Problemen EUROMAX Terminal Rotterdam

Nieuws en andere gepubliceerde informatie
Forumregels
Een bronvermelding is verplicht bij het overnemen van nieuwsberichten van andere sites.
Plaats reactie
Cees_1251
Berichten: 1730
Lid geworden op: ma jan 14, 2013 11:27 pm

Problemen EUROMAX Terminal Rotterdam

Bericht door Cees_1251 »

Spoorvervoer Euromax loopt vast
25 juli 2014

Spooroperator IMS heeft de afgelopen week acht treinen van en naar de Euromax Terminal op de Maasvlakte geschrapt in verband met congestieproblemen.

Het komend weekend vervallen weer twee inkomende en twee uitgaande treinen.
In een aantal gevallen heeft de operator volle, uit Zwitserland afkomstige, treinen onverrichterzake teruggestuurd, nadat die vele uren op de terminal hadden staan wachten. De terminal, eigendom van ECT, is als gevolg van een combinatie van factoren al wekenlang overbelast. De problemen met de treinafhandeling zouden zijn begonnen nadat Euromax een schip van de Delta Terminal had overgenomen.

IMS heeft besloten de treinen vol terug te sturen, omdat de operator geen vergoeding krijgt voor het lossen en laden van de containers, die in opdracht van de rederijen vervoerd worden. Die kosten worden via de zogenoemde terminal handling charges door de rederijbetaald. Het resultaat is dat containers bestemd voor overzeese export na enkele dagen weer terug in Zwitserland zijn.

Ook DistriRail, dat het aantal treinen tussen Rotterdam en Duitsland recentelijk fors heeft opgevoerd, heeft last van de congestie op de Euromax Terminal. ‘We blijven echter wel zoveel mogelijk op schema rijden, want we willen het spoorproduct op peil houden’, zegt Johan Booij.

De operator stuurt wekelijk ongeveer twaalf treinen naar de terminal. Het bedrijf heeft wel een ‘cut and run’-beleid ingevoerd: containers die op de geplande vertrektijd nog niet zijn geladen, blijven staan en worden doorgeschoven naar de volgende trein.

De huidige situatie op de Euromax Terminal lijkt een uitvloeisel van de al wekenlang duren congestieproblemen rond ECT’s Delta Terminal, waar vooral de binnenvaart het slachtoffer van is. Als belangrijkste oorzaak daarvan wordt het uit vaarschema lopen van zeeschepen genoemd, in combinatie met een tijdelijke vermindering van de overslagcapaciteit.

Bron Nieuwsblad Transport

Hierbij hoort het volgende bericht

'ECT doet er alles aan om terminal te ontlasten'
25 juli 2014

De Kramer Group helpt ECT bij het terugdringen van congestieproblemen op de Maasvlakte. Lichters worden doorgestuurd naar Kramer die de containers over de weg naar ECT brengt.
De samenwerking houdt in dat een deel van de lichters die containers komt afleveren bij ECT, wordt doorverwezen naar Kramer's Rotterdam Container Terminal (RCT) aan de Hartelhaven. Het gaat daarbij in ieder geval om de lichters met kleine call sizes, maar vanwege de congestie bij ECT komen ook schepen met grotere ladingen momenteel bij hen terecht. Het verhalen en wisselen van schepen aan de kade is namelijk tijdrovend werk, zeker als dat vaak moet geburen. Vanaf RCT worden de containers vervolgens over de weg naar ECT's Delta terminal gebracht. 'Dat externe transport handelen we op een fifty-fifty basis af', zegt ceo André Kramer van de Kramer Groep. 'ECT's Maasvlakte Transport doet de ene helft, en wij de andere.'

De samenwerking is sinds tien dagen operationeel en dusver zijn er 1200 containers omgeleid. De partijen zijn in gesprek om deze omgeleide ladingstroom een constanter karakter te geven. Kramer's inzet daarbij is in eerste instantie honderd containers per dag. 'Als er behoefte aan is kunnen we dat probleemloos opschalen naar driehonderd containers per dag', zegt Kramer. Zelfs opschaling tot zeshonderd containers per dag is volgens hem mogelijk, maar daar zijn wel enkele organisatorische aanpassingen voor nodig.

'15% van de barges meert bij containerterminals aan met call sizes (aantal af te leveren containers) kleiner dan tien stuks', zegt Kramer. 'Dat is voor de grote terminals veel storend verhaalwerk. Wij hebben hier genoeg capaciteit om dat af te handelen. Veertig procent van de barges die naar de Maasvlakte komt moet immers toch al bij ons aanmeren voor de afgifte of het ophalen van lege containers.' Het opzetten van een constante stroom biedt de beide partijen voordeel in de afhandeling over de weg, zegt Kramer. 'Voor wegvervoerders wordt het dan ook interessant om 's nachts te rijden.'

Voor Kramer betekent dit ook de start van het door hem bedachte Barge Service Center, die hij al lange tijd wil opzetten. Die moet de grote terminals structureel ontlasten van vele wisselingen aan de kade als gevolge van kleine call sizes. 'Dit is een stap in de goede richting, het toont ook dat ECT er alles aan doet om zijn terminal te ontlasten. Maar het is mijn bedoeling dat Barge Service Center een structurele oplossing wordt, en niet alleen een oplosmiddel voor congestie. Want uiteindelijk kost dit hen gewoon overslag.'

Bij voorkeur handelt Kramer die goederenstroom over de Container Exchange Route (CER) af. 'Die is ook echt nodig als zo meteen ook de nieuwe terminals op de Tweede Maasvlakte opengaan', zegt hij. CER is de nieuwe benaming voor de Interne Baan die het Havenbedrijf Rotterdam wil pluggen. Interne Baan is van oorsprong namelijk een ECT-begrip.

Het idee voor de huidige samenwerking is geïnitieerd door Kramer, die ruim een maand geleden op de voorpagina van Nieuwsblad Transport over de congestieproblemen bij buurman ECT las. 'Daarop heb ik Jan Westerhoud gebeld.'

Bron : Nieuwsblad Transport
The_Knitter
Berichten: 3912
Lid geworden op: wo aug 22, 2012 1:00 pm
Locatie: Zwijndrecht

Re: Problemen EUROMAX Terminal Rotterdam

Bericht door The_Knitter »

Prognose vertraging wegfewerkt bij ECT pas september. Ook scheepvaart heeft veel hinder.
Plaats reactie