Nieuws over HSL-Zuid/IC Direct/Beneluxtrein

Nieuws en andere gepubliceerde informatie
Forumregels
Een bronvermelding is verplicht bij het overnemen van nieuwsberichten van andere sites.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21644
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over Fyra/HSL-Zuid

Bericht door Ronnie »

Belgen pikken kritiek Fyra-bouwer niet

De Belgische spoorwegmaatschappij NMBS pikt het niet dat de Italiaanse treinbouwer AnsaldoBreda de schuld van mankementen met de Fyra bij de Belgische en Nederlandse Spoorwegen legt. "Dat gaat een brug te ver", zegt Bart Crols van de NMBS.

Volgens Crols werden de Fyratreinstellen dagelijks en op een normale manier onderhouden. "Die grote beschadigingen aan de onderkant, dat komt er niet door gebrek aan onderhoud. Dat zijn structurele problemen."

Volgens hem is er ook niets van waar dat de NMBS en de NS niet goed zouden samenwerken. De Belgische en Nederlandse spoorwegmaatschappijen werken al langer goed samen, stelt hij.

"De Italiaanse fabrikant was destijds bereid een trein te leveren volgens de gevraagde specificaties, je ziet nu het resultaat."

Bron: RTL Nieuws
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21644
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over Fyra/HSL-Zuid

Bericht door Ronnie »

NS presenteert plannen voor alternatieve Fyra
vrijdag 7 juni 2013

De Nederlandse Spoorwegen hebben drie varianten voorgelegd aan staatssecretaris Mansveld als oplossing voor de Fyra problematiek. Medio 2015 verwacht NS de meeste beloofde frequenties te kunnen waarmaken. Aan het einde van de concessieperiode (medio 2022) verwacht NS overal de afgesproken reistijden overal te kunnen realiseren.

Maar op de korte tot middenlange termijn blijft het behelpen. Wel gaat de intercity Den Haag - Brussel na de zomer vaker rijden (10x per dag, in plaats van 8x per dag). In 2014 hoopt het spoorbedrijf de frequentie verder te kunnen ophogen naar één trein per uur (16x per dag).

Bestaande hogesnelheidstreinen
NS is in gesprek om bestaande hogesnelheidstreinen over te kopen. Van wie en hoeveel is onduidelijk. Op korte termijn moet duidelijk worden of dit gaat lukken. Als dat lukt zullen die treinen ingezet gaan worden op de verbinding Amsterdam - Brussel, en mogelijk ook binnen Nederland. Het kost echter wel 3 tot 4 jaar om dat materieel geschikt en toegelaten te krijgen op de HSL. Als het niet lukt om de bestaande hogesnelheidstreinen over te kopen, zal het wachten zijn op nieuw materieel. Dat zal dan medio 2020 - 2022 in gaan stromen.

Locomotieven
In de tussentijd moeten bestaande langzamere treinen gaan rijden via de hogesnelheidslijn. Dat gebeurd nu al tussen Amsterdam en Breda, maar dat zou dan ook gaan gebeuren tussen Amsterdam en Brussel. Om dat mogelijk te maken moeten bestaande locomotieven (type Traxx) een software update krijgen en toegelaten worden op het Belgische hogesnelheidsspoor. Dat zal echter zo'n 18 tot 24 maanden in beslag nemen. Kort nadat de Fyra is stilgezet, is dat proces echter al in gang gezet.

Internationale treinen
In de voorkeursvariant gaan er uiteindelijk 22 hogesnelheidstreinen rijden vanuit Amsterdam richting Brussel. Daarvan moeten er 2 per dag door gaan naar Londen (Eurostar), 2 naar Lille en 9 naar Parijs (Thalys). Tussen Antwerpen en Breda komen er uiteindelijk ook acht treinen te rijden. Die treinen gaan mogelijk door naar Eindhoven. Behalve de hogesnelheidstreinen blijven er in de voorkeursvariant ook intercity's rijden naar Brussel. Het moet dan gaan om een verbinding Den Haag - Brussel, 8 tot 12x per dag.

Binnen Nederland
Binnen Nederland veranderen de plannen weinig. Tussen Amsterdam en Rotterdam moeten er uiteindelijk 4 treinen per uur gaan rijden. Dat moet medio 2015/2016 geraliseerd worden, met behulp van locomotieven met rijtuigen. Op termijn - medio 2022 - moeten er nieuwe intercitytreinen instromen die 200 kilometer per uur kunnen. Vanaf dat moment zullen er intercity's Den Haag - Eindhoven via de hogesnelheidslijn gaan rijden.

Samenvatting eindbeeld voorkeursvariant:
  • 22x per dag een hogesnelheidstrein richting Brussel (200 tot 300 km/u)
    • waarvan 2x per dag doorgaand naar Londen
    • waarvan 9x per dag doorgaand naar Parijs
    • waarvan 2x per dag doorgaand naar Lille
  • 8 tot 12x per dag een intercity Den Haag - Brussel via het normale spoor (140 km/u)
  • Ieder kwartier een binnenlandse hogesnelheidstrein Amsterdam - Rotterdam, waarvan de helft doorgaand naar Breda (200 km/u)
  • 2x per uur een intercity Den Haag - Eindhoven via de HSL (200 kilometer per uur)
Andere varianten
In de andere varianten rijden er iets meer hogesnelheidstreinen, maar rijden er geen intercity's naar Brussel. Eén variant is gelijk aan de oorspronkelijke plannen. Een derde variant gaat uit van 8 hogesnelheidstreinen Amsterdam - Brussel en 8 hogesnelheidstreinen Den Haag - Brussel. NS heeft tot 1 oktober de tijd om de plannen verder uit te werken.

Bron: Treinreiziger.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21644
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over Fyra/HSL-Zuid

Bericht door Ronnie »

Kabinet: einde oefening Fyra
Toegevoegd: vrijdag 7 jun 2013, 14:50, Update: vrijdag 7 jun 2013, 17:07

Ook het kabinet wil stoppen met de Fyra. Maandag maakte de NS bekend dat het bedrijf niet verder wil gaan met de hogesnelheidstrein. Staatssecretaris Mansveld zei na afloop van het kabinetsberaad dat "het kabinet geen aanleiding ziet een ander standpunt in te nemen". Ze erkende dat het materieel niet betrouwbaar is. Haar collega Dijsselbloem voegde eraan toe: "het is einde oefening voor de Fyra."

De NS heeft een eerste alternatief naar het kabinet gestuurd. Volgens Mansveld mag de NS dat nu uitwerken. Het kabinet neemt daarover voor 1 oktober een besluit. Het toetst op drie aspecten: de reiziger, de financiën en de juridische kanten. Mansveld benadrukte dat het niet zozeer gaat om een nieuwe kans voor de NS, "want dat bedrijf heeft de concessie al." Dijsselbloem benadrukte dat de NS met een compleet, goed onderbouwd verhaal moet komen.

Geld terug
De staatssecretaris herhaalde dat ze hoopt dat er als tijdelijke oplossing snel 16 treinen per dag naar Brussel gaan rijden.

Volgens Dijsselbloem moet de NS nu alles doen om het al uitgegeven geld terug te krijgen. "Als zo'n slecht product wordt geleverd, hoef je daar natuurlijk niet voor te betalen". De staat zal zelf geen procedure voeren tegen het Italiaanse bedrijf, maar Dijsselbloem riep de NS op dat wel te doen. "Hier spreekt de aandeelhouder," aldus de minister.

Bron: NOS.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21644
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over Fyra/HSL-Zuid

Bericht door Ronnie »

'Fyraproblemen door onbekwaam NS-management'
Gepubliceerd: 8 jun 2013 08:28, Laatste update: 8 jun 2013 08:28

Bij het aanschaffen van de Fyratreinstellen sloegen NS-managers waarschuwingen van vakmensen in de wind. De problemen met de treinstellen zijn een exponent van een managementcultuur die steeds minder stoelt op inhoudelijke spoorkennis, zeggen oud-medewerkers van de NS zaterdag in de Volkskrant.

Vanaf het moment dat de NS-directie flitstreinen van het Italiaanse AnsaldoBreda wilde bestellen, uitten techneuten hun bezwaren. Ze wezen erop dat het bedrijf in Italië dan wel een goede reputatie heeft, maar dat het mis gaat zodra het bedrijf over de grens levert. Ze adviseerden de directie nadrukkelijk voor een gerenommeerde fabrikant te kiezen.

"Een trein is geen autobus op stalen wielen", zegt een voormalig inkoper van de NS in de krant. Hij bedoelt dat een bus op de lopende band wordt gemaakt, terwijl bij een trein heel precies moet worden omschreven wat de klant wil hebben en onder welke omstandigheden hij moet presteren. "De problemen ontstaan als je directie dat niet weet." De directie legde volgens de krant alleen eisen neer die gaan over de snelheid en het aantal zitplaatsen.

Normaal zijn klant en fabrikant bij de bouw van een trein samen verantwoordelijk voor het resultaat, maar bij de Fyra ging dat volgens de krant anders. Hier kregen de Italianen de volledige verantwoordelijkheid. Na een bezoek aan de fabriek in 2006 verloor een ingenieur alle hoop. Hij zag dat bodem- en dakplaten van ongelijke afmetingen op de treinstellen werden gemonteerd. Hij trok aan de bel bij zijn superieuren, maar die vertelden hem dat hij de Italianen moest vertrouwen. Vanwege de afspraken konden de ingenieurs van de NS weinig doen.

De medewerkers zeggen dat de gebrekkige inhoudelijke kennis bij de managers ook op andere vlakken voor problemen zorgt. Zo moesten ongeveer zes jaar geleden de deuren van de gewone treinen worden vervangen. Die zijn uitgerust met speciale deuren vanwege de vibraties op het Nederlandse spoor. Een manager van de werkplaats negeerde adviezen om bij het vervangen ook speciale deuren te gebruiken. Een paar maanden later bleek dat de nieuwe deuren op het punt stonden uit de treinen te vallen, met alle risico's van dien.

"Spoorkennis heeft plaatsgemaakt voor algemeenheden uit managementboekjes", stelt een oud NS'er. De parlementaire enquête die er komt moet zich volgens de oud-medewerkers dan ook niet alleen op de aanschaf van de Fyra richten.

Bron: Nieuws.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21644
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over Fyra/HSL-Zuid

Bericht door Ronnie »

Belgische spoorwegen: 'Nederland wist wel van Fyrastop'
12-6-13 - 06:30 bron: Belga

Nederland wist al drie dagen dat de Fyra zou worden stopgezet op 31 mei. Dat zegt Marc Descheemaecker, CEO van de NMBS vandaag in De Morgen.

De topman reageert daarmee op de beschuldigingen dat de NMBS haar noorderburen een hak zou hebben gezet. De Nederlandse minister van Financiën Jeroen Dijsselbloem haalde vorige week uit naar Descheemaecker. Hij was 'not amused' door het versnelde besluit van de Belgen om te stoppen met de Fyra. De NMBS had zo volgens hem enorme druk op het Nederlandse kabinet gezet.

Zowel de NS-top als de Nederlandse staatssecretaris voor Infrastructuur Wilma Mansveld waren vanaf 28 mei op de hoogte van het nakende besluit, zo meldt Descheemaecker nu. Op 5 juni ontving de top van de NMBS een mail van het kabinet van Mansveld met excuses voor de uitlatingen van Dijsselbloem.

Bron: Algemeen Dagblad
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21644
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over Fyra/HSL-Zuid

Bericht door Ronnie »

Fyra-producent eist afname treinen
Toegevoegd: vrijdag 14 jun 2013, 18:49, Update: vrijdag 14 jun 2013, 20:59

De fabrikant van de Fyra, AnsaldoBreda eist dat de NS en de Belgische spoorwegmaatschappij NMBS gewoon de treinen van het bedrijf aanschaffen. De Italiaanse treinenfabrikant daagt daarom de Nederlanders en de Belgen voor de rechter.

Dat hebben de Nederlandse advocaten van het Italiaanse bedrijf aan de NOS bevestigd. Het kort geding dient op vrijdag 28 juni. Het bedrijf zelf wil het kort geding nog niet bevestigen.

Contract
Volgens AnsaldoBreda is de NS contractueel verplicht zestien Fyratreinen te kopen en moet de NMBS er drie kopen. Een kort geding dient over twee weken in Utrecht.

NS en NMBS willen de Fyra niet hebben omdat de hogesnelheidstrein volgens hen te veel mankementen vertoont.

NMBS eist op zijn beurt in een kort geding een voorschot terug dat via ING is betaald aan AnsaldoBreda. De NS wil niet inhoudelijk reageren op de stap van de Italiaanse treinenbouwer.

Bron: NOS.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21644
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over Fyra/HSL-Zuid

Bericht door Ronnie »

Vanaf 1 juli weer elk uur snelle trein naar Nederland

Vanaf 1 juli komen er zes extra IC-treinen bij die tussen Antwerpen en Roosendaal zullen pendelen. Dat is goed nieuws voor de reiziger want die kan over twee weken weer elk uur een snelle trein vanuit ons land naar Nederland nemen.

Met de oude Beneluxtrein was dat al langer mogelijk, maar de start van de Fyra heeft zowat de hele dienstegeling overhoop gehaald.

Tijdens de bijeenkomst van het Beneluxparlement, afgelopen weekend, heeft directeur Michel Jadot van NMBS Europe laten weten dat er zes IC-treinen op de sporen komen, tussen de al bestaande verbinding Brussel-Den Haag (8 keer per dag). "Dit is een goede, maar tijdelijk noodoplossing", zegt mobiliteitsspecialist en kamerlid Jef Van den Bergh (CD&V). "Dit kan de reguliere L-trein tussen Roosendaal en Antwerpen wat ontlasten."

Voor het station Noorderkempen is er nog geen onmiddellijk oplossing richting Nederland. "Toch is een verbinding, minstens tot in Breda, een dringende vraag", zegt Van den Bergh. "Die had eigenlijk al sinds maart van dit jaar gestalte moeten krijgen. Een perspectief op korte termijn is er dus niet. Ik zal hier zeker minister van Overheidsbedrijven Jean-Pascal Labille over ondervragen."

Bron: GVA.be
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21644
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over Fyra/HSL-Zuid

Bericht door Ronnie »

Topman 'fluttrein' vol onbegrip in Kamer

De topman van de Italiaanse treinenbouwer AnsaldoBreda, Maurizio Manfellotto, snapt er niets van. Zijn Fyra is veilig, door iedereen goedgekeurd, 'en nu is hij plotseling niet meer goed meer'. Dat zei hij tijdens een hoorzitting in de Tweede Kamer.

Manfellotto is 'woedend' over manier waarop NS en NMBS zijn bedrijf afgelopen weken hebben behandeld, zegt RTL Nieuws-verslaggever Roel Schreinemachers, die bij de hoorzitting zit. Volgens Manfellotto is de Fyra 'zonder twijfel' veilig, en kwam het besluit van België en Nederland om de stekker uit de hogesnelheidstrein te trekken als een grote verrassing.

Hij haalde ook staatssecretaris Mansveld van Verkeer er bij: zij zei kort voor het begon te sneeuwen ook nog dat Fyra prima was, aldus Manfellotto. "Ik begrijp nog steeds niet waarom dezelfde mensen die de trein hebben getest en aanvaard, van idee zijn veranderd na die sneeuwbui", zei Manfellotto. Volgens hem heeft de NS geen maatregelen genomen om problemen door de sneeuw te voorkomen.

De Fyra had al tal van problemen, maar het ging helemaal mis tijdens de sneeuwperiode in januari. Als er stukken van de Fyra beginnen te vallen, verbiedt België alle commerciële ritten met de trein. Uiteindelijk wordt besloten met de Fyra te stoppen.

Kamer: Fluttrein
Volgens de Italiaan is het nog steeds mogelijk dat de Fyra gaat rijden, en AnsaldoBreda wil helpen om oplossingen te zoeken voor de Nederlandse reizigers. De Kamerleden zien dat niet zitten. De VVD wilde weten of Manfellotto wel in de Fyra durfde te stappen; de PvdA vroeg zich af of hij zijn eigen verhaal wel geloofwaardig vond.

De Kamer was unaniem in zijn oordeel: de Fyra is een 'fluttrein'. Manfellotto reageerde: "Ik wil geen slachtofferrol spelen, maar als er problemen zijn met Japanse trein wordt er nooit zo'n stamppij gemaakt. Het is normaal dat een trein opstartproblemen heeft. In Italië leggen elke dag 60 hogesnelheidstreinen samen 60.000 kilometer af."

Manfellotto is bereid mee te werken aan de parlementaire enquête die de Tweede Kamer gaat houden naar de problemen met de hogesnelheidstrein: "Ik heb niets te verbergen."

Bron: RTL Nieuws
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21644
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over Fyra/HSL-Zuid

Bericht door Ronnie »

NS: aanbesteding Fyra ging volgens regels
18-6-13 - 19:45 bron: ANP

De aanbesteding van de hogesnelheidstrein Fyra is volgens de Nederlandse Spoorwegen voor zover nu bekend volgens de regels verlopen. NS-directeur Bert Meerstadt wees er dinsdag in een hoorzitting in de Tweede Kamer op dat zijn bedrijf alle regels altijd heel serieus volgt.

In 'eigen huis' wijst er volgens hem niets op dat bij de aanbestedingsprocedure voor de Fyra fouten zijn gemaakt. Recent verschenen berichten dat de NS de regels voor die aanbesteding tussentijds had aangepast. Eerst zou een aanbesteding zijn uitgeschreven voor treinen die maximaal 220 kilometer per uur gingen, maar later zou dat zijn aangepast naar 250 kilometer per uur.

Meerstadt noemde het verder 'volstrekte onzin' dat de Italiaanse Fyra-bouwer AnsaldoBreda uit de krant heeft moeten vernemen dat de NS geen toekomst meer ziet voor de Fyra V250-treinen. Volgens Meerstadt heeft het bedrijf daarover een brief van de NS ontvangen.

De Fyra had Amsterdam met Brussel moeten verbinden. De NS en de Belgische NMBS trokken enkele weken geleden de stekker uit het project wegens de vele technische gebreken aan de Fyra. De bedrijven werken nu aan alternatieven voor de geflopte Fyra.

Zo gaat de Thalys elf in plaats van negen keer per dag rijden op het HSL-spoor tussen Amsterdam en Brussel. Twee daarvan zullen doorrijden naar Lille. Het is de bedoeling dat er tussen 2015 en 2016 in totaal 22 hogesnelheidstreinen per dag tussen Amsterdam en Brussel gaan rijden, kondigde Meerstadt aan. Daarvan rijden er zeker tien verder dan Brussel. Dat zijn niet alleen Thalys-treinen, maar kunnen ook Eurostartreinen zijn.

Ook onderzoeken de NS en de NMBS of het mogelijk is een directe verbinding tussen Amsterdam en Londen te krijgen, aldus Meerstadt.

Bron: Algemeen Dagblad
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21644
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over Fyra/HSL-Zuid

Bericht door Ronnie »

Coalitie: NS houdt tot oktober recht op HSL
19-6-13 - 16:09 bron: ANP

VVD en PvdA willen niet tornen aan het besluit van staatssecretaris Wilma Mansveld (Spoor) om de NS tot 1 oktober de tijd te geven om met een oplossing te komen voor de falende Fyra. VVD-Kamerlid Betty de Boer wil geen overhaaste beslissingen nemen. Ook Duco Hoogland van de PvdA stelde zich op dit standpunt.

'Op 1 oktober staan we opnieuw voor een besluit: gaan we door of niet,' zei de Boer. De PvdA wil de opties ook openhouden voor na die datum. Een samenwerking tussen verschillende vervoerders is een van de opties die onderzocht kan worden.

Andere partijen, zoals CDA, D66 en GroenLinks, spraken zich nu al harder uit voor andere vervoerders om op de hogesnelheidslijn tussen Amsterdam en Brussel te rijden. CDA-Kamerlid Sander de Rouwe wil dat de NS niet meteen de voorkeur krijgt om de afspraken na te komen. 'De concessie moet echt ter discussie komen te staan,' zei hij.

GroenLinks stelde voor om andere vervoerders voorlopig te gedogen op het HSL-spoor. Dat kan nu niet, omdat de NS als enige het recht heeft om op de lijn te rijden. Andere oppositiepartijen plaatsten vraagtekens bij dit voorstel, onder meer omdat daarvoor onvoldoende materieel beschikbaar is.

D66-Kamerlid Stientje van Veldhoven wil op een andere manier concurrenten van de NS een kans geven. Zij vinden dat de vervoerder een realistische prijs moet betalen voor de concessie. Nu wordt de prijs kunstmatig hoog gehouden, waardoor alleen de NS - gesteund door de Staat - een kans maakt.

De SP vond al deze voorstellen maar niks. 'Je kunt toch niet zomaar een staatsbedrijf opzijschuiven,' stelde Kamerlid Farshad Bashir. Het ministerie van Financiën is de enige aandeelhouder van de NS. Bashir zou liever zien dat de NS aandelen koopt van Thalys, de snelle trein die al jaren tussen Amsterdam en Parijs rijdt. Op die manier kan de NS aan de juiste kennis komen om de afspraken na te komen.

Bron: Algemeen Dagblad
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21644
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over Fyra/HSL-Zuid

Bericht door Ronnie »

Mansveld: voorlopig geen sancties voor NS
19-06-2013 17:40 | ANP

Voorlopig gaat staatssecretaris Wilma Mansveld (Spoor) niet over tot sancties voor de NS, nu de hogesnelheidstrein Fyra is uitgevallen. „Een trein die er niet is, gaat van een sanctie niet rijden”, zei ze woensdag tijdens een debat in de Tweede Kamer.

„Zodra er treinen zijn kan ik gaan handhaven”, aldus de staatssecretaris. Maar de NS kan niet aan het onmogelijke worden gehouden door een boete op te leggen, zei ze.

Wel heeft Mansveld de NS en de Belgische vervoerder NMBS gewaarschuwd dat ze vanaf 1 oktober, als er een alternatief is voor de Fyra, zal gaan handhaven.

Bron: Reformatorisch Dagblad
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21644
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over Fyra/HSL-Zuid

Bericht door Ronnie »

AnsaldoBreda wil nieuw onderzoek Fyra
Gepubliceerd: 27 juni 2013 15:39, Laatste update: 27 juni 2013 16:10

AnsaldoBreda wil een nieuw onderzoek naar de technische mankementen van de Fyra.

Dat zegt de advocaat van Fyrabouwer AnsaldoBreda, Hans de Savornin Lohman, in de aanloop naar het kort geding, vrijdag in Utrecht.

De Savornin Lohman wil dat er deskundigen worden aangesteld om de deugdelijkheid van de hogesnelheidstreinen te onderzoeken.

Ook wil hij inzage in de drie technische rapporten waarop de Nederlandse Spoorwegen (NS) en de Belgische spoorwegmaatschappij NMBS de contractbeëindiging baseren. Volgens de raadsman zijn de rapporten niet aan hem verstrekt.

Kort geding
AnsaldoBreda heeft een kort geding aangespannen tegen de spoorwegbedrijven nadat de NS eind mei stopte met de Fyra. Kort daarvoor brak de NMBS al met het Italiaanse bedrijf. AnsaldoBreda eist nu dat de spoorwegmaatschappijen alle 19 bestelde hogesnelheidstreinen alsnog afnemen.

Volgens Lohman zijn er afspraken gemaakt over de levering van de treinen, maar komen de NS (16 treinen) en de NMBS (3 treinen) de verplichtingen niet na. In afwachting van het onderzoek wil Lohman daarom een 'standstill' afspreken zodat de NS en NMBS geen nieuwe handelingen of overeenkomsten met derden kunnen aangaan.

Rutte
Het stoppen door NS met de Fyra is een besluit van een private onderneming waar het Nederlands kabinet geen directe bemoeienis mee heeft. Die boodschap had premier Mark Rutte donderdag voor zijn Italiaanse collega Enrico Letta.

Die had eerder aangekondigd dat hij met Rutte wilde praten over de perikelen rond de Fyra. Letta deed dat ook al met de Belgische premier Elio Di Rupo. Letta zei vorige week in een persconferentie dat de goede naam van de Italiaanse technologie hem zeer aan het hart gaat. Hij zei alles te zullen doen om de goede naam van de Italiaanse technologie en van Fyra-producent AnsaldoBreda te verdedigen.

''Ik heb hem uitgelegd dat het echt een beslissing is van een private onderneming en dat de overheid daar verder geen directe betrokkenheid bij heeft'', zei Rutte na het gesprek, dat hij en Letta hadden voorafgaand aan een EU-top in Brussel.

Bron: Nu.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21644
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over Fyra/HSL-Zuid

Bericht door Ronnie »

'NS deed onvoldoende onderhoud Fyra'
Gepubliceerd: 28 juni 2013 13:48, Laatste update: 28 juni 2013 18:42

Niet Fyrabouwer AnsaldoBreda maar de Nederlandse Spoorwegen (NS) en de Belgische spoorwegmaatschappij NMBS, zijn schuldig aan het falende hogesnelheidsproject tussen Brussel en Amsterdam.

Dat heeft de Italiaanse treinproducent vrijdag in een kort geding gezegd. AnsaldoBreda wil via de rechter bereiken dat de NS en de NMBS de bestelde Fyratreinen alsnog afnemen.

Dat de V250-treinstellen technische mankementen hadden, is volgens het bedrijf onvermijdelijk. Bij de bouw van 'state of the art’ voertuigen zijn kinderziektes te verwachten.

Volgens AnsaldoBreda zijn de Fyratreinen veilig en mankementen zijn te verhelpen.

Niet genoeg
De NMBS en kort daarna de NS besloten onlangs om te stoppen met de Fyra, nadat winterweer had gezorgd voor grote vertragingen op het spoor. Volgens AnsaldoBreda deed de NS zelf niet genoeg om te voorkomen dat de treinen door sneeuwval en aanvriezing werden aangetast.

De treinen hadden minder vaak en minder hard moeten rijden. Ook had de NS extra onderhoud moeten uitvoeren om vastgevroren ijs te verwijderen. Het bedrijf had die beschuldiging eerder ook al geuit.

Deugdelijkheid
De treinleverancier wil nu dat onafhankelijke onderzoekers de deugdelijkheid van de treinen gaan onderzoeken. Drie technische rapporten waarop de NS en NMBS de contractbeëindiging baseren, wil advocaat Hans de Savornin Lohman kunnen inzien.

Zijn cliënt, topman Maurizio Manfelloto, kreeg geen inzage, ook niet toen hij half juni in de Tweede Kamer toelichting gaf op het debacle.

Gesprek
De NS wil dat de voorzieningenrechter alle eisen, waaronder afname van alle bestelde Fyra-treinen van treinproducent AnsaldoBreda, afwijst.

Niet de NS maar de financiële tak van het spoorbedrijf de NSFinancialServices Company (NS FSC) in Ierland is verantwoordelijk voor de aankoop. Dit bedrijf zou nog wel bereid zijn om met de Italiaanse trein producent in gesprek te gaan.

De uitspraak is op woensdag 3 juli.

Bron: Nu.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Peter
Site Admin
Berichten: 7617
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:04 pm
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Nieuws over Fyra/HSL-Zuid

Bericht door Peter »

NS koopt tijdelijke vervanger Fyra

Update: maandag 1 jul 2013, 12:35

Het spoorbedrijf koopt TRAXX-locomotieven bij de Canadese treinfabrikant Bombardier. Het is de bedoeling dat die in Duitsland worden gebouwd.

Voor de bestelling heeft de NS de gebruikelijke Europese aanbestedingsregels omzeild door een beroep te doen op een dringende noodzaak. Met de locomotieven moet het weer mogelijk zijn treinstellen samen te stellen die over het HSL-tracé tussen Nederland en België kunnen rijden.
160 kilometer per uur

TRAXX-locomotieven halen met de juiste aanpassingen een snelheid van 160 kilometer per uur. De Fyra's reden maximaal 250 kilometer per uur. Voor de Fyra in december in de nieuwe dienstregeling ging rijden, werden voor de HSL-route naar België ook al TRAXX-locomotieven gebruikt. Die zijn niet meer beschikbaar, omdat ze nu elders worden ingezet.

Volgens de NS moeten de locomotieven nog worden gebouwd, maar kan dat redelijk snel gebeuren. Hoeveel locs de NS bij Bombardier bestelt, kan het bedrijf nog niet zeggen. Dat hangt af van het reisschema dat voor 1 oktober naar staatssecretaris Mansveld moet worden gestuurd.

Bron: NOS
“Hallo cargo!”
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 3958
Lid geworden op: ma aug 20, 2012 7:54 pm
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Nieuws over Fyra/HSL-Zuid

Bericht door Jeroen »

Als ze locs bestellen, dan moeten er ook ergens rijtuigen vandaan komen. Ik denk dat er niet genoeg ICRm-rijtuigen beschikbaar zijn en volgens mij heeft NMBS ook niks. ICK's reviseren en in dienst stellen. :mrgreen:
Bitter nun boik van ut zoipuh, dan nun bult van ut werkuh
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21644
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over Fyra/HSL-Zuid

Bericht door Ronnie »

NS-dochter wil Fyra V250 zonder gebreken afnemen
zaterdag 29 juni 2013

De Nederlandse Spoorwegen willen de Fyra V250 van AnsaldoBreda niet meer gebruiken. Maar het contract is door dochter NS Financial Services Company (NSFSC) niet opgezegd. NSFSC wil de treinen best nog afnemen, mits de Fyra geen gebreken meer heeft. Dat zei advocaat Marc Ynzonides vrijdag tijdens een kort geding van AnsaldoBreda tegen NS, zo meldt De Telegraaf en kranten van de Persgroep.

AnsaldoBreda eist naleving van het contract en afname van de 19 Fyra-treinstellen, waarvan NSFSC namens NS 16 treinen heeft gekocht. Maar volgens de NS-dochter komt die eis veel te vroeg, omdat het contract nog gewoon bestaat. AnsaldoBreda moet de treinen daarom snel gereed maken, stelt Ynzonides. Als de treinen zonder mankementen snel gereed zijn, zullen de treinen door de NS-dochter gewoon worden afgenomen.

De woorden van Ynzonides zorgden in de rechtszaal voor veel verwarring. Immers, NS heeft toch onomwonden aangegeven niet meer met de Fyra V250 door te willen. Hoe zit het precies? De treinen zijn gekocht door NSFSC, een dochter van NS gevestigd in Ierland die de treinen vervolgens leaset aan NS. NS wil de treinen niet meer, maar - naar nu blijkt - houdt NSFSC de mogelijkheid open om de treinen aan een andere vervoerder te verhuren. Dat kan echter alleen als de treinen geen mankementen meer hebben. De leasedochter vraagt zich overigens hardop af of dat moment ooit aanbreekt omdat de treinen dan fors opgelapt moeten worden

Het juridisch gevecht is daarmee begonnen. De zet om het contract formeel nog niet op te zeggen, is waarschijnlijk onderdeel van een strategie. Wellicht kan NS de prijs van de treinen nu afdingen naar een veel lager bedrag. De Denen hebben dat destijds ook gedaan. De Fyra V250 is echter wel speciaal ontwikkeld voor het Nederlandse spoor. Anders dan NS hebben de Belgen - die drie Fyra's hadden besteld - wel het contract opgezegd.

Bron: Treinreiziger.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21644
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over Fyra/HSL-Zuid

Bericht door Ronnie »

Mansveld bemoeit zich niet met aankopen NS
Gepubliceerd: 2 juli 2013 14:38, Laatste update: 2 juli 2013 15:24

Staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur en Milieu heeft dinsdag benadrukt dat de NS zelf bepaalt of het de voorgestelde Traxx-locomotieven wil aanschaffen.

Dat heeft ze dinsdag tijdens het vragenuurtje in de Tweede Kamer gezegd.

De NS is naar eigen zeggen voornemens om de locomotieven van Duitse makelij aan te schaffen als tijdelijke vervanger van de Fyra-hogesnelheidstrein.

Daarnaast worden de treinen ingezet op de Fyra-lijnen waar locomotieven van hetzelfde type al rijden. Dit kunnen ze in de toekomst blijven doen.

Mansveld kreeg onder meer van CDA-kamerlid Sander de Rouwe de vraag waarom de NS nu kiest voor een trein die geen 200 kilometer per uur kan rijden, zoals eerder wel een vereiste was voor inzet op de HSL-lijn.

Toets
Volgens de staatsecretaris is het zaak dat voor 1 oktober een tijdelijke vervanger voor de Fyra gereed is. "Het staat de NS vrij om treinen aan te schaffen. Ik wacht het pakket af, dat getoetst zal worden."

"Het lijkt mij niet verstandig dat ik me als concessie-verlener ook met de aankopen van de NS zal bemoeien."

De NS reageerde eerder al op de mogelijke aanschaf van de locomotieven. "Mochten we overgaan tot kopen van de Traxx-locs, dan bieden die op de korte termijn een tijdelijke oplossing. Ook voor de latere mix die we willen gaan aanbieden van zowel klassiek spoor als HSL-mogelijkheden zijn de locomotieven echter inzetbaar."

Het spoorbedrijf zoekt nog naar een alternatieve hogesnelheidsoplossing die wel beschikt over de afgesproken minimale topsnelheid van 200 kilometer per uur.

Bron: Nu.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21644
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over Fyra/HSL-Zuid

Bericht door Ronnie »

Geen nieuw onderzoek naar gebreken Fyra
ANP | Gepubliceerd op 03 juli 2013, 14:02

UTRECHT - Er komt geen nieuw onderzoek naar de gebreken aan de Fyra-V250-treinen. Dat heeft de rechter in Utrecht woensdag beslist.

Fyrabouwer AnsaldoBreda had een kort geding aangespannen tegen de Nederlandse Spoorwegen (NS) en de Belgische spoorwegmaatschappij NMBS nadat zij begin juni met de Fyra waren gestopt.

Het Italiaanse bedrijf wilde niet alleen dat onafhankelijke deskundigen de deugdelijkheid van de omstreden hogesnelheidstreinen gaan onderzoeken, maar eiste ook inzage in drie technische rapporten. Op basis van die rapporten besloot de NS kort na de NMBS om de Fyra van het spoor te halen. Ook dit verzoek is door de rechter afgewezen.

Bron: Dagblad van het Noorden
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21644
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over Fyra/HSL-Zuid

Bericht door Ronnie »

Van Toorenburg leidt officieel Fyra-commissie
Gepubliceerd: 4 juli 2013 14:20, Laatste update: 4 juli 2013 16:41

CDA-Kamerlid Madeleine van Toorenburg is donderdag officieel gekozen als voorzitter van de voorbereidende commissie voor de parlementaire enquête naar het debacle met hogesnelheidstrein

Ze kreeg vijf stemmen voor, één commissielid stemde blanco.

In de commissie zitten verder Ard van der Steur (VVD), Mei Li Vos (PvdA), Vera Bergkamp (D66), Machiel de Graaf (PVV) en Henk van Gerven (SP). Van Toorenburg sprak van ''een prachtig team''.

De commissie moet de komende tijd gaan werken aan de onderzoeksopdracht voor de enquête, de begroting en het tijdspad.

Helderheid
Ze stelde verder dat heel veel mensen bezorgd zijn om de financiën van dit land en dat het daarom belangrijk is om goed te onderzoeken waarom het project met de Fyra is misgelopen. ''Mensen hebben er behoefte aan dat we helderheid geven wat er niet goed is gegaan'', vertelde Van Toorenburg. ''We willen weten wat we hiervan kunnen leren.''

Het reces begint vrijdag, maar dat is voor de commissie geen reden om op de lauweren te rusten, stelde Van Toorenburg verder.

''We moeten ongetwijfeld heel veel gaan lezen'', zei ze. Als al het werk van de voorbereidende commissie achter de rug is, begint de enquête. Het is de verwachting dat de leden van de voorbereidende commissie ook plaatsnemen in de uiteindelijke enquêtecommissie, maar dat hoeft niet per se zo te zijn.

Mankementen
De parlementaire enquête is nodig omdat de Fyra V250 in december na enkele dagen op het spoor uitviel wegens grootschalige technische mankementen. Daarop bliezen de NS en de Belgische vervoerder NMBS het hogesnelheidsproject af.

De enquête moet opheldering gaan geven over het aanbestedingstraject, dat eindigde met de gunning aan het Italiaanse AnsaldoBreda. Ook kijkt de commissie naar het verstrekken van vergunningen voor de treinstellen.

Bron: Nu.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21644
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over Fyra/HSL-Zuid

Bericht door Ronnie »

Kamer ziet af van marktconsultatie Fyra
Bewerkt door: redactie − 04/07/13, 22:54 − bron: ANP

De Tweede Kamer gaat staatssecretaris Wilma Mansveld (Spoor) niet dwingen om andere vervoerders te betrekken bij het oplossen van de problemen die zijn ontstaan na het uitvallen van hogesnelheidstrein Fyra. CDA en D66 hadden dat wel gewild, maar kregen donderdagavond geen meerderheid achter hun plan.

Mansveld stelde eerder dat het niet wenselijk is om met andere vervoerders dan de NS om tafel te gaan, omdat er dan verwachtingen gewekt kunnen worden. Dat zou juridisch glad ijs kunnen betekenen, stelde zij eerder. Experts zeiden echter dat een zogeheten marktconsultatie prima kan, als de staatssecretaris dan maar wel duidelijk is over haar bedoelingen.

CDA-Kamerlid Sander de Rouwe was net als Stientje van Veldhoven van D66 gebrand op de marktconsultatie om op die manier vergelijkingsmateriaal te verzamelen. Bovendien had het volgens hem later enige maanden vertraging kunnen voorkomen, als een alternatief dat de NS 1 oktober voor moet leggen onvoldoende blijkt te zijn.

De Fyra viel begin december uit door grootschalige technische problemen. Vervoerders NS en NMBS besloten na maanden onderzoek niet verder te gaan met de hogesnelheidstrein. Mansveld heeft aangegeven pas met andere vervoerders om de tafel te gaan als het plan van de NS niet volwaardig genoeg is.

Bron: Trouw.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21644
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over Fyra/HSL-Zuid

Bericht door Ronnie »

Vaker Thalys Amsterdam - Brussel
Toegevoegd: woensdag 17 jul 2013, 12:49, Update: woensdag 17 jul 2013, 12:51

Tussen Amsterdam en Brussel rijden vanaf 7 oktober meer hogesnelheidstreinen. Thalys gaat vanaf die dag op doordeweekse dagen twee keer extra heen en weer rijden.

Het bedrijf komt daarmee tegemoet aan de wens van reizigers, de NS en de Belgische NMBS. Door de extra treinen komen er per week 8000 nieuwe plaatsen bij, zegt Thalys.

De hogesnelheidstrein rijdt nu van maandag tot en met donderdag negen keer per dag. Op vrijdag rijden elf treinen van Amsterdam naar Brussel.

Op het traject zou eigenlijk de hogesnelheidstrein Fyra rijden. De NS en NMBS besloten eerder dit jaar vanwege veiligheidsproblemen te stoppen met de Fyra.

Bron: NOS.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21644
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over Fyra/HSL-Zuid

Bericht door Ronnie »

Thalys plukt vruchten van wegvallen Fyra
Gepubliceerd: 30 juli 2013 14:49, Laatste update: 30 juli 2013 15:20

Hogesnelheidstrein Thalys profiteert van het wegvallen van de Fyra.

Vergeleken met vorig jaar steeg het aantal reizigers tussen Amsterdam en Brussel in de eerste helft van het jaar met ruim 38 procent. Dat maakte het bedrijf dinsdag bekend.

Het aantal passagiers tussen de Nederlandse en Belgische hoofdstad maakt niettemin nog steeds een klein deel uit van het totale vervoer van Thalys. In totaal steeg het aantal reizigers voor Thalys met 1,2 procent, terwijl de omzet van de onderneming met 1,7 procent groeide tot 246 miljoen euro.

Veel passagiers reizen van Amsterdam direct door naar Parijs of treinen op een ander traject van de vervoerder, die ook treindiensten met Keulen, Parijs en Zuid-Frankrijk onderhoudt.

Economisch klimaat
De onderneming is tevreden met het resultaat, zeker gezien het huidige economische klimaat en het feit dat Thalys als gevolg van groot onderhoud de laatste maanden iets minder treinen beschikbaar had.

''In deze onzekere economische tijden tonen wij met onze groei aan dat we in staat zijn marktaandeel te winnen op de auto en het vliegtuig'', aldus topman Franck Gervais.

Extra treinen
Om aan de vraag te blijven voldoen, zet Thalys vanaf 7 oktober dagelijks twee extra treinen in op het traject tussen Amsterdam en Brussel.

In december vorig jaar kreeg Thalys op die verbinding concurrentie van de Belgisch-Nederlandse hogesnelheidstrein Fyra, maar deze werd na storingen in januari weer uit gebruik genomen.

Sindsdien rijden er weer normale intercitytreinen van Nederland naar België, maar dit zijn er minder dan een jaar geleden in de dienstregeling stonden.

Het in 1996 opgerichte Thalys is eigendom van de Franse spoorwegen SNCF, de Belgische NMBS en het Duitse DB. Die laatste heeft onlangs aangegeven zich in 2015 uit de onderneming terug te trekken.

Bron: Nu.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21644
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over Fyra/HSL-Zuid

Bericht door Ronnie »

Bouwer Fyra in hoger beroep
Gepubliceerd: 1 augustus 2013 17:10, Laatste update: 1 augustus 2013 18:17

De Italiaanse bouwer van de Fyra, AnsaldoBreda, gaat in hoger beroep tegen het besluit van de rechtbank in Utrecht dat er geen nieuw onderzoek komt naar de veiligheid van de hogesnelheidstrein.

Dat maakte AnsaldoBreda donderdag bekend. De fabrikant blijft eisen dat de rapporten over de veiligheid en de technische staat van de NS en de Belgische spoorwegmaatschappij NMBS openbaar worden gemaakt.

Op basis daarvan besloten de spoorbedrijven om de stekker uit de Fyra te trekken. De rechter wees die eis begin juli af.

AnsaldoBreda heeft verder een verzoek ingediend bij de rechtbank in Utrecht voor een nieuw onderzoek door onafhankelijke experts.

Gebreken
De splinternieuwe V250-treinen werden in januari wegens talloze gebreken uit de dienstregeling gehaald, amper een maand nadat de trein voor het eerst over het supersnelle spoor richting België reed. Eind mei trok de NMBS de stekker uit de trein, de NS volgde enkele dagen later.

Beide bedrijven hebben er geen vertrouwen in dat AnsaldoBreda de treinen nog goed kan repareren. Zij kwamen tot die conclusie op basis van de onderzoeken die de Italianen nu willen hebben.

Thalys
In de toekomst wil de NS hogesnelheidstreinen laten rijden die hun betrouwbaarheid al hebben bewezen. Zo wordt op de korte termijn de frequentie van de Thalys opgeschroefd. Ook rijdt de oude intercity weer over regulier spoor tussen Brussel en Den Haag.

De Tweede Kamer heeft inmiddels besloten om een parlementaire enquête naar het Fyra-debacle te houden.

Bron: Nu.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21644
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over Fyra/HSL-Zuid

Bericht door Ronnie »

Oud-inspecteur-generaal hekelt handelwijze inspectie Fyra
05 augustus 2013 09:28

De stelling van de inspecteur-generaal van Leefomgeving en Transport dat de inspectie (ILT) niet verantwoordelijk is voor de veiligheid bij de hogesnelheidstrein Fyra is ,,onthutsend en onbegrijpelijk".

Dat zegt Ferdinand Mertens, die tot 2005 inspecteur-generaal was van het toenmalige ministerie van Verkeer en Waterstaat in Het Financieele Dagblad.

Mertens reageert op uitlatingen van zijn opvolger Jenny Thunnissen van de ILT. Die zei onlangs dat er terecht een certificering voor de omstreden hogesnelheidstrein is afgegeven.

Mertens heeft daar geen goed woord voor over. ''Alles wijst erop dat de inspecteur-generaal de toelating van de Fyra als een bureaucratische routineklus heeft opgevat terwijl het hier ging om een eerste toelating van een geheel nieuw ontworpen trein." ''De inspecteur-generaal moet de wet uitvoeren, daarin is veiligheid inbegrepen. Daar zijn die wetten voor. Om burgers te beschermen tegen mogelijk onheil. Nu zegt zij: ik heb niets met de veilighied te maken. Dat is een onhoudbaar standpunt''.

Bron: RTL Nieuws
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21644
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over Fyra/HSL-Zuid

Bericht door Ronnie »

NS wist vooraf van Fyra-problemen
Toegevoegd: donderdag 15 aug 2013, 16:00, Update: donderdag 15 aug 2013, 17:42
Door redacteuren Arno Leblanc en Hugo van der Parre

De NS wist bij het begin van de dienstregeling met de internationale Fyra V250-treinen al dat er van alles mee mis was. NS-werknemers hebben herhaaldelijk gewaarschuwd dat de V250 nog niet klaar was om ingezet te worden.

Dat blijkt uit gesprekken die de NOS heeft gevoerd met mensen die direct betrokken waren bij het testen van de hogesnelheidstreinen. Zij wilden alleen praten op basis van anonimiteit.

Wob
Uit documenten die de NOS heeft verkregen via een beroep op de Wet Openbaarheid van Bestuur blijkt dat er minstens 71 testdagen zijn geweest in de zes maanden voor de start van de dienstregeling op 9 december 2012. Daarbij heeft de NS elf verschillende Fyra-treinen ingezet.

Bij die ritten ging er van alles mis. De communicatie tussen het veiligheidssysteem in de trein en die langs het spoor haperde voortdurend, een accu raakte oververhit en vloog in brand (foto), en begin november raakte een stuk dak van de Fyra los (foto): levensgevaarlijk als de dakplaat de bovenleiding zou raken. Ook loszittende schroeven en platen werden gezien (foto).

Een machinist dacht dode vliegen te zien in een tl-bak. "Welnee, dat zijn bouten uit het plafond", zei een technicus. Een andere betrokkene zegt dat het daar niet bij bleef: "Het hoogspanningssysteem werkte niet goed, het deursysteem werkte niet goed...het is zo veel, waar moet ik beginnen en eindigen..."

Beveiligingssysteem
Toch zijn er volgens de betrokkenen geen onveilige situaties geweest. Sterker nog, het beveiligingssysteem werkte zo goed dat de treinen regelmatig stil bleven staan. In de eerste week van de dienstregeling vielen veel treinen stil, omdat het beveiligingssysteem ingreep. "Een trein die stilstaat is een veilige trein", zeggen meerdere betrokkenen grappend.

Dat er problemen tijdens de testritten aan het licht kwamen, is volgens de ingewijden niet gek. "Daar zijn testritten juist voor bedoeld". Maar er ontstond frustratie bij de Nederlandse technici toen bleek dat de Italiaanse treinbouwer Ansaldo Breda er niets aan wilde doen. "Op papier voldeden de treinen aan alle voorschriften. Volgens de Italianen waren de treinen dus in orde en konden ze in gebruik worden genomen. Ze wisten natuurlijk ook dat aanpassingen hun geld zou gaan kosten."
Politiek

Verschillende technische mensen hebben gewaarschuwd dat de Fyra-treinen er niet klaar voor waren. "Wij hebben gezegd, doe dit nu niet, want dit gaat niet werken. De trein moet nu nog niet in de dienstregeling, het is nog te vroeg. Maar er werd niet naar geluisterd. Er zat politieke druk achter, we moesten en zouden gaan rijden."

Dat gebeurde op 9 december 2012, toen de eerste Fyra-treinen van het type V250 volgens de dienstregeling moesten rijden. In de eerste weken ging er al veel mis en dat werd in januari alleen maar erger.

Een inspecteur van de Inspectie Leefomgeving en Transport reed mee met een rit richting Antwerpen. In het materieel logboek zag hij een melding van een 'prio 1 storing / defect'. In een verontruste mail schreef hij: "Naar mijn weten zouden er geen treinstellen ingezet worden met een prio 1 storing / defect. Bij de storing werd 'VBT' vermeld." De machinist is niet bekend met deze afkorting.

Tijdens de rit was er ook een andere storing. "Iets met een pneumatische schakeling." Maar de machinist maakte zich er niet druk om. "De storing werd routinematig weggeklikt en er werd nauwelijks aandacht aan besteed", aldus de inspecteur.

Plaat
Dezelfde inspecteur constateerde ook al dat een van de treinen al uit de dienst was genomen in verband met ernstige schade door sneeuw en ijsvorming. Uiteindelijk werden op 17 januari alle Fyra V250-treinen van de rails gehaald nadat een plaat onder een trein was uitgevallen op het Belgische deel van de hogesnelheidslijn.

Na uitvoerig onderzoek namen Nederland en België begin juni het definitieve besluit om nooit meer met de Fyra-treinen te rijden. Kort daarop besloot de Tweede Kamer dat er een parlementaire enquête moet komen over het Fyra-fiasco.

Bron: NOS.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21644
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over Fyra/HSL-Zuid

Bericht door Ronnie »

NS reageert terughoudend
Toegevoegd: donderdag 15 aug 2013, 16:05, Update: donderdag 15 aug 2013, 17:18

NS reageert alleen met een algemene verklaring op het verhaal over de waarschuwende signalen van de werkvloer. In een statement (.pdf) zegt NS dat het niet verstandig is om uitgebreid te reageren: "NS bevindt zich momenteel in een juridische en financiële afwikkeling met AnsaldoBreda en om haar positie zo maximaal mogelijk te beschermen kan NS geen nadere informatie verstrekken"

De NOS heeft de NS twee maal een reeks vragen gesteld over de uitkomsten van het Wob-verzoek en de gesprekken die met betrokkenen gevoerd zijn. Zo wilden we weten of de NS de verhalen van de betrokkenen over de eerdere waarschuwingen herkent en wat daarmee gedaan is. Ook vroegen we of de NS politieke druk had gevoeld en of dat heeft meegespeeld in de beslissing met de V250 te gaan rijden in de dienstregeling. NS wil er niet op ingaan.

AnsaldoBreda zegt in een reactie niets te weten van de waarschuwingen van de NS-werkvloer. Ook zegt het bedrijf dat het zich altijd open en coöperatief heeft opgesteld en zelfs vrijwillig teams heeft meegestuurd op testritten "om het overduidelijke gebrek aan voorbereiding van de machinisten te helpen verminderen".

Het ministerie van Infrastructuur en Milieu laat desgevraagd weten dat het tijdens de testfase door NS is geïnformeerd over de technische en operationele problemen. Maar er is vanuit het ministerie geen politieke druk uitgeoefend om met de V250 te starten. Een woordvoerder zegt: "Iedere partij heeft zijn eigen verantwoordelijkheid ingevuld. NS is zelf tot het besluit gekomen om per 10 december 2012 met het V250-materiaal te gaan rijden tussen Amsterdam en Brussel".

Bron: NOS.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
juniorfotograaf
Berichten: 430
Lid geworden op: do aug 23, 2012 1:54 pm
Locatie: In de buurt van een paar spoorlijnen
Contacteer:

Re: Nieuws over Fyra/HSL-Zuid

Bericht door juniorfotograaf »

Belgie legt wederom een miljoenen claim neer op de deurmat van AB.
http://nos.nl/artikel/542180-miljoenenc ... -fyra.html
Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21644
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over Fyra/HSL-Zuid

Bericht door Ronnie »

Nog jaar overstappen bij Fyra-alternatief
19 augustus 2013 23:12

Reizigers tussen Amsterdam en Brussel die reizen met het alternatief voor de Fyra, krijgen ook volgend jaar nog geen rechtstreekse verbinding. Ze moeten ook in 2014 overstappen in Den Haag, melden bronnen aan RTL Nieuws.

Na het uitvallen van de hogesnelheidstrein Fyra-V250 werd voor reizigers die niet met de duurdere Thalys willen reizen, teruggegrepen op de 'oude' Beneluxlijn. De Thalys trijdt wel rechtstreeks naar Brussel.

Geen oplossing in 2014
De goedkopere treinverbinding was tot dusver alleen met een overstap in Den Haag in te passen in het drukke verkeer op met name het Nederlandse spoornet. Dat zou met ingang van de dienstregeling 2014 kunnen worden opgelost, maar tot grote ergernis van reizigersorganisatie Voor beter OV is dit niet gebeurd. ProRail en NS overleggen momenteel met staatssecretaris Mansveld van Infrastructuur en Milieu over de dienstregeling voor 2014.

Rikus Spithorst van Voor Beter OV spreekt van een blamage. "Het is lachwekkend dat men het niet voor elkaar krijgt om een behoorlijke Benelux-intercity te laten rijden tussen de hoofdsteden van Nederland en België. Ze hebben te weinig treinen, te weinig mensen en de Belgische Spoorwegen schijnen weinig enthousiast."

Slechte beurt
Volgens Spithorst maakt de NS een slechte beurt bij Mansveld. "Terwijl NS de staatssecretaris er juist van moet overtuigen dat het in staat is de reiziger tussen Nederland en België een behoorlijk totaalpakket te bieden. Een behoorlijke Benelux-trein en een evenzo fatsoenlijke hogesnelheidsdienst."

Een woordvoerder van NS laat weten dat bij de staatssecretaris een voorstel is ingediend over 'hoe reizigers op welke manieren (via conventioneel spoor, via de HSL en met Hogesnelheidstreinen)' vervoerd kunnen worden. "De staatssecretaris bestudeert dit nu. NS zal om die reden niet vooruitlopen op dit voorstel." Een woordvoerster van het ministerie was vooralsnog onbereikbaar.

Bron: RTL Nieuws
Goed sporen. Daar houden we van.
juniorfotograaf
Berichten: 430
Lid geworden op: do aug 23, 2012 1:54 pm
Locatie: In de buurt van een paar spoorlijnen
Contacteer:

Re: Nieuws over Fyra/HSL-Zuid

Bericht door juniorfotograaf »

NS zegt contract met Fyra en dus AB nu formeel op.
link
Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21644
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over Fyra/HSL-Zuid

Bericht door Ronnie »

NS breidt volle Fyra's in de spits uit

Extra treinen tijdens de spits tegen enorme drukte in Fyradienst Amsterdam-Rotterdam.

NS zet over een maand extra treinen in op de Fyradienst tussen Amsterdam en Rotterdam. Aanleiding van de capaciteitsuitbreiding is de enorme drukte in de treinen over de hogesnelheidslijn in de ochtend- en avondspits. Reizigers moeten tot hun ongenoegen op dit moment vaak staan in de snelle trein waar een toeslag van 2,30 euro voor moet worden betaald. Om de problemen op te lossen, zet NS vanaf 6 oktober op werkdagen in de ochtendspits twee extra treinen in naast de huidige halfuursdienst. Datzelfde gebeurt tijdens de avondspits.

De drukte in de Fyra lijkt veroorzaakt door overstappende forensen van en naar België. Na het uitvallen van de Italiaanse Fyratrein naar Brussel, haalde NS eerder dit jaar de afgedankte Beneluxtrein van stal. Deze intercitydienst via Roosendaal vertrekt en eindigt niet zoals voorheen in Amsterdam, maar op Rotterdam Centraal. Internationale reizigers van en naar Amsterdam kunnen op hetzelfde perron overstappen op de binnenlandse Fyra. De vier extra treinen die straks in de spits worden ingezet tegen de drukte, doen Breda daarom niet aan zoals de reguliere verbinding. NS wacht nog op goedkeuring van het Landelijk Overleg Consumentenbelangen Openbaar Vervoer (Locov).

Voor de uitbreiding van de binnenlandse Fyra moet NS extra Traxx-locomotieven inhuren, vermoedelijk uit België. De vervoerder heeft bij staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur een plan ingediend om de problemen met de treinverbinding naar België structureel op te lossen na het debacle met de Italiaanse V250-treinen. In juli bestelde NS bij de Canadese treinproducent Bombardier al nieuwe Traxx-locomotieven. Deze kunnen mogelijk sneller rijden dan de schamele 160 kilometer per uur die het huidige binnenlandse Fyra-materiaal nu haalt op de HSL.

In eerder gepresenteerde plannen bleek dat NS de huidige halfuurdienst van de Fyra tussen Amsterdam en Rotterdam in 2015 wil opvoeren naar een kwartiersdienst. Mogelijk gebeurt dit volgend jaar al, indien het bij Bombardier snel wordt toegelaten op de HSL. Mansveld bestudeert de plannen op dit moment en informeert de Tweede Kamer begin volgende maand over haar besluit.

Extra Fyra's
Vanaf 6 oktober, op werkdagen.
  • 5.47 uur. Vertrek van Amsterdam naar Rotterdam CS.
  • 8.09 uur. Vertrek van Rotterdam naar Amsterdam CS.
  • 17.10 uur. Vertrek van Amsterdam naar Rotterdam CS.
  • 19.39 uur. Vertrek van Rotterdam naar Amsterdam CS
.
Bron: Metronieuws.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21644
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over Fyra/HSL-Zuid

Bericht door Ronnie »

NS rijdt met lege Fyra V250-treinen
Gepubliceerd: 6 september 2013 21:06, Laatste update: 6 september 2013 21:36

De NS rijdt weer met Fyra-treinen van het type V250. Het gaat om zogenoemde instandhoudingsritten, die zijn bedoeld om onder meer te voorkomen dat roestvorming optreedt of onderdelen vast komen te zitten.

De ritjes vinden plaats zonder passagiers, meldt de vervoerder vrijdag.

Wekelijks vindt in de nacht één rit plaats met een V250-trein. De snelheid bedraagt hooguit honderd kilometer per uur. De NS benadrukt dat de V250-treinstellen niet terugkomen in de commerciële dienst.

Eind vorige maand werd bekend dat de NS formeel het koopcontract met AnsaldoBreda voor zeven Fyra's heeft opgezegd. Wat er met de negen treinen gaat gebeuren die al aan de NS waren overgedragen door het Italiaanse bedrijf dat de hogesnelheidstrein heeft gebouwd, wilde een NS-woordvoerder toen niet zeggen.

Uit dienstregeling
De splinternieuwe V250-treinen werden in januari wegens talloze gebreken uit de dienstregeling gehaald, amper een maand nadat de trein voor het eerst over het supersnelle spoor richting België reed. De NS besloot in juni om de stekker definitief uit de Fyra te trekken.

Tussen Amsterdam en Breda rijden nog wel treinen met de naam Fyra, maar dat zijn TRAXX-locomotieven met intercityrijtuigen.

Bron: Nu.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Andre
Site Admin
Berichten: 1676
Lid geworden op: zo aug 19, 2012 10:46 am
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Nieuws over Fyra/HSL-Zuid

Bericht door Andre »

Volgende ronde in Fyra-gevecht
dinsdag 10 sep 2013, 05:58 (Update: 10-09-13, 06:41)

De juridische strijd over de Fyra-hogesnelheidstrein gaat vandaag een nieuwe fase in. AnsaldoBreda, de bouwer van de Fyra V250, eist bij het gerechtshof in Amsterdam inzage in drie rapporten die de NS en de Belgische NMBS hebben laten maken over de mankementen van de Fyra V250.

Op basis van deze rapporten zegden NS en NMBS eind mei definitief het vertrouwen op in de Italiaanse hogesnelheidstrein.

Onafhankelijke deskundigen
AnsaldoBreda spande eind juni al een kort geding aan waarin vrijgave van de rapporten werd geëist, samen met de benoeming van onafhankelijke deskundigen. De rechter in Utrecht wees die eisen af, omdat in de contracten tussen de partijen niets geregeld is over de inzet van onafhankelijke deskundigen bij een geschil.

De eis tot vrijgave van de drie rapporten hing volgens de kort gedingrechter nauw samen met de deskundigen en werd daarom ook afgewezen.

AnsaldoBreda presenteert de twee eisen nu los van elkaar. In Amsterdam gaat het vandaag over de keuringsrapporten. Omdat het een spoedappel betreft, verwacht advocaat Van Thiel van AnsaldoBreda dat er binnen een of twee weken een uitspraak ligt. In Utrecht begint volgende week donderdag een tweede rechtszaak met als inzet de benoeming van onafhankelijke deskundigen.

Veilig
Daarnaast wil AnsaldoBreda met de presentatie van een aangepaste en vernieuwde Fyra V250, volgende week in Italië, laten zien dat de Fyra een goede en veilige hogesnelheidstrein is.

Het bedrijf zegt dan ook te komen met bewijzen dat de winterproblemen die geleid hebben tot het einde van de dienstregeling te wijten zijn aan de NS en NMBS, en niet aan de Fyra.

Bron : NOS.nl
Zie ook Goederenwagens.nl & mijn Ipernity site
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21644
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over Fyra/HSL-Zuid

Bericht door Ronnie »

Frequentie Thalys per december opnieuw omhoog
dinsdag 10 september 2013

Vanaf 15 december verzorgt Thalys op doordeweekse dagen nog een extra heen- en terugreis op het traject Amsterdam - Brussel. Eerder werd de uitbreiding met twee treinen vanaf 7 oktober al aangekondigd.

Vanaf half december kan Thalys verder aan de vraag van reizigers en NS en NMBS voldoen op het traject Amsterdam – Brussel. De tickets voor deze extra verbinding zijn vanaf 15 september 2013 te koop via thalys.com, nshispeed.nl, in stations en in reisbureaus.

Op dit moment rijdt de Thalys 9 tot 10 keer per dag via Brussel naar Parijs. Vanaf oktober rijden er tot 12 Thalys treinen per dag tussen Amsterdam en Brussel, in december worden dat er maximaal 13 per dag. Op werkdagen biedt Thalys de hoogste frequenties, met name op vrijdagen. Op zaterdag blijft de frequentie relatief laag. Dat komt volgens een woordvoerder omdat er dan minder vraag is.

Doordat de Thalys vaker gaat rijden, komen er ook meer goedkope treinkaartjes ter beschikking. De tariefvoorwaarden blijven ongewijzigd. Een enkeltje naar Brussel is verkrijgbaar vanaf 29 euro. De reis vanuit Amsterdam duurt slechts één uur en 50 minuten. Reserveren blijft voor de snelle trein verplicht.

Het is voor het eerst dat Thalys treinen laat rijden die niet van of naar Frankrijk gaan. "Dat komt door de omstandigheden met de Fyra" zegt een woordvoerder. De Fyra rijdt sinds januari niet meer naar Brussel en zal daar ook nooit meer terug keren. Naar Parijs wordt de frequentie niet aangepast.

Bron: Treinreiziger.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21644
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over Fyra/HSL-Zuid

Bericht door Ronnie »

AnsaldoBreda eist toelating Fyra V250 op Belgisch spoor
dinsdag 10 september 2013

België geeft voorlopig geen toestemming om met de V250, oftewel de Fyra, te rijden op het Belgische spoor. De fabrikant van de trein, het Italiaanse AnsaldoBreda, had daar in een brief om verzocht. Maar de Dienst Veiligheid in Interoperabiliteit van de Spoorwegen in België (DVIS) heeft eerst extra informatie nodig om een oordeel te kunnen vellen, liet de dienst dinsdag weten. Tegen dat besluit heeft AnsaldoBreda bezwaar aangetekend. Dat gebeurde op 6 september.

Een vergunning van de DVIS is een voorwaarde om met een type trein te mogen rijden op het Belgische spoor. In eerste instantie was die vergunning er, maar die werd ingetrokken na problemen met de trein. Het Italiaanse bedrijf heeft in mei de DVIS verzocht om die intrekking te herzien.

In een reactie aan AnsaldoBreda maken de Belgen duidelijk dat het bedrijf eerst met een volledig dossier op de proppen moet komen over de problemen met de beruchte trein. Pas dan wordt de beslissing om geen vergunning te verlenen, mogelijk herzien.

Bij het gerechtshof in Amsterdam diende dinsdag het hoger beroep over de inzage in drie technische rapporten. AnsaldoBreda wil die rapporten inzien, omdat op basis daarvan NS besloot kort na de Belgische spoorwegmaatschappij NMBS te stoppen met de geplaagde treinstellen. AnsaldoBreda kreeg eerder nul op het rekest van de voorzieningenrechter in Utrecht. De uitspraak in het hoger beroep volgt op 8 oktober.

Volgende week volgt nog een hoger beroep. Daarin vraagt AnsaldoBreda opnieuw om een aantal onafhankelijke deskundigen, die de deugdelijkheid van de treinen zouden moeten onderzoeken. Die eis wees de rechter in eerste aanleg ook af.

Bron: Treinreiziger.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21644
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over Fyra/HSL-Zuid

Bericht door Ronnie »

NS heeft geen behoefte aan verbeterde Fyra
woensdag 11 september 2013

Treinbouwer AnsaldoBreda houdt maandag in Italië een persconferentie waar naar verluidt een verbeterde versie wordt gepresenteerd van de hogesnelheidstrein V250, die in Nederland bekendstaat als de Fyra. Hoewel het Italiaanse bedrijf daar zelf weinig over kwijt wil, laat de NS weten dat het niet zit te wachten op een aangepaste trein.

"De NS is door AnsaldoBreda niet geïnformeerd. We hebben negen treinen staan die hersteld hadden moeten worden en waar geen deugdelijk herstelplan voor is aangeboden. Dat was voor NS veel relevanter geweest dan een opgepoetste trein in Italië'', aldus de verklaring van de NS.

De Telegraaf meldde woensdag dat AnsaldoBreda een geheel vernieuwde trein wil presenteren. Daarmee zou het bedrijf willen aantonen dat de 'Fyra' wel veilig is. Ook in Italië zelf zingt dit rond, maar AnsaldoBreda heeft het (nog) niet bevestigd.

Bron: Treinreiziger.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 3958
Lid geworden op: ma aug 20, 2012 7:54 pm
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Nieuws over Fyra/HSL-Zuid

Bericht door Jeroen »

NS wil Fyra's weg hebben

De Nederlandse Spoorwegen (NS) willen dat de fabrikant van de Fyra zo snel mogelijk zestien V250's komt ophalen die in de weg staan op een opstel- en werkterrein van de NS in de Watergraafsmeer.

Een woordvoerder van de NS zegt maandag dat vrijdag een brief met die eis aan de Italiaanse fabrikant AnsaldoBreda de deur uit is gegaan. AnsaldoBreda heeft nog niet op de eis gereageerd.
De NS zegt dat de Fyra's in de weg staan en dat het terrein nodig is voor andere treinen. De spoorwegen beëindigden eind augustus het contract voor de Fyra V250 in verband met technische problemen.
''We hebben toen gezegd: deze treinen komen niet meer bij NS in commerciële dienst. Wat ons betreft brengt AnsaldoBreda ze terug naar de fabriek in Pistoia. Hoe eerder ze weg zijn, hoe liever.''

Terugstorten
Volgens het vervoerbedrijf is het weghalen van de V250's een onderdeel van de juridische afhandeling na het opzeggen van het contract.
Een ander deel is dat AnsaldoBreda 200 miljoen euro moet terugstorten die de NS had betaald voor de snelle treinen. Bij de claim horen ook nog andere kosten die de Italianen volgens de NS moeten terugbetalen.

Persconferentie
Maandagmiddag houdt AnsaldoBreda een persconferentie. Naar verwachting presenteert het bedrijf dan een verbeterde versie van de geplaagde Fyra. De NS heeft al laten weten dat het niet zit te wachten op een aangepaste trein.
''De NS is door AnsaldoBreda niet geïnformeerd. We hebben negen treinen staan die hersteld hadden moeten worden en waar geen deugdelijk herstelplan voor is aangeboden. Dat was voor de NS veel relevanter geweest dan een opgepoetste trein in Italië'', aldus een eerdere verklaring van de NS.
AnsaldoBreda wil maandag desgevraagd geen commentaar geven op de eis van de NS. ''Wij houden vanmiddag een persconferentie, dan zal de bestuursvoorzitter vragen beantwoorden'', aldus een woordvoerder. De zegsman wilde niet aangeven of AnsaldoBreda de brief van de NS inmiddels heeft ontvangen.

Bron: nu.nl
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21644
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over Fyra/HSL-Zuid

Bericht door Ronnie »

AnsaldoBreda vindt Fyra 'veilig en onbeperkt inzetbaar'
Gepubliceerd: 16 september 2013 16:37, Laatste update: 16 september 2013 17:40

De Fyra is veilig en onbeperkt inzetbaar voor commerciële doeleinden. De hogesnelheidstrein heeft daarvoor de nodige vergunningen gekregen.

Dit heeft AnsaldoBreda-topman Maurizio Manfellotto maandag gezegd tijdens een persconferentie in het Italiaanse Pistoia.

Hij voelt zich het slachtoffer van een campagne in de media die de publieke opinie negfatief hebben beïnvloed.

De berichten zijn ''verkeerd, incorrect en bedrieglijk'', aldus het Italiaanse persbureau ANSA. ''Wij zijn van mening dat wat ons met de Fyra overkomt, misbruik is'', aldus Manfellotto.

Verbeterplan
Het 'verbeterplan' voor de Fyra dat AnsaldoBreda met de Nederlandse en Belgische spoorwegen was overeengekomen, is volgens Manfellotto de ''enige oplossing'' voor het geschil rond de hogesnelheidstrein. Bij dat plan ging het ''vooral om het rijden in geval van sneeuw''. Als dat plan zoals afgesproken tijdig was uitgevoerd, hadden deze herfst al vijf treinen kunnen rijden. Dit is ''de enige veilige en onmiddellijke oplossing''.

''Wij begrijpen de reden niet waarom men niet doorgaat'', aldus Manfellotto volgens persbureau ASCA. ''AnsaldoBreda zal alles doen om zijn rechten te laten gelden, want de Fyra is een trein die aan alle gevraagde specificaties voldoet.''

Hij zegt ''veel vertrouwen'' te hebben in het gerechtshof in Utrecht. Op 19 september dient daar een hoger beroep. Daarin vraagt AnsaldoBreda opnieuw om een aantal onafhankelijke deskundigen, die de deugdelijkheid van de treinen zou moeten onderzoeken. Die eis wees de rechter in eerste aanleg af.

NS
De Nederlandse Spoorwegen (NS) blijven bij het besluit om per 30 augustus het contract met Fyra-producent AnsaldoBreda stop te zetten. ''We hebben gevraagd om een deugdelijk herstelplan voor de treinen, dat is er wat ons betreft niet gekomen. Voor ons houdt het daarmee op."

In het Italiaanse Pistoia werd maandag een aangepaste versie van de V250-trein gepresenteerd met een sneeuwschuiver. Met deze aanpassing hoopt AnsaldoBreda dat de trein beter bestand is tegen het winterweer maar de NS wil ook deze trein niet hebben. ''We hebben nog steeds negen treinen staan die niet kunnen rijden. De Fyra gaat niet rijden op het Nederlandse spoor en de verbeterde treinen mogen in Italië blijven."

Bron: Nu.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21644
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over Fyra/HSL-Zuid

Bericht door Ronnie »

NS wil ook geld van moederbedrijf AnsaldoBreda

Naast AnsaldoBreda zelf stelt NS ook het moederbedrijf Finmeccanica aansprakelijk voor de geleden schade rond het debacle van de Fyra. NS zal Finmeccanica dagvaarden.

De Fyra-hogesnelheidstreinen, geproduceerd door AnsaldoBreda, werden wegens gebreken begin dit jaar uit de dienstregeling genomen. De NS legt de claim ook neer bij het moederbedrijf 'op grond van een door Finmeccanica afgegeven garantie', ém omdat de NS 'geen risico wil lopen vanwege de instabiele financiële situatie van AnsaldoBreda'.Het bedrag kan oplopen tot enkele honderden miljoenen euro's. Het gaat om kosten die zijn gemaakt voor de aanschaf van de treinen (rond de 200 miljoen), vertragingsboetes, juridische kosten en gederfde inkomsten doordat de treinen nog niet rijden. Volgens de NS kan de procedure wel 7 jaar duren.

Bron: RTL Nieuws
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21644
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over Fyra/HSL-Zuid

Bericht door Ronnie »

AnsaldoBreda zet brief aan reizigers in krant

RIJSWIJK (ANP). In een open brief in de ochtendbladen roept AnsaldoBreda, de bouwer van de Fyra-hogesnelheidstreinen, de NS om om weer te gaan samenwerken. „Dan kunnen we over een half jaar voldoende treinen inzetten om de dienstregeling te starten”, aldus bestuursvoorzitter Maurizio Manfelloto donderdag in de ‘open brief aan alle treinreizigers’.

„Een veilige, comfortabele en betrouwbare treinreis met een snelheid van 250 kilometer per uur is voor u helaas nog niet mogelijk. En dat terwijl onze treinen in Italië al vele jaren met snelheden van 300 kilometer per uur rijden”, aldus Manfelloto in de paginagrote oproep in De Telegraaf en Metro. „Op 16 september heeft AnsaldoBreda de Fyra inclusief aanpassingen gepresenteerd. Deze trein is de beste oplossing voor u als reiziger en voor een goede, duurzame verbinding tussen Amsterdam en Brussel.”

In een reactie wijst de NS donderdagochtend op het feit dat het contract met AnsaldoBreda niet voor niets is opgezegd. „Waarom zouden we vertrouwen hebben in een bedrijf dat zegt in 6 maanden iets te kunnen wat de afgelopen 8 maanden niet is gelukt”, aldus een NS-woordvoerder. „AnsaldoBreda heeft ons bovendien laten weten snel een bodemprocedure te beginnen. Daarmee kiezen ze zelf voor de lange termijn. Dat kost zeker 1 of 2 jaar en als het komt tot een hoger beroep of cassatie zijn we zo 7 jaar verder.''

Bron: Reformatorisch Dagblad
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21644
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over Fyra/HSL-Zuid

Bericht door Ronnie »

Belgen eisen ruim 27 miljoen van Fyra-bouwer

De Belgische spoorwegmaatschappij NMBS eist ruim 27 miljoen euro schadevergoeding van AnsaldoBreda, de Italiaanse bouwer van de Fyra. 

De NMBS heeft bij de rechtbank van Utrecht een claim ingediend, aldus een woordvoerder donderdagmiddag.

In juli besliste de rechtbank al dat de NMBS de voorschotten ter waarde van ruim 37 miljoen euro, die betaald werden voor de drie bestelde Fyra's, terugkrijgt.

Dat geld is intussen overgemaakt. Nederland bestelde 16 Fyra-treinen, waarvan er 9 werden geleverd. Vanwege allerlei gebreken werden de treinen enkele weken na de officiële start al van het spoor gehaald.

De NMBS benadrukt dat het bij de ruim 27 miljoen euro om een ''voorlopig'' bedrag gaat.

Het gaat om een vergoeding voor de materiële schade, naast de eerder opgelegde contractueel vastgelegde boete voor laattijdige levering van 12,7 miljoen euro. In totaal verwacht de NMBS dus ongeveer 40 miljoen euro.

Annuleren
De Belgen annuleerden op 3 juni de bestelling van drie V250-treinstellen bij AnsaldoBreda nadat de hogesnelheidsverbinding tussen Brussel en Amsterdam op 17 januari wegens technische problemen werd stilgelegd. Op 18 januari gelastten de Belgische autoriteiten een formeel rijverbod.

Bron: nu.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21644
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over Fyra/HSL-Zuid

Bericht door Ronnie »

Pas in 2017 volwaardige opvolger Fyra

Het duurt nog jaren voordat er een volwaardig alternatief is voor de FYRA. Dat melden bronnen aan RTL Nieuws.

De NS mag van staatssecretaris Mansveld van Infrastructuur het vervoer blijven verzorgen op de HSL-Zuid. Maar de NS heeft nog tot 2017 nodig voordat er voldoende vervangende treinen rijden.
 
Nadat definitief de stekker uit de Fyra was getrokken, gaf staatssecretaris Mansveld van Infrastructuur de NS tot oktober de tijd om met alternatieven te komen. Maar het duurt nog wel even voordat er een echte goede vervanger is van de Fyra. Zo gaan er meer Thalys-treinen rijden op het HSL-tracé, dit jaar al een paar, volgend jaar weer een paar meer.

Op termijn zal ook een aantal Eurostar-treinen gebruik gaan maken van het Nederlandse hogesnelheidsspoor. Over vier jaar - in 2017 - is er dan pas echt sprake van een volwaardig alternatief voor de Fyra.

Bron: RTL Nieuws
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Peter
Site Admin
Berichten: 7617
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:04 pm
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Nieuws over Fyra/HSL-Zuid

Bericht door Peter »

Beneluxtrein vervangt Fyra

vrijdag 27 sep 2013, 15:58

De Nederlandse Spoorwegen en de Belgische spoorwegen, de NMBS, gaan vanaf volgend jaar weer met de Beneluxtrein rijden tussen Amsterdam en Brussel. De trein gaat zestien keer per dag rijden als alternatief voor de Fyra. Dat maken de spoorwegmaatschappijen vandaag bekend.

Vanaf 2016 gaat veertien keer per dag een Thalys rijden en tweemaal per dag een Eurostar. Vanaf dat jaar rijdt de Beneluxtrein op het HSL-spoor en stopt hij niet meer in Roosendaal maar in Breda.

Bron: NOS
“Hallo cargo!”
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21644
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over Fyra/HSL-Zuid

Bericht door Ronnie »

Treinreiziger.nl geeft een uitgebreider overzicht van de geplande veranderingen en een tijdlijn.
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21644
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over Fyra/HSL-Zuid

Bericht door Ronnie »

Bouwer Fyra eist 132 miljoen euro van NS

De Italiaanse treinenbouwer AnsaldoBreda eist 132 miljoen euro van de Nederlandse Spoorwegen. Dat laat het bedrijf vrijdag weten.

AnsaldoBreda wil dat de NS zich aan de contractuele verplichtingen houdt en alsnog zeven van de zestien treinen betaalt, die nog niet waren betaald. Ook eist het bedrijf een schadevergoeding.

AnsaldoBreda bevestigde dat het bij de rechtbank van Utrecht een zaak heeft aangespannen tegen de NS en tegen de NS Financial Services Company (NSFSC).

Die in Ierland gevestigde dochteronderneming van de NS heeft de contracten voor de V250-hogesnelheidstreinen getekend.

Bron: nu.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21644
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over Fyra/HSL-Zuid

Bericht door Ronnie »

Veolia onderzoekt juridische stappen
zaterdag 28 september 2013

Veolia is teleurgesteld dat staatssecretaris Mansveld geen andere vervoerders heeft benaderd. Nu het bedrijf buiten spel staat, onderzoekt Veolia of er juridische stappen mogelijk zijn. Dat liet Manu Lageirse vrijdag weten op Radio 1.

Veolia kwam in 2001 bij de aanbesteding als tweede uit de bus, na NS. NS bood 178 miljoen euro per jaar om over de hogesnelheidslijn te mogen rijden. Later wist NS dat bedrag terug te brengen naar 148 miljoen euro. Maar ook dat bleek nog veel te veel, waarop er in 2011 een nieuwe deal kwam voor 100 miljoen euro per jaar. Ook toen werden andere vervoerders buitengesloten.

"Het is al een aantal jaar dat er voorgesorteerd wordt binnen het bepaalde kader waar het nu is: NS moet blijven doorrijden. Bijna ten kosten van alles" zegt Lageirse. Vervolgens: "Wij gaan bij Europa toetsen wat ze van deze zaak vinden, want het heeft nu wel lang genoeg geduurd." Als juristen met Lageirse denken dat er sprake is van ongeoorloofde staatssteun, dan zal Veolia juridische stappen gaan zetten. 

De directeur wijst er verder op dat Veolia meerdere keren bij het Ministerie heeft aangegeven te willen meedenken. Daarop is echter nooit gereageerd.

Bron: Treinreiziger.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21644
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over Fyra/HSL-Zuid

Bericht door Ronnie »

AnsaldoBreda: Belgisch rapport positief over aangepaste Fyra V250
dinsdag 1 oktober 2013

Volgens AnsaldoBreda is het onafhankelijke veiligheidsinstituut Belgorail, dat krachtens Europese wetgeving geautoriseerd is om treinen te certificeren, positief over de aanpassingen aan de Fyra V250. Dat zou blijken uit het rapport "Winter Modificaties" van het veiligheidsinstituut.

Het onderzoek is verschenen op Dienst Veiligheid en Interoperabiliteit der Spoorwegen (DVIS), die in januari de vergunning voor de Fyra introk. Belgorail bevestigt volgens AnsaldoBreda dat de modificaties voldoen aan de Belgische wettelijke vereisten. Het rapport zegt dat "verwacht kan worden dat deze 'winterveranderingen' de prestaties van de V250 treinen onder ernstige winterse omstandigheden zullen verbeteren."

Bron: Treinreiziger.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21644
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over Fyra/HSL-Zuid

Bericht door Ronnie »

'Ook softwaregebreken nekten Fyra'

De Nederlandse Spoorwegen konden er terecht van uitgaan dat de Fyra-treinen in de toekomst grote problemen met betrouwbaarheid zouden krijgen. Naast problemen met de constructie van de trein bleken er ook softwareproblemen te zijn.

Dat schrijft onderzoeksbureau Mott MacDonald in eenmanagementsamenvatting van een onderzoeksrapport naar de problemen met de V250-trein dat in handen is van NU.nl. Het stuk stamt uit mei 2013. Eerder lekten al details van dit rapport uit.

Ook zijn de Belgische spoorwegen NMBS en de NS er terecht van uitgegaan dat AnsaldoBreda niet aan het contract voldeed en de kwaliteit van het productieproces van de Fyra schoot tekort. 

Het onderzoeksbureau ziet in het rapport ondanks deze conclusies wel ruimte voor verbetering en dus gebruik van de trein, als er maar een praktische aanpak zou worden gekozen. In dat geval moet er wel per trein een plan worden gemaakt, omdat er per trein kwaliteitsverschillen aan het licht kwamen.

Bij het onderzoek is gekeken naar het stroomsysteem, de deuren, de software die fouten detecteert, de kosten van onderhoud, het productieproces van de trein en de afronding van de bouw van de trein.

Het bureau houdt in het rapport een slag om de arm met betrekking tot stroomvoorziening, omdat daarover niet genoeg gegevens beschikbaar waren.

Bron (+meer): nu.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21644
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over Fyra/HSL-Zuid

Bericht door Ronnie »

Thalys: 45 procent meer HSL-reizigers vanuit Nederland naar België
vrijdag 4 oktober 2013

Dankzij het stopzetten van de Fyra vervoert Thalys veel meer reizigers naar België . In vergelijking met vorig jaar is het aantal reizigers inmiddels gestegen met 45 procent. Dat heeft topman Franck Gervais bekend gemaakt. Om de reizigersgroei te kunnen opvangen gaan er vanaf volgende week (7 oktober) meer Thalys treinen rijden naar Brussel.

Op dit moment komt het met enige regelmaat voor dat de Thalys van en naar Nederland volledig is volgeboekt, tot onvrede van het bedrijf. "Op piekmomenten is de Thalys soms volgeboekt, waardoor we potentiële reizigers teleur moeten stellen. Dat is voor ons ook niet goed" zegt de topman.

Formule ongewijzigd
Vanaf volgende week start Thalys voor het eerst treinen die niet van of naar Frankrijk gaan. "Dat is voor ons nieuw. Tot nu toe hebben we ons alleen gericht op lange afstandsreizigers. Maar we gaan ons nu ook richten op reizigers die kortere afstanden afleggen" zegt Gervais. De formule van Thalys wordt echter niet aangepast. Reserveren blijft verplicht, en het tariefaanbod blijft voorlopig ongewijzigd. Reizigers die enige flexibiliteit willen kunnen gratis Thalys The Card aanvragen. "Daarmee kunnen reizigers een trein eerder of later nemen dan de gereserveerde trein. De zitplaatsgarantie vervalt dan wel."

Meer treinen
Op dit moment rijdt de Thalys 9x per dag via Brussel naar Parijs. Vanaf 7 oktober stijgt het aantal treinen naar Brussel op werkdagen naar 11x per dag. In december worden dat er 12 en in 2015 zelfs 14. Gervais is er van overtuigd dat die extra treinen een succes worden. Hij wijst op de enorme reizigersgroei die momenteel plaats vindt.

Relatief duur
Toch blijft het afwachten of reizigers daadwerkelijk bereid zijn om ook voor kortere afstanden een duur Thalys ticket te moeten kopen met reserveringsplicht. Een flexibel Fyra enkeltje naar Brussel kostte op de dag van vertrek 39 euro. Bij Thalys is dat 79 euro."88 procent van onze reizigers zijn nu tevreden over ons. Dat willen we graag zo houden. Daarvoor is de reserveringsplicht nodig".

Ook goedkope treinkaartjes
Gervais wijst erop dat er voor Thalys ook goedkopere treinkaartjes zijn. "Een enkeltje Amsterdam - Brussel is beschikbaar vanaf 29 euro. Doordat we straks vaker naar Brussel rijden kunnen we ook meer goedkope treinkaartjes aanboeden" aldus de topman.

Geen extra treinstellen
Voor de extra treinritten zijn geen extra treinstellen nodig. "We hebben nu 26 treinstellen. Dat is voldoende. We hebben vorig jaar groot onderhoud aan de treinstellen toegepast, waardoor we toen met minder treinen moesten rijden. Nu beschikken we weer over alle treinen. We hebben de omloop zo aangepast dat we met dezelfde treinstellen meer treinritten kunnen maken" legt Gervais uit.

Netwerk
De afgelopen jaren is het netwerk van Thalys meerdere keren uitgebreid. "We rijden nu in Duitsland ook door naar Essen, terwijl we in het verleden alleen tot Keulen reden. Ook rijden er nu Thalys treinen naar Brussels Airport. En in april 2014 wordt ons netwerk opnieuw uitgebreid. Vanaf dat moment gaan twee treinen vanuit Amsterdam doorrijden naar Lille".

Tarief spoorgebruik
De nieuwe markt Nederland - België komt voor de vervoerder goed uit. Tussen Parijs en Brussel daalt het aantal reizigers en dreigt er concurrentie. De voorganger van Gervais vertelde eerder in een interview met het Financiële Dagblad dat Thalys in Nederland 130 euro moest betalen voor iedere gereden kilometer. Ter vergelijking: in België betaalde het spoorbedrijf toen 19 euro per kilometer. Of Thalys nog altijd in Nederland dit hoge tarief moet betalen wilde Gervais niet zeggen.

Bron: Treinreiziger.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21644
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over Fyra/HSL-Zuid

Bericht door Ronnie »

Fyra-bouwer vangt opnieuw bot bij rechter

Fyra-bouwer AnsaldoBreda krijgt geen inzage in drie technische rapporten, op basis waarvan de NS en de Belgische spoorwegmaatschappij NMBS in juni besloten om met de V250-treinen te stoppen. 

Dat heeft het gerechtshof in Amsterdam dinsdag bepaald.

Het gaat om rapporten die voor intern gebruik bij de NS en de NMBS zijn opgesteld en waarin mogelijk bedrijfsgevoelige informatie staat. Volgens het hof hoeven dergelijke rapporten niet met derden te worden gedeeld.

De rechtbank in Utrecht was in juli al tot dezelfde slotsom gekomen.

Bron: nu.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21644
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over Fyra/HSL-Zuid

Bericht door Ronnie »

Half november Kamerbesluit alternatief Fyra
08/10/13, 14:07 − bron: ANP

De Tweede Kamer moet voor half november besluiten of de NS verder kan met het alternatief voor de uitgevallen Fyra. De NS heeft een optie genomen op een aantal Traxx-locomotieven, waarover voor die tijd duidelijkheid moet komen omdat de oplossing anders fors duurder gaat worden. Dat schrijft staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur) dinsdag aan de Tweede Kamer.

Op 17 oktober praten de Kamerleden met experts en op 11 november volgt dan waarschijnlijk het Kamerdebat, waardoor het alternatief niet in gevaar zou moeten komen. Veel Kamerleden hebben zich al voorzichtig positief uitgelaten over de door de NS voorgestelde oplossing.

Omdat de hogesnelheidstrein Fyra onbetrouwbaar en onveilig was, rijdt deze trein niet meer tussen Amsterdam en België. De NS willen dit gat opvullen met meer intercity's en een betere samenwerking met de Thalys en Eurostar. Daardoor moet de reiziger op het internationale traject meer keuze krijgen, verwacht de NS.

Bron: Volkskrant
Goed sporen. Daar houden we van.
Plaats reactie