Oplopende boetes bij wanpresteren NS en Prorail

Nieuws en andere gepubliceerde informatie
Forumregels
Een bronvermelding is verplicht bij het overnemen van nieuwsberichten van andere sites.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21648
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Oplopende boetes bij wanpresteren NS en Prorail

Bericht door Ronnie »

Oplopende boetes bij wanpresteren NS en Prorail
Gepubliceerd: Maandag 01 sep 2014

De boetes die NS en Prorail krijgen bij wanprestaties, gaan oplopen als ze zich twee jaar op rij niet houden aan de afspraken.Staatssecretaris Wilma Mansveld heeft dat maandag aan de Tweede Kamer geschreven.

De oplopende boetes bij "herhaaldelijk slecht presteren" zijn onderdeel van de nieuwe concessie op het hoofdrailnet de komende tien jaar. Mansveld had in april al een conceptversie gepubliceerd, waarop belanghebbenden en organisaties konden reageren. Op basis van die reacties heeft ze besloten tot de mogelijkheid van de oplopende boetes.

De boete bij een eerste overschrijding van de afspraken ligt voor de Nederlandse Spoorwegen op 500.000 euro. Bij een tweede keer is de boete al 750.000 euro, bij een derde keer is die gestegen naar 1 miljoen euro. De boetes voor NS zijn wel gemaximeerd, op 6,5 miljoen euro per jaar. Dat maximum is dit voorjaar meer dan verdubbeld.

Prorail
Voor Prorail gelden lagere boetes: 75.000 bij de eerste afwijking, 100.000 voor de tweede keer en 125.000 voor de derde keer. Het jaarmaximum ligt voor Prorail op 2,75 miljoen euro.

Bij heel goed presteren kan NS een beloning tegemoetzien van Mansveld. Die kan oplopen tot 10 miljoen euro bij het ruimschoots halen van de afspraken over bijvoorbeeld klanttevredenheid en punctualiteit.

Het geld van de boetes die NS betaalt wil Mansveld teruggeven aan de reiziger. De reizigers- en consumentenorganisaties mogen daarvoor voorstellen doen, die het reizen met de trein moeten veraangenamen.

Bron: Nu.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21648
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Oplopende boetes bij wanpresteren NS en Prorail

Bericht door Ronnie »

ACM: bij slechte prestaties dient NS spoorlijnen af te stoten

NS moet bij slechte prestaties op bepaalde spoortrajecten verplicht worden deze lijnen af te stoten. Dat dient te worden opgenomen in de concessievoorwaarden voor het hoofdrailnet. Dat is een effectievere prikkel dan het opleggen van een geldboete. Dat advies geeft Autoriteit Consument en Markt (ACM) aan het ministerie voor Infrastructuur en Milieu naar aanleiding van de concept-vervoerconcessie.

In de concept-vervoerconcessie staat dat als de NS de afspraken de eerste keer niet nakomt, dat er een boete volgt van 500.000 euro. Bij de tweede keer wordt de boete verhoogt naar 750.000, bij de derde keer kost het de spoorvervoerder één miljoen euro. De hoogte van de boete heeft een maximum van 6,5 miljoen euro per jaar. "Dit zijn slechts beperkte prikkels tot het nakomen van de gemaakte afspraken", stelt ACM.

Transparantie
Positief is volgens ACM het beeld dat de transparantie wordt verhoogd doordat NS beter en meetbaar wordt gestuurd op specifieke vervoersprestaties. Ook de mogelijkheid voor het ministerie om de prestaties uit eigen beweging na te meten is volgens de organisatie 'een welkome vooruitgang op het gebied van transparantie'.

Een manco in de concessievoorwaarden is volgens de marktautoriteit echter dat er staat dat NS verantwoordelijk is voor het aanleveren van informatie om de prestaties inzichtelijk te maken en daarvoor zelf de benodigde metingen uitvoert. "Deze situatie bevat een perverse prikkel voor de concessiehouder bij het uitvoeren van de metingen en het aanleveren van de informatie", aldus de marktautoriteit. ACM adviseert daarom om de metingen bij een onafhankelijke partij neer te leggen.

Bron: OV Pro
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
erica
Berichten: 3806
Lid geworden op: za mar 01, 2014 5:38 pm
Locatie: Mokum
Contacteer:

Re: Oplopende boetes bij wanpresteren NS en Prorail

Bericht door erica »

Ook bij dit clubje dus onvoldoende kennis van de Nederlandse spelling.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21648
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Oplopende boetes bij wanpresteren NS en Prorail

Bericht door Ronnie »

Deel Kamer dreigt NS met afstoten spoorlijnen
Gepubliceerd: Woensdag 01 okt 2014

Als de Nederlandse Spoorwegen (NS) er niet in slagen om kwaliteitsdoelstellingen te halen, moeten bepaalde trajecten kunnen worden afgepakt en beschikbaar komen voor andere vervoerders.
.
Dat willen onder andere VVD, CDA en D66 in de Tweede Kamer.

De partijen nemen daarmee een voorstel over van de Autoriteit Consument en Markt (ACM) om dit in de nieuwe concessie voor het hoofdrailnet op te nemen. 

Woensdag wordt er in de Kamer gesproken met staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur) over de voorwaarden voor deze concessie. 

De ACM stelt dat het huidige boetesysteem voor NS en Prorail niet werkt, omdat dit een beperkte prikkel is om kwaliteit te leveren. Partijen in de Kamer spreken van broekzak-vestzak, omdat de overheid zelf eigenaar is van NS.

D66 en CDA pleiten ervoor om concreet in de concessie op te nemen dat de NS delen van de concessie, of in het uiterste geval de hele concessie, verliest bij herhaaldelijk wanpresteren.

"Boetes werken onvoldoende om NS als monopolist te dwingen om optimaal te presteren", stelt CDA-Kamerlid Sander de Rouwe vast."Het uitgangspunt is dat de reiziger op één komt en als je een paar jaar de afspraken niet nakomt, dan verspeel je het recht op het monopolie. De reiziger is niet geïnteresseerd in de kleur van de trein maar in de prestaties."

Stientje van Veldhoven (D66): "De reiziger verdient het dat de overheid serieuze prikkels geeft aan NS om te presteren. Als de NS haar afspraken niet nakomt krijgen andere vervoerders een kans."

Dode letter
VVD-Kamerlid Betty de Boer zegt al langer te pleiten voor de mogelijkheid om delen van het hoofdrailnet af te pakken bij herhaaldelijk wanpresteren, maar stelt dat dit in de huidige wet al kan. 

Volgens De Rouwe is dit echter nu een dode letter, omdat niet is vastgelegd in welk geval de concessie kan worden gewijzigd.

De PvdA ziet niets in het plan. "Dit is NS pesten ten behoeve van Duitse en Franse staatsbedrijven", aldus Kamerlid Duco Hoogland. Hij vreest dat partijen als Deutsche Bahn dominanter worden op het Nederlandse spoor. 

PVV-Kamerlid Barry Madlener wil in de concessie opnemen dat het bestuur van NS aansprakelijk kan worden gesteld. "De top moet worden aangepakt als er niet gepresteerd wordt. En niet, zoals de vorige keer, met een gouden handdruk", aldus Madlener.

Hij wijst het voorstel af om NS delen van het hoofdrailnet af te kunnen pakken. "Dan verbrokkelt het spoornet en wordt het spoor erg rommelig. Daar heeft de reiziger alleen maar last van doordat die vaker moet overstappen."

Bron: Nu.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21648
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Oplopende boetes bij wanpresteren NS en Prorail

Bericht door Ronnie »

FNV fel tegen 'versnippering' op spoor
Gepubliceerd: Woensdag 01 okt 2014

Bij de nieuwe concessie voor het hoofdrailnet moeten niet meerdere worden partijen betrokken. FNV Spoor noemt de "versnippering" niet goed voor de reizigers en medewerkers van de Nederlandse Spoorwegen (NS) en Prorail.

Dat laat de vakbond woensdag weten in een reactie op het voorstel van VVD, CDA en D66.Die partijen opperen om bepaalde trajecten van de NS af te pakken als er niet aan bepaalde kwalitietsdoelstellingen wordt voldaan.

FNV Spoor vindt dat de NS en spoorbeheerder Prorail worden opgezadeld met "extra eisen en dreigementen."De vakbond is niet verbaasd dat juist deze partijen met dit voorstel komen. "Het was het idee van CDA, VVD en D66 om het spoorbedrijf op te splitsen in de NS en Prorail. Deze opsplitsing heeft er juist toe geleid dat verbetering van prestaties achterbleven", aldus de vakbond.

Bron: Nu.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21648
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Oplopende boetes bij wanpresteren NS en Prorail

Bericht door Ronnie »

Mansveld kijkt naar begrip 'wanprestatie' bij NS
Gepubliceerd: 1 oktober 2014 17:29, Laatste update: 1 oktober 2014 17:30

Staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur) gaat na in welke gevallen de Nederlandse Spoorwegen (NS) juridisch wanpresteren kan worden verweten, waardoor de concessie ter discussie kan worden gesteld.

Dat zei zij woensdagmiddag tijdens een debat over de nieuwe concessie aan de NS voor het hoofdrailnet, de belangrijkste onderdelen van het Nederlandse spoornet.

Onder andere coalitiepartij VVD stelde tijdens het debat dat boetes een onvoldoende prikkel zijn aan de NS om kwaliteit te leveren, omdat het geld dat met de boetes opgehaald wordt terugvloeit naar diezelfde NS om te investeren in de kwaliteit.

Kamerlid Betty de Boer wil dat de NS delen van de concessie, of misschien zelfs de hele concessie verliest aan andere vervoerders als ze drie jaar achtereen zwaar onder de maat blijven.

Ook D66 en CDA willen een dergelijke zware prikkel inbouwen om NS kwaliteit te laten leveren en ook de Autoriteit Consument en Markt (ACM) stelde dit onlangs voor.

Dode letter
Mansveld stelde dat dit in de wet al kan, maar erkende dat dit momenteel een "dode letter" is. Ze zegde daarom toe uit te zoeken wat de juridische betekenis is van het begrip wanpresteren. "Iedereen heeft nu wel een bepaalde invulling van het begrip wanpresteren, vaak komt daar ook emotie bij kijken", aldus Mansveld.

Diverse oppositiepartijen denken dat reizigers juist last krijgen van het afsnoepen van delen van het NS-spoor, omdat er dan vaker moet worden overgestapt naar andere vervoerders.

Volgens Mansveld is er in het boetesysteem geen sprake van vestzak-broekzak, waarbij het geld uiteindelijk weer op dezelfde plek terechtkomt.

"Als er sprake is van een boete wordt dit transparant geïnd en wordt vervolgens met consumentenorganisaties gesproken over hoe dat geld wordt geoormerkt om te investeren in de kwaliteit. De kosten voor de boete mogen ook niet verdisconteerd worden in het kaartje", aldus Mansveld.

Bron: Nu.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21648
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Oplopende boetes bij wanpresteren NS en Prorail

Bericht door Ronnie »

Miljoenenboete voor NS ondanks verbetering stiptheid
Donderdag 12 februari 2015, 11:40, Aangepast op Donderdag 12 februari 2015, 12:57

De treinen rijden wel vaker op tijd, maar de klanttevredenheid is nog te laag. ANP

Staatssecretaris Mansveld van Infrastructuur heeft de NS opnieuw een boete van 2,75 miljoen euro opgelegd, omdat het bedrijf prestatieafspraken met de overheid vorig jaar onvoldoende is nagekomen. Ook is een eerdere boete van 2,75 miljoen definitief gemaakt, omdat er te weinig verbeterd is. Beide boetes waren het maximumbedrag dat Mansveld kon opleggen.

De boetes zijn niet het gevolg van de punctualiteit; de treinen reden in 2013 en 2014 zelfs vaker op tijd. De boetes zijn opgelegd omdat de tevredenheid van reizigers nog steeds onvoldoende is.
Treinreizigers zijn vooral ontevreden over:

* Stiptheid van treinen (hoewel dat feitelijk dus vooruitging)

* Drukte in treinen tijdens de spits

* De kans op een zitplaats was volgens reizigers te klein

* Conducteurs controleerden te weinig op kaartjes

Ook moet ProRail een boete betalen van 75.000 euro, omdat er te veel storingen op het spoor waren.

Bron: NOS.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Plaats reactie