Intercity Eindhoven-Heerlen door naar Aken

Nieuws en andere gepubliceerde informatie
Forumregels
Een bronvermelding is verplicht bij het overnemen van nieuwsberichten van andere sites.
Plaats reactie
Andre
Site Admin
Berichten: 1676
Lid geworden op: zo aug 19, 2012 10:46 am
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Intercity Eindhoven-Heerlen door naar Aken

Bericht door Andre » wo aug 22, 2012 8:01 pm

Oud nieuws van Spoortechniek.nl
door Jan-Willem » Vr 05 Sep 2008, 16:08
Jan-Willem schreef:HEERLEN – De Intercity Eindhoven-Heerlen wordt doorgetrokken naar Aken. Dat kan, nu de doortrekking een zogenoemde Europese Interregsubside krijgt van anderhalf miljoen euro.

De gemeente Heerlen lapt nog eens hetzelfde bedrag bij. Dat maakte samenwerkingsverband Parkstad Limburg van zeven Limburgse gemeenten vrijdag bekend. De subsidie was aangevraagd door Parkstad Limburg, de stad Aken en de Aachener Verkehrsverbund, samen met de NS en de Deutsche Bahn.

De Europese subsidie maakt deel uit van een grotere aanvraag van 6,5 miljoen euro door de bij het grensoverschrijdend openbaar vervoer aangesloten (EU-)regio’s, onder leiding van de gemeente Eindhoven. Die subsidie is volledig toegekend. Venlo was ook in de race voor een doortrekking van de intercity naar Duitsland. Wat dit nu voor deze stad betekent, is nog niet duidelijk.

Bron: ED.nl

Benieuwd of wij die ook moeten rijden. Zou me wel wat lijken. :)
door Niels » Vr 05 Sep 2008, 18:22
Niels schreef:Interessant. Vooral ook hoe de NS dit wil gaan aanpakken. Stoten ze het traject Sittard-Heerlen-Aachen dan af, of gaan we de bovenleiding aanpassen? :? Of krijgen de Traxx'en van Hi-Speed een permanente klus erbij omdat zij meerspanningslocomotieven zijn? :twisted:

Lijkt me wel lachen om midden in Aachen (op het station, in dienst) opeens een VIRM tegen te komen trouwens... :-D
door Raymond » Vr 05 Sep 2008, 19:35
Raymond schreef:Europese steun voor doortrekken IC Heerlen-Aachen

'€ 1,5 miljoen voor economische structuurversterking van Parkstad'

Parkstad Limburg, Aachen en de Aachener Verkehrsverbund hebben samen met hun vervoerspartners de NS en de Deutsche Bahn europese subsidie aangevraagd voor het doortrekken van de bestaande intercityverbinding Eindhoven-Heerlen naar Aachen. Met succes, want deze aanvraag is goedgekeurd. Dit betekent € 1,5 miljoen subsidie van Europa. De gemeente Heerlen neemt de co-financiering (ook nog eens € 1,5 miljoen) voor haar rekening. Hiermee krijgt de ontwikkeling van deze grensregio tot euregionaal kennis- en hoogwaardig technologisch knooppunt een enorme impuls.

De € 1,5 miljoen voor het doortrekken van de bestaande IC-verbinding Eindhoven-Heerlen naar Aachen maakt deel uit van een veel grotere aanvraag. De bij het grensoverschrijdend openbaar vervoer aangesloten (eu)regio’s hebben onder leiding van de gemeente Eindhoven met het Interreg IV-B “RoCK-project” (Regions of Connected Knowledge) € 6,5 miljoen europese subsidie aangevraagd en toegekend gekregen. Een belangrijke impuls voor de economische ontwikkeling van de kennis-as Eindhoven-Aachen.

Onderzoek: IC-verbinding met Duitsland via Heerlen-Aachen winstgevend

Deze succesvolle aanvraag is mede tot stand gekomen door een businesscase, die aantoonde dat het doortrekken van de IC-verbinding naar Duitsland over Heerlen 120% kostendekkend is. Deze businesscase hield een gezamenlijk onderzoek in met de gemeente Eindhoven naar het doortrekken van de IC-verbinding naar Duitsland via de lijnen Heerlen-Aachen en Venlo-Düsseldorf. De lijn Heerlen-Aachen liet een meer dan sluitend resultaat zien.

Europese en euregionale steun brengen Parkstad dichter bij Aachen-Köln-Düsseldorf

Op 31 maart ondertekenden de ministers van Verkeer, de heren Eurlings en Wittke (van de Duitse deelstaat Nordrhein Westfalen), alsmede de overige betrokken vertegenwoordigers van de Duitse en Nederlandse autoriteiten en vervoerders deze businesscase. Daarnaast werd er op 30 juni een euregionale overeenkomst voor het grensoverschrijdend openbaar vervoer door alle betrokken partijen (onder andere de ministeries en de provincies) ondertekend, waarin ook inspannings-verplichtingen voor dit gebied staan geformuleerd. Belangrijke stappen die Parkstad en Aachen nog verder verbinden en Parkstad via Aachen rechtsreeks aansluiten op de hogesnelheidslijn Köln, Düsseldorf en andere grootstedelijke regio’s over de Duitse grens.

Verbinding naar Aachen biedt Parkstad nieuw economisch perspectief

In Aachen worden de komende jaren forse investeringen gedaan in twee nieuwe campussen van de technische hogeschool, de RWTH, die onlangs is uitgeroepen tot exellenz Universität door de Duitse staat. De nieuwe campussen Melaten en Westbahnhof worden aan de rand van de stad gebouwd. Voor Parkstad opent dit de mogelijkheden om Avantis als derde campus aan te haken en zo met Aachen deze regio tot een euregionaal kennisknooppunt te ontwikkelen. Een knooppunt dat kennis, technologie, nieuwe energie en medisch specialisme van het hoogste niveau bundelt en letterlijk met elkaar verbindt. De europese steun voor het doortrekken van de IC-verbinding naar Aachen en de inspanningen om de lightrail-verbinding Heerlen-Aachen via Avantis te laten lopen, zijn van cruciaal belang voor deze ontwikkeling. Een ontwikkeling die alleen al aan Duitse kant 15.000 nieuwe banen creëert.

Reactie Parkstadbestuur

Het Parkstadbestuur acht de Europese steun van groot belang voor de verdere structuurversterking van de regio en de samenwerking met Aachen. Zij ziet hierin de erkenning voor het belang van de ontwikkeling van sterke grensregio’s en rekent op verdere steunverwerving, ook landelijk, samen met de provincie Limburg.

De 4 prioritaire projecten van de regio Parkstad Limburg (die als plan van aanpak van het Grensoverschrijdend Openbaar Vervoer deel uitmaken van de strategische Parkstad-agenda):

1. Passeerspoor Landgraaf en uitbouw station Herzogenrath

Dit is een eerste stap om de al bestaande capaciteitsproblemen op dit niet geëlektrificeerd enkelsporig baanvak op te lossen en een belangrijke voorwaarde voor het doortrekken van de genoemde IC-verbinding. De provincie heeft inmiddels € 5 miljoen toegezegd voor de aanleg van het dubbelspoor. En van Duitse zijde is € 5,6 miljoen ter beschikking gesteld voor de uitbouw van het station Herzogenrath.

2. IC-Verbinding Eindhoven - Heerlen – Aachen

De genoemde businesscasestudie met een meer dan sluitend resultaat (120%) ligt op tafel en biedt ook oplossingen op technisch vlak. Er is steun vanuit vele kanten en ook de vervoerders werken mee aan het project. De Interreg IV-B aanvraag is inmiddels goedgekeurd. Parkstad gaat nu samen met de partners aan de slag.

3.Verbinding (Maastricht -) Heerlen – Kerkrade – Avantis - Aachen

Er is al een groot potentieel aan grensoverschrijdende verplaatsingen tussen Kerkrade en Aachen van rond de 10.000 per dag maar op dit moment nog een onvoldoende OV-verbinding. Een quickscan en een verder gaande dienstregelings- en infrastructurele studie laten duidelijk zien dat de verbinding haalbaar is. Parkstad, Avantis en de RWTH worden hiermee optimaal met elkaar verbonden en goed aangesloten op het HST station Aachen. En er komt meer capaciteit beschikbaar op het hoofdspoornet.

4. Dubbelspoor & elektrificatie Heerlen – Herzogenrath

Deze laatste stap betekent een duurzame oplossing voor een betrouwbare exploitatie van zowel de doorgetrokken IC-verbinding als het regionaal personen- en alsmaar groeiend goederenvervoer over het spoor. De bedoeling is dit stap voor stap aan te pakken en te beginnen met het stuk Heerlen - Landgraaf.


Bron: http://www.parkstad-limburg.nl/pagina.php?pagid=270

---
door Ronnie » Za 06 Sep 2008, 18:46
Ronnie schreef:Een bericht uit Dagblad De Limburger, met ook een reactie van de gemeente Venlo:

Intercity naar Heerlen door naar Aken

De Intercity Eindhoven-Heerlen wordt doorgetrokken naar Aken. Dat kan nu de doortrekking een zogenoemde Europese Interregsubsidie krijgt van anderhalf miljoen euro. De gemeente Heerlen lapt nog eens hetzelfde bedrag bij.
Heerlen
ANP

De gemeente Heerlen lapt nog eens hetzelfde bedrag bij. Dat maakte samenwerkingsverband Parkstad Limburg van zeven Limburgse gemeenten vrijdag bekend. De subsidie was aangevraagd door Parkstad Limburg, de stad Aken en het Aachener Verkehrsverbund, samen met de NS en de Deutsche Bahn.
De Europese subsidie maakt deel uit van een grotere aanvraag van 6,5 miljoen euro door de bij het grensoverschrijdend openbaar vervoer aangesloten (EU-)regio’s, onder leiding van de gemeente Eindhoven. Die subsidie is volledig toegekend.

Venlo wil ook een intercityverbinding vanuit Eindhoven met Düsseldorf. Maar Heerlen krijgt nu alvast groen licht omdat het rendement daar gegarandeerd is en in Venlo nog niet. Dat komt volgens een woordvoerder van de gemeente Venlo onder meer door de toeslag per kilometer die treinreizigers in Duitsland extra moeten betalen. „Heerlen ligt zes kilometer van Aken, Venlo vijftig van Düsseldorf, dat maakt het erg duur”, aldus de woordvoerder.

Ook betwist Venlo een berekening van het aantal reizigers, zoals eerder becijferd in een businessplan. Venlo denkt dat veel Duitse pendelaars gebruik zullen maken van de trein. Ten slotte zijn er nog technische problemen omdat de Duitsers een ander soort hoogspanning op de bovenleiding hebben.

„Maar het is niet zo dat Heerlen wint en Venlo verliest”, zei de Venlose woordvoerder. „We hebben allebei belang bij grensoverschrijdende verbindingen.” Venlo laat nu een nieuw onderzoek doen.

Bron: Dagblad De Limburger

door Ronnie » Do 11 Sep 2008, 18:12
Ronnie schreef:Petitie grensoverschrijdend openbaar vervoer

Parkstad en de gemeente Heerlen bieden donderdag in Den Haag een petitie aan over de grensoverschrijdende openbaar vervoer verbindingen tussen Heerlen en Aken. Parkstad en Aken zetten in op een spoorverbinding tussen Heerlen, Aken, Keulen en Düsseldorf.

En een treinverbinding tussen bedrijventerrein Avantis en de twee campussen die in Aken worden gebouwd bij de universiteit. Vorige week kreeg Parkstad nog een Europese subsidie van 1,5 miljoen euro voor het doortrekken van de intercitylijn van Heerlen naar Aken. Donderdag vergadert de kamercommissie Verkeer en Waterstaat in Den Haag over een voorstel voor grensoverschrijdend openbaar vervoer. Ook het comité Trein Terug in Eijsden zal vandaag in Den Haag een petitie aanbieden. Het comité ijvert voor het weer openstellen van het station in Eijsden.

Bron: L1
door Bart » Vr 12 Sep 2008, 17:46
Bart schreef:Reizigersverkeer van en naar Duitsland is blijkbaar niet alleen in België een probleem...
Bij ons rijdt bitter weinig verkeer naar DU. Enkel een IR-treintje van Luik naar Aachen (passeert onder andere in de nieuwe stopplaats Hergenrath).

BDJ
door Niels » Vr 12 Sep 2008, 18:22
Niels schreef:En toch moet er zeker wel potentieel zijn. De Benelux-trein rijdt bij mijn weten ook altijd goedgevuld rond. :?
door Kars » Ma 26 Apr 2010, 21:24
Kars schreef:In 2015 per intercity naar Aken en Düsseldorf

Gepubliceerd: 24 april 2010 9.30

De Duitse stations Aken en Düsseldorf moeten in 2015 deel uitmaken van het Nederlandse intercitynet. Een motie van die strekking is deze week aangenomen door de Tweede Kamer.

Minister Camiel Eurlings bekijkt nu of het ook daadwerkelijk juridisch mogelijk is om de Duitse stations toe te voegen aan het zogeheten hoofdrailnet. Lukt dat, dan betekent dit een grote opsteker voor bestaande initiatieven om de intercity's die nu nog in Heerlen en Venlo eindigen, door te trekken richting Duitsland.

Vorig jaar werd al besloten 20 miljoen euro vrij te maken voor de intercity Eindhoven-Heerlen-Aken, waardoor de landelijke concessiestart in 2015 waarschijnlijk niet hoeft te worden afgewacht. Het onderschrijven van de initiatiefnota betekent ook dat er definitief 9 miljoen euro vrijkomt voor de Avantislijn van Kerkrade naar Aken.

Bron: Dagblad de Limburger
door Bart » Ma 26 Apr 2010, 22:05
Bart schreef:Geldt ook voor België. Maar omwille van gevreesde concurrentie met de HSL is die jaren geleden afgeleid naar Eupen.
Goed voor Eupen, uiteraard. Maar het stoppertje naar Aachen dat nu overblijft, is echt te weinig.

Voor een IC naar Aken, zowel uit BE als NL!
door Hugo » Vr 30 Apr 2010, 00:23
Hugo schreef:Eupen...tja, Aken ligt toch echt wat beter in de markt, economisch gezien denk ik :mrgreen:

Ik hoop niet dat je Van Eupen bedoeld...das een wereld van verschil :D
door Bart » Vr 30 Apr 2010, 11:25
Bart schreef:Eupen is de hoofdstad van het Duitstalige deel van België. Kijk maar op G Maps ;)
door Ronnie » Vr 16 Sep 2011, 19:15
Ronnie schreef:Intercityverbinding tussen Eindhoven en Aken

Eind 2013 kan er een intercity rijden tussen Eindhoven en Aken. VVD-kamerlid Charlie Aptroot maakt zich daar sterk voor. In een brief aan minister Melanie Schultz Van Haegen van Infrastructuur en Milieu vraagt Aptroot om vaart te zetten achter de treinverbinding. Aan Duitse zijde zouden geen procedures de intercityverbinding in de weg staan. De intercity van Eindhoven rijdt nu tot Heerlen.

Reizigers richting Aken moeten daar overstappen. Als de intercity kan doorrijden tot Aken verkort dat de reistijd met een half uur.

Bron: L1
door Thieskes » Vr 16 Sep 2011, 20:58
Thieskes schreef:Dus vanaf Heerlen flink gas geven en dan hopen tot in Aken uit te rollen? Of een dieselloc tussen Aken en Heerlen. :P
door Ronnie » Vr 16 Sep 2011, 21:31
Ronnie schreef:Nee, via de Avantislijn ;) .
door Thieskes » Za 17 Sep 2011, 10:09
Thieskes schreef:Die is in 2013 toch nog niet gereed? Volgens mij zou die pas gereed zijn ergens richting 2016.
door Peter » Za 17 Sep 2011, 15:04
Peter schreef:Oud nieuws volgens de commentaren bij het artikel. ;)
door Shar » Zo 18 Sep 2011, 13:17
Shar schreef:Kedeng kedeng, kedeng kedeng, oehoo,

Meilen der Spur schießen unter mir durch, weil ich auf meinem Weg zu dir bin, weil ich weg von dir bin ..
Left frühen Morgen nach der Nacht im Windschatten
und wartete 10 Minuten auf den Zug
Denn das war etwas Verzögerung und mein Gott gibt mir Ballen
Zehn Minuten weniger, weil ich mit Ihnen bleiben kann ....


Juist ja. :D :D :D

nee lijkt me lachen! uitstapjes naar Duitsland komt weer dichterbij :D
door Hugo » Zo 18 Sep 2011, 14:43
Hugo schreef:Waarom? Je kunt toch net zo makkelijk via Venlo, Bentheim of Herzogenrath? Alleen is dit rechtstreeks.

door Ronnie » Di 11 Okt 2011, 19:12
Ronnie schreef:In onderstaande PDF-file (laatste twee pagina's) is te zien hoe het lijnennet rondom Aachen er in 2016 uit zal komen te zien, als de plannen doorgaan uiteraard ;) :
http://www.avv.de/fileadmin/sites/avv/d ... _Top_8.pdf
door Kars » Ma 16 Jan 2012, 14:54
Kars schreef:Snellere trein tussen Heerlen en Aken

Gepubliceerd: 16 januari 2012 7.00

Mogelijk dit jaar nog en uiterlijk maart 2013 moet er een ‘intercity-achtige' internationale treindienst gerealiseerd zijn tussen Heerlen en Aken.

Aan dat initiatief van de provincie Limburg en het Aachener Verkehrsverbund wordt momenteel hard gewerkt, met steun van het ministerie van Infrastructuur. De nieuwe dienst zou geëxploiteerd moeten worden door een nieuw (‘voorloop')bedrijf waarin de NS en een Duitse partner participeren. Op korte termijn moet duidelijk worden of dit initiatief financieel en technisch haalbaar is.

Het voornemen anticipeert op bestaande plannen om Aken - net als andere grote buitenlandse stations in grensregio's - op het Nederlandse intercitynet aan te sluiten. In het nieuwe contract dat het Rijk met de NS afsluit, is dit per 2015 geregeld. Wel is daarvoor vereist dat het spoor tussen Heerlen en Aken verdubbeld en geëlektrificeerd wordt. De intercity tussen Eindhoven en Heerlen krijgt dan de ook door het Rijk zo gewenste aansluiting op HSL-station Aken.
Maar ook voor die tijd moet er al een snellere dienst naar die Duitse stad komen, zo wensen overheden aan beide zijden van de grens. ‘Een IC-achtige' verbinding, noemt een woordvoerder van de provincie dat. Momenteel wordt bekeken wat daarvoor technisch nodig is en of het betaalbaar is. De provinciewoordvoerder wil op dit moment geen verdere informatie geven.

Momenteel exploiteren de NS en de Deutsche Bahn al een stoptreinverbinding tussen Heerlen en Aken, de Euregiobahn. Of beide treindiensten los van elkaar kunnen bestaan, is onderwerp van onderzoek.

Het ministerie is bereid mee te werken aan de komst van de snellere verbinding. De initiatiefnemers kunnen daarvoor gebruikmaken van de pot van 23,8 miljoen euro die is gereserveerd voor de IC-verbinding. Die investering moet dan wel passen binnen de plannen voor de IC. De provincie zou verder, zegt het ministerie, bereid zijn in Landgraaf een passeerspoor te realiseren zodat er ruimte is voor treinen die elkaar tegemoetkomen.

Bron: Dagblad de Limburger

door Ronnie » Za 07 Jul 2012, 17:48
Ronnie schreef:Volgend jaar sneltrein naar Aken

Eind volgend jaar moet er een sneltreinverbinding zijn tussen Heerlen en Aken.

De provincie Limburg heeft daarover nu overeenstemming met vervoerders, spoorbeheerder Prorail en andere overheden. De spoorlijn moet onderdeel worden van een doorgetrokken intercity tussen Heerlen en Aken. Op dit moment loopt er alleen een stoptrein tussen Heerlen en de Duitse stad, de zogenoemde Euregiobahn. De provincie wil dat er in 2013 een sneltrein rijdt, die dan in 2016 een volwaardige intercity wordt.

Bron: L1
Zie ook Goederenwagens.nl & mijn Ipernity site

Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 15612
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Locatie: Roggel
Contacteer:

Re: SPTN : Intercity Eindhoven-Heerlen door naar Aken

Bericht door Ronnie » di feb 05, 2013 6:02 pm

Eindhoven ijvert voor rechtstreekse trein naar Duitsland
dinsdag 5 februari 2013

De gemeente Eindhoven wil een rechtstreekse verbinding met Aken en Düsseldorf. De Eindhovense wethouder Helms denkt dat dit tussen 2017 en 2020 gerealiseerd kan worden, meldt het Eindhovens Dagblad.

Reizigers moeten nu nog overstappen met bovendien een lange overstaptijd. "De belemmeringen om goede rechtstreekse verbindingen te realiseren, zijn deels technisch, deels organisatorisch" citeert de krant de wethouder. Samen met ProRail, NS, het Ministerie van Infrastructuur en de Duitse deelstaat Verkeer van Nordrhein-Westfalen worden de mogelijkheden onderzocht.

Om een snelle verbinding Eindhoven - Düsseldorf mogelijk te maken zijn er treinen nodig die zowel in Duitsland als Nederland kunnen rijden en is er voldoende capaciteit nodig op het spoor. Volgens de wethouder is er nu onvoldoende capaciteit op het spoor en moet daarom het spoor tussen Venlo en Viersen en tussen Heerlen en Herzogenrath verdubbeld worden.

De wethouder is optimistisch. "Hoewel we de nodige horden genomen moeten worden, is het perspectief voor de spoorverdubbeling kansrijk. Een realistische termijn voor realisatie is ergens tussen 2017 en 2020."

NS krijgt in de nieuwe concessie een inspanningsplicht om meer treinen naar het buitenland mogelijk te maken. Voor het traject Eindhoven-Aken verwacht de Eindhovense wethouder binnenkort overeenstemming over een snellere verbinding met een betere overstap. Volgens de wethouder is er waarschijnlijk eind dit jaar een snellere verbinding tussen Sittard-Aken dan wel Heerlen-Aken, die goed aansluit op de intercity vanuit Eindhoven.

Bron: Treinreiziger.nl
Von den Bergen bis an die See mit MRCE

Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 15612
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Locatie: Roggel
Contacteer:

Re: SPTN : Intercity Eindhoven-Heerlen door naar Aken

Bericht door Ronnie » wo feb 20, 2013 6:00 pm

Provincie wil snel akkoord treinverbinding Heerlen-Aken

De Provincie Limburg en de Duitse vervoersautoriteit Nahverkehr Rheinland willen snel een akkoord over een nieuwe treinverbinding tussen Heerlen en Aken.

Daarover gaan ze binnenkort een intentieverklaring tekenen. De huidige Euregiobahn stopt eind dit jaar. Daarom vinden de twee organisaties dat alles op alles moet worden gezet om op dat moment een nieuwe verbinding tussen Heerlen en Aken te hebben.

Volgens CDA-gedeputeerde Patrick van der Broeck verlopen de onderhandelingen tussen de verschillende Nederlandse en Duitse partijen daarover positief.

De nieuwe verbinding moet vooruit lopen op een intercityverbinding tussen Eindhoven, Heerlen en Aken. Het Rijk heeft de NS daar een zware inspanningsverplichting voor opgelegd.

Bron: L1
Von den Bergen bis an die See mit MRCE

Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 15612
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Locatie: Roggel
Contacteer:

Re: Intercity Eindhoven-Heerlen door naar Aken

Bericht door Ronnie » za apr 06, 2013 4:38 pm

Kamerfractie VVD voor steun spoor Aken

De provincie Limburg kan zo goed als zeker rekenen op 18 miljoen van het Rijk om het spoor tussen Heerlen en Aken op te knappen.

Regeringspartij VVD steunt namelijk die vraag van de provincie. Dat maakte Tweede Kamerlid Mark Verheijen bekend tijdens een symposium van de VVD-Limburg in Blerick. Met het geld van het Rijk is de financiering voor de renovatie rond..

Maandag vergadert een commissie van de Tweede Kamer over infrastructuur. Volgens Verheijen dient de VVD desnoods een motie in over de 18 miljoen. Maar hij gaat ervan uit dat staatssecretaris Mansveld het geld toezegt omdat er een brede meerderheid voor is.

De spoorlijn tussen Heerlen en Aken moet deels worden verdubbeld en geëlectrificeerd om in de toekomst een intercity-verbinding naar Aken mogelijk te maken.

Bron: L1
Von den Bergen bis an die See mit MRCE

Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 15612
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Locatie: Roggel
Contacteer:

Re: Intercity Eindhoven-Heerlen door naar Aken

Bericht door Ronnie » wo apr 10, 2013 12:58 pm

‘Offer Avantislijn voor IC naar Aken’
Gepubliceerd op: 09.04.13 05:15

Anders dan gehoopt blijft Limburg in onzekerheid over de vurig gewenste komst van een intercity tussen Eindhoven, Heerlen en Aken. Wil de provincie de lijn toch sneller aanpakken, dan moet daarvoor mogelijk de geplande Avantislijn worden opgeofferd.

Dat bleek maandag tijdens een commissievergadering van de Tweede Kamer over infrastructuur. Gedeputeerde Patrick van der Broeck (CDA, Openbaar Vervoer) hoopte daar juist op een toezegging van 18 miljoen euro om het spoor Heerlen-Landgraaf te kunnen de verdubbelen, zodat een intercity Eindhoven-Aken kan rijden via de lijn waar nu nog de Euregiobahn rijdt. Die toezegging bleef uit.
Coalitiepartijen VVD en PvdA lijken vooralsnog genoegen te nemen met de eerder bedachte tussenoplossing: een doorgaande dieseltrein tussen Heerlen en Aken die vanaf eind dit jaar moet rijden, over enkelspoor. Het Rijk betaalt daar aan mee. Op basis van daarmee opgedane ervaringen moeten de kosten en haalbaarheid van dubbel, geëlektrificeerd spoor nader worden onderzocht, vinden de partijen. Daarmee volgen ze staatssecretaris Wilma Mansveld (PvdA), die het project in een langzamer tempo wil uitvoeren dan Limburg lief is.
Mansveld geeft Limburg een suggestie mee om de plannen toch sneller vlot te trekken: ze vindt het prima als de provincie daarvoor een eerder toegezegde bijdrage van 9 miljoen euro gebruikt die eigenlijk voor de Avantislijn bestemd is. Consequentie daarvan zou zijn dat die lijn, waarop een stoptrein Heerlen-Kerkrade-Aken wordt beoogd, nimmer zal worden aangelegd.

Volgens Van der Broeck is dat geen optie. „Het Rijk heeft nog voldoende geld in het potje voor internationaal treinverkeer, dus ik zie de noodzaak niet.” Ook het plan om langer te wachten met verdubbelen van het intercityspoor noemt hij ‘niet reëel’. „Want Duitsland betaalt niet mee aan de dieseltrein als ze geen zekerheid hebben dat er een betere eindoplossing komt. Wij ook niet.” Toch ziet Van der Broeck lichtpunten. „Duidelijk was dat er breed politiek draagvlak is voor een intercity. Alleen de weg ernaartoe is punt van discussie.” De Kamer stemt volgende week.

Bron: Dagblad De Limburger
Von den Bergen bis an die See mit MRCE

BjörnNielsen
Berichten: 711
Lid geworden op: vr aug 24, 2012 5:39 pm
Locatie: Ljouwert
Contacteer:

Re: Intercity Eindhoven-Heerlen door naar Aken

Bericht door BjörnNielsen » vr apr 12, 2013 8:54 pm

Ze mogen wel opschieten. De Euregiobahn houdt er half december 2013 mee op en ik geloof niet dat er al een alternatief geregeld is. Kortom ik heb zo'n vermoeden dat er vooralsnog (tijdelijk) niets meer rijdt na 15 december...

Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 15612
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Locatie: Roggel
Contacteer:

Re: Intercity Eindhoven-Heerlen door naar Aken

Bericht door Ronnie » zo apr 14, 2013 2:22 pm

Geen nee tegen verplaatsing station
Gepubliceerd op: 11.04.13 12:48, laatste update: 11.04.13 17:13

Een meerderheid in de Landgraafse raad staat niet onwelwillend tegenover een eventuele verplaatsing van station Landgraaf in de richting van de spoorbrug over de Hoofdstraat.

Nog niemand heeft zich gebonden aan een daadwerkelijke verplaatsing van het station, maar de coalitiefracties van GBBL en PvdA bleken wel voorstander te zijn van een onderzoek naar 'de wenselijkheid' van een verplaatsing. Voor het einde van het jaar zal er een uitgewerkt voorstel liggen waarbij ook gekeken wordt naar de nodige ingrepen in de infrastructuur in de omgeving en bijvoorbeeld de eventuele sloop van de nabijgelegen basisschool, inclusief een financiële onderbouwing.

Verplaatsing van het station wordt actueel als er toch al aan het spoor tussen Heerlen en Landgraaf wordt gewerkt om het te verdubbelen teneinde een intercityverbinding met Aken mogelijk te maken. In de Tweede Kamer bleek afgelopen week overigens geen meerderheid te vinden om onmiddellijk voldoende geld daarvoor vrij te maken.

Alex Schiffelers van de GBBL hield een vurig pleidooi voor een verplaatsing van de perrons naar zo'n 150 meter verderop. Daardoor ontstaat er een betere aansluiting op het busvervoer en ligt het station meer in de loop van het voetgangersverkeer in Schaesberg. Hij omschreef de nieuw geopperde locatie als 'de voordeur', terwijl hij het huidige station omschreef als 'de achterdeur' van Landgraaf.

Ook Bart Smeets van de PvdA toonde zich voorstander al wil hij het integrale plan eerst zien. De oppositie was niet zo enthousiast: Marc van Caldenberg van de SP en Maurice Teheux van de gelijknamige eenmansfractie vinden het onverkoopbaar aan de burgers als de raad op de ene dag besluit om tonnen te bezuinigen op de WMO en een paar dagen erna 'ja' zegt tegen een plan dat miljoenen kan gaan kosten als het station werkelijk wordt verplaatst.

Daarop reageerde Schiffelers nogal geprikkeld: ,,U moet niet altijd vanuit dat negativisme reageren. Als u geen enkel risico wil nemen leg dan een rotonde zonder afslagen aan, dan kunt u eindeloos rondjes blijven rijden.

Ton Ancion (GroenLinks) toonde zich bezorgd over vooral de hoeveelheid hooi die ambtelijk Landgraaf op zijn schouders neemt met dit project. En verder vreest hij dat de trein niet meer te stoppen is als nu gestart wordt met een onderzoek naar de wenselijkheid van een verplaatsing van het station. Als je daar eenmaal mee begint dan leidt dat ook tot de daadwerkelijke verplaatsing met alle financiële gevolgen van dien; het zogenoemde locked-in-syndroom.

Bron: Dagblad De Limburger
Von den Bergen bis an die See mit MRCE

Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 15612
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Locatie: Roggel
Contacteer:

Re: Intercity Eindhoven-Heerlen door naar Aken

Bericht door Ronnie » wo apr 24, 2013 4:59 pm

Euregiobahn blijft voorlopig mogelijk bestaan

De Euregiobahn blijft voorlopig mogelijk toch bestaan. De stoptrein van Heerlen naar Aken is weer in beeld, zo blijkt uit een brief van PvdA-staatssecretaris Wilma Mansveld aan de Tweede Kamer.

Tot nu toe was het plan om in december te stoppen met de Euregiobahn. In plaats daarvan zou een intercity-achtige dieseltrein gaan rijden. Die moest dan weer vooruitlopen op een echte intercity-verbinding tussen Eindhoven, Heerlen en Aken.

Op verzoek van Duitsland wordt nu alsnog weer bekeken of het tijdelijk handhaven van de Euregiobahn een mogelijkheid is.

Uit de brief van de minister blijkt verder dat zij dit jaar met de Duitse vervoersautoriteit afspraken wil maken over de tijdelijke verbinding tussen Heerlen en Aken en daarna over de intercity.

Daarvoor is ook een verdubbeling en elektrificatie van het spoor nodig. Maar de staatssecretaris wil nog niet zeggen hoeveel geld ze daar precies voor over heeft. Volgens de provincie is er nog een gat van 18 miljoen euro.

Bron: L1
Von den Bergen bis an die See mit MRCE

Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 15612
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Locatie: Roggel
Contacteer:

Re: Intercity Eindhoven-Heerlen door naar Aken

Bericht door Ronnie » do apr 25, 2013 6:08 pm

Duitse vervoersautoriteit wil geld voor verdubbeling spoorlijn

De Duitse vervoersautoriteit Nahverkehr Rheinland vraagt PvdA-staatssecretaris Wilma Mansveld op zo kort mogelijke termijn 18 miljoen euro beschikbaar te stellen voor de electrificatie en verdubbeling van de spoorlijn Heerlen-Aken.

Die is nodig om over een paar jaar een intercity te laten rijden van Eindhoven via Heerlen naar Aken. Uit de brief blijkt dat de noodzakelijke aanpassingen aan Duitse kant al is begonnen en dat daarvoor 12 miljoen is uitgetrokken. Ook voor de exploitatie van de intercity op het Duitse deel is geld gereserveerd.

De Duitse vervoersautoriteit vraagt dan ook aan de staatssecretaris om zo snel mogelijk afspraken te maken. Maar die wil zich tot nu toe niet vastleggen op de 18 miljoen voor de opknapbeurt aan Nederlandse kant.

CDA-statenlid Jeu Titulaer ziet in de brief een extra aansporing aan de Tweede Kamer om wel nú de 18 miljen euro op tafel te leggen. Anders dreigt het project te vertragen, aldus Titulaer. Donderdagavond stemt de Tweede Kamer over een aantal moties over de spoorlijn Heerlen-Aken.

Bron: L1
Von den Bergen bis an die See mit MRCE

Gebruikersavatar
Peter
Site Admin
Berichten: 6751
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:04 pm
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Intercity Eindhoven-Heerlen door naar Aken

Bericht door Peter » ma jul 15, 2013 12:32 pm

Plan pendel-intercity naar Aken geschrapt

Gepubliceerd op: 15.07.13 07:00

Het plan om vanaf eind dit jaar een ‘intercity-achtige’ trein tussen Heerlen en Aken te laten pendelen, is van de baan. In plaats daarvan blijven de steden ook de komende twee jaar verbonden door de stoptrein van de Euregiobahn, die aanvankelijk zou verdwijnen.

Dat heeft de provincie op ambtelijk niveau afgesproken met het ministerie van Infrastructuur en Milieu; het verkrijgen van de benodigde handtekening van minister Schultz van Haegen (VVD) lijkt slechts een formaliteit.

De provincie maakt zich, net als de regio’s Parkstad en Eindhoven, al jaren sterk voor een intercity tussen Eindhoven, Heerlen en Aken. Probleem is dat de infrastructuur tekortschiet tussen Heerlen en Landgraaf, waar slechts één spoor ligt. In afwachting van de gewenste spoorverdubbeling en elektrificatie wilden de NS een ‘intercity-achtige’ dieseltrein tussen Heerlen en Aken om een paar jaar te overbruggen totdat de volwaardige intercity een feit is.

Die tussenoplossing blijkt nu niet haalbaar. Struikelpunt zijn de NS-diesels die zouden worden ingezet; de treinen voldoen niet aan Duitse eisen op het gebied van beveiliging en het toiletsysteem.
Afgesproken is nu dat de Duitse streekvervoerder AVV, met wie het contract voor de Euregiobahn afliep, die treindienst nog twee jaar voortzet. De provincie draagt indien nodig bij aan de exploitatie.
Gedeputeerde Patrick van der Broeck (CDA, Infrastructuur) kan ermee leven dat de beoogde pendeldienst niet van de grond komt. „Vooral omdat er afspraken liggen voor de volwaardige intercity en de benodigde infrastructuur. Niet eerder zijn we zo dicht bij de eindoplossing geweest”, stelt hij over de spoorverdubbeling.

Van der Broeck zegt verder blij te zijn dat nu drie plaatsen hun directe spoorverbinding met Aken behouden. De intercity zou de haltes Heerlen-De Kissel, Landgraaf en Eygelshoven-Markt zonder te stoppen voorbijrijden. Door de gewijzigde koers is de beoogde sluiting van dat laatste station, slechts vijf jaar oud, voorlopig van de baan.

Bron: De Limburg
“Veier beier veur eine Guije veier...”

Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 15612
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Locatie: Roggel
Contacteer:

Re: Intercity Eindhoven-Heerlen door naar Aken

Bericht door Ronnie » vr nov 15, 2013 6:07 pm

Treinverbinding tussen Maastricht en Aken dichterbij

De elektrificatie van de spoorlijn tussen Heerlen en Aken gaat definitief door.

Rijk en provincie betalen ieder 7,5 miljoen euro. Door de elektrificatie kan er waarschijnlijk over twee jaar een trein gaan rijden tussen Maastricht en Aken.

Intercity
Over de realisering van een intercity tussen Eindhoven en Aken via Heerlen wordt de komende tijd nader onderzoek gedaan. Voor de intercity is in ieder geval een verdubbeling van het spoor tussen Heerlen en Aken nodig. De verdubbeling kost 50 miljoen euro. Maar dat geld heeft staatssecretaris Wilma Mansveld nog niet toegezegd.

Twijfels
Mansveld wil eerst zeker weten of er genoeg reizigers van de intercity gebruik maken. De provincie en de Duitse vervoersautoriteit hebben daar alle vertrouwen in.

Motie
Gedeputeerde Patrick van der Broeck gaat de Tweede Kamer bewerken om de staatssecretaris via een motie te dwingen nu al geld uit te trekken voor de verdubbeling. Binnenkort vergadert een kamercommissie over de infrastructuur.

Bron: L1
Von den Bergen bis an die See mit MRCE

Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 15612
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Locatie: Roggel
Contacteer:

Re: Intercity Eindhoven-Heerlen door naar Aken

Bericht door Ronnie » ma nov 25, 2013 3:59 pm

Kamerfracties willen geld voor spoor Aken

CDA, SP, D66 en Christen-Unie zijn voor een verdubbeling van het spoor tussen Heerlen en Aken.

Daarvoor moet nu geld worden gereserveerd. De vier partijen zeiden dat  tijdens een Tweede Kamercommissie over infrastructuur.

Intercity
De verdubbeling is nodig om een intercity te laten rijden van Eindhoven via Heerlen naar Aken. Staatssecretaris Wilma Mansveld wil eerst zekerheid of er genoeg reizigers van de intercity gebruik maken. De provincie en de Duitse vervoersautoriteit hebben daar alle vertrouwen in.
 
Verdubbeling logisch
Onlangs bereikten Rijk en provincie een akkoord over de elektrificatie van de spoorlijn Heerlen-Aken. Volgens CDA-kamerlid Sander de Rouwe is het daarom logisch nu door te pakken met een verdubbeling.

Christen-Unie kamerlid Carla Dik-Faber vroeg zich af hoeveel moties en amendementen er nodig zijn om de staatssecretaris in beweging te krijgen. Want de Tweede kamer wil die verdubbeling, aldus Dik-Faber.

Eind oktober drong de PVV er bij de staatssecretaris al op aan dat haast gemaakt wordt met de realisering van de intercity tussen Heerlen en Aken

Van der Broeck
Gedeputeerde Patrick van der Broeck is zelf aanwezig bij het debat om het belang van de intercity voor Limburg te benadrukken.

Bron: L1
Von den Bergen bis an die See mit MRCE

Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 15612
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Locatie: Roggel
Contacteer:

Re: Intercity Eindhoven-Heerlen door naar Aken

Bericht door Ronnie » ma nov 25, 2013 10:04 pm

In april besluit over dubbel spoor naar Aken

Staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur verwacht in april een besluit te nemen over de verdubbeling van het spoor tussen Heerlen en Aken.

In de tussentijd blijft daar 15,5 miljoen euro voor gereserveerd. Mansveld zei dat in een Tweede Kamercommissie over infrastructuur. Zij reageerde op het pleidooi van heel wat partijen voor zo'n verdubbeling. Die is nodig om een intercity te laten rijden van Eindhoven via Heerlen naar Aken.

Onderzoek
De staatssecretaris verwees naar een recent onderzoek van de provincie Limburg. Mansveld vindt dat het onderzoek nog een aantal vragen oproept. Pas als die beantwoord zijn, kan een goed onderbouwd besluit worden genomen, aldus de staatssecretaris.

Zij wil eerst zekerheid of er genoeg reizigers van de intercity gebruik maken. De provincie en de Duitse vervoersautoriteit hebben daar alle vertrouwen in.

Elektrificatie
Onlangs bereikten provincie en rijk wel een akkoord over de elektrificatie van het spoor tussen Heerlen-Aken. Daardoor kan een trein tussen Maastricht en Aken rijden. Volgens de staatssecretaris kunnen intercity-reizigers uit Eindhoven dan in Heerlen in ieder geval overstappen op die trein naar Aken.

Bron: L1
Von den Bergen bis an die See mit MRCE

Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 15612
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Locatie: Roggel
Contacteer:

Re: Intercity Eindhoven-Heerlen door naar Aken

Bericht door Ronnie » ma mar 03, 2014 10:48 am

'Trein Heerlen naar centrum van Aken'
Gepubliceerd op: 02.03.14 18:54, laatste update: 02.03.14 18:57

De Akense kandidaat-burgemeester Björn Janssen wil de Euregiobahn, een treinverbinding tussen Heerlen, Herzogenrath en Aken, tot in het centrum van Aken laten rijden. Het eindpunt zou de Elisenbrunnen moeten worden. Dat heeft hij bekendgemaakt tijdens een forumdiscussie in de stad.

Heerlen/Aken, Van onze verslaggever

Het gaat om een langetermijnplan. Voordat er een trein bij de Elisenbrunnen stopt, zijn vijftien jaar voorbij gegaan. Onder meer moet nieuw spoor worden aangelegd op de huidige busbaan. In tegenstelling tot het eerdere idee rijdt de trein over geëlektrificeerd spoor in plaats van op diesel.

Bron: Dagblad De Limburger
Von den Bergen bis an die See mit MRCE

Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 15612
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Locatie: Roggel
Contacteer:

Re: Intercity Eindhoven-Heerlen door naar Aken

Bericht door Ronnie » do apr 10, 2014 7:16 pm

Start elektrificatie spoor Parkstad

In Landgraaf wordt maandag het startsein gegeven voor de elektrificatie van het spoor tussen Heerlen en Landgraaf tot aan de Duitse grens.

Staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur en Milieu onthult een bouwbord bij het station in Landgraaf.

Regio Aken
De provincie wil dat er goede verbindingen via het openbaar vervoer met de regio Aken komen. De kosten van 15 miljoen worden gedeeld door het Rijk, de provincie, Parkstad Limburg Limburg en de Europese Unie.

Bron: L1
Von den Bergen bis an die See mit MRCE

Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 15612
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Locatie: Roggel
Contacteer:

Re: Intercity Eindhoven-Heerlen door naar Aken

Bericht door Ronnie » wo apr 30, 2014 4:50 pm

'IC naar Aken als infrastructuur klaar is'

Er komt een intercity naar Aken zodra de infrastructuur klaar is. Dat staat in de concept concessie hoofdrailnet, die volgend jaar moet ingaan en tot 2024 duurt.

"De eensgezinde lobby loont, twittert burgemeester Paul Depla van Heerlen daarover.

In de concessie bepaalt het ministerie van Infrastructuur en Milieu de belangrijkste treintrajecten. Daarin staat ook dat de NS gaat overleggen over een nieuwe grensoverschrijdende verbinding naar Düsseldorf. Er wordt niet met name genoemd of het hier over de verbinding via Venlo gaat.

Verder moet de grensoverschrijdende verbinding tussen Maastricht en Luik worden verbeterd.

Bron: L1
Von den Bergen bis an die See mit MRCE

Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 15612
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Locatie: Roggel
Contacteer:

Re: Intercity Eindhoven-Heerlen door naar Aken

Bericht door Ronnie » ma mei 11, 2015 11:49 am

VVD maakt zich zorgen om trein naar Aken
Redactie 1Limburg, Geplaatst op maandag 11 mei 2015 - 10:10

De statenfractie van de VVD is onaangenaam verrast over het nieuws dat er vanaf december geen direct trein meer rijdt tussen Heerlen en Aken.

De partij heeft daarover een aantal vragen gesteld aan het provinciebestuur.

Bron: 1Limburg
Von den Bergen bis an die See mit MRCE

Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 15612
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Locatie: Roggel
Contacteer:

Re: Intercity Eindhoven-Heerlen door naar Aken

Bericht door Ronnie » vr mei 29, 2015 7:22 pm

Provincie hekelt dood spoor naar Aken
Jean van Hoof, Geplaatst opvrijdag 29 mei 2015 - 17:02

Het provinciebestuur betreurt het dat er vanaf december tijdelijk geen rechtstreekse treinverbinding meer is tussen Heerlen en Aken.

Maar tegelijk is er niks aan te doen, blijkt uit het antwoord op schriftelijke vragen van de VVD.

Herzogenrath
De huidige Euregiobahn rijdt vanaf de nieuwe dienstregeling in december niet verder dan Herzogenrath.

Bron: 1Limburg
Von den Bergen bis an die See mit MRCE

Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 15612
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Locatie: Roggel
Contacteer:

Re: Intercity Eindhoven-Heerlen door naar Aken

Bericht door Ronnie » ma aug 24, 2015 4:55 pm

Eerste stappen gezet voor rechtstreekse spoorverbinding Maastricht-Aken
Gepubliceerd op 24-08-2015 om 14:02

ProRail vernieuwt grote delen van het spoor tussen Heerlen en Herzogenrath met de bedoeling een rechtstreekse verbinding tussen Maastricht en aken via Heerlen te realiseren. Hemelsbreed liggen de twee steden slechts zo’n dertig kilometer bij elkaar vandaan, maar een treinreis duur al snel anderhalf uur, mét overstappen. De vernieuwing gebeurt in opdracht van het rijk en de provincie Limburg.

Voor de werkzaamheden zijn negen dagen uitgetrokken. Er wordt 24 uur per dag doorgewerkt. Spoorstaven, dwarsliggers en spoorstenen worden vervangen. Ook liggen er plannen voor de elektrificatie van het baanvak tussen Landgraaf en Herzogenrath. Hiervoor wordt op dit moment gewerkt aan het technisch ontwerp en de aanbesteding. Eind 2017 moet dit project klaar zijn.

Bron: Spoorpro.nl
Von den Bergen bis an die See mit MRCE

Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 15612
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Locatie: Roggel
Contacteer:

Re: Intercity Eindhoven-Heerlen door naar Aken

Bericht door Ronnie » wo nov 18, 2015 5:45 pm

Meerderheid Tweede Kamer voor intercity Heerlen-Aken
Redactie De Limburger, Geplaatst op dinsdag 17 november 2015 - 18:23

De coalitiepartijen VVD en PvdA zullen donderdag bij staatssecretaris Sharon Dijksma van Infrastructuur aandringen op een snelle treinverbinding tussen Heerlen en Aken.

Nu er een Kamermeerderheid voor de intercity tussen beide steden is, komt een lang gekoesterde wens voor Limburg een stuk dichter bij vervulling.

Bron: 1Limburg
Von den Bergen bis an die See mit MRCE

Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 15612
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Locatie: Roggel
Contacteer:

Re: Intercity Eindhoven-Heerlen door naar Aken

Bericht door Ronnie » za dec 12, 2015 5:26 pm

Conflict over financiering Euregiobahn Heerlen-Aken
Jean van Hoof, Geplaatst op zaterdag 12 december 2015 - 7:58

Er is een conflict over de financiering aan Nederlandse kant van de aangepaste Euregiobahn tussen Heerlen en Aken. Het provinciebestuur vindt dat de NS volledig moet opdraaien voor het tekort van 1 miljoen euro.

Vanaf deze maand rijdt de Euregiobahn niet verder dan Herzogenrath. Wie door wil reizen naar Aken moet daar overstappen.

Bron: 1Limburg
Von den Bergen bis an die See mit MRCE

Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 15612
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Locatie: Roggel
Contacteer:

Re: Intercity Eindhoven-Heerlen door naar Aken

Bericht door Ronnie » vr jun 17, 2016 11:47 am

Definitief: dubbel spoor tussen Heerlen en Aken
Jean van Hoof, Geplaatst op donderdag 16 juni 2016 - 22:00

De verdubbeling en elektrificatie van het spoor tussen Heerlen en Aken gaat definitief door.

De provincie heeft een akkoord bereikt met PvdA-staatssecretaris Sharon Dijksma.

Bron: 1Limburg
Von den Bergen bis an die See mit MRCE

Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 15612
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Locatie: Roggel
Contacteer:

Re: Intercity Eindhoven-Heerlen door naar Aken

Bericht door Ronnie » vr jun 17, 2016 4:49 pm

'Dubbel spoor Heerlen-Aken goed voor economie'
Jean van Hoof, Geplaatst op vrijdag 17 juni 2016 - 12:26

CDA-gedeputeerde Patrick van der Broeck noemt de verdubbeling van het spoor tussen Heerlen en Aken goed voor de economie, de leefbaarheid en de reiziger.

Want met de regionale sneltrein die vanaf 2018 en 2019 daardoor kan gaan rijden tussen Aken, Heerlen en Maastricht ben je in 58 minuten van Maastricht in het centrum van Aken. En dat is buitengewoon concurrerend voor de auto, aldus de gedeputeerde.

Bron: 1Limburg
Von den Bergen bis an die See mit MRCE

Gebruikersavatar
Nielske1990
Berichten: 1325
Lid geworden op: wo aug 22, 2012 8:23 pm
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Intercity Eindhoven-Heerlen door naar Aken

Bericht door Nielske1990 » vr jun 17, 2016 8:13 pm

1Limburg schreef:(..)ben je in 58 minuten van Maastricht in het centrum van Aken. En dat is buitengewoon concurrerend voor de auto, aldus de gedeputeerde.
Hihi, grapjas. Met de auto haal je het in de helft van de tijd, van centrum naar centrum nota bene. En dat voordeel wordt alleen maar groter als je het voor- en natransport meetelt... :?
Maïsmessias van Brabantroute Prestatie Team
Website: (in ontwikkeling) - Fotodump: Flickr-account

Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 15612
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Locatie: Roggel
Contacteer:

Re: Intercity Eindhoven-Heerlen door naar Aken

Bericht door Ronnie » di jun 21, 2016 4:53 pm

'Makkelijker en comfortabeler reizen in grensregio'
Geplaatst op dinsdag 21 juni 2016 - 11:29

Staatssecretaris Sharon Dijksma is enthousiast over de realisatie van een directe treinverbindingen tussen Luik, Maastricht en Aken.

"Reizen in de grensregio wordt hiermee makkelijker en comfortabeler. Vanaf 2018 zouden treinreizigers dan niet meer hoeven over te stappen in Heerlen en Maastricht", legt ze uit.

Bron: 1Limburg.nl
Von den Bergen bis an die See mit MRCE

Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 15612
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Locatie: Roggel
Contacteer:

Re: Intercity Eindhoven-Heerlen door naar Aken

Bericht door Ronnie » di jun 21, 2016 7:28 pm

Akkoord over drielandentrein naar Aken en Luik
Jean van Hoof, Geplaatst op dinsdag 21 juni 2016 - 17:58

Er komt een internationale treinverbinding tussen Aken, Heerlen, Maastricht en Luik.

Dat staat in een overeenkomst over meer grensoverschrijdend treinverkeer die de Nederlandse en Belgische regering hebben gesloten. De Spoorbedrijven uit beide landen (NS en NMBS) krijgen daarmee de opdracht om dat mogelijk te maken.

Bron: 1Limburg.nl
Von den Bergen bis an die See mit MRCE

Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 15612
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Locatie: Roggel
Contacteer:

Re: Intercity Eindhoven-Heerlen door naar Aken

Bericht door Ronnie » vr jun 30, 2017 4:54 pm

EU trekt 28 miljoen euro uit voor spoortraject Heerlen-Aachen
Gepubliceerd op 30-06-2017 om 09:56

De Europese Commissie is van plan om ruim 28 miljoen euro uit te trekken voor het grensoverschrijdende spoortraject Heerlen-Aachen. Aan Nederlandse zijde gaat het om de spoorverdubbeling tussen Heerlen en Landgraaf en wordt het spoor tussen Landgraag en de Duitse grens geëlektrificeerd. Aan Duitse zijde gaat het onder andere om aanpassingen van het station Herzogenrath, zoals een nieuw perron, onderstation en elektrificatie. De aanvraag voor de subsidies zijn door Nahverkehr Rheinland (NVR) en de provincie Limburg ingediend.

Bron: Spoorpro.nl
Von den Bergen bis an die See mit MRCE

Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 15612
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Locatie: Roggel
Contacteer:

Re: Intercity Eindhoven-Heerlen door naar Aken

Bericht door Ronnie » vr nov 03, 2017 5:25 pm

Kerkraads filmpje moet Avantis-lijn redden
De redactie, Geplaatst op vrijdag 3 november 2017 - 10:56

Met een gelikt filmpje op Youtube probeert de gemeente Kerkrade te voorkomen dat de Avantis-spoorlijn wordt afgeblazen.

Na jarenlang overleg gaat de provincie er nu van uit dat de spoorlijn er niet komt. Het was de bedoeling dat die vanuit Kerkrade via bedrijventerrein Avantis naar Aken zou lopen.

Bron: 1Limburg
Von den Bergen bis an die See mit MRCE

Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 15612
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Locatie: Roggel
Contacteer:

Re: Intercity Eindhoven-Heerlen door naar Aken

Bericht door Ronnie » vr nov 10, 2017 5:29 pm

Spoorlijn Heerlen-Aken: 'Een wens waar geen geld voor is'
Jean van Hoof, Geplaatst op vrijdag 10 november 2017 - 16:25

De Avantis-spoorlijn tussen Heerlen en Aken is nog niet definitief afgeblazen. Maar de financiering ervan is nog helemaal niet rond.

Dat bleek tijdens een vergadering van het Limburgs Parlement.

Bron: 1Limburg
Von den Bergen bis an die See mit MRCE

Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 15612
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Locatie: Roggel
Contacteer:

Re: Intercity Eindhoven-Heerlen door naar Aken

Bericht door Ronnie » za apr 14, 2018 4:53 pm

Elektrificatie spoor Landgraaf-Herzogenrath start eind april
Gepubliceerd op 13-04-2018 om 15:35

De elektrificatie van het spoortraject Landgraaf-Herzogenrath start eind april. Het officiële startsein wordt 17 april gegeven. Deze elektrificatie is onderdeel van het plan om een ‘Drielandentrein’ te starten tussen het Belgische Luik, Maastricht en het Duitse Aken.

Bron: Spoorpro.nl
Von den Bergen bis an die See mit MRCE

Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 15612
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Locatie: Roggel
Contacteer:

Re: Intercity Eindhoven-Heerlen door naar Aken

Bericht door Ronnie » ma sep 03, 2018 4:33 pm

Hoera! Nederland en Duitsland zijn aan elkaar gekoppeld
Lody Trepels, Geplaatst op maandag 3 september 2018 - 16:19

Er is een belangrijke stap gezet in de rechtstreekse treinverbinding tussen Maastricht en Aken.

Het is de spoorbedrijven gelukt om de Nederlandse en de Duitse bovenleidingen aan elkaar te koppelen. Dat is nodig om nieuwe elektrische treinen te kunnen laten rijden op het traject.

Bron: 1Limburg
Von den Bergen bis an die See mit MRCE

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten