2013: Meer klachten en slechtere stiptheid voor NS

Nieuws en andere gepubliceerde informatie
Forumregels
Een bronvermelding is verplicht bij het overnemen van nieuwsberichten van andere sites.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21698
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

2013: Meer klachten en slechtere stiptheid voor NS

Bericht door Ronnie »

2013: Meer klachten en slechtere stiptheid voor NS
vrijdag 14 februari 2014

Treinen van de Nederlandse Spoorwegen zijn voor het tweede jaar op rij iets minder stipt geworden. Daarnaast zijn treinen vaker uitgevallen. Toch voldoet het bedrijf aan de met de overheid afgesproken norm (93 procent puctueel).

In 2011 reed een record aantal treinen op tijd (94,7%), in 2012 nam dat iets af naar 94,2%. In 2013 kwam het cijfer uit op 93,6%. Bij deze norm is een trein op tijd als deze minder dan vijf minuten vertraging heeft. Een uitgevallen trein telt niet mee in die cijfers, omdat een trein die niet rijdt niet te laat kan vertrekken. Het aantal uitgevallen treinen is eveneens toegenomen. In 2011 viel nog maar 1,4% van de treinen uit, in 2013 is dat aantal toegenomen naar 2,4% van het aantal treinen.

Ondanks dat treinen vaker vertraagd zijn, is het aantal claims bij vertraging afgenomen. In totaal kreeg het spoorbedrijf 458.886 claims wegens vertragingen.Die claims kostte NS 4,3 miljoen euro. In 2012 waren dat er nog 538.856. Toen bedroeg het totale compensatiebedrag 5 miljoen euro.

Reizigers hebben recht op financiële compensatie als de vertraging 30 minuten of langer is. Dit geldt voor binnenlandse reizen ongeacht de oorzaak van de vertraging. De vergoeding bedraagt afhankelijk van de vertragingsduur en de kaartsoort maximaal de ritprijs.

Rover wijst erop dat treinreizigers steeds minder tevreden zijn over het al of niet op tijd rijden van NS-treinen. Voor het vierde achtereenvolgende jaar is de tevredenheid afgenomen, zo blijkt uit de jaarlijkse meting van NS en consumentenorganisaties.

Nog maar 47 procent van de treinreizigers gaf de NS in 2013 een 7 of hoger voor punctualiteit. In 2009 was dat nog 56 procent. Vooral in het 4e kwartaal vierde ontevredenheid hoogtij: terwijl er amper sprake was van winterse problemen op het spoor, gaf maar 42 procent een 7 of hoger. Volgens de consumentenorganisaties komt dat door een opeenstapeling van sein- en wisselstoringen en treinenuitval door werkzaamheden, waarbij vervangend vervoer soms slecht geregeld was.

Er gaat trouwens ook veel goed bij NS, constateren de consumentenorganisaties. Reizigers zijn steeds beter te spreken over de reinheid van de treinen en perrons. Bijna 60 procent geeft daarvoor een 7 of hoger. Verder groeit de waardering voor de informatie die de NS geeft als het treinverkeer ontregeld is. En ook voelen reizigers zich steeds veiliger in treinen en op stations.

Bron: Treinreiziger.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21698
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: 2013: Meer klachten en slechtere stiptheid voor NS

Bericht door Ronnie »

Mansveld beboet opnieuw NS en ProRail
woensdag 19 februari 2014

De Nederlandse Spoorwegen moeten opnieuw een boete van 2,75 miljoen euro betalen, omdat reizigers niet tevreden genoeg zijn over de dienstverlening van het bedrijf. Daarnaast dreigt de vervoerder nog zo'n zelfde boete te krijgen. Ook spoorbeheerder ProRail hangt een boete van 1,5 miljoen euro boven het hoofd als de prestaties dit jaar niet verbeteren.

Dat heeft staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur) besloten, zo heeft ze woensdag aan de Tweede Kamer geschreven. Omdat NS in 2012 niet aan alle afspraken met de overheid over klanttevredenheid voldeed, kreeg het bedrijf een voorlopige boete opgelegd. Reizigers waren ontevreden over de stiptheid van treinen. Ook vonden ze dat de kans op een zitplaats in de spits omhoog moet en dat servicemedewerkers meer aanspreekbaar moeten zijn. Omdat de situatie op die punten vorig jaar niet is verbeterd, moet NS definitief de boete van 2,75 miljoen euro betalen. Het bedrijf, dat vorige week meldde vorig jaar een verlies van 43 miljoen euro te hebben geleden, hield daar al rekening mee.

Voor 2013 legt Mansveld de NS om soortgelijke redenen een voorlopige boete van eveneens 2,75 miljoen euro op. Die wordt kwijtgescholden als het bedrijf in 2014 wel voldoende presteert. "Ik verwacht dat de NS alles op alles zet om de prestaties verder te verbeteren en de reizigers tevreden te stemmen'', zegt de staatssecretaris. Ze wil de trein zo aantrekkelijk mogelijk maken voor reizigers. "Zij moeten daarom kunnen rekenen op een trein die op tijd rijdt.''

Bron: Treinreiziger.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Plaats reactie