Korte Nieuwsberichten België

Nieuws en andere gepubliceerde informatie
Forumregels
Een bronvermelding is verplicht bij het overnemen van nieuwsberichten van andere sites.
Gebruikersavatar
Peter
Site Admin
Berichten: 7617
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:04 pm
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Buitenland

Bericht door Peter »

VDAB Genk organiseert selectiedag goederentreinbestuurder

15/05/2013 | 09:46

De VDAB van Genk organiseert i.s.m. Addecco een informatie- en selectiedag voor een van de 20 jobs 'goederentreinbestuurder' bij DB Schenker Rail.

Dat is een Europese goederenvervoerder uit Duitsland, die binnenkort een vestiging in België zal opzetten.

Wie geselecteerd wordt, krijgt onmiddellijk een bediendencontract. In de eerste maanden volgt een opleiding om het vereiste treinbestuurders-certificaat B2 te behalen.

Wie interesse heeft kan een inlichtingenformulier afhalen in de werkwinkel en wordt dan uitgenodigd voor de infodag op 17 juni vanaf 10u. bij de VDAB, Europalaan 37 in Genk.

Bron: HBVL.be
“Hallo cargo!”
Gebruikersavatar
Peter
Site Admin
Berichten: 7617
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:04 pm
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Buitenland

Bericht door Peter »

Donderdag spoorstaking België

25 juni 2013

Het Belgische spoorvervoer krijgt donderdag te maken met een 24-uurs staking bij spoorwegbeheerder Infrabel.
Goederenvervoerder NMBS Logistics houdt er rekening mee dat dat vooral in het zuiden van het land voor problemen zal zorgen.


‘Maar misschien krijgen we het in Antwerpen ook wel warm’, woordvoerster zegt Veerle van Mierlo. De vervoerder heeft de klanten inmiddels geïnformeerd en houdt in de treinplanning rekening met de 24-uurs actie, die om 00.00 uur begint. Het zou donderdag naar verwachting extra druk zijn op het Belgische spoornet in verband met een aantal popfestivals, converten en dagjestoeristen die naar de kust willen.

Een woordvoerder van Infrabel bevestigt een stakingsaanzegging te hebben ontvangen van de Waalse afdeling van de ACOD, de socialistische vakbond. De christelijke ACV steunt de actie niet. De infrabeheerder heeft de ACOD gisteren nog opgeroepen de actie op te schorten en weer aan tafel te komen, maar de bond heeft dat naast zich neergelegd.

Woordvoerder Thomas Baeken van Infrabel gaat er vanuit dat de stakingsbereidheid in Wallonië het grootst is, maar houdt er rekening mee dat de actie zich op een aantal knooppunten zal concentreren, waardoor het treinverkeer in het hele land kan worden getroffen.

Inzet van het conflict is een looneis van de Belgische spoorwerkers. Infrabel zegt daar onder de huidige omstandigheden niet op in te kunnen gaan.

Bron: Nieuwsblad Transport
“Hallo cargo!”
Gebruikersavatar
Peter
Site Admin
Berichten: 7617
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:04 pm
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Buitenland

Bericht door Peter »

Spooractie 27 juni 2013: kinderen worden niet gegijzeld

dinsdag 25 juni 2013 13:40

ACOD Spoor organiseert op donderdag 27 juni 2013 een werkonderbreking bij het personeel van spoorwegnetwerkbeheerder Infrabel. Daarmee protesteren we tegen de problemen die momenteel bestaan rond de carrièremogelijkheden en verloning van de spoorleggers. Het gaat om een duidelijke, beperkte en legitieme actie van het spoorwegpersoneel.

Het werk zal onderbroken worden van 10u tot 12u. Deze actie zal wellicht zorgen voor vertragingen op enkele spoorwegverbindingen, die zich nadien opnieuw zullen normaliseren. Het gaat dus niet om een stakingsactie waarbij het spoorwegverkeer in chaos zal gestort worden. De treinen in Vlaanderen zullen normaal rijden tijdens de ochtend- en de avondspits. De grootste hinder kan verwacht worden tussen de late voormiddag en de vroege namiddag. We zullen alles in het werk stellen opdat groepen die donderdag een verplaatsing maken met de trein hun uitstap niet in het water zien vallen.

ACOD Spoor vraagt de treinreizigers begrip voor deze actie ingegeven door de moeilijke werkomstandigheden van de spoorleggers.

Bron: ACOD
“Hallo cargo!”
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Buitenland

Bericht door Ronnie »

Belgische spoorwegen (NMBS) krijgt stiptheid trein niet op orde
woensdag 26 juni 2013

De Belgische spoorwegen (NMBS) blijven maar worstelen met de stiptheid van de treinen. In mei 2013 had 13,2 procent van de treinen een vertraging van 6 minuten of meer. Ter vergelijking: bij de Nederlandse Spoorwegen was slechts 4,4 procent van de treinen te laat.

Bij NS is een trein al te laat is als deze een vertraging heeft van 5 minuten. De Belgen hebben nog een minuutje meer speling, maar desondanks is het percentage vertraagde treinen drie keer groter dan in Nederland.

Dalende stiptheid
De Belgen kampen al enkele jaren met een stiptheidsprobleem. Een groot aanvalsplan om de stiptheid te verbeteren van twee jaar geleden heeft tot nu toe geen resultaat opgeleverd. In vergelijking met mei 2012 is de stiptheid zelfs iets gedaald (vier tiende procentpunt lager). En die daling staat niet op zich. Ook in januari, februari, maart en april daalde de punctualiteit van NMBS in vergelijking met een jaar eerder. In Nederland is de beweging juist andersom. In mei 2012 was 94,7% van de NS-treinen op tijd. In mei 2013 kwam de stiptheid uit op 95,6%.

NMBS zelf de oorzaak
Een derde van de vertraging in België wordt door de NMBS zelf veroorzaakt (35,2%), nog iets vaker wordt de vertraging veroorzaakt door derden (37,6%). De Belgische spoorbeheerder Infrabel veroorzaakt maar 18,6% van de vertragingen. De vertragingen die NMBS zelf worden toegeweten, komen met name voort uit defecten bij het materieel.

Intercity
Reizigers die in België op tijd willen reizen, kunnen in de avondspits beter geen gebruik maken van de intercity's. 27% van de intercity's heeft in de avondspits een vertraging van 6 minuten of meer. De slechtst presterende intercity is lijn D (Lille / Tournai - Luik - Herstal). Daar had gemiddeld meer dan 30% van de treinen een vertraging van 6 minuten of meer.

Weekend
In het weekend gaat het de NMBS beter af. Stoptreinen (L-treinen), sneltreinen (IR) en piektreinen halen dan een punctualiteit van boven de 90%. Op dat moment is dus minder dan 10% van de treinen vertraagd. Intercity's kampen echter ook in het weekend bovengemiddeld vaak met vertragingen.

Meer uitgevallen treinen
In mei waren er in België niet alleen meer treinen te laat, maar er vielen ook fors meer treinen uit. Dat kwam echter vooral door de treinramp bij Wetteren. Daardoor reden sommige treinen wekenlang niet. Ook nu nog is het treinverkeer altijd nog niet volledig hervat, maar dat is wel zeer binnenkort voorzien (komend weekend).

Bron: Treinreiziger.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Peter
Site Admin
Berichten: 7617
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:04 pm
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Buitenland

Bericht door Peter »

Antwerpen richt eigen spooroperator op

03 juli 2013

De raad van bestuur van het Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen heeft ingestemd met de oprichting van een spooroperator, de NV Antwerp Railport.

Die zal zich gaan bezighouden met de ontwikkeling van het zogenoemde verspreide vervoer in de haven, de trajecten tussen de rangeercentra en de havenkaaien.

Het Havenbedrijf richt de nieuwe spooroperator samen op met Alfaport, de overkoepelende organisatie van het Antwerpse havenbedrijfsleven en Essenscia, de Belgische belangenorganisatie van de chemische industrie. Antwerp Railport moet zorgen voor een impuls voor het ‘last mile’-vervoer in het havengebied, dat de afgelopen jaren vaak moeizaam verliep.

Volgens het Havenbedrijf moet Antwerp Railport de ‘uitdagingen aanpakken, waaronder de continuïteit en kwaliteit van het verspreid vervoer’ om de logistieke en industriële positie van de haven veilig stellen. ‘De aanwezigheid van een goed verdeelsysteem voor spoortrafieken, zou de aantrekkelijkheid van de haven aanzienlijk kunnen verhogen’, heet het.

In welke vorm Antwerp Railport dat gaat doen, is nog niet duidelijk. Er liggen vier opties op tafel, die variëren van het louter coördineren van het vervoer tot een volledig uitgebouwde spoorwegonderneming. Die keus is afhankelijk van de betrokkenheid van bedrijven en sectoren en de economische en industriële ontwikkelingen.

Bron: Nieuwsblad Transport
“Hallo cargo!”
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 3958
Lid geworden op: ma aug 20, 2012 7:54 pm
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Buitenland

Bericht door Jeroen »

Na twee jaar nog geen treinen in Lanaken

Maandag, 22 juli 2013

Twee jaar na de officiële ingebruikname is er nog steeds geen goederentrein vertrokken vanaf de Albertterminal in Lanaken, vlak over de grens bij Maastricht.

MAASTRICHT/LANAKEN
Door onze verslaggever
Bijna dertig miljoen euro werd geïnvesteerd in de terminal bij het Albertkanaal en de spoorlijn naar Maastricht. De burgemeester Van Lanaken weigert te spreken over ‘weggegooid geld' en is optimistisch over de toekomst van het overslagstation.

Bron: Limburgs Dagblad
Bitter nun boik van ut zoipuh, dan nun bult van ut werkuh
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Buitenland

Bericht door Ronnie »

NMBS-app – treinkaartje per telefoon
24 juli 2013, 20:49

In de NMBS-app voor iPhone en iPad is het voortaan mogelijk om treinkaartjes te kopen. Een ticket dat je via de app koopt, kost evenveel als een gewoon ticket dat je aan het loket of in de kaartautomaat op het station koopt. De treinmaatschappij is niet bang dat reizigers pas een kaartje kopen op het moment dat de conducteur eraan komt. NMBS-woordvoerder Bart Crols denkt dat er genoeg tijd zit tussen het bestellen van het kaartje en de ontvangst van de sms om dat te voorkomen. Crols legt uit hoe het werkt: “Reizigers bestellen en betalen het ticket via de app en krijgen vervolgens een sms die ze aan de treinbegeleider laten zien.” Het was al mogelijk om via de mobiele website m.nmbs.be een ticket te kopen, maar nu is het ook via de app beschikbaar.

Andere nieuwe functies zitten niet in de pas bijgewerkte NNMBS-app. Momenteel is de functie alleen te gebruiken in de NMBS-app voor iPhone en iPad. Later komt het ook beschikbaar op Android en andere platformen. Verder is de NMBS druk bezig om nieuwe kaartautomaten op de treinstations te plaatsen. De eerste daarvan zijn eind juli geactiveerd, in de loop van 2014 moet de installatie van 740 automaten zijn afgerond. In Nederlandse treinapps is het nog niet mogelijk om kaartjes te kopen of na vertrek van de trein in te checken met de OV-chipkaart

Bron: Treinennieuws.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Buitenland

Bericht door Ronnie »

Hoyer stapt in Combinant
08 augustus 2013

De sterk expanderende transportgroep Hoyer heeft het belang van IFB in de Antwerpse spoorterminal Combinant overgenomen. Dat heeft het Duitse bedrijf bekendgemaakt.
‘Daarmee versterken we onze positie in één van Europa’s belangrijkste centra voor de chemische industrie’, aldus Hoyer. Volgens de groep zijn de twee andere aandeelhouders, chemieconcern Basf en gecombineerd vervoerder Hupac, ingenomen met de toetreding van Hoyer, dat is gespecialiseerd in bulklogistiek voor de chemische industrie.
De groep beschikt al over eigen terminals in het Duitse Schkopau (bij Leipzig) en Dormagen en is ook partner in de Kombi-Terminal Ludwigshafen. De Antwerpse terminal heeft een capaciteit van 150.000 eenheden per jaar en grenst direct aan het enorme Basf-complex ten noorden van Antwerpen.

Hoyer mikt behalve op uitbreiding van het volume op de ontwikkeling van tankcontainerdiensten vanaf Antwerpen. Het belang in de terminal was in handen van Inter Ferry Boats, een filiaal van NMBS Logistics, dat eerder al belangen in de binnenvaart en in terminals van de hand deed. Hoyer doet juist de ene na de andere uitbreiding en ging onder meer een samenwerking met De Rijke en Bertschi aan.

Bron: Nieuwsblad Transport
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Peter
Site Admin
Berichten: 7617
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:04 pm
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Peter »

Antwerpen op goede spoor

09 augustus 2013

Antwerpen maakt een forse stap voorwaarts als spoorhaven met de aanleg van de Liefkenshoekspoortunnel tussen het oude en het nieuwe havengebied, die volgend jaar september open gaat. De ingebruikneming zal er naar verwachting toe leiden dat rederijen diensten gaan verschuiven van de Rechter- naar de Noorderoever.

Spoorbeheerder Infrabel heeft laten weten dat het project, waar al vijf jaar aan wordt gewerkt, volledig op schema ligt. Alle bouwkundige werkzaamheden zijn inmiddels voltooid en het leggen van de rails is vergevorderd. Begin volgend jaar kan het testen van de ruim zestien kilometer lange verbinding beginnen, die dan in september aan spoor operators beschikbaar wordt gesteld.

Het traject begint op de Linkeroever in de sporenbundel Zuid en sluit via een spoorlijn van 6,7 kilometer aan op de bestaande Beverenspoortunnel (1,2 km) die volledig is gemoderniseerd. Een open sleuf zorgt vervolgens voor de verbinding met de twee boortunnels (2 x 6 km) onder de Schelde en het Kanaaldok. Vervolgens loopt de lijn onder de ringweg R2 door en sluit die aan op het rangeercentrum Antwerpen-Noord.

Behalve capaciteitsuitbreiding is het grote voordeel van de nieuwe verbinding dat goederentreinen in de haven van Antwerpen niet meer door de drukke Kennedytunnel (met reizigerstreinen tussen Antwerpen en Gent) en via de drukke lijn Berchem–Schijnpoort–haven hoeven. Door de scheiding van goederen- en passagierstreinen komt er ook capaciteit voor het reizigersvervoer vrij.

Het project wordt uitgevoerd en gefinancierd door een publiek-private samenwerking (pps) en omvat werken met private investering binnen de pps en delen met publieke investering buiten de pps. Binnen de pps wordt 690 miljoen euro gefinancierd door eigen middelen van de investeerder Locorail NV en door een bijdrage van 107 miljoen euro door het Vlaamse Gewest.

Locorail bestaat uit BAM PPP Investments België, CFE NV en Vinci Concessions SA. De rest wordt in gelijke delen gefinancierd door enerzijds de Europese Investeringsbank en anderzijds zes commerciële banken. De projectvennootschap financiert de bouw van de civiele werken.

Buiten de PPS legt Infrabel zelf de spoor- en seininstallaties op het traject aan. Dat deel werd aanvankelijk geschat op 75 miljoen euro maar dat bedrag zal vermoedelijk hoger uitkomen door inflatie en meerwerk ten opzichte van de oorspronkelijke plannen.

Infrabel betaalt de investeerders vanaf dit jaar 38 jaar lang een beschikbaarheidsvergoeding van ongeveer vijftig miljoen euro per jaar. Daarin zitten ook de kosten van het onderhoud. Volgens de spoorbeheerder draagt de nieuwe verbinding bij aan de ondersteuning van de groei van de Antwerpse haven. Dat moet leiden tot een vergroting van het aandeel van het spoorvervoer in het achterland van nu 10% tot 15% rond 2030.

De bouw wordt uitgevoerd door het consortium THV LOCOBOUW, dat bestaat uit MBG, CEI-De Meyer, Vinci Construction Grands Projets en Wayss & Freytag Ingenieurbau. Op 12 november 2008 ging de eerste spa de grond in.

Bron: Nieuwsblad Transport
“Hallo cargo!”
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Buitenland

Bericht door Ronnie »

‘Stiptheidscijfers treinen veel lager dan Infrabel doet uitschijnen’
woensdag 28 augustus 2013, 13u21

De stiptheidscijfers van Infrabel liggen veel lager dan Infrabel doet uitschijnen, zegt consumentenorganisatie Test-Aankoop. ‘Het aantal treinen dat vertraagd of helemaal niet op de bestemming aankomt, ligt minstens tien procent hoger dan de officiële cijfers van spoorwegbeheerder Infrabel’, klinkt het woensdag in een persbericht. De organisatie eist ‘duidelijke en vooral juiste cijfers voor de reiziger, bijvoorbeeld door de cijfers ter verificatie voor te leggen aan een onafhankelijk controleorgaan’.

De consumentenorganisatie nam via RailTime, een website en applicatie van Infrabel, bijna 42.000 treinritten van en naar Brussel onder de loep. Daaruit leert Test-Aankoop dat zes op de tien treinen stipt rijdt. Daarmee wordt bedoeld: op tijd of met minder dan vijf minuten vertraging. Drie op de tien komen tot een kwartier te laat aan, en een tiende is nog later of wordt afgeschaft.

De organisatie is evenmin te spreken over ‘het achterpoortje van de commerciële reistijden’, omdat de NMBS ‘de reistijden soms verlengt zodat bepaalde trajecten een extra tijdsmarge krijgen ingebouwd en minder snel vertraging oplopen’.

Voor haar metingen volgde Test-Aankoop van januari tot en met mei 2013 elke werkdag 489 treinen die tijdens de piekuren (van 6 tot 10 uur ‘s morgens en 15 tot 19 uur ‘s avonds) van en naar Brussel Centraal reden. Test-Aankoop meent dat enkel treinen in de spitsuren onderzoeken het verschil met de officiële cijfers slechts deels kan verklaren.

Op de lijn tussen Brussel en Namen is de hinder het grootst. In de ochtendspits rijdt op dat traject een derde van de treinen met vertraging, in de avondspits is het de helft. Om duidelijke en juiste cijfers te verkrijgen, wil Test-Aankoop dat ze ter verificatie voorgelegd worden aan een onafhankelijk controleorgaan.

Bron: Nieuwsblad.be
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Buitenland

Bericht door Ronnie »

Transitiemanager voor NMBS
09 september 2013

De vroegere topman van energieproducent Electrabel, Jean-Pierre Hansen (65), wordt aangesteld als transitiemanager bij de nationale Belgische spoorgroep NMBS.
De structuur van die groep wordt aangepast. De huidige drieledige organisatie wordt opgeheven, wat inhoudt dat een aantal activiteiten van de vroegere NMBS holding tegen begin volgend jaar moeten verdeeld worden over de vervoersmaatschappij NMBS en infrastructuurbeheerder Infrabel.
De leiding van Infrabel blijft in handen van Luc Lallemand, maar aan het hoofd van de NMBS komt de huidige topman van de federale overheidsdienst Sociale Zaken, Frank Van Massenhove. Die laatste wou eerst pas op 1 januari 2014 de fakkel overnemen zodat hij zich vooraf goed kan inwerken, maar op uitdrukkelijke vraag van de regering wordt hij nu al vanaf 13 november de nieuwe ceo van de NMBS.

Omdat er niet zo lang gewacht kan worden met het hertekenen van de organisatie en omdat de regering die delicate opdracht niet aan de uittredende topmannen Marc Descheemaecker (NMBS) en Jannie Haek (NMBS Holding) wil overlaten, krijgt Jean-Pierre Hansen (foto) de tijdelijke taak om de hervorming in goede banen te leiden. Hij moet behalve een transfer van duizenden werknemers ook de schuldenlast van de NMBS Holding gaan verdelen over de NMBS en Infrabel.

Bron: Nieuwsblad Transport
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Peter
Site Admin
Berichten: 7617
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:04 pm
Locatie: Sittard
Contacteer:

IFB sluit Main Hub Antwerpen

Bericht door Peter »

IFB sluit Main Hub Antwerpen

20 september 2013

IFB gaat zijn intermodale diensten stapsgewijs overhevelen naar de terminal Zomerweg. Dat gebeurt in samenwerking met het naburige Associated Terminals Operators (ATO). Het zogenoemde ‘last mile’-vervoer van en naar de zeeterminals binnen de haven gebeurt voortaan per binnenschip.

De eerste stap in de hele operatie is deze week al gezet. De shuttles op het Waalse Athus, zo’n tien per week, vertrekken niet langer vanaf Main Hub, maar direct vanaf deepsea-terminals. Zo maakte PSA Antwerp bekend voortaan minimaal twee maal per week vanaf de Europa Terminal en drie maal vanaf de Deurganck Terminal op Athus te rijden.

Volgens IFB zijn deze week ook al de shuttles op Straatsburg (vijf maal per week) en Ottmarsheim (twee maal) naar Zomerweg verschoven. De trein op Duisburg (drie maal) volgt medio volgende maand en vanaf dan wordt er een directe dienst (vier maal) tussen Zeebrugge en Duisburg gereden.

De treinen op Spanje (Granollers-Madrid en Hendaye-Madrid) en Italië (Novara CIM en Milano Segrate-Nola-Pomezia) vertrekken vanaf 7 oktober eveneens vanaf Zomerweg in plaats van Main Hub. De verbinding met de Combinant-spoorterminal in het noorden van het Antwerpse havengebied is stopgezet. IFB heeft zijn belang van 33% in deze terminal overigens recentelijk verkocht aan de Duitse Hoyer-groep.

Een woordvoerster van het Havenbedrijf van Antwerpen bevestigt in gesprek te zijn met onder meer IFB en NMBS over de toekomst van de terminal: ‘Daarbij zijn alle opties open, inclusief de mogelijkheid van een overname van de terminal. We hopen op korte termijn een oplossing te vinden.’

Bron: Nieuwsblad Transport
“Hallo cargo!”
Gebruikersavatar
Peter
Site Admin
Berichten: 7617
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:04 pm
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Buitenland

Bericht door Peter »

Terminal Genk uitgebreid

27 september 2013

De spoorterminal Euro Terminal Genk (ETG) heeft zijn capaciteit opgevoerd tot 60.000 eenheden per jaar. Het afgelopen jaar heeft ETG 3,4 miljoen euro geïnvesteerd.

De oppervlakte is verdubbeld tot ruim 50.000 vierkante meter. Het aantal laadsporen ging van twee naar vier en zijn ook verlengd, zodat er nu treinen tot 650 meter beladen kunnen worden. Verder is er een extra mobiele kraan aangekocht en zijn de inrit en de parkeerplaats aangepast.

Bron: Nieuwsblad Transport
“Hallo cargo!”
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Buitenland

Bericht door Ronnie »

Reizigers overnachten in Thalys
zondag 20 okt 2013, 09:11 (Update: 20-10-13, 09:29)

In België hebben vierhonderd reizigers van een Thalys-trein de nacht moeten doorbrengen op station Brussel-Zuid.

De hogesnelheidstrein kwam uit Keulen en de reizigers moesten in Brussel overstappen op de trein naar Parijs.

Het treinverkeer tussen Keulen en Brussel was gisteravond ernstig ontregeld geraakt omdat iemand in de buurt van Leuven voor de trein was gesprongen.

Door het oponthoud strandden de passagiers uiteindelijk op station Brussel-Zuid. De Thalys-organisatie regelde eten, drinken en dekens voor de reizigers.

Vanmorgen om kwart voor zes konden ze doorreizen naar Parijs. Ze krijgen van het spoorbedrijf hun ticket vergoed.

Bron: NOS.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Maarten
Berichten: 883
Lid geworden op: za okt 12, 2013 1:18 am
Locatie: België
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Buitenland

Bericht door Maarten »

Stroompanne van één seconde, hele dag problemen

Gepubliceerd: 24 oktober 2013 17u46

Bij de NMBS ondervond het treinverkeer hinder door de kortstondige stroomstoring. Die is opgelost, maar reizigers moeten rekening houden met gevolgsvertragingen, meldt de NMBS op Twitter. 'Rond kwart na elf kwam bij ons de melding binnen dat er geen stroom meer was in de buurt van Mechelen, Leuven, Aarschot en Denderleeuw', vertelt Thomas Baeken van Infrabel. 'Daardoor konden de treinen niet meer verder rijden. Intussen zijn de problemen opgelost en rijden de treinen opnieuw, maar de gevolgvertragingen zullen nog enige tijd voelbaar zijn.'

Bron + volledig bericht: De Standaard
Gebruikersavatar
Maarten
Berichten: 883
Lid geworden op: za okt 12, 2013 1:18 am
Locatie: België
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Buitenland

Bericht door Maarten »

NMBS reageert op klachten reizigers via Twitter

Gepubliceerd: 24 oktober 2013 7u04

De NMBS lanceert vandaag het officiële Twitter-account @NMBS. Daarop wil de spoorwegmaatschappij informatie delen met de reizigers en de conversatie aangaan met doorgaans vrij kritische twitteraars. Dat meldt Metro donderdag.

Via het Twitter-kanaal @NMBS zal een team van NMBS-medewerkers reizigers de reizigers snel proberen te informeren. De NMBS startte eerder al met een aantal mobiele toepassingen. De Twitter-account, die te bereiken is van 6 uur ‘s ochtends tot 22 uur ‘s avonds, moet die ondersteunen en aanvullen.

De NMBS wil reizigers in eerste instantie in real time informatie geven over de te nemen route of over incidenten in de treinstations die op die reisweg liggen. Bovendien zullen reizigers vragen kunnen stellen op de account. De NMBS wil via @NMBS ten slotte ook kunnen communiceren met reizigers die ergens vastzitten op de trein.

De NMBS zat al even informeel op de sociaalnetwerksite, met @StationschefBMO, de man achter #nmbSocial. Hij zou nu ook mee aan de totstandkoming van de officiële account zitten.

Bron + filmpje: De Standaard
Gebruikersavatar
Maarten
Berichten: 883
Lid geworden op: za okt 12, 2013 1:18 am
Locatie: België
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Buitenland

Bericht door Maarten »

Treinbegeleider aangevallen in Herentals

Gepubliceerd: 31 oktober 2013 20u34

Ter hoogte van Herentals is vanavond een treinbegeleider aangevallen. Dat bevestigt de NMBS. Het slachtoffer moest worden vervangen, maar meer details over de gezondheidstoestand ontbreken.

Het ging om de begeleider van de trein tussen Turnhout en Brussel-Zuid. Het slachtoffer werd in Lier, de eerstvolgende halte na het incident, vervangen door een collega. De trein liep als gevolg daarvan dertig minuten vertraging op en werd beperkt tot Brussel-Noord.

Bron: HLN
Gebruikersavatar
Maarten
Berichten: 883
Lid geworden op: za okt 12, 2013 1:18 am
Locatie: België
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Buitenland

Bericht door Maarten »

Limburg weer dupe van nieuw spoorplan

Gepubliceerd: 31 oktober 2013 4u35

Op Brussel na zullen alle treinverbindingen vanuit Limburg naar de rest van Vlaanderen langer duren en hoofdzakelijk in 40 jaar oude treinstellen gebeuren. Dat schrijft Het Belang van Limburg vandaag op basis van het nieuwe vervoersplan van de NMBS, dat ACOD Spoor en sp.a-Limburg konden inkijken.

Eind 2014 wil de NMBS haar nieuwe vervoersplan voor de komende 10 tot 15 jaar uitrollen. Het doel is tot stiptere, snellere en beter onderhouden treinen komen. ACOD Spoor en sp.a-Limburg zijn vernietigend in hun evaluatie.

"De raad van bestuur van de NMBS moet het plan begin 2014 goedkeuren. Maar dat is zo nadelig voor Limburg dat actie dringend nodig is", zeggen gewestelijke secretaris Stefan t'Jolyn van ACOD Spoor Limburg en gedeputeerde Ludwig Vandenhove namens sp.a-Limburg.

Bron: HLN
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Buitenland

Bericht door Ronnie »

"Moeilijk in te schatten hoe groot spoorhinder zal zijn"
ma 04/11/2013 - 17:18 Alexander Verstraete

Het is voorlopig koffiedik kijken hoe groot de gevolgen zullen zijn van de geplande spoorstaking van morgen. Dat zegt NMBS-woordvoerder Bart Crols. Om 3 uur vannacht begint het Autonoom Syndicaat van Treinbestuurders (ASTB) een 24 urenstaking. De andere spoorbonden steunen de actie niet.

Midden oktober diende het ASTB een stakingsaanzegging in. De vakbond is niet te spreken over de nieuwe dienstregeling die op 15 december ingaat. Voor sommige treinbestuurders zouden te weinig rustpauzes worden ingepland. Overleg met de directie leverde volgens de bond niks op. Morgen leggen de leden daarom het werk neer.

Het ASTB vertegenwoordigt vooral Waalse treinbestuurders. Vermoedelijk zal de hinder daarom meest voelbaar zijn in Wallonië. Toch zijn gevolgen voor het treinverkeer in Vlaanderen niet uit te sluiten.

"Ook het treinverkeer in Vlaanderen zal waarschijnlijk hinder ondervinden", zegt Crols. "Hoe groot die zal zijn, hangt af van het type actie. Gaat het louter om een staking? Of is het ASTB meer van plan? Op dit ogenblik is dit erg moeilijk in te schatten."

"We raden de reizigers aan voorzorgsmaatregelen te nemen en zo vroeg mogelijk de informatie op te volgen. Dat kan via de website, via Twitter en in de stations."

"Het ASTB staat in de ene regio dan wel wat sterker dan in de andere, maar de integratie van het Belgische spoorwegnetwerk valt niet te onderschatten. Een actie op één plek kan gevolgen hebben op andere plekken."

Bron: De Redactie
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Buitenland

Bericht door Ronnie »

Treinkaartjes in België 1 tot 3 procent duurder
vrijdag 8 november 2013

De Belgische spoorwegen (NMBS) maakt het treinkaartje in 2014 gemiddeld 1,44% duurder, zegt het spoorbedrijf. Al zijn er wel verschillen. Zo stijgt het standaard biljet met 2,48%, terwijl abonnementen maar 1,2% duurder worden.

Vooral korte afstandjes met een standaard biljet worden in verhouding duurder. De prijs voor een lange afstanden stijgt in verhoudingsgewijs minder hard. Zo gaat een traject van 3 euro vanaf 1 februari 2014 twee euro kosten, nu is dat nog tien cent minder. Een reis van 150 kilometer wordt vijftig cent duurder en kost in 2014 21,10 euro.

Een aantal producten, zoals de Go Pass 1, Seniorenbiljet en de Rail Pass worden in 2014 niet duurder. In Nederland stijgt het treinkaartje in 2014 gemiddeld meer. Gemiddeld wil NS het treinkaartje 3,38 procent duurder maken, maar er zijn uitschieters naar meer dan dertig procent. In Nederland is er veel kritiek op de voorgenomen prijsstijging.

Bron: Treinreiziger.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Maarten
Berichten: 883
Lid geworden op: za okt 12, 2013 1:18 am
Locatie: België
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Buitenland

Bericht door Maarten »

Tunnelkoker in recordtempo onder treinsporen Roeselare

Gepubliceerd: 10 november 2013

In Roeselare heeft Infrabel vanavond een tunnelkoker van 1.350 ton geplaatst onder de treinsporen. De tunnel van 8 meter hoog en 12 meter lang moet twee bestaande overwegen vervangen. De werken aan de Koning Leopold III-laan liggen momenteel voor op het schema.

De plaatsing van de tunnelkoker was oorspronkelijk voorzien rond middernacht. "De voorbereidende werken verliepen vlot en de tunnelkoker kon tegen een hogere snelheid dan verwacht ingeschoven worden", aldus Thomas Baeken van Inbrabel. "Daardoor zat de koker al om 18 uur op zijn plaats. De werken zitten zeker en vast op schema. Dinsdagmorgen om 4.30 uur moet de trein terug kunnen rijden." Tot die tijd rijden er in beide richtingen vervangbussen tussen Roeselare en Lichtervelde.

Bijna wekelijks gebeurt er een zwaar ongeluk aan een treinoverweg. Daarom wil Infrabel op termijn zoveel mogelijk bestaande overwegen vervangen door tunnels. Gemiddeld worden per jaar tien tot vijftien overwegen afgeschaft. In Roeselare moet de nieuwe tunnel de overwegen aan de Dammestraat en de Koning Leopold III-laan vervangen.

Infrabel startte al in juni 2012 met het project. Alles bijeen betekent de tunnel een investering van ongeveer 3 miljoen euro. Daarvan wordt 750.000 euro betaald door de stad Roeselare. De tunnel moet zorgen voor meer veiligheid, stiptheid en een betere doorstroming van het lokale wegverkeer. Het einde van de werken is voorzien tegen september 2014.

Bron: HLN
Laatst gewijzigd door Maarten op ma nov 11, 2013 9:45 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Maarten
Berichten: 883
Lid geworden op: za okt 12, 2013 1:18 am
Locatie: België
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Buitenland

Bericht door Maarten »

‘Cornu moet werk maken van wifi op de trein’

Gepubliceerd: 13 november 2013 15u27

De nieuwe spoorbaas Jo Cornu gaat vandaag aan de slag. SP.A heeft een 10-puntenplan klaar voor de nieuwe topman van het spoorwezen. Reizigerscomfort staat daarin centraal.

De 10 prioriteiten van de socialisten hebben alleen betrekking op het reizigersvervoer. Volgens SP.A-voorzitter Bruno Tobback moet de NMBS de verlieslatende tak van het goederentransport afstoten. “Ik heb al veel mensen horen zeggen dat de reiziger terug centraal moet staan, ik nodig hen uit om die woorden nu ook om te zetten in daden.”, aldus Tobback in een persbericht.

De eerste drie prioriteiten van de SP.A hebben rechtstreeks betrekking op de reiziger. Zo wil de partij dat de stiptheid van de treinen tegen eind 2015 opnieuw meer dan 90% bedraagt, dat alle reizigers een comfortabele zitplaats hebben en dat de NMBS ook meer oog moet hebben voor bijzondere doelgroepen als jongeren, scholieren, senioren en fietsers.

Cornu moet ook werk maken van een betere dialoog met de reizigersorganisaties en wifi-verbindingen op de trein. ‘Dat kan blijkbaar al in Nederland en Duitsland, ons land loopt achter,’ aldus de SP.A.

Daarnaast pleit de SP.A ook voor de invoering van een nieuw transportplan, de snelle invoering van het ECTS-veiligheidssysteem en elektronische vervoerbewijzen waarop verschillende vervoerbewijzen van de openbare vervoersbedrijven kunnen worden opgelet.

Tenslotte wil SP.A ook dat de NMBS een speler wordt in het verbeteren van de mobiliteit rond de steden en moeten stations worden uitgebouwd tot heuse mobiliteitsknooppunten waar reizigers overstappen van trein naar bus, van wagen naar fiets, van fiets op tram.

Bron: De Standaard
Gebruikersavatar
Peter
Site Admin
Berichten: 7617
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:04 pm
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Buitenland

Bericht door Peter »

Infrabel wint European Rail Award voor spoorlijn Diabolo

Gepubliceerd op 13-11-2013 om 14:50

De Belgische spoorbeheerder Infrabel heeft dinsdagavond een European Rail Award gewonnen. Deze prijzen worden voor het eerst uitgereikt tijdens het tweedaagse European Rail Congress in Londen. Luc Lallemand, CEO van Infrabel, ontving de prijs voor de Diabolo in de categorie ‘Best European Integration’. In de categorie ‘Excellence in Safety & Security’ was Infrabel genomineerd voor zijn ETCS Masterplan.

Het doel van de European Rail Awards bestaat er in om het Europese spoornetwerk samen te brengen en de aandacht te vestigen op de belangrijkste uitdagingen en realisaties in de Europese spoorwereld. De awards zijn gericht op het belonen en aanmoedigen van de innovatie in de spoorsector, het bevorderen van de interoperabiliteit, en het verspreiden van de beste praktijkprojecten in heel Europa.

Jury
De jury bestaat uit voorzitter Brian Simpson en afgevaardigden van het Transport & Tourism Committee van het Europese Parlement én Siim Kallas als Europees Commissaris voor Transport. Ze worden bijgestaan door een technisch panel met vertegenwoordigers van de belangrijkste Europese instanties (EIM, EPF, ERA, ERFA en UITP).

Diabolo, de noordelijke spoorontsluiting van Brussels Airport die sinds 10 juni 2012 commercieel in dienst is, heeft de award in de categorie ‘Best European Integration’ gewonnen. Directielid Luc Lallemand van Infrabel: “Dankzij deze strategische spoorverbinding zijn Brussel en de luchthaven verbonden met de belangrijkste binnenlandse assen van het Belgische netwerk, maar ook met verscheidene Europese steden via de internationale spoorassen Amsterdam – Brussel – Parijs én Frankfurt – Luik – Brussel – Parijs. Brussels Airport kan zo verder uitgroeien tot een van de best bediende luchthavens per spoor in Europa.”

Ontwikkeling luchthaven
De Diabolo stimuleert bovendien de ontwikkeling van de luchthaven als een van de belangrijkste economische industriepolen van België. De Diabolo vormde ook de eerste publiek-private samenwerking voor de Belgische spoorsector.

De totale investering bedroeg 678 miljoen euro (uitgedrukt in prijsniveau 2012), waarvan 290 miljoen euro afkomstig was van de private partner Northern Diabolo NV en 388 miljoen euro werd geïnvesteerd door Infrabel vanuit de overheidsdotatie.

ECTS Masterplan
Het ETCS Masterplan voor een progressieve verhoging van de spoorveiligheid en de eraan verbonden implementatie op het Belgische spoornet, was genomineerd in de categorie ‘Excellence in Safety and Security’.

Om de positie van België als spoornetwerk te versterken, wil Infrabel tegen 2022 al zijn spoorlijnen met ETCS uitrusten.
Veiligheidssysteem

ETCS (European Train Control System) garandeert een permanente controle van de treinrit en zorgt voor een automatische remming wanneer de trein voorbij een rood sein rijdt of zich niet aan de maximum toegelaten snelheid houdt. Dankzij dit interoperabele veiligheidssysteem kan elke trein die ermee is uitgerust in alle lidstaten rijden waar de spoorinfrastructuur ook ETCS heeft. Infrabel werkt stapsgewijs verder aan de uitrol van ETCS op het Belgische spoor.

Het ETCS is een onderdeel van het European Rail Traffic Management System (ERTMS), de Europese standaard voor treinbeïnvloeding en spoorwegseinen.

Bron: Spoorpro
“Hallo cargo!”
Gebruikersavatar
Peter
Site Admin
Berichten: 7617
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:04 pm
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Buitenland

Bericht door Peter »

Seingevers bij het spoor: ‘Wij vervelen ons dood’

Donderdag 14 november 2013, 03u00 Auteur: Werner Rommers

Seingevers bij de spoorwegen vervelen zich ‘dood’ op hun werk, gaan dan maar winkelen tijdens de uren of slapen zich doorheen hun werkdag. ‘En wie dat aanklaagt, krijgt het aan de stok met bazen én de collega’s die het liefst nog jaren zo doorgaan.’ Infrabel reageert ‘geschokt’ en ontkent met klem het ‘nietsdoen’ van zijn 2.600 seingevers.

‘Ik verveel mij letterlijk dood’, getuigde een seingever gisterochtend in Hautekiet op Radio 1. De man werkt op een grote seinpost in Vlaanderen en heeft de hele dag amper iets te doen. ‘Collega’s gaan tijdens de uren winkelen, lezen de kranten, kijken naar films, zitten urenlang op Facebook of slapen doorheen hun werkdag. Als ik hen informeer dat er ergens een trein stil is komen te staan, krijg ik als antwoord dat ik me niet moet moeien’, klinkt het nog.

De man wordt er letterlijk ziek van – ‘niets doen is niet romantisch’ – en klopte bij zowel zijn preventieadviseur als de bedrijfsarts aan. ‘Van mijn overste kreeg ik daarvoor een boete’, zo getuigt hij nog. Ook collega’s reageerden ontstemd dat hij aanklaagde dat er te weinig werk was. De bedrijfsarts kon hem evenmin verder helpen, net als de vakbonden, ‘die het spelletje meespelen’.

Bron: Nieuwsblad.be
“Hallo cargo!”
Gebruikersavatar
Maarten
Berichten: 883
Lid geworden op: za okt 12, 2013 1:18 am
Locatie: België
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Buitenland

Bericht door Maarten »

Honderden Belgische activisten treinen naar Polen voor klimaattop

Gepubliceerd: 15 november 2013 22u18

Meer dan zevenhonderd Belgische klimaatactivisten uit een dertigtal verenigingen hebben in Brussel-Zuid de trein genomen naar het Poolse Warschau. Daar willen ze pleiten voor een sociaal rechtvaardig klimaatakkoord.

Van 11 tot 22 november vindt in de Poolse hoofdstad de negentiende klimaattop plaats. De vzw Klimaat en Sociale Rechtvaardigheid charterde voor de gelegenheid een trein. Met die ‘Climate-Express’ trekken ongeveer 700 leden van verschillende ecologische, sociale en syndicale organisaties naar Warschau om er te gaan manifesteren voor een goed klimaatplan.

Brussels minister voor Milieu Evelyne Huytebroeck (Ecolo) kwam de Belgische delegatie uitwuiven in Brussel-Zuid. ‘Deze sterke mobilisatie toont opnieuw de wil van de Belgen om op de internationale onderhandelingen te wegen.’

Bron: De Standaard
Gebruikersavatar
Maarten
Berichten: 883
Lid geworden op: za okt 12, 2013 1:18 am
Locatie: België
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Buitenland

Bericht door Maarten »

Spoorbreuk en technische storing in Heverlee hersteld

Gepubliceerd: 15 november 2013 8u21

Sinds 11 uur is de barst in een rail op spoorlijn 139 (Leuven-Ottignies) ter hoogte van Heverlee hersteld. De technische storing aan de overweg aan de Naamsesteenweg in Heverlee, die het doorgaand wegverkeer onmogelijk maakte, is sinds 10.15 uur opgelost. Dat meldt spoorinfrastructuurbeheerder Infrabel.

Bij het starten van de ochtenddienst rond 5 uur werd een barst in een spoorstaaf vastgesteld tussen de stations Leuven en Sint-Joris-Weert vlakbij de overweg in Heverlee. Daardoor was slechts over één spoor verkeer mogelijk, wat vertragingen tot twintig minuten opleverde. Beide sporen tussen Leuven en Ottignies zijn inmiddels opnieuw vrijgemaakt, wel zijn er nog een aantal gevolgvertragingen. Tegen 13 uur zouden die opgelost moeten zijn, aldus nog Infrabel-woordvoerder Frédéric Petit.

Het euvel viel samen met technische storingen aan twee spooroverwegen, onder andere die aan de Naamsesteenweg in Heverlee. Daar was een tijd geen doorgang mogelijk voor het wegverkeer en was de politie ter plaatse om het verkeer om te leiden. Kort na 10 uur was de storing hersteld.

Bron: HLN
Gebruikersavatar
Maarten
Berichten: 883
Lid geworden op: za okt 12, 2013 1:18 am
Locatie: België
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Buitenland

Bericht door Maarten »

Trein gaat trager rijden

Gepubliceerd: 23 november 2013 06u29

De nieuwe dienstregeling van de NMBS, die in december 2014 van start gaat, dreigt de reiziger zuur op te breken. Dat schrijven De Morgen en Het Laatste Nieuws. Uit het nieuwe vervoersplan blijkt dat de trein trager wordt. Zo zal de rit Brussel-Antwerpen 43 minuten duren, langer dan in 1935. Het traject Mechelen-Leuven zal 26 minuten duren, tegen ooit 16 minuten. De NMBS probeert haar vertragingen terug te dringen door de rijtijden te verlengen.

Het GEN, het gewestelijk express net, lijkt vergeten. Volgens de plannen komt er in december 2014 slechts één trein bij: Brussel-Nijvel.
Het Limburgs rooster krijgt klappen. Zo valt de rechtstreekse lijn Hasselt-Antwerpen grotendeels weg. Tijdens de rit Genk-Antwerpen zal de reiziger vanaf 2014 twee in plaats van één keer moeten overstappen.

Er komen wel meer treinen naar Zaventem. Er komt bijvoorbeeld een rechtstreekse trein van Brugge naar de luchthaven. Vanuit Brussel-centrum rijden er voortaan zes in plaats van vier treinen per uur naar de luchthaven.

Bron: HLN
Laatst gewijzigd door Maarten op zo nov 24, 2013 1:59 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Maarten
Berichten: 883
Lid geworden op: za okt 12, 2013 1:18 am
Locatie: België
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Buitenland

Bericht door Maarten »

"Trein moet snel alternatief zijn voor auto, niet andersom"

Gepubliceerd: 23 november 2013 10u35

UPDATE TreinTramBus reageert ontgoocheld op het nieuwe vervoersplan van de NMBS. "Veel reizigers gaan erop achteruit", zegt Stefan Stynen, voorzitter van de reizigersvereniging. "Het treinaanbod groeit niet mee met de toenemende mobiliteitsvraag."

De Morgen berichtte vandaag over het nieuwe vervoersplan, waaruit blijkt dat de trein vanaf december 2014 trager wordt. Maar TreinTramBus ziet ook een aantal belangrijke verbindingen wegvallen. Wie van Hasselt naar Antwerpen wil, ziet, op twee spitstreinen na, de rechtstreekse treinen geschrapt. Overstappen in Aarschot wordt de boodschap.

"Op het ogenblik dat de E313 Hasselt-Antwerpen kreunt onder de verkeersdrukte, zou de trein moeten worden opgewaardeerd tot een comfortabel en snel alternatief, maar nu gebeurt net het omgekeerde. Een compleet fout signaal", aldus Stynen. TreinTramBus maakt zich in het bijzonder zorgen over de verbinding Mechelen-Leuven, want daar gaat het aantal treinen er zelfs in de spits op achteruit. "Overbezetting is op die manier voorgeprogrammeerd", vreest Stynen.

De reizigersvereniging ziet wel enkele lichtpuntjes. Van Limburg naar Brussel gaan heel de dag door snelle treinen rijden. Tot nog toe was dat alleen in de spits het geval. En tussen Gent en Brussel rijden vanaf volgend jaar vier treinen per uur. TreinTramBus pleit voor een fundamentele bijsturing van het vervoersplan, nu er nog tijd voor is.

Voorbarig
De NMBS noemt de berichtgeving "veronderstellingen" die dan ook "voorbarig" zijn. Het nieuwe transportplan wordt nog volop uitgewerkt en dient nog goedgekeurd door de beheersorganen, luidt het zaterdag in een communiqué. De spoormaatschappij stelt dat in het nieuwe vervoersplan de jaarlijkse aanpassingen sinds het transportplan van 1998 geïntegreerd worden tot een robuust nieuw geheel. Daarbij wordt rekening gehouden met de fors versterkte veiligheidsmaatregelen, maar ook met de reizigersvraag en werken aan de infrastructuur. "Verschillenden elementen worden dus in aanmerking genomen, waardoor een globale vergelijking met eerdere transportplannen moeilijk is", aldus de NMBS.

Bron: HLN
Gebruikersavatar
Maarten
Berichten: 883
Lid geworden op: za okt 12, 2013 1:18 am
Locatie: België
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Buitenland

Bericht door Maarten »

Nieuw dieptepunt voor stiptheid treinen

Gepubliceerd: 26 november 2013 16u37

De stiptheid op het Belgische spoor is in oktober gedaald tot 80,4 procent. Ongeveer één op de vijf treinen in België reed dus met minstens 6 minuten vertraging. Dat blijkt uit cijfers die spoorinfrastructuurbeheerder Infrabel dinsdag publiceerde.

Infrabel zelf spreekt van ‘een dieptepunt’. Volgens de gegevens op de website gaat het om het slechtste cijfer sinds minstens januari 2011.

In september 2013 reed nog 85,3 procent van de treinen op tijd of met een vertraging van minder dan zes minuten. In oktober vorig jaar was dat 83,1 procent.

Ook de zogenaamde ‘verzekerde aansluitingen’ gaan er in bijna alle belangrijke overstapstations op achteruit. Een voorbeeld: in Antwerpen-Centraal kan u in 85,4 procent van de gevallen een aansluitende trein (met een overstaptijd van minimum 3 minuten en maximum 20 minuten) halen. Vorig jaar waren nog 89,1 procent van de aansluitingen verzekerd.

Vooral de IC-treinen en de P-treinen arriveren te laat in de stations. 73,4 procent van die treinen rijdt op tijd of met een vertraging minder dan zes minuten. Het aantal afgeschafte treinen is tegenover vorig jaar gelijk gebleven.

Volgens woordvoerder Thomas Baeken van Infrabel werd de stiptheid onder andere beïnvloed door de treinontsporing in Voeren begin oktober en door een sociale actie in Charleroi. Hij wijst ook op de weersomstandigheden die traditioneel de stiptheid lager duwen in de maand oktober, wanneer vallende bladeren de sporen glad kunnen maken.

'Maar we zijn de eersten om toe te geven dat de stiptheid zeer te wensen overlaat', benadrukt Baeken wel. Hij voegt toe dat er verschillende initiatieven lopen, zowel op korte als op lange termijn, om de stiptheid te verbeteren. Zo moet er in december 2014 een volledig nieuw vervoersplan actief zijn.

Met het nieuwe vervoersplan van de NMBS zullen de treinen vanaf december 2014 trager rijden. Dat moet de stiptheidscijfers opkrikken. Het traject Mechelen-Leuven zal 26 minuten duren, ooit deed de trein daar 16 minuten over.

Bron: De Standaard
Gebruikersavatar
Maarten
Berichten: 883
Lid geworden op: za okt 12, 2013 1:18 am
Locatie: België
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Buitenland

Bericht door Maarten »

Botsing tussen trein en vrachtwagen in Schaarbeek

Gepubliceerd: 26 november 2013 14u36

In Schaarbeek is dinsdagmiddag een vrachtwagen gebotst met een trein die uit het station van Schaarbeek kwam. Er waren geen reizigers aan boord van de trein. Het ongeluk gebeurde op een dienstweg vlakbij het vormingsstation van Schaarbeek. De bestuurders van zowel de trein als de vrachtwagen raakten lichtgewond.

De lege trein reed op de verbinding Schaarbeek-Moeskroen toen het ongeval gebeurde. Toen de trein het vormingsstation in Schaarbeek verliet, kwam hij in botsing met een vrachtwagen van een externe firma die stil stond op een overweg.

De trein raakte van de sporen en duwde de vrachtwagen verschillende meters mee, waarna die vuur vatte. De lichtgewonde vrachtwagenchauffeur werd naar het Brugmann-ziekenhuis gebracht.

Wielas
'De voorste wielas van de trein raakte bij de botsing naast de sporen, maar tot een volledige ontsporing kwam het niet', zegt woordvoerder Frédéric Petit. 'Er is schade aan een aantal kabels naast de sporen en een bovenleidingspaal.'

Bij het ongeval raakten de vrachtwagenbestuurder, de treinbestuurder en een treinbegeleider lichtgewond.

Hinder
'Door het ongeval staan een drietal treinen geblokkeerd in de spoorbundel van Schaarbeek. Daarvoor wordt zo snel mogelijk een oplossing gezocht', aldus Petit vanmiddag. Volgens hem zal de hinder voor de avondspits vermoedelijk minimaal zijn.

Er is geen hinder voor het reizigersstation in Schaarbeek.

Bron + foto: De Standaard
Gebruikersavatar
Maarten
Berichten: 883
Lid geworden op: za okt 12, 2013 1:18 am
Locatie: België
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Buitenland

Bericht door Maarten »

NMBS moet reizigers ook betalen bij wilde staking

Gepubliceerd: 27 november 2013 6u33

De NMBS moet in geval van overmacht, zoals een wilde staking of plotse sneeuwval, een compensatievergoeding uitbetalen aan gedupeerde reizigers. Dat heeft bevoegd minister van Overheidsbedrijven Jean-Pascal Labille (PS) beslist. De nieuwe regel kan de NMBS miljoenen kosten, zo schrijven Gazet van Antwerpen en Het Belang van Limburg woensdag.

Bij sommige vertragingen betaalt de NMBS nu reeds een compensatievergoeding aan gedupeerde reizigers, maar niet als ze overmacht inroept. Dat zal nu veranderen, besliste minister Labille op basis van een arrest van het Europees Hof van 26 september. Dat arrest bepaalt dat spoorwegmaatschappijen ook bij vertragingen door overmacht een vergoeding moeten betalen. “De NMBS moet zich schikken naar het arrest en haar compensatiepolitiek meteen aanpassen”, laat de minister weten in antwoord op een parlementaire vraag van Kamerlid Jef Van den Bergh (CD&V).

De NMBS bevestigt. “Op onze website zijn we druk bezig met de aanpassingen van de nieuwe regeling”, zegt woordvoerder Bart Crols. “Dat is iets voor de komende dagen.”

Van den Bergh vreest voor de financiële impact van de maatregel. “Uit onze berekeningen blijkt dat de compensatiekosten voor de NMBS op één stakingsdag kunnen oplopen tot 1,2 miljoen euro. Dat is evenveel als de compensaties die ze nu in een heel jaar uitbetalen.”

Opvallend is ook dat de beslissing met terugwerkende kracht van toepassing is. “Reizigers die in het verleden een aanvraag tot compensatie deden op basis van overmacht en die niet kregen, kunnen zich beroepen op het arrest”, dixit Labille.

Bron: De Standaard
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Buitenland

Bericht door Ronnie »

"Diabolo-trein blijft onder verwachtingen"
do 28/11/2013 - 07:29 Update: do 28/11/2013 - 10:13 Kevin Calluy, Joris Truyts

Diabolo, de dure treinverbinding met Brussels Airport ten noordoosten van Brussel, haalt niet de verwachte stijging van het aantal reizigers. Dat zegt de privépartner van het Diabolo-project. De NMBS en Infrabel houden de lippen stijf op elkaar en geven geen cijfers. Dat is te lezen in De Tijd.
beluister

De Diabolo-treinverbinding was de eerste publiek-private samenwerking van de Belgische spoorwegen. Dat betekent dat de overheid samenwerkt met een privépartner. Het hele project kostte 678 miljoen euro en was klaar in juni 2012. Reizigers moeten een toeslag van meer dan 4 euro betalen om de verbinding te mogen gebruiken.

Nu is bij de privépartner te horen dat de verbinding niet de verwachte reizigersvolumes haalt. Zo is het aantal mensen dat naar de luchthaven spoort niet gestegen, ondanks de nieuwe verbinding. Als redenen noemt de privépartner de economische crisis en het feit dat een spoorverbinding vanuit de Europese wijk later klaar is dan gepland.

Insiders noemen dan weer de toeslag die moet worden betaald (en het feit dat daar te weinig op wordt gecontroleerd) en het slechte treinaanbod. Infrabel, dat 388 miljoen euro investeerde, geeft niet thuis en ook de NMBS wil geen cijfers geven, weet De Tijd.

"Onvoldoende publiciteit voor Diabolo"
“Hautekiet” op Radio 1 polste vanmorgen naar reacties bij de gebruikers van de Diabolo-treinverbinding. En die zijn overwegend positief. Vooral de snelheid wordt geprezen. "Het zijn wel oude treinstellen", zegt iemand. "Het zou de parel moeten zijn van de NMBS, maar het lijkt wel net oud-Oostblok."

De toeslag is volgens sommige gebruikers zeker het probleem niet. Een uur parkeren op Zaventem kost ook 7 euro, luidt het. Anderen vinden de prijs wel een hinderpaal. "Ik vind het net iets te duur voor wat het is, zeker voor mensen met een gezin. Als ze je met de auto kunnen afzetten, is het vaak goedkoper."

"Het grote probleem is dat men er onvoldoende publiciteit voor maakt", concludeert journalist Marc De Roo van De Tijd. "De treinen zijn ook onvoldoende aangeduid in de luchthaven en de stations."

Bron: De Redactie
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Buitenland

Bericht door Ronnie »

"Het gaat de goede richting uit met de Diabolo-verbinding"
do 28/11/2013 - 13:35 Belga, Zico Saerens

Het aantal treinreizigers dat gebruikmaakt van de Diabolo-spoorverbinding valt tegen, maar volgens Infrabel gaat het wel de goede richting uit. "Het is te kort door de bocht om het project nu al te evalueren", zegt Frédéric Petit van spoorinfrastructuurbeheerder Infrabel.

"Het is een samenwerking op lange termijn", zegt Petit. "Het gaat om een publiek-privaat project voor de periode 2012-2047. Er mag dan ook niet op korte termijn een afrekening worden gemaakt. Zo een project kent een stapsgewijze ontwikkeling en de resultaten gaan de goede richting uit", zegt Petit, die geen cijfers wil geven.

Volgens Petit worden er ook maatregelen getroffen om meer reizigers aan te trekken. "In samenwerking met de NMBS loopt er sinds november een promotiecampagne", zegt hij. "Ook in de luchthaven zelf wordt ervoor gezorgd dat de reizigers duidelijk kunnen zien dat er een treinverbinding is. Bovendien komen er meer treinen."

Tegen eind 2015 komt er ook de nieuwe en belangrijke spoorverbinding Watermaal-Schuman-Josaphat, die de Europese wijk met Brussels Airport zal verbinden. "Die snelle verbinding zal met zakenmensen een nieuw publiek aanspreken", aldus Petit.

Bron: De Redactie
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Maarten
Berichten: 883
Lid geworden op: za okt 12, 2013 1:18 am
Locatie: België
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Buitenland

Bericht door Maarten »

Reizigers boos om oncomfortabele nieuwe treinen

Gepubliceerd: 2 december 2013 7u40

CD&V en ook TreinTramBus vragen dat de NMBS stopt met het inzetten van de nieuwe Desiro-treinstellen op lange trajecten. ‘Deze metro-achtige treinstellen zijn daar niet voor geschikt, wegens te weinig comfort.’ Minister van Overheidsbedrijven Jean-Pascal Labille (PS) geeft de klagers gelijk.

De Desiro-treinen van fabrikant Siemens waren even goed op weg om het Fyra-debacle te evenaren. De treinen kampten aanvankelijk met veel technische gebreken, en de leveringen gebeurden niet op tijd.

Treinexperts valt intussen op dat de Desiro’s, die vooral bedoeld waren voor korte trajecten rond Brussel, door de NMBS almaar vaker worden ingezet als IC-trein, de treinen die grote steden verbinden. ‘Zo worden er regelmatig Desiro-treinstellen gebruikt voor het traject Essen-Charleroi, één van de langste afstanden op het Belgische spoorwegnet’, weet CD&V-Kamerlid Jef Van den Berghe.

Voor hem kan dit niet door de beugel, en vervoersbeweging TreinTramBus treedt hem daarin bij. ‘Deze treinen zijn minder comfortabel, omdat ze vooral bedoeld waren voor korte trajecten. Er moeten op korte tijd veel mensen kunnen in- en uitstappen. Dus zijn er weinig binnendeuren, er zijn ook geen tafeltjes, de stoelen zijn wat harder, er is minder beenruimte, armleuningen ontbreken’, aldus Jan Van Severen.

Bron: De Standaard
Gebruikersavatar
Maarten
Berichten: 883
Lid geworden op: za okt 12, 2013 1:18 am
Locatie: België
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Buitenland

Bericht door Maarten »

Spoorwegen zetten kerstman in tegen koperdiefstallen

Gepubliceerd: 2 december 2013 13u52

Het aantal koperdiefstallen op het spoor lag tijdens de eerste negen maanden van dit jaar meer dan de helft lager dan in dezelfde periode in 2012. Via een nieuwe affichecampagne, met een opmerkelijke hoofdrol voor de kerstman, willen NMBS-Holding en spoorinfrastructuurbeheerder Infrabel de mensen aansporen om verdachte handelingen te melden en zo het aantal diefstallen nog verder terug te dringen. Dat melden ze maandag.

De ondernemingen zullen tijdens de maand december 12.000 affiches verspreiden, vooral in de buurt van 25 'hotspots' waar er vaker koperdiefstallen plaatsvinden. Op de affiches, die onder meer een koper stelende kerstman laten zien, worden omwonenden met de slogan 'Iets verdachts gezien?' aangezet om verdachte handelingen te melden. Dat kan op het groene nummer van spoorveiligheidsdienst Securail (0800-30.230) of op het noodnummer 101 van de politie.

Infrabel en NMBS-Holding registreerden van januari tot en met september 440 koperdiefstallen. In dezelfde periode vorig jaar waren dat er nog 933. De halvering is volgens hen te danken aan een hele reeks maatregelen. Zo worden kabels ingegraven, wordt koper vervangen door aluminium en zijn er acties waarbij helikopters worden ingezet die uitgerust zijn met thermische camera’s. De regering verbood van haar kant contante uitbetalingen voor koper.

De spoorbedrijven sensibiliseerden voor de zomer al eens buurtbewoners met een gepersonaliseerde brief.

Bron: De Standaard
Gebruikersavatar
mattias
Berichten: 680
Lid geworden op: wo apr 17, 2013 8:08 am
Locatie: Wervik (BE)
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Buitenland

Bericht door mattias »

Hattrick voor Crossrail in iets meer dan 2 maand...

Goederentreinen botsen op elkaar in Dudzele

05/12/13, 09u58 − Bron: Het Laatste Nieuws
dm UPDATE

In de haven van Zeebrugge is een goederentrein geladen met containers vanmorgen ontspoord ter hoogte van de Toyota-fabriek in Dudzele. De trein reed even voor 9 uur langs een stilstaande trein, geladen met zo'n 150 à 200 personenwagens, toen twee wagons in het midden ontspoorden ter hoogte van de wissel.

De wagons kwamen met de wielen los en botsten tegen de achterzijde van de trein geladen met wagens. Een container kwam zo volledig op de sporen terecht. Niemand raakte gewond maar de sporenbundel Ramskapelle zal zeker tot morgen volledig verhinderd zijn. De goederentreinen die langs die bundel moesten rijden zullen worden omgeleid naar andere bundels waardoor het treinverkeer in de haven gegarandeerd blijft. De takelwerken starten vanmiddag. Er zijn geen chemische stoffen aan boord waardoor er geen gevaar is voor de omgeving. Voor de passagierstreinen is er geen hinder. Infrabel onderzoekt wat er precies is fout gelopen.

Afbeelding

Afbeelding
Foto's te bezichtigen op: Bfoto en Flickr
Gebruikersavatar
Maarten
Berichten: 883
Lid geworden op: za okt 12, 2013 1:18 am
Locatie: België
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Buitenland

Bericht door Maarten »

Meisje (18) gegrepen door trein tijdens fotoshoot

Gepubliceerd: 5 december 2013 6u22

Een 18-jarige meisje is gisteravond in Deurne aangereden door een trein terwijl ze op de sporen foto's aan het nemen was met een vriendin. De tiener stond op de spoorweg en werd gegrepen door een goederentrein. Ze overleed ter plaatse.

Het ongeval gebeurde gisteren rond 19 uur op de spoorweg achter de luchthaven van Deurne. Twee vriendinnen waren met de fiets tot aan de spoorweg gereden om er foto's te nemen. Toen één van de meisjes op de sporen stond, werd ze gegrepen door een goederentrein. De ambulance snelde ter plaatse, maar hulp kon niet meer baten.

De bestuurder van de goederentrein heeft niets gemerkt van de aanrijding. Het voertuig werd pas in Turnhout tegengehouden - zo'n 40 kilometer voorbij de plaats van het ongeval. Waarom de meisjes op die plek foto's namen, is niet duidelijk. Er staat een elektriciteitscabine die bespoten is met graffiti. Het is mogelijk dat ze die wilden gebruiken als decor.

Zowel de spoorwegpolitie als de lokale politie van Antwerpen kwamen ter plaatse na het ongeval. De lokale politie heeft slachtofferhulp aangeboden aan de vriendin en de familie van het meisje.

Bron: HLN

Blijkbaar zou het gaan om een passagierstrein en niet om een goederentrein aldus HGBTF
Laatst gewijzigd door Maarten op do dec 05, 2013 7:05 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Maarten
Berichten: 883
Lid geworden op: za okt 12, 2013 1:18 am
Locatie: België
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Buitenland

Bericht door Maarten »

Auto belandt onder trein in Wortegem-Petegem, chauffeur komt om

Gepubliceerd: 5 november 2013 0u54

In de auto die woensdagavond onder een trein terechtkwam in het Oost-Vlaamse Wortegem-Petegem, zat een 47-jarige man. Hij overleefde het ongeval niet, zegt het parket van Oudenaarde.

Het ongeval gebeurde in de Biesvijverstraat in Wortegem-Petegem. Aan een overweg met slagbomen kwam een auto onder een trein terecht. De bestuurder van de wagen was gestopt op de overweg. Het ging wellicht om een wanhoopsdaad.

Het treinverkeer op de lijn Brussel-Kortrijk werd een tijdlang onderbroken tussen de stations van Anzegem en Oudenaarde.

Bron: HLN
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Buitenland

Bericht door Ronnie »

België bekijkt verlenging subsidies spoorvervoer
12 december 2013

De Belgische regering onderzoekt of de bestaande subsidieregeling voor zogenoemd 'verspreid' spoorvervoer en gecombineerd vervoer moet worden verlengd.
Bij verspreid vervoer moet lading op een groot aantal locaties worden opgehaald, hetgeen veel rangeerwerk meebrengt.
Het is zeer verliesgevend vervoer, zeker zonder subsidie. NMBS bijvoorbeeld legde er vorig jaar 30 miljoen euro op toe. Dit jaar zal ook verlies worden geleden met het verspreid vervoer, ondanks een subsidie van 7,1 miljoen euro die het bedrijf in de eerste zes maanden ontving.

Federaal minister van Overheidsbedrijven Jean-Pascal Labille vreest dat zonder verlenging van de subsidie zwaar moet worden ingegrepen in dit vervoer. Het aantal bedieningspunten zou afnemen en de frequentie van de bediening zou dalen. Een deel van de spoorlading zou weer de weg op gaan.

Het bedrijfsleven maakt zich daarover grote zorgen. Topman Eddy Bruyninckx van het Antwerpse havenbedrijf bijvoorbeeld noemt verspreid spoorvervoer van cruciaal belang voor zijn haven en zeker voor de staal- en chemische industrie daarin.

Labille maakt zich daarom binnen de regering sterk voor een voortzetting. De staatssecretaris voor Mobiliteit, Melchior Wathelet neemt, zegt Labille in antwoord op parlementaire vragen, binnenkort een initiatief 'om opnieuw de vraag van de verlenging van de subsidies op de regeringstafel te leggen'.

Bron: Nieuwsblad Transport
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Buitenland

Bericht door Ronnie »

België blijft verspreid spoorvervoer steunen
23 december 2013

België zal ook volgend jaar subsidies verstrekken aan het zogenoemde 'verspreide' goederenvervoer over het spoor en het gecombineerd vervoer.

De Belgische regering heeft daartoe besloten. Verspreid vervoer is het ophalen en wegbrengen van losse wagons bij het verladende bedrijfsleven. Het is voor een deel verliesgevend.

Er was al een subsidieregeling voor verspreid vervoer, maar deze werd halverwege dit jaar gestaakt. Het bedrijfsleven heeft gepleit voor voortzetting, aangezien anders op veel locaties, onder meer in de havens, dit vervoer niet meer zou worden aangeboden. Dat zou bedrijven grote schade toebrengen.

Het verspreid vervoer over het spoor houdt jaarlijks 200.000 vrachtauto's een dag van de weg en is dus een middel tegen files en de uitstoot van CO2. De subsidieregeling geldt heel 2014.

Bron: Nieuwsblad Transport
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
mattias
Berichten: 680
Lid geworden op: wo apr 17, 2013 8:08 am
Locatie: Wervik (BE)
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Buitenland

Bericht door mattias »

NMBS zoekt leverancier voor 3 miljard euro aan dubbeldektreinen

De NMBS heeft een overheidsopdracht gelanceerd voor de levering van nieuwe dubbeldektreinen. De waarde van het contract wordt geschat op zo'n 3 miljard euro. Met het nieuwe materieel wil de NMBS de toekomstige reizigersgroei opvangen.

De kandidaat-leveranciers moeten zich kenbaar maken tegen de tweede helft van februari, zegt NMBS-woordvoerder Bart Crols. De beslissing volgt later. De treinen moeten geleverd worden tussen 2017 en 2025.
Belga

Het gaat om zo'n 145.000 zitplaatsen. Die moeten deels oud materieel vervangen en deels extra zitplaatsen toevoegen. Daarom moeten ze met het bestaande materieel kunnen worden gekoppeld.

Als wordt overgegaan tot een bestelling, zal dat volgens de NMBS de grootste investering in nieuw rollend materieel zijn in jaren.

bron: De redactie
Foto's te bezichtigen op: Bfoto en Flickr
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Buitenland

Bericht door Ronnie »

Cornu wil meer mogelijkheden om te concurreren

NMBS-topman Jo Cornu wil meer mogelijkheden opdat de NMBS zich zou kunnen voorbereiden op de komst van privé-concurrenten. Hij zegt dat in het magazine Panorama, op Canvas.

Als het van Europa afhangt, rijden er over een paar jaar verschillende treinmaatschappijen op het Belgische spoorwegennet. Dat betekent dat de NMBS zijn monopolie verliest. Cornu zegt dat de NMBS daar niet klaar voor is binnen de huidige regels die de overheid oplegt en pleit ervoor om die regels aan te passen.

Zo is Arriva, een dochtermaatschappij van Deutsche Bahn, al actief in Groot-Brittannië, Nederland en Polen. Ook de Franse spoorwegmaatschappij SNCF en de Nederlandse NS zijn zich volop aan het voorbereiden op de liberalisering van het personenvervoer op het spoor.

"We gaan ons moeten aanpassen aan de kostenstructuur van eventuele concurrenten", zegt Cornu. Hij noemt een voorbeeld: "Tickets in eerste klas. Je kunt daar een dienstverlening bieden die anders is. Je hebt daar ook een ander soort klant. Waarom zouden de spoorwegen niet mogen proberen daar geld aan te verdienen? Het nieuwe beheerscontract moet een belangrijke stap in die richting kunnen zetten."

De onderhandelingen voor die nieuwe beheersovereenkomst voor het spoor zijn volop aan de gang.

Bron: De Redactie
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
mattias
Berichten: 680
Lid geworden op: wo apr 17, 2013 8:08 am
Locatie: Wervik (BE)
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Buitenland

Bericht door mattias »

Bezorgde treinbestuurder krijgt klappen in Leuven

Een behulpzame treinbestuurder heeft klappen gekregen in het station van Leuven. De man hoorde tumult op het perron en ging een kijkje nemen. Hij zag zijn treinbegeleider een discussie hebben met een groepje jongeren. De machinist werd opgemerkt door een van de jongens en die verkocht hem een vuistslag op de kaak en een stamp tegen de knie, meldt Het Nieuwsblad.

Meer op: De morgen


Ziekelijk! :evil:
Foto's te bezichtigen op: Bfoto en Flickr
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Buitenland

Bericht door Ronnie »

Naar luchthaven sporen weer wat duurder
Bewerkt door: Toon Mast, 17/01/14 - 14u48 Bron: Belga

UPDATE De Diabolo-toeslag, de toeslag die geldt voor elke treinreis naar of vanuit Brussels Airport, wordt vanaf 1 februari verhoogd. Treinreizigers betalen vanaf dan 5,07 euro bovenop de prijs van hun ticket, in plaats van de huidige 4,44 euro. Dat melden spooronderneming NMBS en spoorinfrastructuurbeheerder Infrabel.

De verhoging met 0,63 cent (of ruim 14 procent) is nodig "voor het garanderen van het financieel evenwicht van Northern Diabolo NV, de private investeerder in het Diabolo-project", zo staat in een persbericht. "Als bepaalde reizigersaantallen niet worden gehaald, dan heeft Northern Diabolo de mogelijkheid om een verhoging van het reizigerssupplement te vragen", legt Infrabel-woordvoerder Frédéric Petit uit. "Dat is nu gebeurd." Petit benadrukt wel dat de reizigersaantallen de laatste maanden "in een positieve flow" zitten.

Concrete cijfers worden niet gegeven, maar volgens Infrabel "maakt ongeveer 20 procent van de mensen die zich van en naar de luchthaven begeven, gebruik van de trein." Minister van Overheidsbedrijven Jean-Pascal Labille (PS) zei dinsdag wel in de Kamercommissie Infrastructuur dat in de eerste helft van 2013 de Diabolo-toeslag werd betaald door 1.682.105 reizigers.

De investering in het Diabolo-project bedroeg 678 miljoen euro (uitgedrukt in prijsniveau 2012). Daarvan was 290 miljoen euro afkomstig van de private partner Northern Diabolo NV en werd 388 miljoen euro geïnvesteerd door Infrabel vanuit de overheidsdotatie.

Absurd
De reizigersvereniging TreinTramBus reageert onthutst op de verhoging van het Diabolo-toeslag tot meer dan 5 euro. "We vonden de toeslag al te duur. De reiziger die voor de milieuvriendelijke vervoersoplossing kiest, wordt nu nog zwaarder gestraft", zegt Jan Vanseveren. Hij spreekt van een absurde toeslag. "Wie vanuit Brussel naar de luchthaven spoort, betaalt drie keer meer dan het tarief voor een andere treinrit over dezelfde afstand", aldus Vanseveren.

TreinTramBus blijft daarom hameren op een meer eerlijke verdeling. "Wij blijven pleiten voor een minieme taks op de vliegtuigtickets in plaats van de toeslag, zodat de kost beter wordt verspreid over alle vliegtuigpassagiers. Spijtig genoeg worden wij niet gehoord in deze zaak.

Bron: Het Laatste Nieuws
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Buitenland

Bericht door Ronnie »

NMBS pakt Diabolo-zwartrijders aan

Binnenland De NMBS overweegt poortjes te laten plaatsen in het treinstation Brussel-Luchthaven om zo de strijd aan te gaan tegen de reizigers die geen Diabolo-toeslag betalen. Dat schrijft De Standaard dinsdag. De NMBS "enkele miljoenen euro per jaar" bijpassen voor reizigers die de toeslag niet betalen.

De NMBS heeft vastgesteld dat een deel van de ruim 3,3 miljoen reizigers die in 2013 gebruik maakten van het station onder Brussels Airport geen Diabolo-toeslag betaalde. Het percentage reizigers dat de toeslag ontwijkt, kon de vervoersmaatschappij echter niet meedelen.

De NMBS zoekt nu naar een manier om het zwartrijden een halt toe te roepen. Er wordt gedacht om in Brussel-Luchthaven poortjes te plaatsen voor wie van en naar het luchthavengebouw gaat. Deze zouden gesloten blijven bij de mensen die geen biljet met Diabolo-toeslag hebben, waarop de zwartrijders een boete zouden moeten betalen.

Vanaf 1 februari wordt de Diabolo-toeslag verhoogd van 4,44 euro naar 5,07 euro.

Bron: Gazet van Antwerpen
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Maarten
Berichten: 883
Lid geworden op: za okt 12, 2013 1:18 am
Locatie: België
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Buitenland

Bericht door Maarten »

‘Dit is de trein naar Auschwitz’

Gepubliceerd: 12 februari 2014 11u08

Reizigers op de trein tussen Namen en Brussel kregen twee weken geleden een bijzonder wansmakelijke boodschap te horen. ‘Dames en heren, dit is de trein naar Auschwitz. Alle joden worden verzocht straks af te stappen en een douche te nemen,’ klonk het door het intercomsysteem.


Het incident vond plaats op vrijdag 31 januari toen de trein rond 17.12 uur binnenreed in het station van Ottignies. Wie de boodschap de wereld ingestuurd heeft is vooralsnog niet duidelijk. Het Brusselse parlementslid Viviane Teitelbaum (MR) vermoedt dat een jeugdbende over een sleutel beschikt van de kasten die de intercominstallatie afschermen.

De NMBS zit erg verveeld met de zaak en heeft klacht ingediend tegen onbekenden. Het bedrijf onderzoekt ook hoe de daders de kast met het intercomsysteem konden openen. ‘Na een aankondiging wordt de kast altijd afgesloten door de treinbegeleider, dat is een standaardprocedure,’ aldus NMBS-woordvoerder Bart Crols in het Radio 1-programma Nieuwe Feiten.

In mei 2012 was er een vergelijkbaar incident op de trein van Namen naar brussel. ‘Welkom op de trein met bestemming Auschwitz. Alle Joden worden verzocht om in Buchenwald af te stappen’, klonk het toen. De daders van dat incident werden nooit gevonden.

Bron:De Standaard
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Buitenland

Bericht door Ronnie »

Laatste werken aan Liefkenshoekspoorverbinding

Infrabel is momenteel bezig met de laatste spoorwerken op het 16,2 km lange traject van de Liefkenshoekspoorverbinding. Het vormt een mijlpaal in de realisatie van de nieuwe, rechtstreekse goederenverbinding tussen de Antwerpse Linker- en Rechteroever.

Het doel is een verdere verhoging van de spoorcapaciteit in de Antwerpse haven. Dat meldt spoorinfrastructuurbeheerder Infrabel woensdag.

De bouw van de tunnel, waaraan sinds 2008 gewerkt wordt, zit volgens Infrabel nog steeds op schema. Sinds meer dan anderhalf jaar werkt de spoorinfrastructuurbeheerder aan de aanleg van de sporen, de seininrichting en de bovenleidingen. Het betreft ongeveer 18 km aan sporen en bovenleidingen op bedding én 15,5 km aan sporen en bovenleidingen in de tunnels.

Momenteel wordt de laatste hand gelegd aan de spoorinfrastructuur in de geboorde tunnelkokers en op Rechteroever. De seininrichtings- en bovenleidingswerken worden afgerond tegen eind april. "Het einde van de spooruitrustingswerken vormt een belangrijke mijlpaal in het project. Vervolgens kan de nieuwe spoorinfrastructuur grondig worden getest, inclusief het Europese seininrichtingssysteem ETCS", zegt Frédéric Petit van Infrabel.

Ook de installatie van de verschillende veiligheidssystemen wordt dit voorjaar uitgebreid getest. Vervolgens wordt ook de onderlinge integratie van al deze technieken getest. In december kan de Liefkenshoekspoorverbinding in gebruik worden genomen.

Bron: Gazet van Antwerpen
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Buitenland

Bericht door Ronnie »

Tankplaats voor dieseltreinen in Gentse haven altijd open
door Eindredactie TotaalTrans / op 25 maart 2014 om 14:15 /

Spoorinfrastructuurbeheerder Infrabel en de West-Vlaamse brandstoffenleverancier G&V Energy Group hebben maandag in het Gentse havengebied een openbare tankinstallatie voor diesellocomotieven geopend. De tankplaats is zeven dagen per week en 24 uur per dag open voor elke spooroperator.

De installatie werkt volledig automatisch met een tankkaartsysteem en is de klok rond toegankelijk voor alle spooroperatoren. De opvolging van de tankbeurten gebeurt online. De pomp kan 500 liter per minuut tanken waardoor de allergrootste locomotieven in amper tien minuten gevuld zijn. De tankplaats is ook een belangrijke verbetering op het vlak van de zorg voor het milieu in de haven. Diesellocomotieven werden vroeger op een mobiele manier van brandstof voorzien met een vrachtwagen. Op de plaats waar de locomotieven tanken, legde Infrabel een ondoordringbare betonnen plaat aan met een speciaal afvoersysteem om olie op te vangen.

Bron: Totaal Trans
Goed sporen. Daar houden we van.
PeterGootzen
Berichten: 94
Lid geworden op: za mar 29, 2014 9:18 am

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Buitenland

Bericht door PeterGootzen »

Ronnie schreef:Tankplaats voor dieseltreinen in Gentse haven altijd open
door Eindredactie TotaalTrans / op 25 maart 2014 om 14:15 /

Spoorinfrastructuurbeheerder Infrabel en de West-Vlaamse brandstoffenleverancier G&V Energy Group hebben maandag in het Gentse havengebied een openbare tankinstallatie voor diesellocomotieven geopend. De tankplaats is zeven dagen per week en 24 uur per dag open voor elke spooroperator.

De installatie werkt volledig automatisch met een tankkaartsysteem en is de klok rond toegankelijk voor alle spooroperatoren. De opvolging van de tankbeurten gebeurt online. De pomp kan 500 liter per minuut tanken waardoor de allergrootste locomotieven in amper tien minuten gevuld zijn. De tankplaats is ook een belangrijke verbetering op het vlak van de zorg voor het milieu in de haven. Diesellocomotieven werden vroeger op een mobiele manier van brandstof voorzien met een vrachtwagen. Op de plaats waar de locomotieven tanken, legde Infrabel een ondoordringbare betonnen plaat aan met een speciaal afvoersysteem om olie op te vangen.

Bron: Totaal Trans
Ben er inmiddels al twee keer gaan tanken :-) Hij ligt in het goederenstation Gent Zeehaven, ter hoogte van het seinhuis blok 1.
Gebruikersavatar
Peter
Site Admin
Berichten: 7617
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:04 pm
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Buitenland

Bericht door Peter »

België: 15 miljoen spoorsubsidie

02 april 2014

De Belgische overheid trekt dit jaar 15 miljoen euro uit voor ondersteuning van het nationale spoorgoederenvervoer. Dit heeft staatssecretaris voor Mobiliteit Melchior Wathelet geantwoord op vragen van parlementslid Tanguy Veys.

Het gaat om een eenmalige regeling met terugwerkende kracht tot begin dit jaar. Van het budget is 4,5 miljoen bestemd voor gecombineerd vervoer (containers) en 10,5 miljoen voor verspreid vervoer, het ophalen en wegbrengen van losse wagons bij het verladende bedrijfsleven.

De Belgische regering nam eind vorig jaar al het principebesluit om het goederenvervoer per spoor nog een jaar te ondersteunen en kwam daarmee terug van een eerder besluit om de spoorsubsidies te beëindigen. Vorig jaar ging er nog 10 miljoen naar het gecombineerde vervoer en 15 miljoen naar het verspreid vervoer.

Bron: Nieuwsblad Transport
“Hallo cargo!”
Plaats reactie