Nieuws over HSL-Zuid/IC Direct/Beneluxtrein

Nieuws en andere gepubliceerde informatie
Forumregels
Een bronvermelding is verplicht bij het overnemen van nieuwsberichten van andere sites.
Gebruikersavatar
Marcel
Berichten: 2342
Lid geworden op: vr aug 24, 2012 6:55 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Marcel »

Mansveld roept NS-topman op matje om Fyra
Laatste update: 22 januari 2013 15:12

DEN HAAG - Staatssecretaris Wilma Mansveld (Spoor) heeft dinsdag NS-topman Bert Meerstadt op het matje geroepen over de problemen met de hogesnelheidstrein Fyra. Hij moest naar het ministerie komen om de maatregelen die de NS neemt toe te lichten. ''Ik heb hem uitgelegd dat deze situatie onacceptabel is'', aldus Mansveld tijdens het vragenuurtje in de Tweede Kamer. De NS heeft onder meer besloten dat directielid Merel van Vroonhoven de Fyra en de bijbehorende perikelen onder haar hoede neemt. Ook is een externe partij ingehuurd om te beoordelen of de problemen met het materieel op te lossen zijn. Verder zoekt de NS samen met de Belgische vervoerder NMBS naar een snelle, tijdelijke oplossing voor reizigers tussen Amsterdam en Brussel.

Bron: nu.nl
"The chase is better than the catch."
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21648
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

Fyra: problemen spoedig voorbij
Toegevoegd: dinsdag 22 jan 2013, 19:10, Update: dinsdag 22 jan 2013, 19:46

Fyra-producent AnsaldoBreda erkent dat de treinen van de fabriek een probleem hebben met sneeuw en ijs. Guiseppe Marino, de tweede man van de Italiaanse fabriek, zei dat in een interview met NOS-correspondent Rop Zoutberg.

"Allemaal heel erg jammer voor de reiziger", zegt de treinfabrikant uit Napels. "Maar met een paar dagen is alles opgelost. Er zijn geen mechanische of elektrische problemen geconstateerd."

Bron: NOS.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21648
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

NS denkt alsnog na over stoppen met Fyra

De Nederlandse Spoorwegen overwegen om helemaal te stoppen met de Fyra-hogesnelheidstreinen. Dat zegt NS-directeur Bert Meerstadt in een interview met RTL Nieuws. "Het vertrouwen in fabrikant AnsaldoBreda is weg", zegt Meerstadt.

Maar voordat er een besluit wordt genomen, wil Meerstadt eerst een onafhankelijk onderzoek instellen naar het functioneren van die trein.

De NS hebben in totaal 16 Fyra-treinen besteld, waarvan er inmiddels 9 zijn geleverd. Oorspronkelijk kostten de treinen 20 miljoen euro per stuk, maar die kostprijs is volgens Meerstadt inmiddels al lager geworden. "Door allerlei vertragingen bij de bouw van de treinen hebben we boetes kunnen opleggen aan de fabrikant. De treinen zijn daardoor 20 procent goedkoper."

Geen vertrouwen in fabrikant
De treinen van de Italiaanse fabrikant AnsaldoBreda zorgen al maanden voor problemen, volgens Meerstadt. "Het heeft niet alleen te maken met het winterweer, ook daarvoor hebben we te maken gehad met uitval, met allerlei onderdelen die het niet goed genoeg deden."

AnsaldoBreda liet weten dat de problemen met de trein binnen enkele dagen zijn op te lossen. Meerstadt gelooft daar niet in. "Dan zie ik hetzelfde zelfvertrouwen dat zij al heel lang in dit proces hebben. Wij vertrouwen daar niet meer op. Daarom willen wij een onafhankelijk oordeel over de trein."

NS kan treinen teruggeven
Meerstadt houdt de optie open om de treinen helemaal terug te geven aan de fabrikant. "We kunnen contractueel gezien, net als de Belgen, over drie maanden de treinen teruggeven aan de Italiaanse fabrikant. Maar het is maar de vraag of dat goed is voor de reiziger. Want dan hebben we nog steeds geen hogesnelheidstrein. Dit soort treinen zijn namelijk geen broodjes die je zomaar kunt kopen. Die moeten gemaakt worden."

Het teruggeven van de treinen aan de fabrikant is daardoor eigenlijk vooral een theoretische optie. "Als je ze niet neemt, heeft Nederland voor de komende jaren geen hogesnelheidstrein. Dus iedereen heeft er baat bij om dit product alsnog goed te krijgen."

De NS-directeur ziet in alle ophef rond de Fyra geen reden om zelf op te stappen. "Ik ben niet het type dat hard wegloopt als het moeilijk is. Bovendien vindt ik het ook niet zo’n goeie vraag op dit moment. Het is crisis, en we moeten er met zijn allen hard aan werken om de reiziger zo snel mogelijk een goed product aan te bieden."

Bron: RTL Nieuws
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Marcel
Berichten: 2342
Lid geworden op: vr aug 24, 2012 6:55 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Marcel »

Fyra kost NS tientallen miljoenen
Laatste update: 24 januari 2013 16:18

UTRECHT - De problemen met hogesnelheidstrein Fyra hebben de Nederlandse Spoorwegen tientallen miljoenen euro's gekost. Het geld is gaan zitten in de inzet van extra personeel en compensatieregelingen voor reizigers die hun reis in duigen zagen vallen. Dat heeft president-directeur Bert Meerstadt van de NS donderdag gezegd in een gesprek met enkele media. Of de miljoenen aan extra kosten worden opgeteld bij de claim die de NS van plan is in te dienen bij de bouwer van de Fyra, kon de woordvoerder niet zeggen. ''We houden met alles rekening''.

Garantie
Meerstadt laat ook weten dat de NS nog van de Fyra-treinen af kan, hoewel dat niet de voorkeur heeft. "De treinen vallen nog volledig onder de garantieregeling", zegt hij volgens het Financieel Dagblad. "We hebben de helft betaald en we zitten nog in de garantieperiode. We kunnen nog kosteloos van de treinen af. Het kan alleen jaren duren om daarna weer nieuwe te kopen." De NS zal echter niet op korte termijn de Fyra-treinen terugsturen. Meerstadt hoopt eerder dat de problemen rond de reparaties opgelost worden.

Bron: nu.nl
"The chase is better than the catch."
Gebruikersavatar
Marcel
Berichten: 2342
Lid geworden op: vr aug 24, 2012 6:55 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Marcel »

Alternatief voor deeltraject Fyra
Laatste update: 24 januari 2013 17:51

ANTWERPEN - Om een deel van de weggevallen Fyra-treinverbinding tussen Amsterdam en Brussel op te vangen, rijdt er vanaf zaterdag elke dag om de twee uur een rechtstreekse trein tussen Antwerpen en Roosendaal. Vanaf die stations bestaan er snelle verbindingen met Brussel, respectievelijk Amsterdam. De eerste trein van Antwerpen naar Roosendaal vertrekt om 7.27 uur, de laatste om 21.27 uur, laat de Belgische spoorwegmaatschappij NMBS donderdag weten. De rit duurt 29 minuten.

Bron: nu.nl
"The chase is better than the catch."
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21648
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

Mansveld: vertrouwen in plan voor Fyra
25-01-2013 14:51 | gewijzigd 25-01-2013 15:41

DEN HAAG (ANP) – Staatssecretaris Wilma Mansveld (Spoor) heeft er vertrouwen in dat er uiterlijk volgende week vrijdag een plan is voor een tijdelijk alternatief voor de uitgevallen Fyra-verbinding tussen Amsterdam en Brussel. De vervangende trein kan zo snel mogelijk daarna gaan rijden. Dat zei Mansveld vrijdag na afloop van de ministerraad.

De staatssecretaris sprak eerder op de dag met NS-topvrouw Merel van Vroonhoven en met de Belgische NMBS-bestuurder Marc Descheemaecker. Ook belde ze met haar Belgische ambtsgenoot Jean-Pascal Labille om de situatie te bespreken. Hem zal ze binnenkort ook persoonlijk ontmoeten.

Volgens Mansveld was het overleg constructief en wordt er hard gewerkt om tot een korte- en langetermijnoplossing te komen. Ook de infrabeheerders, zoals ProRail, denken goed mee, vindt Mansveld. Ze verwacht dan ook dat alle partijen zich volgende week in het plan kunnen vinden.

Zelf mikt Mansveld op een tijdelijke oplossing waarbij acht keer per dag een intercity gaat rijden. Die trein gaat niet over het hogesnelheidsspoor, waardoor de kans groot is dat ook Den Haag zal worden aangedaan. Daarnaast zullen de huidige treindiensten tussen Antwerpen en Roosendaal blijven bestaan.

Voor de lange termijn weet Mansveld nog niet wat de beste oplossing is. Er zijn verschillende scenario’s waarnaar wordt gekeken. Die moeten volgens de staatssecretaris aan de financiële, juridische en technische voorwaarden voldoen om te worden goedgekeurd.

De Fyra reed sinds begin december. Er was meteen al veel vertraging en uitval. Toen de trein onder winterse omstandigheden ook nog eens het plaatwerk verloor, besloot de NS de afname van Fyra’s voorlopig te stoppen. Ook wil het bedrijf de schade op de Italiaanse producent AnsaldoBreda verhalen.

Bron: Reformatorisch Dagblad
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21648
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

Dienstregeling IC Roosendaal - Antwerpen (Fyra alternatief)
vrijdag 25 januari 2013

Vanaf zaterdag 26 januari rijdt er een intercity Roosendaal - Antwerpen. Deze trein rijdt tot nader order en rijdt als alternatief op de uitgevallen Fyra Amsterdam - Brussel. Treintickets zijn op dit traject niet gebonden, dus als u bij NS Hispeed of NMBS Europe een geldig vervoersbewijs koopt, kunt u de trein op het door u gewenste tijdstip gebruiken.

De intercity rijdt als aanvulling op de reeds bestaande stoptrein Roosendaal - Antwerpen, die ieder uur rijdt. Het kan voorkomen dat de extra treinen nog niet worden getoond in de boekingsmodules van NS en NMBS. U kunt wel gewoon deze treinen gebruiken. Volgens de reisplanner van NMBS blijft er tussen Roosendaal en Essen op werkdagen ook een pendeltrein rijden. Die is vooral handig op de uren dat de intercity niet rijdt. Met de pendeltrein is de aansluiting in Roosendaal minder goed.

Dienstregeling weekend
De trein rijdt non-stop, iedere twee uur. In Roosendaal is er ongeveer een kwartier overstaptijd op de intercity (Vlissingen) Roosendaal - Amsterdam v.v..

Code: Selecteer alles

               Eerste IC 	Laatste IC
Roosendaal, v. 	8:04     22:04
Antwerpen, a. 	 8:33  	22:33
  	  	 
Antwerpen, v. 	 7:27  	21:27
Roosendaal, a. 	7:56  	21:56
Dienstregeling werkdagen
De trein rijdt non-stop, iedere twee uur. In Roosendaal is er ongeveer 5 minuten overstaptijd op de intercity (Vlissingen) Roosendaal - Amsterdam v.v..

Code: Selecteer alles

  	           Eerste IC 	Laatste IC
Roosendaal, v. 	7:53 	21:53 + 23:26
Antwerpen, a. 	 8:22 	22:21 + 23:55
  	  	 
Antwerpen, v. 	 6:38 	20:38
Roosendaal, a. 	7:07 	21:07
Bron: Treinreiziger.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 3958
Lid geworden op: ma aug 20, 2012 7:54 pm
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Jeroen »

Al bekend welk materieel NMBS gaat inzetten?
Bitter nun boik van ut zoipuh, dan nun bult van ut werkuh
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21648
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

Vandaag reed de rechtstreekse trein van Roosendaal naar Antwerpen met een MS 75 (varkensneus).
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21648
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

'Deze week nog oplossing voor Fyra'
Toegevoegd: maandag 28 jan 2013, 15:43, Update: maandag 28 jan 2013, 15:54

"Er komt deze week nog een oplossing voor het uitvallen van de Fyra." Dat beloofde de topman van het Belgische spoorbedrijf NMBS vandaag tijdens een parlementaire hoorzitting in Brussel. Ook NS-topman Bert Meerstadt onderschrijft dat. "Eind deze week ligt er een concreet plan op tafel", zei hij.

De snelle Fyra-verbinding werd deze maand geschrapt. Staatssecretaris Mansveld had de spoorbedrijven tot eind deze week gegeven om met een goed alternatief voor de reizigers te komen.

Beide spoorbedrijven hopen dat de problemen met de Fyra binnen drie maanden zijn opgelost. Volgens de contracten heeft de Italiaanse fabrikant recht op die periode om de treinen te verbeteren.
Intercity

Tijdens de hoorzitting werd ook duidelijk dat een rechtstreekse intercityverbinding tussen Amsterdam en Brussel over normaal spoor mogelijk is. In de bestaande dienstregeling is volgens de spoorbeheerder 16 keer per dag ruimte om van of naar Den Haag te reizen. Om de verbinding door te trekken naar Amsterdam moet de dienstregeling worden aangepast.

ProRail onderzoekt in opdracht van de NS en de Belgische NMBS de mogelijkheden van een directe verbinding met Brussel.

De oude Beneluxtrein reed ook over het normale spoor, maar die werd vanwege de komst van de Fyra opgeheven.

Bron: NOS.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21648
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

Breda schrijft brandbrief over Fyra aan Mansveld
Uitgegeven op Dinsdag 29 januari 2013 om 15:47:09

(Novum) - Breda heeft staatssecretaris van Infrastructuur Wilma Mansveld (PvdA) een brandbrief geschreven over de problemen met de Fyra. Het gemeentebestuur is bezorgd over de ontwikkelingen rond de hogesnelheidstrein en vraagt de bewindsvrouw de positie van Breda en Noord-Brabant niet uit het oog te verliezen.

De gemeente is erg teleurgesteld dat de Fyra-treinen uit de dienstregeling zijn gehaald en niet helemaal te spreken over het voorgestelde alternatief, een intercitytrein tussen Den Haag en Brussel. "Deze verbinding levert voor reizigers geenszins het reistijdvoordeel op dat beoogd wordt met een verbinding over de hogesnelheidslijn", aldus het college.

Het college vraagt de staatssecretaris daarom bij het zoeken van een definitieve oplossing Breda en de provincie niet te vergeten. De gemeente heeft forse investeringen gedaan in onder meer de aansluiting van Breda op de infrastructuur van de hogesnelheidslijn. "Om in maatschappelijk oogpunt voldoende rendement te halen uit al deze investeringen, zal de HSL-infrastructuur optimaal moeten worden gebruikt." Goede en snelle internationale verbindingen zijn een essentiële voorwaarde voor de verdere economische ontwikkeling van de regio, aldus burgemeester en wethouders.

De Fyra staat stil omdat de trein niet bestand bleek tegen het winterweer. De NS, het Belgische NMBS en de spoorbeheerders uit Nederland en België presenteren eind deze week een definitief plan om op korte termijn met een vervangende trein te kunnen gaan rijden, zoals Mansveld heeft geëist.

Bron: Nieuws.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21648
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

Surrogaat Fyra: Den Haag-Mechelen
woensdag 30 januari 2013, 03u00

BRUSSEL - De oude Benelux-trein komt een beetje terug. Maar niet tussen Amsterdam en Brussel.

Een trein tussen Den Haag en Mechelen op het klassieke spoor: dat is het alternatief voor de falende Fyra waar de Belgische en de Nederlandse spoorwegen op broeden. De ­Standaard vernam dit bij verschillende bronnen, al wilde de NMBS het niet bevestigen. De spoorwegen hadden aangekondigd dat ze tegen vrijdag met een oplossing wilden komen. Kamerlid Jef Van den Bergh (CD&V) vroeg gisteren aan ­minister Jean-Pascal ­Labille (PS) of Den Haag tot de mogelijkheden behoort, maar de minister gaf geen uitsluitsel.

Een trein tussen Den Haag, Nederlands politieke hoofdstad, en Mechelen, zetel van het aartsbisdom: het is wellicht niet waar de geplaagde reizigers op zaten te wachten. De oude Beneluxtrein op het conventionele spoor tussen Amsterdam en Brussel, die ze zo graag terugwilden, is het niet.

Of toch een beetje wel. De trein zou samengesteld worden uit de locomotieven en de wagons die de afgevoerde Beneluxtrein of ‘Amsterdammer' vormden. Hij zou aanvankelijk tweemaal daags rijden, maar dat kan opgevoerd worden.

Er waren al twee tijdelijke verbindingen ingelegd om het Fyra-gat te vullen: een rechtstreekse lijn tussen Antwerpen en ­Roosendaal en een boemel op hetzelfde traject. De vraag blijft waarom er geen trein tot Brussel doorrijdt, want ook met de Haags-Mechelse connectie raak je niet van hoofdstad naar hoofdstad zonder overstappen. De spoorbonzen hebben al laten verstaan dat een volwaardig alternatief ‘moeilijk ligt': dat is concurrentie voor de hogesnelheidstrein.

Bron: De Standaard
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21648
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

NS heeft geen contact meer met bouwer Fyra
RTL Nieuws | 01 februari 2013, 16:49

De NS heeft sinds 22 januari niets meer van Fyra-maker AnsaldoBreda gehoord, zegt NS-directeur Bert Meerstadt. Die dag beloofde het Italiaanse bedrijf 'binnen enkele dagen' de problemen met de Fyra op te lossen.

"We hebben dus terecht lacherig gedaan over die belofte", zegt Meerstadt. De treinen van AnsaldoBreda zorgen al maanden voor problemen

De Fyra rijdt op het moment zelfs helemaal niet. Vandaag werd wel bekend dat er vanaf 18 februari een alternatief komt: er gaat dan een intercity rijden tussen Den Haag HS en Brussel. In eerste instantie gaan er twee treinen op het traject rijden. Vanaf 11 maart wordt dat acht keer per dag.

'Geen idee wat Italianen doen'
Technici van AnsaldoBreda zijn nog bezig met testritten in Nederland, maar Meerstadt hecht daar totaal geen waarde aan. Hij wil eerst formeel iets van het bedrijf horen. AnsaldoBreda moet de problemen met de Fyra volgens de contracten binnen 3 maanden oplossen.

Waarmee het team techneuten precies mee bezig is weet Meerstadt niet. "Het team is nog op volle sterkte aan de slag, maar heeft nog niet formeel teruggekoppeld." Tot die tijd kan hij ook nog niets zeggen over de oorzaak van de problemen. Een externe onderzoek moet nog gaan beginnen.

De technici van AnsaldoBreda voeren ook inspecties van treinstellen uit, omdat er meerdere treinen beschadigd zijn. Zo is de onderkant van een drietal treinen flink gehavend. "Dat kan aanleiding zijn om het ontwerp te veranderen, maar daar wil ik niet op vooruitlopen", zei Meerstadt.

Bron: RTL Nieuws
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21648
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over de HSL-Zuid

Bericht door Ronnie »

Tweede Kamer: HSL-rapport moet openbaar
vrijdag 8 februari 2013

De Tweede Kamer wil dat een geheim rapport over de aanbesteding van de hogesnelheidslijn openbaar wordt gemaakt. In 2006 deed de Kamer onderzoek naar de aanbesteding en op aandringen van het toenmalige ministerie van Verkeer bleef dat rapport geheim.

Nu willen alle partijen dat iedereen het kan inzien omdat de kwestie rond de Fyra weer actueel is, maar het ministerie lijkt daar weinig voor te voelen. In het rapport staan zaken over personen en afspraken die volgens het ministerie geheim moeten blijven.

CDA-Kamerlid Sander de Rouwe: ''Als je wilt weten hoe de problemen met de Fyra zijn ontstaan, moet de focus niet alleen op de laatste maanden liggen. Dan moet je ook verder terugkijken. Door zo'n rapport geheim te houden, moet je als Kamerlid met meel in de mond praten.''

Ook SP-Kamerlid Farshad Bashir vindt het onacceptabel dat hele passages worden weggestreept. ''Dit is een rapport dat door de Kamer zelf is geschreven. Daar mag niet in worden gecensureerd'', stelt hij.

Coalitiepartijen VVD en PvdA zijn ook voorstander van openbaarmaking, maar tonen zich minder boos. Vrijdag wordt er meer duidelijk over de kwestie.

Bron: Treinreiziger.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21648
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over de HSL-Zuid

Bericht door Ronnie »

Belgische spoorwegen willen miljoenen van Fyra-fabrikant

De problemen rond de hogesnelheidstrein Fyra hebben de Belgische spoorwegmaatschappij NMBS al 2 tot 5 miljoen euro gekost. Dat blijkt uit een voorzichtige schatting van NMBS om een schadeclaim in te kunnen dienen tegen de Italiaanse fabrikant AnsaldoBreda.

"In die schatting zit de kostprijs van de bussen die we hebben moeten inzetten toen de treinen stilvielen en de compensaties voor de reizigers", zegt een woordvoerder van NMBS. "Ook het loon van het Fyra-personeel dat we niet op andere treinen kunnen inzetten, tellen we mee. Het gaat bijvoorbeeld om cateringpersoneel, een specifieke dienst die op een klassieke trein niet wordt aangeboden."

Het bedrag zal nog verder oplopen, afhankelijk van hoe lang het duurt tot de Fyra-treinen weer beschikbaar zijn. De NMBS hoopt het volledige bedrag terug te vorderen, maar eist ook al voorschotten op de schadevergoeding.

Bron"RTL Nieuws
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21648
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over de HSL-Zuid

Bericht door Ronnie »

Exploitant Fyra maakt 130 miljoen verlies in 2011
dinsdag 12 februari 2013

High Speed Alliance (HSA) - de exploitant van de Fyra - heeft in 2011 een netto verlies van honderddertig miljoen euro geleden. Dat blijkt uit de jaarcijfers (zie PDF) die Treinreiziger.nl heeft opgevraagd bij de Kamer van Koophandel. De NS - die voor 90 procent eigenaar is van HSA- staat garant voor het bedrijf.

De verliezen voor de hogesnelheidslijn zijn niet nieuw, het bedrijf maakt sinds de start uitsluitend verlies. Zo kwam het netto resultaat in 2009 zelfs uit op een verlies van 151 miljoen euro. In 2001 won de alliantie van KLM en NS de aanbesteding voor de hogesnelheidslijn en beloofde jaarlijks 150 miljoen euro te betalen voor de concessie. Dat bedrag valt echter onmogelijk terug te verdienen, waardoor er in 2011 een faillissement dreigde.

Faillissement afgewenteld
Dat fallissement werd eind 2011 afgewenteld doordat NS zich garant stelt voor de exploitatie van de hogesnelheidslijn. In ruil daarvoor heeft de staat besloten de hogesnelheidslijn vanaf 2015 bij de concessie van het normale spoor te voegen en hoeft NS minder te betalen. Doordat NS minder hoeft te betalen, loopt de staat tot maximaal 1 miljard euro mis.

Extra kosten
In 2013 had HSA door de introductie van de nieuwe Fyra treinstellen meer omzet moeten gaan genereren. Echter doordat alle nieuwe Fyra treinstellen nu aan de kant staan, heeft het bedrijf alleen maar te maken met extra kosten. De Belgische spoorwegen, waarmee samen de internationale Fyra's mee worden geexploiteerd, maakte vrijdag bekend enkele miljoenen extra kosten te maken door de problematische introductie van de Fyra.

KLM
Behalve NS is ook KLM voor tien procent eigenaar van HSA. Treinreiziger.nl vroeg KLM wat de miljoenen verliezen voor de luchtvaartmaatschappij betekenen. Het bedrijf wil echter daarover geen uitspraken doen. KLM bracht in 2001 samen met NS een bod uit op de hogesnelheidslijn, omdat de luchtvaartmaatschappij gelooft in de transitie tussen Air en Rail. "Het biedt een mogelijkheid om kortere routes te vervangen van Air naar Rail" stelt een woordvoerder van KLM.

Geen transitie
Van die transitie is echter tot nu toe weinig terecht gekomen. "Op dit moment vliegen wij nog tussen Amsterdam en Brussel. Als de transitie van Air naar Rail dan een feit is, is de luchtverbinding niet langer noodzakelijk" vervolgt de woordvoerder. Meer dan dat wil de luchtvervoerder over de deelname in HSA niet kwijt. Onduidelijk is in hoeverre KLM betrokken was bij de ontwikkeling van de hogesnelheidslijn business case, of dat daarbij werd vertrouwt op de kennis van NS.

Bron: Treinreiziger.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21648
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

Intercity Den Haag - Brussel trekt ruim vijfhonderd reizigers
maandag 18 februari 2013

De nieuwe Intercity Den Haag - Brussel trok vanochtend in beide richtingen samen ruim 500 reizigers. De treindienst, die de Fyra vervangt, rijdt vooralsnog twee keer per dag per richting. Negentien uur per dag staan de treinen aan de kant, te wachten op de terugrit. Vanaf 11 maart gaat dat veranderen, op dat moment gaat de intercity eens per twee uur rijden.

Vanochtend reed de intercity voor het eerst, hij vertrok om 7:29u uit Den Haag Hollands Spoor. Volgens een woordvoerder van de Nederlandse Spoorwegen hebben 275 reizigers van die trein gebruik gemaakt. "Dat is een vergelijkbaar met het aantal reizigers dat de Benelux op dat tijdstip trok. Die trein werd echter ook gebruikt door binnenlandse reizigers" zegt woordvoerder Eric Trinthamer.

Vanuit Brussel vertrok de eerste trein om 6:18u. Deze trein was iets minder druk, maar trok desondanks ook ruim tweehonderd reizigers. De trein reed geheel volgens planning en kwam even na half negen aan op Den Haag Hollands Spoor. Om 19:29u mag de trein weer in actie komen om terug te rijden naar Brussel. Daarmee staan de treinen meer aan de kant dan dat ze met reizigers rijden.

De komende week blijft NS het aantal reizigers monitoren, om een goed beeld te krijgen van de reizigersvraag. Ook gaat het bedrijf een enquête houden onder de treinreizigers. Het bedrijf wil weten welke vraag er voor de intercity is als de Fyra weer gaat rijden. In het huidige contract hoeft NS geen intercity te laten rijden als de Fyra weer gaat rijden.

De Fyra Amsterdam - Brussel werd op 17 januari, precies een maand geleden, uit de dienstregeling gehaald. De Thalys deed de afgelopen maand goede zaken. De trein is vooral gericht op reizigers naar Parijs, maar doordat de Fyra niet reed, was de Thalys de enige rechtstreekse trein tussen de Randstad en Brussel. Daardoor trok de trein extra veel reizigers.

Tijdens de jaarcijfers benadrukte de directie van NS dat een goede snelle en stabiele verbinding naar België belangrijk is voor het spoorbedrijf. Sinds 1854 rijden er al treinen tussen Nederland en België.

Bron: Treinreizgier.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21648
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

Noodoplossing Fyra mogelijk definitief
Gepubliceerd: 25 februari 2013 14:58, Laatste update: 25 februari 2013 15:53

DEN HAAG - Staatssecretaris Wilma Mansveld (Spoor) sluit niet uit dat de tijdelijke intercity tussen Den Haag en Brussel ook in de toekomst moet blijven rijden.

Zij hoopt echter nog altijd dat de problemen met de gewraakte Fyra V250 snel worden opgelost, zodat de snelle treinen weer kunnen worden ingezet tussen Amsterdam en Brussel.

Mocht dat onverhoopt niet lukken en er minder Fyra V250-treinen worden ingezet dan de nu geplande 16, dan zou de vervangende verbinding een blijvertje kunnen worden. Dat schrijft Mansveld maandag in een brief aan de Tweede Kamer.

Het (gedeeltelijke) behoud van de trein tussen Den Haag en Brussel is een van de scenario's die Mansveld en de NS en de Belgische vervoerder NMBS bekijken om tot een definitieve oplossing te komen.

Technische analyse
Al die scenario's zullen begin april naar de Kamer worden gestuurd. Rond de zomer verwacht Mansveld van de NS nog een technische analyse over de problemen met de Fyra's.

Pas daarna kan worden gekozen voor een definitieve oplossing. Mansveld kan nu nog niet overzien hoelang het gaat duren om de problemen met de V250 op te lossen, schrijft ze. Op het moment wordt door meer dan 200 mensen aan het materieel gewerkt. Onder die technici zijn ook mensen van AnsaldoBreda, de Italiaanse leverancier van de Fyra.

Complex
Het is volgens Mansveld niet mogelijk om op besluiten vooruit te lopen, omdat de situatie complex is. Dat is niet alleen zo op juridisch gebied, maar ook op technisch gebied, schrijft ze.

Het is op dit moment ''niet verstandig om over deze problematiek lichtzinnig te oordelen of handelen'', aldus Mansveld. De staatssecretaris rept dan ook niet over een eventuele nieuwe aanbesteding, een ultimatum voor de NS of het openbreken van contracten.

Winterse omstandigheden
De Fyra reed sinds begin december. Er was meteen al veel vertraging en uitval. Toen de trein onder winterse omstandigheden ook nog eens plaatwerk verloor, besloten de NS en de NMBS de trein niet meer internationaal te laten rijden. De NS zei verder de afname van Fyra's voorlopig te stoppen. Ook wil het bedrijf de schade op AnsaldoBreda verhalen.

Bron: Nu.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Rens
Site Admin
Berichten: 3407
Lid geworden op: di jan 15, 2013 3:02 pm

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Rens »

Wat een nieuwsbericht weer... Er wordt enkel iets niet uitgesloten en de vooruitlopende krant meldt zelf al het volgende: "Het is volgens Mansveld niet mogelijk om op besluiten vooruit te lopen, omdat de situatie complex is. Dat is niet alleen zo op juridisch gebied, maar ook op technisch gebied, schrijft ze."
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21648
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

Intercity België ook in het weekend goed gevuld
dinsdag 26 februari 2013

Volgens de NS wordt de twee treinen die sinds vorige week maandag dagelijks rijden tussen Den Haag en Vlaanderen goed gebruikt. Gemiddeld bedraagt de bezetting vijftig procent, waarmee is de trein fors drukker is dan de gemiddelde trein. Ook in het weekend wordt de intercity vaak gebruikt.

De gemiddelde bezetting in Nederland bedraagt 26 procent, NS heeft tot doel die gemiddelde bezetting te verhogen tot 32 procent. De intercity Den Haag - Brussel is dus veel beter bezet dan de gemiddelde trein. Dat komt mogelijk ook door de beperkte frequentie. Vorig jaar nog reed er ieder uur een intercity naar Brussel. Dat is nu twee keer per werkdag en vanaf 11 maart acht keer per werkdag.

In het weekend rijdt de trein tot Antwerpen, maar ook dan trekt de trein genoeg reizigers. De gemiddelde bezetting van vijftig procent is namelijk inclusief de treinen die in het weekend tot Antwerpen rijden.

Maandag hadden treinreizigers van de Fyra-vervangende intercity echter wel pech. In de ochtend kon de trein in Nederland niet rijden door een storing tussen Dordrecht en Roosendaal. Aan het einde van de middag - omstreeks vijf uur - waren reizigers van de intercity Roosendaal - Antwerpen de klos. Die trein raakte in België defect. Reizigers moesten uiteindelijk overstappen op een stoptrein en kwamen vijftig minuten later aan in Antwerpen. De trein Den Haag - Brussel reed in de avond wel gewoon.

Bron: Treinreiziger.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21648
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

Tweede Kamer: Fyra vervangende intercity moet ieder uur rijden
woensdag 27 februari 2013

Een meerderheid in de Tweede Kamer wil dat staatssecretaris Wilma Mansveld (Spoor) ervoor gaat zorgen dat er binnenkort minstens 16 keer per dag een trein gaat rijden tussen Den Haag en Brussel. VVD, PvdA, D66 en CDA nemen geen genoegen met de intercity die acht keer per dag gaat rijden als vervanging van de Fyra.

,,Nu een definitieve oplossing zo lang op zich laat wachten, is een halve dienstregeling gewoon niet voldoende'', aldus D66-Kamerlid Stientje van Veldhoven woensdag. En PvdA-Kamerlid Duco Hoogland: ,,Zolang de Fyra niet rijdt, moet er een volwaardige verbinding zijn met Brussel.''

Andere vervoerders
Mansveld moet volgens de Kamer alles op alles gaan zetten om de alternatieve treindienst verder uit te bouwen. In april moet er een plan voor uitbreiding op tafel liggen. De politici willen dan Mansveld ook om de tafel moet gaan met andere vervoerders, zoals Veolia en Arriva, om te zien of die kunnen helpen. Mansveld schreef maandag nog dat ze dat niet als haar taak zag. Volgens haar zou HSA dat eventueel wel kunnen doen.

Punctueel
Verder moet ze strenger in de gaten houden of de intercity op tijd rijdt en niet te vaak uitvalt, vinden de vier partijen. Daar sluit de ChristenUnie zich bij aan. ,,Ik vrees dat de reizigers naar Brussel de komende maanden te maken krijgen met veel vertragingen en de NS kan daar dan niet meer op aangesproken worden. De staatssecretaris moet veel strenger zijn'', vindt Kamerlid Carla Dik-Faber.

Minder streng
De staatssecretaris heeft voor de Fyra vervangende intercity veel mildere eisen opgesteld. Zo mag 7 procent van de treinen richting Brussel ongestraft worden opgeheven, en mag 15 procent van de treinen naar Brussel vertraagd zijn. De concessie eisen zijn veel strenger: maximaal 0,5 procent uitval en maximaal 5 procent vertraging. Daarbij geldt: vertraging en uitval door externe oorzaken tellen niet mee.

Permanent
De ChristenUnie wil dat de tijdelijke intercity naar Brussel niet automatisch moet verdwijnen zodra de Fyra weer gaat rijden. ,,De reiziger mag niet weer proefkonijn worden. Laat de Fyra zich eerst maar een half jaar bewijzen zonder problemen'', aldus Dik-Faber. Overigens is er nog geen zicht op wanneer de Fyra weer kan gaan rijden.

Logistiek
De intercity Den Haag - Brussel rijdt sinds 18 februari twee keer per dag. Bijna twintig uur per dag staan de treinen aan de kant. Volgens de Nederlandse Spoorwegen is het logistiek niet haalbaar om de treinen vaker heen en weer te laten rijden. "Dat heeft te maken omdat het getrokken treinen zijn. Na eindbestemming Brussel moeten de treinen naar een rangeerterrein om de locomotief te laten omlopen naar de andere kant. Dat kost tijd. Daardoor is er onvoldoende tijd om weer tijdig in Den Haag aan te komen".

Frequentie
Vanaf 11 maart moet de intercity acht keer per dag gaan rijden. Volgens het spoorbedrijf sluit die frequentie voldoende aan bij de vraag. Tot de introductie van de Fyra reed er echter ieder uur een intercity tussen Amsterdam en Brussel. Die trein vervoerde in Nederland ook veel binnenlandse reizigers.Op het Nederlandse spoor kan er ook nu weer ruimte gemaakt worden voor een uurlijkse trein, meldde ProRail eerder.

Materieel
De vraag is wel of er voldoende materieel is. Het materieel dat nu voor de tijdelijke intercity wordt gebruikt, werd tot december ingezet in de Benelux Amsterdam - Brussel. Toen werden echter ook uit Oostenrijk gehuurde rijtuigen van de ÖBB ingezet. Die rijtuigen zijn na de afschaffing van de Benelux weer terug gegaan naar Oostenrijk.

Donderdag
In april moet er in april een plan op tafel liggen voor de lange termijn. De Tweede Kamer praat donderdag met Mansveld over de problemen met de Fyra.

Bron: Treinreiziger.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21648
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

Mansveld onderzoekt vier opties voor toekomst Fyra
donderdag 28 februari 2013

Er liggen vier opties op tafel voor de toekomst van de hogesnelheidstrein Fyra, zei staatssecretaris Wilma Mansveld (Spoor) donderdag in de Tweede Kamer. Mansveld stuurt in april een plan van aanpak naar de Kamer waarin staat hoe de scenario's worden uitgewerkt. In de zomer zijn de scenario's volgens Mansveld volledig uitgewerkt. Dan is ook meer bekend over de uitkomsten van een technisch onderzoek naar de Fyra dat NS laat doen.

Het gaat om grofweg de volgende vier scenario's:
  • Scenario 1: Alle Fyra's worden teruggestuurd.
  • Scenario 2: De huidige negen geleverde Fyra's komen weer in dienst, maar er worden geen nieuwe Fyra's meer afgenomen.
  • Scenario 3: NS neemt alle 16 treinen af, maar de Belgische spoorwegen annuleren de bestelling.
  • Scenario 4: Alle 19 Fyra-treinen van zowel Nederland als België worden geleverd.
Bij ieder scenario zal er onder meer gekeken worden wat er juridisch en technisch kan. Maar ook naar de kosten van de oplossing. Als de Fyra-treinstellen niet worden afgenomen, dan bekijkt Mansveld ook de mogelijkheid of een andere vervoerder uitkomst kan bieden en of de concessie stopgezet moet worden. "Ook ik ben niet met de Fyra getrouwd'' benadrukte ze.

Niet haalbaar
VVD-Kamerlid Betty de Boer vroeg Mansveld haast te maken. De Boer wil eigenlijk alle informatie voor 1 april boven tafel hebben. Dat is volgens de staatssecretaris "absoluut geen realistische termijn'' voor het technisch onderzoek. Mansveld gaat er vanuit dat voor 1 juli alle stukken bij de Kamer zijn. Daarop stelde De Boer dat eind juni alles rond moet zijn, zodat de Kamer nog voor het zomerreces over de kwestie kan spreken.

Motie Roemer
De SP toonde weinig vertrouwen in die datum. Farshad Bashir wees erop dat het dossier al jaren kampt met vertragingen en niet gehaalde data. Hij wees ook op een oude motie van Emile Roemer, die opriep de Benelux te behouden en dat dit niet gebeurd is. Het Kamerlid is daarom niet overtuigd van een goede afloop. Hij ziet het liefst zo snel mogelijk een treinverbinding vanuit Amsterdam naar Brussel. Mansveld voelt er echter niets voor om de dienstregeling overhoop te gooien.

Levensvatbaarheid Benelux
De ChristenUnie wil dat de intercity naar Brussel via het reguliere spoor ook in de eerste maanden blijft rijden als de Fyra weer rijdt. Dan moet duidelijk worden of er voor een reguliere intercity naast de Fyra voldoende markt is. Daarnaast wordt zo voorkomen dat de reiziger opnieuw proefpersoon wordt, aldus Kamerlid Carla Dik Faber van de partij.

Betrouwbaarheid
Verschillende partijen wilden van de staatssecretaris weten waarom de tijdelijke intercity naar Brussel veel vaker mag uitvallen (14x vaker) of vertraagd mag zijn (3x vaker) dan de Fyra. Volgens Mansveld zijn de eisen voor een hogesnelheidstrein niet te vergelijken met die van een tijdelijke intercity. Ze wijst erop dat het materieel oud is, en nu als noodoplossing snel weer is opgelapt om weer te kunnen rijden.

Strenge eisen
Volgens Mansveld stelt ze schrerpe eisen. "De eisen zijn scherper dan dat de Benelux ooit gepresteerd heeft." Toch is dat volgens de redactie van Treinreiziger.nl geen terechte vergelijking, omdat HSA alleen wordt afgerekend op vertraging en uitval die aan het vervoersbedrijf aan te rekenen zijn. Daardoor kan de daadwerkelijke punctualiteit toch lager uitkomen dan die van de Benelux.

Rekenkamer
Verschillende partijen vroegen tijdens het debat ook om een onderzoek naar alle scenario's door de Algemene Rekenkamer. Dat zou ook moeten gaan over het stoppen met de Fyra, met exploitant HSA en de kosten die daarmee gepaard gaan. Mansveld liet echter weten op dit moment de 'toegevoegde waarde' van zo'n onderzoek niet te zien. Ze wil eerst het onderzoek naar de technische haalbaarheid en het plan van aanpak afwachten.

Bron: Treinreiziger.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Peter
Site Admin
Berichten: 7618
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:04 pm
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Nieuws over de HSL-Zuid

Bericht door Peter »

'In 2015 nieuwe trein tussen Amsterdam-Parijs'

28/03/13, 12:44

In april 2015 komt er een tweede aanbieder op het spoor voor de reiziger naar Parijs. De Nederlandse onderneming Travelteq start met vijf verbindingen per dag naar de Franse hoofdstad en terug.

De Travelteq hogesnelheidstrein gaat als eerste de concurrentie aan met de Thalys, de enige aanbieder die nu op dit traject actief is. Tussen Amsterdam en Parijs stopt de trein op Schiphol en in Rotterdam, Antwerpen en Brussel. Er wordt nog onderzocht of een stop in Breda voor het zuiden van Nederland interessant is.

Travelteq is in gesprek met de ILT (Inspectie Leefomgeving en Transport) om officieel vervoerder te worden. Je moet dan voldoen aan alle eisen waar ook NS en Thalys aan voldoen. Ook zijn er gesprekken met ProRail.

Travelteq, een bedrijf dat zich nu richt op reisproducten, is ervan overtuigd dat de nieuwe trein een succes wordt. 'Er is marktonderzoek gedaan en er zijn investeerders aangetrokken', aldus initiatiefnemer Maarten van den Biggelaar. 'Het kan nooit in het belang zijn van de reiziger dat er slechts een aanbieder is. Dus is het de hoogste tijd voor concurrentie zodat er iets te kiezen is.'

'Kwaliteit, comfort en gemak lijden nu eenmaal onder een monopolie. Dus hebben we uitgerekend dat we op het spoor een beter product kunnen aanbieden voor een scherpe prijs', zegt Biggelaar. Op de snelle spoorverbinding van Amsterdam naar Parijs is voldoende ruimte voor onze extra treinen.

Afbeelding

Bron: Volkskrant
“Hallo cargo!”
Nielske1990
Berichten: 1325
Lid geworden op: wo aug 22, 2012 8:23 pm
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Nieuws over de HSL-Zuid

Bericht door Nielske1990 »

Met al die ideetjes wordt het nog druk op Amsterdam - Parijs: Thalys, DB, Eurostar en Travelteq. Laat maar komen die variatie... :P
Maïsmessias van Brabantroute Prestatie Team
Website: (in ontwikkeling) - Fotodump: Flickr-account
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21648
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over de HSL-Zuid

Bericht door Ronnie »

Arriva wil Fyra vervangen

Vervoersbedrijf Arriva ziet een rol voor zichzelf in het oplossen van de problemen rond de Fyra.

''Met Deutsche Bahn achter ons denk ik dat wij kunnen helpen'', zegt Arriva-directeur Anne Hettinga zaterdag in NRC Handelsblad.

Arriva heeft als dochterbedrijf van Deutsche Bahn namelijk de nodige kennis op het gebied van hogesnelheidslijnen, zegt Hettinga. De directeur vindt het een ''blamage'' dat het HSL-spoor ter waarde van miljarden nu niet gebruikt wordt.

Samenwerken
De hogesnelheidstrein Fyra, die Amsterdam en Brussel met elkaar verbindt, werd vorig jaar kort na zijn introductie van het spoor gehaald omdat de treinstellen steeds kapot gingen. Sindsdien rijden er geen treinen over de hogesnelheidslijn.

Arriva wil om de tafel met staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur om te praten over een oplossing. Op de details van de plannen van Arriva wil Hettinga niet ingaan. Samenwerken met de NS is een optie.

Interesse
Toen het traject werd ingesteld had Arriva al interesse in het project, maar die belangstelling was toen nog niet concreet genoeg.

Arriva rijdt in Nederland met honderd treinen vooral op regionale trajecten. Ook heeft het bedrijf 1200 bussen rijden.

Bron: Nu.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21648
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over de HSL-Zuid

Bericht door Ronnie »

NS: niet voor juni duidelijkheid over Fyra
ANP | Gepubliceerd op 05 april 2013, 12:37

AMSTERDAM - Het zal nog zeker tot juni duren voor duidelijk is of en wanneer de hogesnelheidstrein Fyra weer kan gaan rijden. Dat stelde NS-topman Bert Meerstadt vrijdag na een bezoek van Tweede Kamerleden aan de Fyra-werkplaats in Amsterdam.

Volgens Meerstadt zit de NS nog middenin het stellen van de technische diagnose. Daarvoor is adviesbureau Mott McDonald gevraagd, naast de onderzoeken die de NS zelf samen met producent AnsaldoBreda uitvoert. De resultaten van dit advies worden begin juni verwacht.

Pas daarna kan een plan gemaakt worden over hoe het verder moet met de falende Fyra.

Bron: Dagblad van het Noorden
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21648
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over de HSL-Zuid

Bericht door Ronnie »

NS: nationale Fyra ook in België laten rijden
ANP | Gepubliceerd op 05 april 2013, 14:23

AMSTERDAM - De Nederlandse Spoorwegen willen dat de Fyra-treinen die nu alleen in Nederland worden gebruikt, toestemming krijgen om ook op het Belgische spoor te rijden. Het gaat dan niet om de falende V250, maar om de V160 die nu ook gewoon nog rijdt. Dat zei NS-directeur Merel van Vroonhoven vrijdag.

De toelating op het Belgische spoor kan in de toekomst helpen om een goede verbinding tussen Amsterdam en Brussel tot stand te brengen. Momenteel wordt onderzocht of en wanneer de V250 weer kan gaan rijden. Als dat niet het geval is, moet er een alternatief worden gevonden. De binnenlandse Fyra kan een deel van de eventuele oplossing zijn, aldus Van Vroonhoven. Daarom wordt ook een proef gedaan om dubbeldekkers op de hogesnelheidslijn te laten rijden.

Welke oplossing er uiteindelijk komt, is nog niet duidelijk. Van Vroonhoven wil een goed alternatief voor de V250, zodat ze een objectieve keuze kan maken met welke oplossing de NS verdergaat. Het bedrijf kijkt daarom ook naar materieel uit het buitenland, het ombouwen van materieel dat al voorhanden is en naar een oplossing via het klassieke spoor (dus niet over de hogesnelheidslijn).

Bron: Dagblad van het Noorden
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21648
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over de HSL-Zuid

Bericht door Ronnie »

NS vraagt voor 2014 capaciteit aan voor uurlijkse Benelux en V250
maandag 15 april 2013

De Nederlandse Spoorwegen heeft bij spoorbeheerder ProRail ruimte op het spoor aangevraagd om volgend jaar 16 treinen te laten rijden tussen Amsterdam en Brussel. Omdat onduidelijk is of de Fyra V250 tijdig terug keert heeft het spoorbedrijf zowel capaciteit aangevraagd via het normale spoor als via de hogesnelheidslijn. Dat meldde een woordvoerder van het spoorbedrijf maandag naar aanleiding van berichtgeving van De Telegraaf.

''Nu rijdt er 8 keer per dag een intercity tussen Den Haag HS en Brussel, maar onze reizigers vinden dat te weinig'', aldus de zegsman. ''Om te voorkomen dat we in de nieuwe dienstregeling van 2014 met die frequentie blijven zitten, hebben we nu alvast ruimte op het spoor moeten aanvragen.'"

Consumentenorganisaties
Daarmee komt het spoorbedrijf tegemoed aan de wensen van consumentenorganisaties. Die hadden eerder het spoorbedrijf opgeroepen om per 2014 weer capaciteit aan te vragen voor een uurlijkse trein Amsterdam - Brussel.

V250
Behalve via de klassieke lijn heeft NS ook capaciteit aangevraagd voor een uurlijkse trein Amsterdam - Brussel via de hogesnelhiedslijn. Eind juni moet duidelijk worden of de V250 op termijn gaat terug keren. Omdat het nog onduidelijk is of de Benelux volgend jaar daadwerkelijk weer gaat rijden tussen Amsterdam en Brussel, zet de Gemeente Den Haag de aanbesteding door voor de zogenoemde Lage Landen Lijn (Den Haag - Brussel).

Hogere frequenties
De Tweede Kamer en staatssecretaris Wilma Mansveld (Spoor) stelden eerder al dat zij liefst zo snel mogelijk zien dat er meer treinen tussen Nederland en Brussel gaan rijden. Het is onduidelijk of het spoorbedrijf erin slaagt om die wens al voor december te vervullen. ProRail heeft eerder aangegeven dat er nu wel capaciteit kan worden vrijgemaakt voor een uurlijkse verbinding Den Haag - Brussel.

Alternatieven
De NS liet begin deze maand weten te werken aan een volwaardig alternatief voor de uitgevallen Fyra V250. Zo wordt onder meer gekeken of er dubbeldekkers op het snelle spoor kunnen rijden, of dat er binnenlandse Fyra's (de zogeheten V160) kunnen worden toegelaten voor het Belgische hogesnelheidsspoor.

Bron: Treinreiziger.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21648
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over de HSL-Zuid

Bericht door Ronnie »

Niemand gelooft nog in toekomst voor Fyra
dinsdag 16 april 2013, 03u00

BRUSSEL - De deadline voor Ansaldo-Breda om de Fyra op punt te stellen, loopt volgende week af. Alle rapporten wijzen uit dat de trein niet deugt.

De klok tikt onverbiddelijk voor AnsaldoBreda, de Italiaanse producent van de Fyra. Die hogesnelheidstrein staat sinds midden januari aan de kant na talloze mankementen. Marc Descheemaecker, de topman van de NMBS, zette de Italianen eind januari voor het blok. Ze kregen zoals contractueel voorzien drie maanden de tijd om de hogesnelheidstrein op punt te stellen. Volgende week woensdag loopt die deadline af. De NMBS dreigt ermee om het contract te verbreken. Ze heeft drie Fyra-treinen besteld, maar heeft de afgewerkte exemplaren nooit aanvaard en al helemaal niet betaald. De Nederlandse Spoorwegen (NS) hebben daarentegen al negen Fyra-treinen in hun vloot.

Maar de kans dat AnsaldoBreda zijn engagement zal kunnen nakomen, is zo goed als onbestaande. ‘De rapporten die we al gezien hebben, bevestigen alleen maar dat de trein niet deugt', klinkt het in NMBS-kringen. Leden van de Nederlandse Tweede Kamer schrokken zich eerder deze maand nog een hoedje bij een bezoek aan de treinwerkplaats in de Amsterdamse Watergraafsmeer, waar aan de Fyra wordt gesleuteld. Bert Meerstadt, de topman van de NS, liet daar optekenen dat hij twijfelt aan ‘het fundament' van de treinen'. De komende maanden lichten ingenieurs het hele treinontwerp nog een keer door. ‘Eerst moesten de Italianen die de treinen een jaar of acht geleden ontwierpen gevonden worden', zei Alex Rentier, die het reparatieteam leidt in NRC Handelsblad .

Dat de NMBS volgende week woensdag een bevredigend antwoord van de Italianen krijgt, is zo goed als uitgesloten. De NS wil pas in juni beslissen of ze de Fyra's al dan niet houdt. Verwacht wordt dat de NMBS ook pas dan de knoop definitief doorhakt om samen met de NS te bekijken hoe het in de toekomst Amsterdam met Brussel zal verbinden. Beide wachten ook nog een onafhankelijke studie af van het adviesbureau Mott MacDonald. ‘Het is trouwens niet omdat we op 24 april het contract niet verbreken, dat ons recht vervalt om dat iets later wel te doen', klinkt in NMBS-kringen.

Maar intussen wordt wel al de weg voorbereid voor een mogelijk post-Fyratijdperk. De Nederlandse krant De Telegraaf meldde gisteren dat de NS bij de Nederlandse infrastructuurbeheerder ProRail een aanvraag heeft ingediend om vanaf volgend jaar aan Nederlandse kant een trein te kunnen laten rijden over het gewoon spoor tussen Amsterdam en Brussel. De tijdelijke vervanger spoort maar tot in Den Haag. Ook langs onze kant van de grens heeft de NMBS al gevraagd om het oude Benelux-spoor vrij te houden. ‘Enkel om voorbereid te zijn op elk mogelijk scenario', zegt woordvoerder Bart Crols. ‘We hebben ook de rijpaden voor de Fyra opnieuw aangevraagd.' Over het dossier zelf zegt hij niets. Volgens sommigen wordt ook uitgekeken naar een alternatieve trein om verder op het hogesnelheidsspoor te laten rijden.

Bron: De Standaard
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21648
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over de HSL-Zuid

Bericht door Ronnie »

Belgen nemen nog geen beslissing over bestelling Fyra
woensdag 24 april 2013

De Belgische spoorwegen zijn begonnen met het doorlichten van de plannen om de problemen met de hogesnelheidstrein Fyra te verhelpen. Die plannen werden ingediend door de Italiaanse producent AnsaldoBreda, nadat de Belgen de fabrikant 3 maanden geleden een ultimatum hadden gesteld dat woensdag afliep.

Wegens de aanhoudende perikelen met de gloednieuwe hogesnelheidstrein tussen Amsterdam en Brussel eiste de Belgische spoorwegmaatschappij NMBS eind januari verbeteringen van AnsaldoBreda. De voorstellen worden nu geëvalueerd, waarna de NMBS "zo snel mogelijk" een oordeel wil vellen, aldus een woordvoerder woensdag. Dat gebeurt in nauw overleg met de Nederlandse collega's.

Pas na de evaluatie wordt duidelijk of de NMBS het contract met de fabrikant verbreekt. Daarmee was 3 maanden geleden gedreigd.

De NMBS en het Nederlandse NS Hispeed zagen zich midden januari gedwongen de Fyra uit de dienst te nemen omdat treinstellen onderdelen verloren.

Bron: Treinreiziger.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21648
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over de HSL-Zuid

Bericht door Ronnie »

Mansveld herhaalt: Fyra-vervanger kan echt niet vaker rijden
dinsdag 23 april 2013

Het gaat voorlopig echt niet lukken om de tijdelijke intercity die de Fyra vervangt ieder uur te laten rijden. Dat schrijft staatssecretaris Wilma Mansveld (Spoor) dinsdag aan de Tweede Kamer.

Wel zal ze de vervoerders vragen om zo snel mogelijk tien keer per dag een verbinding tussen Den Haag en Brussel te realiseren. Maar ook daarbij moet volgens Mansveld worden aangetekend dat dit op z'n vroegst pas na de zomer geregeld kan zijn.

Wens
De staatssecretaris benadrukt dat zij net als de Kamer graag zou zien dat de trein 16 keer per dag (ieder uur) zou rijden, zoals ook met de Fyra het plan was. Maar het is "gewoonweg ingewikkeld'' om meer treinen te laten rijden. Zo moet er ruimte zijn op het spoor, zijn er locomotieven nodig, en moeten er machinisten en conducteurs beschikbaar zijn.

Rijtuigen
ProRail had tijdens een eerste verkenning laten weten dat er ieder uur ruimte vrij te maken was voor een Fyra-vervangende intercity. Ook personeel zou er voldoende moeten zijn om een uurdienst mogelijk te maken. Immers, vorig jaar was er zelfs voldoende personeel om een uurdienst te realiseren tussen Amsterdam en Brussel. Voldoende materieel ligt moeilijker, omdat NS Hispeed de huur van Oostenrijkse rijtuigen heeft stopgezet.

Eerdere brief
Mansveld meldde eerder al aan de Kamer dat het dit jaar niet gaat lukken om de tijdelijke intercity vaker te laten rijden. De Kamer - met name de VVD - nam daar echter geen genoegen mee en vroeg haar om meer informatie. Woensdag bekijkt de Kamer hoe het nu verder moet met de Fyra-vervanger.

Dienstregeling 2014
In elk geval heeft NS bij spoorbeheerder ProRail ruimte aangevraagd om in 2014 wel met 16 vervangende treinen te kunnen gaan rijden. Daardoor zouden er 8 directe treinen kunnen gaan rijden tussen Den Haag en Brussel en komen er 8 verbindingen die een overstap in Roosendaal vereisen, meldde Mansveld.

V250
Of die oplossing echt nodig is, hangt af van de technische staat van de Fyra V250. Daarover hoopt Mansveld in juni uitsluitsel te hebben. Er moet dan duidelijk worden of de Fyra überhaupt nog terugkomt, gedeeltelijk terugkeert of weer volledig ingezet kan worden. Ondertussen kijkt NS naar alternatieven, zoals het inzetten van dubbeldekkers of nationale Fyra's (de V160), zodat er geen gat ontstaat als de Fyra V250 (gedeeltelijk) niet terugkeert.

Bron: Treinreiziger.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21648
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over de HSL-Zuid

Bericht door Ronnie »

Kamer wil onderzoek naar alternatief Fyra
woensdag 29 mei 2013

De Tweede Kamer wil dat er een onderzoek komt naar een permanent alternatief voor de Fyra, de hogesnelheidstrein tussen Amsterdam en Brussel die al maanden stil staat. Samen met Belgische parlementariërs roept de Kamer zowel het Nederlandse als het Belgische kabinet op om zo'n onderzoek uit te voeren.

Het alternatief voor de Fyra moet een volledige dienstregeling met een frequentie van eens per uur bieden. De Nederlandse Kamerleden willen van staatssecretaris Wilma Mansveld (Spoor) ook weten waarom de intercityverbinding tussen Maastricht en Luik (doorgaand naar Brussel) uit de dienstregeling is gehaald. Deze treindienst werd in december 2011 opgeheven. Volgens de NMBS moest de trein opgeheven worden omdat de dienstregeling te krap was.

Problemen
De Fyra had in april 2007 van start moeten gaan. Met ruim vijf jaar vertraging werd de Fyra V250 in december in gebruik genomen tussen Amsterdam en Brussel. De start verliep echter allerminst soepel. In januari verloor een treinstel zelfs een bodemplaat. Daarna kreeg de trein een rijverbod in België en werd de trein uit de dienstregeling gehaald.

Frequentie
Sindsdien zit er weinig schot in de zaak. De problemen zijn nog niet verbeterd en de tijdelijke intercity die de Fyra vervangt rijdt niet meer dan acht keer per dag. Op z'n vroegst pas na de zomer kan die trein tien keer per dag gaan rijden, maar 16 keer per dag - zoals de Tweede Kamer wil - is voorlopig nog te ingewikkeld.

Rijkelijk laat
Volgens reizigersorganisatie Maatschappij Voor Beter OV loopt de Tweede Kamer, evenals het Belgische parlement echter hopeloos achter de feiten aan. "Pas nu serieus vragen om een onderzoek naar alternatieven voor de Fyra, is rijkelijk laat. Al dit voorjaar werd duidelijk dat het Fyra-project gedoemd was, te mislukken" zegt voorman Rikus Spithorst woensdag.

Permanent
Eerder schreef Staassecretaris Mansveld al dat de tijdelijke intercity naar Brussel mogelijk permanent blijft, maar ze kon daar nog geen uitsluitsel over geven. Omdat er te weinig zekerheid is voor een permanent alternatief, is de gemeente Den Haag begonnen met de aanbesteding van een uurlijkse trein Den Haag - Brussel.

Uitsluitsel
Mansveld hoopt in juni uitsluitsel te krijgen over de kansen dat de Fyra V250 toch weer gaat rijden. De Tweede Kamer houdt op 18 juni een rondetafelgesprek over de Fyra en debatteert er 2 dagen later over met Mansveld.

Bron: Treinreiziger.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Peter
Site Admin
Berichten: 7618
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:04 pm
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Nieuws over de HSL-Zuid

Bericht door Peter »

België stopt met de Fyra

31/05/13, 11:53

De Belgische spoorwegen NMBS stoppen met de hogesnelheidstrein Fyra. Dat meldden Vlaamse media op basis van bronnen. Later op de middag geeft de NMBS een persconferentie.

Wegens de aanhoudende perikelen met de gloednieuwe hogesnelheidstrein tussen Amsterdam en Brussel eiste de NMBS eind januari verbeteringen van AnsaldoBreda. Het bedrijf kreeg 3 maanden de tijd. Eind april zei NMBS de verbeterplannen te gaan evalueren en op basis daarvan een besluit te nemen.

Vrijdag bespreekt de raad van bestuur van de NMBS het dossier. Na afloop zal er een persconferentie gegeven worden, zo maakte het bedrijf bekend.

De Fyra, een prestigeproject van met name de Nederlandse Spoorwegen, ging in december rijden, maar kampte meteen al met veel problemen. Nadat onder winterse omstandigheden een stuk plaatwerk onder de trein vandaan was gevallen, werd de Fyra internationaal uit de roulatie genomen.

Zowel het ministerie van Infrastructuur en Milieu als de NS willen eerst de persconferentie van de NMBS afwachten voordat ze met een reactie komen. Bovendien is het ministerie nog in afwachting de resultaten van het technische onderzoek van de NS. Dat wordt in juni verwacht.

Hoofdpijndossier
De Fyra is al jaren een hoofdpijndossier vooral gekenmerkt door uitstel en tegenslagen. Al in 1988 publiceert de NS het ambitieuze toekomstplan Rail 21, waarin een voorstel is opgenomen Nederland aan te sluiten op Europese hogesnelheidsnet. Na jaren van voorbereiding wordt in 2000 begonnen met de aanleg van het HSL-tracé van Schiphol, via Rotterdam, naar de Belgische grens.

De NS en de Belgische NMBS bestellen in 2004 de eerste V250-hogesnelheidstreinen bij de Italiaanse treinbouwer AnsaldoBreda. Het is de bedoeling dat de treinen in april 2007 in gebruik worden genomen. In 2005 wordt echter duidelijk dat de fabrikant niet op tijd kan leveren, omdat de V250's voorzien moeten zijn van een nieuw beveiligingssysteem. Er wordt besloten speciale leasetreinen te huren.

De NS start niettemin pas in 2008 met proefrijden op de hogesnelheidslijn tussen Schiphol en Rotterdam. Het spoorbedrijf zet gehuurde locomotieven in, voor bestaande intercityrijtuigen. Deze gaan in de zomer van 2009 alvast onder de naam Fyra in een vaste dienstregeling tussen Rotterdam en Amsterdam rijden. Later wordt ook Breda in de dienstregeling opgenomen.

Doordat AnsaldoBreda met tegenslagen blijft kampen, arriveert het prototype van de V250 pas begin 2009 in Nederland om te worden te worden getest. Wegens de vertragingen legt de NS in 2010 een claim bij de fabrikant neer van 60 miljoen euro. Het jaar daarop dreigt HSA de exploitant van de HSL (waar NS aandeelhouder van is) failliet te gaan, wat een ramp van 2,4 miljard euro zou betekenen. Het reddingsplan kost de overheid 390 miljoen euro.

De commerciële ingebruikname van de snelle treinen laat tot 2012 op zich wachten. Vlak voor de invoering van de nieuwe dienstregeling op 9 december wordt het nog even spannend of de Fyra wel tussen Nederland en België mag gaan pendelen. Wegens onvrede over het nieuwe tariefsysteem en het feit dat de trein niet in Den Haag of Noord-Brabant stopt, kan na politiek overleg pas op het laatste moment groen licht worden gegeven.

Vanwege technische problemen wordt de V250 half januari niettemin alweer verboden op Belgisch grondgebied dienst te doen. Op het binnenlandse HSL-tracé rijden wederom louter locomotieven met rijtuigen. Als een noodoplossing gaan er weer intercity's rijden tussen Nederland en België, terwijl er in de tussentijd allerlei tests met de Fyra plaatsvinden.

Bron: Volkskrant.nl
“Hallo cargo!”
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21648
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over de HSL-Zuid

Bericht door Ronnie »

"V250-treinen van Fyra zijn niet betrouwbaar"
vr 31/05/2013 - 16:26 Rik Arnoudt

NMBS-baas Marc Descheemaecker heeft op een persconferentie brandhout gemaakt van de V250-hogesnelheidstrein van Fyra. De NMBS ontbindt het aankoopcontract met AnsaldoBreda voor de levering van Fyra-hogesnelheidstreinen en neemt de eerder bestelde drie treinstellen niet af.

Wat onze redactie eerder vandaag al had vernomen, wordt nu bevestigd: na amper drie weken treindienst eind vorig jaar en begin dit jaar blijken de V250-hogesnelheidstreinen technisch volstrekt onbetrouwbaar en onveilig. De conclusie ligt dan ook voor de hand: de NMBS neemt de drie bestelde treinstellen niet af en ontbindt het aankoopcontract met AnsaldoBreda.

De NMBS heeft externe experts en ingenieurs onder de arm genomen om de negen V250-treinstellen van de NS grondig te onderzoeken. NMBS-baas Descheemaecker bevestigt de mechanische problemen waarover wij al eerder vandaag berichtten, maar ging op zijn persconferentie nog veel verder.

Een indrukwekkende waslijst van technische mankementen: zo kan je het samenvatten voor een leek. Deuren die loskomen, een metalen deel van het dak dat loskomt (gevaarlijk zo dicht bij een bovenleiding waardoor 25.000 volt gaat), de onderkant van de treinen die niet goed is afgeschermd (nooit gezien bij hst-treinen volgens Descheemaecker), een reëel risico op asbreuken, een verwonderlijk niveau van roestvorming, elektrische bedrading die bereikbaar is voor sneeuw, kabels onderaan de treinen die extreem kwetsbaar zijn en een remsysteem van treinen die eigenlijk maar 160 per uur mogen rijden.

"Dit is geen kwaliteitskenmerk" merkt Marc Descheemaecker droogjes op. "Het zou humoristisch zijn, mocht het niet zo pijnlijk zijn." De NMBS-baas laat er geen twijfel over bestaan: "We nemen geen enkel veiligheidsrisico, voor geen enkele trein."

Volgens Descheemaecker heeft AnsaldoBreda nu wel de meeste technische problemen aan de V250-treinen opgespoord, maar van een oplossing is nog zeker geen sprake. Dat zou volgens de NMBS-baas nog eens een 24 maanden duren. En dan is er ook nog de slechte solvabiliteit van het firma AnsaldoBreda, waardoor er in de toekomst problemen met wisselstukken en softwaresleutels dreigen.

Descheemaecker is zijn vertrouwen in de V250-hogesnelheidstrein kwijt. De bestelde drie treinstellen worden niet afgenomen en het aankoopcontract met AnsaldoBreda wordt ontbonden. De 37 miljoen euro aan voorschotten die de NMBS al heeft betaald, worden volgens Descheemaeker gedekt door een solide bankgarantie.

De NMBS-baas moest wel toegeven dat er in de aankoopfase, in 2001-2003 "inschattingsfouten" zijn gemaakt.

Bron: De Redactie
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21648
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over de HSL-Zuid

Bericht door Ronnie »

Nog geen besluit NS over Fyra
Toegevoegd: vrijdag 31 mei 2013, 17:15, Update: vrijdag 31 mei 2013, 17:25

De Nederlandse Spoorwegen hebben nog geen besluit genomen over de toekomst van de Fyra.

De Belgische spoorwegen zijn gestopt met de hogesnelheidstrein vanwege veiligheidsproblemen.
Onderzoek

NS laat weten dat het Nederlandse onderzoek naar de technische mankementen half juni wordt afgerond. De conclusies worden naar de Tweede Kamer gestuurd. Pas na het Kamerdebat erover neemt NS een besluit over de toekomst van de Fyra.

Uit onderzoek in opdracht van de NMBS blijkt dat de Fyra op zeker 26 punten cruciale veiligheidsproblemen heeft en dat het zo'n twee jaar duurt om de treinen te herstellen.
'Helden'

Volgens reizigersvereniging Rover zijn de mensen die in januari met de Fyra gereisd hebben helden, omdat ze in een onveilige trein gezeten hebben. Rover verwacht dat ook de NS nu stopt met de Fyra.

Een woordvoerder pleit ervoor dat er zo snel mogelijk weer 16 keer per dag een treinverbinding komt tussen Nederland en België. De NMBS heeft gezegd dat er in december weer 12 keer per dag een trein rijdt.

Prorail, dat verantwoordelijk is voor de veiligheid op het Nederlandse spoor, wil niet reageren op het nieuws dat de Fyra op veel punten onveilig is.

Bron: NOS.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21648
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over de HSL-Zuid

Bericht door Ronnie »

De presentatie van Marc Descheemaecker is via RTL Nieuws te bekijken: klik
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21648
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over de HSL-Zuid

Bericht door Ronnie »

Fyra-fabrikant overweegt juridische stappen
31-05-2013 22:01 | ANP

De fabrikant van de Fyra-treinen, de Italiaanse treinenbouwer AnsaldoBreda, gaat juridische stappen nemen tegen de Belgische spoorwegen, de NMBS. Volgens AnsaldoBreda kloppen verwijten niet die de NMBS vrijdag maakte over de mankementen.

De NMBS kondigde aan het contract voor de levering van Fyratoestellen te verbreken. Maar daar liggen volgens de treinbouwer geen technische redenen, maar andere redenen aan ten grondslag.

AnsaldoBreda zegt verbaasd en teleurgesteld te zijn over de beslissing van de Belgen. „Er zijn de afgelopen periode diverse ontmoetingen geweest, op verschillend niveau, waarbij ook de Belgische technici aanwezig waren”, aldus het bedrijf. De aankondiging van de NMBS om het contract te verbreken, lijkt in tegenspraak met de resultaten van die bijeenkomsten, stelt AnsaldoBreda.

Bron: Reformatorisch Dagblad
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Peter
Site Admin
Berichten: 7618
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:04 pm
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Nieuws over de HSL-Zuid

Bericht door Peter »

Alternatieve mogelijkheden voor Fyra

zaterdag 1 juni 2013

De Fyra V250 rijdt inmiddels vier maanden niet meer. Of de Fyra V250 ooit weer terug komt in de reizigersdienst, is uiterst onzeker. Als de Fyra al terug komt, zal dat minimaal 17 maanden tot 24 maanden duren. Welke alternatieven zijn er eigenlijk voor de Fyra? De afgelopen maanden werd er vooral gesproken over onmogelijkheden. Maar volgens de redactie van Treinreiziger.nl zijn er wel degelijk mogelijkheden. Een overzicht van vijf mogelijkheden.

1. Traxx-materieel voor treindienst Amsterdam - Brussel
Tussen Amsterdam en Breda worden al Traxx locomotieven gebruikt, omdat de Fyra V250 nog niet geleverd is. Dat kan ook tussen Amsterdam en Brussel. Dat zou circa 10 minuten langer duren als een reis met de Fyra. Om dit plan te kunnen uitvoeren moet de toelating van de Traxx nog wel geregeld worden voor de Belgische hogesnelheidslijn.

2. Treindienst Antwerpen - Noorderkempen doortrekken naar Breda
Er had sinds april ook een Fyra moeten gaan rijden tussen Antwerpen en Breda. Nu dat niet gebeurd is, kan gekeken worden of de Belgische bestaande treindienst Antwerpen - Noorderkempen kan worden doorgetrokken naar Breda. De benodigde reistijd voor dit traject is relatief kort, waardoor er dus relatief weinig materieel en personeel nodig is. Probleem is nog wel het materieel. Het materieel dat tussen Antwerpen en Noorderkempen rijdt, kan niet zomaar doorrijden naar Nederland. Er is dus ander materieel nodig. Dat zou ook weer de Traxx kunnen zijn, voor zover daar voldoende beschikbaar voor zijn. NMBS lijkt overigens wel iets voor dit idee te voelen, want de Belgen gaan in elk geval een treindienst Eindhoven - Antwerpen onderzoeken.

3. ICE Amsterdam - Brussel
De Duitse spoorwegen hebben nu al treinstellen (ICE's) die zowel in Nederland als België zijn toegelaten. In België rijden de ICE treinen al via de hogesnelheidslijn, in Nederland is de ICE nog niet eerder ingezet op de HSL. Op dit moment worden de meeste ICE's echter ingezet. Maar er zijn nieuwe treinstellen in de maak (Valero D) die ook geschikt zullen zijn voor het Nederlandse en Belgische spoor. De DB heeft zelfs al concrete plannen om de nieuwe ICE's ook tussen Nederland en België in te zetten. Het gaat om een doorgaande treindienst Amsterdam-Brussel-Londen. In de huidige plannen gaat men uit van drie treinen per dag, maar de nieuwe ICE stellen zouden ook frequenter kunnen worden gebruikt tussen Amsterdam en Brussel.

4. Eurostar Amsterdam - Brussel
Zoals de Belgische spoorwegen vrijdag al aangaven, kan ook Eurostar een treindienst Amsterdam - Brussel - Londen starten. Nieuwe Eurostar treinstellen zijn een variant van de Duitse Valero D. Als het aan de NMBS ligt zal de Eurstar eind 2016 starten met twee treinparen Amsterdam - Brussel - Londen.

5. Dubbeldekkers (VIRM) geschikt maken voor de HSL
De zogenoemde VIRM dubbeldekkers zouden geschikt gemaakt kunnen worden voor de hogesnelheidslijn. Daarvoor moeten de treinen voorzien worden van ERTMS en geschikt gemaakt worden voor 25.000 Kv wisselstroom. De ChristenUnie pleitte al eerder hiervoor. Als dit plan wordt doorgevoerd, kunnen de VIRM dubbeldekkers ook sneller gaan rijden op de Hanzelijn. De kans is aanwezig dat NS het plan overneemt, het spoorbedrijf zei in april in elk geval deze optie te zullen gaan onderzoeken.

Mogelijkheden
Er zijn verder nog veel meer mogelijkheden denkbaar. Aan iedere oplossing zitten haken en ogen. Meer dan hierboven is uitgediept. Het ingewikkelde logistieke proces lijkt de laatste tijd echter vaak als excuus te worden gebruikt. Bijvoorbeeld bij de Kamerwens om meer Fyra vervangende intercity's in te zetten. Dat is jammer. Het is te hopen dat daar nu verandering in gaat komen en dat NS half juni met een concreet stappenplan komt hoe de dienstverlening weer wordt uitgebreid. Als er een probleem is bij een alternatief, dan zou de vraag moeten zijn: "Hoe kunnen we dat probleem zo spoedig mogelijk oplossen".

Bron: treinreiziger.nl
“Hallo cargo!”
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21648
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over de HSL-Zuid

Bericht door Ronnie »

NS wil stoppen met Fyra
Toegevoegd: maandag 3 jun 2013, 07:31, Update: maandag 3 jun 2013, 17:09

De NS wil stoppen met de Fyra. Dat melden bronnen bij de spoorwegen en ministeries. Volgens de Nederlandse Spoorwegen zelf is er nog geen besluit genomen over de toekomst van de hogesnelheidstrein.

Het besluit om te stoppen met de Fyra is volgens De Telegraaf, die het nieuws vanmorgen als eerste bracht, al enige tijd geleden genomen. Het ministerie van Financiën, de enige aandeelhouder van het spoorbedrijf, zou hebben voorkomen dat de NS met het nieuws naar buiten treedt.
Nieuwe topman

Financiën wil naar verluidt wachten tot half juni om gelijk met een gewijzigd plan te komen ter vervanging van de problematische hogesnelheidstrein. De NS is volgens de krant ongeveer 600 miljoen kwijt aan nieuwe hogesnelheidstreinen.

De NS maakte vanochtend bekend dat Bert Meerstadt stopt als NS-topman. Volgens de Spoorwegen zou hij al eerder hebben aangegeven dat hij dat wilde. De nieuwe raad van commissarissen zou dat hebben geblokkeerd.

Timo Huges wordt de opvolger van Meerstadt. Hij was tot nu toe nog topman van de bloemenveiling FloraHolland.

Problemen Fyra
De Fyra-treinen tussen Amsterdam en Brussel werden begin dit jaar al na ruim een maand uit de dienstregeling gehaald. De problemen stapelden zich op en de Belgische spoorwegen (NMBS) maakten vrijdag bekend te stoppen met de Fyra, omdat de treinen onveilig zijn.

De NS zei dezelfde dag dat het Nederlandse onderzoek naar de treinmankementen half juni is afgerond. Dan zou nog een Tweede Kamerdebat volgen en pas daarna zou er een besluit over de Fyra worden genomen.

In de rapporten van ingenieursbureaus staat onder meer dat de assen van sommige Fyra's al na enkele kilometers last hadden van roest. Daardoor zouden ze kunnen breken. Ook waren er problemen met de claxons, remmen, accu´s en vielen er onderdelen van de treinen af. Het lukte de Italiaanse fabrikant AnsaldoBreda niet om de problemen op tijd te verhelpen.

Bron: NOS.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21648
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over de HSL-Zuid

Bericht door Ronnie »

Overleg kabinet en NS over Fyra
Toegevoegd: maandag 3 jun 2013, 12:47, Update: maandag 3 jun 2013, 16:38

Het kabinet vindt het nog te vroeg om definitief de stekker uit het Fyra-project te halen. Minister Dijsselbloem van Financiën wil eerst precies weten wat de consequenties zijn als NS stopt met de hogesnelheidstrein.

NS wil stoppen met de Fyra, omdat de Italiaanse treinstellen te veel mankementen vertonen. De top van het spoorbedrijf heeft die boodschap vanmorgen overgebracht aan staatssecretaris Mansveld.

Maar minister Dijsselbloem is nog niet zover. Zijn ministerie is de enige aandeelhouder van NS. Volgens een woordvoerder moet eerst duidelijk zijn wat "de opties, risico's en financiële gevolgen" zijn van het stoppen.

Bron: NOS.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21648
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over de HSL-Zuid

Bericht door Ronnie »

Mansveld: NS wil stoppen met Fyra
Toegevoegd: maandag 3 jun 2013, 18:32, Update: maandag 3 jun 2013, 18:51

De Nederlandse Spoorwegen willen stoppen met de Fyra. Dat heeft staatssecretaris Mansveld van Infrastructuur bevestigd na afloop van het overleg met de top van de NS.

Ze vindt het een verstandig besluit, maar wil wel een onderbouwing. Daarin moet staan wat de financiële en juridische gevolgen zijn en hoe de NS de gevolgen voor de reiziger denkt op te vangen.

Vrijdag hoopt Mansveld de onderbouwing van het NS-besluit en het kabinetsstandpunt naar de Tweede Kamer te sturen.

Bron: NOS.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Andre
Site Admin
Berichten: 1676
Lid geworden op: zo aug 19, 2012 10:46 am
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Nieuws over de HSL-Zuid

Bericht door Andre »

Het evalueren is alvast begonnen:

Teruglezen: NRC-reconstructie van het debacle rond de Fyra

Waarom besloot de NS ooit de Fyra te kopen? NRC Handelsblad en de Vlaamse krant De Standaard onderzochten het Fyra-debacle en maakten eind januari, toen de Fyra van het spoor werd gehaald, een reconstructie (die hieronder is terug te lezen). Conclusie: de NS is nooit van plan geweest om echte hogesnelheidstreinen te kopen. "220 kilometer per uur was voldoende."

Meer lezen op: NRC.nl
Zie ook Goederenwagens.nl & mijn Ipernity site
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21648
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over de HSL-Zuid

Bericht door Ronnie »

NMBS naar justitie vanwege Fyra
Toegevoegd: dinsdag 4 jun 2013, 15:24, Update: dinsdag 4 jun 2013, 15:46

De Belgische spoorwegen NMBS hebben bij het Openbaar Ministerie in Brussel melding gemaakt van mogelijke onregelmatigheden bij de aanbestedingsprocedure voor de Fyra. Details zijn niet bekendgemaakt.

De NMBS had accountantskantoor Ernst & Young gevraagd onderzoek te doen naar de periode 2000 tot 2004. Het rapport van de accountants is naar het OM gestuurd in verband met "aanwijzingen voor onregelmatigheden".

Veiligheidsproblemen
De Belgische spoorwegen besloten vorige week om te stoppen met de Fyra van de Italiaanse fabrikant AnsaldoBreda, nadat ingenieurs allerlei veiligheidsproblemen hadden ontdekt. Gisteren trok ook de NS de stekker uit de trein.

Bron: NOS.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21648
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over de HSL-Zuid

Bericht door Ronnie »

Mansveld: 16 treinen naar Brussel
Toegevoegd: dinsdag 4 jun 2013, 14:47, Update: dinsdag 4 jun 2013, 16:15

Staatssecretaris Mansveld heeft de ambitie om zestien treinen per dag naar Brussel te laten rijden.

Dat getal heeft ze al eens eerder uitgesproken, maar ze herhaalde in de Tweede Kamer dat dat haar streven blijft, ook nu duidelijk is dat de Fyra niet terugkeert.

Ze voegde eraan toe dat ze geen garanties kan geven. "Ik ben nu aan het opschalen van tien naar twaalf en ik zet me in voor zestien."

Onderbouwing
Mansveld verwierp de kritiek van oppositiepartijen dat ze de Kamer niet genoeg heeft geïnformeerd over de ontwikkelingen rond de Fyra.

De juridische en financiële onderbouwing van de NS om te stoppen met de Fyra wacht ze nog af. Het kabinet hoopt vrijdag een besluit te nemen over de toekomst van de spoorverbinding naar Brussel.

Bron: NOS.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21648
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over de HSL-Zuid

Bericht door Ronnie »

Dijsselbloem:niet tekenen bij kruisje
Toegevoegd: dinsdag 4 jun 2013, 16:48, Update: dinsdag 4 jun 2013, 17:27

Minister Dijsselbloem vindt dat de tijd "dat het kabinet tekent bij het kruisje" voorbij is. Hij heeft dat tegen de NS gezegd toen die hem vertelde met de Fyra te willen stoppen. "Er is de afgelopen jaren veel te veel misgegaan en we gaan deze keer een zorgvuldige beslissing nemen om de schade zo veel mogelijk te beperken."

De minister van Financiën erkent dat het er "dramatisch uitziet". Hij wil deze week nog bekijken wat alle alternatieven voor de Fyra kosten. Vermoedelijk neemt het kabinet vrijdag een besluit.

Treinverbinding Brussel
Volgens Dijsselbloem moet ook de vraag nog worden beantwoord of de NS de treinverbinding naar Brussel moet blijven uitvoeren. Hij wil ook daarvan de juridische en financiële gevolgen in kaart brengen.

Dijsselbloem is "not amused" dat de Belgische Spoorwegen hun besluit om met de Fyra te stoppen vrijdag al bekendmaakten. Doordat de Belgen zo snel naar buiten traden, ontstond volgens hem een enorme druk op het kabinet om dan ook snel iets te beslissen.

Bron: NOS.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
The_Knitter
Berichten: 3912
Lid geworden op: wo aug 22, 2012 1:00 pm
Locatie: Zwijndrecht

Re: Nieuws over de HSL-Zuid

Bericht door The_Knitter »

Press-release van AnsaldoBreda over het stoppen met de V250 van afgelopen dagen door NMBS en NS staat online.
Kortweg: Je had maar niet zo snel met die treinen (250km/h) moeten rijden, onvoorzichtig en onverantwoordelijk gebruik, :
ANSALDOBREDA: We reject any accusation on the Fyra matter.

No technical reason behind the statements of the customers. AnsaldoBreda will sue for damages.
On Thursday press conference in Naples.
AnsaldoBreda firmly rejects all accusations addressed on the matter of the contract execution with the Belgian client NMBS related to the supply of the three high-speed trains called Fyra.
The statements made by the CEO of NMBS and those included in the press release of NS are in contradiction with each other.
The public needs to know that the train is safe and, as such, it has been certified and verified by international authorities in charge. The project was considered "acceptable" also by NS in the letter of the 3rd of June to the State Secretary of Infrastructure and to the Minister of Finance.
The V250 (Fyra) has indeed all the international certifications for the commissioning overcoming severe tests. The authorization of commissioning has been released being the train fully in compliance with art. 26 of the Directive 2008/57/EC according to the assessment and to the certifications obtained from third parties (Lloyds Register, Belgorail and the Dutch and Belgian Railway Security Agencies).
The setback of January - occurred during a heavy snowfall - which has not, however, had any effect on people or things, was caused by the excessive speed of the train (250 km/h), incautious and irresponsible operation, which was performed several times despite the automatic intervention of the on-board systems that have repeatedly activated the emergency braking, and in complete disregard of what required the specification of the customer that properly limits the maximum speed of the train in case of heavy snowfall, as in the day of the event and how it happened - the same day - on the trains of other operators.
The malfunction was only a pretext to stop the supply, especially by the operator in Belgium. The real reasons that led to the request for cancellation of the contract by NMBS and to the stance of NS are not based on technical foundations, but on another kind.
AnsaldoBreda is one of the most important operators in the construction of rolling stock, and has more than twenty five years of experience in the field of high-speed, both in terms of safety and reliability and, therefore, has all the state of the art railway technology skills. In the world, for years, hundreds of AB products are running every day safely.
Persbericht van AnsaldoBreda
Laatst gewijzigd door Ronnie op di jun 04, 2013 5:25 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: We noemen de bedrijven bij hun gewone naam.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21648
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over de HSL-Zuid

Bericht door Ronnie »

Belgische inspectie: Wij hebben geen fouten gemaakt
woensdag 5 juni 2013

"Nee, we hebben geen fouten gemaakt. We hebben ons gebaseerd op een rapport van het Nederlandse expertisebureau Lloyd en daarna een voorlopige goedkeuring gegeven voor de Fyra." Dat is de reactie van Thierry Breyne, topman van DVIS, de Belgische inspectie die treinen toeliet.

De Belgische media wilden van de topman weten hoe het mogelijk is dat de V250 in België werd goedgekeurd. Die vraag blijft ook vandaag nog hangen. "Voor alle duidelijkheid: wij controleren de treinstellen niet zelf", zegt Breyne. "We hebben een rapport ontvangen van Lloyd, een erkend expertisebureau. Op dat rapport hebben we ons gebaseerd. Vergeet niet: AnsaldoBreda had alle vereiste certificaten van Europa om die trein te laten rijden."

Ook in Nederland ging de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) af op rapport van Lloyd. Op een aantal kleine punten voldeed de Fyra V250 niet aan de eisen van de spoorwegwet, maar daarop werd ontheffing gegeven. Daarbij werd aangemerkt dat die ontheffingen werden verleend omdat het geen invloed zou hebben op de veiligheid.

Het wordt stilaan een oorlogje België-Nederland. Volgens u is het dus het Nederlandse expertisebureau dat het mag komen uitleggen?
Thierry Breyne: "Ik weet alleen dat we de Fyra een tijdelijk attest hebben gegeven, voor viereneenhalve maand. Dat hebben we niet zomaar gedaan."

DVIS had dus wel degelijk nog twijfels?
"Ja, maar alleen over het zogenaamde GSM-Rail-systeem: dat staat in voor de radiocommunicatie tussen treinbestuurder en seinhuis. Over veiligheid en design waren er geen opmerkingen."

Dan moet u toch van uw stoel zijn gevallen als u de foto's zag van loshangende deuren en vastgesneeuwde noodsystemen?
"Ik benadruk dat we op 18 januari de Fyra een rijverbod hebben opgelegd. Dat zegt genoeg, denk ik."

Toch voelt het niet geruststellend aan dat de waakhond van het Belgische spoor zo'n trein laat rijden. Heeft u fouten gemaakt?
"Ik ben pas sinds 1 december vorig jaar directeur (acht dagen voor de eerste rit van de Fyra, red.). Het Fyra-dossier gaat al even mee. Maar nee, ik vind niet dat we fouten hebben gemaakt."

(Bron: interview met Gazet Van Antwerpen en Het Belang Van Limburg/Belga)

Bron: Treinreiziger.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21648
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over de HSL-Zuid

Bericht door Ronnie »

Ansaldo: klachten Fyra schande
Toegevoegd: donderdag 6 jun 2013, 16:21, Update: donderdag 6 jun 2013, 18:33

Treinbouwer AnsaldoBreda heeft opnieuw elke verantwoordelijkheid voor het debacle met de Fyra afgewezen.

Op een persconferentie in Napels gaf het bedrijf de NS en de Belgische NMBS de schuld van de problemen.

Schandalig
"De verklaringen uit Nederland en België zijn schandalig", zei topman Manfelotto van AnsaldoBreda. Volgens hem werkten de Nederlanders en de Belgen tijdens de fabricage van de hogesnelheidstrein niet goed samen.

"Het systeem waarmee onze trein moest communiceren, moest voldoen aan de eisen van twee verschillende landen. Daardoor werd het nog moeilijker", zei hij.

Onderhoud
Het bedrijf verwijt de beide spoorwegen ook dat ze geen dagelijks onderhoud pleegden tijdens de sneeuwval, terwijl dat wel was aanbevolen.

Topman Manfelotto herhaalde de beschuldiging dat de NS bovendien veel te hard door de sneeuw reed. De Italiaanse Fyra-treinen werden half januari stilgezet, nadat ze beschadigd waren geraakt door het winterse weer.

Aantijgingen
Volgens Manfelotto zal AnsaldoBreda alle problemen met de Fyra's oplossen en zullen de treinen voor het eind van het jaar weer rijden. Ook kondigde hij aan alle geleden schade te zullen verhalen op de NS en de NMBS.

De NS was niet bereikbaar voor commentaar op de aantijgingen van de Italiaanse treinfabrikant.

Bron: NOS.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21648
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over de HSL-Zuid

Bericht door Ronnie »

NS staakt testritten met Fyra
Toegevoegd: donderdag 6 jun 2013, 18:08, Update: donderdag 6 jun 2013, 18:19

De NS maakt voorlopig geen testritten met de Fyra. De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) had de NS geadviseerd om testritten met de trein voor onbepaalde tijd op te schorten.

Deze week besloot de NS al om testritten met de Fyra tot en met vrijdag te staken. Dat is gebeurd na een brandbrief van de reizigersorganisatie Maatschappij voor Beter OV. Die schreef dat de veiligheid voor gebruikers van het spoor en omwonenden in gevaar is, doordat er nog steeds met de V250 wordt gereden.

Te vroeg
De NS wil stoppen met de Fyra. Het bedrijf baseert zich op een onderzoek naar de technische status van de trein. Aanleiding voor het onderzoek was het loslaten van een bodemplaat in januari en andere problemen met de gloednieuwe treinstellen. De Fyra-dienst tussen Antwerpen en Amsterdam werd toen opgeschort.

Het kabinet vindt het nog te vroeg om het project te staken en wil eerst weten wat de consequenties zijn als de NS stopt met de hogesnelheidstrein.

Bron: NOS.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21648
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over Fyra/HSL-Zuid

Bericht door Ronnie »

Brabant wil intercity Eindhoven-Brussel
Bewerkt door: redactie − 06/06/13, 17:25 − bron: ANP

Brabant wil als tijdelijk alternatief voor de Fyra een rechtstreekse intercityverbinding tussen Eindhoven en Brussel. De provincie Noord-Brabant en de steden Eindhoven, Tilburg en Breda hebben dat donderdag in een brief gevraagd aan staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur). 'In onze ogen is er voor deze snelle treinverbinding een omvangrijke reizigersvraag', schrijven de provincie en gemeenten.

De Fyra zou gaan rijden tussen Amsterdam en Brussel en tussen Breda en Antwerpen, maar de Nederlandse en Belgische Spoorwegen willen niet verder met de trein. Breda vindt het tijd om profijt te gaan trekken van de investeringen die zijn gedaan om het station aan te sluiten op de hogesnelheidslijn, schrijft de gemeente in een eigen brief.

De NS presenteert vrijdag een tijdelijke oplossing voor de problemen rond de hogesnelheidslijn aan de staatssecretaris.

Bron: Volkskrant
Goed sporen. Daar houden we van.
Plaats reactie