‘Bad Bentheim/Coevorden-shuttle wordt dagelijks’

Nieuws en andere gepubliceerde informatie
Forumregels
Een bronvermelding is verplicht bij het overnemen van nieuwsberichten van andere sites.
Gebruikersavatar
Peter
Site Admin
Berichten: 7617
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:04 pm
Locatie: Sittard
Contacteer:

‘Bad Bentheim/Coevorden-shuttle wordt dagelijks’

Bericht door Peter »

‘Bad Bentheim/Coevorden-shuttle wordt dagelijks’

23 oktober 2014

Terminal operator en gecombineerd vervoerder (CTT) verwacht dat de frequentie van de Bad Bentheim/Euroterminal Coevorden-shuttle binnenkort tot dagelijks opgevoerd kan worden.

Nu rijdt de begin september gestarte containertrein nog met een frequentie van drie maal per week. Volgens directeur Gerco Linthorst van Combi Terminal Twente zit de trein ‘vanaf dag één vol’. Het gaat daarbij om containers die voorheen over de weg tussen Rotterdam enerzijds en Oost-Nederland en het westen van Duitsland anderzijds werden vervoerd. Linthorst hoopt dan ook op afzienbare termijn afspraken te maken met de Rotterdamse containerstuwadoor ECT over uitbreiding van de dienst.

De trein heeft een capaciteit van negentig teu en rijdt vanuit Rotterdam naar Bad Bentheim. Daar wordt de trein gesplitst en gaat de helft met een capaciteit van 45 teu door naar de Euroterminal in Coevorden. Daarmee heeft de nieuwe dienst momenteel een jaarcapaciteit van zo’n 25.000 teu vice versa. De trein wordt overigens gereden door de Duitse vervoerder Locon.

De spoorverbinding wordt morgen met een grote bijeenkomst in Bad Bentheim in het zonnetje gezet. Daarbij wordt ook het stationsemplacement officieel geopend. Het Havenbedrijf van Rotterdam is daarbij ook vertegenwoordigd. Dat gaat er van uit dat de verbinding een rol als alternatief voor de Betuweroute kan spelen. Die krijgt de komende jaren naar verwachting met capaciteitsbeperkingen te maken als gevolg van de aanleg van het derde aansluitspoor in Duitsland.

CTT is een samenwerkingsverband van Bolk, Nijhof-Wassink, MCS en BCTN, dat sinds 2000 de binnenvaartterminal in Hengelo exploiteert. Euroterminal in Coevorden wordt beheerd door de Bentheimer Eisenbahn, die over een eigen, grensoverschrijdende, spoorlijn tussen de Duitse en de Nederlandse plaats beschikt.

Begin deze maand sloten de Bentheimer Eisenbahn, de provincie Drenthe en de gemeente Coevorden een akkoord over de aanleg van de zogenaamde Spoorboog bij Coevorden, waardoor de aansluiting op het Nederlandse net verbetert. Daardoor kunnen naar verwachting vanaf 2017 lange containertreinen rechtstreeks vanaf de spoorlijn Emmen-Zwolle naar de Euroterminal en is rangeren in het centrum van Coevorden niet meer nodig.

Dat project omvat onder meer de aanleg van extra sporen en een spoorbrug over het kanaal Coevorden-Almelo. Daarmee is een investering van ruim twintig miljoen euro gemoeid. Een grondige opknapbeurt van het gebied rondom station Coevorden voegt daar nog eens vijftien miljoen aan toe.

Bron: Nieuwsblad Transport
“Hallo cargo!”
Plaats reactie