Nieuws over concessie Limburg 2016-2031

Nieuws en andere gepubliceerde informatie
Forumregels
Een bronvermelding is verplicht bij het overnemen van nieuwsberichten van andere sites.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Nieuws over concessie Limburg 2016-2031

Bericht door Ronnie »

Zorgen over aanbesteding Limburgse treindiensten

De provinciale politiek maakt zich grote zorgen over de onduidelijkheid rond de aanbesteding van twee Limburgse treindiensten.

Die zou de komende aanbesteding van het openbaar vervoer in Limburg kunnen frustreren. Het gaat om de verbindingen Roermond-Maastricht en Sittard-Heerlen.

Experiment
De Tweede Kamer ging er eerder mee akkoord dat die treindiensten als experiment deel gaan uitmaken van de nieuwe openbaar vervoerconcessie in Limburg. Daarmee zouden alle stoptreinen en bussen in Limburg onder één particuliere vervoerder komen te vallen. Maar in een brief aan de Tweede Kamer lijkt staatssecretaris Wilma Mansveld de mogelijkheid open te laten dat ook de NS mag meedingen naar die twee stoptreinen.

Grote weerstand
De vervoerdersbedrijven Veolia, Arriva en Connexxion zijn daar fel tegen.

In een Statencommissie sprak PvdA-statenlid Lia Roefs van een gevaarlijke ontwikkeling. 'Er moet duidelijkheid zijn voordat we binnenkort aanbesteden. Anders dreigt Limburg speelbal te worden van allerlei juridisch getouwtrek,' aldus Roefs.

'Bevoorrechte positie NS'
De VVD hekelde de bevoorrechte positie die de NS steeds claimt. De partij vindt dat daar eindelijk eens een einde aan moet komen.

CDA-gedeputeerde Patrick van der Broeck deelde de zorgen van de fracties. 'We buffelen achteruit als de NS gewoon mee mag doen,' aldus de gedeputeerde.

Dinsdag komt de kwestie aan de orde in een Tweede Kamercommissie.

Bron: L1
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Zorgen over aanbesteding Limburgse treindiensten

Bericht door Ronnie »

Provincie: speciale treinen op Heuvellandlijn
Gepubliceerd op: 19.04.14 17:23, laatste update: 19.04.14 17:46

De provincie Limburg eist dat in de toekomst op de Heuvellandlijn tricourante treinen ingezet worden die technisch in staat zijn om op zowel het Nederlandse als het Belgische en Duitse electriciteitsnet kunnen rijden. Dat heeft gedeputeerde Patrick van der Broeck (CDA) toegezegd.

Eijsden
Van onze verslaggeefster

De vervoerder die straks reizen op de Heuvellandlijn verzorgt, kan dan niet alleen van Kerkrade-Centrum tot Aken rijden, maar ook naar Eijsden en zelfs helemaal naar Luik. Maar voor dat laatste is eerst overleg nodig met de Belgen. Op welke termijn dat gaat plaatsvinden, is nog niet duidelijk.

Bron: Dagblad De Limburger
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Zorgen over aanbesteding Limburgse treindiensten

Bericht door Ronnie »

NS aast via dochter Abellio op ov
Gepubliceerd op: 25.04.14 10:20, laatste update: 25.04.14 10:26

Niet de Nederlandse Spoorwegen zélf, maar dochterbedrijf Abellio zal meedoen aan de aanbesteding van het Limburgse Openbaar Vervoer 2016-2030. Dat bevestigen de directies van beide bedrijven.

Abellio is volledig eigendom van de NS en is op dit moment vooral in het buitenland actief, in Engeland en Duitsland. In Nederland rijdt Abellio wel al onder de merknaam Qbuzz met 700 bussen en 27 trams, vooral in Noord-Nederland en Den Haag. Volgens directeur Leon Struijk is het NS-concernbeleid dat juist Abellio inschrijft voor openbare regionale aanbestedingen, en dus niet de NS.

De afgelopen weken ontstond er onduidelijkheid of NS wel mag meedingen naar het Limburgse vervoer, die eind dit jaar gegund zijn. Aanleiding waren de plannen van Staatssecretaris Wilma Mansveld (PvdA), die wil dat de NS zich op lange termijn op het zogenoemde hoofdrailnet richt, en niet op regionale stoptreinen die ook door private vervoerders uitgevoerd zou kunnen worden.

Voor Limburg maakt ze echter een uitzondering, omdat de stoptreinen hier het spoor met NS-intercity's (Hoofdrailnet) zullen delen. Dit tot teleurstelling van concurrenten als Veolia, Arriva en Syntus, die de NS liever uitgesloten zien. De NS heeft immers van oudsher zoveel privileges en voordelen dat de aanbesteding oneerlijk wordt, redeneren ze.

Bron: Dagblad De Limburger
Goed sporen. Daar houden we van.
Nielske1990
Berichten: 1325
Lid geworden op: wo aug 22, 2012 8:23 pm
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Zorgen over aanbesteding Limburgse treindiensten

Bericht door Nielske1990 »

Dit tot teleurstelling van concurrenten als Veolia, Arriva en Syntus, die de NS liever uitgesloten zien. De NS heeft immers van oudsher zoveel privileges en voordelen dat de aanbesteding oneerlijk wordt, redeneren ze.
En het gebruikelijke gejammer is weer begonnen. Zorg gewoon voor het beste bod, dan zijn al die domme vergelijkingen niet meer nodig. Alleen daarom al hoop ik van harte dat Abellio wint... :twisted: 8-)
Maïsmessias van Brabantroute Prestatie Team
Website: (in ontwikkeling) - Fotodump: Flickr-account
BjörnNielsen
Berichten: 965
Lid geworden op: vr aug 24, 2012 5:39 pm
Locatie: Ljouwert
Contacteer:

Re: Zorgen over aanbesteding Limburgse treindiensten

Bericht door BjörnNielsen »

Feit blijft dat NS via Abellio inschrijft en daar bewust verlies kan gaan draaien en dit vervolgens kan compenseren met de winsten uit het HRN. De NS kan zo de concessie Limburg 'kopen' door met de prijs te duiken. Arriva, Veolia en Connexxion hebben die mogelijkheid niet. Daar komt nog bij dat de NS op schaalvoordeel treinstellen kan aanschaffen (door bijvoorbeeld een grote order te plaatsen voor veel meer nieuwe treinstellen dan puur nodig voor Limburg. Voor de overige vervoerders zal Limburg een eiland zal worden. Het had veel beter geweest als de Limburg-concessie alleen de Heuvelland- en Maaslijn had omvat en de stoppertjes op het HRN gewoon bij NS had gebleven.
Nielske1990
Berichten: 1325
Lid geworden op: wo aug 22, 2012 8:23 pm
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Zorgen over aanbesteding Limburgse treindiensten

Bericht door Nielske1990 »

Dan nog zie ik het verschil niet met de andere bedrijven. Arriva is een dochter van DB, Syntus is een dochter van Keolis en Veolia van Veolia Environnement. Die kunnen dus ook allemaal extra laag bieden en het geld uit andere winst halen. Ook hebben zij allemaal talrijke concessies en dus ook het schaalvoordeel. Een paar namen veranderen in je argument en er staat heel wat anders:
Feit blijft dat DB via Arriva inschrijft en daar bewust verlies kan gaan draaien en dit vervolgens kan compenseren met de winsten uit het Duitse HRN. De DB kan zo de concessie Limburg 'kopen' door met de prijs te duiken. Daar komt nog bij dat de DB op schaalvoordeel treinstellen kan aanschaffen (door bijvoorbeeld een grote order te plaatsen voor veel meer nieuwe treinstellen dan puur nodig voor Limburg.
Uiteindelijk is het NS-concern samen met Keolis de kleine speler, Veolia en DB/Arriva zijn gigantisch in een dergelijke vergelijking. Maar het gaat er helemaal niet om welke naam bij wie hoort, het is meer een kwestie wie er veel belang bij heeft om de concessie te winnen. Die partij heeft er meer (financiële) risico's voor over. Als de rest dat niet er voor over heeft, prima, maar de mogelijkheid hebben ze wel allemaal stuk voor stuk. Een politiek spel tussen de verschillende concerns dus, waar in het gunstigste geval de Limburgse belastingbetaler de grote winnaar van wordt.
Maïsmessias van Brabantroute Prestatie Team
Website: (in ontwikkeling) - Fotodump: Flickr-account
BjörnNielsen
Berichten: 965
Lid geworden op: vr aug 24, 2012 5:39 pm
Locatie: Ljouwert
Contacteer:

Re: Zorgen over aanbesteding Limburgse treindiensten

Bericht door BjörnNielsen »

Met het verschil dat de DB slechts het moederbedrijf van Arriva is, Arriva (indien het inschrijft), zelf inschrijft op Limburg (en niet de DB via Arriva, zoals de NS wel doet via Abellio) en de DB niet de Nederlandse HRN-concessie bezit. Kleine verschillen met grote gevolgen.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over concessie Limburg 2016-2031

Bericht door Ronnie »

Programma van eisen voor OV-concessie Limburg op de markt
Gepubliceerd op 27-06-2014 om 09:30

Vervoersbedrijven kunnen zich gaan inschrijving op de nieuwe OV-concessie van Limburg. Limburg is voor het eerst verantwoordelijk voor het gehele regionale OV-systeem. Dat betekent dat straks zowel stoptreinen, bussen en openbaar vervoer op maat door dezelfde vervoerder worden uitgevoerd. De NS blijft verantwoordelijk voor het reizigersvervoer met intercity’s. In de aanbesteding wordt een vast bedrag van 55,5 miljoen euro per jaar beschikbaar gesteld. Daarmee moet de inschrijver voldoen aan alle eisen die zijn gesteld en het extra aanbod dat hij daarbovenop doet. Gedeputeerde Van der Broeck: “We prikkelen de inschrijver om binnen het maximale budget meer vervoer en een hogere kwaliteit te leveren doordat hij hier gunningspunten op scoort.”

Vorige week werd duidelijk dat ook de elektrificatie van de Maaslijn, de spoorverbinding tussen Roermond en Nijmegen, wordt opgenomen in de aanbesteding van de nieuwe concessie. Gedeputeerde Patrick van der Broeck: “Naast het feit dat we met een elektrische Maaslijn de reiziger meer en snellere verbindingen kunnen bieden, geven we hiermee het totale openbaar vervoer in Noord-Limburg een impuls. De Maaslijn kan zeker 15 procent meer reizigers vervoeren. Ook de bussen worden dus belangrijker in de regio, omdat die de Maaslijn van meer reizigers kunnen voorzien.”

Maatwerk
Ook nieuw in de concessie is ook het reisinformatiesysteem waar de provincie zelf verantwoordelijk voor wordt. Van der Broeck: “We halen de reisinformatie op de belangrijkste haltes en stations uit de concessie. Dat gaan we nu zelf doen. We willen naast de reisinformatie in de bussen en treinen in de nieuwe concessie ook op haltes en stations de reiziger informeren over actuele aankomst- en vertrektijden.” Doordat de provincie straks over alle reisinformatie beschikt, verwacht de gedeputeerde dat de aansluiting tussen regionaal en landelijk soepeler gaat dan nu het geval is.

Volgens Van der Broeck draait de nieuwe concessie meer om maatwerk. “Vanaf 2016 willen we vraag en aanbod nog beter op elkaar laten aansluiten. De concessie is dan ook zo opgebouwd dat op gewijzigde omstandigheden of nieuwe wensen van de reiziger kan worden ingespeeld. Dat betekent ook dat we altijd voldoende capaciteit hebben om alle reizigers te vervoeren. Daarmee behoren dus wachtende reizigers op de perrons langs de Maaslijn tot het verleden.”

Visgraatmodel
De provincie vraagt van de nieuwe vervoerder om de reiziger centraal te stellen met een vraaggericht OV-systeem. Verschillende modaliteiten moeten naadloos op elkaar aansluiten via het visgraatmodel. Limburg eist dat er integraliteit komt in kaartsoorten en dat tarieven en reisinformatie wordt afgestemd met het doelgroepenvervoer. Daarnaast moet het OV maatschappelijke participatie bevorderen en moet er worden uitgegaan openbaar vervoer zonder grenzen. De vervoerder zorgt daarbij voor een goede aansluiting op nationale en internationale knooppunten en ondersteunt de ruimtelijke en economische positie in de Euregio.

Door inspraak, marktconsultatie, het advies van het Reizigersoverleg Limburg (ROL) en de behandeling door Provinciale Staten is het eisenpakket op verschillende onderdelen aangepast en heeft dit geleid tot een andere uitvraag. “Zo eisen we door inbreng van anderen dat in de toekomst op de Heuvellandlijn tricourante treinen ingezet worden die technisch in staat zijn om op zowel het Nederlandse als het Belgische en Duitse elektriciteitsnet kunnen rijden”, stelt Van der Broeck. “De vervoerder die straks reizen op de Heuvellandlijn verzorgt, kan dan niet alleen van Kerkrade tot Aken rijden, maar ook naar Eijsden en zelfs naar Luik.”

Bron: OV Pro
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over concessie Limburg 2016-2031

Bericht door Ronnie »

‘Reiziger dupe van ongelijk speelveld OV-concessie Limburg’
Gepubliceerd op 27-06-2014 om 17:40

De reiziger dreigt de dupe te worden van een ongelijke speelveld bij de OV-concessie in Limburg. Daarvoor waarschuwt de Autoriteit Consument en Markt (ACM). “De vervoerders moeten op kwaliteit van vervoer kunnen concurreren en zouden zich niet bezig moeten houden met allerlei bijzaken die afhangen van afhankelijkheden van NS”, aldus woordvoerder Tim Rosendahl van ACM. Het CDA en D66 willen dat de Autoriteit Consument en Markt (ACM) ingrijpt en toezicht houdt op een eerlijk verloop van de aanbesteding die donderdag op de markt is gebracht en hebben daartoe een motie ingediend.

NS wil met dochter Abellio gaan inschrijven op de Limburgse OV-concessie. Concurrerende vervoerders Arriva, Veolia en Syntus, willen dat Abellio wordt uitgesloten van de concessie. Zij vinden dat de vervoerder vanwege de monopoliepositie op het hoofdrailnet zo veel voordelen heeft, dat de aanbesteding oneerlijk wordt.

Ongelijk speelveld
Het CDA en D66 hebben een motie ingediend waarmee zij een verzoek bij ACM willen neerleggen om binnen tien dagen een quickscan aan te leveren waaruit blijkt of er sprake is van een ongelijk speelveld. Daarbij willen de partijen dat ACM onderzoekt doet naar aansluitingen van regionale lijnen op het hoofdrailnet, de kennisvoorsprong, kruissubsidiëring en eigendom van stations. CDA-Kamerlid Sander de Rouwe: “Het is niet de bedoeling dat NS het geld dat zij verdient met een winstgevende treindienst in Amsterdam, inzet om laag in te schrijven op een regionale concessie om zo haar concurrenten uit de markt te drukken.”

Daarnaast willen het CDA en D66 dat ACM nauw wordt betrokken bij het proces van de aanbesteding, zodat de autoriteit erop kan toezien dat alle vervoerders een gelijke kans maken op de inschrijving. “ACM moet ervoor zorgen dat alle kennis wordt gedeeld”, aldus De Rouwe.

Aansluitgaranties
Andere vervoerders vinden zelfs dat NS moet worden uitgesloten van de aanbesteding. De verschillende vervoerders gingen hierover met elkaar in discussie tijdens de Dag van de Rail. Directeur Anne Hettinga van Arriva: “NS kan bepaalde garanties geven die wij nooit kunnen geven zoals bijvoorbeeld over aansluitingen. Dit gaat ten koste van de andere partijen die zich willen inschrijven.”

Directeur Leon Struijk van Abellio is het niet met hem eens: “Het zou raar zijn als we zeggen dat we de Duitse overheid laten meedoen aan de aanbesteding en de Nederlandse niet.” Johan Ketelaar, directeur Vervoer van ACM, mengde zich in de discussie: ”Ik vind dat NS haar grondgebied moet verdedigen maar er moet een level playing field zijn.” En dat is volgens Ketelaar niet het geval.

Bron: OV Pro
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over concessie Limburg 2016-2031

Bericht door Ronnie »

‘Abellio moet zich terugtrekken uit Limburgse aanbesteding’
Gepubliceerd op 15-08-2014 om 10:23

Het is beter als NS-dochter Abellio zich terugtrekt uit de aanbesteding van het openbaar vervoer in Limburg. NS moet zich niet bemoeien met de concurrentie in de open markt van regionaal openbaar vervoer. Dat zegt oud-directeur Jan Zaaijer van Veolia (voorheen de BBA) in reactie op een opiniestuk van voorzitter Arriën Kruyt van Rover.

Lees hieronder zijn opiniestuk.

OPINIE – De voorzitter van reizigersvereniging Rover vindt dat Abellio, 100 procent dochteronderneming van NS, niet geschikt is om het openbaar vervoer van de provincie Limburg uit te voeren. Ik ben dat met hem eens. Abellio zou zich terug moeten trekken uit de aanbesteding.
Aanbesteding

Op 11 oktober 2000 werd ik gebeld door een medewerker van het gemeentebestuur van Dordrecht. HTM had de concurrentie om het openbaar vervoer van de gemeente Dordrecht gewonnen. BBA, met HTM finalist in de aanbesteding, viste achter het net. Ik was destijds directeur van BBA. Diezelfde avond belde ik met Ton Kaper, directeur van HTM, en feliciteerde hem met zijn nieuwe contract. Het was een goed gesprek. Ik sprak de verwachting uit dat ook een deel van het vervoer van HTM onderworpen zou worden aan concurrentie. Ton Kaper zei dat hij daar niet tegen was, maar dat hij er niet over ging.

In de praktijk is er nooit een snipper vervoer van HTM aanbesteed. De thuismarkt van HTM is voortdurend door de politiek beschermd tegen concurrentie. Wel heeft HTM destijds de vervoerders in de open markt van regionaal vervoer beconcurreerd, in Dordrecht, Maastricht, Nijmegen en elders. Deze handelwijze is onlangs verboden.

Concurrentie
Een vergelijkbare toestand doet zich nu voor in de aanbesteding van het openbaar vervoer van Limburg. De regionale vervoerders worden beconcurreerd door NS, die in de eigen thuismarkt beschermd is tegen concurrentie. Echter, een wettelijk verbod, zoals dat geldt voor de gemeentelijke openbaar vervoerbedrijven, ontbreekt nog voor NS.

Het is een goede zaak dat NS, door middel van Abellio, meedingt naar contracten in het buitenland. Het kennelijke succes stemt tot tevredenheid. Des te meer ervaring NS opdoet in een open markt met een ‘level playing field’, des te beter. In de toekomst zal het bedrijf zich beter staande kunnen houden in de Europese markt.

Level playing field
Binnen Nederland is er geen sprake van een ‘level playing field’. Het vervoer van NS in Nederland wordt beschermd tegen concurrentie, dat van andere vervoerders niet. Op zichzelf is dat voldoende reden om NS uit te sluiten van de concurrentie in de open markt.

Maar er is meer. In het mededingsrecht is sprake van het begrip relevante markt. Als het marktaandeel van de marktleider in de relevante markt te groot is, bestaat het vermoeden dat de marktleider misbruik zal maken van die positie. NS is relatief erg groot. Afhankelijk van de definitie van de relevante markt is het marktaandeel van NS 50 procent of zelfs 80 procent. Bij deze marktaandelen rinkelt de alarmbel. Het risico op misbruik van marktmacht, door NS, is tamelijk groot.

Bemoeienis
NS en de dochterondernemingen van NS, waarin NS zeggenschap heeft, moeten zich niet bemoeien met de concurrentie in de open markt van regionaal openbaar vervoer in Nederland. Bij afwezigheid van een wettelijk verbod zou de directie van NS zelf tot de conclusie kunnen komen dat die bemoeienis niet verstandig is.

Een scherp bod van Abellio op de Limburgse concessies zal veel vragen oproepen en bij succes dat blijven doen. Dat kost weer een hoop negatieve energie, waar niemand wat aan heeft. Het is beter om Abellio terug te trekken uit de aanbesteding. Laat Abellio zich concentreren op het buitenland. Dat heeft toekomstwaarde.

Jan Zaaijer

Bron: OV Pro
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over concessie Limburg 2016-2031

Bericht door Ronnie »

Veolia spant kort geding aan tegen Provincie

Veolia spant een kort geding aan tegen de provincie Limburg over de aanbesteding van het openbaar vervoer.

Uitsluiten
De vervoersmaatschappij vindt dat NS en haar dochterondernemingen het speelveld in die aanbesteding verstoren. NS moet volgens Veolia worden uitgesloten van deelname aan de aanbesteding.

In Limburg rijden treinen van Veolia nu op de Maaslijn tussen Roermond en Nijmegen en op de Heuvellandlijn tussen Maastricht en Kerkrade. Veolia aast ook op de verbinding tussen Roermond en Maastricht en tussen Sittard en Heerlen.

15 jaar
Het kort geding dient op 2 oktober voor de rechtbank in Maastricht. In oktober wordt bekend wie het openbaar vervoer mag regelen in Limburg. Die gaat op 11 december 2016 in en geldt voor 15 jaar.

Gedeputeerde Patrick van der Broeck vindt het jammer dat Veolia de provincie dagvaardt. "Maar als je kijkt naar de trend in ov-aanbestedingen in Nederland blijkt dat dit bijna altijd gepaard gaat met rechtzaken. We doen alles eraan om ervoor te zorgen dat de reiziger hier geen last van zal hebben.”

Bron: L1
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over concessie Limburg 2016-2031

Bericht door Ronnie »

Veolia wil onderzoek naar machtsmisbruik NS
De redactie, Geplaatst op woensdag 1 oktober 2014 - 9:22

Vervoersbedrijf Veolia heeft de Autoriteit Consument & Markt (ACM) gevraagd om onderzoek te doen naar machtsmisbruik van de NS bij de aanbesteding van het openbaar vervoer in Limburg.

Veolia schrijft dat in een brief aan de provincie.

Aanbesteding
De aanbesteding in Limburg is uniek omdat de stoptreinen én bussen vanaf 2016 door één bedrijf worden gereden. De NS en dochterbedrijven zoals Abellio hebben volgens Veolia een voorsprong omdat ze cruciale informatie hebben over bijvoorbeeld stations, treinen, kaartautomaten en abonnementen.

Veolia suggereert dat de NS de informatie maar langzaam verstrekt en vertraging veroorzaakt.

Serieus
Een woordvoerster van Veolia zegt woensdag dat de ACM serieus naar de zaak kijkt. De toezichthouder wil zelf niet zeggen of er onderzoek wordt gedaan naar aanleiding van de informatie van Veolia. Een woordvoerder wijst wel op een analyse van de ov-markt die de ACM vorig jaar op verzoek van de Tweede Kamer maakte en waarin werd gewaarschuwd voor de marktmacht van de NS.

De NS laat woensdag weten dat alle informatie volledig en op tijd beschikbaar is gesteld aan de andere kandidaten.

Kort geding
Donderdag dient bij de rechtbank ook al een kort geding van Veolia over de kwestie. Het bedrijf eist van de provincie dat de NS en dochterbedrijven vanwege het concurrentievoordeel worden uitgesloten van deelname aan de aanbesteding.

Door het kort geding is de inschrijvingstermijn voor de aanbesteding in Limburg dinsdag met bijna een maand verlengd tot 3 november. De winnaar gaat 15 jaar lang de treinen en bussen rijden in Limburg. De provincie heeft daarvoor ruim 55 miljoen euro per jaar beschikbaar.

Bron: 1Limburg
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over concessie Limburg 2016-2031

Bericht door Ronnie »

‘Regionale vervoerders kansloos bij aanbesteding in Limburg’
Gepubliceerd op 03-10-2014 om 09:15

Een waaier van problemen. Zo beschreef advocaat Frederik van Nouhuys van Veolia donderdag het aanbestedingsproces van het openbaar vervoer in Limburg. Veolia en de provincie stonden voor de rechtbank in Maastricht tegenover elkaar, in een kort geding dat door Veolia is aangespannen. Volgens Veolia is er de Limburgse aanbesteding geen level playing field doordat de NS voordelen heeft ten opzichte van de andere vervoerders. ”Openbaar aanbesteden betekent dat er een objectief en transparant proces plaatsvindt. Vervoerders dienen een normale kans te krijgen op het winnen van een aanbesteding. Maar Veolia, Syntus en Arriva schatten zichzelf bij voorbaat al kansloos ten opzicht van NS en haar dochters”, zo pleitte hij.

Volgens Veolia zijn er drie mogelijke alternatieven om het aanbestedingsproces eerlijk te laten verlopen. De eerste is om NS helemaal uit te sluiten van de inschrijving op de concessie. Een tweede oplossing zou volgens de vervoerder zijn om de gedecentraliseerde stoptreinverbindingen Roermond – Maastricht en Sittard – Heerlen uit de OV-concessie te halen en apart aan te besteden. Deze treindiensten worden op dit moment door NS gereden en nu voor het eerst openbaar aanbesteed.

”Daarbij zou de provincie voorschriften kunnen formuleren die ervoor zorgen dat de aansluitingen met andere modaliteiten goed zijn”, aldus Van Nouhuys. De derde mogelijkheid is dat de provincie ervoor zorgt dat er sprake is van een level playing field in deze OV-concessie. Maar dit vergt tijd en kan volgens Veolia niet in zo’n kort tijdsbestek geregeld worden.

Bron (+meer): OV Pro
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over concessie Limburg 2016-2031

Bericht door Ronnie »

Rechter: NS mag meedingen naar Limburgs openbaar vervoer
Roel Ophelders, Geplaatst opdonderdag 16 oktober 2014 - 11:40

De Nederlandse Spoorwegen (NS) mogen gewoon meedingen naar het Limburgse Openbaar Vervoer 2016-2030.

De poging van Veolia Transport om de NS via een kort geding uit te sluiten is mislukt; de rechter heeft donderdag de eis van de streekvervoerder verworpen.  

Rechter
Dat meldt de provincie Limburg, die als aanbestedende partij door Veolia voor de rechter was gesleept. De volledige uitspraak wordt later vandaag openbaar.

Oneerlijke aanbesteding
Veolia had de provincie gedaagd omdat het de aanbesteding oneerlijk vindt. De overige vervoerders zijn volgens Veolia kansloos tegen de NS of haar dochtermaatschappijen, omdat die een enorme informatievoorsprong zouden hebben. Ook zouden ze eventuele Limburgse verliezen uit landelijke winsten kunnen afdekken, waardoor ze zeer laag zouden kunnen inschrijven.

Bron: 1Limburg
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Peter
Site Admin
Berichten: 7617
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:04 pm
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Nieuws over concessie Limburg 2016-2031

Bericht door Peter »

Drie vervoerders in de race om OV-concessie

Gepubliceerd: 3 nov 2014 14:12

Veolia, Arriva en Abellio hebben ingeschreven bij de aanbesteding van het openbaar vervoer in Limburg voor de periode vanaf eind 2016 tot en met 2031. De inschrijvingstermijn is vandaag gesloten. Veolia is momenteel concessiehouder in Limburg.

De vervoersconcessie betreft alle stoptreinen en buslijnen in de provincie, plus het openbaar vervoer op maat. Gedeputeerde Patrick van der Broeck is tevreden met de inschrijving door drie marktpartijen. Hij spreekt van 'een prima marktwerking'.

Unieke aanbesteding
Door de decentralisatie van alle stoptreindiensten gaat het om een unieke aanbesteding. Hiermee is Limburg verantwoordelijk voor het hele regionale openbaar vervoersysteem. Dit is de eerste keer in Nederland. De NS blijft verantwoordelijk voor het reizigersvervoer met intercity's.

De komende maanden worden de aanbiedingen van de drie inschrijvers door de Provincie beoordeeld. Begin 2015 wordt beslist wie de concessie wordt gegund.

Bron: Sittard-Geleen Nieuws
“Hallo cargo!”
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over concessie Limburg 2016-2031

Bericht door Ronnie »

Veolia doet onder de merknaam Linea Limburg mee aldus 1Limburg.
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over concessie Limburg 2016-2031

Bericht door Ronnie »

Klacht Veolia over aanbesteding afgewezen
De redactie, Geplaatst opwoensdag 12 november 2014 - 14:08

De aanbesteding voor het Limburgs openbaar vervoer loopt geen vertraging op door een extra vragenronde. 

Een klacht van vervoerder Veolia tegen de provincie voor zo'n extra vragenronde is afgewezen.

Genoeg kansen gehad
Veolia wilde dat de provincie nog een reeks vragen beantwoordde over de procedure waarin wordt bepaald welk bedrijf vanaf 2016 het openbaar vervoer in de provincie mag verzorgen. Maar volgens de provincie heeft Veolia genoeg kansen gekregen om vragen te stellen. Het Klachtenmeldpunt vindt dat de provincie gelijk heeft. Er waren vier vragenrondes tijdens het aanbestedingstraject.

Bron: 1Limburg
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over concessie Limburg 2016-2031

Bericht door Ronnie »

Eijsden-Margraten pleit voor de trein
De redactie, Geplaatst opvrijdag 5 december 2014 - 7:06

Eijsden-Margraten is al maanden in stilte aan het lobbyen om de stations weer frequenter aan te sluiten op het treinennetwerk.

De wens van Eijsden-Margraten sluit aan bij de provinciale ambitie om de treinverbindingen grensoverschrijdend te maken, met snelle intercitylijnen (IC) naar Aken en Luik als toekomstige ‘Nederlandse’ eindstations.

Verbetering
De bereikbaarheid van Zuid-Limburg per openbaar vervoer verbetert met het doortrekken van de dienstregeling naar Duitsland en Wallonië sterk, omdat Aken en Luik onderdeel zijn van het Europese net van hogesnelheidstreinen richting Frankfurt, Parijs en Londen.

Meeprofiteren
In aanvulling op die IC-treinen kan het Heuvelland maximaal meeprofiteren als de huidige Heuvellandlijn tussen Maastricht-Randwyck en Kerkrade ook aan twee kanten de grens over gaat.

Bron: 1Limburg
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over concessie Limburg 2016-2031

Bericht door Ronnie »

CDA: 'Station Eijsden moet naar provincie'
Jean van Hoof, Geplaatst op zaterdag 10 januari 2015 - 13:29

Het CDA wil dat het Rijk de bediening van station Eijsden eindelijk overdraagt aan de provincie.

De partij heeft daarover schriftelijke vragen gesteld in de Tweede Kamer. En ook in een statencommissie stelde het CDA de langslepende kwestie aan de orde.

Wel spoor, geen trein
Alle regionale treindiensten in Limburg zijn vanaf december 2016 de verantwoordeljkheid van de provincie en niet meer van het Rijk. Maar alleen het stukje vanaf station Maastricht-Randwijck naar Eijsden en verder naar de Belgische grens valt nog onder de NS. Maar die wil daar helemaal niet rijden met een trein.

Obstructie
Het CDA wil daarom dat ook dat stukje spoor eindelijk wordt overgedragen aan de provincie zodat die de grensoverschrijdende spoorverbinding naar Luik verder kan verbeteren. CDA-fractievoorzitter Jeu Titulaer heeft felle kritiek op de opstelling van het Rijk. "De situatie is lachwekkend. Het Rijk doet niks maar bruskeert wel onze ambities. Een dergelijke bestuurlijke obstructie is ongehoord", vindt Titulaer.

Bron: 1Limburg
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over concessie Limburg 2016-2031

Bericht door Ronnie »

'Private vervoerders delven het onderspit'
Gepubliceerd: 24-01-15 11:15, Laatste update: 24-01-15 11:22

Busbedrijf Veolia zou opzettelijk aansturen op het verliezen van de aanbesteding van de openbaarvervoersconcessie Limburg.

De vervoerder is voornemens om, zodra de provincie in februari de winnaar bekendmaakt, het verlies bij de rechter aan te vechten, meldt de Volkskrant. 

Veolia verzorgt het openbaar vervoer in Limburg en hoopt daarmee de huidige concessieduur zo lang mogelijk te rekken.

De aftocht van Veolia uit Limburg staat volgens de krant symbool voor de problemen die private vervoerders ondervinden in de strijd met staatsbedrijven zoals de NS en Deutsche Bahn-dochter Arriva.

Bron: Nu.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over concessie Limburg 2016-2031

Bericht door Ronnie »

Veolia: 'Aanbesteding Limburgs ov niet met opzet verliezen'
Jimmy Leenders, Geplaatst opzondag 25 januari 2015 - 17:34

Veolia wil de aanbesteding voor de openbaar vervoersconcessie in Limburg niet met opzet verliezen.

Dat schrijft de directie van het bedrijf in een persverklaring.

Onwaarheden
Het schrijven van Veolia komt na een artikel in de Volkskrant van afgelopen zaterdag. De krant schreef dat Veolia de aanbesteding voor het openbaar vervoer in Limburg met opzet wil verliezen. De directie van het bedrijf bezweert dat daar geen sprake van is en neemt afstand van wat zij noemt de 'halve en hele onwaarheden' in de krant.

2 miljard euro
In november van 2014 werd bekend dat drie bedrijven de strijd aangaan om de concessie (2016-2031) van het openbaar vervoer te bemachtigen. Het gaat om NS-dochter Abellio, Deutsche Bahn-dochter Arriva en het Franse Veolia, de huidige uitbater. Met een waarde van 2 miljard euro gaat het om de grootste concessie ooit in het Nederlands openbaar vervoer.

Bron: 1Limburg
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over concessie Limburg 2016-2031

Bericht door Ronnie »

Geen onderzoek provincie naar aanbesteding Veolia
Redactie De Limburger, Geplaatst opdinsdag 27 januari 2015 - 8:51

De suggestie dat Veolia Transport op een niet-integere manier meedingt naar het Limburgse Openbaar Vervoer 2016-2031, is voor de provincie geen aanleiding tot onderzoek.

Gedeputeerde Patrick van der Broeck (CDA), verantwoordelijk voor het aanbestedingsproces, zei dat maandag in reactie op een verzoek van vakbond FNV. Die riep op tot een onderzoek nadat de Volkskrant berichtte dat Veolia zich louter heeft ingeschreven om het aanbestedingsproces te ontregelen.

Bron: 1Limburg
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over concessie Limburg 2016-2031

Bericht door Ronnie »

Abellio neemt Limburgs OV over van Veolia
Redactie 1Limburg, Geplaatst opdinsdag 10 februari 2015 - 15:34

NS-dochter Abellio wordt de nieuwe vervoerder die vanaf volgend jaar in Limburg het bus- en treinvervoer verzorgt. De maatschappij gaat rijden onder de naam DOOR.

Dat is dinsdagmiddag bekendgemaakt door de provincie.

Concurrenten
Het bedrijf neemt de taken over van de huidig vervoerder Veolia plus de stoptreinlijnen Roermond-Maastricht en Sittard-Heerlen. Drie bedrijven waren in de race om de concessie voor het Limburgs openbaar vervoer van 2016 tot 2031. Dat waren NS-dochter Abellio, Deutsche Bahn-dochter Arriva en het vertrouwde Veolia.

Afbeelding

Bron: 1Limburg
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over concessie Limburg 2016-2031

Bericht door Ronnie »

De toelichting van de provincie Limburg op dit besluit: klik
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over concessie Limburg 2016-2031

Bericht door Ronnie »

Via OV Magazine:
Er waren drie gegadigden voor de concessie: naast Abellio waren dat Veolia, die de afgelopen jaren het Limburgse ov verzorgde, en Arriva. Veolia viel al af in de eerste ronde, omdat het bedrijf niet voldeed aan de eisen. Van de 1000 te behalen punten, haalde Abellio er 732. Arriva volgde met 574 punten. “Er was dus geen close call, zoals in Noord-Holland“, aldus gedeputeerde Patrick van der Broeck.
Meteen bij de start in december 2016 zet de nieuwe vervoerder nieuw materieel in. Dat zal van VDL komen. Alleen voor de Maaslijn wordt het bestaande materieel aangevuld met oude Lints. In 2020, als de elektrificatie van de Maaslijn gereed is, worden de tijdelijke dieseltreinen op de Maaslijn vervangen door nieuwe elektrische treinen. Vanaf 2024 moet de concessie helemaal draaien op elektrisch vervoer, waarvoor VDL ook de bussen gaan leveren. De treinen komen van Stadler.
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over concessie Limburg 2016-2031

Bericht door Ronnie »

Veolia overweegt gang naar rechter om aanbesteding OV
Natascha Corbeek, Geplaatst opdinsdag 10 februari 2015 - 21:45

Veolia zegt een gang naar de rechter te overwegen om het besluit van de provincie om het Limburgs OV aan Abellio te gunnen, aan te vechten.

Veolia wacht eerst de schriftelijke toelichting van de provincie af, zegt concessiedirecteur Ben Dwars van het vervoersbedrijf tegen L1. Hij noemt het een 'enorme aderlating' voor het bedrijf dat het vanaf 2016 niet langer het bus- en treinvervoer in Limburg zal verzorgen.

Oneerlijke concurrentie
Er loopt ook nog een onderzoek van de Autoriteit Consument & Markt (ACM), naar mogelijk machtsmisbruik bij de aanbesteding in Limburg. Nu NS-dochter Abellia de aanbesteding heeft gewonnen, vindt Veolia de uitkomst van deze analyse extra interessant.

Bron: 1Limburg
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over concessie Limburg 2016-2031

Bericht door Ronnie »

'NS misbruikte macht bij aanbesteding Limburgs OV'
Jimmy Leenders, Geplaatst op donderdag 5 maart 2015 - 7:40

De kartelwaakhond Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft vastgesteld dat de NS haar macht heeft misbruikt bij de miljardenaanbesteding voor het Limburgs openbaar vervoer.

Dat schrijft De Telegraaf donderdag op basis van interne stukken. 

Harde oordeel
Volgens de krant wilde de ACM dit harde oordeel naar buiten brengen nog voordat beslist zou worden wie de aanbesteding zou krijgen. De NS, die uiteindelijk de aanbesteding won met dochteronderneming Abellio, zou alles in het werk hebben gesteld om dit te voorkomen. 

Bron: 1Limburg
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over concessie Limburg 2016-2031

Bericht door Ronnie »

CDA eist opheldering over aanbesteding Limburgs OV
Jimmy Leenders, Geplaatst op donderdag 5 maart 2015 - 10:54

Het CDA eist opheldering van staatssecretaris Mansveld over de miljardenaanbesteding van het Limburgs openbaar vervoer.

Tweede Kamerlid Martijn van Helvert uit Susteren vraagt donderdag een spoeddebat aan naar aanleiding van berichtgeving in De Telegraaf. Die krant schrijft dat kartelwaakhond Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft vastgesteld dat de NS haar macht heeft misbruikt bij de aanbesteding. 

'Schande van het hoogste niveau'
Het CDA wil van de staatssecretaris weten wat er klopt van de berichtgeving. "Als dit klopt is het een schande van het hoogste niveau", zegt Van Helvert tegen 1Limburg. "De perfect verlopen Limburgse aanbesteding dreigt nu bezoedeld te worden door vermeend machtsmisbruik van de NS. De onderste steen moet boven komen."

Bron: 1Limburg
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over concessie Limburg 2016-2031

Bericht door Ronnie »

Vervoerders Arriva en Veolia stappen naar de rechter
Redactie De Limburger, Geplaatst op vrijdag 6 maart 2015 - 7:48

De vraag welk bedrijf het Limburgse openbaar vervoer tussen 2016 en 2031 mag uitvoeren, wordt alsnog inzet van een harde juridische strijd. Vervoerders Arriva en Veolia stappen naar de rechter.

Ook de Autoriteit Consument en Markt (ACM) gaat zich ermee bemoeien.

Rechtzaak
De provincie wees drie weken geleden NS-dochter Abellio aan als vervoerder voor de komende vijftien jaar. De twee verliezers van de aanbesteding, Arriva en Veolia, vechten dat nu aan bij de rechter. Arriva heeft de provincie Limburg hiervoor al gedagvaard, Veolia voegt zich in dat proces.

Bron: 1Limburg
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over concessie Limburg 2016-2031

Bericht door Ronnie »

'NS overtreedt Spoorwegwet in Limburg' 
Gepubliceerd: 09-03-15 15:31, Laatste update: 09-03-15 15:38

De Nederlandse Spoorwegen (NS) hebben bij de aanbesteding van het openbaar vervoer (ov) in Limburg de Spoorwegwet overtreden. 

De Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft dat maandag bekendgemaakt naar aanleiding van klachten van concurrent Veolia.

Veolia klaagde dat de NS servicebalies niet wil delen en te hoge prijzen vraagt voor bijvoorbeeld het gebruik van kaartautomaten, chippalen en pauzelokalen. NS-dochter Abellio won de aanbesteding en mag vanaf 2016 het ov in Limburg verzorgen.

De NS is het niet eens met de uitleg van de ACM. De genoemde punten zijn volgens het bedrijf niet van invloed geweest op de aanbesteding in Limburg.

Bron: Nu.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over concessie Limburg 2016-2031

Bericht door Ronnie »

NS speelde vals bij aanbesteding vervoer Limburg
Redactie 1Limburg, Geplaatst op donderdag 12 maart 2015 - 8:12

De NS heeft concurrerende vervoersbedrijven doelbewust de voet dwars gezet bij de strijd om het het trein- en busvervoer in Limburg. 

Dat blijkt uit een nog geheim eindbesluit van kartelwaakhond ACM, in handen van De Telegraaf. Al eerder dook een voorlopige conclusie op.

Traineren
Met de deal is zo’n twee miljard euro gemoeid.  Het eindrapport van de ACM geeft meer details en die spreken volgens De Telegraaf boekdelen. De NS zou onnodig allerlei verzoeken hebben getraineerd van concurrenten Veolia en Arriva.

Bron: 1Limburg
Goed sporen. Daar houden we van.
robehv
Berichten: 968
Lid geworden op: zo aug 26, 2012 12:07 pm
Locatie: Helmond

Re: Nieuws over concessie Limburg 2016-2031

Bericht door robehv »

12 Maart zou er in Maastricht een gesprek zijn met NSR machinisten met NS en Abbelio over de toekomst plannen. Alleen omdat er een rechtszaak aangespannen is door Veolia en Arriva had Abellio nog geen concrete informatie. Oftewel Abbelio personeel/directie was niet aanwezig en personeel van NSR wel. (iets met goed informeren...)
Parttime member van Brabantroute Prestatie Team
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over concessie Limburg 2016-2031

Bericht door Ronnie »

NS naar rechter om besluit ACM
Gepubliceerd: 27 maart 2015 18:38 Laatste update: 27 maart 2015 18:50

De NS gaat naar de rechter om een besluit van de Autoriteit Consument en Markt (ACM) aan te vechten. De ACM oordeelde enkele weken terug dat de NS bij de aanbesteding van het openbaar vervoer in Limburg de Spoorwegwet heeft overtreden.

De NS is het daar niet mee eens en heeft daarom een kort geding aangespannen.

De ACM kreeg klachten van Veolia, een concurrent van de NS. Volgens Veolia wil de NS servicebalies niet delen en vraagt het spoorbedrijf in Limburg te hoge prijzen voor bijvoorbeeld kaartautomaten, chippalen en pauzelokalen.

NS-dochter Abellio won onlangs de aanbesteding en mag vanaf 2016 het openbaar vervoer in Limburg verzorgen.

Bron: Nu.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over concessie Limburg 2016-2031

Bericht door Ronnie »

Ministerie gaf toestemming voor oprichting Abellio Limburg BV
Gepubliceerd op 16-04-2015 om 08:34

Het ministerie van Financiën heeft toestemming gegeven voor de oprichting van Abellio Limburg BV voor de OV-concessie Limburg. Dat zegt minister Dijsselbloem van Financiën in antwoord op Kamervragen die waren gesteld door de VVD-Kamerleden Betty de Boer en Aukje de Vries over de OV-concessie in Limburg door Abellio.

“Het oprichten van Abellio Limburg BV vloeit mede voort uit de eisen zoals gesteld door de aanbestedende overheid, de provincie Limburg. Tevens is het gebruikelijk om bij regionale concessies een separaat bedrijf op te richten, dat in grote mate van zelfstandigheid haar besluiten kan nemen met een focus op de lokale reiziger”, schrijft Dijsselboem.

Bron: OV Pro
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over concessie Limburg 2016-2031

Bericht door Ronnie »

Vertrouwelijke info gelekt bij concessie ov Limburg
Tim Geurts, Geplaatst op dinsdag 28 april 2015 - 13:53

Bij de aanbestedingsprocedure van het openbaar vervoer in Limburg zijn onregelmatigheden gepleegd. Die aanbesteding werd op 10 maart 2015 gewonnen door NS-dochter Abellio.

Medewerkers van Qbuzz, een ander dochterbedrijf van NS, kregen vertrouwelijk informatie van een medewerker van Veolia Transport, dat ook in de race was voor de concessie.

Bron: 1Limburg
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over concessie Limburg 2016-2031

Bericht door Ronnie »

Geschorste directie: 'NS wilde inzet medewerker Veolia'
Persbureau ANP, Geplaatst op dinsdag 28 april 2015 - 14:24

De inzet van een voormalig medewerker van Veolia door Abellio Nederland en Qbuzz gebeurde op voordracht van de NS.

Dit stelt de geschorste directie van Qbuzz/Abellio, dochterbedrijf van de NS. Die schorste de directie dinsdag wegens onregelmatigheden bij de aanbesteding die het bedrijf recentelijk won in Limburg. Veolia dong ook mee om die ov-opdracht.

Bron: 1Limburg
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over concessie Limburg 2016-2031

Bericht door Ronnie »

Gedeputeerde verbijsterd over schandaal ov-aanbesteding
Tim Geurts, Geplaatst op dinsdag 28 april 2015 - 14:42

Gedeputeerde Patrick van der Broeck is verbijsterd door de onregelmatigheden bij de aanbesteding van het openbaar vervoer in Limburg. 

Van der Broeck is dinsdagmiddag ingelicht door de directeur van de NS.

Verbijsterd en verrast
Hij laat weten teleurgesteld, verbijsterd en volslagen verrast te zijn.

Bron: 1Limburg
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over concessie Limburg 2016-2031

Bericht door Ronnie »

Het rapport van de NS over het onderzoek: klik hier voor de PDF-file
En de brief van NS aan Minister Dijsselbloem: klik hier voor de PDF-file
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over concessie Limburg 2016-2031

Bericht door Ronnie »

Dijsselbloem hard over fouten bij NS-dochter
28 april 2015 13:52, Laatste update: 28-04-2015 13:52

DEN HAAG (Novum) – Minister Jeroen Dijsselbloem van Financiën oordeelt hard over de onregelmatigheden bij NS dochtermaatschappij QBuzz. Hij noemt die in een reactie ,,volstrekt onacceptabel”.

Dijsselbloem stelt dat uit de informatie van NS een onthutsend beeld naar voren komt ,,van de cultuur, het beoordelingsvermogen en de integriteit van de betrokken Qbuzz-bestuurders en andere betrokken medewerkers”. De minister stelt vast dat ,,het bestaande geheel aan interne regels en controle de onregelmatigheden niet heeft kunnen voorkomen”.

Bron: Nieuws.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over concessie Limburg 2016-2031

Bericht door Ronnie »

Veolia eist nieuwe aanbesteding Limburgs openbaar vervoer
Redactie 1Limburg, Geplaatst op dinsdag 28 april 2015 - 16:37

Veolia eist dat de omstreden miljardenaanbesteding van openbaar vervoer in Limburg wordt overgedaan. Als de provincie niet op deze eis ingaat, stapt het vervoerbedrijf naar de rechter.

Eerder zei het bedrijf nog af te willen wachten wat de provincie doet.

Gerommeld bij de aanbesteding
Dinsdag kwam naar buiten dat er is gerommeld bij de aanbesteding van het openbaar vervoer in onze provincie.

Bron: 1Limburg
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over concessie Limburg 2016-2031

Bericht door Ronnie »

'Veolia-directeur bood gigabytes aan informatie aan'
Dinsdag 28 april 2015, 20:24

De spil in het schandaal rond de aanbesteding van het openbaar vervoer in Limburg blijkt de voormalige directeur concessies van Veolia te zijn. Uit een rapport van de NS blijkt dat hij gigabytes aan informatie aanbood toen hij overstapte naar NS-dochter Qbuzz.

In het rapport wordt de directeur 'medewerker X' genoemd. Hij werkte samen met voormalig algemeen directeur Leon Struijk van Qbuzz/Abellio. In het onderzoeksrapport naar de kwestie staan veel details over hun samenwerking en onderlinge afspraken om de pikante overstap te beklinken.

De oud-Veolia-directeur speelde onder meer documenten over ziekteverzuim en vestigingscontracten door aan Struijk. In een mail zei de ex-directeur dat er "nog veel meer informatie" was. "Dat zijn gigabytes. Die krijg je wel op een usb-stick", schreef hij aan Struijk.

Bron: NOS.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over concessie Limburg 2016-2031

Bericht door Ronnie »

Provincie verscheurt vervoerscontract met Abellio
Roel Ophelders, Geplaatst op woensdag 29 april 2015 - 17:43

De provincie Limburg verscheurt het contract met de in opspraak geraakte vervoerder Abellio. Die kan dus fluiten naar het Limburgse openbaar vervoer 2016-2031.

Dat bleek woensdagavond tijdens een vergadering van Provinciale Staten, waarin gedeputeerde Patrick van der Broeck aangaf dat er voor de provincie nog maar twee mogelijke varianten over zijn.

Bron: 1Limburg
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over concessie Limburg 2016-2031

Bericht door Ronnie »

Veolia naar rechter als Arriva openbaar vervoer krijgt
Redactie L1, Geplaatst op woensdag 29 april 2015 - 22:34

Vervoersbedrijf Veolia stapt naar de rechter als de provincie besluit om het openbaar vervoer in Limburg aan Arriva te gunnen.

Dat zegt de directeur van het bedrijf in reactie op de uitlatingen van gedeputeerde Patrick van der Broeck. De provincie ziet twee mogelijkheden nu Abellio is afgevallen. Ze kiest alsnog voor vervoerder Arriva of de aanbestedingsprocedure moet helemaal opnieuw. Arriva werd tweede bij de aanbestedingsprocedure voor het openbaar vervoer. 

Bron: 1Limburg
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over concessie Limburg 2016-2031

Bericht door Ronnie »

Justitie kijkt naar aanbesteding openbaar vervoer
Persbureau ANP, Geplaatst op donderdag 30 april 2015 - 11:37

Het Openbaar Ministerie bekijkt de gang van zaken rond de aanbesteding van het openbaar vervoer in Limburg.

Het OM kijkt of er aanknopingspunten zijn voor een strafrechtelijk onderzoek, zei een woordvoerster van het Functioneel Parket donderdag.

Bron: 1Limburg
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over concessie Limburg 2016-2031

Bericht door Ronnie »

'NS moeten opdraaien voor ellende OV aanbesteding'
Frank Ruber, Geplaatst opzondag 3 mei 2015 - 16:48

De Nederlandse Spoorwegen (NS) moeten zorgen dat het niveau van openbaar vervoer in Limburg gelijkwaardig is aan hetgeen Abellio heeft geboden.

Dat vindt CDA-Statenlid Jeu Titulaer. In het L1 radioprogramma De Stemming zei hij zondagmorgen dat de "NS moeten opdraaien voor de ellende van de aanbesteding."

Bron: 1Limburg
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over concessie Limburg 2016-2031

Bericht door Ronnie »

Nooit sprake van level playing field bij OV-concessie Limburg
Gepubliceerd op 04-05-2015 om 11:36

ANALYSE – De provincie Limburg neemt eind mei een beslissing over de OV-concessie in Limburg. De geconstateerde fraude door twee bestuurders van Qbuzz/Abellio deed de bom barsten. Maar in feite is er in deze aanbesteding nooit sprake geweest van een level playing field. Al vanaf begin af aan waren er beschuldigingen dat NS misbruik maakte van haar machtspositie.

De provincie beraadt zich opnieuw over de gunning nu er fraude aan het licht is gekomen door twee bestuurders van Qbuzz/Abellio. Volgens gedeputeerde Patrick van der Broeck zijn er twee scenario’s mogelijk. De eerste mogelijkheid is dat Abellio wordt uitgesloten van de concessie en dat nummer twee Arriva wint. Het tweede scenario is dat de aanbesteding over wordt gedaan.

Bron: OV Pro
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over concessie Limburg 2016-2031

Bericht door Ronnie »

NS blijft azen op ov in Limburg
Paul Bots, Geplaatst op maandag 11 mei 2015 - 6:00

De NS zal opnieuw een gooi doen naar het openbaar vervoer in Limburg van 2016-2031 als de provincie besluit dat de aanbesteding over moet.

Dat heeft de NS-directie aan de ondernemingsraad en vakbond FNV laten weten, zo schrijven Dagblad de Limburger/Limburgs Dagblad.

Bron: 1Limburg
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over concessie Limburg 2016-2031

Bericht door Ronnie »

Dinsdag principe-besluit over OV-aanbesteding
Jean van Hoof, Geplaatst op vrijdag 22 mei 2015 - 15:01

Het provinciebestuur neemt dinsdag een principe-besluit over hoe het verder moet met de concessie van het openbaar vervoer voor de periode 2016-2031.

Pas in de tweede helft van juni hakt het definitief de knoop door nadat een aantal betrokken partijen er haar mening over heeft kunnen geven. Volgens een woordvoerder wordt voor die tijd geen informatie verstrekt.

Bron: 1Limburg
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over concessie Limburg 2016-2031

Bericht door Ronnie »

Veolia wil 'NS-spion' laten opdraaien voor schade
Redactie De Limburger, Geplaatst op zaterdag 23 mei 2015 - 6:00

Veolia Transport wil oud-directeur René de Beer persoonlijk laten opdraaien voor de schade die het bedrijf in Limburg lijdt als gevolg van de bedrijfsspionage door NS-dochterbedrijf Abellio.

Dit melden de Limburgse kranten.

Boete boven miljoen
Veolia heeft bij de politie aangifte gedaan tegen de in mei vorig jaar vertrokken directeur. Ook is hij formeel aansprakelijk gesteld, zo wordt bevestigd door de vervoerder.

Bron: 1Limburg
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over concessie Limburg 2016-2031

Bericht door Ronnie »

Openbaar vervoer in Limburg naar Arriva
Jean van Hoof, Geplaatst op maandag 1 juni 2015 - 15:48

Arriva mag zeer waarschijnlijk vanaf december 2016 het openbaar vervoer in Limburg gaan verzorgen. Dat blijkt uit betrouwbare informatie in handen van L1.

Het provinciebestuur beslist dat morgen officieel.

Vals spel
NS-dochter Abellio won in februari de aanbesteding voor het busvervoer in Limburg en voor de vier regionale spoorlijnen. Maar ruim een maand geleden werd bekend dat Abellio vals had gespeeld.

Bron: 1Limburg
Goed sporen. Daar houden we van.
Plaats reactie