NS garandeert reizigers aankomst op Schiphol

Nieuws en andere gepubliceerde informatie
Forumregels
Een bronvermelding is verplicht bij het overnemen van nieuwsberichten van andere sites.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

NS garandeert reizigers aankomst op Schiphol

Bericht door Ronnie »

NS garandeert reizigers aankomst op Schiphol
Gepubliceerd: Ma 23 jun 2014

De NS begint volgende maand een proef om treinreizigers naar Schiphol de garantie te geven dat ze ook daadwerkelijk aankomen op de luchthaven.

Tegen een vergoeding van 5 euro krijgt de reiziger via een speciale app reisadvies op maat om de vlucht te halen.''

In het uiterste geval brengen we je met taxi en begeleiden je naar de balie op Schiphol, of als het dan niet lukt vergoeden we de kosten van bijvoorbeeld omboeking of je vlucht'', meldt het spoorbedrijf maandag.

Met de proef wil NS, in samenwerking met Schiphol, de bereikbaarheid van Schiphol per openbaar vervoer vergroten.

NS start van 14 juli tot 1 september met de zogeheten Schiphol Garantie Service (SGS). Daarna bekijkt het spoorbedrijf of de service definitief wordt ingevoerd.

Volgens de NS worden reizigers nu ook ''incidenteel'' naar Schiphol gebracht per taxi, hoewel er geen garanties worden gegeven. Reizigersorganisatie Rover vindt dat de aankomstgarantie er altijd moet zijn en dat daar niet extra voor zou moeten worden betaald.

Bron: Nu.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: NS garandeert reizigers aankomst op Schiphol

Bericht door Ronnie »

Mansveld billijkt aankomstgarantie NS
Gepubliceerd: 24 jun 2014 15:43 Laatste update: 24 jun 2014 15:48 Algemeen

Staatssecretaris van Infrastructuur Wilma Mansveld (VVD) heeft geen problemen met de 'aankomstgarantie' op luchthaven Schiphol, waarmee de NS gaat experimenteren. Dat bleek dinsdagmiddag uit de woorden van de bewindsvrouw tijdens het wekelijkse vragenuur.

Volgens Mansveld gaat het om een 'extra service', die boven op de bestaande afspraken komt die worden gemaakt met het spoorbedrijf. Aan de dienstverlening voor reizigers die niet van de garantie gebruikmaken verandert niets. Het is onderdeel van een actieplan om de bereikbaarheid van de nationale luchthaven te verbeteren. De afgelopen jaren werd het treinverkeer vaak stilgelegd na een storing in de Schipholtunnel.

Diverse Kamerleden uitten zich kritisch over het voornemen van de NS, die vijf euro gaat kosten. Duco Hoogland (PvdA) wees erop dat reizigers er met hun treinkaartje al voor betalen om op tijd te komen. Ook kunnen zij bij vertraging nu al in aanmerking komen voor restitutie van bijvoorbeeld hun vliegticket. Sander de Rouwe (CDA) noemde het voorstel om die reden 'van den gekke'.

De VVD en D66 reageerden wel positief. "Het is goed nieuws dat de NS klantgericht gaat denken", zei Betty de Boer (VVD), die sprak van een 'verbetering'.

Mansveld denkt dat de NS in september duidelijk maakt of de aankomstgarantie een blijvertje is. "Uiteindelijk bepaalt de reiziger of iets wel of niet wenselijk is."

Bron: Nieuws.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: NS garandeert reizigers aankomst op Schiphol

Bericht door Ronnie »

Treinreizigers testen Schiphol Garantie Service
donderdag 21 augustus 2014

Enkele tientallen treinreizigers hebben sinds 14 juli gebruik gemaakt van de proef Schiphol Garantie Service. Tegen betaling van vijf euro krijgen reizigers van NS een reisadvies op maat met de garantie dat ze hun vliegtuig op Schiphol halen. Als dat door een storing toch niet lukt, betaalt NS de omboekingskosten van een nieuwe vlucht. Treinreiziger.nl sprak met projectleider Jean Paul van der Loo. Hij legt in het interview uit hoe de proef werkt en wanneer de test voor NS een succes is.

Waarom is deze proef gestart?
“Klantonderzoek wees uit dat reizigers behoefte hebben aan meer controle en persoonlijke reisinformatie, vooral als klanten een belangrijk reisdoel hebben, zoals een begrafenis, examen of het halen van een vlucht. Omdat we in willen spelen op die klantbehoefte hebben we deze proef (in eerste instantie voor reizen naar Schiphol, red.) ontwikkeld.”

Hoe geven jullie tijdens de proef persoonlijke reisinformatie?
“Een deelnemer krijgt een speciale app. Hij kiest daarmee minimaal 24 uur van te voren met welke verbinding hij naar Schiphol wil reizen. Uitgangspunt is dat hij minimaal twee uur voor het vertrek van een vlucht aankomt, voor intercontinentale vluchten drie uur voor vertrek. Dat is ook wat Schiphol reizigers adviseert. Vlak voor de reis wordt de reiziger eraan herinnerd dat zijn reis bijna gaat beginnen. Tijdens de reis volgen we de reiziger en kan de reiziger ons ook op elk moment sms’en met vragen. We hebben op het Medewerker Contact Centrum (MCC) namelijk 24 uur per dag een medewerker beschikbaar die de reizen volgt.”

Wat gebeurt er als een reiziger vertraging oploopt?
“Als er bijvoorbeeld een storing optreedt, gaan we op zoek naar een alternatief reisadvies per trein. Als dat niet mogelijk is, regelen we een taxi. Op het moment dat iemand laat op Schiphol aankomt, maar hij kan zijn vlucht mogelijk nog wel halen, dan wordt de reiziger door iemand van NS of Schiphol opgewacht en snel naar de juiste gate of incheckbalie gebracht. Tot nu toe heeft iedereen zijn vlucht gehaald.“

En is het nodig geweest voor reizigers vervangend vervoer te regelen?
“Nee, we hebben tot nu toe nog geen taxi hoeven te regelen. Wel was er iemand die last had van een defecte trein, maar voor diegene konden we een alternatief reisadvies per trein aanbieden.”

De verzekering gaat pas in als de reiziger op het vertrekstation is aangekomen, terwijl NS zich zegt in te zetten voor een naadloze reis van deur-tot-deur. Waarom is het voortransport met bijvoorbeeld bus, metro of tram niet inbegrepen?
“We hebben geen invloed op het voortransport en daarom kunnen we daarop geen garantie bieden. De dienst is wel geldig bij andere treinvervoerders. Op reizen van andere treinvervoerders hebben we weliswaar ook geen invloed, maar we willen dat de dienst wel geldig is voor alle treinen.”

Bron: Treinreizger.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Plaats reactie