'NS en Prorail blijven aparte bedrijven'

Nieuws en andere gepubliceerde informatie
Forumregels
Een bronvermelding is verplicht bij het overnemen van nieuwsberichten van andere sites.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

'NS en Prorail blijven aparte bedrijven'

Bericht door Ronnie »

'NS en Prorail blijven aparte bedrijven'
Gepubliceerd: 28 maart 2014 08:30, Laatste update: 28 maart 2014 09:03

De Nederlandse Spoorwegen en spoorbeheerder Prorail blijven aparte bedrijven. Ze hoeven niet te fuseren, maar moeten wel beter samenwerken. Het Rijk zal beide bedrijven nog meer op dagelijkse prestaties afrekenen.

Dat staat volgens betrouwbare bronnen in de Lange Termijn Spooragenda, waarover het kabinet vrijdag naar verwachting een besluit neemt.

Op de splitsing destijds van NS en Prorail is in de afgelopen jaren herhaaldelijk kritiek geuit. Ook in de Tweede Kamer gingen de laatste tijd stemmen op om de bedrijven weer samen te voegen in één nationaal spoorbedrijf. Maar daar kiest het kabinet niet voor.

De NS moet terughoudender zijn om mee te doen aan aanbestedingen van het regionale trein- en busvervoer. Die lijnen zijn met name bestemd voor vervoerders als Arriva, Veolia en Connexxion. De NS moet er vooral voor zorgen dat de treinen zo goed mogelijk rijden op het hoofdrailnet. Het spoorwegbedrijf moet zich op die publieke taak richten en er niet langer naar streven om elders in Europa te investeren in trein- of buslijnen.

Mansveld
Staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur en Milieu) komt ook met een plan om het goederenvervoer via het spoor concurrerender te maken met weg- en watervervoer. Ze heeft dat samen met de sector uitgewerkt. Allerlei obstakels voor goederentreinen binnen Europa moeten worden weggenomen. Zo worden er in landen verschillende veiligheidssystemen en materieel gebruikt, wat tot extra kosten leidt.

Bron: Nu.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: 'NS en Prorail blijven aparte bedrijven'

Bericht door Ronnie »

Mansveld wil cultuuromslag bij openbaar vervoerders
Gepubliceerd: 28 maart 2014 14:14, Laatste update: 28 maart 2014 16:01

De reis met het openbaar vervoer moet beter en daarvoor is een 'cultuuromslag' bij de betrokken partijen nodig.

Dat heeft staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur) vrijdag bekendgemaakt na de ministerraad. In perscentrum Nieuwspoort presenteerde ze haar Lange Termijn Spooragenda, dat in samenwerking met alle partners tot stand kwam.

"De reiziger moet niet alleen op 1 staan, maar ook op 2 en 3", aldus Mansveld. Ze wil met de vervoerders, waaronder de NS, hogere eisen stellen op het gebied van punctualiteit, maar ook op reinheid en comfort voor de reizger.

Mansveld wil in samenwerking met provincies en stadsregio's gaan sturen op "maatschappelijke verantwoordelijkheid". Het Rijk zal bovendien een actievere rol nemen bij de benoemingen van bestuurders en commissarissen. Ook krijgen reizigers meer inspraak in de vervoerplannen, zo wil de staatssecretaris.

"Een cultuuromslag is nodig. Iedere dag moet een tien van en voor de reiziger het streven zijn. Het kan en moet beter", aldus Mansveld.

Netwerk
Hiervoor moet een "Netwerk Nederland" gevormd worden van OV-verbindingen. Hierin moeten negen vervoerders, twintig goederenvervoerders, stad- en streekvervoerders en Prorail beter gaan samenwerken.

Mansveld wil daarbij dat de NS zich meer gaat richten op haar kerntaak: vervoer op het hoofdnet. De NS zou daarom meer ruimte moeten laten voor andere vervoerders op de regionale lijnen.

Vervoerders Connexxion en Veolia vinden dit een goede zaak. In een reactie laten zijn weten te hebben bewezen "gedegen spelers te zijn, die op diverse terreinen beter kunnen inspelen op de wensen van de reizigers dan de NS".

Prestaties
De staatssecretaris wil verder dat eerst de prestaties worden verhoogd, voordat er wordt gekeken naar het opvoeren van de frequenties.

Uiteindelijk moet dit er toe leiden dat vanaf 2016 zes intercity's per uur gaan rijden tussen Amsterdam en Eindhoven en zes sprinters per uur tussen Geldermalsen en Woerden.

Prorail
In de plannen worden vervoerder NS en spoorbeheerder Prorail niet samengevoegd.

Ze dringt er wel op aan dat de samenwerking tussen de twee bedrijven verbeterd wordt. "Het spoor moet fit for the future zijn", aldus Mansveld.

In de Tweede Kamer gingen stemmen op om de twee bedrijven weer samen te voegen, omdat de samenwerking niet altijd vlekkeloos verloopt.

NS en Prorail zijn twintig jaar geleden gesplitst, om meer ruimte te maken voor marktwerking op het spoor. Het beheer bleef wel onder verantwoordelijkheid van het Rijk, dat overigens ook aandeelhouder is van de NS.

Voor 1 oktober presenteren NS en Prorail een plan om de samenwerking te verbeteren.

Bron: Nu.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: 'NS en Prorail blijven aparte bedrijven'

Bericht door Ronnie »

Reizigersorganisaties: intenties LTSA goed maar praktijk is lastig
maandag 31 maart 2014

Rover en de Maatschappij Voor Beter OV zijn positief over de intenties van de Lange Termijn Spooragenda (LTSA). Toch twijfelen beide reizigersorganisaties of er in de praktijk iets van terecht gaat komen. Volgens Rover kan de LTSA alleen slagen als de Staatssecretaris nu met harde hand gaat sturen.

"De gedachte achter deze agenda, eerst beter, dan meer, is slim. Maar dat beter, dat had natuurlijk al lang dik in orde moeten zijn" reageert voorman Rikus Spithorst van de Maatschappij voor Beter OV. Hij vervolgt: "In de dik 15 jaar die ik inmiddels namens de reiziger als belangenbehartiger achter de rug heb, is dat “beter” altijd de achilleshiel geweest. Keer op keer, jaar in jaar uit, hoor ik dat de problemen binnen niet al te lange tijd tot het verleden moeten/zullen behoren."

Ook bij reizigersorganisatie Rover zijn soortgelijke geluiden te horen. Rover is blij dat het spoor nu betrouwbaar moet worden, maar twijfelt of ProRail daarin zal slagen. Voorzitter Arriën Kruyt: "Het huidige aantal sein-, wissel- en stroomstoringen dat tussen de 12 en 30 per dag schommelt, is onaanvaardbaar hoog. Tussen Haarlem en Beverwijk hebben één week geen treinen gereden omdat de bliksem een schakelkast heeft getroffen. Het is absurd dat het een week moet duren voordat de schade hersteld is. Het zoveelste bewijs dat ProRail verzaakt. Zonder betrouwbaar spoor geen groei."

Bron: Treinreiziger.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: 'NS en Prorail blijven aparte bedrijven'

Bericht door Ronnie »

Mansveld waarschuwt NS voor concurrentie op spoor
Door: Marcel van Lieshout − 15/04/14, 22:16 © ANP. 

Staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur) zal niet aarzelen andere vervoerders op het hoofdrailnet toe te laten als de Nederlandse Spoorwegen prestatieafspraken niet nakomt. 'De wet staat dat toe', zei Mansveld vandaag tijdens een Kamerdebat over de Lange Termijn Spoor Agenda.

De concessie voor personenvervoer op het hoofdrailnet is de NS vanaf 2015 weer voor tien jaar verleend. Mansveld wil halverwege die periode een grondige evaluatie maken van de prestaties van het vervoersbedrijf. Mochten die ernstig tekort schieten dan overweegt ze het hoofdrailnet 'op te knippen'. 

Met dat dreigement komt de staatssecretaris eerder de VVD tegemoet dan haar eigen partij, de PvdA. Die laatste partij voelt er weinig voor dat de macht van de NS wordt beperkt en wil niet dat andere vervoerders als Arriva en Syntus verantwoordelijk worden voor het personenvervoer op de belangrijkste spoorlijnen. 

Bron: Volkskrant
Goed sporen. Daar houden we van.
Plaats reactie