Weinig wijzigingen spoordienstregeling 2015

Nieuws en andere gepubliceerde informatie
Forumregels
Een bronvermelding is verplicht bij het overnemen van nieuwsberichten van andere sites.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21703
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Weinig wijzigingen spoordienstregeling 2015

Bericht door Ronnie »

Weinig wijzigingen spoordienstregeling 2015
Gepubliceerd: Maandag 25 aug 2014

De dienstregeling 2015 voor het Nederlandse spoornet kent voor de reiziger weinig veranderingen. Wel zal Schiphol vanuit Amsterdam voortaan elke nacht per trein bereikbaar zijn. Nu moet de luchtreiziger drie keer per week 's nachts met de bus vanuit de hoofdstad naar de luchthaven. Ook begint de Beneluxtrein zijn rit naar Brussel-Zuid niet langer in Den Haag HS, maar vanaf Amsterdam CS.

Dat liet spoorbeheerder Prorail maandag weten.

Prorail heeft in de nieuwe dienstregeling 3,3 miljoen treinritten verdeeld over 23 vervoerders en verladers. Dat aantal is vrijwel gelijk aan dit jaar. De dienstregeling gaat op 14 december in.

Evenals dit jaar staat in 2015 een aantal grote werken op stapel en worden lopende werkzaamheden voortgezet. ''Spoorvernieuwing is noodzakelijk om 'spoorboekloos’ rijden mogelijk te maken'', meldt Prorail.

Klussen
De reiziger kan er op die manier op aan dat hij op de drukste trajecten zeer vlot een trein kan pakken. Mis je de ene trein, dan komt binnen korte tijd een volgende.

Klussen waaraan Prorail werkt zijn onder meer Utrecht Centraal waar de 'spaghetti’ aan sporen wordt recht gelegd, Delft waar een spoortunnel met nieuw station wordt gebouwd, de vernieuwing van de zuidkant van station Eindhoven en een nieuwe reizigerstunnel van station Zwolle.

Verder is het nieuwe Den Haag Centraal eind dit jaar gereed en komen er twee nieuwe stations bij: Nijmegen Goffert en Barneveld Zuid.

Bron: Nu.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21703
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Weinig wijzigingen spoordienstregeling 2015

Bericht door Ronnie »

Via ProRail een uitgebreider overzicht van de geplande werkzaamheden:

Werkzaamheden met hinder voor reizigers worden in overleg met vervoerders zoveel mogelijk in vakantieperiodes en weekenden uitgevoerd. Een doorkijk naar de grote vernieuwingswerken in 2015:

Utrecht
Bij station Utrecht wordt de ‘spaghetti’ aan sporen recht gelegd voor meer en sneller treinverkeer. In een vijftal weekenden is er geen treinverkeer richting Arnhem of Den Bosch.

Schiphol
Rond Schiphol worden sporen vernieuwd en uitgebreid. Dit betekent dat er ruimte komt voor meer treinverkeer van en naar Schiphol. Dit is vanaf 2017 mogelijk. In 2015 zijn er vier weekenden waarin er zeer beperkt treinverkeer rond Schiphol mogelijk is.

Eindhoven
In de zomerperiode wordt de zuidkant van station Eindhoven compleet vernieuwd. Tijdens drie weekenden is er geen treinverkeer richting het zuiden mogelijk. Op de doordeweekse dagen tijdens deze drie weken is er beperkt treinverkeer mogelijk.

Delft
Onder de stad Delft wordt een spoortunnel gebouwd om meer ruimte te maken voor treinverkeer en om geluidshinder voor bewoners van Delft weg te nemen.

Zwolle
Station Zwolle wordt met een nieuwe reizigerstunnel en extra perrons klaargestoomd voor meer reizigers. Ook wissels en spoor worden vernieuwd waardoor station Zwolle niet per trein bereikbaar.

Goederenvervoer
Het goederenvervoer zal hinder ondervinden van de werkzaamheden voor het derde spoor in Duitsland. Op dit moment loopt het gesprek met vervoerders en andere betrokken partijen over de impact hiervan. Dit najaar informeert de staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu de Kamer over de maatregelen die worden genomen.
Goed sporen. Daar houden we van.
Rolandrail
Berichten: 3268
Lid geworden op: ma jan 14, 2013 4:08 pm

Re: Weinig wijzigingen spoordienstregeling 2015

Bericht door Rolandrail »

Via treinreiziger Wijzigingen dienstregeling 2015 op een rij

De dienstregeling blijft in 2015 grotendeels gelijk aan het spoorboekje van 2014. Er komen op een aantal trajecten wel wat treinen bij. Zo wordt de trein Den Haag - Brussel doorgetrokken naar Amsterdam en gaan er op een aantal trajecten meer Sprinters rijden. Bovendien gaan er meer intercity's rijden vanuit Amsterdam naar Deventer.

Meer Sprinters

Tussen Nijmegen en Wijchen gaan er in de brede spits twee extra Sprinters per uur rijden. Daardoor komen er in totaal op dat traject in de spits vier Sprinters per uur te rijden, die allen ook stoppen op het nieuwe station Nijmegen Goffert.
De Sprinter Arnhem - Ede-Wageningen gaat op werkdagen tot 20.00 uur ieder half uur rijden. Nu rijdt de trein buiten de spits nog maar één keer per uur.
Ook tussen Breda en Dordrecht wordt de frequentie buiten de spits opgehoogd van één naar twee Sprinters per uur.
Tussen Roosendaal en Dordrecht gaat de frequentie eveneens omhoog naar een halfuursdienst.
Tot slot gaan er tussen Heerlen en Sittard meer Sprinters rijden (van 1x per uur naar 2x per uur)

Vanaf de dienstregeling 2015 bedient NS door de frequentieverhogingen ieder station op werkdagen tot 20.00 uur minimaal twee keer per uur (per richting).

Nachttreinen en late-avondtreinen

Er komen meer late treinen in het weekend. Vrijdag op zaterdag en zaterdag op zondagnacht komen er extra late treinen bij naar onder meer Zwolle, Alkmaar, Deventer, Haarlem, Dordrecht en Utrecht. De extra treinen geven soms aansluiting op elkaar of op het bestaande nachtnet.
Ook nieuw in de dienstregeling 2015 zijn de nachttreinen tussen Utrecht en Nijmegen. Deze treinen zullen ook stoppen in Driebergen-Zeist, Veenendaal-De Klomp, Ede-Wageningen en Arnhem. Deze nachttreinen rijden alleen in het weekend en tot 2.00 uur. Ook van Nijmegen naar Utrecht gaan er nachttreinen rijden. De nachttreinen komen er op verzoek van de regionale overheden (provincie Gelderland en stadsregio Arnhem - Nijmegen).
Schiphol wordt weer dagelijks 's nachts per trein bereikbaar vanuit de richting Amsterdam. Één nacht per week moet er nog wel worden overgestapt in Amsterdam Bijlmer. Delft blijft enkele nachten per week per trein onbereikbaar. Er rijden dan bussen.
De internationale nachttrein Amsterdam - Kopenhagen / Praag / Warschau verdwijnt.

Meer intercity's

Tussen Amsterdam Centraal en Deventer gaan er meer treinen rijden buiten de spits. Daardoor komen er tussen Apeldoorn en Deventer drie treinen per uur te rijden (in de spits blijven er vier treinen per uur). De extra treinen zullen samen met de bestaande trein naar Berlijn een uursdienst vormen.
Doordat de trein naar Brussel vanaf dienstregeling 2015 start in Amsterdam Centraal, komt er een extra trein bij tussen Amsterdam en Den Haag. Bovendien gaat deze trein weer ieder uur rijden.

Minder treinen
De plannen om in de daluren minder treinen te laten rijden tussen Haarlem en Uitgeest zijn voor 2015 van de baan. Mogelijk worden er wel in de dienstregeling 2016 wijzigingen doorgevoerd.

Internationaal

De nachttrein Amsterdam - Kopenhagen / Warschau / Praag verdwijnt. Voor zover ons bekend blijft de nachttrein Amsterdam - München / Zürich bestaan.
Zoals genoemd gaat er vanuit Amsterdam weer ieder uur een trein rijden naar Brussel. De stop in Roosendaal wordt korter. Op het traject Den Haag - Antwerpen wordt de trein daardoor sneller. Na Antwerpen gaat de trein via een andere route rijden en ook stoppen op de luchthaven van Brussel. Dat zorgt voor een extra lange reistijd tussen Antwerpen en Brussel.
De laatste trein Amsterdam - Bad Bentheim, v. 19:01 te Amsterdam Centraal komt te vervallen tussen Hengelo en Bad Bentheim en wordt daardoor een binnenlandse trein. In plaats daarvan komt er van maandag t/m zaterdag een extra vroege trein Amsterdam - Berlijn, deze zal rond de klok van vijf uur al vertrekken. In de ochtendspits komt er op werkdagen een extra trein Bad Bentheim - Amsterdam (v. 7:44).

Regionale vervoerders

Connexxion: Vanaf februari gaan 2 februari 2015 wordt station Barneveld Zuid geopend. De treinen Amersfoort - Ede-Wageningen zullen er stoppen, en de stoptrein naar Barneveld Centrum zal dan doorgetrokken worden naar Barneveld Zuid
Veolia en Breng: geen grote veranderingen
Arriva: nog geen reactie over eventuele wijzigingen
Rolandrail is verhuisd van .net naar .nl!
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21703
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Weinig wijzigingen spoordienstregeling 2015

Bericht door Ronnie »

Op elk station elk half uur een trein
Gepubliceerd: 23 okt 2014 14:50 Laatste update: 23 okt 2014 16:06 Algemeen

Op elk station in Nederland stopt vanaf 14 december minstens elk half uur een trein. Dat blijkt uit de nieuwe dienstregeling van de NS. De hogere frequentie is de minimumstandaard die het spoorbedrijf heeft ingevoerd.

Op de meeste stations komt al minstens een trein per halfuur, maar er waren nog vier trajecten waar dat niet zo was. Het gaat om de trajecten Arnhem-Ede-Wageningen, Breda-Dordrecht, Roosendaal-Dordrecht en Heerlen-Sittard. Daar gaan nu meer sprinters rijden.

Gegarandeerd
De NS vindt dat reizigers erop kunnen moeten rekenen dat ze overdag binnen een halfuur een trein kunnen pakken. "Daarmee weten reizigers beter waar ze aan toe zijn en geef je ze als het ware steeds meer het stuur van hun treinreis in eigen handen", verklaart president-directeur Timo Huges.

Stappers
Een andere wijziging is dat treinen in het weekend langer doorrijden. Op vrijdag en zaterdag rijden tot ongeveer 01.00 uur treinen vanuit een aantal drukke knooppunten in de Randstad naar steden als Zwolle, Deventer en Arnhem. Reizigers kunnen daardoor soms wel twee uur later naar die bestemmingen reizen.

Vliegtuig halen
Verder gaan er tussen Amersfoort, Apeldoorn en Deventer meer intercity's rijden omdat de NS daar meer reizigers verwacht. Ook rijden vanaf de dienstregeling voor 2015 weer iedere nacht treinen van en naar Schiphol. Nu rijden een paar nachten per week bussen in plaats van treinen tussen Amsterdam en de luchthaven vanwege werkzaamheden van Prorail.

Bron: Nieuws.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Plaats reactie