Nieuws over HSL-Zuid/IC Direct/Beneluxtrein

Nieuws en andere gepubliceerde informatie
Forumregels
Een bronvermelding is verplicht bij het overnemen van nieuwsberichten van andere sites.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over Fyra/HSL-Zuid

Bericht door Ronnie »

AnsaldoBreda wendt zich tot Tweede Kamer
09-10-2013 12:49 | gewijzigd 09-10-2013 13:08 | ANP

De maker van de uitgevallen hogesnelheidstrein Fyra hoopt dat de Tweede Kamer zich zal inzetten voor het herstel van de samenwerking met de NS. Dat schrijft AnsaldoBreda woensdag in een brief aan de leden van de Kamercommissie die over Infrastructuur gaat. Het bedrijf wil de Kamer ervan overtuigen dat de treinstellen die zij hebben aangepast, prima te gebruiken zijn.

Topman Maurizio Manfellotto van AnsaldoBreda wil graag in gesprek met Kamerleden. Dat zou op 15 oktober moeten plaatsvinden, mede in de aanwezigheid van de Italiaanse ambassadeur Francesco Azzarello. Kamerleden hebben tot en met donderdag om op dat verzoek te reageren.

De SP heeft al laten weten helemaal geen behoefte te hebben aan een gesprek: „Ik heb namelijk totaal geen vertrouwen meer in AnsaldoBreda en de roestbakken die ze hebben geleverd”, aldus Kamerlid Farshad Bashir.

Volgens AnsaldoBreda kan de NS binnen korte tijd over voldoende V250’s - het gewraakte type van de Fyra - beschikken om de treindienst te hervatten en te kunnen garanderen, schrijft het bedrijf. AnsaldoBreda is ervan overtuigd „binnen de afgesproken tijden en tot volle tevredenheid van de reizigers” treinen te kunnen leveren.

„Dit plan is echter alleen uitvoerbaar indien er een nieuwe samenwerking tussen de NS en AnsaldoBreda tot stand komt, waarbij alle misverstanden uit de wereld worden geholpen, en waarbij eindelijk in het belang van alle partijen (vooral van de reiziger) de volle aandacht op het project wordt gericht”, aldus de Italiaanse producent.

De verwachting is dat de oproep van AnsaldoBreda niet veel gehoor zal krijgen in de Tweede Kamer. Veel partijen reageerden recent voorzichtig optimistisch op een alternatief dat de NS heeft uitgewerkt, waarbij meer intercity’s gaan rijden tussen Amsterdam en België en er nauwer wordt samengewerkt met Thalys en Eurostar.

Bron: Reformatorisch Dagblad
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over Fyra/HSL-Zuid

Bericht door Ronnie »

Fyra heet straks geen Fyra meer
Gepubliceerd: 12 okt 2013 19:14 Laatste update: 12 okt 2013 19:14

De treinen die nu nog onder de naam Fyra op het hogesnelheidstraject rijden, heten straks geen Fyra meer. Dat bevestigt een woordvoerder van de Nederlandse Spoorwegen zaterdagavond na een melding hierover in een nieuwsbrief aan pannelleden van NS Hispeed.

Wat de nieuwe naam wordt en of er wel een nieuwe naam komt, is nog niet bekend. De NS zit er al een tijd mee in de maag dat veel reizigers bij de naam Fyra vooral denken aan de door problemen geplaagde V250-treinstellen.

De Fyra moest volgens de woordvoerder staan voor een rechtstreekse verbinding tussen Amsterdam en Brussel. Nu daar geen sprake meer van is, kunnen de treinen volgens de woordvoerder ook geen Fyra meer worden genoemd. Momenteel rijden alleen nog tussen Amsterdam en Breda treinen onder de noemer Fyra. Dat zijn TRAXX-locomotieven met intercityrijtuigen. Die krijgen dus een andere of geen naam.

"NS Hispeed is straks ook geen apart bedrijf meer, het wordt bij de NS geïntegreerd. Daar zijn we nu druk mee bezig. Het traject wordt dus gewoon een van onze trajecten en het is de vraag of die een aparte naam moet hebben", zegt de woordvoerder.

De V250-treinstellen van de Italiaanse fabrikant AnsaldoBreda werden in januari vanwege talloze gebreken uit de dienstregeling gehaald. Ze reden toen nog geen maand over het supersnelle spoor richting België. In juni besloot de NS definitief de stekker uit deze treinstellen te trekken.

Bron: Nieuws.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 3958
Lid geworden op: ma aug 20, 2012 7:54 pm
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Nieuws over Fyra/HSL-Zuid

Bericht door Jeroen »

Ronnie schreef:De Fyra moest volgens de woordvoerder staan voor een rechtstreekse verbinding tussen Amsterdam en Brussel. Nu daar geen sprake meer van is, kunnen de treinen volgens de woordvoerder ook geen Fyra meer worden genoemd. Momenteel rijden alleen nog tussen Amsterdam en Breda treinen onder de noemer Fyra. Dat zijn TRAXX-locomotieven met intercityrijtuigen. Die krijgen dus een andere of geen naam.
Ik weet een simpele naam: Intercity. De huidige IC's noem je dan maar Regionaal Expres, InterRegio o.i.d., want meer is het niet.
Bitter nun boik van ut zoipuh, dan nun bult van ut werkuh
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over Fyra/HSL-Zuid

Bericht door Ronnie »

Arriva komt met alternatief HSL plan
donderdag 17 oktober 2013

Staatssecretaris Wilma Mansveld (spoor) moet 3 maanden de tijd nemen om samen met vervoerbedrijf Arriva te kijken naar een alternatief voor de uitgevallen Fyra. Dat zei Arriva-directeur Anne Hettinga donderdag tijdens een gesprek met de Tweede Kamer. "We zijn al 12,5 jaar verder, dus 3 maanden is in mijn ogen niet heel erg veel. En het is in het belang van de reiziger en de belastingbetaler.''

Arriva wil samen met Deutsche Bahn snelle treinen aanbieden op het traject tussen Amsterdam en Brussel. Dat zou vanaf eind volgend jaar al negen keer per dag kunnen. Enkele jaren later zouden er dan nieuwe hogesnelheidstreinen ingezet kunnen worden, zodat er met 300 kilometer per uur naar Brussel kan worden geraasd.

Samen met de Lage Landen Lijn die Arriva nu al in de pen heeft voor de verbinding Den Haag-Brussel vormt het nieuwe voorstel volgens Hettinga een veel beter alternatief dan de NS en de Belgische NMBS nu hebben gepresenteerd. Na het uitvallen van de Fyra hebben die bedrijven een plan gemaakt waarbij er meer intercity's gaan rijden. Ook zullen de Thalys en de Eurostar vaker worden ingezet.

De NS en de NMBS stelden tijdens het gesprek vraagtekens te hebben bij de uitvoerbaarheid van de plannen van Arriva. Zo vond NMBS topman Marc Descheemaecker dat Arriva gouden bergen beloofd. Hettinga wees erop dat Arriva en DB tot nu toe altijd de beloftes heeft waargemaakt. "We werden toen we in het Noorden begonnen eerst ook weggehoond omdat we gouden bergen zouden beloven. Maar we hebben laten zien dat we onze beloftes nakomen. We hebben onze naam en die van DB hoog te houden. We komen alleen met een plan als we dat waar kunnen maken" reageert Hettinga.

Arriva is na NS de grootste vervoerder van Nederland en moederbedrijf DB deed in 2001 mee met de aanbesteding van de HSL. Daar greep DB net als alle andere vervoerders mis doordat NS een onrealistisch hoog bod uitbracht. DB wil nu een nieuwe kans en daarom een nieuwe offerte neerleggen bij Mansveld. Het spoorbedrijf heeft echter niet alle informatie om nu een offerte te kunnen maken. "We hebben daar meerdere malen om gevraagd, maar niet gekregen'', aldus Hettinga. Hij is verbaasd dat Mansveld niet op het aanbod van Arriva is ingegaan.

Arriva wil graag over de HSL gaan rijden, maar stelt wel een voorwaarde aan het aanbod. "Bij de HSL zijn er enorme risico's. Daarom is het voor ons alleen interessant als een deel van het hoofdrailnet op de markt gebracht wordt en aanbesteed wordt." Arriva wijst bovendien op onderzoeken waaruit blijkt dat aanbesteding van het hoofdrailnet zorgt voor betere kwaliteit. Als Mansveld in zee gaat met Arriva, beloofd het spoorbedrijf per eind 2016 snelle nieuwe treinen. Vanaf eind 2014 wil het bedrijf al wel starten met intercitymaterieel dat 200 kilometer per uur kan.

Het ministerie van Infrastructuur wijst in een reactie op de geliberaliseerde internationale treinmarkt. Arriva kan dus ook zonder concessie via de HSL rijden richting België.

Bron: Treinreiziger.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over Fyra/HSL-Zuid

Bericht door Ronnie »

Benelux in 2014 al trager
dinsdag 22 oktober 2013

De trein Den Haag - Brussel wordt per 15 december tien minuten trager. Dat komt doordat de treindienst naar België in de nieuwe dienstregeling bijna tien minuten gaat stilstaan op station Roosendaal. In de toekomst wordt de trein nog trager als deze via de hogesnelheidslijn gaat rijden.

In 2014 gaat de trein Den Haag - Brussel wel iets vaker rijden, 12x per dag. Een ander voordeel is dat de trein ook in het weekend zal rijden van en naar Brussel. Bovendien is de trein in het weekend iets minder traag. In 2015 gaat de frequentie verder omhoog naar ieder uur (16x per dag) en gaat de trein weer rijden vanaf Amsterdam Centraal.

Op de snelheid van de Benelux is veel kritiek. Zo wordt de Benelux vanaf 2017 zelfs trager dan ooit. Dat komt doordat de Benelux dan wordt omgedoopt tot Benelux-Plus en niet meer via Roosendaal, maar via Breda gaat rijden. De reistijd Amsterdam - Brussel neemt daardoor toe naar 3 uur en 16 minuten. In 2009 was dat nog 2 uur en 49 minuten. In 2012, toen de benelux voor het laatst vanuit Amsterdam vertrok, deed de trein er al iets langer over: 2 uur en 56 minuten.

Ook voor NMBS topman Marc Descheemacker is de langere reistijd ook voor hem een doorn in het oog. Volgens hem ligt de schuld voor de lange reistijd bij Mansveld. Als de trein niet ieder uur hoeft te rijden, zou de trein sneller kunnen. De topman van de NMBS zegt verder dat de trein sneller zal worden dan de beloofde 3 uur en 16 minuten. "Ik weet alleen nog niet hoeveel sneller. Misschien tien minuten sneller. Misschien maar één minuut snelelr. Maar samen met NS zullen wij ons best doen om de reistijd te verkorten" aldus Descheemacker onlangs in de Tweede Kamer.

Bron: Treinreiziger.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over Fyra/HSL-Zuid

Bericht door Ronnie »

Mansveld: Geen fietsen in Thalys en Fyra vanwege veiligheid
vrijdag 25 oktober 2013

Fietsen kunnen uit veiligheidsoverwegingen niet zomaar mee met Fyra en Thalys. Dat schrijft staatssecretaris Mansveld aan de Tweede Kamer na kamervragen van SP, PvdA en CDA. In de Franse TGV kan de fiets wel gewoon mee, maar daar lijkt de staatssecretaris niet te weten.

Tweede Kamerleden wilden van Mansveld weten of het klopt dat fietsen niet met Fyra mee mogen, terwijl de rijtuigen wel een geschikte ruimte daarvoor hebben. Volgens Mansveld mag de fiets over het klassieke spoor mee als er een geschikte ruimte is, maar gelden die regels niet voor Fyra. "Voor het rijden over de hogesnelheidslijn gelden andere regels. Hier geldt het veiligheidsmanagementsysteem. Dit systeem houdt in dat NS de met het hogesnelheidsvervoer samenhangende gevaren en risico's vaststelt en vervolgens bepaalt welke mitigerende maatregelen nodig zijn om deze te beheersen" schrijft Mansveld.

De Kamerleden wilden ook weten of het klopt dat de fiets wel mee mag met buitenlandse hogesnelheidstreinen, zoals de TGV. Mansveld antwoordt: "Voor de TGV, ICE en Thalys geldt dat vouwfietsen of gewone fietsen uitsluitend als handbagage worden toegelaten mits het voorwiel wordt gedemonteerd en de fiets wordt verpakt in een speciale fietshoes met een maximale afmeting van 1,20 bij 0,90 meter".

Dat antwoord van Mansveld is echter niet volledig correct. In de meeste TGV's mag de fiets weldegelijk mee zonder fietshoes en zonder het voorwiel te moeten demonteren. Wel moet de reiziger dan voor zijn fiets een plekje reserveren en een speciaal kaartje kopen.

In de toekomst wordt het overigens misschien wel mogelijk om een fiets via de HSL mee te nemen. Er wordt namelijk onderzocht of er een oplossing is om los vervoer van fietsen mogelijk te maken.

Bron: Treinreiziger.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over Fyra/HSL-Zuid

Bericht door Ronnie »

Vanaf december Fyra toeslagzuil
woensdag 30 oktober 2013

Vanaf december is het niet langer meer noodzakelijk om een Fyra* toeslag via de kaartautomaat te kopen. Vanaf 15 december staan er op de Fyra* perrons namelijk speciale toeslagzuilen waarmee ov-chipkaart reizigers een toeslag kunnen aanschaffen. Dat meldt NS Hispeed in een brief aan consumentenorganisaties.

Al naar gelang de klasse waarop de OV-chipkaart staat ingesteld, int NS automatisch het juiste bedrag. Dat is 2,30 euro voor een rit in de tweede klas en 3,00 euro voor een rit in de eerste klas. Het deel Amsterdam - Schiphol is toeslagvrij. In de toekomst wordt ook het deel Breda - Rotterdam toeslagvrij .Als een reiziger de Fyra* verlaat, kan hij op de gebruikelijke manier uitchecken.

OV-Magazine meldde in maart dit jaar al dat er een dergelijke paal zou komen. Een woordvoerder van NS Hispeed wilde het nieuws toen echter niet bevestigen.

(* De naam Fyra gaat verdwijnen, onze redactie verwacht dat dit mogelijk al per 15 december gebeurd.)

Bron: Treinreiziger.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over Fyra/HSL-Zuid

Bericht door Ronnie »

Mansveld weigert Arriva op Fyratrajct
31-10-13 - 12:03 bron: ANP

Staatssecretaris Wilma Mansveld (Openbaar vervoer) staat niet open voor het alternatief dat vervoeder Arriva zegt te kunnen bieden voor de uitgevallen hogesnelheidstrein Fyra. Dat schrijft zij in een brief aan de Tweede Kamer

Mansveld meldt dat is besloten om niet met andere partijen dan de NS om tafel te gaan. 'Omdat er op dit moment geen sprake van een nieuwe aanbesteding is, kan er niet met Arriva/Deutsche Bahn worden gesproken over het voorstel', aldus Mansveld.

Ook de voorwaarde van Arriva om opnieuw te spreken over het recht om op het spoor te rijden - de zogeheten concessie - maakt overleg met Arriva moeilijk, schrijft Mansveld. 'Dit is niet in lijn met het Regeerakkoord. Er zijn dus meer redenen om niet op het voorstel in te gaan.'

Arriva gaf eerder deze maand aan samen met Mansveld te willen kijken naar een alternatief, waarbij het bedrijf samen met Deutsche Bahn op relatief korte termijn snelle treinen zou kunnen aanbieden op het traject tussen Amsterdam en Brussel. Samen met de Lage Landen Lijn die Arriva wil opzetten om Den Haag met Brussel te verbinden, zou er een beter alternatief ontstaan dan de NS kan bieden. Mansveld zei daarop al dat het Arriva vrij staat internationale verbindingen op te zetten, omdat het internationaal spoorverkeer is geliberaliseerd.

Bron: Algemeen Dagblad
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over Fyra/HSL-Zuid

Bericht door Ronnie »

NS: Bestellen nieuwe treinen kost 7 jaar
donderdag 31 oktober 2013

Het is niet mogelijk om eerder nieuwe treinen via de hogesnelheidslijn te laten rijden. De kortst mogelijke planning om nieuw materieel op de HSL in te zetten kost 7 jaar. Dat zegt Mansveld op basis van antwoorden van NS tegen de Tweede Kamer.

Volgens Mansveld wil NS een omvangrijke bestelling plaatsen van circa 300 treinstellen plaatsen. Die treinen moeten niet alleen op de HSL gaan rijden, maar ook op andere trajecten. Bijvoorbeeld op de Hanzelijn. Waarschijnlijk gaat het overigens niet om 300 treinstellen, maar om minder treinstellen met totaal 300 rijtuigen.

"Er is geen bestaand materieelconcept bij leveranciers beschikbaar dat hier op korte termijn aan voldoet. De treinen moeten, zoals eerder met het ministerie van IenM afgesproken bijvoorbeeld zelfstandig toegankelijk zijn voor mindervaliden; ook dient het materieel te voldoen aan alle Nederlandse geluidseisen" schrijft Mansveld. Treinfabrikanten gaven eerder aan wel snel treinen te kunnen leveren. Of die treinen voldoen aan alle eisen, is onbekend.

Volgens Mansveld kan het niet sneller, omdat aanbesteden volgens Europese richtlijnen wttelijke termijnen kent. "Het traject om te komen tot een commerciële introductie behelst naast de daadwerkelijke productie ook een aantal andere fases die de doorlooptijd in grote mate bepalen. Dit zijn onder andere het specificeren, aanbesteden conform Europese richtlijnen, ontwerpen, toegelaten worden, testen en commercieel inregelen van de trein" verklaart Mansveld.

In de huidige plannen komen de eerste nieuwe treinen in 2021 in dienst. Dat is twee jaar eerder dan NS oorspronkelijk beoogde.

Bron: Treinreiziger.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over Fyra/HSL-Zuid

Bericht door Ronnie »

'Uitvallen Fyra zware financiële klap voor NS'

De financiële gevolgen van het uitvallen van hogesnelheidstrein Fyra zijn 'een forse klap' voor de NS. Dat heeft minister Jeroen Dijsselbloem van Financiën gezegd tijdens een overleg in de Tweede Kamer.

De NS neemt een vermogensverlies van 221 miljoen euro op zich door het debacle met de Italiaanse treinstellen. Dat geld moet worden teruggewonnen door efficiënter te werken. Volgens Dijsselbloem is dat nog een moeilijke taak, omdat eerder ook al 100 miljoen moest worden bezuinigd.

Hij vindt het te ver gaan om de 119 miljoen euro die de Staat misloopt aan dividend ook bij de NS neer te leggen, zoals een aantal partijen in de Tweede Kamer wil. Dat gaat ten koste van de mogelijkheden om te investeren voor de NS, denkt Dijsselbloem. Bovendien kampt de NS ook nog eens met de kosten van de juridische afhandeling van het Fyra-debacle. "Het wordt een hele klus om de investeringsagenda van de NS ongeschonden door de strijd te laten komen", aldus de minister.

Bron: RTL Nieuws
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over Fyra/HSL-Zuid

Bericht door Ronnie »

Mansveld kijkt met steden naar vervanging fyra
04-11-2013 12:25

DEN HAAG (ANP). Staatssecretaris Wilma Mansveld (Spoor) gaat overleggen met Dordrecht, Venlo en Roosendaal omdat er voor hen veel verandert nu er intercity’s gaan rijden om de uitgevallen hogesnelheidstrein Fyra te vervangen. Dordrecht en Venlo maken zich zorgen omdat er voor hen verbindingen wegvallen, Roosendaal krijgt de komende tijd minder verbindingen.

Mansveld waarschuwde dat het overleg „even zal duren”. „Dit zijn vragen die goed moeten worden uitgezocht”, aldus de staatssecretaris. Ze wil de vragen van de regio niet te makkelijk afdoen en zegde toe er serieus naar te kijken. Mansveld benadrukte dat het budget voor oplossingen op de langetermijn zeer beperkt is.

Bron: Reformatorisch Dagblad
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over Fyra/HSL-Zuid

Bericht door Ronnie »

Deskundigen mogen Fyra bekijken
woensdag 6 nov 2013, 16:15 (Update: 06-11-13, 17:01)

Het Italiaanse bedrijf AnsaldoBreda mag een aantal onafhankelijke deskundigen voorstellen die onderzoek moeten doen naar de Fyra. Dat heeft de Utrechtse rechtbank bepaald.

De fabrikant van de trein had een civiele procedure bij de rechtbank aangespannen om een onafhankelijke beoordeling af te dwingen. De rechter geeft een voorlopige voorziening af die dat nu mogelijk maakt.

De NS mag aangeven of ze de deskundigen inderdaad onafhankelijk vinden. Een onderzoeksrechter bepaalt uiteindelijk welke deskundigen aan de slag gaan en op welke vragen een antwoord moet komen.

Waarschijnlijk volgt daar in december nog een zitting over.

Inzage in NS-rapport
Vorige maand eiste AnsaldoBreda inzage in drie technische rapporten die de NS en het Belgische NMBS hebben gebruikt voor hun besluit om met de Fyra te stoppen. Zowel de rechtbank als het gerechtshof in Amsterdam bepaalden toen dat de rapporten niet met derden hoefden te worden gedeeld.

Het Italiaanse bedrijf is tevreden met de uitspraak. Volgens AnsaldoBreda zegt de rechter hiermee dat verder onafhankelijk onderzoek nodig is.

Bron: NOS.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over Fyra/HSL-Zuid

Bericht door Ronnie »

Kamer wil onderbouwing Fyra-rekening
12-11-2013 16:23 | gewijzigd 12-11-2013 16:46 | ANP

De Tweede Kamer wil precies weten waarom de NS een tegenvaller van 119 miljoen euro door het debacle met de hogesnelheidstrein Fyra niet zelf kan dragen. Staatssecretaris Wilma Mansveld (Spoor) en minister Jeroen Dijsselbloem (Financiën) moeten dit in het voorjaar aan de Kamer laten weten.

Tijdens een eerder Kamerdebat bleek dat Dijsselbloem het onverantwoord vond om de totale rekening van het drama met de Fyra bij de NS neer te leggen. De NS betaalt in totaal al 465 miljoen euro en nog eens 119 miljoen euro erbij is onrealistisch, aldus de minister. Dijsselbloem waarschuwde dat de NS minder kan investeren als dat bedrag er ook nog eens bijkomt. De staatskas loopt 119 miljoen euro aan dividend mis door het wegvallen van de Fyra.

D66-Kamerlid Stientje van Veldhoven wilde, gesteund door een meerderheid in de Tweede Kamer, een onderbouwing van de uitspraken van Dijsselbloem over de investeringsruimte van de NS. Die uitleg komt over enkele maanden, tegelijk met de uitgewerkte bezuinigingsopdracht voor de NS om de overige tegenvallers op te kunnen vangen.

De tegenvaller van 119 miljoen wordt door het kabinet nu gezocht in het Infrafonds. Dat is eigenlijk bedoeld om wegen, spoor- en waterverbindingen aan te leggen. CDA, D66, PVV en SP spraken zich hard uit tegen dit voornemen. Ook de VVD vroeg Dijsselbloem eerder of het niet anders kon.

Bron: Reformatorisch Dagblad
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Peter
Site Admin
Berichten: 7618
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:04 pm
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Peter »

Fyra gaat Intercity Direct heten

Laatste update: 13 november 2013 13:28

De Fyra-lijn tussen Amsterdam en Breda gaat met ingang van de dienstregeling van 2014 door het leven als Intercity Direct.

Op 15 december verdwijnt de naam Fyra daarmee van het Nederlandse spoor. Dat heeft NS Hispeed dinsdag bevestigd, na berichtgeving van Treinreiziger.nl.

Op het traject tussen Rotterdam en Breda zal de toeslag verdwijnen die nu moet worden betaald. Die hoeft nu ook niet te worden betaald tussen Amsterdam en Schiphol. Reizigers tussen Schiphol en Rotterdam moeten wel een toeslag betalen. Die bedraagt 2,30 euro per enkele reis tweede klas en 3 euro voor de eerste klas.

Op de Fyra-lijn over het HSL-spoor wordt gebruikt gemaakt van snelle Traxx-locomotieven en een reeks Intercity-rijtuigen. De treinen die nu worden gebruikt op deze lijn zullen wel wat uiterlijke wijzigingen ondergaan.

"Door de toevoeging Direct wordt duidelijk dat de trein over de snellere HSL-route rijdt en daarmee een kortere reistijd heeft dan andere Intercity-verbindingen over bijvoorbeeld Haarlem", laat NS Hispeed woordvoerder Erik Kroeze weten. "Er liggen geen plannen om meer lijnen deze naam te geven."

Volgens Kroeze komt de naam Fyra niet meer terug. "Die naam was bedoeld voor HSL-treinen naar Brussel en Breda, maar dat worden onder andere Eurostar treinen."

Bron: NU.nl
“Hallo cargo!”
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over Fyra/HSL-Zuid

Bericht door Ronnie »

Kamer wil dat NS snellere intercity's koopt
Gepubliceerd: 19 november 2013 17:54, Laatste update: 19 november 2013 17:58

De NS moet gaan onderzoeken of het mogelijk is intercity's aan te schaffen die harder kunnen rijden dan 200 kilometer per uur.

Bovendien moeten die treinen al vanaf 2018 worden ingezet. Dat besloot de Tweede Kamer dinsdag.

Volgens VVD-Kamerlid Betty de Boer gaan intercity's tot wel dertig jaar mee en is het daarom van groot belang om toekomstbestendig materieel in te kopen.

Ze wil dat treinen in de toekomst daar waar mogelijk harder dan 200 kilometer per uur kunnen gaan rijden. Dat kan bijvoorbeeld op het HSL-spoor. Maar snelle treinen zijn ook van belang voor bijvoorbeeld de Hanzelijn, waar nu al 200 kilometer per uur mag worden gereden.

Zo snel mogelijk
De Kamer wil verder dat de nieuwe treinen zo snel mogelijk kunnen worden ingezet. De NS heeft daar zeven jaar voor nodig, stelde staatssecretaris Wilma Mansveld (Spoor) eerder. Maar volgens De Boer moet het echt sneller kunnen.

De NS begint binnenkort met een studiefase naar de aanbesteding van de nieuwe intercity's. Daarin moet nu dus de maximumsnelheid en de tijdsperiode tot de treinen inzetbaar zijn worden meegenomen.

Bron: Nu.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over Fyra/HSL-Zuid

Bericht door Ronnie »

D66 en CDA: Laat ACM juridisch houdbaarheid HSL-plan toetsen
woensdag 20 november 2013

Is het wel eerlijk dat de NS en de Belgische NMBS van de regering de kans krijgen om het debacle met de hogesnelheidstrein Fyra op te lossen? Op die vraag moet volgens CDA en D66 de Autoriteit Consument en Markt antwoord geven. Tweede Kamerleden Sander de Rouwe (CDA) en Stientje van Veldhoven(D66) stuurden woensdag een brandbrief naar de waakhond met het verzoek een onderzoek in te stellen.

De twee Kamerleden vrezen dat de keuze van de regering "zeer grote risico's met betrekking tot mededingingsaspecten kan hebben''. Ze vinden het niet eerlijk dat andere bedrijven geen kans hebben gekregen om de problemen op te lossen en twijfelen dan ook over de juridische houdbaarheid van de keuze van de regering.

In de brief stellen De Rouwe en Van Veldhoven dat ze van de regering geen antwoorden hebben gehad op hun vragen en dat het nu dus de beurt is aan de ACM om de boel goed uit te zoeken. Ze willen onder meer dat de waakhond kijkt of het besluit van de regering later ongeldig kan worden verklaard, bijvoorbeeld omdat de mededingingsregels zijn overtreden of omdat staatssteun is verleend.

De Fyra had Amsterdam en Brussel moeten gaan verbinden, maar viel vorige winter uit door technische problemen. De NS en de NMBS willen nu als alternatief meer intercity's laten rijden, net als meer treinen van Thalys en Eurostar. Staatssecretaris Wilma Mansveld (Spoor) en een meerderheid in de Tweede Kamer steunen die aanpak. In het binnenland wordt de Fyra vevrnagen door Intercity Direct.

ACM liet in een reactie weten de brief te hebben ontvangen, maar er niet op vooruit te willen lopen. "We hebben de Kamerleden uitgenodigd om hun verzoek nader toe te lichten'', was het enige dat een woordvoerder erover kwijt wilde.

(c) ANP

Bron: Treinreiziger.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over Fyra/HSL-Zuid

Bericht door Ronnie »

'Tegenvaller door Fyra toch verhalen op NS'
Gepubliceerd: 3 december 2013 12:27, Laatste update: 3 december 2013 14:09

Minister Jeroen Dijsselbloem (Financiën) gaat kijken of hij de tegenvaller van 119 miljoen euro op de begroting door het debacle met de Fyra toch kan verhalen op de NS.

Dit laat hij dinsdag weten in een brief aan de Tweede Kamer.

Tijdens een eerder Kamerdebat bleek dat Dijsselbloem het nog onverantwoord vond om de totale rekening van het drama met de Fyra bij de NS neer te leggen. De NS betaalt in totaal al 340 miljoen euro en nog eens 119 miljoen euro erbij is onrealistisch, zo stelde de minister.

Hij wilde de tegenvaller daarom halen uit het Infrafonds. Dat is eigenlijk bedoeld om wegen, spoor- en waterverbindingen aan te leggen.

D66, CDA, PVV en SP spraken zich eerder in de Kamer hard uit tegen dit voornemen. Ook de VVD vroeg Dijsselbloem eerder of het niet anders kon.

Winst verbeteren
Volgens Dijsselbloem zijn er twee manieren om de kosten toch op de NS te verhalen: extra dividend vragen dat ten koste gaat van het eigen vermogen van de NS, of aanvullende efficiencymaatregelen die de winst van de NS verbeteren.

Volgens Dijsselbloem zou de eerste optie de investeringscapaciteit van de NS echter teveel schaden.Daarom wil hij vooral kijken of de winst van de NS verbeterd kan worden. Dit noemt Dijsselbloem wel een "behoorlijke opgave".

Ongewenst
D66 laat weten blij te zijn met de inzet van de minister. "De kosten van het risicoproject Fyra horen bij de NS, niet bij de belastingbetaler", aldus Kamerlid Stientje van Veldhoven.

De SP waarschuwt in een reactie juist dat Nederlanders juist de dupe kunnen worden van de plannen. "Meer winst kan de NS maar op twee manieren bereiken; via hogere treinkaartjes of door te bezuinigen op service, schoonmaak en conducteurs. Beide opties zijn ongewenst", aldus Kamerlid Farshad Bashir.

Hij waarschuwt dat NS niet verder uitgemolken moet worden.

Samen met staatssecretaris Wilma Mansveld (Spoor) zal Dijsselbloem de komende tijd in gesprek gaan met de NS. In het voorjaar wordt de Kamer over de uitkomst van deze gesprekken geïnformeerd.

Bron: Nu.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over Fyra/HSL-Zuid

Bericht door Ronnie »

Vertraging dreigt voor Fyra-enquête
13-12-13 00:37 uur - Bron: ANP

De parlementaire enquête naar het Fyra-debacle loopt mogelijk vertraging op. Er is onenigheid ontstaan over het onderzoeksvoorstel van de parlementaire commissie die de enquête voorbereidt.

De opdracht van de voorbereidende commissie onder voorzitterschap van Madeleine van Toorenburg (CDA) is vorige week in het presidium (dagelijks bestuur) van de Tweede Kamer besproken en zou dinsdag in stemming worden gebracht. Dat is niet gebeurd.

RTL Nieuws meldde donderdag dat het presidium tegen de tijdelijke commissie heeft gezegd dat ze haar huiswerk opnieuw moet doen. De onderzoeksopdracht zou te uitgebreid zijn en de kosten met 2,5 miljoen euro te hoog.

Volgens een bron aan het Binnenhof is er deze week een 'clash' geweest tussen het presidium en de voorbereidende commissie, omdat de laatste aan het voorgestelde onderzoekbedrag zou willen vasthouden. Vicevoorzitter Mei Li Vos van de tijdelijke onderzoekscommissie noemt de berichtgeving van RTL 'voorbarig'.

De Tweede Kamer besloot in juni een parlementaire enquête te houden naar de problemen met de Italiaanse hogesnelheidstrein Fyra die kortstondig tussen Amsterdam en Brussel reed. Het debacle met de Fyra kost de Staat honderden miljoenen euro's.

Bron: Het Parool
Goed sporen. Daar houden we van.
Thieske
Berichten: 1377
Lid geworden op: zo aug 19, 2012 6:28 pm
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Nieuws over Fyra/HSL-Zuid

Bericht door Thieske »

NS koopt Canadese locomotieven
Gepubliceerd: 18 december 2013 18:15 - Bron: ANP
De NS heeft negentien locomotieven besteld bij het Canadese bedrijf Bombardier. Omdat de hogesnelheidstrein Fyra V250 in de ban is gedaan.

Daarom laat de NS meer gewone treinen over het hogesnelheidsnet rijden en daar zijn de extra locomotieven voor nodig. Dat heeft een woordvoerder van de NS laten weten.

De NS meldt niet hoeveel geld met de opdracht is gemoeid. De locomotieven moeten in december volgend jaar gaan rijden. Dan gaat de nieuwe dienstregeling in.

De plannen voor de aankoop waren in juli bekendgemaakt, maar de order is nu definitief. De Traxx-locomotieven kunnen maximaal 160 kilometer per uur rijden. Dat is sneller dan andere treinen, maar een stuk langzamer dan de Fyra, die 250 kilometer per uur had moeten gaan rijden.

De Canadese locomotieven zijn geschikt om op gewoon spoor in Nederland en België te rijden én om op de hogesnelheidslijn te worden ingezet.

bron: nu.nl
parttime member of the Brabantroute Prestatie Team
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over Fyra/HSL-Zuid

Bericht door Ronnie »

PVV niet in Fyra-enquêtecommissie
donderdag 19 dec 2013, 16:10 (Update: 19-12-13, 18:02)

De PVV zal niet meedoen aan de parlementaire enquêtecommissie die het Fyra-debacle onderzoekt. PVV-Kamerlid De Graaf vindt de enquête te duur. Bovendien zegt De Graaf dat het onderzoek te lang duurt en dat de reikwijdte te groot is. Hij zat wel in de commissie die de enquête voorbereidt, maar hij wordt geen lid van de eigenlijke onderzoekscommissie.

Vandaag werd bekend dat de openbare verhoren voor de enquête eind 2014 en begin 2015 worden gehouden en dat het onderzoek 2,1 miljoen euro gaat kosten.

HSL
De enquêtecommissie gaat onderzoeken hoe het komt dat er van de snelle treindienst over de HSL-Zuid niks terecht is gekomen. Tot het onderzoek werd besloten na de aankondiging van de NS in juni om definitief met de Fyra te stoppen. De commissie wil het eindrapport in mei 2015 presenteren en dan zou de Tweede Kamer er voor het zomerreces van dat jaar over kunnen praten. Voorzitter van de enquêtecommissie wordt het CDA-Kamerlid Van Toorenburg.

Bron: NOS.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over Fyra/HSL-Zuid

Bericht door Ronnie »

Belgische Rekenkamer staakt Fyra-onderzoek
Gepubliceerd: 8 januari 2014 06:51 Laatste update: 8 januari 2014 06:55

Het Belgische Rekenhof stopt met zijn onderzoek naar de Fyra. Foto:  ANP

Reden is een gebrek aan transparantie bij de Belgische spoorwegmaatschappij NMBS en de terughoudendheid van zowel de NMBS als de Nederlandse autoriteiten om informatie vrij te geven.

Het onderzoeken van het Fyra-debacle wordt het Rekenhof naar eigen zeggen onmogelijk gemaakt.

''De betrokken partijen willen vermijden dat iets publiek wordt gemaakt'', zo schrijft voorzitter Philippe Roland in een brief aan Kamervoorzitter André Flahaut, die de Belgische krant De Morgenpubliceerde.

Documenten zoals het aankoopcontract, de ondertekening, bankgaranties en de ingebruikstelling mochten niet worden ingezien. ''Dat heeft gevolgen voor alle delen van het onderzoek'', aldus Roland. Hij hekelt ook de houding van de Nederlandse Rekenkamer, die weigert informatie uit te wisselen.

''Wij hebben absoluut niets te verbergen'', reageert de NMBS. ''Alle documenten liggen op tafel, maar ze moeten natuurlijk in onze gebouwen blijven. We moeten extra voorzichtig zijn met al die gerechtelijke procedures.''

De Fyra V250-trein had Amsterdam met Brussel moeten gaan verbinden. Afgelopen zomer werd het project door zowel de Nederlandse als de Belgische spoorwegen afgebroken wegens de vele technische gebreken.

Bron: Nu.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over Fyra/HSL-Zuid

Bericht door Ronnie »

Nederland ontkent dwarsbomen Fyra-onderzoek Belgen

De Algemene Rekenkamer en de ministeries van Financiën en Infrastructuur en Milieu ontkennen dat zij niet mee wilden werken aan een onderzoek van het Belgische Rekenhof naar het debacle met hogesnelheidslijn Fyra. 

Dit in tegenstelling tot wat de Belgische krant De Morgen woensdag schreef.

Volgens het dagblad zou de Nederlandse Rekenkamer weigeren informatie uit te wisselen. In een reactie laat zowel het Rekenhof als de Algemene Rekenkamer weten dat er vanuit de Nederlandse Rekenkamer wel degelijk de wil was om mee te werken aan het onderzoek.

"Er was een grote bereidheid. De Algemene Rekenkamer heeft samenwerking niet geweigerd", zegt een woordvoerder van het Rekenhof. Volgens de zegsman waren het de Nederlandse ministeries die dwarslagen.

Een woordvoerder van verantwoordelijk staatssecretaris van Infrastructuur Wilma Mansveld laat echter weten dat de 'ministeries bereid waren en nog steeds bereid zijn om hun volledige medewerking te verlenen aan een eventueel gezamenlijk onderzoek van de Algemene Rekenkamer en het Belgische Rekenhof'.

Bron (+meer): Nu.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over Fyra/HSL-Zuid

Bericht door Ronnie »

Onderzoek België naar aanbesteding Fyra stopt
Gepubliceerd: 15 januari 2014 17:23, Laatste update: 15 januari 2014 17:35

Het Belgische Openbaar Ministerie (OM) stopt met het onderzoek naar mogelijke onregelmatigheden bij de aanbestedingsprocedure voor de Fyra-treinen.

Dat maakte minister Annemie Turtelboom van Justitie woensdag bekend.

De voormalige topman van de Belgische spoorwegmaatschappij NMBS, Marc Descheemaecker, had een onderzoeksrapport van advieskantoor Ernst & Young doorgestuurd naar justitie.

Het OM gaat niets doen met het rapport, aldus Turtelboom.

De minister stelde verder dat de Belgische justitie niet is betrokken bij procedures tussen de NMBS en de Italiaanse treinbouwer AnsaldoBreda. In Nederland en Italië lopen wel zaken.

Bron: Nu.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over Fyra/HSL-Zuid

Bericht door Ronnie »

OV-Magazine: 200 kilometer per uur vanaf 2016 op HSL haalbaar
dinsdag 28 januari 2014

Al in 2016 zou NS met 200 kilometer per uur met intercity's over de hogesnelheidslijn kunnen rijden. Dat stelt het vakblad OV-Magazine in een nieuwsbrief. In de NS plannen gaan er pas vanaf 2021 intercity's rijden die 200 kilometer per uur kunnen. Tot die tijd rijden de intercity's 160 kilometer per uur. Alleen Thalys rijdt tot die tijd harder.

Volgens het vakblad kunnen de nieuwe Traxx locomotieven van Bombardier in 18 maanden geschikt gemaakt worden voor 220 kilometer per uur, in plaats van 160. Om ook de rijtuigen geschikt te maken voor 200 kilometer per uur, zou 24 tot 30 maanden nodig zijn.

Een Treinreiziger.nl lezer wijst erop dat de door NS eerder van DB geleasde ICL-rijtuigen al geschikt zijn voor snelheden van 200 kilometer per uur. De Deutsche Bahn heeft een groot aantal van deze rijtuigen over. In de periode 2006 - 2010 leasde NS al deze rijtuigen om het materieeltekort op te vangen.

NS is echter niet van voornemens om de Traxx locomotieven en de huidige rijtuigen geschikt te maken voor 200 kilometer per uur. "Dat is niet aan de orde. Als we dat zouden doen duurt het langer voordat we frequenties kunnen uitbreiden. Bovendien is het duurder en levert het een beperkte tijdwinst op" reageert NS woordvoerder Eric Trinthamer. Hij wijst erop dat de eerste nieuwe Traxx voor 160 kilometer per uur al eind dit jaar geleverd worden. Als de locomotieven omgebouwd zouden moeten worden, dan zouden de nieuwe treinen dus pas later beschikbaar komen.

De Tweede Kamer heeft NS gevraagd om in of voor 2018 met nieuwe snelle treinen te komen, bij voorkeur treinen die harder dan 200 kilometer per uur kunnen. De nieuwe snelle treinen zullen niet alleen op de HSL worden ingezet, maar ook elders op het intercitynet.

Bron: Treinreiziger.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over Fyra/HSL-Zuid

Bericht door Ronnie »

Ministerie en NS kibbelden over Fyra-evaluatie

Het ministerie van Infrastructuur en Milieu is keihard in aanvaring gekomen met de Nederlandse Spoorwegen (NS) over een evaluatie van het Fyra-debacle.

Dat blijkt uit een brief van mei vorig jaar die nu op internet circuleert. In tien kantjes maakt het ministerie gehakt van een conceptversie van de evaluatie, die werd opgesteld op verzoek van de Tweede Kamer.

Als de hogesnelheidstrein V250 van de Italiaanse fabrikant AnsaldoBreda in januari 2013 aan de kant wordt gezet wegens aanhoudende winterperikelen en een bodemplaat die verloren wordt, wil de politiek kamerbreed opheldering over de rammeltrein. Staatssecretaris Wilma Mansveld van I en M zegt een evaluatie toe, die ze naar de kamer zal sturen als deze voldragen is.

Eind april stuurt NS een conceptevaluatie naar het ministerie. Maar dat oordeelt dat van een voldragen evaluatie geen sprake is. In een brief van tien kantjes fileert het ministerie wat er allemaal niet deugt. NS heeft naar iedereen gekeken, behalve naar zichzelf, zo valt het ministerie op. ‘Ons valt op dat vooral vanuit NS gekeken is naar de rol en handelingen van andere partijen en niet naar de NS organisatie zelf.’

Bron: RTL Nieuws
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over Fyra/HSL-Zuid

Bericht door Ronnie »

NS bleef tot einde in Fyra geloven
woensdag 12 feb 2014, 16:35 (Update: 12-02-14, 21:49)

Door redacteuren Arno Leblanc en Hugo van der Parre

De NS was tot het laatste moment van plan om met de Fyra V250-treinen te gaan rijden. Dat blijkt uit stukken die de NOS in handen heeft gekregen. Op 29 mei 2013 neemt de NS-directie het besluit om nooit meer met de Fyra te gaan rijden, maar minder dan een week daarvoor zegt diezelfde directie nog tegen het ministerie van Infrastructuur dat begin 2015 de eerste Fyra's weer op het spoor moeten staan.

Op 23 mei zitten de directies van NS en het ministerie bij elkaar. Ze bespreken hoe de samenleving en de Tweede Kamer geïnformeerd moeten gaan worden en NS geeft toe dat ze te weinig geluisterd hebben naar de wensen van de reizigers. De directie van NS zegt ook dat de verwachting is dat de eerste vier V250-treinen in het eerste kwartaal van 2015 weer kunnen gaan rijden. Er worden op dat moment ook volop testritten gereden met de treinen. In de week daarna gebeurt er van alles.

De NS krijgt de uitkomsten van eigen onderzoek binnen naar de problemen met de Fyra. En ook de 'second opinion' daarover van het Ierse onderzoeksbureau Mott MacDonald komt binnen. Dat concludeert dat de Fyra V250 best gerepareerd kan worden. Het bureau is zelfs redelijk positief over de trein: het ontwerp is van een hoog niveau en wordt geprezen om zijn compleetheid. Het rapport van de NS is nooit openbaar gemaakt.

Bron: NOS.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over Fyra/HSL-Zuid

Bericht door Ronnie »

Travelteq ziet af van concurrentie met Thalys
maandag 3 maart 2014

Travelteq, leverancier van luxe reisartikelen, ziet af van concurrentie met de hogesnelheidstrein Thalys. Het bedrijf van multi-ondernemer Maarten van den Biggelaar wilde vanaf april 2015 vijf keer per dag van Amsterdam naar Parijs rijden. Dat meldt de ondernemer tegenover het vakblad OV-Magazine

De Travelteq Express had een trein moeten worden met ruime stoelen, veel beenruimte, supersnel internet en uitstekende maaltijden. Het plan was dat de eerste klas trein te boeken zou zijn voor een tweedeklastarief.

“We waren in gesprek met SNCF, de Franse spoorwegen. Want we zijn een kleine partij en zo’n project kun je alleen met een grote partij doen. We zijn tot de conclusie gekomen dat het financieel niet uit kan”, zegt initiatiefnemer Maarten van den Biggelaar, ook mediaondernemer en oprichter van het blad Quote. “We wilden klein beginnen, met drie treinstellen, en bij succes uitbreiden. Eén treinstel kost 30 miljoen euro plus hetzelfde bedrag voor onderhoud en andere zaken.” Travelteq had in totaal dus een startkapitaal nodig van 180 miljoen euro. De SNCF was niet bereid om daarin te investeren.

Bron: Treinreiziger.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over Fyra/HSL-Zuid

Bericht door Ronnie »

Eind dit jaar uitbreiding Intercity Direct-treinen
Geplaatst : 5 maart 2014 05:01

In de spitsuren zullen meer snelle treinen gaan rijden over de HSL tussen Amsterdam en Rotterdam, waarschijnlijk eind dit jaar al. Dat laat NS Hispeed weten naar aanleiding van klachten van reizigers die Metro ontving over de huidige drukte in de Intercity Direct. Veel forensen ergeren zich aan de grote kans om in de spits te moeten staan in de trein, waar een toeslag voor wordt betaald.

Eind vorig jaar breidde NS het aantal treinen voor de toen nog Fyra geheten Intercity Direct al uit. In de ochtend- en avondspits werden twee extra treinen ingezet naast de normale halfuursdienst. NS erkent dat het op deze reisperiodes in de Intercity Direct desondanks ‘druk’ blijft.

De vervoerder bestelde vorig jaar bij treinbouwer Bombardier al nieuwe locomotieven voor de snelle treindienst. “De rijtuigen worden op dit moment geschikt gemaakt om over het HSL-spoor te rijden”, zegt een woordvoerder. “Als ze met de locomotieven naar verwachting eind dit jaar beschikbaar zijn zullen er extra spitsritten van Amsterdam naar Rotterdam en omgekeerd worden toegevoegd. Reizigers krijgen dan nog meer snelle reismogelijkheden tussen Amsterdam en Rotterdam.”

Reizigers valt naast de drukte ook op dat zij de kans op een zitplaats niet vooraf kunnen checken in de nieuwe Reisplanner-app van NS voor smartphones, terwijl dit bij alle andere treinen wel mogelijk is. NS belooft deze optie ‘zo snel mogelijk door te voeren’: “Het meet- en rapportageproces van de Intercity Direct-treinen wordt op dit moment aangepast voor de app. De verwachting is dat dit in één van de eerst volgende releases zichtbaar is.”

Bron: Metro Nieuws
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over Fyra/HSL-Zuid

Bericht door Ronnie »

Fyra terug, NS krijgt geld
maandag 17 mrt 2014, 18:42 (Update: 17-03-14, 19:16)

De Nederlandse Spoorwegen hebben met AnsaldoBreda en moedermaatschappij Finmeccanica een akkoord bereikt over de Fyra. Daarmee lijkt een punt gezet achter het drama met de Italiaanse hogesnelheidstrein.

De deal houdt onder meer in dat alle hogesnelheidstreinen van het type V250 terug gaan naar AnsaldoBreda en dat de NS een bedrag van 125 miljoen euro terugkrijgt. De oplossing moet voorkomen dat beide bedrijven nog jaren energie en geld in de kwestie moeten steken.

Ondanks de overeenkomst legt de NS flink toe op het project. De spoorwegen becijferen het verlies in de Fyra-zaak nu op 88 miljoen euro.

Doorverkopen
Door het akkoord kan AnsaldoBreda de V250-treinen doorverkopen aan andere klanten. De NS krijgt voor iedere verkochte Fyra een extra betaling, met een maximum van 21 miljoen euro.

Volgens de NS ging het conflict fundamenteel "niet over de robuustheid van het ontwerp van de trein, maar vooral over aanvaardbare deadlines voor reparatie en inzetbaarheid die niet voldeden aan de NS-behoeften en over de financiële consequenties".

De partijen hebben afgesproken dat ze afzien van verdere financiële claims.

Bron: NOS.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over Fyra/HSL-Zuid

Bericht door Ronnie »

AnsaldoBreda tevreden met 'gelijkspel' NS over Fyra
17/03/14, 21:28 − bron: ANP

De Italiaanse treinenbouwer AnsaldoBreda is tevreden met het akkoord tussen de Italiaanse treinenbouwer en de NS over de gewraakte Fyra-treinen. 'Het akkoord geeft aan dat de treinen betrouwbaar zijn en opnieuw kunnen worden ingezet. Dat is ook zeker ons doel. We zijn daarvoor met verschillende partijen in onderhandeling', liet woordvoerder Alessio de Sio weten.

De Fyra-treinen, die officieel V250 heten, gaan van de NS terug naar de fabriek in Italië. De NS ontvangt 125 miljoen euro. Dat is afgesproken tussen de Nederlandse Spoorwegen, fabrikant AnsaldoBreda (AB) en moedermaatschappij Finmeccanica (FNM).

Als de treinen worden doorverkocht, krijgt de NS een extra bedrag van AnsaldoBreda. Dat gaat volgens de Italianen om maximaal 21 miljoen euro voor alle 16 treinen. AnsaldoBreda ziet nu af van een schadeclaim, maar noemt zich geen verliezer of winnaar in de strijd. 'Noem het maar een gelijkspel', aldus De Sio.

Topman Alessandro Pansa van moederbedrijf Finmeccanica laat weten 'zeer tevreden' te zijn over het akkoord 'omdat het getuigt van vertrouwen in het bedrijf en het een bevestiging is van de juistheid waarmee AnsaldoBreda heeft gehandeld.'

Belgische voorschotten teruggestort
De juridische afwikkeling met de Belgische Spoorwegen (NMBS), die drie treinen hadden besteld, is een andere kwestie. De treinen voor België zijn nooit afgeleverd en de voorschotten die de Belgen hadden betaald voor de Fyra's zijn teruggestort.

De NMBS diende in september wel een schadeclaim in tegen AnsaldoBreda voor onder meer misgelopen inkomsten voor een totaalbedrag van 40 miljoen euro. De Italianen studeren nog op de schadeclaim die zij willen indienen. 'Er wordt momenteel niet onderhandeld', zei De Sio. 'Maar misschien zien ze in België ook wel de voordelen van een schikking, zoals de NS heeft getroffen.'

Bron: Volkskrant
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over Fyra/HSL-Zuid

Bericht door Ronnie »

Kamer wil opheldering over Fyra
17-03-2014 20:43 | gewijzigd 17-03-2014 21:19 | ANP

D66 wil snel meer duidelijkheid over de deal die maandag is gesloten tussen de NS en de fabrikant van de Fyra AnsaldoBreda. D66-Kamerlid Stientje van Veldhoven heeft dat maandag gezegd na het bekend worden van de overeenkomst. CDA-Kamerlid Sander de Rouwe heeft inmiddels een Kamerdebat aangevraagd.

Volgens Van Veldhoven lijkt het goed nieuws dat de Fyra-treinen nu terug gaan naar de fabriek in Italië, maar zij wil wel opheldering over wat er precies is afgesproken. „Ik zie voordelen van het op korte termijn afsluiten van de zaak, maar ik wil weten wat de financiële consequenties zijn voor het kabinet en wat dit gaat betekenen voor de prijs van het treinkaartje.”

CDA-Kamerlid Madeleine van Toorenburg, die de parlementaire enquête naar de Fyra voorzit, noemt het een goede zaak dat de enquêtecommissie niet meer te maken krijgt met juridische procedures. „Op de enquête heeft dit geen invloed. De hoofdvraag daarvan blijft staan.” Inhoudelijk wil Van Toorenburg niet reageren op de Fyra-deal omdat ze enquêtevoorzitter is.

Bron: Reformatorisch Dagblad
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over Fyra/HSL-Zuid

Bericht door Ronnie »

NS wilde Belgische Fyra's kopen
dinsdag 18 mrt 2014, 08:30 (Update: 18-03-14, 08:58)
Door correspondent Joris van Poppel

De NS heeft vorig jaar in een uiterste poging om het Fyra-project te redden aangeboden de drie Belgische Fyra-treinen over te nemen. NS-topvrouw Merel van Vroonhoven belde de Belgische NMBS enkele uren voordat het doek voor de Fyra definitief zou vallen.

Dat onthult de voormalige topman van de Belgische Spoorwegen, Marc Descheemaecker, in een boek dat vandaag verschijnt.

Descheemaecker schetst in het boek Dwarsligger hoe stroef de samenwerking met de NS verliep. Ook schrijft hij dat hij nooit in de Fyra heeft geloofd en al in 2009 liet onderzoeken of het mogelijk was onder het Fyra-contract uit te komen. Dat bleek toen juridisch onmogelijk. NS bleef tot eind mei 2013 in de trein geloven.

Verbijsterd
Volgens de afspraak zou België drie Fyra V250-treinen kopen, Nederland zestien. Toen de eerste treinen in december 2012 in dienst kwamen, bleken ze al na een maand hoogst onbetrouwbaar.

"Ik was verbijsterd", schrijft Descheemaecker over het NS-aanbod van 28 mei om de Belgische treinen over te nemen. "Weet je wel welk risico je loopt als je die treinen niet goed krijgt of het te veel kost? Dan zijn jullie echt de pineut. Voor mij is het goed, maar ik zou daar toch nog even helder over nadenken.

"De NS trok het aanbod enkele uren later in, vlak voordat Descheemaecker in overleg ging met staatssecretaris Mansveld (Infrastructuur) in Den Haag. Descheemaecker deelde Mansveld mee dat de NMBS stopte met de Fyra. De dag daarna besloot de Raad van Commissarissen van de NS het contract met Fyra-bouwer AnsaldoBreda ook op te zeggen.

Bron: NOS.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over Fyra/HSL-Zuid

Bericht door Ronnie »

Dijsselbloem vindt deal Fyra 'verdedigbaar'
18-03-14   14:48 uur

De deal van de NS met het Italiaanse bedrijf AnsaldoBreda over de Fyra-treinen die teruggestuurd worden naar Italië is, gegeven de omstandigheden, acceptabel en verdedigbaar, vindt minister Dijsselbloem van Financiën. Hij zei dat in antwoord op vragen van CDA-Kamerlid Van Hijum tijdens het vragenuur in de Tweede Kamer.

De NS krijgt in ruil voor de treinen, die sinds vorige zomer niet meer worden gebruikt, 125 miljoen euro, werd gisteren bekend. Volgens Dijsselbloem is de schade voor wat betreft alleen de treinstellen daarmee 88 miljoen euro, de treinen hebben 213 miljoen gekost. Eigenlijk is er per saldo een meevaller van 37 miljoen, zei Dijsselbloem, omdat vorig jaar al 125 miljoen euro werd afgeboekt op de treinstellen. 'Maar dat is allemaal boekhoudkunde.' Zouden de treinstellen nog verkocht worden, dan zou dat nog 21 miljoen euro kunnen opleveren, zei de minister. Die bedragen waren overigens eerder al bekend. 

De aanvullende schade is groter, in totaal 340 miljoen euro. De hele zaak vindt Dijsselbloem geen goede deal, maar gegeven de omstandigheden dus wel verdedigbaar. Over de gevolgen van de schade voor de NS beloofde de minister een brief aan de Kamer. Hij beloofde daarbij dat de schade geen gevolgen zal hebben voor de reiziger.

Dijsselbloem wilde niet ingaan op de vraag of de Fyra-treinen nu ineens toch betrouwbaar zijn omdat AnsaldoBreda ze wil doorverkopen. 

Bron: Het Parool
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over Fyra/HSL-Zuid

Bericht door Ronnie »

Schade Fyra-debacle kan 100 miljoen euro hoger uitpakken

De schade die de Nederlandse staat leidt door het NS-debacle met de Fyra V250 kan fors hoger uitpakken dan tot dusver wordt aangenomen. Dat blijkt uit een vertrouwelijk onderzoek dat het ministerie van Financiën uit heeft laten voeren.

RTL Z nam kennis van een samenvatting van het rapport. Nadat NS en NMBS besloten om de hoofdpijntrein, moest er een alternatief worden ontwikkeld voor het reizigersverkeer tussen Amsterdam en Brussel. De financiële gevolgen van het wegvallen van de V250 en het alternatief voor de reizigers werden door staatssecretaris Mansveld van Infrastructuur en Milieu besproken in een brief aan de Kamer.

In de brief wordt melding gemaakt van het feit dat NS tussen 2013 en 2024 119 miljoen euro minder winst uit kan keren aan de eigenaar van NS, de Nederlandse staat. Maar dat bedrag is gebaseerd op een reeks aannames en een herzien business plan dat de naam Venus draagt. In dit plan wordt het alternatief voor de V250 doorgerekend, maar de doorrekening is gebaseerd op aannames.

Daarom liet Financiën het plan onderzoeken door externe deskundigen. Deze kwamen volgens Mansveld tot de conclusies dat het business plan ‘solide en plausibel’ is en dat de aannames erin ten aanzien van omzetten en kosten door NS ‘op aannemelijke wijze zijn onderbouwd’. Maar nu blijkt dat de deskundigen tegelijkertijd de nodige slagen om de arm houden.

Want ‘aan de omzetkant (en dus voor de winstgevendheid) geldt dat het business model van spoorwegen zoals NS zeer gevoelig is voor verschillen tussen geprognotiseerde en uiteindelijke gerealiseerde reizigersaantallen’. Met andere woorden: de verwachte reizigersaantallen kunnen tegenvallen en als ze tegenvallen, dan daalt ook de winstgevendheid van NS. Als gevolg daarvan, komt ook de dividenduitkering aan de staat in gevaar.

De deskundigen plaatsen een tweede kanttekening bij het bedrijfsplan Venus. Het gaat volgens hen om een aanpassing van een eerder plan dat ‘gelet op de tijdsdruk waarin één en ander tot stand moest komen’ niet op de gebruikelijke manier is opgesteld. Met andere woorden: de tijdsdruk kwam de zorgvuldigheid mogelijk niet ten goede.

De deskundigen deden ook een stresstest. In dat zogenoemde stress scenario, waarin alles tegenzit, komt de winstgevendheid van NS zo onder druk dat de staat tussen 2013 en 2024 geen 119 miljoen aan dividenden misloopt, maar nog eens 98 miljoen euro. Financiën wil verder geen toelichting geven op het onderzoek van de externe deskundigen. Ook NS zelf onthoudt zich van commentaar.

Bron: RTL Nieuws
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over Fyra/HSL-Zuid

Bericht door Ronnie »

Vervanger Fyra aan de kant door problemen
Gepubliceerd: Di 08 apr 2014

De NS heeft dinsdag alle Intercity Direct-treinen die rijden tussen Amsterdam en Breda uit de dienstregeling genomen vanwege een mogelijk probleem met de locomotieven. Dat meldt de NS.

"De fabrikant van de Traxx-locomotieven, Bombardier, gaat een inspectie doen naar problemen met de stroomafnemers", zegt een woordvoerder van de NS. De stroomafnemer (pantograaf) zorgt voor de verbinding tussen de bovenleiding en de locomotief. 

De Intercity Direct-treinen zijn deels de vervangers van de Fyra en rijden onder meer over het HSL-traject tussen Schiphol en Breda. Ze vormen een belangrijke verbinding tussen Amsterdam, Schiphol, Rotterdam en Breda.

"We durven echt nog niet te zeggen hoe lang het gaat duren. Het overvalt ons ook", stelt de woordvoerder van de NS. "Reizigers die gebruik wilden maken van deze treinen kunnen de normale Intercity's nemen. 

Een indicatie van de duur van de problemen is niet te geven, benadrukt de woordvoerder. "Er moet eerst gekeken worden hoe groot de problemen zijn. Pas dan kunnen we er iets zinnings over zeggen." De NS least achttien locomotieven van dit type van een Brits bedrijf.

D66 heeft een debat met staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur) aangevraagd over het probleem met de Fyra-vervanger. Het ministerie wil de controles van Bombardier graag afwachten.

Bron: Nu.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over Fyra/HSL-Zuid

Bericht door Ronnie »

NS rijdt woensdag weer elk uur op HSL-verbinding
Gepubliceerd: 8 april 2014 18:19, Laatste update: 8 april 2014 18:47

De NS laat vanaf woensdag weer een uurdienst op de HSL-verbinding tussen Amsterdam en Breda rijden. Afhankelijk van het resultaat van de inspecties schaalt de NS dat vervolgens op naar een halfuurdienst.

De treinen worden getrokken door Traxx-locomotieven die inmiddels weer voor inzet zijn goedgekeurd. Dat heeft de NS dinsdag meegedeeld.

Dinsdagmiddag werden alle achttien Intercity Direct-treinen uit de dienst gehaald vanwege mogelijke problemen met de locomotieven.

Een woordvoerder van de NS meldt aan NU.nl dat er waarschijnlijk iets mis was met de stroomtoevoer. "Uit voorzorg lieten we fabrikant Bombardier alle toestellen controleren."

Een aantal locomotieven zijn inmiddels weer inzetbaar. Daarom kan de NS woensdagochtend aan het begin van de dienstregeling de Intercity Direct-treinen weer laten rijden. Reizigers wordt geadviseerd van te voren te kijken hoe laat welke trein precies rijdt.

Bron: Nu.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over Fyra/HSL-Zuid

Bericht door Ronnie »

Treinen IC Direct rijden weer normaal
09-04-14   13:52 uur  - Bron: ANP

De treinen rijden vanaf vanmiddag weer zoals gebruikelijk over de HSL-verbinding tussen Amsterdam en Breda. De normale dienstregeling wordt hervat. Dat heeft de NS laten weten.

De locomotieven van de Intercity Direct waren dinsdag van het spoor gehaald, omdat er slijtage was aan de stroomafnemers. 'De treindienst op het HSL-spoor werd woensdagmorgen weer hervat, maar toen nog in een uurdienst. Inmiddels zijn alle locomotieven gecontroleerd en zijn er voldoende locomotieven beschikbaar om de reguliere halfuurdienst te kunnen rijden', aldus de NS.

De treindienst op het HSL-spoor werd woensdagmorgen weer hervat, maar toen nog in een uurdienst. Inmiddels zijn alle locomotieven gecontroleerd en zijn er voldoende locomotieven beschikbaar om de reguliere halfuurdienst te kunnen rijden', aldus de NS.De NS hervat de normale dienstregeling woensdag om 16.25 uur. Dan vertrekt de eerste 'reguliere' trein uit Amsterdam. Het is nog niet bekend wanneer de eerste reguliere Intercity Direct uit Breda vertrekt.

Bron: Het Parool
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over Fyra/HSL-Zuid

Bericht door Ronnie »

Reis met Beneluxtrein duurt langer
14-04-14   17:51 uur  - Bron: ANP

Mensen die met de Beneluxtrein van Amsterdam naar Brussel rijden, zijn voorlopig meer reistijd kwijt. De Nederlandse Spoorwegen en het Belgische spoorbedrijf NMBS zien pas in 2017 mogelijkheden om de rijtijd te verkorten.

Dat heeft staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur) maandag aan de Tweede Kamer gemeld. De Beneluxtrein zal er volgend jaar en waarschijnlijk ook in 2016 gemiddeld 201 minuten over doen. Dat is 25 minuten langer dan de rijtijd van de vroegere Beneluxtrein, die in december 2012 werd afgeschaft en vervangen door de hogesnelheidstrein Fyra. Nadat die flitstrein al vrij snel door problemen uit de dienstregeling was gehaald, werd de Beneluxtrein (intercity Amsterdam - Brussel) weer ingevoerd.

De langere rijtijd heeft volgens Mansveld onder meer te maken met de nieuwe dienstregeling in België. Aan die veranderingen is jaren gewerkt, waarbij geen rekening is gehouden met een terugkeer van de Beneluxtrein.

De NS verwacht dat er vanaf 2017 een reistijd van 194 minuten mogelijk is, omdat de Beneluxtrein dan deels over de hogesnelheidslijn zal rijden. Ook wordt de dienstregeling in Nederland in dat jaar opnieuw bekeken.

Bron: Het Parool
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over Fyra/HSL-Zuid

Bericht door Ronnie »

Intercity Direct valt elke dag vijf keer uit
Geplaatst : 18 april 05:01

Elke dag vallen er gemiddeld vier tot vijf treinen van de Intercity Direct uit. Dat blijkt uit cijfers van High Speed Alliance (HSA), de exploitant van de treinen over de hogesnelheidslijn. Staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur heeft deze gegevens bekendgemaakt in een nieuwe voortgangsrapportage over de HSL-Zuid, die ze naar de Tweede Kamer heeft gestuurd. De Thalys kampt daarentegen met een uitvalgemiddelde van één per vijf dagen.

In het vierde kwartaal van vorig jaar viel 7,7 procent van alle treinen uit de dienstregeling van de Intercity Direct uit, zo vermeldt het rapport. Dagelijks rijdt de Intercity Direct tussen Amsterdam en Breda via Rotterdam zestig tot zeventig keer heen en terug. Een optelsom op basis van het spoorboekje uit het laatste kwartaal van 2013, leert dat er dagelijks gemiddeld 4,8 Intercity Direct-treinen uitvielen.

De Intercity Direct rijdt wel zo’n drie keer vaker over de HSL dan de Thalys van en naar Parijs. De Franse hogesnelheidstrein wordt bij problemen op de HSL omgeleid over het gewone spoor via Leiden. Dit gebeurt omdat internationale reizigers anders weinig andere opties hebben om alsnog op de plaats van bestemming te komen, aldus een woordvoerder van NS Hispeed: “Deze reizigers zijn ook vaak afhankelijk van aansluitingen op internationale trein- of vliegverbindingen. Daarom heffen we de Thalys zelfs bij grote verstoringen minder snel op.”

De Intercity Direct sneuvelt ook eerder omdat er een alternatief via de gewone intercity’s in de Randstad bestaat. NS Hispeed benadrukt dat op deze manier wordt voorkomen dat later vertrekkende treinen hinder ondervinden door een sneeuwbaleffect. Reizigers die een normale intercity moeten pakken terwijl ze al een toeslag hebben gekocht voor de snellere HSL-trein, moeten deze achteraf wel weer terugvragen bij de vervoerder.

Als tweede uitleg voor de hoge uitval, voert NS Hispeed de vele storingen op de HSL aan: “Deze hadden meer impact op de uitval van de Intercity Direct dan de Thalys, ook omdat die laatste dus wordt omgeleid. Daarnaast was er tijdelijk minder materieel beschikbaar vanwege onderhoud aan rijtuigen. Vanzelfsprekend heeft deze situatie invloed gehad op het uitvalpercentage.”

Bron: Metro Nieuws
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over Fyra/HSL-Zuid

Bericht door Ronnie »

Boete dreigt vanwege problemen Hogesnelheidslijn
dinsdag 22 april 2014

Voor het eerst in de geschiedenis dreigt NS (formeel HSA) beboet te worden vanwege de slechte prestaties op de hogesnelheidslijn. Vorig jaar viel de Intercity Direct - die toen nog Fyra heette - 6x vaker uit dan is toegestaan. Voor het zomerreces zal Mansveld de Tweede Kamer informeren hoe daarmee wordt omgegaan, meldt het ministerie van Infrastructuur aan Treinreiziger.nl.

In 2013 reed in totaal bijna zes procent van de snelle treinen via de hogesnelheidslijn niet. In ruim de helft van de situaties kwam dat door een aan NS verwijtbare oorzaak. Dat is zes keer zo vaak als toegestaan. Die conclusie trekt Treinreiziger.nl op basis van de 33e en 34e voortgangsrapportage van de HSL-Zuid.

Vooral in het eerste en vierde kwartaal van 2013 vielen veel treinen uit: bijna acht procent. Tijdens de andere twee kwartalen bedroeg de uitval iets minder dan vier procent. Een deel van de uitval valt niet aan NS (formeel HSA) toe te rekenen. Daar is bijvoorbeeld sprake van als een trein uitvalt door problemen aan de infrastructuur. Echter, het grootste deel van de uitval - zo'n 3,3 procent - valt wel toe te rekenen aan NS. Volgens het HSL-contract mag dit slechts maximaal 0,5 procent zijn. Iets wat in de afgelopen vijf jaar nog nooit is gelukt.

Bron: Treinreiziger.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over Fyra/HSL-Zuid

Bericht door Ronnie »

Minder geld terug bij vertragingen op HSL
GEPLAATST : 24 april 08:21

HSL-treinreizigers zijn vanaf volgend jaar wellicht dubbel de klos. De teruggaveregeling bij vertraging wordt voor hen versoberd, en er zijn plannen voor het duurder maken van treinkaartjes.

Treinreizigers op de hogesnelheidslijn (HSL) krijgen vanaf volgend jaar de helft minder geld terug bij vertragingen tot een uur. Krijgen reizigers van de door uitval geplaagde Intercity Direct nu nog hun kaartje met toeslag volledig vergoed bij vertraging van een half uur of meer, straks wordt dit gehalveerd. Belachelijk, zegt Treinreiziger.nl. "De treinen vallen vaker uit dan is toegestaan, en gemiddeld zelfs meer dan op de rest van het spoor. Daarnaast betaalt de reiziger ook nog eens standaard een toeslag. Pas als deze dingen gelijkgetrokken zijn aan het hoofdrailnet, mag hetzelfde gaan gelden voor de teruggaveregeling", zegt Hildebrand van Kuyeren van Treinreiziger.nl.

De teruggaveregeling van de HSL wordt volgend jaar gelijkgetrokken met het overige hoofdrailnet. De reden hiervoor is dat er voor de HSL vanaf volgend jaar geen aparte concessie meer geldt, maar valt onder het hoofdrailnet. Nu nog krijgt de reiziger van de Intercity Direct tussen Amsterdam en Breda via Rotterdam bij meer dan 30 minuten vertraging het complete bedrag van zijn treinticket terug. Per 2015 wordt die vergoeding gehalveerd. Pas na een uur vertraging of uitval krijgt de reiziger het gehele bedrag terug. Van Kuyeren vindt dat hiermee de HSL-reiziger die al extra betaald voor een kaartje dubbel gedupeerd wordt. Hij pleit ervoor de huidige regeling te handhaven totdat er een oplossing is voor de hoge uitval van de Intercity Direct. "De reiziger mag een hogere betrouwbaarheid verwachten, omdat het meer betaalt, maar krijgt dit niet."

Bron: Metro Nieuws
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over Fyra/HSL-Zuid

Bericht door Ronnie »

Ook Belgen schikken met fabrikant Fyra-trein
05-05-14   12:37 uur  - Bron: ANP

Na Nederland hebben nu ook de Belgische spoorwegen een regeling getroffen met de fabrikant van de problematische hogesnelheidstrein Fyra. De NMBS en het Italiaanse AnsaldoBreda schikken hun geschil over de Fyra-treinen.

De treinenproducent betaalt 2,5 miljoen euro schadevergoeding aan de NMBS, maakten de Belgen maandag bekend. In tegenstelling tot de NS nam de NMBS nooit een trein af van de Italianen. De spoorwegen eisten oorspronkelijk ruim 27 miljoen euro.

Eerder dit jaar sloot de NS met AnsaldoBreda een deal waarbij de Fyra-treinen teruggaan naar de Italianen. De NS krijgt 125 miljoen euro voor de treinen, waarvoor al 213 miljoen was neergeteld.

Bron: Het Parool
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over Fyra/HSL-Zuid

Bericht door Ronnie »

NS Hispeed wordt NS International
maandag 26 mei 2014

Per 15 juni wordt de naam NS Hispeed ingeruild voor de naam NS International. In januari werd NS Hispeed als bedrijfsonderdeel al opgeheven en gingen de activiteiten over naar NS Reizigers. Voor consumenten bleef de merknaam NS Hispeed echter bestaan. Daar komt over drie weken dus een einde aan. De nieuwe naam is bijna gelijk aan die van de voorloper van NS Hispeed, NS Internationaal.

De dienstverlening van de Intercity Direct, die nu ook onder het vlaggenschip van NS Hispeed rijdt, wordt vanaf 15 juni uitgevoerd onder de naam NS. De kleurstelling van de treinen blijft ongewijzigd. "Alleen het logo van NS Hispeed wordt dat vervangen door het NS-logo", zegt NS-woordvoerder Wendy Eelsing. Waar het voor de reiziger relevant is, zoals bijvoorbeeld verkoopbalies op stations, wordt het woord ‘International’ toegevoegd aan het bekende NS-logo.

Vernieuwde huisstijl
De website NShispeed.nl wijzigt per 15 juni in NSinternational.nl. De paarse tint van NS Hispeed komt ook enigszins terug in de nieuwe website, maar ook de NS-kleuren geel en blauw komen terug in het nieuwe ontwerp. Alle 2700 internationale bestemmingen in 30 landen zijn straks boekbaar bij NS International.

Meest duidelijk
De nieuwe naam NS International lijkt erg op de naam die NS gebruikte voordat de naam Hispeed werd geïntroduceerd. Dat was namelijk NS Internationaal. Volgens NS blijkt uit klantenonderzoek dat reizigers die naam het meest duidelijk vinden.

Bron: Treinreiziger.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
BjörnNielsen
Berichten: 965
Lid geworden op: vr aug 24, 2012 5:39 pm
Locatie: Ljouwert
Contacteer:

Re: Nieuws over Fyra/HSL-Zuid

Bericht door BjörnNielsen »

2700 bestemmingen maar :roll:

Maar goed dat er zoiets is als de DB! Ik snap dat gewoon niet. Vrijwel elke bestemming is boekbaar via de DB en zover ik weet met een beetje moeite ook via de balie in NL. Maar via Internet kan het opeens niet.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over Fyra/HSL-Zuid

Bericht door Ronnie »

NS speelt op safe met nieuwe snelle treinen

Geen flitstreinen en al helemaal niet voor 2021, schrijft NS-topman de staatssecretaris.

De nieuwe intercitytreinen van NS rijden niet eerder dan 2021 over het spoor en ook niet sneller dan 200 kilometer per uur. De Tweede Kamer wil graag flitstreinen en ook nog eens over vier jaar. NS meent dat dit onmogelijk is. Daarbij is een nieuw treindebacle dan akelig reëel.

“Het gebruik van bewezen technologie en keuze uit meerdere leveranciers is één van de lessen die NS heeft getrokken”, schrijft NS-topman Timo Huges in een brief aan staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur. Hij verwijst voor die lessen naar het drama met de V250. Deze Fyratrein van de Italiaanse producent AnsaldoBreda hield het amper twee maanden vol op de hogesnelheidslijn en leverde NS een miljoenenverlies op.

In de nieuwe vergunning voor het rijden op het Nederlandse spoor, heeft NS met de overheid afgesproken de verlieslijdende HSL op te nemen in het binnenlandse spoorboekje. Sneller dan 200 kilometer per uur rijdende flitstreinen leveren opvallend genoeg langere reistijd op, stelt NS op basis van een rondvraag onder treinenbouwers. Hogesnelheidstreinen hebben meer tijd nodig om op te trekken, omdat zij ontworpen zijn voor lange afstanden.

Daar komt bij dat brede deuren in deze treinen niet mogelijk zijn, waardoor er meer tijd nodig is om reizigers op de stations te laten in- en uitstappen. Met een hogere snelheid wordt de luchtdruk op de deuren namelijk veel hoger. Een dubbele deur loopt zo het risico er tijdens de rit er gewoonweg uit te vallen.

Verder moet de vloer van de ‘hogesnelheidsintercity’ volgens NS stukken hoger zijn, omdat er meer ruimte nodig is voor zwaardere motoren en remmen. Een treinproducent die deze uitdaging aandurft zal enorm creatief moeten knutselen om een benodigde dubbeldekker te kunnen bouwen.

Zo’n speciaal ontwerp maakt de bestelling ook nog eens behoorlijk duurder. NS wil echter een keuze maken uit het aanbod van verschillende treinenbouwers en is niet van plan via beperkte en dure keuzes risico te lopen op een ‘klein en daarmee kwetsbaar materieelpark’, schrijft Huges.

Om meer treinen geschikt te maken voor het rijden over de HSL, worden de twintig jaar oude VIRM-dubbeldekkers van treinenbouwer Bombardier deze zomer gemoderniseerd. De eerste vernieuwde treinen worden over twee jaar terug verwacht in de dienstregeling.

Bron: Metro Nieuws
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over Fyra/HSL-Zuid

Bericht door Ronnie »

NS wil intercity tussen Dordrecht en Breda behouden
dinsdag 1 juli 2014

Vanaf de dienstregeling 2016 wil NS de intercity Den Haag - Venlo vervangen door een snelle intercity Den Haag - Eindhoven via de HSL. Dordrecht dreigt daardoor een intercity richting Breda te verliezen. Tegenover Mansveld heeft NS echter aangegeven dat NS ook in de toekomst een intercity via Dordrecht naar Breda wil aanbieden.

"Het streven van NS en de regio is om naast de sprinterverbindingen tussen Dordrecht en Breda minimaal een uursverbinding met een intercity te realiseren. Hiervoor zijn op dit moment nog verschillende oplossingsrichtingen in beeld" schrijft Mansveld aan de Tweede Kamer.

"Eén daarvan is het aanpassen van het Fyra-alternatief, waarbij één of twee van de in totaal vijf geplande HSL-treinen tussen Rotterdam en Breda via Dordrecht rijden. De concept-ontwerpvervoerconcessie sluit de mogelijkheden hiertoe niet uit" aldus de Staatssecretaris in de brief. ook andere mogelijkheden worden onderzocht. De enige trein die in uursfreuentie via de HSL naar Breda gaat rijden, is de Benelux. Onduidelijk is welke van de HSL treinen mogelijk via Dordrecht blijft rijden.

Zodra de trein Den Haag - Venlo wordt ingekort tot Eindhoven, komt er een nieuwe intercity vanuit de richting Amsterdam via Utrecht Centraal naar Venlo. In de brief wordt niet duidelijk of die trein er moet komen in aanvulling op de bestaande intercity's, of in plaats van één van de bestaande intercity's. Als de trein in aanvulling van het bestaande treinaanbod komt is er sprake van Spoorboekloos rijden. Voor zover nu bekend is het echter per 2017 het plan om van start te gaan met spoorboekloos rijden.

Verder gaan de NMBS en de NS opnieuw kijken of de trein Charleroi – Essen verlengd kan worden. In de toekomst dreigt Roosendaal namelijk de snelle verbinding met Antwerpen te verliezen. Dat komt doordat de Benelux in de toekomst via Breda gaat rijden. Verder zijn NS en NMBS nog bezig met een onderzoek naar een snellere stoptrein Roosendaal - Antwerpen.

Bron: Treinreiziger.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over Fyra/HSL-Zuid

Bericht door Ronnie »

Beneluxtrein weer van Amsterdam naar Brussel
Gepubliceerd: 3 juli 2014 19:21, Laatste update: 3 juli 2014 19:44

Vanaf eind dit jaar rijden de Beneluxtreinen weer helemaal van Amsterdam naar Brussel. Voor Belgische en Nederlandse hoofdstedelingen is overstappen om bij elkaar op bezoek te gaan dan niet langer nodig.

Dat blijkt uit de nieuwe dienstregeling die ingaat op 14 december en die donderdag door de Belgische spoorwegen NMBS werd gepresenteerd.

Toen de Beneluxtrein na het debacle met de Fyra opnieuw ingevoerd werd, reed deze niet langer van hoofdstad naar hoofdstad maar van Den Haag naar Brussel.

Momenteel rijdt de Beneluxtrein (IC) twaalf keer tussen Brussel en Den Haag. Met de nieuwe dienstregeling komen daar vier ritten bij.

De trein zal bovendien ook gaan stoppen op Brussels Airport. De twaalf Thalystreinen tussen beide hoofdsteden blijven rijden, en ook de zestien stoptreinen tussen Antwerpen en Roosendaal.

Extra Thalysritten
Eind 2015 komen er per dag nog twee extra Thalysritten bij. Een jaar later gaat er tweemaal daags een Eurostar rijden tussen Londen en Amsterdam, die ook in Antwerpen en Brussel stopt.

Voor inwoners van Dordrecht en Roosendaal heeft de NMBS minder goed nieuws. De Beneluxtrein zal vanaf eind 2016 via de hogesnelheidslijn van Rotterdam naar Breda en vervolgens richting Antwerpen rijden en de stations in hun woonplaats mijden.

Bron: Nu.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over Fyra/HSL-Zuid

Bericht door Ronnie »

'NS vertraagt enquête over Fyra-debacle'
zo 13 jul 2014, 11:29 | Inge Lengton

DEN HAAG - De parlementaire enquête naar het floppen van de Fyra loopt ernstige vertraging op. De openbare verhoren gaan waarschijnlijk pas twee maanden later dan gepland van start. Dat komt onder andere doordat de NS treuzelt met het verstrekken van belangrijke documenten. Dat melden ingewijden aan De Telegraaf.

De Tweede Kamer besloot in juni vorig jaar om een parlementaire enquête te houden naar de problemen met de Italiaanse hogesnelheidstrein Fyra die korte tijd tussen Amsterdam en Brussel heeft gereden. De openbare verhoren moesten eigenlijk in december van dit jaar van start gaan, maar de NS traineert de boel, melden bronnen aan het Binnenhof. De vervoerder doet verschrikkelijk moeilijk over het overhandigen van stukken die de Tweede Kamer nodig heeft om het Fyra-debacle tot op de bodem uit te zoeken.

De NS ontkent de kwestie niet. Een woordvoerder laat weten er volledig het zwijgen toe te doen.

Uiteindelijk zouden er na veel getouwtrek containers vol met stukken naar de enquêtecommissie zijn verstuurd, zo wordt gemeld.

Dat zorgt voor een nieuwe vertraging, omdat de parlementaire onderzoekers nu zo veel te lezen en bestuderen hebben, dat ze er bijna in verdrinken.

Het is niet de eerste keer dat het Kameronderzoek naar de falende hogesnelheidstrein op tegenvallers stuit. Al eerder was er onenigheid over de kosten van de enquête en wat de onderzoeksvraag moest zijn.

Bron: De Telegraaf
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over Fyra/HSL-Zuid

Bericht door Ronnie »

'Intercity Direct valt steeds vaker uit'
Gepubliceerd: 17 aug 2014 13:44 Laatste update: 17 aug 2014 13:44 Algemeen

De Intercity Direct is sinds januari steeds vaker uitgevallen. Dat stelt belangenorganisatie Maatschappij voor Beter OV zondag. Waar in januari iets meer dan drie procent van de treinen op het hogesnelheidsspoor tussen Amsterdam en Breda niet reed, zo was dat in juli opgelopen tot 8,8 procent.

De Intercity Direct rijdt normaal gesproken 33 keer per dag tussen Amsterdam en Breda. Het vertragingspercentage in juli betekende dat de halfuursdienst gemiddeld drie keer per dag uitviel. De uitval in juli verbeterde het record van april, toen 8,71 procent van de Intercity Direct-treinen niet reed.

De Maatschappij voor Beter OV baseert zich op de gegevens van ICdefect, dat met openbare gegevens de treinuitval op de verbinding bijhoudt. De NS liet zondagmiddag weten niet direct te kunnen zeggen of de cijfers kloppen. Het bedrijf meldt maandag met een reactie te komen.

Over 2013 zijn cijfers van het ministerie van Infrastructuur en Milieu beschikbaar. Volgens die gegevens lag in het derde en vierde kwartaal van 2013 het percentage uitgevallen treinen op de hogesnelheidsverbinding - toen nog Fyra geheten - op 4,5 en 7,7 procent. Van de totale uitval was respectievelijk 2,0 en 4,1 procent te wijten aan de NS.

Het percentage uitval dat de NS valt aan te rekenen mag van het ministerie maximaal 0,5 procent bedragen. In hoeveel procent van de gevallen de snelle reiziger tussen Amsterdam en Breda dankzij de NS tussen januari en juli het nakijken had is niet duidelijk.

Maatschappij voor Beter OV vindt dat staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu Wilma Mansveld (PvdA) zich door de NS een oor heeft laten aannaaien. De kwaliteit van de dienstverlening zal volgens de organisatie niet verbeteren, vooral door de onbetrouwbare locomotieven waarmee wordt gewerkt. Staatssecretaris Mansveld zou de afspraken met de NS moeten openbreken.

Bron: Nieuws.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over Fyra/HSL-Zuid

Bericht door Ronnie »

NS erkent slechte prestaties vervanger Fyra

Spoorvervoerder NS geeft toe dat het uitvalpercentage van de Intercity Direct te hoog is. Tweede Kamerlid Stientje van Veldhoven van D66 heeft Kamervragen gesteld over de slechte prestaties van de Intercity Direct, de vervanger van de hogesnelheidstrein Fyra. D66 wil van staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur weten welke concrete maatregelen zij met de NS gaat bespreken om tot een oplossing te komen. Maatschappij Voor Beter OV maakte maandag bekend dat de passagierstrein vaak uitvalt en vertraging heeft.

Maatschappij Voor Beter OV meldt op basis van cijfers van Failra/ICdefect dat de kwaliteit van de Intercity Direct tussen Amsterdam en Breda  een dalende lijn laat zien. Het aantal uitgevallen treinen per maand is sinds januari bijna verdrievoudigd, van iets meer dan drie procent naar bijna negen procent. Daarnaast is ook nog eens ruim zes procent van de treinen vertraagd.

Prestaties
Ook vanuit de Tweede Kamer klinkt er kritiek. Van Veldhoven: “Het is flink zuur dat na het Fyra-debacle opnieuw reizigers in de kou staan. De NS beloofde verbetering, maar tot nu toe lijkt daar niet veel van terecht te komen.”

Woordvoerder Eric Trinthamer van NS: "Het hoge storingspercentage waardoor de treinen uitvallen is besproken met Bombardier en zij hebben hiervoor maatregelen getroffen waarvan de eerste positieve resultaten al merkbaar zijn. De uitval van treinen komt ook omdat het reservematerieel volledig wordt benut vanwege de hoge frequentie die nodig is vanwege de goede bezetting van de IC Direct tussen Amsterdam en Breda."

Bron: Ovpro.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Plaats reactie