Bron: Totaal Trans
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

Bliksem in relaiskast Santpoort Noord
24 mrt. 2014 / Nieuwsbericht

Het was een flinke klap toen gisteren de bliksem insloeg in een relaiskast in de buurt van Santpoort Noord. Waarschijnlijk is de bliksem via kabels en leidingen in de grond met grote kracht in de relaiskast geslagen. De schade is dan ook flink. Alle schakels, kabels en leidingen om de infrastructuur en beveiliging (zoals seinen, wissels, overwegen, etc.) aan te sturen moeten vervangen worden. Dat is helaas een tijdrovende klus.

Nieuwe relaiskast
We hadden draadje na draadje, schakel na schakel, alles na kunnen lopen en kunnen vervangen. Dit zou, ook gezien de grootte van de kast, een tijdrovende klus zijn geweest. Bovendien is de kans dat de kast daarna storingsgevoelig blijft groter. Daarom hebben we er voor gekozen om de volledige relaiskast te vervangen.

Maatwerk
Ook dan halen we zo'n kast helaas niet meteen van de plank. Iedere relaiskast is uniek en moet volledig op maat worden gemaakt. De configuratie van de kast, afgestemd op die speficieke locatie (met seinen, wissels, overwegen, etc. in de buurt), kost dan ook tijd. Vervolgens moet de relaiskast voor gebruik nog uitvoerig worden getest zodat treinen weer veilig over de sporen kunnen rijden.

Dag en nacht
Deze herstelwerkzaamheden hebben gevolgen voor het treinverkeer; tussen Santpoort Noord en Haarlem rijden tot en met vrijdag geen treinen. NS zet op dit traject bussen in. We begrijpen dat dit vervelend is voor reizigers. Omdat we weten hoe belangrijk het is om te kunnen vertrouwen op het spoor, werken we dag en nacht door om de relaiskast zo snel mogelijk te vervangen.

Bron: ProRail
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

Gele vertrekborden blijven nog even vanwege vertraagde besluitvorming
dinsdag 25 maart 2014

NS heeft nog geen besluit genomen over de uitfasering van de gele vertrekstaten. Consumentenorganisaties zijn fel tegen dit voornemen. NS was voornemens om in april te starten met het verwijderen van de gele vertrekborden. Omdat er nog geen besluit genomen is, worden er in april nog geen gele vertrekstaten verwijderd.

Begin december maakte NS bekend 80 procent van de gele borden te willen verwijderen. De 3400 gele borden worden volgens NS nu nog door 10 tot 12 procent van de reizigers gebruikt. NS geeft aan dagelijks 1,1 miljoen reizigers te vervoeren, dus per dag worden de borden door circa 130.000 reizigers geraadpleegd.

Reizigersorganisaties zijn niet blij met het voornemen van NS. Ook Kamerleden reageerden kritisch. Mansveld liet vervolgens aan de Tweede Kamer weten dat NS opnieuw in overleg gaat met consumentenorganisaties. Dat overleg is dus nog gaande. "Omdat we nog met het Landelijk Overleg Consumentenorganisaties OV in gesprek zijn, verandert er in april nog niets qua aantallen vertrekstaten" zegt een NS-woordvoerder.

Bron: Treinreiziger.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

Kleine kans voor stoptrein Roermond-Weert

De kans is heel klein dat er over twee jaar een stoptrein rijdt tussen Roermond en Weert. De meerderheid van Tweede Kamer is tegen het plan van de provincie voor een extra treinmaatschappij op dat traject,naast de NS.

Baexem en Haelen
De provincie wil een trein op die lijn die stopt in Baexem en Haelen. De Tweede Kamer verwijst dat nu naar de prullenbak. Een motie van de ChristenUnie kreeg geen steun van regeringspartijen PvdA en VVD.

NS
Toch is er nog een sprankje hoop voor de treinreizigers. De NS heeft mogelijk belangstelling voor de exploitatie van een stoptrein tussen Roermond en Weert. Dat zou wel mogelijk zijn volgens de Den Haag. De NS rijdt nu al met een Intercity tussen Roermond en Weert.

Bron: L1
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

Hoop op station vervlogen in Baexem en Haelen

In Baexem en Haelen is er geen hoop meer dat er nog een station komt.

Het actiecomité dat zich jarenlang sterk maakte voor een stoptrein ziet nog weinig kansen voor een treinhalte in de dorpen. Dinsdag werd bekend dat de kans nog heel klein is dat er een stoptrein tussen Weert en Roermond komt met twee extra station. De Tweede Kamer is tegen de plannen van de provincie voor een extra treindienst

Actiecomité
Robert Martens verzamelde met zijn Actiecomité Station Haelen ruim 2000 handtekeningen: 'Heel teleurstellend. We zijn als groep al twee jaar bezig om een station in Haelen en Baexem te krijgen. Heel jammer dat dit na veel actievoeren het resultaat is."

Sprankje hoop
Toch is er nog een sprankje hoop. De NS rijdt nu met een intercity op het traject tussen en Roermond en Weert. De treinmaatschappij heeft mogelijk interesse om een stoptrein te laten rijden op dat spoor.

Het actiecomité ziet dat echter niet gebeuren. "Ik denk dat die kans heel klein is. De NS heeft jarenlang de kans gehad om hier een stoptrein te laten rijden en die hebben ze nooit gegrepen. Wij verwachten niet dat het gaat gebeuren," reageert Martens teleurgesteld.

Bron: L1
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

Goederenvervoerders boos vanwege hogere spoorvergoeding
vrijdag 28 maart 2014

De goederenvervoerders op het spoor liggen overhoop met spoorbeheerder ProRail over de gebruikskosten die ze moeten betalen. ProRail wil de vergoeding die de transporteurs moeten betalen om op het spoor te kunnen rijden volgend jaar met dertig procent verhogen, zo schrijft Het Financieele Dagblad vrijdag. De verhoging is het gevolg van een kabinetsbezuiniging.

De verhoging staat haaks op plannen van het kabinet en de sector om het goederenvervoer per trein te bevorderen, zo foetert branchevereniging Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV), die namens de vervoerders onderhandelt met ProRail. KNV heeft daarom het overleg met de spoorbeheerder over de tarieven voor 2015 stopgezet, laat voorzitter Ad Toet weten.

Dat de gebruikerskosten omhoog gaan komt echter niet als een verrassing. In het regeerakkoord van het vorige kabinet (Rutte I) staat dat per 2015 de gebruiksvergoeding met € 50 miljoen verhoogd moet worden. De duurdere gebruikerskosten geldt ook voor reizigerstreinen. Daarom zullen de treinkaartjes in 2014, 2015 en 2016 harder stijgen dan gebruikelijk. Ook goederenvervoerders merken dat.

Daarnaast kondigde Mansveld in september vorig jaar aan dat ze de tarieven voor de gebruiksvergoeding wil differentiëren. "Zodoende kan met prijsprikkels een bijdrage geleverd worden aan de betere benutting van het spoorsysteem. Die prijsprikkels kunnen gestalte krijgen in de vorm van heffingen, kortingen, prestatieregelingen of bonus- malusregelingen" schreef Mansveld daarover. Concreet zal het spoor bijvoorbeeld duurder worden als er een capaciteitsgebrek is.

Bron: Treinreiziger.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

Ruzie over aanbesteding spoor
Gepubliceerd op: 01.04.14 07:00

Private vervoerders als Veolia, Arriva en Connexxion vrezen dat de aanbesteding van het Limburgse openbaar vervoer 2016-2030 een ‘schijnvertoning’ wordt door ‘manipulatie’ van de Nederlandse Spoorwegen.

De kandidaatvervoerders liggen aan de vooravond van de aanbesteding dusdanig met elkaar in de clinch, dat de Tweede Kamer zich intensief met de kwestie bemoeit. Het conflict spitst zich toe op de spoorlijnen Roermond-Maastricht en SittardHeerlen.

Bij wijze van proef mag Limburg ook die stoptreinen meenemen in de gunning. Daarmee ontstaat een unicum: nergens in Nederland delen NS-intercity's en regionaal aanbestede treinen hetzelfde spoor. Om een onderbouwd bod te kunnen doen, hebben de vervoerders reizigersgegevens nodig van de NS, de huidige exploitant.Die zijn verstrekt, maar de andere vervoerders, verenigd in de Federatie Mobiliteitsbedrijven Nederland (FMN), vertrouwen die blijkens een brief aan staatssecretaris Wilma Mansveld (PvdA) niet. Ze wijzen op eerder onderzoek waaruit zou blijken dat het systeem waaruit de cijfers komen bevoordeling van de NS veroorzaakt.

Bron: Dagblad De Limburger
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

Vooral in zomer veel overlast op Utrecht CS
Gepubliceerd: 1 april 2014 16:41, Laatste update: 1 april 2014 17:13

Deze zomer en in het Pinksterweekend zal op diverse plekken intensief aan het spoor worden gewerkt rond Utrecht Centraal. Hierdoor zal hinder ontstaan voor de reizigers.

Dat schrijft staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur) dinsdag aan de Tweede Kamer.

Ook rond 's Hertogenbosch en Schiphol wordt dit jaar intensief aan het de verbetering van de spoorverbindingen gewerkt.

Dit jaar zal er bijna ieder weekend sprake zijn van werkzaamheden rond Utrecht Centraal.

Van 9 tot en met 17 augustus wordt er echter elke dag gewerkt aan het spoor. In deze periode zal op meerdere trajecten met de bus of via alternatieve gereisd moeten worden. Op deze dagen rijden op sommige trajecten minder treinen of helemaal geen treinen.

Geen treinen
Zo rijden in deze zomerweekenden minder intercity's van en naar Arnhem, 's Hertogenbosch en Gouda en helemaal geen treinen naar stations in de omgeving, zoals Breukelen en Driebergen. Schiphol is tijdens deze weekenden via een andere route bereikbaar.

Gedurende de werkdagen rijdt de sprinter naar Woerden niet en worden bussen ingezet. De intercity naar Woerden rijdt de hele periode van 9 tot en met 17 augustus niet.

Langere treinen
Mansveld schrijft dat na overleg de NS heeft toegezegd langere treinen in te zetten op de alternatieve routes, maar dit is niet altijd mogelijk vanwege de perronlengte van stations.

Volgens de staatssecretaris wordt momenteel gewerkt aan de 'grootste vernieuwingsslag op het spoor ooit'.

"Dit gebeurt om het spoor betrouwbaarder te maken en meer ruimte op het spoor te creëren voor het groeiende treinverkeer en reizigers nog sneller en comfortabeler op hun bestemming te brengen", aldus Mansveld.

Schiphol
Bij Schiphol zal er tot en met november vijf weekeinden aan het spoor worden gewerkt, waardoor er geen of beperkt treinverkeer mogelijk is: 5, 6 april, 10, 11 mei, 22, 23 juni, 6, 7 september, 22, 23 november.

Ook rijden er wekelijks op zondag-, maandag- en dinsdagnacht geen nachttreinen tussen Schiphol en Amsterdam in verband met werkzaamheden. De NS heeft alternatief vervoer toegezegd.

De werkzaamheden rond 's Hertogenbosch richten zich vooral op de periode 27 maart tot en met 16 april, waardoor er richting Boxtel en Tilburg geen treinverkeer mogelijk is. Ook hier is vervangend vervoer geregeld.

Bron: Nu.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

President-directeur Gout van ProRail stapt op
Geplaatst : 3 april 2014 20:20

DEN HAAG (ANP) - President-directeur Marion Gout van ProRail vertrekt per 1 juli. Dat heeft de spoorbeheerder donderdagavond bekendgemaakt.

,,Met de afronding van de Lange Termijn Spooragenda komt ProRail in een volgende fase van haar ontwikkeling. De onderneming zal transformeren van een zelfstandige overheidsdeelneming naar een uitvoeringsorganisatie onder strakkere regie van het ministerie van Infrastructuur en Milieu'', aldus een verklaring van de raad van commissarissen.

Deze belangrijke wijziging in de aansturing heeft ertoe geleid dat Marion Gout-van Sinderen in goed overleg met de raad haar functie ter beschikking stelt.

Bron: Metro Nieuws
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

NS wint concessie Gouda en Alphen met meer treinen
vrijdag 4 april 2014

De Nederlandse Spoorwegen mogen ook na 2016 treinen laten rijden tussen Gouda en Alphen aan den Rijn. Dat is het resultaat van een openbare Europese aanbesteding die is uitgevoerd door de provincie Zuid-Holland. Voor de reizigers betekent het onder meer dat er overdag niet twee, maar vier treinen per uur gaan rijden.

De nieuwe concessie gaat december 2016 in voor een periode van 15 jaar. In die periode komen er twee treinstations bij op het traject: Boskoop Snijdelwijk en Waddinxveen-Zuid. NS gaat op de lijn nieuwe treinen inzetten met onder meer gelijkvloerse instap en een invalidentoilet, ook geschikt voor rolstoelers.

Ook Arriva was in de race voor de concessie. "Maar het ligt niet in de lijn der verwachting dat we tegen het besluit in beroep gaan'', aldus een woordvoerster van Arriva vrijdag. De bezwaartermijn is 6 weken.

Bron: Treinreiziger.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Peter
Site Admin
Berichten: 7617
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:04 pm
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Peter »

Vertrek 2e shuttle Venlo-Melzo feestelijk ingewijd

Maandag, 7 april 2014

Op maandag 31 maart klonk op de terminal van Cabooter Rail Cargo in Venlo het startschot voor de uitbreiding van de reeds bestaande shuttle tussen Venlo en Melzo (Italië). De uitbreiding betreft een verdubbeling van de capaciteit, waardoor met ingang van deze week iedere werkdag 2 treinen vertrekken vanuit Venlo.

Het initiatief om de capaciteit te verdubbelen is gebaseerd op een samenwerking van Jan de Rijk Logistics en Wetron Transport & Logistics. Sebastiaan Scholte gaf in een korte toelichting aan aanvankelijk enige scepsis te hebben gehad bij de start van de 1e trein, maar mede dankzij Har Vaessen overtuigd te zijn geraakt van de kansen die het spoor te bieden heeft. “Nu starten we met een 2e trein die niet alleen geconditioneerde lading, maar ook luchtvracht vervoert.” Hieruit blijkt de innovatie op het spoor als het gaat om snelheid, flexibiliteit en betrouwbaarheid ”, aldus Scholte.

Hans Cabooter sprak namens Cabooter Rail Cargo en gaf aan een bijzondere mijlpaal te hebben bereikt. “In 2005 hebben wij alles verkocht en hadden we enkel nog een terrein over met een spoorlijn voor de deur. Gebaseerd op de toekomstverwachtingen hebben wij toen geïnvesteerd in een overdekte railterminal. De beginfase was niet gemakkelijk, maar gelukkig zien wij de laatste drie jaren een zeer sterke groei, zowel intermodaal als unit cargo (wagenlading).”

Tot slot sprak Frank Lehner, Chief Sales & Marketing Officer bij TX Logistik de aanwezigen toe. Hij benadrukte dat het opereren van een shuttle niet beperkt blijft bij het rijden tussen A en B, maar meer succesfactoren een rol spelen, zoals wagonmanagement. Voorts roemde Lehner de samenwerking tussen Jan de Rijk/ Har Vaessen en Wetron.

Afbeelding

Bron: Railcargo
“Hallo cargo!”
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

ProRail: per saldo niet minder storingen
maandag 7 april 2014

Het aantal storingen op het spoor is de laatste twee jaar niet afgenomen. Het aantal storingen op het spoor is in 2013 vergelijkbaar met het aantal storingen in 2011. Volgens ProRail is het aantal "vermijdbare storingen" weliswaar afgenomen, maar zijn er wel veel meer andere storingen.

Of de reizigershinder van de storingen is verminderd, durft een woordvoerder van de spoorbeheerder niet te zeggen. "Spoorlopen is enorm toegenomen, dat gebeurd vaak in de buitengebieden. Ons wisselprogramma om het aantal wisselstoringen te verminderen heeft effect. Daardoor zijn er vooral in de Randstad minder storingen. Maar of het effect van storingen is afgenomen durf ik niet te zeggen" aldus de woordvoerder.

Volgens de spoorbeheerder is het aantal vermijdbare storingen in 2013 in vergelijking met 2011 met negen procent gedaald. Dit zijn bijvoorbeeld sein- en wisselstoringen of storingen in de ICT. Eind 2015 moet het aantal vermijdbare storingen nul zijn. Dat doel lijkt nog ver weg.

De spoorbeheerder zegt nu de vruchten te plukken van een nieuwe aanpak rond onderhoud van wissels. Wissels worden nu sneller preventief vervangen en krijgen wissels vaker een onderhoudsbeurt, aldus de spoorbeheerder. Opmerkelijk, want juist in 2014 moesten meerdere keren diverse wissels buiten gebruik worden genomen vanwege slijtage. Die storingen zitten overigens nog niet in de cijfers verwerkt, maar in nieuwe cijfers zullen ze meetellen als vermijdbare storingen.

De Telegraaf maakte vrijdag een analyse op basis van cijfers van rijdendetreinen.nl. Daaruit blijkt dat er sinds 2011 meer wisselstoringen in de reisinformatie worden gecommuniceerd. Toen de topvrouw van ProRail donderdag lucht kreeg van de analyse en geen steun van NS kreeg, besloot ze op te stappen, aldus de ochtendkrant. ProRail ontkent dat.met klem. "Marion Gout-van Sinderen kan zich niet vinden in de sterkere aansturing die is afgesproken in de Lange Termijn Spooragenda". Het is echter wel opmerkelijk dat het vertrek buiten kantooruren werd aangekondigd. Kort daarvoor had ProRail aan het ANP laten weten dat er minder wisselstoringen zouden zijn.

Bron: Treinreiziger.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

Veiligheidscertificaat Rail Transport Services verlengd
Gepubliceerd op 07-04-2014 om 14:27

De Inspectie Leefomgeving en Transport heeft het veiligheidscertificaat deel B van Rail Transport Services (RTS) verlengd met vijf jaar. Dat betekent dat RTS de komende vijf jaar voor moederbedrijf Swietelsky en voor andere klanten het transport kan blijven uitvoeren in Nederland.

Stefan Schrader, logistiek manager bij RTS: “De audit verliep in een zeer prettige sfeer in Oisterwijk. Wij zijn trots op het behaalde resultaat. Dit is het bewijs dat alle processen goed op orde zijn en dat we een veilige en betrouwbare vervoerder zijn.”

Swietelsky en RTS
Swietelsky sinds 2011 actief op de de Nederlandse markt. Het spoorbedrijf is van oorsprong een Oostenrijks concern dat in steeds meer landen is vertegenwoordigd. Swietelsky ontwikkelt eigen machines die in één beweging het spoor en ballastbed kunnen vervangen. Daarmee kan Swietelsky een vervanging van een baanvak in één weekeind afronden.

RTS verzorgt met name de logistiek voor Swietelsky, maar richt zich ook op conventioneel transport. RTS bestaat al langere tijd in Oostenrijk en heeft eigen locomotieven en wagons die zijn toegelaten in Nederland. Het certificaat deel B, dat nu opnieuw is uitgereikt, bevestigd de expertise van RTS om te opereren als spoorvervoerder.

Bron: Spoorpro.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Peter
Site Admin
Berichten: 7617
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:04 pm
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Peter »

Opgewerkt kernafval op weg naar Borssele

08 april 2014

Vanuit de Franse opwerkingscentrale La Hague zijn 28 containers met kernafval naar Nederland vervoerd. Het transport kwam dinsdagochtend in goede orde aan in Vlissingen waar het afval verwerkt en opgeslagen wordt, aldus een woordvoerder van COVRA, het bedrijf dat in Nederland zorgt voor de opslag van nucleair afval.

Het was de zevende keer dat een dergelijk transport vanuit Frankrijk naar Zeeland reed. De gevaarlijke lading werd maandag in het plaatsje Valognes overgeladen op treinwagons die maandagmiddag rond half 3 richting Nederland vertrokken, aldus regionale Franse media. Het afval in de 28 zwaarbeveiligde containers wordt stapsgewijs verwerkt in een speciaal daarvoor ingericht gebouw, het HABOG.

In La Hague worden bestraalde splijtstofelementen uit de kerncentrale Borssele opgewerkt, waarbij de nog bruikbare delen worden afgescheiden van het afval. Het hoogradioactieve afval wordt vervolgens naar COVRA gestuurd voor opslag.

Bron: Nieuwsblad Transport
“Hallo cargo!”
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

NS gaat herrie in stiltecoupé tegen met sfeerverlichting
Gepubliceerd: 10 apr 2014 15:30 Laatste update: 10 apr 2014 15:55 Algemeen

De ergernissen in de stiltecoupé zijn groot wanneer mensen toch blijven praten. Vandaar dat de NS door gebruik van sfeerverlichting een intiemere sfeer wil creëren waar mensen zelf stil van worden.
De stickers in de stiltecoupés werken niet, tot grote ergernis van de reizigers. De NS kan geen boetes uitdelen aan mensen die praten in de stiltecoupé. Daarom zijn ze op het idee gekomen om de omgeving het werk te laten doen.

'Vloer met houtprint houdt de gezelligheid erin'
Treinformulemanager Brigitte Matheussen van de NS wil meer gezelligheid en warmte creëren in de stiltecoupé, vertelt ze aan NOS op 3. "Door sfeerverlichting en de warmte van die verlichting hebben we een intiemere sfeer weten te creëren. Ook de vloer is anders. Door zeil neer te leggen met houtprint houden we de gezelligheid erin."

Met kleuren en materialen hoopt Brigitte een rustieke sfeer neer te zetten waar mensen vanzelf stil van worden. We moeten nog maar zien of het reizigers gaat helpen om hun innerlijke rust te vinden.

Bron: Nieuws.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

Staatssecretaris Mansveld maakt afspraken over spoor in Limburg

Staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur en Milieu) heeft vandaag een bezoek gebracht aan Limburg. In Limburg tekende zij een convenant voor de decentralisatie van de stoptreinen op het spoor tussen Roermond en Maastricht Randwyck en tussen Heerlen en Sittard. Daarnaast verrichtte de staatssecretaris de starthandeling voor de elektrificatie van het spoor tussen Landgraaf en Herzogenrath.

Vanochtend bracht Mansveld een bezoek aan bedrijventerrein Tradeport Noord in Venlo en de toekomstige plaats van de nieuwe railterminal. Hier maakte ze met gedeputeerde Beurskens en wethouder Stephan Satijn van Venlo afspraken over de aansluiting van het hoofdspoor op de terminal. Daarna stapte ze in de trein en reisde ze over de Maaslijn naar Roermond.

Grensoverschrijdende spoorverbinding
Rijk en Provincie hechten veel belang aan goede openbaar vervoersverbindingen tussen Nederland en het buitenland. De verbindingen met de regio Aken zijn van groot belang voor een sterkere economie in Zuid Limburg en binnen de regio Parkstad Limburg en tussen de technologische topregio’s Zuid-Oost Nederland en Aken. Het is de bedoeling dat vanaf december 2017 een nieuwe, rechtstreekse sneltrein van Maastricht, via Heerlen en Herzogenrath naar Aken rijdt binnen de nieuwe vervoersconcessie van de Provincie Limburg. Het spoor van Landgraaf naar de grens bij Herzogenrath wordt geëlektrificeerd, waardoor er elektrische treinen kunnen rijden in plaats van dieseltreinen.

Mansveld verrichtte bij station Landgraaf de starthandeling voor deze elektrificatie in samen met de Limburgs gedeputeerde Patrick van der Broeck en Parkstad Limburg-bestuurder Richard de Boer in aanwezigheid van Karl Schultheis van de Duitse vervoersautoriteit Nahverkehr Rheinland en burgemeesters en wethouders van de betrokken Nederlandse en Duitse gemeenten, onder wie Marcel Philipp van Aken.

Decentralisatie stoptreinen
Limburg was al verantwoordelijk voor de Maaslijn (Roermond-Nijmegen) en Heuvellandlijn (Maastricht-Heerlen-Kerkrade). Daar komen straks de gedecentraliseerde lijnen Roermond-Maastricht Randwyck en Heerlen-Sittard bij. Op dit moment verzorgt de NS nog het treinverkeer op beide lijnen. Na een aanbesteding door de provincie kunnen er straks stoptreinen van een andere vervoerder rijden. NS blijft verantwoordelijk voor het reizigersvervoer met intercity’s. De overgang naar decentralisatie bekrachtigde de staatssecretaris door de ondertekening van een convenant met gedeputeerde Van der Broeck. “De gedecentraliseerde lijnen zorgen voor nieuwe levendigheid op het spoor. Een verbetering van het spoornetwerk”, zegt Patrick van der Broeck.

Bron: Provincie Limburg
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

KNV en EVO willen goederendirecteur in directieteam ProRail
Gepubliceerd op 14-04-2014 om 13:30

KNV Spoorgoederenvervoer en verladersorganisatie EVO willen dat staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur en Milieu zorgt dat er een goederendirecteur in het directieteam van ProRail komt. Op die manier wordt volgens hen het goederenvervoer op het spoor beter verankert. De spoorbeheerder, die ook gaat over de toewijzing van treinpaden voor goederentransporten, heeft in haar raad van bestuur niemand benoemd die specifiek het belang van het spoorgoederenvervoer vertegenwoordigt. En dat moet anders, vinden de belangenorganisaties voor spoorgoederenvervoerders.

De spoorgoederensector vervoert in Nederland jaarlijks circa 40 miljoen ton goederen met een toegevoegde waarde van om en nabij 150 miljoen euro. Toch wordt het grote belang van het spoorgoederenvervoer vaak ondergeschikt gemaakt aan het personenvervoer over spoor, vinden EVO en KNV. Dat zit de partijen uit het bedrijfsleven dwars. Zij vinden dat er meer gebalanceerde afwegingen gemaakt moeten worden, zodat de meest optimale keuzen voor beide typen transport, goederen én personen, gemaakt kunnen gaan worden. Dat kan volgens hen door een goederendirecteur in het directieteam van ProRail op te nemen.

Aansturing
De wens van eenduidige en sectorgerichte aansturing sluit aan bij de aanbevelingen van de commissie Kuiken om ‘dubbelingen weg te halen’ in het infrastructuurbeheer. Staatssecretaris Mansveld liet onlangs al weten haar invloed op de directie van ProRail te willen vergroten. Daarnaast is zij voornemens het managen van het spoorgoederenvervoer binnen deze organisatie te beleggen.

De sector kampte enkele jaren met verminderde omzetten, maar werd vanwege haar economische belang en duurzame karakter recentelijk door het kabinet aangemerkt als groeisector. Het is nu het moment om de ambities van het door de sector opgestelde Aanvalsplan Spoorgoederen te realiseren: vergroot klantgerichtheid, verlaag de kostprijs en verhoog de flexibiliteit. Dit is volgens EVO en KNV “een flinke, maar aangewezen klus voor een speciale directeur goederenvervoer” bij ProRail.

Bron: Spoor Pro
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

Opknapbeurt treinstation Den Bosch afgerond
Geplaatst op17 april 2014 Laatste update 17 april, 09:14

DEN BOSCH – Het Centraal Station van Den Bosch is weer volledig bereikbaar na een grote renovatie van het spoor. Die was nodig om de doorstroming rond de stad te verbeteren. In de nacht van woensdag op donderdag zijn de werkzaamheden afgerond, meldt ProRail.

De opknapbeurt zorgde voor overlast voor reizigers van en naar het zuiden. Ze werden de afgelopen zestien dagen tussen Den Bosch en Boxtel en Tilburg met bussen vervoerd. Volgens de spoorbeheerder hebben zo’n 2000 mensen 24 uur per dag gewerkt om alle sporen, seinen, wissels, kabels en bovenleidingen aan de zuidkant van het station te vernieuwen.

De werkzaamheden maken deel uit van het project Sporen op Brabant. De oostkant van het station krijgt nieuwe fly-overs. Als alle werkzaamheden helemaal klaar zijn, moet de doorstroming van het treinverkeer tussen Noord- en Zuid-Nederland verbeterd zijn.

Bron: Brabants Dagblad
Goed sporen. Daar houden we van.
Plaats reactie