Nieuws over Intercity Nieuwe Generatie

Nieuws en andere gepubliceerde informatie
Forumregels
Een bronvermelding is verplicht bij het overnemen van nieuwsberichten van andere sites.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 15281
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Locatie: Roggel
Contacteer:

Nieuws over Intercity Nieuwe Generatie

Bericht door Ronnie » di nov 11, 2014 6:42 pm

‘NS moet geen dubbeldekkers meer bestellen’
Bijgewerkt : Dinsdag 11 november 15:42 - Geplaatst : Dinsdag 11 november 13:03

In de nieuwe Intercitytreinen van NS moeten geen trappen zijn. Daar pleit het Landelijk Overleg Consumentenbelangen Openbaar Vervoer ( Locov ) voor in een brief aan Marjan Rintel , de nieuwe directeur van NS Reizigers. De trappen in de huidige dubbeldekstreinen vormen voor het groeiend aantal ouderen in het ov een ‘toenemend probleem’, meent het Locov .

NS doet er daarom verstandig aan geen dubbeldekkers aan te schaffen. ,,Dit kan leiden tot een volledig enkeldeks treinstel, of tot treinstellen met een combinatie van enkel- en dubbeldeks rijtuigen”, schrijven de in de organisatie verzamelde consumentenorganisaties. In het laatste geval zou er dan een verhouding moeten zijn van ‘minimaal één traploos, goed toegankelijk rijtuig per vier rijtuigen’.

Door de vergrijzing zullen er de komende decennia steeds meer ouderen in het ov zijn. ,,Een gelijkvloerse instap lost weinig op, wanneer iemand die slecht ter been is vervolgens alsnog een trap op of af moet om bij een zitplaats te komen.”

De zogenoemde ‘Intercity Nieuwe Generatie’ wordt in 2021 op het spoor verwacht. De treinenvloot van NS heeft op dit moment twee type dubbeldekkers. Dit zijn de in 2003 geïntroduceerde VIRM plus de onlangs volledig gerenoveerde DD-AR uit de jaren negentig. De als ‘Koploper’ bekende ICM van eind jaren zeventig was nog een enkeldeks Intercity.

Het Locov pleit ook voor het betrekken van gehandicapten en slechtzienden bij de ontwikkeling van de nieuwe Intercity. Met alleen brede in- en uitstapdeuren is de toegankelijkheid van de trein niet geregeld, aldus de organisatie. ,,Eenmaal in de trein moet iemand zich ook kunnen verplaatsen. Deuren moeten breed genoeg zijn en er moet voldoende manoeuvreerruimte zijn voor hulpmiddelen.”

Door oplossingen door ‘enkele reizigers met verschillende beperkingen en hulpmiddelen’ op voorhand te laten toetsen, worden mogelijke problemen volgens het Locov op voorhand voorkomen.

Bron: Metro Nieuws
Von den Bergen bis an die See mit MRCE

Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 15281
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Locatie: Roggel
Contacteer:

Re: Nieuws over Intercity Nieuwe Generatie

Bericht door Ronnie » di mar 10, 2015 4:03 pm

‘Vier partijen in de race voor nieuwe Intercity’
Dinsdag 10 maart 2015, door Vincent Wever

Siemens, Alstom, Bombardier en Stadler wil de Intercity Next Generation (ICNG) gaan bouwen. Dat heeft Siemens-topman Frank Hagemeier gezegd in een interview met OV-Magazine.

NS heeft op dit moment een aanbestedingsprocedure lopen voor de ICNG met een capaciteit van 30.000 zitplaatsen, op termijn uit te breiden tot 80.000. “Daar doen we aan mee”, laatHagemeier, verantwoordelijk voorSiemsens Mobility in Nederland, desgevraagd weten. Over welk type Siemens aan NS wil gaan leveren, doet hij nog geen uitspraken.

Bron: OV Magazine
Von den Bergen bis an die See mit MRCE

Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 15281
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Locatie: Roggel
Contacteer:

Re: Nieuws over Intercity Nieuwe Generatie

Bericht door Ronnie » wo jun 17, 2015 8:42 pm

Via NS:
Intercity Nieuwe Generatie
17 juni 2015

In de al lopende aanbesteding van nieuwe intercity’s die vanaf dienstregeling 2021 onder meer moeten kunnen rijden over zowel het conventionele spoor (HRN) als de HSL is een volgende stap gezet. De geselecteerde leveranciers zijn vandaag gevraagd te komen met offertes voor de nieuwe treinen die voorlopig worden aangeduid als de ICNG (Intercity Nieuwe Generatie).

RFP-fase
NS heeft in een eerdere fase van de aanbesteding (de zogeheten RFI-fase) vier leveranciers geselecteerd na een uitgebreid selectieproces waarbij rekening is gehouden met de lessen uit eerdere materieelprojecten. Vandaag start de volgende fase in de aanbesteding (de zogeheten RFP-fase) waarbij daadwerkelijk offertes worden gevraagd voor de nieuwe trein. Hierna volgen nog de zogeheten ‘Best and Final Offer’ fase (BAFO) en de laatste fase waarin onderhandelingen plaatsvinden met de geselecteerde leverancier. De aanbesteding moet in 2016 worden afgerond.

Enkeldeks
In de specificaties voor de aanbesteding vraagt NS in totaal ca. 25.000 nieuwe zitplaatsen in de basisorder met de optie om meer treinen te kunnen bestellen. Het gaat om de eerste generatie enkeldeks intercity’s die toegankelijk wordt met bijvoorbeeld een rolstoel, dus zonder treden bij de instap. Een deel van de nieuwe treinen moet zowel op de HSL als conventioneel spoor (het zogeheten Hoofdrailnet) kunnen rijden. Ze voldoen aan de strengste Europese eisen en moeten onder meer voorzien zijn van het nieuwe beveiligingssysteem ERTMS en zo duurzaam mogelijk zijn.

Vervanging
De nieuwe treinen gaan een deel van de reguliere intercity’s vervangen op termijn. Ook zullen ze deels de Traxx-locomotieven met rijtuigen die nu op de HSL rijden gaan vervangen. De instroom van de nieuwe treinen zorgt er verder voor dat de HSL efficiënter wordt benut dan aanvankelijk beoogd en ook dat de frequentie op sommige trajecten kan worden opgevoerd (Programma Hoogfrequent Spoor; PHS). Het gaat voor de reiziger om gloednieuwe comfortabele treinen die van alle gemakken zijn voorzien (stopcontacten, Wi-Fi, een zuinig klimaatbeheersingssysteem, rolstoeltoegankelijk toilet, etc.). Op het hele aanbestedingsproces hebben uitgebreide (externe) audits plaatsgevonden mede op verzoek van de concessieverlener (Ministerie van IenM) en de aandeelhouder van NS (Ministerie van Financiën).
Von den Bergen bis an die See mit MRCE

Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 15281
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Locatie: Roggel
Contacteer:

Re: Nieuws over Intercity Nieuwe Generatie

Bericht door Ronnie » di jan 19, 2016 5:36 pm

Via NS:
Update nieuwe Intercity’s
Utrecht, 19 januari 2016

In de lopende aanbesteding van nieuwe Intercity’s voor NS is een volgende stap gezet. De vier deelnemende treinenbouwers (Alstom, Bombardier, Siemens en Stadler) zijn alle vier door naar de laatste fase van de aanbesteding, de zogeheten ‘Best and Final Offer Fase’. Deze zomer verwacht NS het aanbestedingstraject conform planning af te ronden en het contract te gunnen aan de leverancier met het beste eindbod. De nieuwe treinen moeten vanaf dienstregeling 2021 gaan rijden voor de reiziger.

Uitgebreide voorfase

De vier leveranciers zijn geselecteerd na een uitgebreide selectie. Zaken zoals het gebruik van bewezen technologie, comfort, duurzaamheid en een soepele introductie van de trein straks in Nederland staan in het project voorop. In de komende laatste fase van het aanbestedingstraject krijgen de vier leveranciers kans hun biedingen uit de vorige fase (Request for Proposal-fase) verder te verbeteren en een eindbod in te dienen.

Comfortabel

Het gaat bij de aanbesteding om enkeldeks Intercity’s, zowel geschikt voor de HSL als het conventionele spoor. De trein krijgt brede deuren voor eenvoudig en snel in- en uitstappen. Ook wordt de trein zelfstandig toegankelijk voor bijvoorbeeld rolstoelgebruikers, dus zonder treden bij de instap. De nieuw aan te schaffen treinen gaan op termijn een deel van de Intercityvloot van NS vervangen evenals de locomotieven met rijtuigen op de HSL. De extra treinen maken het straks mogelijk om de frequenties op specifieke trajecten te verhogen voor de reiziger.
Von den Bergen bis an die See mit MRCE

Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 15281
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Locatie: Roggel
Contacteer:

Re: Nieuws over Intercity Nieuwe Generatie

Bericht door Ronnie » vr mar 18, 2016 5:24 pm

NS wil aanbesteding nieuwe intercity's nog voor zomer afronden
Arend Clahsen, vrijdag 18 maart 2016, 11:10 Update: vrijdag 18 maart 2016, 15:14

De NS wil de aanbesteding van de omvangrijke order voor de nieuwe generatie intercity's nog voor de zomer afronden. 'Dat is de insteek', aldus programmadirecteur Roel Okhuijsen die bij NS verantwoordelijk is voor de aanschaf van nieuw materieel. Vandaag moeten de vier geselecteerde fabrikanten hun 'Best and Final Offer' uitbrengen voor de order van vele honderden miljoenen, met uitzicht op meer.

De order gaat in eerste instantie om 25.000 zitplaatsen, met de optie op vervolgorders.

Bron: Het Financieele Dagblad
Von den Bergen bis an die See mit MRCE

Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 15281
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Locatie: Roggel
Contacteer:

Re: Nieuws over Intercity Nieuwe Generatie

Bericht door Ronnie » ma mei 02, 2016 11:31 am

Aanschaf nieuwe Intercity’s
02 mei 2016

NS heeft middels een Europese aanbesteding treinfabrikant Alstom aangewezen als zogeheten voorkeursaanbieder (preferred bidder) voor de levering van ca. 80 nieuwe intercity’s.

Sterk
Vier gerenommeerde treinfabrikanten deden een goede aanbieding tijdens de laatste ronde van de aanbesteding (de zogeheten Best and Final Offer Fase). Alstom scoorde het beste op de geldende criteria, waaronder de betrouwbaarheid, investeringskosten, onderhoudbaarheid van de treinen, energie-efficiency, design van de trein voor reizigers/personeel, support na aflevering en de toelating van de trein.

Bron: NS.nl
Von den Bergen bis an die See mit MRCE

Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 15281
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Locatie: Roggel
Contacteer:

Re: Nieuws over Intercity Nieuwe Generatie

Bericht door Ronnie » do mei 26, 2016 4:39 pm

Voortgang ICNG
Utrecht, 26 mei 2016

NS heeft middels een Europese aanbesteding treinfabrikant Alstom begin mei aangewezen als zogeheten voorkeursaanbieder (preferred bidder) voor de levering van ca. 80 nieuwe intercity’s, de zogeheten ICNG.

Aan de aanbesteding voor de nieuwe Intercity’s deden in de laatste fase (Best and Final Offer fase) in totaal vier erkende treinfabrikanten mee. De afgelopen weken konden de andere drie meedingende fabrikanten tijdens een zogeheten wachttermijn eventueel nog een kort geding aanhangig maken tegen het voornemen van NS. Inmiddels is duidelijk dat één van de deelnemende fabrikanten (Siemens) van deze mogelijkheid gebruik maakt.

NS hoopt dat de juridische afwikkeling snel verloopt zodat het project geen vertraging oploopt. Er is een transparant proces doorlopen en NS ziet de zaak met vertrouwen tegemoet.

Bron: NS.nl
Von den Bergen bis an die See mit MRCE

Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 15281
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Locatie: Roggel
Contacteer:

Re: Nieuws over Intercity Nieuwe Generatie

Bericht door Ronnie » vr jul 15, 2016 5:04 pm

NS koopt 79 extra snelle intercity's van bouwer Alstom
Gepubliceerd: 15 juli 2016 17:07 Laatste update: 15 juli 2016 17:56

De NS schaft 79 nieuwe, extra snelle intercity's aan die met een maximale snelheid van 200 kilometer per uur op onder meer het traject van de hogesnelheidslijn gaan rijden.

Vanaf 2021 rijden de treinen tussen Amsterdam, Rotterdam en Breda over de HSL.

Later worden de voertuigen ook ingezet tussen Den Haag en Eindhoven over de hogesnelheidslijn en het hoofdrailnet. De NS koopt de treinen voor meer dan 800 miljoen euro van het Franse bedrijf Alstom.

Siemens, een van de andere treinbouwers in de race om de opdracht, spande onlangs een kort geding aan over de aanbesteding. De NS meldt dat dat kort geding vrijdag in haar voordeel is beslist, waardoor het contract met Alstom nu officieel kan worden beklonken.

Bron: Nu.nl
Von den Bergen bis an die See mit MRCE

Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 15281
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Locatie: Roggel
Contacteer:

Re: Nieuws over Intercity Nieuwe Generatie

Bericht door Ronnie » di nov 01, 2016 5:44 pm

'Tweede klasse treinstoel test beter dan de eerste klasse'
Dinsdag 1 november 2016, 11:03, Aangepast op dinsdag 1 november 2016, 15:04

De NS gaat uitbreiden: in 2021 gaan er 79 nieuwe intercity's rijden. Maar voor ze het spoor op gaan, moet er natuurlijk van alles worden getest. Vandaag houdt een testteam zich bezig met een onderdeel dat voor reizigers heel belangrijk is: de stoelen.

Bron: NOS.nl
Von den Bergen bis an die See mit MRCE

Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 15281
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Locatie: Roggel
Contacteer:

Re: Nieuws over Intercity Nieuwe Generatie

Bericht door Ronnie » di okt 03, 2017 4:37 pm

NS preseneert ontwerp nieuwe Intercity [+foto's&video]
Nieuwsartikel geplaatst op 03-10-2017 11:47 door Redactie FE | ANP

AMERSFOORT - In de zomer van 2016 heeft NS 79 nieuwe Intercity’s besteld bij fabrikant Alstom. Sindsdien is er hard gewerkt aan het ontwerp van de trein, in nauw overleg met reizigers, rijdend personeel, onderhoudsmedewerkers en schoonmakers. Vandaag presenteert NS de mockup van de nieuwe Intercity, een schaalmodel op ware grootte die een goede indruk geeft hoe de trein er straks uit gaat zien en wat reizigers kunnen verwachten in de nieuwe Intercity.

Bron: Transport Online
Von den Bergen bis an die See mit MRCE

Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 15281
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Locatie: Roggel
Contacteer:

Re: Nieuws over Intercity Nieuwe Generatie

Bericht door Ronnie » di jul 10, 2018 4:33 pm

NS sluit lening af van 450 miljoen euro bij Europese Bank voor ICNG-treinen
Gepubliceerd op 10-07-2018 om 09:50

De Europese Investeringsbank en NS hebben een leningsovereenkomst ondertekend ter ondersteuning van de aankoop van 79 nieuwe Intercity Nieuwe Generatie (ICNG) treinen. Het gaat om een bedrag van 450 miljoen euro. De eerste ICNG-treinen van Franse treinfabrikant Alstom gaan in 2021 op het spoor rijden.

Bron: Spoorpro.nl
Von den Bergen bis an die See mit MRCE

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten