ILT: geen eenduidigheid over naleving van spoorveiligheid

Nieuws en andere gepubliceerde informatie
Forumregels
Een bronvermelding is verplicht bij het overnemen van nieuwsberichten van andere sites.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21694
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

ILT: geen eenduidigheid over naleving van spoorveiligheid

Bericht door Ronnie »

ILT: geen eenduidigheid over naleving van spoorveiligheid

Nederlandse spoorbedrijven hebben geen eenduidige interpretatie van wat spoorveiligheid inhoudt en hoe het moet worden nageleefd. Dat stelt de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) in het Jaarverslag 2013 van de Nationale Veiligheidsinstantie Spoor. ILT gaat dit samen met de spoorbedrijven aanpakken.

ILT voert jaarlijks audits uit en houdt bedrijven die zich niet aan de regels houden extra in de gaten. Zo werden sommige bedrijven onder verscherpt toezicht geplaatst. Dit deed de veiligheidsinstantie ook bij ProRail en NS na de botsing van twee reizigerstreinen in april 2012 bij Amsterdam Westerpark. NS en ProRail overtraden volgens de ILT de wet door bij de dienstregeling de veiligheidsrisico’s onvoldoende te laten meewegen. De extra controle hierop heeft het hele jaar voortgeduurd.

Veiligheidsregels
Uit het jaarverslag over 2013 blijkt dat bedrijven die werkzaamheden aan het spoor verrichten zich niet altijd aan de veiligheidsregels hielden. Zo bleek na een controle bij werkzaamheden dat baanwerkers zonder een veiligheidsvoorman aan het werk waren. Verder werd een toenemend aantal incidenten toegeschreven aan onzorgvuldig handelen van machinisten. Bij 15 van de uitgevoerde inspecties bleek dat er overtredingen waren begaan. Volgens ILT ligt dit aan een gebrekkige veiligheidscultuur.

Ook bleek bij een audit voor de verlenging van een veiligheidscertificaat dat machinisten van twee spoorbedrijven over en weer werden ingezet zonder dat bekend was of deze machinisten aan de wettelijke vereisten voldeden. De Inspectie heeft naar aanleiding van de incidenten in 2013 boetes uitgedeeld of bedrijven onder extra toezicht geplaatst.

Inspecties

Bij de objectinspecties wordt gekeken of infrastructuur, operaties (zoals verkeersleiding, vertrekprocessen en personeel) en voertuigen voldoen aan wet- en regelgeving. Ook inspecteert de ILT op de Arbeidsomstandighedenwet bij werkzaamheden aan het spoor.

Er zijn in 2013 geen doden of zwaargewonden gevallen onder conducteurs en machinisten. Onder baanwerkers vallen net als in 2012 geen dodelijke slachtoffers. De verbeteringsdoelstelling is hier in tegenstelling tot 2012 wel gehaald. Het aantal elektrocuties is toegenomen van 1 in 2012 naar 4 in 2013, waardoor de doelstellingen niet zijn behaald.

Bron: Spoorpro.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21694
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: ILT: geen eenduidigheid over naleving van spoorveilighei

Bericht door Ronnie »

ILT blundert met spoorrapport
28 november 2014 10:56

Staatssecretaris Mansveld heeft deze week een nieuwe versie van het jaarverslag van de Nationale Veiligheidsinstantie Spoor naar de Kamer gestuurd omdat de oorspronkelijke versie vol fouten stond.

Ze ‘betreurt’ deze gang van zaken.

Het verslag wordt uitgegeven door de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT), een dienst van Mansvelds departement. Die heeft het rapport aangepast na opmerkingen van spoorbeheerder ProRail, die meewerkte aan de totstandkoming ervan. De twee instanties bleken echter deels verschillende bronnen te gebruiken en in sommige gevallen verschillende definities te hanteren.

ProRail heeft voor het verschijnen van het rapport, dat Mansveld eind september naar de Kamer stuurde, al gewaarschuwd voor ‘inconsistenties’, blijkt ut de begeleidende brief van Mansveld aan de Kamer. De inspectiedienst heeft die signalen echter ‘niet opgepakt’. Volgens Mansveld kende het ILT-proces voor de totstandkoming ‘onvoldoende checks en balances’.

Zo kon het gebeuren dat er een getal van 6,9 miljoen goederenvervoerkilometers in het rapport terecht kwam, waar dat in de nieuwe versie is veranderd in elf miljoen. Verder kwam het spoorongeval vorig jaar in Borne, waarbij voor miljoenen euro’s schade ontstond, niet in het rapport voor, omdat die volgens de ILT niet aan een Europese definitie voldoet. Gezien de omvang van de schade en het belang voor de veiligheid staat die er nu wel in.

Bron: Nieuwsblad Transport
Goed sporen. Daar houden we van.
Plaats reactie