Korte Nieuwsberichten Nederland

Nieuws en andere gepubliceerde informatie
Forumregels
Een bronvermelding is verplicht bij het overnemen van nieuwsberichten van andere sites.
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 3958
Lid geworden op: ma aug 20, 2012 7:54 pm
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Jeroen »

Waarom stopt NS er niet? Als je uit richting Sittard komt moet je altijd overstappen in Maastricht.
Bitter nun boik van ut zoipuh, dan nun bult van ut werkuh
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

Heel makkelijk: geen perrons aanwezig ;) . En het is vooral bedoeld om automobilisten aan de rand van de stad te laten parkeren.
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

Mansveld herkent zich niet in grote veiligheidsrisico’s spoor
Gepubliceerd op 20-11-2013 om 15:27

Staatssecretaris Wilma Mansveld ontkent dat er grote veiligheidsrisico’s op het spoor zijn vanwege tekortkomingen in het beveiligingssysteem ATB Vv. Ook weerspreekt ze de kritiek dat het ministerie van Infrastructuur en Milieu de Tweede Kamer hier onjuist of onvoldoende over heeft geïnformeerd. Dat zegt ze in reactie op vragen van ChristenUnie en SP.

ProRail maakte vorige week in een interview met SpoorPro bekend dat er bij de uitrol van ATB Vv bewust is gekozen om dit niet met monitoring uit te rusten. Deze keuze is destijds door het ministerie niet met de Tweede Kamer besproken en volgens ChristenUnie en SP had dat wel moeten gebeuren. Volgens Mansveld was een afweging wel of niet monitoren destijds niet aan de orde.

Met een monitoringsysteem is het mogelijk op afstand te controleren of het beveiligingssysteem in- of uitgeschakeld staat en of het functioneert. Dat is nu nog niet mogelijk. De ChristenUnie vroeg Mansveld wanneer het ministerie de Tweede Kamer op de hoogte heeft gesteld over het ontbreken van een monitoringsysteem op ATB Vv. Ook wil de partij weten op welk moment het ministerie hier zelf van af wist.

Afweging monitoring
Volgens Mansveld heeft de spoorsector in 2005 een voorstel geschreven om ATB Vv te installeren om het snel stijgende aantal STS-passages terug te dringen. “Een afweging wel of niet monitoren was op dat moment niet aan de orde. Evenmin is toen besloten om vanwege kosten af te zien van monitoring”, aldus de staatssecretaris.

Jorn Pruntel, manager treinbeveiligingssystemen bij ProRail, verklaarde eerder dat de discussie over de technische details van het systeem ‘niet in het politieke domein heeft plaatsgevonden’.

Failsafe
De ChristenUnie wil weten wanneer het ministerie ervan op de hoogte is gesteld dat ATB Vv niet 100 procent failsafe is. Mansveld: “Zowel ProRail als mijn ambtsvoorgangers zijn open geweest over het feit dat ATB Vv weliswaar een waardevol extra vangnet vormt, maar niet technisch foutloos is.” Met ‘niet failsafe’ wordt bedoeld, dat bij een storing een trein niet automatisch tot stilstand wordt gebracht, zoals dit bij de klassieke ATB (de voorganger van ATB Vv, red.) wel het geval is.

Mansveld: “Het vooraf wegnemen van de technische beperkingen van ATB Vv, en het volledig failsafe uitvoeren ervan, zou de introductie ervan enkele jaren extra hebben gekost. Dit was vanwege de urgentie onwenselijk.”

Beschikbaarheid
Volgens ProRail heeft ATB Vv zeer hoog veiligheidsniveau met een beschikbaarheid van 99,4 procent. De ChristenUnie trekt deze beschikbaarheidscijfers van ProRail in twijfel, omdat er tot dusver ‘geen monitoringsysteem is die dat registreert’.

De partij denkt dat de ‘genoemde cijfers theoretische getallen zijn uit modelberekeningen die geen relatie hebben met de werkelijkheid’.
 De vraag van de partij waar ProRail deze beschikbaarheidscijfers op baseert, laat de staatssecretaris onbeantwoord.

STS-verbeterprogramma
Het doel van het STS-verbeterprogramma, waar de uitrol van ATB Vv onderdeel van uitmaakte, was om het aantal rood sein-passages terug te brengen met 50 procent. Hoewel het aantal STS-passages tussen 2006 en 2012 is afgenomen, is die doelstelling niet gehaald.

ProRail maakte onlangs bekend dat ATB Vv volgend jaar wordt uitgebreid met een monitoringsysteem. De ontwikkeling van het systeem is gegund aan Strukton. De aanbesteding voor de installatie van het monitoringsysteem loopt nog en zal naar verwachting rond 1 januari 2014 zijn afgerond. ATB Vv-installaties worden nu nog handmatig gecontroleerd.

Bron: Spoorpro.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Peter
Site Admin
Berichten: 7617
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:04 pm
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Peter »

Spoorovergang Tegelen bij gevaarlijkste plekken Nederland

21-11-2013

De spoorwegovergang Nassaustraat-Mauritsstraat in Tegelen is een van de gevaarlijkste plekken van Nederland. De Volkskrant zette op een rijtje waar in Nederland de meeste dodelijke ongevallen gebeuren.

Op de spoorwegovergang in Tegelen vielen de afgelopen jaren drie doden. Daardoor hoort de plek volgens de Volkskrant bij de zeven gevaarlijkste punten van Nederland. Na een tweede ongeval houdt ProRail de overweg korter dicht, waardoor weggebruikers er minder lang hoeven te wachten.

De allergevaarlijkste plek van Nederland is volgens de Volkskrant een bocht in de weg van Boekel naar Veghel. Daar vielen in vijf jaar tijd vier dodelijke verkeersslachtoffers.

Bron: L1
“Hallo cargo!”
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

Prijsstijging NS in 2014 gaat door
donderdag 21 november 2013

De Nederlandse Spoorwegen gaan de treinkaartjes met gemiddeld 3,38% verhogen ondanks negatieve adviezen van consumentenorganisaties. Wel zegt het spoorbedrijf dat de lange afstandskorting blijft bestaan. Dat blijkt uit een brief die NS aan het landelijk overleg consumentenorganisaties (Locov) heeft gestuurd.

De verwachte inflatie bedraagt 2%. Normaal is de prijsstijging daaraan gelijk. Maar vanwege een kabinetsbezuiniging moet het bedrijf vanaf 2015 meer aan ProRail gaan betalen voor het spoor. NS kiest er voor om die prijsstijging deels al in 2014 aan consumenten door te berekenen. "Uiteraard zijn wij ook van mening dat een bezuiniging op ProRail de reiziger niet ten goede komt. (...) Om het effect van deze maatregel te verlichten, kiest NS in samenspraak met het ministerie van Infrastructuur, voor een gefaseerde invoering in drie jaar" schrijft NS Reizigers directeur Ingrid Thijssen aan het Locov.

Lange afstandskorting
Ook stijgen de tarieven harder doordat het dubbelopstaptarief is opgelost. De rekening daarvoor wordt gelegd bij de reiziger, zo bepaalde staatssecretaris Mansveld eerder. Daarnaast wordt het prijsvoordeel bij papieren treinkaartjes volgend jaar afgeschaft. Wel blijft de lange afstandskorting bestaan. "U adviseerde de regionale prijzen niet eerder in de prijzen van de papieren treinkaartjes te verwerken, dan wanneer de lange afstandskorting in de prijsberekening is verwerkt. Hierin hebben we uw advies opgevolgd" schrijft Thijssen.
De komende maanden zal NS samen met de andere vervoerders in het Nationaal OV Beraad (NOVB) beslissen hoe de langeafstandskorting in de toekomst blijft bestaan.

Keuzedagkaarten
In 2014 worden Keuzedagkaarten voor senioren met 75 procent duurder. Daar staat tegenover dat deze kaartjes voortaan ook op maandagen en vrijdagen gebruikt mogen worden. Consumentenorganisaties vonden de stijging buiten propotioneel, maar NS blijft bij de stijging. Het bedrijf wijst erop dat de Keuzedagkaarten de afgelopen jaren nooit in prijs zijn verhoogd en dat een bedrag van € 3,50 voor een dagkaart nog steeds erg voordelig is. Maatschappij voor Beter OV gaf eerder aan zich niet te kunnen vinden in die verklaring. "De inflatie tussen 2006-2013 bedraagt slechts 16%. Dit is een exorbitante prijsstijgingen", reageerde Rikus Spithorst eerder.

Bron: Treinreiziger.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

Wel intercity's tussen Eindhoven en Venlo
Geplaatst op 25 november 2013, Laatste update 25 november, 17:34

DEURNE - Op het traject tussen Eindhoven en Venlo blijven in de toekomst intercity-treinen rijden. Wel is er een verandering op komst in de verbindingen. De trein vanuit Venlo wordt vanaf 2016 gekoppeld aan het traject richting Utrecht/Amsterdam en niet langer aan Rotterdam/Den Haag, zoals nu het geval is.
Bekijk ook...

Dat stelt het college van B en W van Deurne in antwoord op schriftelijke vragen van DOE! Deze fractie had – net als de fractie van SDOH-D66-HB in Helmond – om meer informatie gevraagd over de voornemens van de Nederlandse Spoorwegen. De NS willen in 2016 hogesnelheidslijnen (HSL) laten rijden tussen Den Haag en Eindhoven. Om de reistijd kort te houden en de inzet van treinen efficiënt, kiezen NS ervoor om het traject tussen Eindhoven en Venlo niet op te nemen in deze HSL-route. De vrees die op het traject Eindhoven-Venlo ook geen intercity's meer zouden rijden, blijkt nu op basis van de antwoorden van het Deurnese college voorbarig. 'De intercityverbinding tussen Eindhoven en Venlo blijft in de plannen overeind', aldus B en W.

Bron: Eindhovens Dagblad
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

Kamer: ook stopcontact in 2e klas
dinsdag 26 nov 2013, 17:27 (Update: 26-11-13, 17:32)

De Tweede Kamer wil dat voortaan in treinen ook in de tweede klas stopcontacten komen. Een meerderheid steunt een voorstel daartoe van GroenLinks-Kamerlid Van Tongeren.

Volgens Van Tongeren neemt in de digitale samenleving het treincomfort toe als stopcontacten niet alleen zijn voorbehouden aan reizigers in de eerste klas. Ook in de tweede klas moeten ze hun laptop of telefoon kunnen opladen, zegt GroenLinks.

Nieuwe treinen
De Kamermeerderheid vindt dat de stopcontacten moeten worden ingebouwd als er nieuwe treinen komen of als oude worden gerenoveerd.

Bron: NOS.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Peter
Site Admin
Berichten: 7617
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:04 pm
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Peter »

NS haalt gele borden weg van stations

woensdag 4 december 2013

De gele borden op het station waarop de vertrektijden van de trein staan, verdwijnen bijna allemaal. NS laat per station nog één set van de bekende gele borden staan. De vertrekstaten zijn inmiddels een beetje ouderwets geworden, vindt NS. Zo'n 12 procent van de reizigers gebruikt de gele borden, schrijft de vervoerder in een brief aan consumentenorganisaties.

Vanaf april volgend jaar worden er al borden weggehaald, maar ze gaan niet allemaal tegelijk weg. Alle informatie die op deze borden staat, moet nog op een andere manier aan de reizigers worden aangeboden. Volgens de zegsvrouw moeten de alternatieven daarvoor begin 2015 klaar zijn.

Behalve het internet en de mobiele telefoon heeft NS elektrische borden op de stations staan waarop reizigers kunnen zien hoe laat en vanaf welk spoor hun trein vertrekt. "De nieuwe manier van plannen is helemaal in het dagelijks leven geïntegreerd, de borden zijn dat niet meer.'' Op alle NS-stations blijft wel een geel bord staan, "voor de mensen die daar prijs op stellen'' en voor het geval het internet of het mobiele verkeer uitvalt.

Er zijn 406 stations, waar nu nog 3400 gele vertrektijdenborden staan. Dat worden er uiteindelijk 700, zegt de NS-woordvoerster.

Bron: Treinreiziger.nl
“Hallo cargo!”
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

Machiniste treinongeluk Westerpark krijgt taakstraf
04-12-13 11:05 uur

De machiniste van de sprinter die in april vorig jaar bij Amsterdam Centraal Station tegen een intercitytrein botste, gaat akkoord met een taakstraf van 120 uur.

Dat heeft een woordvoerder van het Openbaar Ministerie (OM) in Amsterdam woensdag laten weten. Justitie besloot de vrouw in september strafrechtelijk te vervolgen. Het OM meende dat de machiniste niet oplettend genoeg was. Bij het ernstige ongeval op zaterdag 21 april 2012 viel één dode. Bijna 200 mensen raakten gewond. Het ongeval vond plaats op het baanvak tussen Amsterdam CS en station Amsterdam Sloterdijk.

Op dat baanvak was die dag door werkzaamheden slechts een enkelspoor beschikbaar. De machiniste is een rood sein gepasseerd, terwijl ze op de hoogte was dat ze een rood sein zou tegenkomen om een tegemoetkomende trein te kunnen laten passeren. Ze was afgeleid omdat ze belde met een trein voor haar over een defect achtersein. ,,Mede omdat het in acht nemen van seinen een hoofdtaak is van een machinist, zijn wij van mening dat dit haar strafrechtelijk is aan te rekenen'', stelde het OM.

Justitie hield dinsdag een bijeenkomst voor de slachtoffers van het treinongeluk, waar ze tekst en uitleg kregen over het vervolgingsbesluit. Daar waren zo'n 15 mensen bij aanwezig. In de trein zaten ruim 400 reizigers.

Bron: Het Parool
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

Treinverkeer in noorden Nederland plat vanwege storm

De NS legt in verband met de storm die het noorden van Nederland treft het treinverkeer deels stil.

Dat meldt de NS op haar website.

Vanaf 14.00 uur rijden geen treinen meer in de gebieden ten noorden van de lijn Zandvoort-Haarlem-Amsterdam en de lijn Zwolle-Marienberg-Emmen. De aanpassingen in de treindienst is in ieder geval geldig tot 18.00 uur.  

Op de volgende Noord-Hollandse trajecten rijden geen treinen: Amsterdam – Haarlem, Amsterdam – Zaandam – Alkmaar – Den Helder/Hoorn - Enkhuizen, Zandvoort aan Zee/Haarlem – Alkmaar – Den Helder. 

De trajecten in Noord-Nederland waarop geen treinen rijden zijn: Zwolle - Leeuwarden/Groningen, Leeuwarden – Stavoren/Harlingen, Leeuwarden – Groningen, Groningen - Roodeschool/Delfzijl/Veendam/Nieuweschans/Leer, Zwolle – Mariënberg – Emmen.

Ook de treindiensten van Arriva in de noordelijke provincies  worden stilgelegd. De vervoersbedrijven doen dit op advies van spoorbeheerder ProRail.

Bron: Nu.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

Arriva hervat treindienst Noord-NL
donderdag 5 dec 2013, 16:47 (Update: 05-12-13, 17:34)

Arriva start in Friesland en Groningen het treinverkeer weer op. Een woordvoerder zei in het NOS Radio 1 Journaal dat na 17.00 uur de eerste treinen vertrekken. Na een uur moet volgens dienstregeling worden gereden.

De treinen van Arriva in Noord-Nederland staan sinds 14.00 uur stil vanwege de zware storm. Op de trajecten van Leeuwarden naar Harlingen en Stavoren en van Leeuwarden naar Groningen reden geen treinen meer.

De NS onderzoekt of de treindienst op korte termijn kan worden hervat. Daarover is nog geen besluit genomen.

Bron: NOS.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

Spoorvervoer Noord-Europa gestremd
06 december 2013

Het goederenvervoer per spoor tussen de Benelux en Noord-Europa heeft vandaag te kampen met ernstige vertragingen door de gevolgen van de storm die over Noordwest-Europa is getrokken.DB Schenker Rail, Europa’s grootste spoorvervoerder, meldde vrijdagochtend dat verspreid over Duitsland 200 goederentreinen stil zijn gezet.Het vervoer komt weer langzaam op gang, maar het gaat waarschijnlijk nog dagen duren voordat alle achterstanden zijn ingelopen. Vrijdagochtend was er nog geen verkeer mogelijk tussen Zweden enerzijds en Denemarken, Duitsland en de Benelux anderzijds door problemen met de bovenleiding op de Sontbrug, de weg/spoorverbinding tussen Kopenhagen en Malmö.

‘Dit is geen klein bier’, zegt woordvoerder Jelle Rebbers van DB Schenker Rail Nederland. Het grootste deel van de 200 stilgezette treinen rijdt voor het Duitse moederbedrijf, een klein deel voor DBSR Nederland. Geluk bij een ongeluk is volgens hem dat het komende weekend een deel van de achterstand weggewerkt kan worden.

Een groot aantal treinen heeft vertraging opgelopen als gevolg van problemen bij de twee belangrijkste Nederlandse grensovergangen, Venlo en Emmerich. Veel trajecten in Noord-Duitsland, maar ook in Noordrijn-Westfalen kampen met storingen als gevolg van beschadigde bovenleidingen. 

Bron: Nieuwsblad Transport
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

Onderzoek RTL: kwart Nederlandse treinen vertrekt te laat

Eén op de vier passagierstreinen in Nederland heeft bij vertrek een vertraging van één minuut of meer. Dat blijkt uit een analyse van ruim vijf miljoen vertrektijden.

RTL Nieuws bekeek samen met Treinreiziger.nl alle vertrektijden op 80 stations in Nederland tussen maart en december van dit jaar. Vanaf, via en naar deze stations rijden treinen van Arriva, Connexxion, de Nederlandse Spoorwegen (NS), Syntus en Veolia.

Van al deze treinen vertrok nog geen 75 procent op tijd. Bijna 15 procent vertrok 1 of 2 minuten te laat. Ruim 5 procent had bij vertrek een vertraging van 3 of 4 minuten en bijna 5 procent vertrok 5 minuten of meer te laat. Nog eens 1,3 procent van de treinen reed helemaal niet.

Meer inzicht in vertragingen
Het is voor het eerst dat gedetailleerder inzicht ontstaat in treinvertragingen in Nederland. De vervoerders zelf maken alleen een gemiddeld jaarcijfer bekend over het percentage treinen dat te laat was bij aankomst. RTL Nieuws keek met Treinreiziger.nl naar vertragingen bij vertrek, omdat deze via de reisplanner van NS per traject aan reizigers verstrekt worden.

Het is spoorbeheerder ProRail die van alle treinen die in Nederland rijden precies bijhoudt of ze te vroeg, op tijd, of te laat vertrekken en aankomen. RTL Nieuws vraagt al sinds het voorjaar van 2010 om toegang tot deze informatie, omdat het onderzoek wil doen naar de precieze vertragingen die treinreizigers vrijwel dagelijks oplopen.

Maar ProRail wil de treintijden niet geven, omdat niet alle vervoerders meer openheid zien zitten. Ook het ministerie van Infrastructuur en Milieu, dat verantwoordelijk is voor het openbaar vervoer in Nederland, weigert medewerking.

Bron: RTL Nieuws

De tool met alle vertragingspercentages is hier te bekijken.
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

NS: Vertraging bij vertrek niet belangrijk

De NS kijkt niet naar de vertraging van een trein bij het vertrek. Volgens een woordvoerder is het voor reizigers belangrijk om te weten of ze met vertraging aankomen. Dat zegt de NS in een reactie op het nieuws dat een kwart van alle treinen te laat het station verlaat.

Volgens de woordvoerder halen veel treinen de opgelopen vertraging onderweg weer in. Reizigersorganisatie Voor Beter OV twijfelt daaraan. "Deze bewering is volstrekt oncontroleerbaar," schrijft de organisatie op haar website. "Daarvoor zijn nu precies de gegevens nodig, die de NS weigert te openbaren." RTL Nieuws vraagt al drie jaar om vertragingen bij aankomst, maar dat wordt stelselmatig geweigerd.

Reactie Arriva
Vervoersbedrijf Arriva stelt dat het een betrouwbare dienstregeling heeft. "Gemiddeld rijdt 95 procent van onze treinen op tijd," laat Arriva weten in een reactie aan RTL Nieuws. "Uiteraard streven we er naar het altijd beter te doen voor onze reizigers. Van zowel onze opdrachtgevers als onze klanten krijgen we positieve feedback."

De vervoerder benadrukt dat Arriva en andere vervoersbedrijven van de Federatie Mobiliteitsbedrijven Nederland altijd openheid van zaken hebben gegeven over de punctualiteitscijfers.

Bron: RTL Nieuws
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

Vervoerders vrezen tweede scheidsrechter op het spoor

Vervoersbedrijven en werknemers vrezen de komst van een tweede scheidsrechter op het Nederlandse spoor. Vanaf 1 januari 2015 wordt Keyrail verantwoordelijk voor het goederenvervoer en dat kan zorgen voor belangentegenstellingen tussen het commerciële Keyrail en staatsbedrijf ProRail.

Daarvoor waarschuwen vakbond FNV Spoor en vervoerdersorganisatie KNV in de Volkskrant. ''Als je te maken hebt met twee partijen, moet je twee keer onderhandelen, twee keer de rekening betalen, enzovoorts", zegt Jelle Rebbers namens de grootste goederenvervoerder van Nederland DB Schenker.

De werknemers van vervoersbedrijven vrezen dan ook hogere kosten, denken dat de dienstregeling de dupe kan worden van het plan, twijfelen aan de juridische basis ervan en wijzen op mogelijke gevaren voor de veiligheid.

Bron: RTL Nieuws
Goed sporen. Daar houden we van.
Andre
Site Admin
Berichten: 1676
Lid geworden op: zo aug 19, 2012 10:46 am
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Andre »

Avantislijn op de lange baan

Het ziet er beroerd uit voor de plannen voor de al jaren beoogde spoorlijn tussen Heerlen, bedrijventerrein Avantis en Aken. De aanleg van de Avantislijn is „on hold gezet” en heeft „voorlopig minder prioriteit dan andere plannen”.

Maastricht/Heerlen, door Roel Ophelders

Volgens gedeputeerde Patrick van der Broeck (CDA) is er geen sprake van afstel, maar is het idee losgelaten dat er nog voor 2020 een trein zal rijden. De provincie Limburg aast al vele jaren op twee verbindingen tussen Heerlen en Aken: via de deels nieuw aan te leggen Avantislijn én via de al bestaande lijn door Landgraaf en Herzogenrath. Via de eerste lijn zou uiterlijk 2018 een stoptrein Maastricht-Heerlen-Aken gaan rijden, de tweede moet na flinke ingrepen ruimte bieden voor een intercity Eindhoven-Heerlen-Aken.

Staatssecretaris Wilma Mansveld (PvdA, Openbaar Vervoer) suggereerde eerder dit jaar om een keuze tussen die twee te maken, en de Avantislijn te laten vallen. De provincie gaat daar nu deels in mee: ook de stoptrein moet via Herzogenrath gaan rijden. Van der Broeck: „We kiezen ervoor om dat dossier al onze aandacht te geven. Pas op het moment dat we de verdubbeling en elektrificatie van die lijn geregeld hebben, kijken we verder. Misschien dat mensen nu zeggen: de Avantislijn komt er vast niet meer. Tegen dat beeld wil ik me verzetten. Maar voorlopig heeft de lijn minder prioriteit.” De deputé noemt de lijn „iets voor over acht of tien jaar”. Dit, omdat nieuw spoor moet worden aangelegd op grond die nog niet is aangekocht. „Nu ik heb gemerkt hoeveel tijd het al kost om bestaand spoor te verbeteren, moet je concluderen dat voor de Avantislijn veel meer tijd nodig is.”

In de lijn via Herzogenrath zit sinds afgelopen vrijdag weer schot. Nadat recent Mansveld met geld over de brug kwam voor de elektrificatie, heeft ook de vervoersautoriteit aan Duitse kant besloten om een investering van 10 tot 15 miljoen euro definitief door te zetten. Het gaat om de elektrificatie van het spoor van de grens tot station Herzogenrath, en de uitbreiding van wissels en perrons aldaar. Van der Broeck denkt dat er volgend jaar ook groen licht komt voor verdubbeling van het spoor.

Bron : De Limburger
Zie ook Goederenwagens.nl & mijn Ipernity site
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

Een wc in iedere trein (in 2025)

De overheid gaat het tekort aan toiletten in treinen aanpakken. In elke stoptrein waarmee meer dan een derde van de passagiers minimaal een half uur achtereen reist, moet vanaf 2015 een wc zijn.

Daar moet de inzet van materieel wel op worden aangepast. Vanaf 2025 mag er helemaal geen trein meer in ons land rondrijden zonder wc aan boord.

Dat schrijft staatssectretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur en Milieu) aan de Tweede Kamer. Dat laatste streven wordt nog een heel gedoe, blijkt uit haar brief. Er moeten treinen voor worden verbouwd en die kunnen natuurlijk niet allemaal tegelijk uit de dienstregeling worden gehaald. Daarom moet de NS reguliere onderhoudsbeurten zo veel mogelijk combineren met het aanleggen van kleinste kamertjes.

De NS heeft al laten weten per 2015 alleen nog maar treinen met wc te bestellen. Intercity's komen in de praktijk al allemaal tegemoet aan passagiers met hoge nood.

Bron: RTL Nieuws
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

ProRail dimt lampen op rustig perron
woensdag 11 december 2013

Spoorbeheerder ProRail gaat bij wijze van proef de lampen op rustige delen van perrons dimmen tot veertig procent. Bewegingssensoren zorgen dat ze wel voluit branden als er reizigers zijn. Verwachting is dat het een halvering van het energieverbruik voor verlichting oplevert.

De proef start vandaag op station Beilen en wordt komende weken uitgebreid met de stations Hoogeveen en Meppel. Bij elke lamp komt een sensor die beweging registreert tot op twintig meter afstand. Op basis daarvan gaat het licht dan op volle sterkte branden. Ook de twee lampen er omheen blijven dan op volle sterkte branden. Als het weer rustig is, wordt het licht weer gedimd.

Tijdens de proefperiode die een jaar zal duren, wordt niet alleen de besparing geregistreerd. Ook wordt gevolgd hoe reizigers de aanpassing beleven. Het mag niet ten koste gaan van het comfort en gevoel van veiligheid op de stations. Uiteindelijk kan het voor deze drie stations 17.600 kg CO2 besparen per jaar, genoeg voor het jaarverbruik van twee huishoudens.

Bron: Treinreiziger.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
tms-50
Berichten: 3
Lid geworden op: di jul 30, 2013 8:40 pm

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door tms-50 »

Trein verliest treinstel

NIJKERK - Een stoptrein van het type Sprinter heeft vrijdagmorgen bij Nijkerk een treinstel verloren. Vermoedelijk is er sprake van een „spontane ontkoppeling van twee treinstellen”, zei een woordvoerder van de NS. Bij het ongeluk is niemand gewond geraakt.

De trein was met ongeveer 500 passagiers onderweg van Zwolle naar Utrecht. Ter hoogte van de Amersfoortseweg in Nijkerk liet het achterste treindeel het voorste stel los. Door beveiligingsmaatregelen remmen de treindelen dan direct en automatisch af.

De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) onderzoekt wat er precies is gebeurd. Extra personeel van de NS is ingezet om de passagiers te helpen met uitstappen. Ze worden met bussen verder vervoerd naar de plaats van bestemming.

Door het incident rijden er minder treinen op de lijn Zwolle - Utrecht, al is er volgens de NS nog een spoor beschikbaar. Reizigers moeten rekening houden met ongeveer een half uur vertraging. Hoe lang dat gaat duren, hangt af van het onderzoek van de ILT.

"De trein remde plotseling en ineens zat er vijftig meter tussen ons en het andere treinstel", aldus passagier John Bakker.

Bron: De Telegraaf
The_Knitter
Berichten: 3912
Lid geworden op: wo aug 22, 2012 1:00 pm
Locatie: Zwijndrecht

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door The_Knitter »

Was een DDZ en geen Sprinter. Typisch mediageklungel weer, want overal werd iets anders gemeld.
Nielske1990
Berichten: 1325
Lid geworden op: wo aug 22, 2012 8:23 pm
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Nielske1990 »

Typisch treinspotter-geklungel. De stoptrein Utrecht-Zwolle is wel degelijk een Sprinter.

:roll: :roll: :roll:
Maïsmessias van Brabantroute Prestatie Team
Website: (in ontwikkeling) - Fotodump: Flickr-account
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

Hoekse Lijn straks zowel goederen- als metrolijn
dinsdag 17 december 2013

De Hoekse Lijn wordt omgebouwd naar metrolijn, maar blijft ook beschikbaar voor goederentreinen. Dat meldt de RET tegenover de website OVpro.nl.

Stadsregio Rotterdam maakte eind vorig jaar bekend de treinverbinding Hoekse Lijn om te bouwen tot een metroverbinding. Vanaf 2017 zullen metro's vanaf Hoek van Holland via Schiedam, Rotterdam Beurs naar Rotterdam Nesselande gaan rijden.

Uitdaging
“Om de Hoekse Lijn mogelijk te maken is een omvorming nodig voor de infrastructuur van heavyrail naar lightrail. De stations van lightrail zijn anders, de bovenleidingspanning is anders en de spoorbeveiliging is anders”,zegt RET directeur Techniek Paul Lorist tegenover OVpro.nl. “Verder moet er rekening gehouden worden met beweegbare bruggen. Daar rijdt op dit moment ook het spoorgoederenvervoer overheen. Diverse aanpassingen zijn daarvoor nodig.”

Voordelen
Voor de reiziger moet de ombouw van spoorlijn naar metrolijn veel voordelen opleveren. Zo gaat de frequentie omhoog, komt er in een station bij (Maassluis Steendijkpolder) en wordt de metro in Hoek van Holland 900 meter verlengd tot bij het strand. De stadsregio Rotterdam en de RET denken met de ombouw 40% meer reizigers te kunnen trekken. De verwachting is dat in 2020 18.000 reizigers per dag gebruik maken van de nieuwe metro.

Maandenlange werkzaamheden
Maar voordat de reiziger kan profiteren van de ombouw, krijgt hij eerst te maken met maandenlange werkzaamheden. "Waarschijnlijk zal er 5 of 6 maanden geen trein- of metroverkeer mogelijk zijn. We gaan nu onderzoeken hoe we de reizigershinder zoveel mogelijk kunnen beperken" zei Joan van der Veen van het projectbureau Hoekse Lijn eerder tegenover Treinreiziger.nl. "We hebben al gekeken of het mogelijk is om toch een trein heen en weer te laten pendelen, maar dat is niet mogelijk. Nu onderzoeken we scenario's met vervangend vervoer per bus en over water." Na de ombouw kunnen reizigers vanaf de Hoekse lijn niet meer rechtstreeks naar Rotterdam Centraal. Die reizigers moeten in Schiedam Centrum over gaan stappen op de trein of op Rotterdam Beurs op een andere metro.

Eerste metrolijn met goederenvervoer
De Hofpleinlijn werd al eerder omgebouwd. Dat heeft de RET een forse reizigersgroei opgeleverd. Op de Hofpleinlijn rijden er echter geen goederentreinen meer. De Hoekse Lijn wordt in Nederland de eerste metrolijn met goederenvervoer. Veel goederentreinen zullen overigens niet van de metrolijn gebruik gaan maken. Het zal gaan om slechts één a twee goederentreinen per dag.

Bron: Treinreiziger.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

225 miljoen euro voor spoorverdubbeling rond Zwolle
dinsdag 17 december 2013

Het spoor tussen Zwolle en de aansluiting bij Herfte wordt verdubbeld van twee naar vier sporen. Ook komt er een vrije kruising voor deze sporen, zodat de treinen uit Groningen / Leeuwarden geen hinder ondervinden van de treinen Zwolle - Emmen. Dat maakt Staatssecretaris Mansveld dinsdag bekend.

Mansveld trekt in totaal 119 miljoen euro uit om Zwolle beter bereikbaar per spoor te maken. Nog eens 106 miljoen euro wordt aangevuld door de provincies van Groningen, Friesland, Drenthe en Overijssel. Daarmee wordt er in totaal 225 miljoen euro geïnvesteerd in het spoorknooppunt. Volgens Mansveld is Zwolle na Utrecht het grootste spoorknooppunt van Nederland.

Door de investering moet de reistijd tussen Leeuwarden en de Randstad met drie minuten afnemen. Ook moeten er in Zwolle betere aansluitingen ontstaan. Treinen geven nu al aansluiting, maar door vertraging wordt die aansluiting regelmatig verbroken. Volgens Mansveld zullen dagelijks 35.000 reizigers door de investering te maken krijgen met een iets snellere reistijd.

In de toekomst kunnen intercity's richting Deventer gelijk vertrekken met de Sprinter richting Enschede.Het is de bedoeling dat de eerste aanpassingen aan het emplacement in 2017 gereed zijn, het totaal aan maatregelen rondt ProRail naar verwachting in 2021 af.

De ChristenUnie pleitte al in 2012 voor spoorverdubbelling tussen Zwolle en de aansluiting bij Herfte. De partij stelde eerder al dat er kostbare tijd verloren is gegaan door niet eerder te investeren in het Zwolse spoor. “Al jaren zeggen deskundigen dat de extra treinen naar Groningen en Emmen in combinatie met de gewenste aansluitingen niet gaan passen. ProRail heeft steeds ontkend dat er een capaciteitsknelpunt is. Pas in maart 2012 heeft ProRail alsnog het spoor overbelast verklaart" zei Esmee Wiegman van die partij destijds.

Een ander knelpunt rond Zwolle zijn de sporen richting de Veluwelijn en de Hanzelijn. De gloednieuwe spoorbrug over de IJssel is nog steeds tweesporig, waardoor treinen van de Veluwelijn en Hanzelijn niet gelijktijdig kunnen binnen komen. Dat probleem wordt niet opgelost.

Bron: Treinreiziger.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

NS: Papieren kaartje verdwijnt begin 2014

Het papieren treinkaartje zal aan het begin van 2014 verdwijnen, zegt NS. De eerdere deadline van 1 januari halen de spoorwegen niet vanwege een 'technische kwestie'. In het eerste kwartaal moet het papieren kaartje dan wel verdwijnen.

Vanochtend werd al bekend dat die deadline niet gehaald zou worden. Het probleem zit in de zogeheten langeafstandskorting voor treinreizigers die niet alleen met NS reizen, maar ook nog met een regionale spoorvervoerder. 

Over het afstemmen van de kortingen zijn NS en de andere vervoerders het eens geworden, maar dat moet technisch nog worden geregeld, zegt de woordvoerder. Volgens hem zijn de kortingsregelingen die de regiovervoerders hanteren, wel anders dan die van de NS.

Bron: RTL Nieuws
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

Nederland moet van Europa het hoofdrailnet opknippen
door Eindredactie TotaalTrans / op 17 december 2013 om 16:36 /

Nederland moet het hoofdrailnet gedeeltelijk opknippen. Het hoofdrailnet moet worden verkleind en openbaar worden aanbesteed. Dat heeft het Europees Parlement vandaag besloten.

Europees Parlement stelt 26 miljard beschikbaar voor transportnetwerkEuroparlementariër Peter van Dalen (ChristenUnie) is ontstemd over het besluit van de Transportcommissie. Volgens de Europarlementariër is dit een ongewenste vorm van spoorwegliberalisering.

‘Het hoofdrailnet voor passagiersvervoer is een kostbaar publiek goed in ons land. Ik zit niet te wachten op een nog grotere versnippering van het netwerk. Dat leidt waarschijnlijk alleen maar tot slechtere aansluitingen en een langere reistijd waarvan de reiziger de dupe wordt. Plus het risico van duurdere treinkaartjes.’

Niet rijmen
Van Dalen, vicevoorzitter van de Transportcommissie van het Europees Parlement, kan het besluit ook niet rijmen met de algemene transportdoelstellingen van de Europese Unie. ‘In elk debat in het Europees Parlement is er wel iemand die stelt dat in Europa meer personen en goederen via het spoor moeten worden vervoerd. In Nederland doen we dat al: we hebben het drukst bereden spoor van de EU. Dit besluit van de Transportcommissie jaagt passagiers de trein uit! Ik hoop dat de Raad van Transportministers in de onderhandelingen met het Europees Parlement dit besluit tegen houdt.’

Bron: Totaal Trans
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

Weer drie weken overlast rond station Den Bosch
Geplaatst : Vandaag 08:30 - Bijgewerkt : Vandaag 11:01

Vanaf 27 maart tot 16 april ligt station Den Bosch wederom plat door spoorwerkzaamheden.

Treinreizigers van en naar Den Bosch ondergaan in maart voor de tweede keer in een jaar tijd enkele weken overlast. Ditmaal rijden er vanaf 27 maart drie weken lang minder tot soms helemaal geen treinen over het station. Dit levert een extra reistijd van een halfuur tot een uur op, afhankelijk van het tijdstip. Spoorbeheerder ProRail legt in deze drie weken de laatste hand aan de grote vernieuwing van het spoor rond Den Bosch.

Deze zomer lag het treinverkeer rond Den Bosch al eens twee weken volledig plat. Toen werd de oude spoorbrug over de rivier De Dieze weggehaald en vervangen door uiteindelijk drie nieuwe bruggen. Ook werd het aantal wissels ten noorden van het station gehalveerd. In maart worden nieuwe sporen, bovenleiding en beveiliging aangelegd aan de zuidkant, tussen het station en het Drongelens kanaal.

ProRail spreekt van ‘de laatste grote stap in het project Sporen in Den Bosch’. De ingrijpende spoorvernieuwing moet ‘medio 2014’ voltooid zijn. Door de oude spoorbrug over De Dieze te vervangen door drie moderne bruggen, moet het treinverkeer van en naar Utrecht en Nijmegen minder storingsgevoelig worden. Door het aantal wissels te verminderen zou het treinverkeer tijdens bijvoorbeeld de winter minder snel kunnen vastlopen. Ook kunnen treinen het station met een hogere snelheid binnenkomen.

Bron (+schema van werkzaamheden): Metro Nieuws
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Peter
Site Admin
Berichten: 7617
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:04 pm
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Peter »

Fotowedstrijd voor treinenposters

woensdag 18 december 2013

Treinreiziger.nl wil in 2014 een aantal treinenposters gaan aanbieden. Daarom zijn we op zoek naar de mooiste en leukste treinenfoto's. Wil je meehelpen? Stuur dan je foto naar foto@treinreiziger.nl

Als we je foto gaan gebruiken, krijg je de poster (A1-formaat) uiteraard gratis. Daarnaast krijg je dan een Treindagkaart van Kruidvat en wordt je naam op de poster (in het klein) genoemd. We willen graag ook een poster maken met alle NS-treinen die op dit moment rijden. Daarnaast willen we een poster maken met hogesnelheidstreinen. Dus foto's van ieder materieeltype is welkom.

Met het insturen van je foto ga je akkoord dat we je foto met naamsvermelding mogen gebruiken. Je mag meerdere foto's insturen. Insturen graag voor 6 januari 2014.

Bron: Treinreiziger.nl
“Hallo cargo!”
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

Geen nieuwe verbinding Nijmegen-Kleef
donderdag 19 december 2013 | 18:32 | Laatst bijgewerkt op: donderdag 19 december 2013 | 18:56

NIJMEGEN - De spoorlijn Nijmegen-Kleef wordt zeker voor 2020 geen nieuw leven ingeblazen. Dat heeft de Stadsregio Arnhem Nijmegen besloten omdat er geen geld voor beschikbaar is.

De treinverbinding werd in 1991 opgeheven omdat te weinig reizigers er gebruik van maakten. Uit onderzoek blijkt dat een nieuwe verbinding tussen Nijmegen en Kleef jaarlijks voor een exploitatietekort van ruim anderhalf miljoen euro zou zorgen.

De Stadsregio blijft desondanks voor de langere termijn wel streven naar een heropening van de verbinding.

Bron: Omroep Gelderland
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Peter
Site Admin
Berichten: 7617
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:04 pm
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Peter »

Distri Rail B.V. introduceert nieuw concept

Dinsdag, 24 december 2013

Spooroperator Distri Rail B.V. introduceert met ingang van het tweede kwartaal 2014 een nieuw spoorconcept en hopen daarmee de bundelingsproblematiek op Maasvlakte 2 te kunnen opvangen. Op dit moment biedt de operator 21 shuttles vanuit de Rotterdamse haven naar verschillende bestemmingen in Duitsland. In plaats daarvan is Distri Rail voornemens een hoogfrequente spoordienst aan te bieden tussen de Maasvlakte en een effectieve hub in het Duitse achterland, zijnde Duisburg.

De intermodale operator is van mening dat de bestaande structuur en vervoerssystemen van de Rotterdamse haven niet afdoende zullen zijn de toekomstige volumes te kunnen opvangen. Vooral niet na de ontwikkeling van Maasvlakte 2 en de opening van de 2 nieuwe diepzee terminals in 2014. Distri Rail is er daarom van overtuigd dat een nieuwe, innovatieve benadering noodzakelijk is voor wat betreft de afhandeling via het spoor naar het achterland.

Door de implementatie en uitvoering van het nieuwe systeem zal Distri Rail op eigen kosten en risico, een onmisbare link creëren tussen de haven van Rotterdam en het complete Europese achterland. Distri Rail heeft hierbij gekozen voor de Duisburg Intermodal Terminal (DIT) gelegen in het zuidelijke stadsdeel van Duisburg op het zogenaamde Logport I.

Via deze hub worden nu reeds meer dan 30 bestemmingen bediend, waaraan Distri Rail er dan nog 5 aan toe zal voegen. Dit aantal zal volgens Distri Rail ongetwijfeld nog toenemen zodra de implementatie van het nieuwe concept gereed is. Distri Rail werkt overigens al jaren samen met bestaande spooroperators die al hun verbindingen van en naar Duisburg hebben lopen richting het Europese achterland. Tevens staan alle partners van Distri Rail achter dit nieuwe concept en geloven ook dat dit dé manier is om de toekomst in te gaan qua spoorvervoer van en naar de haven van Rotterdam.

Het concept is volgens Distri Rail lean-and-mean en zal het de kwaliteit, de frequentie en de transittijd van en naar de haven van Rotterdam aanzienlijk verbeteren. Het houdt fysiek in dat Distri Rail hoogfrequent, 3 à 4 maal per dag, een complete bloktrein zal gaan rijden tussen Rotterdam en Duisburg. Door deze hoge frequentie is Distri Rail in staat dagelijks alle belangrijke terminals binnen Rotterdam Maasvlakte, Botlek, Pernis en Waalhaven per spoor te bedienen en hiermee te verbinden met het gehele Europese achterland via de DIT Terminal te Duisburg of met de lokale ontvangers in het Duitse Ruhrgebied.

Bron: Railcargo.nl
“Hallo cargo!”
Cees_1251
Berichten: 1730
Lid geworden op: ma jan 14, 2013 11:27 pm

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Cees_1251 »

Als vervolg op het voorgaande over DistriRail :

‘RSC Maasvlakte overbodig’

31 december 2013

Spooroperator DistriRail zet tweede kwartaal 2014 een nieuw shuttleconcept in de markt, dat de bouw van een peperduur Rail Service Centre op Maasvlakte 2 voorlopig overbodig maakt. Dat zegt directeur-grootaandeelhouder Johan Booy tegen NT, in reactie op de aankondiging van vertrekkend haventopman Hans Smits in deze krant dat de bouw van zo’n RSC nodig is om de spoorpositie van Maasvlakte 2 veilig te stellen.

DistriRail, 50/50 in handen van Booy en Ron de Roo, concentreert vanaf het laatste weekend van maart, 18 van zijn 21 dagelijkse shuttles met een capaciteit van 100 teu op de Duisburg Intermodal Terminal (DIT). Nu zijn dat er nog zes. De extra kosten voor het doorvervoer naar de huidige directe bestemmingen Neuss, Frankfurt am Main, Mannheim, Wörth am Rhein, Germersheim en Frankfurt an der Oder neemt DistriRail voor eigen rekening, zegt Booy.

De operator wil hiermee reageren op de groeiende concurrentiedruk van binnenvaart en wegvervoer en de sterkere positie van met name Hamburg en Bremen in het spoorvervoer van en naar het achterland. De laatste twee, traditioneel al sterke spoorhavens, hebben hun positie het afgelopen jaar fors verbeterd.

Scheidend Havenbedrijf-topman Hans Smits riep de Rotterdamse havengemeenschap onlangs in deze krant op de handen ineen te slaan en de bouw van een tweede Rail Service Centre (RSC), een investering van tientallen miljoenen, mogelijk te maken. Dat project zou minimaal twee jaar kosten en is volgens Booy overbodig. ‘Dat is nu toch al te laat’, zegt hij, doelend op de start van de deepsea terminals van RWG en APMT op Maasvlakte 2 rond begin vierde kwartaal 2014.

Volgens hem is een nieuwe centrale overslagfaciliteit op MV2 ‘helemaal niet nodig, of hoogstens over tien tot vijftien jaar’. Hij wijst erop dat de groei van de containeroverslag in Rotterdam fors achterblijft bij de prognoses van voor het crisisjaar 2008. Volgens hem kan het budget voor een RSC op Maasvlakte 2 beter ingezet worden om bestaande tekortkomingen, zoals een gebrek aan opstelcapaciteit, storingen en (bijna)-ongelukken, te verhelpen. ‘Een tweede RSC in Rotterdam (het eerste grenst aan ECT Home in het Waal-/Eemhavengebied – red.) is volgens hem pas over een jaar of vijftien nodig. ‘Tot die tijd hebben we capaciteit zat’.

DistriRail wil vanaf tweede kwartaal volgend jaar in elk geval ECT Delta, Euromax, APMT, Rhenus, RSC West, Bertschi Botlek, CTT Pernis en mogelijk Kramer (Maasvlakte) en Cobelfret in de Europoort gaan bedienen, met per trein maximaal twee terminals. Volgens Booy zijn de gesprekken met een tractieleverancier op een haar na afgerond, maar hij wil de naam nog niet prijsgeven. Per trein moeten twee terminals bediend worden om de turn-around in Rotterdam tot 18 uur te beperken.

Alle treinen gaan volgens hem vooralsnog rijden via de Betuweroute, die de komende jaren te kampen krijgt met een forse capaciteitsbeperking als gevolg van de bouw van het derde spoor tussen Zevenaar en Oberhausen. Op papier vergt dat traject een rijtijd van vier uur, waar de Brabantroute via Venlo vijf tot zes uur in beslag neemt. De Betuweroute is bovendien beter geschikt voor 700 meter lange treinen met een capaciteit van ongeveer honderd teu.

DistriRail wil zijn vervoer op DIT concentreren vanwege de centrale ligging en de neutrale positie van de terminal, die deels in handen is van havenbeheerder Düssport. Volgens Booy zijn bestaande klanten ‘razend enthousiast’ over het gepresenteerde concept. De extra kosten voor het vervoer tussen Duisburg en de huidige Duitse spoorterminals neemt het bedrijf voor eigen rekening.

Via de hub Duisburg worden ruim dertig bestemmingen bediend. ‘Dat is aanzienlijk meer dan het huidige aantal directe verbindingen vanuit Rotterdam en het zal met de implementatie van het concept zeker toenemen’, zegt Booy. ‘Het concept is lean en mean en zal de kwaliteit, frequentie en transittijd van en naar de haven van Rotterdam aanzienlijk verbeteren’, stelt hij.

Hij zegt dat de DIT-terminal ‘zonder twijfel de enige terminal is die dergelijke volumes in een dergelijk concept aan kan en met de nodige kwaliteit kan behandelen’. ‘Dit concept gaat meer volume brengen en aantrekken voor zowel Duisburg als de haven van Rotterdam en biedt voor de klanten een betere kwaliteit, frequentie en transittijd.’

Bron : NieuwsBladTransport
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

Bedrijven moeten zelf treinspoor beheren
Geplaatst op 05 januari 2014 Laatste update 05 januari, 08:56

HENGELO/DELDEN - NS stoot haar dochterbedrijf NS Spooraansluitingen af. Dit bedrijf verhuurt en beheert verbindingssporen naar 250 bedrijven voor de aanvoer van goederen, zoals grondstoffen. Klanten in deze regio zijn onder meer Elementis in Delden en AkzoNobel in Hengelo.

Voor chemiebedrijf Elementis is de aanvoer van bepaalde grondstoffen per spoor uit het oogpunt van veiligheid essentieel, aldus directeur Pielage. „Vervoer van die stoffen over weg of water is geen optie.” Elementis wil dat de spooraftakking in stand blijft, ook nu NS haar handen ervan aftrekt. „Met andere bedrijven zijn we bezig onze positie tegenover NS te bepalen.” Volgens NS de concernwoordvoerder van NS behoort het beheren van infra niet tot de kerntaak van NS (personenvervoer). ‘Om die reden wil NS deze stukken spoor vervreemden.’

Volgens NS is de enige mogelijkheid om het vervoer in stand te houden, dat de betreffende bedrijven het beheer zelf op zich nemen. 
AkzoNobel doet dat niet, waardoor het beruchte Akzo-spoorlijntje zal verdwijnen. In het verleden werd door wijkbewoners massaal geprotesteerd tegen het transport van chloor over deze rails. Dat gebeurt al jaren niet meer. 

Bron: Tubantia
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Rens
Site Admin
Berichten: 3405
Lid geworden op: di jan 15, 2013 3:02 pm

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Rens »

Misschien dat ProRail die afdeling nu wel zou mogen overnemen, anders dan 5 jaar terug?
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

Station Beukenlaan wordt definitief Station Strijp-S
Geplaatst op 08 januari 2014 Laatste update 08 januari, 11:02

EINDHOVEN - De naamswijziging van station Eindhoven Beukenlaan in station Eindhoven Strijp-S gaat definitief door. Dat zijn de gemeente, NS en ProRail overeengekomen. De verandering maakt deel uit van een pakket aan maatregelen om de uitstraling en veiligheid van het station te verbeteren.

Daarbij springt de komst van liften en hellingbanen het meest in het oog.  De investering van ongeveer drie miljoen euro komt uit het budget van het Rijk om de toegankelijkheid van stations voor mindervaliden te verbeteren. In 2015 wordt gestart met een landelijke aanbesteding; de voorzieningen moeten vervolgens in elk geval voor 2018 zijn aangelegd.

Verder beperken de drie partijen zich bij de opknapbeurt tot de zogenaamde 'quick wins'. Grote investeringen worden er niet gedaan. Wel wordt de uitstraling van de entree en de tunnel - nu nog vol graffiti - fors aangepakt. Daar komt de komende weken al een grote infographic te hangen met informatie over Strijp S en de rest van de omgeving. Ook worden er banken en betere verlichting geplaatst.

Bron: Eindhovens Dagblad
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

Ook NS wil stations Leudal
Gepubliceerd op: 10.01.14 14:57, laatste update: 10.01.14 15:16

Als er stations komen in Baexem en Haelen, dan is óók de NS bereid om die haltes met stoptreinen te bedienen. Dat maakt het al dan niet realiseren van de haltes minder afhankelijk van ‘Den Haag’.

Dit meldde gedeputeerde Patrick van der Broeck (CDA) vrijdag.

Een meerderheid van de Tweede Kamer wil vooralsnog niet dat een andere vervoerder dan de NS gebruik gaat maken van het hoofdrailnet, waar de trein moet komen te rijden. Tot op heden werd er dan ook steeds vanuit gegaan dat de nieuwe regionale vervoerder, de opvolger van Veolia, de stations zou gaan bedienen.

Met bediening door de NS als ‘ontsnappingsroute’ blijven de haltes perspectief houden, ook als er geen meerderheid in de Tweede Kamer blijkt te zijn. Daar staat tegenover dat ook in Provinciale Staten de aanleg van de stations nog altijd niet zeker is van voldoende draagvlak.

Bron: Dagblad De Limburger
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

Panteia verwacht groei spoorgoederenvervoer in 2014
maandag 13 januari 2014

Het goederenvervoer zal in 2014 met naar verwachting 1% groeien. Voor het spoorgoederenvervoer zijn de vooruitzichten iets gunstiger. Dat meldt advies- en onderzoeksbureau Panteia in de negentiende editie van de ‘Korte Termijn Voorspeller’ voor het Nederlandse goederenvervoer.

De ontwikkeling van het volume spoorgoederenvervoer is sterk gekoppeld aan de havenoverslag. De overslag in Rotterdam bleef in 2013 constant, maar de Amsterdamse haven liet groei zien. De haven van Amsterdam meldt dat de spoorcapaciteit wordt vergroot. Voor 2014 wordt voor het Nederlandse spoorvervoer een groei van 1 miljoen ton verwacht. Dat is een groei van 2,3% ten opzichte van 2013.

In vergelijking tot de andere modaliteiten is de relatieve groei van spoorvervoer het sterkst, maar spoorvervoer heeft een beperkt aandeel in de modal split. Ondanks het feit dat de volumes in het spoorgoederenvervoer het sterkste zijn hersteld in de afgelopen jaren, liggen de volumes nog altijd onder het niveau van oor de kredietcrisis van 2008.

Bron: Treinreiziger.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

PvdA pleit voor nachttreinen Helmond
Geplaatst op 13 januari 2014, Laatste update 13 januari, 14:26

HELMOND - De PvdA wil dat er 's nachts treinen stoppen in Helmond.

Ze vraagt het college om nog eens te onderzoeken wat de mogelijkheden zijn. Pogingen daartoe in 2008 strandden. De PvdA ziet een nieuwe opening. De provincie Limburg gaat zich hard maken voor aansluiting van Venlo op het nachtnet van de NS. Een nachttrein naar Venlo komt ook door Helmond, zo redeneert de PvdA. De partij vraagt tevens of de gemeente ook Deurne hierbij wil betrekken. En ze wil weten of de gemeente bereid is om hieraan mee te betalen.

Sinds 2007 rijden er op vrijdag- en zaterdagnacht tot 4.00 uur treinen tussen vier Brabantse steden en de randstad.

Bron: Eindhovens Dagblad
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

Sterke start van 2014: 91% van treinen op tijd
14 jan. 2014 / Nieuwsbericht

Qua punctualiteit is er in 2014 een sterke start gemaakt. In de eerste volle week van 2014 reed gemiddeld 91% van de treinen op tijd; een mooi begin van het jaar dus. Daarmee scoren we boven de hoge streefnorm die we hebben afgesproken met het Ministerie van Infrastructuur en Milieu. Daarnaast viel vorige week slechts 0,9% van de treinen uit.
Voorbijrazende intercity

Boven de afgesproken streefnorm
We hebben met het ministerie van Infrastructuur en Milieu afspraken gemaakt over zowel de punctualiteit als de uitval. De dagpunctualiteit geeft aan hoe hoog de punctualiteit de vorige dag was voor reizigerstreinen op de spoorlijnen die ProRail beheert. Daarvoor is een streefnorm afgesproken van 87%. De afgelopen week hebben we dus – met 91% – flink hoger gescoord dan deze streefnorm. Onder ‘uitval’ van treinen verstaan we die treinen die niet zijn aangekomen. Uitgevallen treinen tellen niet mee bij de punctualiteit. Samen geven ze een compleet beeld van wat er buiten gebeurt.

Meer treinen en betere punctualiteit
In 10 jaar tijd zijn er in Nederland 25% meer treinen gaan rijden en tegelijkertijd is het ons gelukt om de punctualiteit te verhogen, het aantal storingen te verlagen en de hersteltijd te verkorten. Zo houden we effectief een van de drukst bereden sporen van Europa aan de gang. Het Nederlandse spoor staat hiermee wereldwijd in de top 3; alleen het Japanse en Zwitserse spoor scoren hoger.

Bron: ProRail
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

Laatste spoorbrug Den Bosch open
Geplaatst op 15 januari 2014, Laatste update 15 januari, 07:28

DEN BOSCH Aannemer Heijmans en het bedrijf Strukton verrichten komend weekeinde de laatste werkzaamheden aan de enkelsporige brug over de Dieze bij de Veemarktweg in Den Bosch.

ProRail meldt dat na dit weekeinde de nieuwe brug in gebruik genomen wordt voor het treinverkeer van Den Bosch naar Nijmegen. Eerder werd de fly-over gebouwd voor het treinverkeer van Nijmegen naar Den Bosch en de dubbele spoorbrug voor het treinverkeer van Den Bosch naar Utrecht vice versa.

Bron: Brabants Dagblad
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

Mansveld wil dat treinen en stations schoner worden
Treinen en stations moeten dit jaar iets beter worden schoongehouden. Ook de reisinformatie bij storingen of andere problemen op het spoor moet beter.

Dat heeft staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur) afgesproken met de Nederlandse Spoorwegen (NS), zo heeft ze donderdag aan de Tweede Kamer gemeld.

De treinen moeten dit jaar even vaak op tijd rijden als vorig jaar. Dat wil zeggen dat 93 procent van de treinen hooguit vijf minuten te laat mag komen.

Mansveld vindt dat doel "voldoende ambitieus", mede omdat er dit jaar veel werkzaamheden op stations en spoor plaatsvinden. Zo worden de grote stations in Den Bosch en Utrecht verbouwd.

Prorail
Ook met spoorbeheerder Prorail zijn afspraken gemaakt over de te leveren prestaties. Zo moeten de treinen op vijf lijnen vaker op tijd rijden.

Dat geldt onder meer voor de sprinters tussen Utrecht en Den Haag Centraal en Zwolle en Enschede en de internationale trein tussen Amsterdam/Den Haag en Brussel. Ook zal Prorail nog meer doen om storingen en ongevallen te voorkomen.

Of de NS en Prorail vorig jaar hebben gepresteerd zoals de bedoeling was, is nog niet bekend. Dat moet eind volgende maand uit hun gegevens blijken.

De afspraken gaan nu nog over gemiddelde prestaties, voor alle reizigers en alle treinen of baanvakken. Mansveld wil voortaan meer onderscheid maken door te kijken naar prestaties op een bepaalde tijd of plaats.

Bron: Nu.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

'Weghalen gele NS-borden gebeurt veel te snel'
20 jan 2014 07:09 | laatste update: 20 jan 2014 07:10

HAARLEM Het weghalen van de gele NS borden met daarop de vertrektijden van treinen, gebeurt veel te snel. Dat vindt het Landelijk Overleg Consumentenbelangen Openbaar Vervoer (Locov), zo meldt Metro.

Volgens de organisatie ligt chaos op de loer omdat de NS nog niet goed heeft nagedacht over een alternatief. De NS wil vanaf april 80 procent van de gele borden op stations weghalen. De borden zijn volgens de vervoerder 'niet meer van deze tijd'.

Slechts 7 tot 12 procent van de treinreizigers kijkt onderweg nog op een geel bord. Locov vindt dit percentage te groot om te negeren. Bovendien moet er voor digitale schermen of mobiele reisapps die door storing uitvallen een alternatief zijn, schrijft het Locov vandaag in een brief aan NS Reizigers-directeur Ingrid Thijssen.

Bron: RTV N-H
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 3958
Lid geworden op: ma aug 20, 2012 7:54 pm
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Jeroen »

Treinverkeer rond Oss komt weer op gang

Gepubliceerd: 24 januari 2014 23:46

Het treinverkeer rond het Brabantse Oss is rond 23.00 uur weer op gang gekomen nadat het eerder op de avond was stilgelegd vanwege een lekkende wagon.

Dat heeft een politiewoordvoerder vrijdagavond gezegd.
De lekkage bleek uiteindelijk mee te vallen. Een ketelwagon was niet helemaal goed schoongemaakt en daardoor druppelde er nog een restje stookolie uit.
Uit voorzorg werd alarm geslagen en mochten er geen treinen meer rijden rond Oss. Toen eenmaal duidelijk was dat er niets ernstigs aan de hand was, werd het spoor weer vrijgegeven. Ook de buurt rond het station is inmiddels vrijgegeven.
"Het is met een sisser afgelopen", aldus de politiewoordvoerder.

Stookolie
De ketelwagon had stookolie naar een bedrijf in Oss gebracht. Na het leegpompen reed de goederentrein naar een rangeerspoor bij het station van de Brabantse plaats.
''Daar zou een andere machinist de trein overnemen. Die controleerde de wagons voor vertrek en zag dat er iets lekte uit een afsluiter. Omdat niet bekend was om welke stof het ging, heeft hij alarm geslagen'', aldus de woordvoerder.
De brandweer constateerde dat er wat stookolie was vrijgekomen. Waarschijnlijk is de wagon bij het Osse bedrijf niet genoeg schoongemaakt. Er is wat stookolie op de grond beland, maar de schade voor het milieu is ''minimaal''. De wagon wordt zaterdag alsnog goed schoongemaakt.

Bron: Nu.nl

Hoezo wist de machinist niet wat er in zat?
Bitter nun boik van ut zoipuh, dan nun bult van ut werkuh
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

Aanpak geluidsoverlast spoor Deurne
Geplaatst op 28 januari 2014, Laatste update 28 januari, 10:15

DEURNE - Langs het spoor in Deurne wordt een groot aantal geluidswerende maatregelen doorgevoerd.

Een flinke subsidie van het rijk maakt het mogelijk om van Griendtsveenseweg tot Biesdeel de overlast van het geluid van passerende treinen te beperken.

Het ministerie van infrastructuur en milieu draait op voor alle kosten van alle nu voorgenomen voorzieningen in Deurne. De subsidie is opgesplitst in twee delen. Een voorbereidingskrediet à 785.200 euro is reeds toegekend, straks bij de uitvoering wordt een aparte bijdrage aangevraagd.

Schermen en raildempers
In Deurne zijn in totaal 370 woningen die op grond van de wettelijke normen te maken hebben met geluidsoverlast. Op dertien locaties worden schermen geplaatst en/of raildempers aangebracht. In totaal gaat het om 3,8 kilometer aan raildempers en 4,4 kilometer aan geluidsschermen van maximaal drie meter hoog. Indien nodig worden gevels nog extra geïsoleerd.

Deze ingrepen moeten het geluidsniveau met vijf tot tien decibel terugbrengen. De gemeente heeft spoorwegbeheerder Prorail inmiddels de opdracht gegeven om met de voorbereidingen te starten. Het hele project zal jaren in beslag nemen. De inspraak- en vergunningenprocedures zijn in het ideale scenario in 2015 afgerond. De aanbesteding en gunning zijn gepland voor 2016 en 2017, de uitvoering zou in dat geval plaatsvinden in de jaren 2017 en 2018.

Bron: Eindhovens Dagblad
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

Treinen Spoorwegmuseum naar Wagenmakerij Blerick

Treinen en wagons van het Spoorwegmuseum in Utrecht verhuizen naar de Wagenmakerij in Blerick.

Deze wagenmakerij van de Nederlandse Spoorwegen, vlakbij het station in Blerick, is een van de grootste industriële rijksmonumenten van Nederland. Het gebouw wordt al sinds 1969 niet meer gebruikt. Donderdag krijgt het Spoorwegmuseum de sleutel.

Ruimte om te sleutelen
Het Utrechtse museum bezit ruim 120 voertuigen. Een klein deel daarvan is op wisselende tentoonstellingen te zien. De rest staat in depot. In de Wagenmakerij Venlo-Blerick is nu ook ruimte om reparaties aan de voertuigen te verrichten. De wagenwerkplaats is aangesloten op het hoofdspoorwegennet, zodat de collectie makkelijk kan worden verplaatst

Historische werkplaats
De Wagenmakerij Venlo-Blerick stamt uit 1890 en is 7375 vierkante meter groot. De werkplaats is gebouwd toen het spoorverkeer tussen Nijmegen en Venlo steeds drukker werd. In de hoogtijdagen van de wagenmakerij werkten er 160 mensen. Toen de Limburgse kolenmijnen sloten, nam het treinvervoer in Limburg snel af. In 1969 werd de wagenmakerij gesloten.

Verwaarloosd
Het complex is tientallen jaren verwaarloosd. Pas in 2002 kreeg het een monumentenstatus en sindsdien is de bouwval gerestaureerd. Sporen uit het verleden, zoals oorlogsschade, zijn zichtbaar gebleven.

Bron: L1
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

Overlast in zomer door werk aan spoor 'onvermijdelijk'
04-02-14 15:24 uur - Bron: ANP

Treinreizigers zullen in de zomer zeker hinder ondervinden door werkzaamheden aan het spoor bij onder meer Utrecht Centraal, Schiphol en Den Bosch. Maar de Nederlandse Spoorwegen en spoorbeheerder ProRail streven er in overleg met reizigersorganisaties naar die overlast zo veel mogelijk te beperken.

Dat zei minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur) vandaag in het vragenuurtje in de Tweede Kamer. De SP vroeg haar opheldering over berichten dat er in de zomer een chaos op het spoor wordt verwacht doordat knooppunt Utrecht Centraal en enkele andere grote stations soms dagenlang dicht zouden gaan.

Van een complete buitendienststelling is echter geen sprake, aldus Schultz. Wel is er een aangepaste dienstregeling, die tot langere reistijden zal leiden. Ook worden treinreizigers op bepaalde momenten met bussen vervoerd.

Buiten normale dienstregeling
Tijdens de werkzaamheden gaan sporen soms dicht om er veilig te kunnen werken. Er wordt zo veel mogelijk buiten de normale dienstregeling gewerkt, zodat reizigers er geen last van hebben. Verder is ervoor gekozen meerdere dagen in de vakantieperiode achtereen te werken aan grote, ingrijpende projecten, waardoor er de rest van het jaar minder hinder is.

Het overleg tussen NS, ProRail en de reizigersorganisaties over de precieze gevolgen van de werkzaamheden is nog gaande. 'Wij hechten net zo veel aan het doorgaan van het treinverkeer als u als Kamer', verzekerde Schultz.

Utrecht Centraal flink verbouwd
De minister wees erop dat er dit jaar en ook in 2015 en 2016 intensief aan het spoor wordt gewerkt. Zo wordt Utrecht Centraal flink verbouwd. Nu komen daar nog ongeveer 280.000 reizigers per dag. ProRail verwacht dat dat aantal zal toenemen naar zo'n 360.000 dagelijkse gebruikers.

Rond Schiphol worden de sporen vernieuwd. Daardoor kunnen er soms beperkt of geen treinen rijden van en naar de luchthaven. Ook het spoor in en rond Den Bosch gaat op de schop.

Bron: Het Parool
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

Kamer wil laadpalen voor mobieltje op station
04-02-2014 16:42 | gewijzigd 04-02-2014 17:03 | ANP

Het kabinet en de Nederlandse Spoorwegen moeten onderzoeken of er op stations en perrons laadpalen kunnen komen waarmee reizigers hun mobiele telefoons, tablets en laptops kunnen opladen. Een meerderheid van de Tweede Kamer steunde dinsdag een oproep daartoe van GroenLinks.

Omdat de gele informatieborden op NS-stations op veel plaatsen zullen verdwijnen, zijn mensen volgens die partij steeds afhankelijker van reisinformatie op hun mobiele apparatuur. Bovendien gaat het nog lang duren voordat er in treinen ook stopcontacten zijn in de 2e klas. Als tussenoplossing zou de NS daarom laadpalen op stations en perrons moeten plaatsen.

„Met een lege telefoon kun je niets. Als er minder informatie beschikbaar is op de borden, is het des te belangrijker dat je je telefoon kunt opladen op de stations”, aldus GroenLinks-Kamerlid Liesbeth van Tongeren. Staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur) noemde de laadpalen vorige maand al een interessante gedachte, omdat dit het comfort van treinreizigers ten goede komt. Ze zal erover overleggen met de NS.

Over het weghalen van de informatieborden met aankomst- en vertrektijden van treinen is de NS overigens nog in gesprek met consumentenorganisaties, omdat die vonden dat het bedrijf daarmee veel te hard van stapel loopt. Nu zijn er nog 3400 gele borden. Dat aantal zou worden teruggebracht naar 700.

Bron: Reformatorisch Dagblad
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Peter
Site Admin
Berichten: 7617
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:04 pm
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Peter »

Spoorgoederenvervoer groeit met minstens 10 procent in 2014

Gepubliceerd op 06-02-2014 om 10:47

Het spoorgoederenvervoer in Europa zal in 2014 met minstens tien procent groeien. Dat verwachten CEO Karl Michael Mohnsen van TX logistik, CEO Frank Schuhholz van ERS Railways en CEO Johan Gemels van NMBS Logistics. Zij spraken deze verwachting dinsdag uit tijdens het Rail en Logistiek congres in Amsterdam.

Directeur Ad Toet van KNV Spoorgoederenvervoer is verheugd over de positieve geluiden uit de branche. “De cijfers van ProRail gaven me al een idee dat er al een lichte stijging voor het spoorgoederenvervoer aan zat te komen, maar de uitspraken van deze topmannen geven een nog positiever beeld.”
Oplossing

Gerard Troche van het Directoraat Generaal Move, Europese Commissie, gaf een presentatie over Europese spoorcorridors. Hij erkende dat de aanleg van het Duitse deel van de Betuweroute, ook wel ‘derde spoor’ genoemd, problemen gaat opleveren. Troche vindt dat de Nederlandse overheid verantwoordelijk is voor het vinden van een uiteindelijke oplossing voor het continueren van het vervoer door Nederland, ook tijdens de werkzaamheden in Duitsland. De Nederlandse overheid kan de verantwoordelijkheid voor het vinden van oplossingen niet alleen bij de spoorgoederenvervoerders neerleggen, meent Troche.

De Tweede Kamer heeft dinsdag besloten dat er een onderzoek dient te komen naar de risico’s en overlast van het toenemende spoorgoederenvervoer in Gelderland, Brabant en Overijssel als gevolg van de aanleg van het Duitse deel van de spoorgoederenlijn. De Kamer wil dat Mansveld hiervan de veiligheidsrisico’s en overlast in kaart brengt. Toet: “Staatssecretaris Mansveld zegt een onderzoek te gaan starten. Dit gaat ons echter niet ver genoeg. De spoorsector en de Nederlandse overheid zullen samen voor oplossingen moeten zorgen. Het vervoer zal door Nederland door moeten blijven gaan; Dat is een Europese plicht, waar Troche ons van de week nog even fijntjes aan herinnerde.”
Derde spoor

Op dit moment wordt er gebouwd aan een derde spoor vanaf vanaf Oberhausen centraal station via Emmerich tot aan de grens tussen Duitsland en Nederland. De spoorlijn wordt 73 kilometer lang en wordt uitgerust met het Europese treinbeïnvloedingssysteem ECTS (European Train Control System).

 Daarnaast worden er over de volledige lengte van de spoorlijn geluidsschermen geplaatst.

Verder bleek er tijdens het congres onder de aanwezigen een sterke steun te zijn voor de Europese goederencorridors en bleek dat er grote behoefte bestaat voor meer Europese interoperabiliteit.

Bron: SpoorPro
“Hallo cargo!”
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

Prorail: koperdiefstal gedaald
vrijdag 7 feb 2014, 13:12 (Update: 07-02-14, 13:39)

Koperdiefstal op het spoor is vorig jaar met 40 procent gedaald. Dat zegt spoorbeheerder ProRail.

De daling komt onder meer doordat er vaker en meer bewakers langs het spoor lopen. Dat heeft volgens ProRail ook geregeld geleid tot aanhoudingen. Verder zijn er extra camera's, bewegingsmelders en hekken geplaatst.

Ook lijkt de identificatieplicht bij het aanbieden van koper aan metaalhandelaren zijn vruchten af te werpen, zegt ProRail.

Prijs gedaald
Er zijn ook externe factoren voor de daling. Zo is de prijs van koper het afgelopen jaar fors gedaald. Desondanks vervangt ProRail de komende tijd koper met materialen die minder opleveren, bijvoorbeeld aluminium.

"We zijn overal bezig met het vernieuwen van stations en we kijken dan gelijk even of we dat koper kunnen weghalen", zegt een woordvoerder.

ProRail is blij met de daling van de koperdiefstal langs het spoor. Het bedrijf denkt dat de daling de komende jaren doorzet.

Bron: NOS.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

Proef met gratis bewaakte fietsstalling bij NS
vrijdag 7 februari 2014

De Nederlandse Spoorwegen zijn bezig met een proef bij station Amstel in Amsterdam waarbij fietsen 24 uur gratis bewaakt kunnen worden gestald. Eind van dit jaar volgt een evaluatie waarna het gratis stallen landelijk kan worden ingevoerd. Dat liet NS vrijdag weten.

Dagelijks blijven momenteel in heel Nederland circa 30.000 plekken onbezet in de bewaakte stallingen. De spoorwegen willen de proef binnenkort uitbreiden met stallingen in Den Bosch, Breda en Utrecht. Sommige zijn mooi en voldoen prima, maar over een hoop andere zijn er klachten. NS wil die laatste groep flink aanpassen en vervolgens alle stallingen onderbrengen bij één exploitant. Wie zijn fiets langer dan 24 uur stalt, moet wel betalen. Maar iemand die dagelijks zijn fiets neerzet en naar zijn werk treint, is voortaan geen geld meer aan parkeren kwijt.

Ongeveer 40 procent van de dagelijkse treinreizigers gaat op de fiets naar het station, meldt de overheid. Het ministerie van Infrastructuur en Milieu betaalt tot 2020 186 miljoen euro mee aan het realiseren van fietsenstallingen in Nederland.

De Fietsersbond laat weten blij te zijn met de proef. "De fiets en de trein zijn toch een twee-eenheid'', aldus een woordvoerster. "Het is dus heel goed dat de mensen worden gestimuleerd de fiets naar het station te nemen.'' De Fietsersbond hoopt dat de proef navolging krijgt van andere instanties en overheden. "De kosten van het openhouden van zo'n stalling wegen niet op tegen de baten. Want als mensen de fiets nemen, moeten gemeenten minder kosten maken aan dure parkeergelegenheden en maatregelen om de luchtkwaliteit goed te houden.''

Bron: Treinreiziger.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Nielske1990
Berichten: 1325
Lid geworden op: wo aug 22, 2012 8:23 pm
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Nielske1990 »

Aanstaande zondag opent in Helmond ook een gratis bewaakte stationsfietsenstalling, op initiatief van de gemeente Helmond. Idee is om het te koppelen met het controlesysteem van de overige stallingen in de stad, én met de OV-chipkaart. Dan kun je dus ook je fiets in- en uitchecken... ;)
Maïsmessias van Brabantroute Prestatie Team
Website: (in ontwikkeling) - Fotodump: Flickr-account
juniorfotograaf
Berichten: 430
Lid geworden op: do aug 23, 2012 1:54 pm
Locatie: In de buurt van een paar spoorlijnen
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door juniorfotograaf »

In navolging op voorgaande berichten is dit toch een dubieuze zaak denk ik:
http://www.parool.nl/parool/nl/224/BINN ... roef.dhtml
Wat waar is en wat de gevolgen zullen zijn,dat zal de toekomst uitwijzen lijkt me.
Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
Plaats reactie