NS lijdt miljoenenverlies door Fyra-debacle

Nieuws en andere gepubliceerde informatie
Forumregels
Een bronvermelding is verplicht bij het overnemen van nieuwsberichten van andere sites.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21703
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

NS lijdt miljoenenverlies door Fyra-debacle

Bericht door Ronnie »

NS lijdt miljoenenverlies door Fyra-debacle
Gepubliceerd: Vrij 14 feb 2014

De Nederlandse Spoorwegen (NS) kijken terug op een financieel zwaar jaar. De spoorvervoerder leed vorig jaar een verlies van 43 miljoen euro. 

Dat kwam vooral door forse voorzieningen en afschrijvingen op de uit de dienst gehaalde Fyra-treinen. De NS maakte de jaarcijfers vrijdag bekend.In 2012 noteerde het spoorbedrijf nog een winst van 263 miljoen door enkele grote eenmalige meevallers. De omzet bleef met 4,6 miljard op hetzelfde niveau als in 2012.De opbrengsten uit reizigersvervoer namen nog iets toe. Omdat in 2012 en 2013 niet alle met de overheid afgesproken doelstellingen volledig werden gehaald, zegt de NS nog een boete te verwachten van het ministerie van Infrastructuur en Milieu.

Bron: Nu.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21703
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: NS lijdt miljoenenverlies door Fyra-debacle

Bericht door Ronnie »

Verlieslijdende NS richt zich weer op Nederland
Geplaatst : 17 februari 2014 05:12

Nederland moet weer trots op de eigen spoorwegen zijn. En om dit te bereiken is voor NS het openbaar vervoer in eigen land vanaf nu weer het allerbelangrijkste, wordt communicatie naar en met de reiziger verbeterd, zijn megalomane projecten voorbij en wordt ook beter samengewerkt met concurrenten en spoorbeheerder ProRail.

“We poetsen de N van NS weer op”, zo belooft de nieuwe topman Timo Huges naar aanleiding van de dieprode cijfers die vorig jaar werden geschreven. Het debacle met de hogesnelheidstrein Fyra leverde NS een historisch verlies van maar liefst 43 miljoen euro op.

Door de pijnlijke ervaring met de Italiaanse Fyratrein, die binnen twee maanden kapot ging, werd NS volgens Huges gedwongen eens goed in de spiegel te kijken. En dat moet het bedrijf van de in oktober aangetreden topman vanaf nu vaker doen. “ NS presteert gemiddeld goed en bovengemiddeld goed in vergelijking met het buitenland. Maar wat heeft de reiziger daar aan als zijn trein uitvalt?”, stelt hij.

Huges erkent dat klanten vaak niets begrijpen van het beleid bij NS: “We rijden stations voorbij, er zijn klachten over volle treinen en halen de gele vertrektijdenborden weg. Daar is allemaal een goede reden voor, maar dat vergeten we de reiziger uit te leggen.” Van Huges moet het vanaf nu bij NS draaien om ‘eenheid, eenvoud en eigenaarschap’. Daarom wordt vanaf nu meer tijd en energie gestoken in het aanpakken van slecht presterende diensten en verbindingen: “Wij moeten leren het aanbod in de deur-tot-deur-reis eenvoudiger te maken.”

NS belooft daarom eindelijk goed te gaan samenwerken met andere vervoerders, ook al zijn dit soms concurrenten. Zo wordt inmiddels gewerkt aan het publiceren van overstapinformatie op de NS-treinen in de bussen van Connexxion, zoals bij het eigen Qbuzz al gebeurt. Ook gaat NS niet meer koppig alles zelf doen, aldus Merel van Vroonhoven, één van de vele bij NS vertrekkende directieleden. “Bij de Fyra had de intercity naar België er vanaf het begin als alternatief in moeten zitten. Dat was een harde les. Samenwerken was beter geweest.”

Bron: Metro Nieuws
Goed sporen. Daar houden we van.
Plaats reactie