Onrust onder verladers over afstoten spooraansluitingen NS

Nieuws en andere gepubliceerde informatie
Forumregels
Een bronvermelding is verplicht bij het overnemen van nieuwsberichten van andere sites.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21721
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Onrust onder verladers over afstoten spooraansluitingen NS

Bericht door Ronnie »

Onrust onder verladers over afstoten spooraansluitingen NS
Gepubliceerd op 28-05-2014 om 13:30

Bedrijven met een spooraansluiting voelen zich voor het blok gezet met het verzoek van NS Spooraansluitingen om de spooraansluiting naar hun bedrijventerrein over te nemen. Als de ondernemingen de spooraansluiting niet overnemen, dan draaien zij op voor de saneringskosten. Dat werd duidelijk tijdens een bijeenkomst over bedrijfsspooraansluitingen bij verladersorganisatie EVO in Zoetermeer.

NS Spooraansluitingen, dochterbedrijf van NS, verhuurt en beheert ongeveer 300 kilometer spoor en 1200 wissels bij ongeveer 250 bedrijven in Nederland. Klanten zijn ondernemingen die een economisch of strategisch belang hebben bij het vervoer van goederen per spoor. 

Omdat spooraansluitingen niet meer de core business is van NS, wil het spoorbedrijf deze aansluitingen afstoten. Om die reden stuurde NS Spooraansluitingen onlangs ondernemingen met een spooraansluiting een brief met het aanbod voor de overname.

De verladers gaven tijdens de bijeenkomst aan de timing van deze brief ‘bijzonder ongelukkig’ te vinden. De ondernemers kampen al met de economische crisis en geven aan geen financiële middelen te hebben voor de overname van de spooraansluitingen.

Discussie
Enkele jaren geleden vond al een discussie plaats over een overname van de aansluitingen door ProRail. De politiek besloot echter dat dit niet mocht. Het ministerie van Infrastructuur en Milieu heeft later aangegeven de overname van aansluitingen door ProRail te willen heroverwegen, maar de beslissing hierover blijft nog altijd uit. Ondertussen heeft NS Spooraansluitingen al wel de brief voor de overname verstuurd aan de bedrijven. NS zegt woensdag in een reactie ‘door te gaan met het verkopen van de spooraansluitingen’. “Mocht het ministerie hier nog een ander standpunt over innemen dan zullen we daar naar kijken”, aldus woordvoerder Eric Trinthamer.

Verladersorganisatie EVO en Havenbedrijf Rotterdam pleiten ervoor dat de bedrijfsspooraansluitingen in handen van ProRail komen te liggen. Beleidsadviseur Laurie d’Hont van EVO: ”De concessie voor de periode 2015 – 2025 wordt binnenkort aan ProRail verleend. Wij pleiten ervoor dat de spooraansluitingen bij ProRail komen te liggen en dat dit in de concessie wordt opgenomen.”

Bron: Spoorpro.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21721
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

GroenLinks: bedrijfsspooraansluitingen onderbrengen bij ProRail

GroenLinks wil dat staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur en Milieu onderzoekt of het eigendom en beheer van bedrijfsspooraansluitingen van de NS overgedragen kan worden aan ProRail. De NS wil het spooreigendom en het beheer aan bedrijven zelf overdragen, maar de bedrijven willen dat niet. Tweede Kamerlid Liesbeth van Tongeren heeft staatssecretaris Mansveld van Infrastructuur hierover Kamervragen gesteld.

Verladersorganisatie EVO wijst erop dat het spoorgoederenvervoer minder CO2, fijn- en stikstof uitstoot en dat het kabinet dit wil stimuleren. Maar volgens de belangenorganisatie wordt het spoorvervoer "juist onaantrekkelijker als bedrijven gedwongen worden om het eigendom en beheer, soms over meer dan honderden meters spoor in de openbare ruimte, over te nemen".

NS Spooraansluitingen
NS Spooraansluitingen, dochterbedrijf van NS, verhuurt en beheert ongeveer 300 kilometer spoor en 1200 wissels bij ongeveer 250 bedrijven in Nederland. Klanten zijn ondernemingen die een economisch of strategisch belang hebben bij het vervoer van goederen per spoor. 

Omdat spooraansluitingen niet meer de core business is van NS, wil het spoorbedrijf deze aansluitingen afstoten.

"Maar voor de door de NS beoogde nieuwe eigenaren, de bedrijven met een spooraansluiting, geldt hetzelfde. Deze bedrijven zijn namelijk geen specialisten in spoorbeheer en ProRail is dat wel", weet EVO. De organisatie stelt daarom dat de spoorbeheerder de meest logische partij is om het eigendom en beheer van bedrijfsspoortaansluitingen over te nemen.

Bron: Spoorpro.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21721
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

Mansveld: bedrijven betalen zelf voor kosten spooraansluitingen
Gepubliceerd op 11-09-2014 om 10:25

Bedrijven met een spooraansluiting blijven betalen voor de kosten van het beheer en onderhoud, ook als deze worden ondergebracht bij ProRail. Wie er voor de kosten van eventueel achterstallig onderhoud opdraait, is nog onduidelijk. NS Spooraansluitingen wil het spooreigendom en het beheer afstoten. Een van de scenario’s is om de spooraansluitingen bij ProRail onder te brengen. Dat meldt staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur en Milieu aan de Tweede Kamer.

Woordvoerder Laura Kwakernaak van het ministerie van Infrastructuur en Milieu: “Nu betalen de bedrijven de kosten voor het beheer en onderhoud van de spooraansluitingen aan NS Spooraansluitingen. Een nieuwe beheerder zal dus ook betaald moeten worden voor het beheer van de spooraansluitingen. Bij het onderzoek naar hoe de taken van NS spooraansluitingen kunnen worden uitgevoerd, wordt naar verschillende scenario’s gekeken. Randvoorwaarde is dat het IenM en ProRail geen geld mag kosten.”

Spooraansluitingen
NS Spooraansluitingen wil de spooraansluitingen afstoten, omdat dit niet meer tot de kerntaken van NS behoort. In eerste instantie wilde NS het spooreigendom en het beheer aan de bedrijven met een spooraansluiting zelf overdragen. Maar nu daar veel weerstand tegen is, kijkt het ministerie nu ook naar andere scenario’s. Een van de scenario’s is om de spooraansluitingen bij ProRail onder te brengen.

Maar volgens Mansveld zullen de bedrijven ook in dat scenario zelf verantwoordelijk zijn voor het beheer en onderhoud én dat is volgens verladersvereniging EVO nou net waar bedrijven pertinent op tegen zijn. Beleidsadviseur Laurie d’Hont van EVO: “Dan worden zij verantwoordelijk voor alles wat er op dat stukje spoor gebeurt. Bedrijfsspooraansluitingen zijn vaak stukken spoor waar overwegen bevinden. Daar komen ongelukken vaker voor dan op andere stukken spoor. En dan zijn de bedrijven de pineut.”

Bron: Spoor Pro
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21721
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten Nederland

Bericht door Ronnie »

Discussie eigenaarschap bedrijfssporen laait weer op
Gepubliceerd op 20-04-2015 om 12:07

De discussie over het eigenaarschap van de spooraansluitingen bij bedrijven komt de kwaliteit van de aansluitingen niet ten goede. De beschikbaarheid en de veiligheid van het spoor zijn niet gegarandeerd. Dat stelden Dura Vermeer en Movares onlangs tijdens een bijeenkomst voor Zeeuwse bedrijven met een spooraansluiting. Een aantal specialisten presenteerde daar hun visie over actuele ontwikkelingen.

De bijeenkomst was mede georganiseerd naar aanleiding van maatschappelijke veranderingen die van invloed zijn op de bedrijfsvoering van eigenaren van bedrijfssporen. NS Spooraansluitingen wil alle aansluitingen tussen de bedrijfssporen en het openbare spoorwegnet afstoten. NS Spooraansluitingen benaderde ondernemingen vorig jaar om de aansluitingen over te nemen. Dit heeft tot veel onrust bij de bedrijven geleid, omdat dit mogelijk hoge kosten en risico’s met zich meebrengt.

Bron: Spoorpro.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21721
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Onrust onder verladers over afstoten spooraansluitingen

Bericht door Ronnie »

Spooraansluitingen bedrijven naar onbekende marktpartij
Gepubliceerd op 07-05-2015 om 09:51

De spooraansluitingen van bedrijven komen mogelijk in handen van een ‘niet nader genoemde marktpartij’. Dat heeft staatssecretaris Mansveld aan de Tweede Kamer laten weten. Zij verwacht nog voor het zomerreces duidelijkheid over de verkoop van deze spooraansluitingen door NS.

Er zijn tekenen die erop wijzen dat de nieuwe eigenaar niet spoorbeheerder ProRail betreft, wat de bedrijven met spooraansluitingen tot nu toe de beste optie leek.

Bron: Spoorpro.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21721
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Onrust onder verladers over afstoten spooraansluitingen

Bericht door Ronnie »

Strukton Rail neemt NS Spooraansluitingen over
Gepubliceerd op 03-07-2015 om 10:46

Strukton Rail neemt NS Spooraansluitingen over van NS. Strukton Rail en de spoorvervoerder tekenden daarvoor woensdag het overnamecontract. NS Spooraansluitingen gaat verder onder Strukton Rail Short Line. Het bedrijf beheert en onderhoudt ruim 130 kilometer spoor en 391 wissels bij ongeveer 100 bedrijven in Nederland.

Staatssecretaris Mansveld van Infrastructuur en Milieu meldde eerder al aan de Tweede Kamer dat de bedrijfsspooraansluitingen mogelijk in handen zouden komen van een marktpartij. Eerder werd er nog voor gepleit om de aansluitingen bij ProRail onder te brengen.

Bron: Spoorpro.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Plaats reactie