Nieuws over aanleg derde spoor Zevenaar - Oberhausen

Nieuws en andere gepubliceerde informatie
Forumregels
Een bronvermelding is verplicht bij het overnemen van nieuwsberichten van andere sites.
Gebruikersavatar
Peter
Site Admin
Berichten: 7618
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:04 pm
Locatie: Sittard
Contacteer:

Nieuws over aanleg derde spoor Zevenaar - Oberhausen

Bericht door Peter »

Bouw derde spoor kan in 2014 van start

22 mei 2013

De bouw van het derde spoor tussen Emmerich en Oberhausen, die aansluit op de Betuweroute, kan waarschijnlijk volgend jaar van start.

Of dat ook gebeurt hangt af van de afwikkeling van procedures in Duitsland en het aanbestedingstraject van het 1,3 miljard euro kostende project,
Dat bevestigt een woordvoerster van het ministerie van Infrastructuur en Milieu in een toelichting op een brief van staatsecretaris Wilma Mansveld aan de Tweede Kamer. Die heeft ze gisteren gestuurd in de aanloop van de Duits-Nederlandse top, die morgen in Kleef plaatsvindt. Daarbij zijn behalve premier Rutte en bondskanselier Merkel vier Nederlandse bewindslieden aanwezig.

Volgens de IenM-woordvoerster valt nog niet te zeggen of het derde spoor in Duitsland, dat onder meer van groot belang is voor een optimaal gebruik van de Betuweroute, eerder klaar kan zijn dan de laatstelijk genoemde termijn van 2018-2020. ‘Wij doen er aan de voorkant alles aan om het traject te versnellen, maar dat blijft een interne Duitse zaak.’

Mansveld meldt de Kamer verder dat de Duitsers een definitief akkoord bereikt hebben over de kostenverdeling. Het Bondsministerie van Verkeer, de deelstaat Nordrhein Westfalen en de Deutsche Bahn nemen elk ‘ongeveer’ een derde van die 1,3 miljard voor hun rekening. Dat bedrag kan overigens nog oplopen door aanvullende maatregelen, zoals geluidsschermen.

Het Bondsministerie, de deelstaat en de Deutsche Bahn gaan de kostenverdeling vastleggen in een financiële overeenkomst die nog dit jaar wordt getekend. Minister Ramsauer streeft er volgens Mansveld naar om deze ‘Finanzvereinbarung’ nog voor de Duitse verkiezingen in september te tekenen. Volgens betaalt Nederland niet mee aan de bouw van het derde spoor, omdat dat volledig op Duits grondgebied ligt.

De mogelijke startdatum van 2014 is gebaseerd op de verwachting dat er volgend jaar bouwvergunningen (Baurechte) afgegeven kunnen worden voor tien van de twaalf deelstukken, waarin het traject is opgeknipt. ‘Het moment van afronden van de procedures is, gezien de beroepsmogelijkheden, niet volledig voorspelbaar, maar Duitsland gaat er vanuit dat in 2014 ‘Baurecht’ verkregen kan worden, aldus Mansveld.

Ze praat morgen in Kleef met haar Duitse ambtsgenoot minister Altmaier (Milieu, Natuurbescherming en Reactorveiligheid) onder andere over klimaat- en milieukwesties. Bij de top zijn van Nederlandse zijde verder de ministers Dijsselbloem (Financiën), Kamp (Economische Zaken) en Bussemaker (Onderwijs) aanwezig. De laatste zal bondskanselier Merkel een eredoctoraat van de Radboud Universiteit Nijmegen verlenen.

Bron: Nieuwsblad Transport
“Hallo cargo!”
Andre
Site Admin
Berichten: 1676
Lid geworden op: zo aug 19, 2012 10:46 am
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Buitenland

Bericht door Andre »

Akkoord over financiering Duits deel Betuwelijn


23 juli 2013
In Duitsland is een politieke akkoord bereikt over de financiering van het derde spoor tussen Emmerich en Oberhausen, in het verlengde van de Betuweroute.

Er komt 1,5 miljard euro beschikbaar, waarvan de deelstaat Noordrijn-Westfalen met 746 miljoen euro bijna de helft betaalt. Ook de federale overheid draagt financieel bij, evenals vermoedelijk DB Netz (Deutsche Bahn).

Het akkoord wordt morgen, woensdag, in Bonn ondertekend door bondsverkeersminister Peter Ramsauer, minister-president Hannelore Kraft van Noordrijn-Westfalen, de verkeersminister van dat 'Land', Michael Groscheck, en de topman van Deutsche Bahn, Rüdiger Grube.

Het akkoord over de financiering heeft veel langer op zich laten wachten dan de bedoeling was. Nu het akkoord is bereikt, reageert directeur Ad Toet van Koninklijk Nederlands Vervoer opgelucht. 'Dit is hartstikke mooi nieuws, de kurken mogen eraf. Als het geld maar eenmaal beschikbaar komt, zal het met de bouw ook wel goed komen.'

Met de aanleg van het derde spoor wordt mogelijk in 2016 begonnen. De spooruitbreiding zou dan een jaar of vijf later gereed kunnen zijn. Tot die tijd heeft de gebruiker van de Betuweroute zelf eerder hinder dan gemak van de uitbreiding.

'De komende jaren mogen we de borst natmaken', zegt Toet. 'Voor gebruikers van de Betuweroute worden dat jaren van koppijn.'


Bron : Nieuwsblad Transport
Zie ook Goederenwagens.nl & mijn Ipernity site
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 3958
Lid geworden op: ma aug 20, 2012 7:54 pm
Locatie: Helmond
Contacteer:

Nieuws over Betuweroute

Bericht door Jeroen »

Duits akkoord voor uitbreiden Betuweroute Emmerich-Oberhausen

Donderdag, 25 juli 2013

Woensdag 24 juli hebben de Bondsregering, die van Noordrijn-Westfalen en Deutsche Bahn een financieel akkoord bereikt over de aanleg van een derde spoor tussen Emmerich en Oberhausen.

Dit is een belangrijke mijlpaal voor het verlengen van de Betuweroute in Duitsland. Hierdoor wordt een flessenhals voor goederentreinen in het traject Rotterdam-Duisburg, opgelost. Het traject neemt 73 kilometer in beslag en in totaal wordt 1,5 miljard Euro geinvesteerd.

De bestaande spoorlijn dat onderdeel is van de Europese TEN-T spoorcorridor Rotterdam – Genua is door groei in het vrachtvervoer tussen de Rotterdamse haven en het Ruhrgebied een significante bottleneck geworden. In Nederland werd de Betuweroute, het traject tussen Rotterdam en Zevenaar, in 2007 reeds afgerond, maar de voortgang aan de Duitse zijde van de grens verliep tot op heden betrekkelijk langzaam.

De eerste fase van het project dat de installatie betreft van elektronische beveiligingen en de komst van een nieuw control center bij Emmerich, werd vorige maand afgerond. De voltage van het traject tussen Zevenaar Oost en Emmerich zal worden aangepast van 1,5 kV naar 25 kV, gelijkwaardig aan de Betuweroute. Een derde spoor wordt aangelegd tussen Emmerich en Oberhausen.

Als gevolg van de uitbreiding zullen spoorwegovergangen geëlimineerd dan wel vervangen worden en zal de spoorlijn worden uitgerust met het ETCS (European Train Control System) beveiligingssysteem. Ook moeten 47 viaducten en 11 van de 14 stations herbouwd worden. Tegelijkertijd zullen zullen maatregelen getroffen worden voor de omringende woonwijken. Over een lengte van 75 km zullen daarom geluidsschermen langs de spoorlijn worden geplaatst.

De federale overheid heeft toegezegd € 746 miljoen te zullen bijdragen aan het project, inclusief de € 51 miljoen bijdrage van de Europese Unie. Noordrijn-Westfalen zal voor € 450 miljoen bijdragen, terwijl het resterende deel afkomstig is van DB Netz en andere investeerders.

Bron:Railcargo.nl
Laatst gewijzigd door Jeroen op vr jul 26, 2013 8:15 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Bitter nun boik van ut zoipuh, dan nun bult van ut werkuh
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 3958
Lid geworden op: ma aug 20, 2012 7:54 pm
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Nieuws Betuweroute

Bericht door Jeroen »

Keyrail blij met zekerheid aanleg derde spoor

Donderdag, 25 juli 2013

Keyrail is blij met het definitieve akkoord voor de aanleg van het Derde Spoor. De afgelopen jaren hebben verschillende ministers van Infrastructuur & Milieu er bij hun Duitse collega’s op aangedrongen dat de aanleg van dit spoor noodzakelijk is. Het is positief dat in deze tijden van economische crisis zo’n bedrag beschikbaar wordt gesteld. Duitsland heeft ook belang bij de aanleg, want veel goederentreinen hebben een Duitse bestemming.

Het Derde Spoor geeft zekerheid dat de komende jaren ruimte ontstaat om de groei van het goederenvervoer per spoor op te vangen. Op dit moment rijden er ongeveer 500 goederentreinen per week over de Betuweroute. Met de komst van het extra spoor én de ingebruikname van de Tweede Maasvlakte aan het einde van dit jaar kan het vervoer in de komende jaren stijgen naar 1500 treinen per week. De toename past in de ambitie van de spoorsector en die van de havenbedrijven. De ambitie van Keyrail sluit hier nauw op aan. De infrabeheerder wil het aandeel van het spoorvervoer naar het achterland laten toenemen. Hiervoor is niet alleen ruimte nodig op het spoor, maar moet ook de efficiency van het spoor worden verbeterd. Dit wil Keyrail bereiken door de verschillende schakels in de spoorlogistiek beter op elkaar te laten aansluiten.

De komst van het Derde Spoor is goed nieuws voor de spoorvervoerders die gebruik maken van de Betuweroute. Zij krijgen meer zekerheid dat zij in de toekomst kunnen doorgroeien. Het is ook goed nieuws voor de bedrijven die hun goederen meegeven met deze vervoerders om ze per spoor naar hun klanten in het achterland te brengen. Zij kunnen hiermee hun duurzaamheidsstrategieën voor de toekomst waarmaken en blijvend kiezen voor vervoer per spoor.

Bron: Railcargo.nl
Bitter nun boik van ut zoipuh, dan nun bult van ut werkuh
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21648
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over Betuweroute

Bericht door Ronnie »

'Logistiek plan' tijdens bouw derde spoor
12 september 2013

Staatssecretaris Wilma Mansveld (I&M) heeft beheerders, vervoerders en verladers gevraagd een 'logistiek plan' te maken voor de bouw van het derde spoor, de Duitse aansluiting op de Betuweroute.

'We moeten ervoor zorgen dat onze havens en onze verladers bereikbaar blijven', zei Mansveld donderdag tijdens overleg met de Tweede Kamer.

De staatssecretaris zei blij te zijn dat Duitsland nu eindelijk heeft besloten tot aanleg van het derde spoor tussen Emmerich en Oberhausen, maar dat dat niet zal gaan 'zonder ergens pijn te voelen'. Een deel van het goederenvervoer zal over ander routes richting Duitsland moeten worden afgewikkeld. Mansveld zal daarover overleg voeren met Duitsland en België, kondigde ze aan.

Bron: Nieuwsblad Transport
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21648
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over Betuweroute

Bericht door Ronnie »

'Verdubbelen spoor nodig voor extra goederentreinen Venlo'

Venlo kan extra goederentreinen aan. Op voorwaarde dat het spoor vlak over de grens, tussen Kaldenkerken en Dülken, wordt verdubbeld.

Dat zegt wethouder Jos Teeuwen, in een reactie op het bericht dat Venlo de komende jaren veel extra treinverkeer kan verwachten.

Dat komt door werkzaamheden aan de Betuwelijn. Veel goederentreinen naar Duitsland worden dan via Venlo omgeleid.

Volgens wethouder Teeuwen kan dat, mits zo'n 10 kilometer spoor aan de Duitse kant van de grens een grotere capaciteit krijgt. Anders komen er opstoppingen.

Venlo ijvert al jaren voor deze verdubbeling.

De werkzaamheden aan de Betuwelijn gaan zo'n 10 jaar duren.

De SP in Venlo is bang voor meer wagons met giftige stoffen. De partij vindt het spoorwegnetwerk in en rond Venlo niet geschikt voor zware belasting.

Bron: L1
Goed sporen. Daar houden we van.
Thieske
Berichten: 1377
Lid geworden op: zo aug 19, 2012 6:28 pm
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Nieuws over Betuweroute

Bericht door Thieske »

en weer eens een wethouder die geen idee heeft waar hij/zij het over heeft; het is de betuweroute en niet de betuwelijn
parttime member of the Brabantroute Prestatie Team
BjörnNielsen
Berichten: 965
Lid geworden op: vr aug 24, 2012 5:39 pm
Locatie: Ljouwert
Contacteer:

Re: Nieuws over Betuweroute

Bericht door BjörnNielsen »

Lekker belangrijk. Je weet toch waar het over gaat? Suffe eeuwige discussie is het.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21648
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over Betuweroute

Bericht door Ronnie »

Dat zal ook wel grotendeels door L1 zelf komen. Die stoppen beelden van 225'ers in Aachen West in hun item en het mannetje van de SP staat keurig langs de Maaslijn zijn verhaal te doen: klik :lol:
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 3958
Lid geworden op: ma aug 20, 2012 7:54 pm
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Nieuws over Betuweroute

Bericht door Jeroen »

Die vent van SP Venlo weet volgens mij niet eens dat de meeste treinen die straks worden omgeleid, al tientallen jaren via Venlo hebben gereden. Waarom is daar nu zo'n paniek over? De andere vent ook, komt zo over van: Spoorlijn verdubbelen zo gebeurd. :lol:
Nielske1990
Berichten: 1325
Lid geworden op: wo aug 22, 2012 8:23 pm
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Nieuws over Betuweroute

Bericht door Nielske1990 »

Als ze morgen beginnen, dan is dat volgende week toch wel klaar? Oh nee, morgen is zaterdag, dan werken ze niet... :mrgreen:
Maïsmessias van Brabantroute Prestatie Team
Website: (in ontwikkeling) - Fotodump: Flickr-account
Cees_1251
Berichten: 1730
Lid geworden op: ma jan 14, 2013 11:27 pm

Re: Nieuws over Betuweroute

Bericht door Cees_1251 »

Nielske1990 schreef:Als ze morgen beginnen, dan is dat volgende week toch wel klaar? Oh nee, morgen is zaterdag, dan werken ze niet... :mrgreen:
Duhh, morgen is het vrijdag , als je dan een grapje maakt , dan wel goed :lol:
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21648
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over Betuweroute

Bericht door Ronnie »

Goederentreinen met gevaarlijke stoffen met voorrang over Betuweroute
vrijdag 13 december 2013

Vervoer met gevaarlijke stoffen moet voorrang krijgen op de Betuweroute wanneer de capaciteit van de goederenlijn naar Duitsland de komende jaren minder wordt als gevolg van werkzaamheden over de grens. Dat vindt staatssecretaris van Milieu Wilma Mansveld (PvdA), bleek tijdens een overleg in de Kamer over gevaarlijke stoffen.

In Duitsland wordt de komende jaren gewerkt aan een betere aansluiting op de Betuweroute, waardoor er minder goederentreinen over die lijn kunnen rijden. Verschillende partijen vrezen dat veel treinen met gevaarlijke stoffen nu zullen worden omgeleid via de Brabantroute langs een aantal Brabantse steden.

Onder meer de VVD en D66 vroegen aandacht voor de kwestie. Stientje van Veldhoven (D66) eiste van Mansveld dat het uitgangspunt moet zijn dat gevaarlijke stoffen zo veel mogelijk via de Betuweroute worden vervoerd. "Daar moet de beperkte capaciteit voor worden ingezet."

Mansveld onderschreef dit uitgangspunt. Momenteel werken de vervoerders en spoorbeheerders aan een plan van aanpak hoe om te gaan met de verminderde capaciteit. De staatssecretaris wil dit eerst afwachten. Remco Dijkstra (VVD) wees als alternatief nog op vervoer over het water via de grote rivieren. Ook dat is een mogelijkheid, aldus Mansveld.

(c) Novum

Bron: Treinreiziger.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21648
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over Betuweroute

Bericht door Ronnie »

Verladers steunen beleid ‘derde spoor’ van Betuweroute
door Eindredactie TotaalTrans / op 21 januari 2014 om 15:47 /

De bouw van het ‘derde spoor’ in Duitsland als aansluiting op de Betuweroute zal gedurende enkele jaren leiden tot een capaciteitsbeperking op die route. Staatssecretaris Mansveld heeft de juiste koers gekozen om de capaciteitsproblemen op te lossen, zegt verladersorganisatie EVO.

EVO stelde eind vorig jaar dat in het bijzonder gevaarlijke stoffen tijdens de werkzaamheden met prioriteit over de resterende capaciteit van het spoor vervoerd Minder gebruik Betuwelijnmoeten worden. Anders dan voor andere goederentreinen is daarvoor namelijk geen alternatief voor de Betuweroute beschikbaar. De staatssecretaris stelt dat ze dit begrijpt en dat zij zich hard zal maken voor oplossingen.

Onderkend
De te verwachte capaciteitsproblemen zijn volgens EVO overigens tijdig door het kabinet en de Kamer onderkend. Zo heeft de staatssecretaris vorig jaar een stuurgroep ingesteld om met alle belanghebbende partijen naar werkbare oplossingen te zoeken.

EVO heeft zitting in die stuurgroep en behartigt daarin de belangen van de verladers. In de stuurgroep moet volgens EVO ook van gedachten gewisseld worden over de rol van Duitsland bij het vinden van oplossingen. Dat geldt ook voor eventuele schadevergoedingen.

EVO heeft er vertrouwen in dat het kabinet met de partijen tot een werkbare oplossing zal komen.

Bron: Totaal Trans
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21648
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over Betuweroute

Bericht door Ronnie »

‘Gevaargoed moet via Betuweroute’
23 januari 2014

Staatssecretaris Mansveld (Infrastructuur) wil ‘zo veel mogelijk’ treinen met gevaarlijke stoffen over de Betuweroute laten rijden, ook als de capaciteit de komende jaren wordt beperkt.
Dat heeft ze gisteren in een overlegvergadering met de Tweede Kamer gezegd.
De Kamer vreest dat treinen met gevaarlijke stoffen vanaf 2015 uitwijken naar andere routes als de aanleg van het derde aansluitspoor in Duitsland begint. Daardoor wordt de capaciteit op de Betuweroute beperkt. Kamerleden vrezen dat de inwoners van steden als Dordrecht, Breda en Tilburg daardoor meer gevaar gaan lopen.

Duco Hoogland (PvdA): ‘Wij zien het liefst dat zo veel mogelijk van de gevaarlijke stoffen over de Betuweroute gaan, ook als er gewerkt wordt aan dat spoor in Duitsland. Die is daar ook voor gebouwd.’ Als de keuze gaat tussen Nike-schoenen en chloor, moet er volgens hem voor gekozen worden om het chloor via de Betuweroute te vervoeren en de Nike-schoenen via een alternatieve route.

Brancheorganisatie KNV steunt het uitgangspunt om zo veel mogelijk gevaarlijke lading op de Betuweroute te zetten, maar heeft forse kritiek op de huidige plannen om de routering via Oost-Nederland aan te passen. Dat is nodig om treinen die nu Oost-West door Nederland rijden, zo veel mogelijk over de Betuweroute te sturen.

Volgens KNV zijn niet alle kosten van de verschillende varianten zorgvuldig geschat en afgewogen. De organisatie is vooral bezorgd over de variant ‘Kopmaken Deventer’. Daarbij moet een locomotief in Deventer afkoppelen, omrijden en aan de andere kant weer aankoppelen. Volgens KNV lopen de extra operationele kosten daarvan in honderden miljoenen euro’s.

De organisatie beschouwt de variant ‘Kopmaken Deventer’ daarom als ‘onwenselijk en niet toekomstbestendig’. Ze wijst erop dat overheid en bedrijfsleven miljarden euro’s investeren om verschillende technische systemen aan elkaar te koppelen. ‘En dan wordt hier een variant voorgelegd die extra operationele kosten veroorzaakt.’

Bron: Nieuwsblad Transport
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21648
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over Betuweroute

Bericht door Ronnie »

Mansveld moet onderzoek Betuweroute doen
05 februari 2014

Staatssecretaris Mansveld (Infrastructuur) moet de veiligheidsrisico's en overlast door goederenvervoer in Overijssel in kaart brengen, die ontstaat als de Betuweroute aan capaciteit inboet.
Dat heeft de Tweede Kamer dinsdag besloten.
Tussen 2015 en 2022 wordt de capaciteit van de Betuweroute beperkt, omdat dan in Duitsland aan het derde aansluitspoor wordt gewerkt. Daardoor zal er in Duitsland frequent maar één spoor beschikbaar zijn en moet het traject af en toe volledig worden gestremd.

Omdat er dan meer goederenvervoer via andere routes moet, krijgen dorpen en steden in Overijssel, Gelderland en Brabant mogelijk te maken met meer overlast en risico’s. Mansveld moet niet alleen onderzoek doen, maar moet ook met gemeenten en provincies in gesprek om de overlast en veiligheidsrisico's te beperken.

Bron: Nieuwsblad Transport
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21648
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over Betuweroute

Bericht door Ronnie »

Capaciteitsbeperking door aanleg van derde spoor valt mee
DOOR EINDREDACTIE TOTAALTRANS / OP 21 FEBRUARI 2014 OM 14:26

De capaciteitsbeperking als gevolg van de aanleg van het derde spoor tussen Emmerich en Oberhausen is minder groot dan aanvankelijk gedacht. In plaats van slechts twaalf treinen per dag kunnen straks minimaal 25-40 treinen rijden tijdens de meest intensieve bouwperiode. Dit werd duidelijk uit de gastlezing van drs. Eric Bezem, voorzitter van de Stuurgroep Derde Spoor Duitsland, tijdens het Spoorcafé van RailCargo vorige week donderdag.

Actuele informatie op basis van analyses wijst uit dat het aantal beschikbare treinpaden tijdens de periode van enkel spoor groter blijkt te zijn dan eerder was geprognosticeerd. De stuurgroep had aanvankelijk rekening gehouden met circa 12 goederenpaden per dag. Nu blijken dat er 40 te zijn in 2016 en 25 vanaf 2017 en verder.

Bron: Totaal Trans
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21648
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over Betuweroute

Bericht door Ronnie »

Huiswerk 3e spoor bij Zevenaar moet opnieuw
Geplaatst op 26 februari 2014, Laatste update 26 februari, 11:37

ZEVENAAR - Het ministerie van Infrastructuur moet meer informatie aanleveren over de manier waarop de overlast van trillingen voor omwonenden van het nieuwe derde spoor bij Zevenaar is berekend.

Met de huidige gegevens kan de Raad van State geen oordeel vellen over bezwaren die door de eigenaar van de Babberichse camping Rivo Torto en enkele bewoners ingediend zijn.

Zij vrezen grotere overlast van trillingen als er straks een 3e spoor ligt tussen Zevenaar en de Duitse grens. Dat traject is onderdeel van de Betuweroute.

Bron: De Gelderlander
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21648
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over Betuweroute

Bericht door Ronnie »

Haalbaarheidsonderzoek Eltenerberg moet snel klaar zijn
Geplaatst op 09 april 2014, Laatste update 09 april, 21:06

EMMERICH/ELTEN - Het alternatieve tracé voor de Bundesstrasse B8 onder aan de Eltenerberg wordt op haalbaarheid onderzocht. De B8 moet worden verlegd in verband met het derde spoor voor de Betuweroute.

In 2008 ging de gemeenteraad van Emmerich akkoord met het voorstel van de Deutsche Bahn voor aanpassing van de B8, de zogenaamde Bergvariant.

Verzet
In Elten rees hiertegen afgelopen winter breed verzet, omdat de Bergvariant ten koste zou gaan van natuur op de Eltenberg en er bij dit tracé veel vrachtverkeer door het centrum van Elten wordt geleid.

Het Burgerinitiatief Rettet den Eltenberg ontwikkelde een alternatief plan.

Haalbaarheidsonderzoek
De gemeenteraad van Emmerich stemde woensdag in met het haalbaarheidsonderzoek naar het plan van het Burgerinitiatief.

Dat moet uiterlijk in juni klaar zijn, omdat de Deutsche Bahn en de Strassenbahn van de deelstaat Nordrhein Westfalen in september een besluit nemen over het aan te leggen traject van de Betuweroute langs Elten.

Bron: De Gelderlander
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Peter
Site Admin
Berichten: 7618
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:04 pm
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Nieuws over Betuweroute

Bericht door Peter »

Omrijschade aanleg 3e spoor 25 miljoen euro per jaar

Donderdag, 24 april 2014

Het goederenvervoer lijdt tijdens de aanleg van het derde Duitse aansluitspoor op de Betuweroute (2015-2022) 25 miljoen euro schade per jaar. Dat is de voorlopige schatting van de door staatssecretaris ingestelde Stuurgroep Derde Spoor.

Het gaat daarbij om de kosten van herroutering, ofwel het omleiden van treinen tijdens de bouwwerkzaamheden in Duitsland. Dan wordt regelmatig één spoor afgesloten van de twee tussen Emmerich en Oberhausen, die ook intensief voor passagiersvervoer worden gebruikt. De capaciteit op de Betuweroute wordt dan sterk beperkt.

Het is het goedkoopst om het Betuwerouteverkeer vanuit Rotterdam om te leiden via grensovergang Venlo, maar volgens de stuurgroep kost dat altijd nog 450 euro per enkele treinreis extra. Die extra kosten worden onder meer veroorzaakt door de inzet van extra personeel en materieel en een hogere gebruiksvergoeding.

Omleiden via grensovergang Oldenzaal/Bentheim is 2500 euro per trein duurder. Dat geldt ook voor treinen vanuit Amsterdam, die via Venlo in plaats van Emmerich de grens over gaan en voor de treinen vanuit Zeeland. Volgens de stuurgroep kunnen ruim 3.500 treinen per jaar niet ‘geherrouteerd’ worden.

De cijfers werden recentelijk tijdens het Spoorcafé bij Strukton Rail gepresenteerd door Ad Toet, die namens KNV Spoorgoederen deel uitmaakt van de stuurgroep. ‘Het goede nieuws is dat de meeste treinen omgeleid kunnen worden, het slechte dat daar veel extra kosten mee gemoeid zijn’, zegt hij. Hij wijst erop dat er in de ramingen nog geen rekening is gehouden met mogelijk omzetverlies in het geval klanten door de kostenstijging afhaken en uitwijken naar andere modaliteiten.

Bron: Railcargo
“Hallo cargo!”
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21648
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over Betuweroute

Bericht door Ronnie »

Deutsche Bahn: 'In 2022 Betuweroute'
Geplaatst op 07 mei 2014, Laatste update 07 mei, 07:07

EMMERIK - Als alles meezit kan in 2018 begonnen worden met de aanleg van het 3e spoor voor het Duitse deel van de Betuweroute vanaf Emmerik tot de Nederlandse grens bij Babberich. Deutsche Bahn (DB) schat de bouwtijd op 3 tot 4 jaar.

De aanleg is gesplitst in 2 trajecten.

Traject
DB heeft de aanleg van het 8 kilometer lange traject 3.4 langs het bestaande spoor dwars door Emmerik tot Huthum, in procedure gebracht. Na de zomer komt het traject 3.5 vanaf Huthum via Elten tot aan de grens in procedure.

Hiertegen is in Elten veel verzet gerezen, onder meer vanwege de gevreesde aantasting van de Eltenberg.

Scherm
Langs het traject 3.4 dwars door Emmerik komt een 4, op sommige plekken 5 meter hoog geluidsscherm. DB gaat ervan uit dat door de schermen het treinlawaai voor de helft vermindert ten opzichte van de huidige situatie nu er geen schermen langs het spoor staan.

Desondanks moeten er volgens de berekening van DB voor 1.300 huishoudens geluidswerende maatregelen genomen worden.

Bron: De Gelderlander
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21648
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over Betuweroute

Bericht door Ronnie »

Vragen en antwoorden aanleg derde spoor Betuweroute
door Eindredactie TotaalTrans / op 22 mei 2014 om 10:05 /

Het ministerie van Infrastructuur en Milieu heeft op een aantal vragen over het derde spoor van de Betuweroute antwoord gegeven.

1. Waarom is er een derde spoor nodig tussen Zevenaar en Oberhausen?

Dat is nodig ter verbetering van het internationale spoorwegverkeer via de Betuweroute op de corridor Rotterdam – Genua. Het vervoer over de Betuweroute is de afgelopen jaren gestaag gegroeid. Per week rijden er ca. 430 goederentreinen ofwel ca. 70 à 85 op een gemiddelde werkdag over de Betuweroute. Uit de huidige prognoses blijkt dat er in 2020 tussen de 135 en 160* goederentreinen per etmaal zullen rijden in beide richtingen. Daar is de huidige capaciteit niet op berekend. Voor 2030 varieert de prognose tussen de 140 en 192* treinen. Wil de Betuweroute optimaal gebruikt worden, dan is een 3e spoor nodig.

2. Welke werkzaamheden gaan er plaatsvinden in Duitsland?
  • Het project omvat de volgende elementen:
  • over 70 km aanleg 3e spoor en over 3 km aanleg 4e spoor
  • aanleg van 74 km geluidschermen
  • ombouw van 11 stations
  • aanleg of aanpassing van 47 viaducten en bruggen
  • vervangen van 55 overwegen door 38 ongelijkvloerse kruisingen.
Werkzaamheden vinden plaats vanaf 2015-2022.

3. Heeft dit de bouw gevolgen voor het treinverkeer?

Volgens de planning in Duitsland, en zoals het zich nu laat aanzien, vinden de werkzaamheden plaats gedurende een half jaar in 2016 en vanaf november 2016 tot aan de oplevering in 2022 volgens een ritme van één week intensieve en vervolgens drie weken geen werkzaamheden. Een deel van het goederenvervoer dat nu over de Betuweroute rijdt, moet dan een week per maand van andere grensovergangen tussen Nederland en Duitsland gebruik maken. Wat de alternatieve routes zijn en om hoeveel treinen het gaat, is nog onderwerp van studie. Voor de spoorsector is het een uitgelezen kans om creatief en innovatief na te denken over hoe de capaciteit optimaal benut kan worden. Ook vervoerders zetten in op efficiency.

Bron: Totaaltrans
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21648
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over Betuweroute

Bericht door Ronnie »

Duizenden bezwaren tegen Duitse spooruitbreiding voor Betuwelijn
05 augustus 2014

Tegen de uitbreiding van de spoorlijn Emmerich-Oberhausen, in het verlengde van de Betuweroute, zijn 8000 klachten van burgers ingediend.

Deutsche Bahn wil de spoorlijn uitbreiden met een derde spoor om het vrachtverkeer over de Betuwelijn te kunnen opvangen. Er zijn voor een aantal deeltrajecten van de spooruitbreiding plannen ter visie gelegd.

Bron: Nieuwsblad Transport
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21648
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over Betuweroute

Bericht door Ronnie »

Omleidingen voor goederentreinen tijdens werkzaamheden Duitse Betuweroute
Nieuwsbericht | 14-10-2014

Vanaf 2015 kunnen minder goederentreinen over de Betuweroute rijden, omdat er een extra spoor in Duitsland wordt aangelegd. Goederentreinen moeten daarom gebruik maken van andere routes en via Venlo en Oldenzaal naar het oosten rijden. Stillere goederentreinen moeten ervoor zorgen dat omwonenden zo min mogelijk last krijgen van deze treinen. Gevaarlijke stoffen worden, ook tijdens de werkzaamheden, zo veel mogelijk via de Betuweroute vervoerd. Dat schrijft staatssecretaris Mansveld (Infrastructuur en Milieu) vandaag aan de Tweede Kamer.

Advies stuurgroep
Mansveld neemt hiermee het advies over van een stuurgroep die een pakket maatregelen heeft vastgesteld. De stuurgroep bestaat uit vertegenwoordigers van ProRail, Keyrail, Havenbedrijf Rotterdam, Havenbedrijf Amsterdam, decentrale overheden, vervoerders, verladers, het Strategisch Platform Logistiek en het ministerie van Infrastructuur en Milieu.

Om ervoor te zorgen dat er op andere routes genoeg capaciteit is voor goederentreinen past de staatssecretaris het besluit capaciteitsverdeling aan. Deze aanpassing regelt de ruimte op het spoor voor de goederentreinen tussen Kijfhoek, Boxtel en Eindhoven, tussen Eindhoven en Venlo en tussen Deventer en Oldenzaal. Daarnaast worden afspraken gemaakt om de beschikbare infrastructuur maximaal te gebruiken. Op de omleidingsroutes mogen de treinen niet meer geluid opleveren voor de omgeving dan wettelijk is vastgelegd. Met ProRail is afgesproken dat tijdens de perioden van de omleidingen geen onderhoudswerkzaamheden worden uitgevoerd op de spoorlijnen waar de goederentreinen rijden.

Compensatie
De maatregelen die worden genomen, moeten de overlast voor onder andere omwonenden, goederenvervoerders, verladers en havenbedrijven zoveel mogelijk beperken. Ondanks de maatregelen leiden de langere routes en veranderingen in logistieke systemen tot kosten voor goederenvervoerders die kunnen oplopen tot tientallen miljoenen euro’s. Mansveld gaat met goederenvervoerders in gesprek over een mogelijke tijdelijke compensatieregeling om gezamenlijk de financiële gevolgen te beperken.

De Betuweroute krijgt een betere aansluiting op het Duitse spoornet. De spoorlijn tussen Emmerich en Oberhausen wordt uitgebreid met een derde spoor. Hierdoor kunnen meer treinen rijden over de Betuweroute, om goederen uit de havens naar andere delen van Europa te vervoeren. De werkzaamheden starten in 2015 en het derde spoor zal in 2022 klaar zijn. Tussen 2017 tot en met 2022 zijn gedurende één week per maand omleidingen nodig, de andere drie weken kunnen goederentreinen wel over de Betuweroute rijden.

Bron: Rijksoverheid
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Peter
Site Admin
Berichten: 7618
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:04 pm
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Nieuws over Betuweroute

Bericht door Peter »

Kamerbrief over maatregelenpakket bouwperiode derde spoor Betuweroute

Donderdag, 23 oktober 2014

Staatssecretaris Mansveld van I en M heeft de Tweede Kamer geïnformeerd over het maatregelenpakket voor de aanleg van het derde spoor langs de Betuweroute van Zevenaar/Emmerich tot Oberhausen en het voortgangsbericht over de Betuweroute.

Download hier onder de volgende bijlagen; Bron: Railcargo.nl
“Hallo cargo!”
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21648
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over Betuweroute

Bericht door Ronnie »

Vechten tegen Deutsche Bahn voor behoud Eltenberg
Geplaatst op 31 oktober 2014, Laatste update 31 oktober, 17:29

ELTEN - Het Burgerinitiatief Rettet den Eltenberg is het gevecht aan gegaan met de Deutsche Bahn.

Voorman Sohni Wernicke wil voorkomen dat een deel van de berg wordt afgegraven voor aanleg van het Betuwespoor.

Plannen
Het Duitse spoorbedrijf heeft eind oktober de plannen voor het tracé langs Elten in procedure gebracht. Gaan de plannen door, dan moet Bundesstrasse B8 worden verlegd om het 3e spoor van de Betuweroute mogelijk te maken.

Betonnen wand
De voet van de berg moet daarvoor over een lengte van 750 meter worden afgegraven. De weg komt vervolgens op een 6 tot 11 meter hoge betonnen wand te liggen. Dat laat Wernicke niet gebeuren, vertelt hij in een interview met De Gelderlander.

Bron: De Gelderlander
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21648
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Nieuws over omleidingen door aanleg derde spoor Duitsland

Bericht door Ronnie »

Venlo wacht trein-infarct
Peter Heesen, Geplaatst op dinsdag 11 november 2014 - 15:29

Venlo wacht een treininfarct. Het aantal goederentreinen dat dagelijks door de stad rijdt, neemt tussen 2015 en 2023 toe van 50 naar 115-160. 

De toename van treinen met gevaarlijke stoffen is nog onbekend. Dat melden burgemeester en wethouders van Venlo.

Betuweroute
De problemen worden veroorzaakt door de aanleg van het derde spoor van de Betuweroute. Het treinverkeer wordt omgeleid via de Brabantroute, die van Rotterdam via Horst-Sevenum en Venlo naar Duitsland voert. 

Bijna drie jaar omgeleid
De omleiding is tijdens de werkzaamheden. In 2015 gaat het om zeventien weken en zeven weekeinden. In 2016 gaat het om de periode tussen 18 april en 18 oktober. Tussen 2017 en 2023 gaat het om één week en twee weekeinden per maand. In totaal wordt het treinverkeer in die periode bijna drie jaar lang omgeleid. 

Serieuze problemen
Het college maakt zich zorgen over de gevolgen. Zo is de geluidsoverlast in Blerick en bij spoorwegovergang Vierpaardjes in Venlo groter dan toegestaan. Bij Vierpaardjes, waar de treinen langzaam rijden, is de overgang al vaak lang dicht. Dat zal de komende jaren nog veel langer zijn.

Bron: 1Limburg
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21648
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over Betuweroute

Bericht door Ronnie »

Mansveld helpt bij stremming door derde spoor
Vrijdag, 14 november 2014, Bron: VNCI

Staatssecretaris Mansveld van I&M zal de chemische clusters ‘faciliteren’ wanneer in de periode 2015-2022 stremmingen in het spoorgoederenvervoer gaan ontstaan door de bouw van het ‘derde spoor’, de verlenging van de Betuwelijn in Duitsland. De staatssecretaris heeft deze toezegging woensdag gedaan in een overleg met de Kamer.

Voor de chemische industrie is de Betuweroute de belangrijkste route voor de levering van de gevaarlijke stoffen naar het Europese achterland. Deze route is veel veiliger dan de andere routes en veroorzaakt minder overlast voor de omwonenden. Leveringszekerheid is echter ook een belangrijke criterium. Daarom dient de industrie in de periodes dat de Betuweroute in de periode 2015-2022 frequent gestremd is een alternatief te hebben om klanten op tijd te kunnen beleveren. Mansveld heeft toezeggingen gedaan die dat garanderen.

Met het oog op de overlast die voor de bewoners langs de alternatieve spoorroutes gaat ontstaan, verwacht Mansveld dat ook verladers en vervoerders in een gezamenlijke inspanning de voorziene stremmingen zo veel mogelijk opvangen. De staatssecretaris legt dan ook veel nadruk op het belang van het pakket maatregelen dat een stuurgroep, met brede vertegenwoordiging van de industrie, heeft samengesteld om de stremmingen op te vangen.

Bron: Railcargo.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 3958
Lid geworden op: ma aug 20, 2012 7:54 pm
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten Nederland

Bericht door Jeroen »

Eindhoven niet goed voorbereid op komst extra giftreinen
15 november 2014

EINDHOVEN - Eindhoven is niet goed voorbereid op de extra giftreinen die vanaf 2016 jarenlang door de stad gaan rijden. De bereikbaarheid van het spoor is nu nog onvoldoende voor een goede hulpverlening bij eventuele calamiteiten met gevaarlijke stoffen. Ook missen extra specifieke blusmiddelen en extra materieel. De veiligheid van het spoorvervoer zelf dient ook te worden vergroot.Eindhoven schrijft dit in een brief aan staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur en Milieu). Het stadsbestuur wil dat Mansveld ingrijpt.

Extra goederenvervoer door verlengde Betuweroute in Duitsland
Zuidoost-Brabant krijgt als gevolg van de aanleg van de verlengde Betuweroute in Duitsland in de periode 2016-2022 te maken met extra goederenvervoer op het spoor.
Om op het gebied van gevaarlijke stoffen binnen de wettelijke normen te kunnen blijven, is die norm voor Eindhoven al in 2012 naar boven bijgesteld tot drie keer de standaard. Het gaat hierbij om het zogenoemde groepsrisico, een maat waarmee wordt aangegeven hoe groot de kans is dat er een groep mensen (tien of meer) om het leven komt door een ongeval met een giftrein. Dat risico is afhankelijk van het aantal omwonenden van het spoor en de hoeveelheid en soorten stoffen die over de spoorlijn worden vervoerd.

Bron: ED

Hoe niet goed voorbereid!? Er rijden al dagelijks tientallen keteltreinen door Eindhoven. Dus als er nu iets gebeurt met één van die treinen zijn ze ook de klos.
Bitter nun boik van ut zoipuh, dan nun bult van ut werkuh
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21648
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over aanleg derde spoor Zevenaar - Oberhausen

Bericht door Ronnie »

In 2015 10 weken lang extra goederentreinen door Eindhoven
Geplaatst op 09 december 2014, Laatste update 09 december, 23:42

EINDHOVEN - Volgend jaar rijden er tussen week 17 en week 26 extra goederentreinen door Eindhoven.

Om hoeveel treinen het precies zal gaan, is nog niet bekend. Dat heeft wethouder Jannie Visscher (SP, verkeer en vervoer) de Eindhovense politiek dinsdagavond laten weten. Aanvankelijk was het de bedoeling dat de extra treinen pas vanaf 2016 door Brabant zouden rijden, maar onlangs werd bekend dat dat dus - in beperkte mate - volgend jaar al gaat gebeuren.

Bron: Eindhovens Dagblad
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21648
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over aanleg derde spoor Zevenaar - Oberhausen

Bericht door Ronnie »

Tweede Kamer deelt zorg over extra giftreinen door Zuidoost-Brabant
Geplaatst op 13 december, 06:00

EINDHOVEN - De zorgen die er in Zuidoost-Brabant zijn over de toename van het aantal goederen- en daarmee ook giftreinen dat vanaf volgend jaar door de regio rijdt, worden ook door de Tweede Kamer gedeeld.

Dat blijkt uit een rondgang langs een aantal grote Kamerfracties. De meeste partijen vinden dat het kabinet er alles aan moet doen om de overlast zoveel mogelijk te beperken.

'Aantal goederentreinen tot minimum beperken'
In Eindhoven willen coalitiepartijen GroenLinks, D66 en SP het college van burgemeester en wethouders dinsdag opdragen 'een uiterste inspanning te leveren' om het aantal goederentreinen - en dan met name die met gevaarlijke stoffen - met een route via het centraal station in Eindhoven 'tot een minimum te beperken'.

Maximumsnelheid
Daarnaast vinden de raadsfracties net als een aantal van hun collega's in de Tweede Kamer dat 'alle maatregelen genomen moeten worden om gevaar, geluid en trillingen te beperken'. Als voorbeeld van zo'n maatregel wordt een maximumsnelheid van 40 km/u genoemd. De drie partijen doen het verzoek aan het college onder meer omdat de Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost aangeeft 'niet te weten of en wat voor veiligheidsplannen er nodig zijn'.

Bron: BN De Stem
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21648
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over aanleg derde spoor Zevenaar - Oberhausen

Bericht door Ronnie »

Blanksma: 'In Helmond neemt aantal treinen met gevaarlijke stoffen juist af'
Geplaatst op 14 januari 2015, Laatste update 14 januari, 11:00

HELMOND - Het aantal goederentreinen tussen Helmond en Deurne mag tussen 2016 en 2022 dan in sommige weken flink toenemen, het aantal goederentreinen met gevaarlijke stoffen neemt juist af. Dat zegt burgemeester Elly Blanksma van Helmond. Dat heeft te maken met nieuwe landelijke regels, die vanaf april 2015 ingaan.

Daardoor daalt het maximum aantal toegestane treinen met gevaarlijke stoffen enorm op het traject Helmond - Deurne. Blanksma: "Door het werk aan de Betuweroute komen er tijdelijk weer extra van zulke treinen bij, maar het maximum daarvan ligt nog altijd een stuk lager dan voor 2015."

Bron: Eindhovens Dagblad
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21648
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over aanleg derde spoor Zevenaar - Oberhausen

Bericht door Ronnie »

Vrees voor overlast door drukte op Brabantroute
Jos Bouten, Geplaatst op maandag 16 februari 2015 - 11:13

Venlo, Horst aan de Maas, Eindhoven, Deurne en Helmond eisen van het rijk snel maatregelen tegen overlast van goederentreinen die de komende jaren niet op de Betuwelijn terecht kunnen.

Dat schrijven de twee Limburgse en drie Brabantse gemeenten langs de Brabantroute in een brief aan staatssecretaris Wilma Mansveld (PvdA, Infrastructuur en Milieu).

Bron: 1Limburg
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 3958
Lid geworden op: ma aug 20, 2012 7:54 pm
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Nieuws over aanleg derde spoor Zevenaar - Oberhausen

Bericht door Jeroen »

Ze moeten gewoon niet zo janken! Nog geen 10 jaar reed meer als de helft van de treinen die nu via de BR rijden, elke dag via de Brabantroute. Toen klaagde er niemand.
Bitter nun boik van ut zoipuh, dan nun bult van ut werkuh
robehv
Berichten: 968
Lid geworden op: zo aug 26, 2012 12:07 pm
Locatie: Helmond

Re: Nieuws over aanleg derde spoor Zevenaar - Oberhausen

Bericht door robehv »

Even een citaat uit het bericht:
De locomotieven van AB Schenker en de zwarte van Vossnack (radio-actief) zijn niet uitgerust met het nieuwe ERMTS-beveiligingssysteem dat in Nederland wordt geinstalleerd.
De Duitse machinisten zijn niet voldoende bijgeschoold om het huidige Nederlandse NX-VV beveiligingssysteem van ProRail voor blokken en stations voldoende te kunnen begrijpen.
Ik ben zo'n machinist wel eens nagereden.
In Heerlen staan ze lange tijd stil voor een rood sein.

ja wat moet je hier nou op zeggen :lol: zo veel onzin bij mekaar heb ik nog nooit gezien.
Parttime member van Brabantroute Prestatie Team
juniorfotograaf
Berichten: 430
Lid geworden op: do aug 23, 2012 1:54 pm
Locatie: In de buurt van een paar spoorlijnen
Contacteer:

Re: Nieuws over aanleg derde spoor Zevenaar - Oberhausen

Bericht door juniorfotograaf »

Het is net zoveel gekrijs om niks nieuws als dat al wat jaren terug was.
Nog niet zo heel lang geleden wilde men vanuit de gemeente zwijndrecht dat er een apart goederen spoor in een tunnel zou komen te liggen onder Dordrecht door en dat pas bij de Moerdijk bruggen weer bovengronds zou komen.
Dit om de gevaarlijke goederentreinen die vaak lekken en gevaarlijke dingen vervoeren,doorheen te leiden.
Want zoveel "gevaarlijke" goederen treinen door stations en woonkernen heen dat is leeevensgevaarlijk :roll:
Kleine vergeten details hebben dit idee zover ik weet doen zinken in de prullenbak.
Tot zover "bekende redenen" het is te duur om zo'n tunnel aan te leggen,een gevaarlijke trein onder de grond doet heel wat leuke leidingen van o.a dupont en de chemie in zwijndrecht wellicht schade aan,om maar te zwijgen over gas/water ene andere hoofd leidingen van van alles die hier liggen(onder de grond), en die een grote explosie waarschijnlijk niet overleven.
Bij zo'n trein komen wordt erg lastig want er is de bebouwde kom van geen van beide gemeentes ruimte om verticaal te boren en zo routes te maken voor brandweer en dergelijke om bij een probleem geval te komen.

Zoals al gezegd het gaat op wat incidenten na overal goed,en je hoort niemand.
Nu/recentelijk ,wordt er om de scheet gegild dat iets wat normaal was ,nu ineens gevaarlijk is ,of luidruchtig en dat het aangepakt moet worden.
In het geval van de nu gillende gemeentes gaat t dubbel krom,al jaren reden er vele goederen treinen meer en toen hoorde je niemand,nu is t grootste deel verhuist naar de BR en nou gaan er figuren lopen janken.
Dat had men toen al moeten doen,toen er veeel meer "gevaarlijke" goederen treinen dagelijks voorbij reden.

Trouwens wel leuk dat we er een nieuwe goederen vervoerder bij hebben,sinds wanneer zijn abellio(AB) en db schenker gefuseerd,en is vossnack de goederen vervoerder van de loc bouwer vossloh ? :lol:
Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
Pim
Berichten: 181
Lid geworden op: za aug 02, 2014 11:08 am
Locatie: Naarden
Contacteer:

Re: Nieuws over aanleg derde spoor Zevenaar - Oberhausen

Bericht door Pim »

Ik wist ook niet dat Locon radioactief vuilnis vervoert helemaal naar München en verder :lol: Volgende keer als ik de vuiltrein fotografeer toch maar even een anti-stralingspak aantrekken.
juzo schreef:Algemeen wordt aangenomen, dat de goederentransporten met chemische ladingen en radio-actief vuilnis (blauwe containers vanuit Best) weer gaan rijden nu de Betuwelijn tijdelijk wordt afgesloten. Het betreft hier het traject Eindhoven-Weert-Roermond-Sittard-Geleen-Heerlen-Herzogenrath-Aken-Düsseldorf-Dortmund en Frankfurt München en verder.
(...)
Er passeerden dagelijks twee treinen 's morgens en twee treinen 's middags.
Ze werden stuk voor stuk door mij gefotografeerd vanuit het woonkamerraam.
Daardoor konden de rode ruitborden van de wagons worden afgelezen waarop de codenummers staan betreffende de inhoud van de wagons.

Ook de nieuwe goederen - treintransporten in Heerlen zullen door mij stuk voor stuk dagelijks worden gefotografeerd.
En als hij niet Vossloh leest, maar Vossnack en AB Schenker, zullen zijn stofcodes ook wel niet echt goed zijn :)

EDIT: Nog erger (als dat nog kon...):
Heel voorzichtig passeerde vanmorgen om 10 uur in Heerlen-station een groene diesellocomotief van AB Schenker.
(...)
Alle goederenvervoer per spoor in Nederland is in handen van AB Schenker.
Dus toch niet DB Schenker. De Locon 1796 dan? Want ja, overal komt Locon. Maar aan de andere kant, er zijn meer goederenvervoerders dan Locon...
Thieske
Berichten: 1377
Lid geworden op: zo aug 19, 2012 6:28 pm
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Nieuws over aanleg derde spoor Zevenaar - Oberhausen

Bericht door Thieske »

Die foto's zou ik graag wel eens willen zien.
parttime member of the Brabantroute Prestatie Team
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21648
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over aanleg derde spoor Zevenaar - Oberhausen

Bericht door Ronnie »

Treininfarct werkt ook door in Venlose binnenstad
Redactie De Limburger, Geplaatst opdinsdag 3 maart 2015 - 6:52

Het toenemende aantal goederentreinen dat het spoor bij de Vierpaardjes in Venlo gaat passeren, heeft mogelijk niet alleen overlast voor omwonenden tot gevolg.

Door werkzaamheden aan de Betuweroute stijgt het aantal passerende goederentreinen tussen 2015 en 2023 van 50 naar uiteindelijk 160 per dag.

Slagbomen
Buurtbewoners maken zich niet alleen zorgen over de overlast die de stijging van het goederenvervoer zal hebben voor de buurt. Het hogere aantal treinen heeft ook gevolgen voor de verkeerssituatie in Venlo.

Nu is de slagboom bij de Vierpaardjes ongeveer een kwart van de tijd dicht. In de toekomst is dat op het hoogtepunt 65 procent, bijna veertig minuten per uur.

Bron: 1Limburg
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21648
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over aanleg derde spoor Zevenaar - Oberhausen

Bericht door Ronnie »

CDA vreest treininfarct Venlo
Geplaatst opvrijdag 6 maart 2015 - 12:01

Het CDA in Venlo vreest een treininfarct in Venlo.

Uit een artikel van Dagblad de Limburger blijkt dat er maar liefst 65 procent meer goederentreinen gaan rijden over de Brabantroute via Venlo naar Duitsland. De stijging komt door werkzaamheden aan de Betuwelijn.

Verkeerschaos
Het CDA is bang dat de drukte op het spoor voor grote verkeershinder gaat zorgen bij de spoorwegovergangen. De partij wil van het college weten wat de maatregelen zullen zijn om de overlast zo laag mogelijk te houden. Ook vraagt de partij zich af of wellicht de dienstregeling kan worden aangepast en of treinen zonder te stoppen in Venlo in een ruk door naar Duitsland kunnen rijden.

Kaldenkerken
In Kaldenkerken ligt een rangeerterrein dat niet wordt gebruikt. Het CDA is benieuwd of het rangeerterrein weer in gebruik genomen kan worden om zo de Venlose terreinen te ontlasten.

Bron: 1Limburg
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21648
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over aanleg derde spoor Zevenaar - Oberhausen

Bericht door Ronnie »

Zorgen bij provincies en gemeenten over goederentreinen
Donderdag 12 maart 2015, 18:56

Drie provincies en negentien gemeenten hebben een brandbrief naar Den Haag gestuurd over goederentreinen. Gemeenten tussen Zwijndrecht en Venlo maken zich zorgen over het vervoer van gevaarlijke stoffen over het spoor door dichtbevolkt gebied.

Vanaf volgende maand wordt gewerkt aan de Betuweroute, waardoor er tot 2022 meer goederentreinen door Brabant gaan rijden. De ondertekenaars van de brandbrief willen van de Tweede Kamer en staatssecretaris Mansveld garanties voor de veiligheid van de Brabantroute, de treinroute die Rotterdam verbindt met het Ruhrgebied in Duitsland.

De Tilburgse wethouder Jacobs van GroenLinks zegt namens de ondertekenaars van de brief: "Wij eisen als steden langs de Brabantroute extra maatregelen voor de veiligheid op het spoor, voor er ook maar één goederentrein van de Betuweroute naar de Brabantroute wordt verplaatst."

Bron: NOS.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21648
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over aanleg derde spoor Zevenaar - Oberhausen

Bericht door Ronnie »

Geen voorrang voor internationale treinen op Brabantroute tijdens aanleg 3e spoor
Bron: Nieuwsblad Transport, Maandag, 16 maart 2015

Staatssecretaris Wilma Mansveld wil vanaf 2017 goederentreinen van en naar Antwerpen geen voorrang meer geven op de Brabantroute via Breda, Tilburg en Venlo.

In de huidige situatie krijgen treinen uit de Belgische haven soms voorrang boven die uit Rotterdam, Amsterdam en Vlissingen omdat internationaal vervoer in principe boven nationaal vervoer gaat.

Bron: Railcargo.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Rolandrail
Berichten: 3243
Lid geworden op: ma jan 14, 2013 4:08 pm

Re: Nieuws over aanleg derde spoor Zevenaar - Oberhausen

Bericht door Rolandrail »

"...vanuit de sector..." DBS zeker bang dat ze met de At-sh en de treinen n/v Lutdsm moesten schuiven want zijn de enige echte nationale treinen op die route.
Rolandrail is verhuisd van .net naar .nl!
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21648
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over aanleg derde spoor Zevenaar - Oberhausen

Bericht door Ronnie »

In Eindhoven, Helmond en Deurne nog geen maatregelen tegen overlast goederentreinen Brabantroute
Geplaatst op 19 maart 2015, Laatste update 19 maart, 15:27

EINDHOVEN/HELMOND/DEURNE - Er worden geen versnelde maatregelen getroffen om de te verwachten overlast van goederentreinen op de Brabantroute te verminderen. Staatssecretaris Mansveld schrijft dit aan vijf gemeenten, die een maand geleden om de maatregelen hadden verzocht.

De vijf - Eindhoven, Helmond, Deurne, Venlo en Horst aan de Maas- maken zich zorgen over geluidsoverlast, trillingen en lange 'dichtligtijden' bij spoorwegovergangen op het traject.

Bron: Eindhovens Dagblad
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21648
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over aanleg derde spoor Zevenaar - Oberhausen

Bericht door Ronnie »

Ondernemers Venlo vrezen goederentreinen
Redactie L1, Geplaatst op donderdag 19 maart 2015 - 22:15

Ondernemersvereniging Venlostad.com verwacht grote problemen als er niks wordt gedaan aan de overlast van goederentreinen in het centrum.

Daarom is er nu een brandbrief gestuurd aan de politiek.

Betuwelijn
Door het opknappen van de Betuweroute de komende acht jaar, gaan er veel meer vrachttreinen rijden via Brabant en Limburg. Bij Venlo gaan deze de grens over naar Duitsland.

Bron: 1Limburg
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21648
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over aanleg derde spoor Zevenaar - Oberhausen

Bericht door Ronnie »

Eindhoven betaalt zelf maatregelen spoor Tongelre
Geplaatst op 26 maart 2015, Laatste update 26 maart, 16:45

EINDHOVEN - Om de overlast van goederentreinen in Tongelre zoveel mogelijk te beperken, gaat Eindhoven een aantal maatregelen om het geluid te dempen zelf betalen. Dat heeft wethouder Jannie Visscher (SP, mobiliteit) donderdagmiddag bekendgemaakt.

Het gaat om een investering van 5 tot 6 ton. De gemeente Eindhoven hoopt dat bedrag op termijn van het ministerie of van Prorail terug te krijgen.

Bron: Eindhovens Dagblad
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21648
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over aanleg derde spoor Zevenaar - Oberhausen

Bericht door Ronnie »

Gemeente doet onderzoek naar trillingen langs het spoor in Rijen
Geplaatst op 30 maart 2015, Laatste update 30 maart, 18:13

RIJEN - De gemeente Gilze en Rijen doet binnenkort een 'trillingsonderzoek' bij een aantal woningen langs het spoor in Rijen. Dat doet de gemeente met het oog op de toename van goederentreinen die de komende jaren door Rijen komen.

"Door nu geluidsmetingen te doen, kunnen we straks vergelijken of er een toename in trillingen te zien is", laat de gemeente weten. "Die cijfers kunnen we dan meenemen in onze gesprekken met ProRail over de leefbaarheid langs het spoor."

Bron: BN De Stem
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21648
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over aanleg derde spoor Zevenaar - Oberhausen

Bericht door Ronnie »

Regelaars bij spoorwegovergangen Helmond vanwege extra treinen
Geplaatst op 02 april 2015, Laatste update 02 april, 15:58

HELMOND - Verkeersregelaars moeten er tijdens het paasweekend in Helmond voor zorgen dat automobilisten vlot de spoorwegovergangen overrijden. Er rijden dit vrijdag tot en met maandag meer goederentreinen.

Van vrijdagochtend tot dinsdagochtend blijven de spoorbomen langer en vaker gesloten doordat er meer goederentreinen de stad doorkruisen. De momenten dat de spoorwegovergangen wel open zijn, moeten zo goed mogelijk worden benut.

Bron: Eindhovens Dagblad
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Peter
Site Admin
Berichten: 7618
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:04 pm
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Nieuws over aanleg derde spoor Zevenaar - Oberhausen

Bericht door Peter »

Ben ik toch eens benieuwd of ze er zondag en maandag ook staan. Al dat extra vrachtverkeer komend Paasweekend, of zou het voor de ICE's zijn. :-P
“Hallo cargo!”
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21648
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over aanleg derde spoor Zevenaar - Oberhausen

Bericht door Ronnie »

Artikel zegt van wel, omdat men bang is dat de meubelboulevard onbereikbaar wordt :P .
Goed sporen. Daar houden we van.
Plaats reactie