Treinreizen in spits worden duurder

Nieuws en andere gepubliceerde informatie
Forumregels
Een bronvermelding is verplicht bij het overnemen van nieuwsberichten van andere sites.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21694
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Treinreizen in spits worden duurder

Bericht door Ronnie »

Treinreizen in spits worden duurder
Gepubliceerd: Woe 23 apr 2014

Treinreizen in de spits worden duurder. NS wil een treinreis buiten de daluren met maximaal 10 procent laten stijgen. In daluren moeten de treinkaartjes juist twaalf procent goedkoper worden. In nieuwe vervoersafspraken die de NS met staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu Wilma Mansveld (PvdA) heeft gemaakt staat dat de NS onderzoekt wat de effecten van zo'n systeem zijn. De zogenoemde tariefdifferentiatie moet zorgen dat de treinen in de spits minder vaak overvol zijn. Voor mensen met een maand- of jaarkaart mag het tarief maximaal zes procent stijgen.De prijzen moeten ervoor zorgen dat meer mensen buiten de spits gaan reizen, zodat de stroom van passagiers wordt verdeeld over de hele dag. "Dat kan ook, door flexwerken"​, zegt Mansved woensdag in het AD.​Consumentenorganisaties mogen hun mening over het plan nog geven. Ook voor het goederenvervoer wordt aan flexibele tarieven gedacht. Andere afspraken van Mansveld zijn toiletten in sprinters op lange ritten, vervangend vervoer binnen zestig minuten bij een storing en 'gewone' intercity’s die in het weekend tot 01.00 uur ’s nachts blijven rijden.

Boete
Verder kan de NS straks een veel hogere boete krijgen als het bedrijf slecht presteert. De maximale geldstraf gaat omhoog van 2,75 miljoen euro naar 6,5 miljoen euro per jaar. Als de NS het echter aanzienlijk beter doet dan afgesproken, kan de vervoerder een beloning van maximaal 10 miljoen euro krijgen.Dat heeft Mansveld woensdag aangekondigd in een brief aan de Tweede Kamer. Voorspoorbeheerder Prorail blijft de maximale boete 2,75 miljoen euro. De overheid wil een boete voortaan wel direct kunnen opeisen.Mansveld beschouwt de boetes als prikkel voor NS en Prorail om ervoor te zorgen dat ze zo goed mogelijk presteren, zodat reizigers tevreden zijn over de dienstverlening.Ze onderzoekt ook hoe boetes meer ten goede kunnen komen aan de reizigers. De top van NS of Prorail zou bovendien geen bonus meer mogen krijgen als hun organisatie een boete krijgt. Mansveld bekijkt samen met minister Jeroen Dijsselbloem van Financiën hoe ze dit kunnen regelen.De voorgestelde boetes maken deel uit van de nieuwe zogeheten concept-concessies voor NS en Prorail voor de komende tien jaar. Die vergunning geldt vanaf volgend jaar.De NS en spoorbeheerder Prorail moeten nog beter hun best gaan doen om de reiziger tevreden te stellen. Ook moet de NS meer en betere reisinformatie geven en ervoor zorgen dat treinen beter aansluiten op stads- en streekvervoer.

Prorail
Mansveld stelt ook hogere eisen aan Prorail. Zo moet de spoorbeheerder storingen op het spoor sneller verhelpen zodat reizigers en goederenvervoerders hier zo weinig mogelijk last van hebben.Ook bij het plannen van onderhoudswerk moet meer rekening worden gehouden met reizigers en bewoners in de buurt van het spoor.NS en Prorail moeten ook meer en beter met elkaar en met andere spoororganisaties samenwerken. Mansveld verplicht de bedrijven bovendien om mee te doen aan overleg over spoorzaken met provincies en gemeenten en met de goederensector.Ook moet de NS er in overleg met regionale vervoerders alles aan doen om de reis van deur-tot-deur zo soepel en snel mogelijk te laten verlopen, wat een van de ambities is van de staatssecretaris. Eerder dit jaar kondigde ze al aan dat het Rijk NS en Prorail veel scherper gaat aansturen om ervoor te zorgen dat de reiziger en andere klanten centraal staan.

Reactie NS
In een reactie op de nieuwe eisen stelt een woordvoerder van de NS dat het belangrijker is dat de reiziger op tijd aankomt dan dat de treinen stipt volgens het boekje tijden. "We gaan de focus leggen op de punctualiteit van de reiziger."De mogelijke beloning van maximaal 10 miljoen noemt de woordvoerder "een stok achter de deur om goed te presteren. Zo zien we het ook. Soms is zoiets nodig. We zullen er alles aan doen om die boete niet te krijgen."Om de prestatie te verbeteren, kijkt de NS onder meer naar probleemverbindingen. ''Landelijk rijdt 93 procent van de treinen op tijd, maar bijvoorbeeld tussen Leiden en Utrecht is het ongeveer 70 procent. Het is een druk traject. Als een intercity daar een paar minuten vertraging oploopt, kun je direct je aansluiting missen'', zegt de woordvoerder.De NS kijkt ook of er misschien kan worden geschoven met de perrons waar treinen aankomen en vertrekken. ''Stel dat je in Utrecht op spoor 1 aankomt en je moet naar spoor 18 om je aansluiting te halen. Hoe realistisch is dat als je met twee kinderen op reis bent? Kun je de treinen niet dichter bij elkaar laten aankomen, of de tijden beter op elkaar afstemmen? Als een trein dan iets later aankomt, kun je de aansluiting toch nog halen. Treinen kunnen van A naar B punctueel lopen, en tussen B en C ook, maar als je de overstap mist, duurt een reis van A naar C veel langer dan gepland.''

Twee vervoerders
De NS wil verder beter samenwerken met regionale vervoerders. ''Veel reizigers hebben twee vervoerders nodig om op hun bestemming te komen. Als de dienstregelingen beter op elkaar aansluiten, kunnen reizigers makkelijker hun reis vervolgen. De reiziger is niet van ons of van de anderen, maar van iedereen. ''Volgens de NS stappen elke dag 236.000 treinreizigers, een kwart van het totaal, een keertje over. Nog eens 30.000 mensen maken twee of meer overstappen. ''Daar zitten mensen bij die van de ene NS-trein naar de andere gaan, maar ook mensen die met een regionale vervoerder verdergaan.''

Verheugd
Prorail reageert tevreden op de conceptafspraken. Prorail is verheugd dat de staatssecretaris de intentie heeft om het beheer en onderhoud van het spoor voor de komende tien jaar bij het bedrijf te leggen.''Dit geeft ons de gelegenheid om samen met onze partners de komende tien jaar te werken aan een nog beter en veiliger spoor voor reizigers, vervoerders en verladers."

Bron: Nu.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21694
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Treinreizen in spits worden duurder

Bericht door Ronnie »

Coalitie twijfelt aan duurder treinkaartje
23-04-2014 13:48 | ANP

De VVD ziet „vooralsnog” niets in het plan om het treinkaartje in de spits duurder te maken. „Dat is een klap in het gezicht van de treinreiziger die al in overvolle treinen zit”, reageerde woensdag het Tweede Kamerlid Betty de Boer van de regeringspartij. Ook coalitiepartner PvdA lijkt nog niet overtuigd. Tweede Kamerlid Duco Hoogland: „Als het autogebruik daardoor toeneemt, vraag ik me af of het een goed idee is.”

Staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur) wil het kaartje in de spits maximaal 10 procent duurder laten worden, mits het prijskaartje in de daluren 12 procent goedkoper wordt. Dat staat in de voorwaarden van het contract dat ze voor de komende tien jaar met de NS wil afsluiten.

Bron: Reformatorisch Dagblad
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21694
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Treinreizen in spits worden duurder

Bericht door Ronnie »

Rover: duurder kaartje houdt mensen in auto
woensdag 23 april 2014

Reizigersorganisatie Rover vindt duurdere treinkaartjes in de spitsuren geen goed idee. Dat gaat mogelijk ten koste van de plannen om het autogebruik in de drukste uren van de dag te verminderen, zei voorzitter Arriën Kruyt woensdag in het Radio 1 Journaal.

"Ik snap wel dat NS zegt: je moet proberen meer mensen in de daluren te laten rijden, dan zijn treinen relatief leeg. Maar of het nou wijs is om de prijs in de spits met 10 procent te verhogen, dat geloof ik niet'', aldus Kruyt. "We willen ook dat mensen minder gebruik maken van de auto in de spits. Dan ben ik toch bang dat mensen in de auto blijven rijden en niet in de trein gaan zitten.''

Oneerlijk
Ook Maatschappij voor Beter OV is mordicus tegen, zo laat voorzitter Rikus Spithorst weten. "De meeste reizigers hebben geen keuze: hun werkgever verwacht dat ze op bepaalde tijden op hun werk verschijnen. Voor het spitsmijden dienen niet de tarieven te worden aangepast, maar moet iets in de samenleving veranderen.'' De reizigersclub vindt het ,"oneerlijk'' als treinreizen wel per tijdstip worden beprijsd, maar autoritten niet.

Boetes
Maatschappij voor Beter OV is ook kritisch over de hogere boete die de NS aan de overheid moet gaan betalen als het zijn afspraken niet nakomt. "Die boete is slechts een fractie van de jaaromzet. Bij slecht functioneren zouden de tarieven moeten worden verlaagd. De reiziger moet dan immers worden gecompenseerd.''

Bron: Treinreiziger.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21694
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Treinreizen in spits worden duurder

Bericht door Ronnie »

ANWB ziet reiziger bij NS niet op 1, 2 en 3 staan
geplaatst: 23-04-2014 - 11.45, laatst gewijzigd: 23-04-2014 - 11.45

Het plan om treinreizigers die in de spits moeten reizen te bestraffen met een duurder treinkaartje staat in schril contrast met de bewering van de NS dat de reiziger op plaats 1, 2 en 3 komt te staan. Dat zegt een woordvoerder van de ANWB, die een toename van files vreest, woensdag in een reactie. "Wij vinden dat je een reiziger moet verleiden tot een bepaald gedrag. We zijn niet zo van het bestraffen."

Hoe dat verleiden dan moet gebeuren, moet de NS volgens de woordvoerder zelf weten. “De NS moet zijn eigen klanten kennen en moet weten waarmee die zijn te verleiden.”

Als treinkaartjes in de spits daadwerkelijk tien procent duurder worden, zou de kans groot zijn dat hierdoor meer files ontstaan. “Mensen zullen toch naar hun werk moeten en als de auto dan goedkoper is wordt de verleiding wel erg groot”, aldus de woordvoerder van de automobilistenclub.

Hoeveel meer files ontstaan is volgens de ANWB nog niet te voorspellen. “De NS heeft nu een plan om hier een proef mee te doen. Het gebeurt dan dus nog op kleine schaal. Om de echte effecten te weten zul je het over een langere periode moeten bekijken.”

In de plannen van de NS staat meerdere keren dat de reiziger op 1, 2 en 3 moet staan. Eerder stelde de nieuwe NS-president Timo Huges al in een intern blad van de NS dat reizigers op de eerste, tweede en derde plaats moeten komen.

Bron: Nederlands Dagblad
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21694
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Treinreizen in spits worden duurder

Bericht door Ronnie »

D66: eerst betere prestaties NS dan pas spitsheffing
woensdag 25 juni 2014

Het spitstarief mag pas worden ingevoerd als de Nederlandse Spoorwegen beter presteert. Dat staat in een voorstel dat D66 woensdagavond indient bij een overleg hierover, zegt D66-Kamerlid Stientje van Veldhoven woensdag na een bericht hierover in het AD. Zij rekent op steun van een Kamermeerderheid en staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu Wilma Mansveld (PvdA).

De kans op een zitplaats moet volgens Van Veldhoven eerst worden verhoogd. "En niet doordat reizigers door het spitstarief de trein uit worden gejaagd." Het is volgens het Kamerlid verkeerd om te beginnen met een verhoging van het spitstarief. "Dan betaalt de reiziger straks meer terwijl hij nog steeds moet staan."

Ook moeten volgens Van Veldhoven meer lange treinen worden ingezet voordat over invoering van een spitstarief kan worden gesproken. Verder zou de dienstregeling beter op orde moeten zijn. "Dit zijn allemaal zaken die nauwkeurig worden bijgehouden, dus is het eenvoudig na te gaan of de situatie genoeg is verbeterd."

In april gaf staatssecretaris Mansveld aan dat de tarieven in de nieuwe spoorconcessie in de spits omhoog mogen, als die in de daluren dalen. Het zou gaan om een spitstoeslag tot 10 procent en een korting in de daluren van 12 procent. Zo moet het aantal reizigers meer over de dag worden verdeeld.

Bron: Treinreiziger.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21694
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Treinreizen in spits worden duurder

Bericht door Ronnie »

NS gaat spitstarief in de trein torpederen
Edwin van der Aa, 8-7-14 - 05:30  bron: AD

Het spitstarief op het spoor lijkt er toch niet te komen. De NS doet nog wel onderzoek naar het omstreden plan, maar dat zal volgens meerdere bronnen vrijwel zeker uitwijzen dat het onhaalbaar is.

Dit voorjaar stak een storm van verontwaardiging op toen bleek dat de NS kijkt naar een spitstarief. Treinreizigers moeten in de spitsuren tot 10 procent meer gaan betalen, wie daarbuiten reist maximaal 12 procent minder.

Vergoeding van 100 miljoen
Het idee komt uit de koker van het ministerie van Infrastructuur en Milieu, de NS gaat de haalbaarheid onderzoeken. Meerdere bronnen bevestigen nu dat de vervoerder het toch al impopulaire idee wil torpederen. Daar heeft de NS ook een financiële reden voor. Het ministerie moet haar, als het plan niet doorgaat, namelijk 100 miljoen betalen over een periode van 10 jaar, zo laten ingewijden aan het AD weten.

'Het ligt voor de hand dat de NS het plan als 'niet haalbaar' bestempelt, zeker met die vergoeding in het vooruitzicht', aldus een bron. De miljoenencompensatie staat in een vertrouwelijke afspraak uit 2011. De deal kwam tot stand toen het ministerie 3 jaar geleden afspraken maakte met de NS om de exploitant van de hoge snelheidslijn, HSA, van de ondergang te redden. De afspraak is meegegaan naar de nieuwe vervoerconcessie, die volgend jaar start en loopt tot 2025.

Soepeler treinverkeer
Een spits- en daltarief moet er voor zorgen dat passagiersstromen worden gespreid, zodat het treinverkeer soepeler loopt. De NS komt binnenkort met een voorstel om te bekijken of dat klopt. Reden om het plan af te schieten kan zijn dat forensen door een duurder spitstarief juist de auto weer pakken.

Het ministerie erkent in een reactie dat de afspraken met de vervoerder, waaronder de optie van tariefdifferentiatie, 'een financiële component kennen en zijn meegerekend in de businesscase van NS'. Een zegsvrouw benadrukt nog dat het gaat om vertrouwelijke informatie.

Bron: Algemeen Dagblad
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21694
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Treinreizen in spits worden duurder

Bericht door Ronnie »

NS mag spitstarief onder voorwaarden invoeren
Gepubliceerd: Maandag 01 sep 2014

De NS mag treinreizen in de spits duurder maken als het kan aantonen dat het de overvolle treinen in de spits op geen enkele andere manier kan bestrijden.

Dat schrijft staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu Wilma Mansveld (PvdA) maandag in een brief aan de Tweede Kamer. Ondanks eerdere kritiek blijft Mansveld 'tariefdifferentiatie' in de aangepaste vervoersafspraken een goed middel noemen om reizigers meer over de dag te spreiden.

De NS mag hiervoor een voorstel aan de overheid doen, maar het bedrijf moet dan wel eerst aan een aantal voorwaarden voldoen. 

Zo moet de NS een onderzoek uitvoeren naar de effecten van verschillende spitstarieven op verschillende reizigersgroepen. Het bedrijf moet kunnen aantonen 'dat capaciteitsuitbreiding, optimaliseren van de dienstregeling en enkel een prijsverlaging niet voldoende werkt of onbetaalbaar is'. 

Grenzen
Voorstellen voor spits- en daltarieven moeten binnen de grenzen blijven die Mansveld eerder dit jaar al aangaf en ook reizigersorganisaties moeten door de NS worden geraadpleegd. 

Treinreizigers zouden daardoor straks in de spitsuren tot tien procent meer voor hun kaartje betalen en in de daluren tot twaalf procent minder. Voor reizigers met een maand- of jaarkaart zou de prijs maximaal zes procent mogen stijgen. Mensen met een voordeelurenabonnement zouden er 'gemiddeld bij benadering' niet op achteruitgaan. 

Eerder dit jaar kreeg Mansveld een golf van kritiek over zich heen toen ze de nieuwe vervoersafspraken bekendmaakte. Veel partijen, waaronder regeringspartij VVD, zagen niets in de plannen. Oppositiepartijen spraken al snel van een 'spitsboete'.

Bron: Nu.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Plaats reactie