Chloortreinen Duitsland - Botlek

Nieuws en andere gepubliceerde informatie
Forumregels
Een bronvermelding is verplicht bij het overnemen van nieuwsberichten van andere sites.
Plaats reactie
reMARKable
Berichten: 428
Lid geworden op: vr feb 07, 2014 8:35 pm
Locatie: Gelderland
Contacteer:

Chloortreinen Duitsland - Botlek

Bericht door reMARKable » do okt 02, 2014 6:48 am

Bonden: chloortreinen Akzo worden niet gelost

ROTTERDAM (ANP) - De vakbonden FNV Bondgenoten, CNV Vakmensen en De Unie werken niet mee aan het lossen van chloortreinen als AkzoNobel besluit deze naar Rotterdam te laten rijden. Dat lieten de bonden woensdagavond weten.

AkzoNobel maakte dinsdag bekend voorbereidingen te treffen om chloor per spoor vanuit Duitsland naar het Botlekgebied te transporteren. Het verf- en chemieconcern kan zijn klanten daar onvoldoende chloor leveren omdat werknemers bij de chloorfabriek van AkzoNobel in de Botlek staken.

Bestuurder Ron Vos van FNV Bondgenoten zegt dat niet wordt meegewerkt met het lossen van de chloortreinen, omdat wordt gestaakt. Volgens de bonden is het ,,bizar'' dat AkzoNobel chloortreinen wil laten rijden terwijl het bedrijf bij de rechter bepleitte dat de productie van chloor vanwege de veiligheid niet naar bijna 0% kan worden gebracht. ,,En dan wel met het chloor over het spoor?”, aldus de bonden.

Bron: De Gelderlander

En chloor rijdt in Duitsland gewoon door de binnensteden... ;)

reMARKable
Berichten: 428
Lid geworden op: vr feb 07, 2014 8:35 pm
Locatie: Gelderland
Contacteer:

Re: Chloortreinen Botlek - Duitsland

Bericht door reMARKable » do okt 02, 2014 6:51 am

Akzo wil chloortrein vanwege staking

AkzoNobel treft voorbereidingen om een chloortrein vanuit Duitsland naar het Rotterdamse Botlekgebied te laten rijden. Dat bevestigt een woordvoerder van het bedrijf.

Het chemieconcern wil de trein inzetten omdat er een tekort aan chloor dreigt te ontstaan door de staking bij de chloorfabriek van AkzoNobel in het Botlekgebied.

Veiligheidsrisico's
Sinds 2006 zijn er nauwelijks nog chloortransporten door Nederland. AkzoNobel en het Rijk spraken dat destijds af vanwege de veiligheidsrisico's. Een aantal keer per jaar rijdt er nog wel zo'n trein, bijvoorbeeld als dat vanwege onderhoud nodig is.

De trein zal, als hij ingezet wordt, vanaf het Duitse Ibbenburen over de Betuwelijn naar het Botlekgebied rijden.

Of de trein daadwerkelijk gaat rijden, hangt volgens het bedrijf af van de duur van de staking en de exacte vraag naar chloor. Wanneer dat wordt besloten, is volgens de woordvoerder nog onduidelijk.

Blijven draaien
Werknemers proberen met de staking bij de chloorfabriek een loonsverhoging van 10 procent af te dwingen.

De rechter bepaalde eerder al dat de fabriek op ongeveer 40 procent, en inmiddels zelfs op 60 procent, van de maximale capaciteit moet blijven draaien. Hiermee moet voorkomen worden dat er milieu- en veiligheidsproblemen ontstaan bij klanten van het bedrijf.

Bron: NOS.nl

De laatste reguliere rit van de chloortrein was in 2006

reMARKable
Berichten: 428
Lid geworden op: vr feb 07, 2014 8:35 pm
Locatie: Gelderland
Contacteer:

Re: Chloortreinen Duitsland - Botlek

Bericht door reMARKable » za okt 04, 2014 8:32 am

Chloortrein blijft rijden door Twente

ENSCHEDE - Chloortreinen blijven door Twente naar het Botlekgebied rijden, zij het incidenteel. Dat gebeurt via het traject Oldenzaal - Hengelo - Deventer - Amerfoort - Diemen - Rotterdam.

Andere routes, bijvoorbeeld via de Betuwelijn, zijn minder geschikt en duurder. Dat blijkt uit onderzoek. Chloorproducent Akzonobel en railvervoerder DB Schenker kiezen er voor gebruik van de Twentelijn. Volgens een convenant dat Akzonobel en rijksoverheid in 2006 hebben gesloten blijft incidenteel chloortransport per spoor mogelijk. Met per jaar een maximum van circa 50 treinen. Vorig jaar reden er acht. Vanwege een staking bij de Akzonobelfabriek bij Rotterdam gaan er binnenkort mogelijk geregeld chloortreinen rijden. Politieke partijen zijn verontrust. Lees er zaterdag meer over in De Twentsche Courant Tubantia.

Bron: Tubantia

Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 15289
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Locatie: Roggel
Contacteer:

Re: Chloortreinen Duitsland - Botlek

Bericht door Ronnie » wo okt 22, 2014 9:47 am

Overheid kan chloortransport AkzoNobel niet tegenhouden
DOOR EINDREDACTIE TOTAALTRANS / OP 20 OKTOBER 2014 OM 08:55

Staatssecretaris Mansveld van Infrastructuur en Milieu kan incidentele chloortransporten van AkzoNobel niet tegenhouden. Dat schrijft zij op Kamervragen. AkzoNobel zou vanwege stakingen bij de chloorfabriek in het Botlekgebied weer chloortreinen willen laten rijden. Er zou vanwege de staking een gebrek aan chloor te dreigen ontstaan.

Volgens Mansveld mag AkzoNobel op basis van het ‘Convenant Akzo chloortransporten’ uit 2002 incidenteel chloortransporten uitvoeren. ‘Dit convenant staatAkzoNobel incidenteel transport van chloor door Nederland toe in geval van voorziene en onvoorziene vermindering en om uitval van de lokale productie op te vangen, met het doel bestaande afnamecontracten te kunnen nakomen.’

Bron: Totaaltrans
Von den Bergen bis an die See mit MRCE

reMARKable
Berichten: 428
Lid geworden op: vr feb 07, 2014 8:35 pm
Locatie: Gelderland
Contacteer:

Re: Chloortreinen Duitsland - Botlek

Bericht door reMARKable » za mar 21, 2015 9:46 am

2 maanden lang chloortreinen op Betuweroute
Geplaatst op 21 maart 2015, Laatste update 21 maart, 06:57

ARNHEM - Tot eind april rijden chloortreinen over de Betuweroute. Sinds 15 maart gaan 15 treinen met 5.400 ton chloor over het spoor van het Duitse Ibbenbüren naar Rotterdam. De chloorfabriek van AkzoNobel in de Botlek ligt 2 maanden stil door werkzaamheden.

Het is voor het eerst dat transporteur DB Schenker de Betuweroute gebruikt. Voorheen werd die ongeschikt geacht en reden chloortreinen in de nachtelijke uren een kronkelroute door Nederland om ander spoorverkeer te vermijden. Daar zijn meerdere malen kamervragen over gesteld.

Kinderziektes
"In 2013 vervoerden we voor het laatst chloor per trein door Nederland”, zegt Jelle Rebbers van DB Schenker. "Sindsdien zijn de kinderziektes aan beveiligingssystemen en tunnels van de Betuweroute verholpen. Bovendien heeft Deutsche Bahn, eigenaar van DB Schenker, sinds 2013 een eigen verkeersleiding die chloortransporten in Duitsland en Nederland in de gaten houdt en begeleidt.”

Wanneer de treinen precies rijden, wordt uit veiligheidsoverwegingen niet bekend gemaakt.

Bron: De Gelderlander
Laatst gewijzigd door Ronnie op za mar 21, 2015 5:34 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Link gerepareerd

Henk1619
Berichten: 886
Lid geworden op: do jan 14, 2016 8:45 pm

Re: Korte Nieuwsberichten Nederland

Bericht door Henk1619 » ma apr 11, 2016 5:30 pm

'Definitief einde aan chloortransport Betuwelijn'
Geplaatst op: 21 maart 2016
Laatste update: 22 maart, 08:03

Het ministerie van Infrastructuur en Milieu werkt aan een definitief einde van chloortransporten over de Betuwelijn. Dat melden burgemeester en wethouders van Zwijndrecht. Vorig jaar ontstond in de gemeenteraden van Zwijndrecht en Gorinchem ophef, omdat er toch treinen met chloor reden.

Vanwege het grote gevaar is dat in beginsel verboden. Omdat de fabriek van Akzo op de Maasvlakte stillag voor onderhoud, moest er echter chloor uit Duitsland komen en gaf het ministerie toch toestemming.

Het rijk studeert nu op oplossingen die een alternatief vormen. In de Zwijndrechtse raad werd al geopperd dat Akzo gewoon genoeg opslagcapaciteit moet regelen om een onderhoudsstop te overbruggen. Ook daar kijkt het ministerie naar, aldus burgemeester en wethouders.

Bron: destentor.nl

Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 15289
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Locatie: Roggel
Contacteer:

Re: Chloortreinen Duitsland - Botlek

Bericht door Ronnie » do jul 13, 2017 4:54 pm

Uiterlijk in 2021 einde aan chloortreinen
Gepubliceerd op 13-07-2017 om 14:20

Het incidentele transport van chloor over het spoor zal in 2021 definitief verleden tijd zijn. Daarover heeft staatssecretaris Sharon Dijksma van Infrastructuur en Milieu donderdag afspraken gemaakt met AkzoNobel. De ambtsvrouw wil dat het chloortransport volledig beëindigd wordt en bovendien moet chlooropslag in Rotterdam veiliger gemaakt worden. Hiermee verwacht ze de risico’s van het omgaan met chloor zo veel mogelijk te beperken.

Bron: Spoorpro.nl
Von den Bergen bis an die See mit MRCE

Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 15289
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Locatie: Roggel
Contacteer:

Re: Chloortreinen Duitsland - Botlek

Bericht door Ronnie » ma mei 28, 2018 4:21 pm

Chloortreinen verleden tijd met tweede productielijn AkzoNobel
Gepubliceerd op 28-05-2018 om 11:10

AkzoNobel gaat een tweede productielijn bouwen, zodat het chemiebedrijf ook tijdens periodiek onderhoud of storingen aan de vraag naar chloor kan voldoen. Deze productielijn zal uiterlijk in 2021 klaar zijn. Met de ingebruikname komt er een einde aan chloortransporten per spoor in Nederland, die nu nog incidenteel plaatsvinden.

Bron: Spoorpro.nl
Von den Bergen bis an die See mit MRCE

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast