Europees Parlement: Nederlandse spoor niet opknippen

Nieuws en andere gepubliceerde informatie
Forumregels
Een bronvermelding is verplicht bij het overnemen van nieuwsberichten van andere sites.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21703
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Europees Parlement: Nederlandse spoor niet opknippen

Bericht door Ronnie »

Europees Parlement: Nederlandse spoor niet opknippen
Gepubliceerd op 26-02-2014 om 15:18

Het Nederlandse spoor wordt niet in verschillende delen opgeknipt. Dat heeft het Europees Parlement woensdag besloten. Het Parlement steunt daarmee het voorstel dat was ingediend door Corien Wortmann van het CDA. “Wij vinden dat het hoofdrailnet bij elkaar moet blijven. De complexiteit van het spoornetwerk is nergens in Europa zo groot als in Nederland. Het opknippen van het spoor zal dit alleen maar erger maken”, zo verklaarde Wortmann in Straatsburg tegenover SpoorPro.

Het voorstel tot het opknippen van het spoor is onderdeel van een pakket hervormingsvoorstellen voor het Europese spoornet, ook wel Vierde Spoorpakket genoemd. Het parlement wilde aanvankelijk het hoofdrailnet beperken tot maximaal 65 procent van het nationale spoor. Het aangenomen voorstel van de christendemocratische fractie in het Europees Parlement heeft nu voorkomen dat het spoor wordt opgeknipt in verschillende delen. Het hoofdrailnet maakt nu 80 procent uit van het Nederlandse spoor.

Philippe de Backer van Open VLD zei voorafgaand aan de stemming het juist wél nodig te vinden de spoornetwerken op te knippen omdat op deze manier voor ”elk land dezelfde voorwaarden geldt”. Dit zal volgens de liberaal niet voor extra overstappen zorgen. ”We kunnen het spoor opdelen in de verbindingen tussen grote steden, de internationale lijnen en de regionale lijnen. Het opknippen kan op basis van treinkilometers worden gedaan in de plaats van een geografische splitsing te maken.”

Scheiding
Verder stemde het Europees Parlement tegen de gedwongen scheiding tussen de infrastructuurbeheerders en spoorwegmaatschappijen. Wortmann: “Voor Nederland verandert er niets, maar het is een gemiste kans voor landen zoals Duitsland. In Duitsland worden nu treinen van Deutsche Bahn direct en indirect bevoordeeld. Dit is slecht nieuws voor de Nederlandse spoorgoederenvervoerders”, aldus Wortmann. Volgens de Europarlementariër zorgt dit voor oneerlijke concurrentie en schaadt het de Nederlandse export. “Sommige barrières blijven op deze manier bestaan voor het spoorgoederenvervoer vanuit de Nederlandse havens naar Duitsland”, zo stelt de CDA’er.

Ook De Backer vindt dat het spoorbeheer en het spoorvervoer strikt gescheiden moet worden. ”Omdat onder meer Duitsland en Frankrijk tegen waren is er een compromisvoorstel gemaakt. De verwevenheid mag blijven, maar onder strikte voorwaarden. Zo moet het duidelijk zijn hoe de financiële stromen gaan. Verder moet er een scheiding zijn tussen de raden van bestuur en de werknemers. Het kan niet zo zijn dat een werknemer zowel voor de spoorbeheerder als voor de spoorvervoerder werkt.”

Bron: Spoorpro
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21703
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Europees Parlement: Nederlandse spoor niet opknippen

Bericht door Ronnie »

‘Besluit Europees Parlement benadeelt Nederlandse spoorgoederenvervoerders’
Gepubliceerd op 06-03-2014 om 10:46

Het is een slechte zaak dat het Europees Parlement tegen de gedwongen scheiding tussen de infrastructuurbeheerders en spoorvervoerders heeft gestemd. De Nederlandse spoorgoederenvervoerders worden hiermee benadeeld. Dat zei Corien Wortmann van het CDA na afloop van de stemming hierover in het Europees Parlement in Straatsburg. Wortmann: “Dit is een gemiste kans voor landen zoals Duitsland. In Duitsland worden nu treinen van Deutsche Bahn direct en indirect bevoordeeld. Dit is slecht nieuws voor de Nederlandse spoorgoederenvervoerders”, aldus de Europarlementariër.

Het Europees Parlement stelt lidstaten niet verplicht om een om scheiding aan te brengen in de structuur op het gebied van spoorbeheer en spoorvervoer. Zij moeten volgens het Parlement kunnen kiezen tussen een geïntegreerde structuur waarbij het spoorbeheer en het spoorvervoer bij één holding is ondergebracht zoals bij Deutsche Bahn gebeurd én en een structuur waarin het spoorbeheer en spoorvervoer van elkaar is gescheiden, zoals dat in Nederland het geval is.

Bron (+video): Spoorpro.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21703
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Europees Parlement: Nederlandse spoor niet opknippen

Bericht door Ronnie »

ACM pleit voor onderzoek naar splitsing hoofdrailnet
Gepubliceerd op 08-10-2014 om 12:35

Er zou een onderzoek moeten komen naar de mogelijkheden en gevolgen van een splitsing van het hoofdrailnet in Nederland. Daar heeft bestuurslid Henk Don van de Autoriteit Consument en Markt (ACM) dinsdag voor gepleit bij Mobiliteitspoort, een denktank rond mobiliteitsvraagstukken.

De concessie voor het hoofdrailnet wordt nu nog onderhands aan NS gegund door het ministerie voor Infrastructuur en Milieu. Alleen regionale spoorlijnen worden tot nu toe openbaar aanbesteed. Er vindt al langere tijd een discussie plaats of het hoofdrailnet ook niet zou moeten worden aanbesteed. Daarbij wordt gedacht aan het opknippen van het hoofdrailnet in een aantal delen die daarna kunnen worden aanbesteed. Daardoor maken ook andere vervoerders dan de NS kans om op deze spoortrajecten te rijden.

Vierde Spoorpakket
De Europese Commissie had in het Vierde Spoorpakket voorgesteld om het Nederlandse hoofdrailnet op te knippen om openbare aanbesteding mogelijk te maken. Het Europese Parlement maakte echter in februari van dit jaar bekend dat zij de EU-lidstaten niet verplicht wil stellen om het reizigersvervoer per spoor aan te besteden. Het Parlement wil dat het mogelijk blijft om onder bepaalde voorwaarden het spoorvervoer onderhands te gunnen aan een nationale spoorwegmaatschappij. Maar als er aan het einde van de contractperiode niet is voldaan aan de efficiencycriteria, dan kan de spoorconcessie openbaar worden aanbesteed. Het spoorgoederenvervoer en het internationale reizigersvervoer is al geliberaliseerd in Nederland.

Bron: OV Pro
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21703
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Europees Parlement: Nederlandse spoor niet opknippen

Bericht door Ronnie »

‘ACM moet zich niet bemoeien met opsplitsing hoofdrailnet’
DOOR EINDREDACTIE TOTAALTRANS / OP 9 OKTOBER 2014 OM 15:41 /

De Autoriteit Consument en Markt (ACM) is haar boekje te buiten gegaan door te pleiten voor de opsplitsing van het hoofdrailnet. Dat schrijft Tweede Kamerlid Farshad Bashir (SP) in vragen aan minister Schultz van Infrastructuur en Milieu.

Bashir wil van de minister weten welke wetsartikelen het mogelijk maken dat ACM zich in het politieke debat mengt. ‘Wiens belang moet de ACM volgens u dienen? Vindt u dergelijke uitspraken om buitenlandse staatsbedrijven meer ruimte te geven op het Nederlandse spoor daarbij passen? En kunnen we in de toekomst nog meer van dit soort politieke uitspraken van de ACM verwachten?’

Bron: Totaaltrans
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21703
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Europees Parlement: Nederlandse spoor niet opknippen

Bericht door Ronnie »

Connexxion directeur: Hoofdrailnet niet opknippen
donderdag 16 april 2015

Connexxion-topman Bart Schmeink is geen voorstander van het opknippen van het NS-hoofdrailnet. Dat is een wens die de regionale vervoerders via de Federatie Mobiliteitsbedrijven Nederland (FMN) tot nu toe uitdroegen. Wel hekelt Schmeink het gebrek aan een level playing field in ov-land, waardoor de marktwerking wordt aangetast. Dat zegt de Connexxion-directieur in een interview met OV-Magazine.

Zo wilde Connexxion in de regio Utrecht een gecombineerd trein-busabonnement invoeren. NS zag daar niets in. "Maar voor NS-dochter Qbuzz was het geen probleem. Ik ben geen voorstander van het opknippen van het hoofdrailnet, maar ik vind het wel raar dat NS nu weer uitbreidt in de regio met spoor en bus. De marktwerking wordt hierdoor aangetast en dat is een slechte zaak voor reiziger en belastingbetaler”, zegt de topman tegen OV-Magazine.

Bron: Treinreiziger.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21703
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Europees Parlement: Nederlandse spoor niet opknippen

Bericht door Ronnie »

Europese toezichthouders pleiten voor aanbesteden spoornetwerk
Gepubliceerd op 21-04-2015 om 18:55

De Europese netwerkorganisatie van onafhankelijke spoortoezichthouders IRG-Rail heeft op 14 en 15 april gepleit voor openbare aanbesteding van het Europese spoorwegnet. De toezichthouders deden dat tijdens een algemene vergadering van de organisatie in Den Haag. Zij gaven daarbij aan bezorgd te zijn over de voorstellen tot onderhandse gunning in de Europese lidstaten.

De concessie voor het hoofdrailnet wordt nu nog onderhands aan NS gegund door het ministerie voor Infrastructuur en Milieu. Alleen regionale spoorlijnen worden tot nu toe openbaar aanbesteed.

Openbare aanbesteding
Hoewel een voorstel van de Europese Commissie tot openbare aanbesteding van het gehele Europese spoor vorig jaar door het Europees Parlement werd afgewezen zijn de partijen hierover op dit moment nog in onderhandeling met de Europese Raad. Ook de Tweede Kamer stemde in maart vorig jaar tegen de plannen.

Bron: OV Pro
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21703
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Europees Parlement: Nederlandse spoor niet opknippen

Bericht door Ronnie »

EU: onderhands gunnen hoofdrailnet aan NS blijft mogelijk
Gepubliceerd op 08-10-2015 om 11:54

Het ministerie van Infrastructuur en Milieu mag de contracten voor het hoofdrailnet onderhands blijven gunnen aan NS. Dit betekent dat het hoofdrailnet niet wordt opgeknipt. Dit hebben de Europese transportministers besloten. Het besluit geeft de Nederlandse overheid de mogelijkheid om zelf te beslissen of ze het contract aan één vervoerder aanbiedt of dat het personenvervoer op het spoor aanbesteed wordt.

De Europese Commissie stelde in het Vierde Spoorpakket verregaande liberalisering van het binnenlands reizigersvervoer voor. Dat zou betekenen dat het Nederlandse spoornet in verschillende delen zou worden opgeknipt. Ook zou het hoofdrailnet, waar spoorvervoerder NS nu het alleenrecht op heeft, openbaar worden aanbesteed. Deze plannen zijn nu met de uitspraak van de Europese ministerraad van de baan.

Bron: OV Pro
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21703
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten overig

Bericht door Ronnie »

Doorbraak Vierde Spoorpakket bevordert concurrentie spoor
Gepubliceerd op 20-04-2016 om 12:39

Er is een doorbraak in het politieke deel van het Vierde Spoorpakket. Onderhandelaars van de Europese lidstaten, de Europese Commissie en het Europees Parlement zijn overeengekomen dat de markt voor het passagiersvervoer per spoor verder wordt geopend. Daarover sloten zij dinsdagavond een principe-akkoord. Dat betekent dat spoorbedrijven, zoals NS, makkelijker vervoer kunnen aanbieden in andere landen.

Europarlementariër en medeonderhandelaar Wim van de Camp: “We hebben nogal hard onderhandeld gisteravond. Sharon Dijksma heeft toch een aantal toezeggingen gedaan aan het Parlement. Daar moet de Raad wel mee mee instemmen.”

Bron: Spoorpro.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21703
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Europees Parlement: Nederlandse spoor niet opknippen

Bericht door Ronnie »

Europees Parlement stemt in met Vierde Spoorpakket
Gepubliceerd op 14-12-2016 om 16:05

EU-lidstaten kunnen binnenlands passagiersvervoer per spoor niet meer zonder meer aan een nationale spoorwegmaatschappij gunnen. Het Europees Parlement heeft woensdag ingestemd met het politieke deel van de Vierde Spoorpakket, waarin de regels hiervoor een stuk stenger zijn. Naast de verdere liberalisering van de spoormarkt is het maatregelenpakket ook bedoeld om investeringen en ontwikkeling van nieuwe commerciële diensten te stimuleren. Met het aannemen van het politieke deel van het Europese Spoorpakket is een einde gekomen aan een onderhandelingsperiode van vijf jaar.

Bron: Spoorpro.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Plaats reactie