Nieuws over IJzeren Rijn

Nieuws en andere gepubliceerde informatie
Forumregels
Een bronvermelding is verplicht bij het overnemen van nieuwsberichten van andere sites.
Andre
Site Admin
Berichten: 1676
Lid geworden op: zo aug 19, 2012 10:46 am
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Nieuws over IJzeren Rijn

Bericht door Andre »

Historisch tracé IJzeren Rijn duurder dan gedacht

Het opnieuw in gebruik nemen van het historisch tracé van de IJzeren Rijn kost bijna 450 miljoen euro, blijkt uit onderzoek van de Duitse deelstaat Noordrijn-Westfalen.

Dat is drie keer zoveel als waar de Duitse regering eerst van uit ging. Het historisch tracé loopt van Roermond via natuurgebied De Meinweg naar Duitsland. Tegen dat tracé is in Limburg veel weerstand.

Een eerder Duits onderzoek wees uit dat een alternatieve route langs de Duitse snelweg A52 nog duurder is. Die variant zou ruim 550 miljoen kosten.

Bron : L1 Nieuws
Zie ook Goederenwagens.nl & mijn Ipernity site
Andre
Site Admin
Berichten: 1676
Lid geworden op: zo aug 19, 2012 10:46 am
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: IJzeren Rijn

Bericht door Andre »

ProRail wil deel IJzeren Rijn bij Budel voor goederenvervoer

woensdag 19 september 2012

EINDHOVEN - ProRail heeft in juli een vergunning aangevraagd om goederentreinen te laten rijden op het baanvak tussen Budel en Weert. Het gaat om een deel van de IJzeren Rijn, de goederenspoorlijn tussen Antwerpen en het Ruhrgebied die al jaren niet meer in gebruik is.
De gemeenten Cranendonck en Weert, enkele milieugroeperingen en particulieren hebben inmiddels bezwaarschriften ingediend. Ze zijn verenigd in het samenwerkingsverband IJzeren Rijn en zijn bang voor de gevolgen voor onder meer een aantal vogels.

Meer vraagtekens bij verzoek
Het samenwerkingsverband zet ook om een andere reden vraagtekens bij het verzoek van de spoorwegbeheerder om ontheffing te krijgen van de Natuurbeschermingswet.

Volgens de partijen die hiervan deel uit maken, 'heeft ProRail geen enkel zicht op aanvragen van transporteurs om van dit baanvak gebruik te maken'. Ze spreken van een onverwachte stap en vragen zich af of er 'een diepere beweegreden' achter zit.

Bron : Omroep Brabant
Zie ook Goederenwagens.nl & mijn Ipernity site
Andre
Site Admin
Berichten: 1676
Lid geworden op: zo aug 19, 2012 10:46 am
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: IJzeren Rijn

Bericht door Andre »

Misschien voor de toekomstige containertreinen tussen Geleen-Lutterade en Antwerpen ? Voor als de containerterminal in Geleen klaar is en waar de haven van Antwerpen aandeelhouder van is.
Zie ook Goederenwagens.nl & mijn Ipernity site
Nielske1990
Berichten: 1325
Lid geworden op: wo aug 22, 2012 8:23 pm
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: IJzeren Rijn

Bericht door Nielske1990 »

Maakt niet uit wat, als er maar wat rijdt! Komen er weer fraaie stekken bij... 8-)
Maïsmessias van Brabantroute Prestatie Team
Website: (in ontwikkeling) - Fotodump: Flickr-account
robehv
Berichten: 968
Lid geworden op: zo aug 26, 2012 12:07 pm
Locatie: Helmond

Re: IJzeren Rijn

Bericht door robehv »

laat maar komen die treinen:)
Parttime member van Brabantroute Prestatie Team
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: IJzeren Rijn

Bericht door Ronnie »

ProRail liet op L1 nadrukkelijk weten dat er geen verzoek vanuit een vervoerder was gekomen ;) .
Goed sporen. Daar houden we van.
juniorfotograaf
Berichten: 430
Lid geworden op: do aug 23, 2012 1:54 pm
Locatie: In de buurt van een paar spoorlijnen
Contacteer:

Re: IJzeren Rijn

Bericht door juniorfotograaf »

Ronnie schreef:ProRail liet op L1 nadrukkelijk weten dat er geen verzoek vanuit een vervoerder was gekomen ;) .
Aangezien prorail zelf geen locs heeft of treinen rijd is dit een wel erg vaag verzoek dan,wat is hier dan de beweegreden van ?
Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
Thieske
Berichten: 1377
Lid geworden op: zo aug 19, 2012 6:28 pm
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: IJzeren Rijn

Bericht door Thieske »

Vergunning aanvragen voor een stuk spoor waar op dit moment nog niemand een trein op wil rijden....beetje vreemd verzoek (klinkt bijna als geldverspilling)
parttime member of the Brabantroute Prestatie Team
ijzeren rijn 82
Berichten: 805
Lid geworden op: zo sep 09, 2012 10:00 am

IJzeren Rijn : treinverbinding Weert-Hamont-Neerpelt

Bericht door ijzeren rijn 82 »

Weert en Roermond vragen treinverbinding met Hamont

De Nederlandse steden Weert en Roermond vragen in een brief aan de Nederlandse provincie Limburg om dringend werk te maken van de reactivering van de spoorlijn Hamont-Weert. Het initiatief zal hoe dan ook van Nederlandse kant moeten komen, want onze eigen NMBS maakt geen aanstalten om haar treinen naar Weert te laten doorrijden.De spoorlijn tussen Hamont en Weert wordt op dit moment enkel
sporadisch gebruikt voor goederenvervoer.

wethouders van Mobiliteit van Weert en Roermond vragen de provincie Nederlands-Limburg om dringend werk te maken van voor passsagiersvervoer, In 2013 wordt het station in Hamont na jarenlang gelobby van lokale politici opnieuw in gebruik genomen door de NMBS. Vanaf dan zullen er dagelijks passagierstreinenrijden van Hamont naar Antwerpen. Maar de NMBS is niet van plan om die treinen ook te laten
doorrijden tot in Weert.Dat verklaarde minister voor Overheidsbedrijven Paul Magnette vorig jaar nog in het parlement, na een vraag van N-VA-kamerlid StevenVandeput. Volgens de NMBS is het reizigerspotentieel op de lijn Hamont-Weert beperkt tot 25 passagiers per uur. Maar een Nederlandse studie spreekt volgens Vandeput over heel wat meer passagiers. “De lijn zou volgens die studie zelfs een kostendekkingsgraad van om en bij de 60 procent halen, dat is meer dan de meeste bestaande spoorlijnen in België”, zegt Vandeput.

Privé-uitbater
De gouverneur van Nederlands-Limburg, Theo Bovens, vraagt net deze week aan de fracties in de Tweede Kamer om ondanks de economische
crisis toch te blijven investeren in Nederlands-Limburg.Een van de speerpunten is volgens Bovens het grensoverschrijdende openbaar vervoer. De gouverneur pleit er onder andere voor om de spoorlijn Weert-Roermond over te dragen naar de provincie. De provincie kan die lijn dan zelf uitbesteden aan een privé-uitbater, zoals bijvoorbeeld Veolia. Maar eer zo’n privé-maatschappij ook op Belgisch grondgebied mag
rijden, moet het passagiersvervoer eerst worden geliberaliseerd. Volgens Vandeput is zo’n scenario bij ons nog niet aan de orde. “Een
vrijmaking van het passagiersvervoerzal in België pas gebeuren als Europa dat verplicht. Zo’n operatie zou op termijn zeker tot een beter aanbod kunnen leiden aangezien privé-maatschappijen dan lijnen kunnen uitbaten waarvan de NMBS nu nog zegt dat ze niet rendabel zijn

bron krant HBVL (B)
ijzeren rijn 82
Berichten: 805
Lid geworden op: zo sep 09, 2012 10:00 am

Re: treinverbinding Weert-Hamont-Neerpelt

Bericht door ijzeren rijn 82 »

De laatste stationschef Neerpelt op pensioen

Na een carrière van 41 jaar bij de NMBS, waarvan 27 jaar als stationschef in Neerpelt, gaat Fons Mertens op pensioen. Hij zal de geschiedenisboeken ingaan als laatste stationschef van station Neerpelt; zijn functie wordt in de toekomst niet meer ingevuld.
woensdag zou zijn laatste dag zijn geweest maar omwille van de staking werd het een dag later
http://www.internetgazet.be/default.aspx?p=45264

flimpje werking Seinhuis Neerpelt
http://www.youtube.com/watch?v=d498z6egmos
Thieske
Berichten: 1377
Lid geworden op: zo aug 19, 2012 6:28 pm
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: treinverbinding Weert-Hamont-Neerpelt

Bericht door Thieske »

hoe gaat men dan de overweg te station Neerpelt bedienen aan de kant van Hamont-Weert, deze wordt nu nog door de stationchef gesloten
parttime member of the Brabantroute Prestatie Team
ijzeren rijn 82
Berichten: 805
Lid geworden op: zo sep 09, 2012 10:00 am

Re: treinverbinding Weert-Hamont-Neerpelt

Bericht door ijzeren rijn 82 »

Thieske schreef:hoe gaat men dan de overweg te station Neerpelt bedienen aan de kant van Hamont-Weert, deze wordt nu nog door de stationchef gesloten
dit wordt gedaan door een Onderstationschef of bediende
ijzeren rijn 82
Berichten: 805
Lid geworden op: zo sep 09, 2012 10:00 am

Re: treinverbinding Weert-Hamont-Neerpelt

Bericht door ijzeren rijn 82 »

Discussie 'IJzeren Rijn' laait weer op
http://www.ed.nl/regio/cranendonck/1181 ... eer-op.ece
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Nieuws over IJzeren Rijn

Bericht door Ronnie »

Petitie voor trein naar Hamont
vrijdag 09 november 2012 | 16:18 | Laatst bijgewerkt op: vrijdag 09 november 2012 | 16:40

WEERT - Eindhovenaar Tom Brouwers is een online petitie begonnen voor een treinverbinding Hamont-Weert.

Die petitie is inmiddels ruim vijfhonderd maal getekend door Belgen en Nederlanders. In 2013 wordt de treinverbinding Antwerpen-Neerpelt doorgetrokken naar Hamont. Vanaf het station in Hamont is het nog tien kilometer naar het station in Weert.

Er wordt door de Weerter en Belgische politiek al tijden geijverd om de verbinding de grens over te laten gaan. Vooral omdat onderzoek heeft uitgewezen dat de verbinding haalbaar is.

Bron: ED.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
ijzeren rijn 82
Berichten: 805
Lid geworden op: zo sep 09, 2012 10:00 am

Re: Nieuws over IJzeren Rijn

Bericht door ijzeren rijn 82 »

NS saneert zinkassen bij spoor Budel-Schoot
De Stichting Bodemsanering NS start eind deze maand met het schoonmaken van de door zinkassen verontreinigde bodem van het NS-emplacement in Budel-Schoot.
Het karwei duurt naar verwachting 10 weken. Vorige week heeft op het spoorwegterrein een laatste proefsanering plaatsgevonden.
De sanering wordt uitgevoerd in opdracht van de Stichting Bodemsanering NS (SBNS).
Net als veel andere locaties in Zuid-Nederland is ook het spoorwegterrein in Budel-Schoot opgehoogd met zinkassen. "Het terrein is daardoor licht verontreinigd", zegt Jaap Belo, namens SBNS, projectleider en opdrachtgever van de schoonmaakklus.
De meeste tuinen van bewoners aan de Parallelweg zijn in het verleden al schoongemaakt of hebben een dusdanige bodemkwaliteit dat sanering niet noodzakelijk is, aldus Belo.
Op dinsdag 20 november wordt een informatieavond gehouden.
Bron ED
juniorfotograaf
Berichten: 430
Lid geworden op: do aug 23, 2012 1:54 pm
Locatie: In de buurt van een paar spoorlijnen
Contacteer:

Re: Nieuws over IJzeren Rijn

Bericht door juniorfotograaf »

Heeft dit nog invloed op een eventuele doortrekking van de lijn/herstel van de lijn ?
Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 3958
Lid geworden op: ma aug 20, 2012 7:54 pm
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Nieuws over IJzeren Rijn

Bericht door Jeroen »

Het baanvak (Budel grens - Weert) is al aantal jaar geleden volledig opgeknapt.
Bitter nun boik van ut zoipuh, dan nun bult van ut werkuh
Thieske
Berichten: 1377
Lid geworden op: zo aug 19, 2012 6:28 pm
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Nieuws over IJzeren Rijn

Bericht door Thieske »

als ik het goed begrijp is het stuk emplacement wat bedoelt wordt bij de zinkfabriek zelf
parttime member of the Brabantroute Prestatie Team
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over IJzeren Rijn

Bericht door Ronnie »

2500 handtekeningen voor trein tussen Weert en Antwerpen

Bijna 2500 mensen hebben de petitie getekend om een treinverbinding tussen Weert en Antwerpen te realiseren.

De handtekeningen werden dinsdagochtend door de Weertse wethouder Anton Kirkels aangeboden aan gedeputeerde Patrick van der Broeck. De petitie op internet is gestart als burgerinitiatief en is ondersteund door verschillende Nederlandse en Belgische reizigersorganisaties. Doel is om vanaf december 2013 de trein van Antwerpen te laten doorrijden naar Weert. Volgens de Belgische dienstregeling stopt die trein in Hamont, op nog geen kilometer van de Nederlandse grens.

De initiatiefnemers wijzen erop dat er geen andere verbinding via het openbaar vervoer is tussen Weert, Hamont en Neerpelt.

De gemeente Weert is al jarenlang groot voorstander van een treinverbinding met België voor personenvervoer. Het is volgens de gemeente goed voor de economie, het bedrijfsleven en de bereikbaarheid.

Bron: L1
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over IJzeren Rijn

Bericht door Ronnie »

Provincie op de bres voor trein Weert-Antwerpen
Gepubliceerd op: 14.12.12 14:22, laatste update: 14.12.12 14:25

De provincie Limburg moet zich sterk maken voor een treinverbinding Weert- Hamont-Antwerpen. Die boodschap heeft een grote politieke meerderheid vrijdag aan het provinciebestuur meegegeven.

Weert
Van onze verslaggever

Daarmee komen Provinciale Staten tegemoet aan de wens die twee belangenorganisaties uit de regio als inspreker in de vergadering neerlegden. Gedeputeerde Patrick van der Broeck (CDA) moet op korte termijn in overleg gaan met de provincie Noord-Brabant en de Vlaamse overheden om het personenvervoer van de grond te krijgen, vinden de partijen. Van den Broeck zegde dat toe, maar maakte wel een kanttekening. "We gaan er vol voor, maar ik wil wel eerlijke verwachtingen wekken. Dit soort plannen heeft zo'n lange doorlooptijd dat dit niet binnen nu en twee jaar voor elkaar is.” De linkse fracties toonden zich bevreesd voor een scenario waarin personenvervoer de deur open zou zetten voor goederenvervoer op de IJzeren Rijn. Volgens Van den Broeck is er "amper tot geen relatie” met mogelijk goederenvervoer. De Statenmeerderheid riep het provinciebestuur verder op alles in het werk te stellen dat de intercitystatus van het huidige Limburgse intercitystations minimaal tot 2025 onaangetast blijft. In Limburg is voorheen vooral de intercitystatus van Weert in twijfel getrokken, al gaf de NS recent nog aan dat er geen plannen bestaan om Weert als halte te schrappen.

Bron: Dagblad De Limburger
Goed sporen. Daar houden we van.
Nielske1990
Berichten: 1325
Lid geworden op: wo aug 22, 2012 8:23 pm
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Nieuws over IJzeren Rijn

Bericht door Nielske1990 »

Tsja, de grap is dat de verbinding niet genoeg reizigers zou trekken maar de NMBS wel de mogelijkheid ziet om de trein uit Neerpelt door te trekken tot Hamont. Alsof dat wel enorme stromen reizigers oplevert. Nou waren de aantallen van de grensverbinding niet al te hoog, maar het is op zijn minst opmerkelijk. Temeer omdat er helemaal niet veel hoeft te gebeuren om het uurlijks rijden tot Weert mogelijk te maken.
Maïsmessias van Brabantroute Prestatie Team
Website: (in ontwikkeling) - Fotodump: Flickr-account
ijzeren rijn 82
Berichten: 805
Lid geworden op: zo sep 09, 2012 10:00 am

Re: Nieuws over IJzeren Rijn

Bericht door ijzeren rijn 82 »

Trein Hamont-Weert: 1 miljoen per jaar
Een treinverbinding tussen Weert en Hamont kost 1 miljoen euro per jaar aan exploitatiekosten. Dat blijkt uit een rapport van onderzoeksbureau Movares. Volgens het rapport zouden dagelijks 450 passagiers gebruik maken van de lijn. De verbinding loopt over het historisch tracé van de IJzeren Rijn. Om dat traject geschikt te maken voor personenvervoer is eenmalig zeven miljoen euro nodig, voor investeringen in infrastructuur en materiaal. Op basis van het rapport gaan de betrokken gemeenten nu verder praten, onder meer met mogelijke exploitanten
Gebruikersavatar
Peter
Site Admin
Berichten: 7618
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:04 pm
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Nieuws over IJzeren Rijn

Bericht door Peter »

Europees Parlement wil IJzeren Rijn in TEN-T kernnetwerk

20 december 2012

Op initiatief van het Belgische europarlementslid Saïd El Khadraoui (foto) heeft het TRAN-comité de IJzeren Rijn opgenomen in het voorstel van TEN-T-projecten voor het kernnetwerk.

Dit uitgesproken Europees project - want grensoverschrijdend - was niet opgenomen in het oorspronkelijke kernnetwerk van tien corridors dat door de Europese Commissie naar voren was geschoven omdat de betrokken landen Nederland, België en Duitsland het niet eens worden over onder andere het tracé.
Via een amendement is het nu wel opgenomen in het kernnetwerk. Maar dat moet nog wel goedgekeurd worden door de Commissie en de Europese Raad. Die laatste buigt zich vandaag over het dossier van de TEN-T.

'Indien de betrokken landen tot een akkoord komen, kunnen ze vragen om Europees geld vrij te maken om het project verder voor te bereiden', aldus El Khadraoui.

Bron: Nieuwsblad Transport
“Hallo cargo!”
ijzeren rijn 82
Berichten: 805
Lid geworden op: zo sep 09, 2012 10:00 am

Re: Nieuws over IJzeren Rijn

Bericht door ijzeren rijn 82 »

Infrabel plant belangrijke wijzigingen aan stationsomgeving Neerpelt
Infrabel plant ingrijpende werken in de omgeving van het station en aan de overweg achter WICO Campus Sint-Hubertus.

Aan het station worden de sporen heraangelegd. Er komt tevens een voetgangerstunnel, waardoor de reizigers via de tunnel veilig bij spoor 2 en 3 kunnen komen en gebruikers van de langparking snel en veilig het station kunnen bereiken.

De spoorwegovergang ter hoogte van de rotonde aan de Boseindstraat (kant Hamont) zal na voltooiing van de werken opgeheven worden. In plaats daarvan zal een nieuwe weg aangelegd worden langs het spoor die onder het spoor door kruist en aansluit aan de Boseindstraat ter hoogte van de Kievitstraat.

In een eerste fase, die duurt tot het bouwverlof (5 juli 2013), zal er weinig hinder zijn voor het verkeer. Er zullen voornamelijk spoorwerkzaamheden plaatsvinden die mogelijk wel een impact hebben op de treinreizigers. Bovendien zal er gestart worden met de onderdoorgang ter hoogte van de Kievitstraat en de aanleg van de voetgangerstunnel aan het station buiten de sporen die momenteel in gebruik zijn.

Het project werd ontworpen door TucRail, het eigen studiebureau van Infrabel.
Aannemer Deckx uit Dessel start binnenkort met de werken die volledig zullen beëindigd zijn tegen eind 2014

in spotterstaal ; wie nog van de nostalgie ( werkende seinhuizen met trekdraden, etc ) wil genieten moet snel zijn
ijzeren rijn 82
Berichten: 805
Lid geworden op: zo sep 09, 2012 10:00 am

Re: Nieuws over IJzeren Rijn

Bericht door ijzeren rijn 82 »

Verslag WTNW
Graag brengen wij u op de hoogte van het laatste nieuws.
Samen met 6 andere organisaties heeft WTNW een petitie opgestart voor reizigersvervoer tussen Weert en België. Ons lid Tom Brouwers is de initiatiefnemer hiervan en heeft dit op voortreffelijke wijze vormgegeven en in goede banen geleid.
Binnen een maand hadden al meer dan 2500 mensen deze petitie getekend.
De petitie loopt nog door tot eind januari 2013.
Daarna wordt deze aan een groot aantal instanties in Nederland en België aangeboden.
Nog niet getekend, doet u dat alsnog via http://petities.nl/petitie/treinweertbelgie

Op 4 december 2012 hebben Tom Brouwers en Wethouder Kirkels van Weert, in aanwezigheid van Huub Keijzers ambtenaar van de gemeente Weert, en ondergetekende, deze petitie met 2500 handtekeningen op het gemeentehuis in Venray aangeboden aan gedeputeerde van Limburg Patrick van den Broeck Tom liet dit vergezeld gaan van een mandje Belgische en Nederlandse streekbieren. Zowel de petitie als het bier werd door de gedeputeerde in dank aangenomen. Hij zou de petitie meteen voorleggen aan Gedeputeerde Staten en Provinciale Staten, zodat deze nog kon worden meegenomen in de besluitvorming van PS op 14 december.2012.
Voor deze aanbieding was grote belangstelling van TV en andere media.

In de vergadering van PS van Limburg op 14 december 2012 werd met grote meerderheid het initiatiefvoorstel “De Limburgse Lijnen” aangenomen.
In dit plan wordt de verbinding Neerpelt Weert wel genoemd, maar had geen prioriteit.
Tijdens deze vergadering maakten Jean Pauwels, namens WOVK, en ondergetekende, namens WTNW, gebruik van het spreekrecht om het belang van de verbinding Antwerpen, Neerpelt, Hamont, Budel Schoot, Weert, te benadrukken.
Deze toespraken werden vanaf de publieke tribune ondersteund door 2 grote spandoeken.
In de beraadslagingen van PS werd herhaaldelijk naar de petitie en de insprekers verwezen.
Mede dankzij onze lobby en het positieve rapport van onderzoeksbureau Movares, werd door de VVD, CDA, PVDA, 50PLUS, D66, OLS en PvLD, een motie ingediend waarin het College van GS werd opgeroepen de Weert- Hamont- Antwerpen voortvarend ter hand te nemen. totstandkoming van de personenspoorwegverbinding
Deze motie werd met zeer grote meerderheid aangenomen.
Gedeputeerde Patrick Van den Broeck deed daarop de toezegging op korte termijn in overleg te treden met de provincie Noord Brabant en de Vlaamse overheden.
Dit besluit brengt het reizigersvervoer tussen Weert en Neerpelt een grote stap dichterbij.

Ons initiatief om een stoomtrein te laten rijden tussen Weert en Neerpelt is nog steeds actueel. Door grensoverschrijdende problemen Is het in 2012 niet gelukt. De Nederlandse stoomreizigerstreinen mogen niet in België rijden en de Belgische niet in Nederland. Het komt vreemd over, dat dit in een Europa en in Benelux- verband niet te regelen is.

Om het reizigersverkeer Weert Neerpelt te promoten hebben wij ook in 2012 weer een groot aantal besprekingen gevoerd en ons verhaal bij velen onder de aandacht gebracht.

Ook in 2013 zullen wij ons weer volledig inzetten.
De bouw van een nieuw station in Hamont start binnenkort en in december 2013 gaan de reizigerstreinen van Antwerpen naar Neerpelt doorrijden naar Hamont.
Hiermede is een van onze hoofddoelen bereikt. Wij hopen de opening van het nieuwe station, samen met Hamont en haar inwoners, op gepaste wijze te vieren.
Ook voor het terugplaatsen van een halte in Budel Schoot zullen wij ons weer vol overgave inzetten.
Om onze doelen te bereiken, hopen wij ook in 2013 weer op uw zeer gewaardeerde medewerking te mogen rekenen.
Wij zijn u daar bijzonder erkentelijk voor.
ijzeren rijn 82
Berichten: 805
Lid geworden op: zo sep 09, 2012 10:00 am

Re: Nieuws over IJzeren Rijn

Bericht door ijzeren rijn 82 »

http://www.atv.be/item/ijzeren-rijn-heractiveren" onclick="window.open(this.href);return false;
ijzeren rijn 82
Berichten: 805
Lid geworden op: zo sep 09, 2012 10:00 am

Re: Nieuws over IJzeren Rijn

Bericht door ijzeren rijn 82 »

NMBS stelt heropening station van Hamont uit

De NMBS heeft haar nieuwe vervoersplan, dat in december 2013 zou ingaan, met minstens een jaar uitgesteld. Noord-Limburg zal daarvan het grootste slachtoffer zijn, want de heropening van het station van Hamont staat op losse schroeven. Een reguliere treindienst zit er eind dit jaar niet meer in voor Hamont.
Normaal zou de NMBS vanaf december 2013 starten met een nieuw vervoersplan dat voor meer regelmaat en structuur in het treinaanbod moet zorgen. Maar op vraag van Paul Magnette, de vorige minister van Overheidsbedrijven, is dat plan in de koelkast gezet. Dat heeft onze redactie uit zeer goede bron vernomen.
De officiële reden voor het uitstel is dat de Belgische spoorwegmaatschappijen in herstructurering zijn. De bestaande dienstregeling blijft dus nog een tijdje bestaan, de NMBS mikt op december 2014 om het nieuwe vervoersplan in te voeren.

Daarmee zijn alle nieuwe zaken die op stapel stonden, ook met een jaar vertraagd. De kans is groot dat de heropening van Hamont zo op de lange baan is geschoven.

Krant HBVL (B)
ijzeren rijn 82
Berichten: 805
Lid geworden op: zo sep 09, 2012 10:00 am

Re: Nieuws over IJzeren Rijn

Bericht door ijzeren rijn 82 »

voor de liefhebbers info werken station Neerpelt
er wordt een wijkspoor aangelegd voor goederentreinen van 750m lengte
http://www.infrabel.be/sites/default/fi ... _print.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
ijzeren rijn 82
Berichten: 805
Lid geworden op: zo sep 09, 2012 10:00 am

Re: Nieuws over IJzeren Rijn

Bericht door ijzeren rijn 82 »

Beweging in dossier IJzeren Rijn

Minister Jean-Pascal Labille (PS) hoopt nog voor de zomer een ‘memorandum of understanding' klaar te hebben over de realisatie van de IJzeren Rijn. Dat heeft senator Martine Taelman (Open VLD) vernomen van de minister.
‘Nadien zou hij samen met Staatssecretaris voor Mobiliteit Wathelet de definitieve akkoorden voor de aanleg van deze belangrijke spoorverbinding kunnen afsluiten. Dit betekent niet dat alle obstakels voor een snelle reactivatie van de IJzeren Rijn plots verdwenen zijn', waarschuwt Taelman. ‘Zo zijn de financiële middelen nog niet definitief toegewezen en is er nog onduidelijkheid over de sectie Roermond-Mönchengladbach. Ook over de Tweede Havenontsluiting en de bestaande verbinding tussen Lier en Mol moeten nog belangrijke keuzes gemaakt worden.'

Taelman dringt er op aan dat er voldoende aandacht wordt geschonken aan de vragen van de gemeentebesturen langs het tracé. ‘In 2009 bestelden de Kempense gemeenten een studie bij IOK over de impact en noodzakelijke maatregelen bij de reactivatie van de IJzeren Rijn. Het tracé loopt immers dwars door verschillende dorps- en stadskernen zoals Geel en Mol en levert daar dan ook de nodige hinder op. Tot op dit moment is er met die studie bijzonder weinig gebeurd.'

Bron : Nieuwsblad
ijzeren rijn 82
Berichten: 805
Lid geworden op: zo sep 09, 2012 10:00 am

Re: Nieuws over IJzeren Rijn

Bericht door ijzeren rijn 82 »

Nieuwe petitie voor trein Hamont-Weert
Maandag 15 juli 2013
Opnieuw hebben meer dan 3300 mensen hun handtekening gezet onder een petitie voor een treinverbinding tussen Weert en Hamont. Het station in Hamont ligt op slechts 700 meter van de grens en zo’n 9 km kilometer van het station in Weert. Het doortrekken van de lijn kan volgens de initiatiefnemers voor de petitie eenvoudig omdat er al een niet-gebruikte spoorverbinding ligt. Vrijdag wordt de petitie "Trein Weert-België" aangeboden aan de Belgische en Nederlandse Spoorwegen.
Vorig jaar werd een gelijkaardige petitie aangeboden aan de besturen van beide Limburgen.
Maar er is weinig hoop dat de treinverbinding vanuit Hamont wordt doorgetrokken. Eerder antwoordde minister voor overheidsbedrijven Jean-Pascal Labille op een vraag in die richting schamper dat er "al een treinverbinding met Nederlands-Limburg is vanuit Luik..."

Bron ; Internetgazet
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over IJzeren Rijn

Bericht door Ronnie »

Schapen maken spoor schoon in Roermond
04 okt. 2013 / Nieuwsbericht

Schapen gaan in Roermond een stuk spoor schoonhouden dat al jaren niet meer wordt gebruikt. Het gaat om een deel van de 'IJzeren Rijn' tussen Roermond en de Duitse grens. Het spoor loopt hier dwars door nationaal park de Meinweg heen en is de afgelopen jaren overwoekerd met struiken en bomen. Het park gaat het spoor weer vrijmaken. Schapen zullen er daarna voor zorgen dat het spoor schoon blijft.

Meer zon voor reptielen en amfibieën
Nationaal Park de Meinweg had al langer de wens om een gedeelte van de spoorlijn te gebruiken voor een ecologische verbindingszone. Het talud van de spoorlijn bestaat voor een belangrijk deel uit stenen met daartussen holle ruimten. Door het spoor vrij te maken, kan de zon er weer op schijnen en ontstaat tussen stenen en de spoorlijn een ideaal leefklimaat voor reptielen en amfibieën. Om te voorkomen dat het spoor weer dichtgroeid, zulen schapen de vrijgekomen delen begrazen.

Spoor in bruikleen
ProRail en Nationaal Park de Meinweg tekenden afgelopen maandag een bruikleenovereenkomst. Hierin staat dat het spoor mag worden vrijgemaakt van begroeing en zal worden begraasd met schapen. Verder mag er niets aan het spoor of de ligging daarvan worden gewijzigd. Dit betekent ook dat aan de status van de IJzeren Rijn verder niets verandert.

Bron: ProRail
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over IJzeren Rijn

Bericht door Ronnie »

Treinen stoppen weer in Hamont

Vanaf april volgend jaar stopt de trein voortaan ook weer in het Belgische Hamont.

Dat blijkt uit het spoorboekje van de Belgische Spoorwegen NMBS. De bedoeling is dat de trein op termijn ook doorrijdt naar Weert

Ruim vijftig jaar geleden werd het personenvervoer tussen Neerpelt en Hamont afgeschaft. Burgemeester Schuurmans van Hamont-Achel lobbyt al jaren om de trein in zijn gemeente te laten stoppen. Ook voor het doortrekken naar Weert en van daaruit naar Eindhoven en Amsterdam is hij een groot voorstander.

Bron: L1
Goed sporen. Daar houden we van.
ijzeren rijn 82
Berichten: 805
Lid geworden op: zo sep 09, 2012 10:00 am

Re: Nieuws over IJzeren Rijn

Bericht door ijzeren rijn 82 »

Ronnie schreef:Treinen stoppen weer in Hamont

Vanaf april volgend jaar stopt de trein voortaan ook weer in het Belgische Hamont.

Dat blijkt uit het spoorboekje van de Belgische Spoorwegen NMBS. De bedoeling is dat de trein op termijn ook doorrijdt naar Weert

Ruim vijftig jaar geleden werd het personenvervoer tussen Neerpelt en Hamont afgeschaft. Burgemeester Schuurmans van Hamont-Achel lobbyt al jaren om de trein in zijn gemeente te laten stoppen. Ook voor het doortrekken naar Weert en van daaruit naar Eindhoven en Amsterdam is hij een groot voorstander.

Bron: L1
http://www.hbvl.be/limburg/hamont-achel ... -2014.aspx
ijzeren rijn 82
Berichten: 805
Lid geworden op: zo sep 09, 2012 10:00 am

Re: Nieuws over IJzeren Rijn

Bericht door ijzeren rijn 82 »

Niet de bedoeling dat kosten IJzeren Rijn worden doorgeschoven naar Vlaanderen

24/10 Belga financieel Vlaanderen overlegt nog met de federale regering over de intra-Belgische verdeling van de kosten voor de realisatie van IJzeren Rijn. Volgens Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits lijkt het erop dat men bepaalde kosten wil doorschuiven naar Vlaanderen. "Maar het lijkt me logischer als de NMBS dat zou opnemen in zijn budget", zo zei minister Crevits donderdag in het Vlaams Parlement.

Het dossier van de IJzeren Rijn sleept al jaren aan en kwam onlangs opnieuw in de actualiteit na het treinongeval in Voeren. Door dat ongeval was er belangrijke hinder op de bestaande (goederen)spoorlijn tussen Antwerpen en Duitsland, de zogenaamde Montzenroute. Door die problemen weerklonk meteen de roep om de heropening van de IJzeren Rijn. Het tracé van de IJzeren Rijn heeft een aantal belangrijk voordelen ten opzichte van de Montzenroute. Zo is het IJzeren Rijn-tracé 50 km korter en kunnen er ook zwaarder beladen treinen op sporen. In 2011 bereikten Nederland en België al een akkoord over de heropening van de IJzeren Rijn. Er ligt ook al sinds eind 2012 een Memorandum of Understanding (MoU) klaar waarin beide landen afspraken hebben gemaakt over de spoorwerken en de kostenverdeling. In antwoord op vragen van Annick De Ridder (Open Vld) en Dirk De Kort (CD&V) zei Vlaams minister Crevits dat de komende maanden mogelijk een aantal belangrijke knopen worden doorgehakt in het aanslepende spoordossier. Zo moet er een akkoord gevonden worden over de intra-Belgische kostenverdeling. Het overleg daarover past ook binnen het overleg over het meerjareninvesteringsplan (2013-2025) van de spoorwegen. Volgens minister Crevits lijkt het erop alsof men een deel van de kosten wil doorschuiven naar Vlaanderen. "Maar dat is voor ons niet aan de orde. Het lijkt ons aangewezen dat dat op het budget van de spoorwegen komt", aldus Crevits. Vlaanderen voert daarover binnenkort verdere gesprekken met federaal minister Jean-Pascal Labille en de NMBS Groep. Een nieuw overleg is voorzien op 5 november. Voor Vlaams parlementsvoorzitter Jan Peumans (N-VA) kan er alvast geen sprake van zijn dat Vlaanderen de werken voor de IJzeren Rijn gaat "co- of prefinancieren". Verwacht wordt ook dat federaal minister Labille het MoU binnenkort voorlegt aan de federale regering. "Hij heeft ons laten weten dat de tekst voor advies naar de Inspectie Financiën is", aldus Crevits. Wat het Duitse luik van de IJzeren Rijn betreft, is het wachten op de vorming van de Duitse Bondsregering, zo herhaalde minister Crevits nog.
ijzeren rijn 82
Berichten: 805
Lid geworden op: zo sep 09, 2012 10:00 am

Re: Nieuws over IJzeren Rijn

Bericht door ijzeren rijn 82 »

Hier volgt een beknopt verslagje van onze recente bijeenkomst (WOVK, WTNW, TreinTramBus, Rover) op za. 19/10/'13:
Agendapunten waren:
* STOPPLAATS HAMONT.
De toegang van/naar het perron en het perron zelf is volledig aangelegd. Perroninfrastructuur wordt momenteel geplaatst (schuilhuisjes, zitbanken, oproepinstallaties, verlichte bestemmingsborden 'Hamont',...).
Aan de seininrichting wordt gewerkt, dat zou in februari/maart '14 klaar moeten zijn. Dan volgen er nog testritten en in april '14 rijden de reizigerstreinen door van Neerpelt naar Hamont.
* VERBINDING WEERT-BELGIË.
Er wordt een onderzoek gestart naar de eventuele kosten voor het fysiek opknappen van het Nederlandse spoorgedeelte grens B/NL-Weert. Wat houdt dit in: baanvaksnelheid (> 70 km/u), installeren van het Nederlandse beveiligingssysteem ATB, aanpassingen van treinmaterieel, verbetering van de bestaande overwegen, milieumaatregelen, de mogelijkheden om deze trein te kunnen ontvangen aan het perron in Weert, optioneel: ontwikkeling van een halte in Budel, vervoersvraag voor deze verbinding.
Meer hierover weten we in december '13.
* VARIA.
/
In de nabije toekomst hebben we nog iets in petto. We zijn er volop mee bezig (onderhandelingen, afspraken, e.d.,...). Als alles concreet en definitief is, horen jullie het ook via deze weg...
Bron ; Facebook trein Weert-Neerpelt
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over IJzeren Rijn

Bericht door Ronnie »

Weert wil stoomtrein
Gepubliceerd op: 09.01.14 22:00

De gemeente Weert wil met een aantal organisaties meewerken aan het realiseren van een stoomtreinverbinding naar het Belgische Neerpelt. Streven is om op de ‘verjaardag’ van Weert (600 jaar stad), zondag 11 mei, de eerste rit te realiseren. Daarna volgen nog vier dagen dat de stroomtrein rijdt.

Weert
van onze verslaggeefster

De Vlaamse en Nederlandse treinreizigersorganisaties hebben ervaring uit het verleden met de Teuten express en zetten vrijwilligers in om de trein te laten rijden. De gemeente regelt de vergunningen en de kaartverkoop. Behalve op 11 mei zal de trein ook gaan rijden op zondag 28 september tijdens Weerter kermis, met Pinksteren op 8 en 9 juni en op zondag 14 september tijdens de Open Monumentendag.

Bron: Dagblad De Limburger
Goed sporen. Daar houden we van.
ijzeren rijn 82
Berichten: 805
Lid geworden op: zo sep 09, 2012 10:00 am

Re: Nieuws over IJzeren Rijn

Bericht door ijzeren rijn 82 »

het eerste idee was om op 06-04-14 met stoom (NMBS 29.013+M2) te gaan rijden tussen Weert en Neerpelt ter gelegenheid van de opening van de stopplaats Hamont , daar waren vergevorderde plannen , alleen bestuurders/loods voor reizigers met certificaat NL/B was er nog niet gevonden . aangezien de vooruitzichten dat de werken in Neerpelt en de opening van halte Hamont enkele maanden achteruit gesteld gaat worden tot juni 14 wordt mogelijk gekozen voor 11 mei , afwachten dus
ijzeren rijn 82
Berichten: 805
Lid geworden op: zo sep 09, 2012 10:00 am

Re: Nieuws over IJzeren Rijn

Bericht door ijzeren rijn 82 »

Tevredenheid over nieuwe perspectieven voor IJzeren Rijn
http://www.hbvl.be/limburg/peeters-en-l ... -rijn.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
robehv
Berichten: 968
Lid geworden op: zo aug 26, 2012 12:07 pm
Locatie: Helmond

Re: Nieuws over IJzeren Rijn

Bericht door robehv »

Ritten gaan allemaal niet door tussen Weert en Neerpelt volgens Nico spilt.
Op de site is te vinden: Deze ritten gaan allemaal niet door. Materieel van de SSN wordt namelijk niet toegelaten in België (want geen Memor) en Belgisch materieel van de TSP wordt niet toegelaten in Nederland (want geen ATB).
Schijnbaar wil dus niemand voor die ene 1 kilometer een uitzondering maken.
Parttime member van Brabantroute Prestatie Team
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 3958
Lid geworden op: ma aug 20, 2012 7:54 pm
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Nieuws over IJzeren Rijn

Bericht door Jeroen »

Gebruik dan een geschikte dieselloc, als is het een reeks 77. Laat tenminste iets rijden.
Gebruikersavatar
Peter
Site Admin
Berichten: 7618
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:04 pm
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Nieuws over IJzeren Rijn

Bericht door Peter »

Effe een PET-trein ofzo richting Venlo in de morgen. 8-)
“Hallo cargo!”
ijzeren rijn 82
Berichten: 805
Lid geworden op: zo sep 09, 2012 10:00 am

Re: Nieuws over IJzeren Rijn

Bericht door ijzeren rijn 82 »

zoals het er nu voor staat is de opening van het station Hamont voorzien voor Zondag 06-04
er zou een trein ingelegd worden voor genodigden dat zal hoogst waarschijnlijk een MW reeks 41 zijn , maar komt niet op Nederlandse deel
ijzeren rijn 82
Berichten: 805
Lid geworden op: zo sep 09, 2012 10:00 am

Re: Nieuws over IJzeren Rijn

Bericht door ijzeren rijn 82 »

Op 06 april 2014 gaat er een pendeltrein (MW41) rijden tussen Neerpelt en Hamont voor het herinrichten van personenvervoer tot Hamont op 07 april 2014.

Hier de dienstregeling:

Hamont 11:15 - Neerpelt 11:23
Neerpelt 11:45 - Hamont 11:53
Hamont 12:15 - Neerpelt 12:23
Neerpelt 12:45 - Hamont 12:53
Hamont 13:15 - Neerpelt 13:23
Neerpelt 13:45 - Hamont 13:53
Hamont 14:15 - Neerpelt 14:23
Neerpelt 14:45 - Hamont 14:53
Hamont 15:15 - Neerpelt 15:23
Neerpelt 15:45 - Hamont 15:53
Hamont 16:40 - Neerpelt 16:48
Gebruikersavatar
martijnm71
Berichten: 161
Lid geworden op: di nov 26, 2013 1:11 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Buitenland

Bericht door martijnm71 »

Duitsland wil meer treinen door Venlo

Het Ruhrgebied in Duitsland moet via Venlo per spoor worden verbonden met de haven van Antwerpen.
Dat plan heeft de Duitse verkeersstaatssecretaris Enak Ferleman gedropt tijdens een discussiebijeenkomst over logistiek in Neuss. Om de verbinding tot stand te brengen, moet het bestaande spoor tussen Kaldenkerken, vlak over de grens bij Venlo, naar Mönchengladbach worden opgeknapt. Een deel van deze spoorlijn moet worden verdubbeld.

'Vergeet Roermond'
In Nieuwsblad Transport pleitte Karel Noordzij, oud-directeur van NS en Schiphol, eind vorige week al voor de aanleg van de IJzeren Rijn via Venlo naar Duitsland. "Vergeet Roermond", aldus Noordzij in het vakblad voor de logistieke sector.
Dinsdag meer over dit onderwerp op de economiepagina's van Dagblad De Limburger/Limburgs Dagblad

Bron: 1Limburg.nl

Uitgebreider artikel in het Duits:
Bron: Rponline.de
Gebruikersavatar
martijnm71
Berichten: 161
Lid geworden op: di nov 26, 2013 1:11 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten Duitsland

Bericht door martijnm71 »

Ministerie onderzoekt aanleg van de Viersener Kurve.

Het Duitse ministerie van Verkeer heeft bevestigd dat er onderzoek gedaan wordt naar de aanleg van de zogenaamde Viersener Kurve. Doel daarvan is om het goederenverkeer van Antwerpen en Rotterdam via Venlo naar het Ruhrgebied te laten rijden.

Dit onderzoek vind plaats in combinatie met verkenende onderzoeken om de lijn Kaldenkirchen- Dulken twee-sporig te maken.

Door de aanleg van de Vierserner Kurve zou een verbinding ontstaan tussen de lijnen Venlo-Viersen en Viersen-Duisburg, daardoor zou een directe verbinding mogelijk worden tussen Rotterdam en Antwerpen naar Duisburg.

Compleet artikel in het Duits is hier te vinden.

Bron: RP Online
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over IJzeren Rijn

Bericht door Ronnie »

Roerdalen blij over IJzeren Rijn
Jan de Koning, Geplaatst op woensdag 15 oktober 2014 - 20:46

De gemeente Roerdalen is zeer te spreken over het Duits onderzoek om de IJzeren Rijn via Venlo te laten lopen en niet via de Meinweg.

Het Duitse ministerie van verkeer onderzoekt of de spoorlijn tussen België en Duitsland over een nieuw aan te leggen stuk spoor bij Kaldenkirchen kan komen.

Zeer blij
Daarmee komt volgens wethouder Chrit Wolfhagen van Roerdalen zo goed als zeker een einde aan de discussie dat de IJzeren Rijn in het Meinweg gebied nieuw leven wordt ingeblazen. Hij is daar zeer blij mee. Bovendien kan dan verder worden gegaan met de toeristische ontwikkeling van Nationaal Park de Meinweg, aldus Wolfhagen.

Fel verzet
Ook de Milieufederatie Limburg noemt de opstelling van Duitsland een goede zaak. De Milieufederatie heeft zich altijd fel verzet tegen het opnieuw activeren van de IJzeren Rijn.

Dat Venlo dan met de spoorlijn wordt opgescheept is volgens Wolfhagen en Hans Heijnen van de Milieufederatie geen probleem omdat die regio al een logistiek overslaggebied is in Limburg.

Bron: 1Limburg
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over IJzeren Rijn

Bericht door Ronnie »

Massale steun voor grensoverschrijdende spoorverbinding
Redactie L1, Geplaatst op woensdag 4 februari 2015 - 9:43

In het gemeentehuis van Cranendonck worden woensdagmiddag ruim tienduizend handtekeningen overhandigd aan gedeputeerde Patrick van der Broeck en de burgemeester van deze Brabantse gemeente.

De werkgroepen die de handtekeningen ophaalden willen dat het personenvervoer tussen het Belgische Hamont, het Brabantse Budel en het station in Weert weer in gebruik wordt genomen. In 1953 passeerden hier de laatste treinreizigers de grens tussen beide landen. 

Bron: 1Limburg
Goed sporen. Daar houden we van.
Nielske1990
Berichten: 1325
Lid geworden op: wo aug 22, 2012 8:23 pm
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Nieuws over IJzeren Rijn

Bericht door Nielske1990 »

1Limburg schreef:ruim tienduizend handtekeningen overhandigd
Als die mensen ook allemaal met die trein meegaan is er geen enkele belemmering. Volgens de berekeningen waren het er dagelijks 400 (als ik het me goed herinner?!), da's amper voldoende voor een serieuze buslijn.
Maïsmessias van Brabantroute Prestatie Team
Website: (in ontwikkeling) - Fotodump: Flickr-account
Gebruikersavatar
Rens
Site Admin
Berichten: 3406
Lid geworden op: di jan 15, 2013 3:02 pm

Re: Nieuws over IJzeren Rijn

Bericht door Rens »

Als iedereen die een handtekening zet eens per maand de rit wil maken, klopt dat wel ongeveer met die 400 per dag :-))
Plaats reactie